Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Red Dead Redemption 'werkt' voor het eerst op PlayStation 3-emulator

De ontwikkelaars van de opensource PS3-emulator RPCS3, die werkt op Windows en Linux, zijn erin geslaagd om Red Dead Redemption met een framerate van 3 tot 15fps te draaien. Een maand geleden was dat nog een enkel beeldje per seconde. Speelbaar is de game echter nog niet.

De makers hebben een YouTube-video gepubliceerd waarin zij hun voortgang tonen. Hoewel er nog veel grafische fouten te zien zijn, is in ieder geval te herkennen dat het om RDR gaat. Volgens het team is dat een hele verbetering, omdat het een maand geleden bleef bij het weergeven van het hoofdmenu op 1fps. Inmiddels is het mogelijk om de game te starten en het hoofdpersonage John Marston te besturen, al is hij soms onzichtbaar. De verbeteringen zijn toe te schrijven aan betere grafische emulatie en een bijgewerkte llvm-compiler.

Het team zegt niet wanneer de game daadwerkelijk speelbaar zal zijn, maar gezien de huidige voortgang zal dat waarschijnlijk niet al te lang meer duren. Het is inmiddels overigens al mogelijk om Red Dead Redemption op de pc te spelen via Sony's streamingdienst PlayStation Now. De game kwam oorspronkelijk alleen uit voor consoles.

Rockstar heeft in mei bekendgemaakt dat opvolger Red Dead Redemption 2 in de lente van 2018 uitkomt. Aanvankelijk was de planning dat de release nog dit jaar zou plaatsvinden, maar blijkbaar hebben de ontwikkelaars meer tijd nodig. Over een pc-versie heeft Rockstar nog niets gezegd.

De video in kwestie, opgenomen op een i7 4790K op 4,9GHz

Door Sander van Voorst

Nieuwsredacteur

03-07-2017 • 15:26

79 Linkedin Google+

Reacties (79)

Wijzig sortering
Emuleren is een grijs gebied. Er zijn niet echt wetten die het verbieden, maar vaak dichten fabrikanten (Sony/Nintendo/Microsoft) het af in hun licenties waar je mee akkoord gaat. Daar staat bijvoorbeeld in dat Reverse Engineering van het systeem/games niet mag. Een emulator is natuurlijk niets anders dan dat, hoewel een emulator op zich niet strafbaar is (snap jij het nog?).

Het in bezit zijn van ROMs is wel strafbaar omdat de uitgever je een licentie verkoopt om het product op een gelicenseerd systeem te spelen. Vaak download je ROMs uit illegale bron, tenzij je zelf een dump van je cartridge/dvd/blu-ray maakt. Een uitgever verkoopt namelijk niet het spel, maar een licentie om het te spelen. Dat dat op één of andere vorm van medium komt is bijzaak.

[Reactie gewijzigd door D3F op 3 juli 2017 16:29]

Cleanroom reverse engineering is in principe niet te blokkeren middels licenties waar jij mee akkoord moet gaan. Maar waar je wel gelijk hebt is met betrekking tot roms, daarom worden veel emulators vaak niet inclusief systemroms uitgeleverd, en moet jij die zelf maar toevoegen.
Dat is niet helemaal waar. In Europa hebben we geen jurisprudentie op dit gebied dus is het moeilijk om er uitspraken over te doen. In Amerika is er wel een rechtszaak geweest: Lewis Galoob Toys, Inc. v. Nintendo of America, Inc.

De uitspraak daarvan is zeer duidelijk, je mag de een dump hebben van het systeem zolang je het systeem zelf maar in bezit bent van het systeem. Dit valt onder fair use, dat betekent wel dat je de dump moet gebruiken zoals hij is, je mag hem niet aanpassen. Dit levert in de praktijk vaak problemen op en om dit te bypassen worden hogere functies van een console ook geemuleerd. Nieuwe emulatoren hebben de originele systemdumps niet nodig.

Volgens Amerikaanse jurisprudentie mag je een systeemdump of ROM downloaden, zolang je maar in bezit bent van het origineel. De Europese en Nederlandse wetgeving zit op dat gebied anders in elkaar.

http://eur-lex.europa.eu/...=CELEX:31991L0250:NL:HTML
Richtlijn 91/250/EEG van de Raad van 14 mei 1991 betreffende de rechtsbescherming van computerprogramma's
Artikel 5.2. Het maken van een reservekopie door een rechtmatige gebruiker van het programma kan niet bij overeenkomst worden verhinderd indien die kopie voor bovenbedoeld gebruik nodig is.
http://wetten.overheid.nl...z=2015-07-01&g=2015-07-01
Hoofdstuk VI. Bijzondere bepalingen betreffende computerprogramma's
Artikel 45K. Als inbreuk op het auteursrecht op een werk als bedoeld in artikel 10, eerste lid, onder 12°, wordt niet beschouwd de verveelvoudiging, vervaardigd door de rechtmatige gebruiker van eerder genoemd werk, die dient als reservekopie indien zulks voor het met dat werk beoogde gebruik noodzakelijk is.
In beide gevallen word er duidelijk gezegd maken van een reservekopie DOOR de rechtmatige gebruiker, je moet het dus zelf doen.

Het enige probleem is dat er geen jurisprudentie bestaat op het punt: "beoogde gebruik". Wat wordt daarmee bedoelt en wat valt daar wel of niet onder? Je moet bedenken dat deze wetten stammen uit een pre-internet tijdperk. Toen was het idee dat je een kopie maakt van de diskette en als de diskette waarmee je werkt beschadigd raakt dan pak ke de volgende uit de kluis en ga je lekker verder. De situatie van een diskette of een CD bestaat niet meer maar het idee van een reservekopie voor het geval dat bestaat nog wel. Kan je een emulator interpreteren als een backup voor je originele systeem? Mag je een emulator gebruiken omdat je je originele SNES niet of moeilijk kan aansluiten op je TV? Dat zijn van die vragen waar nog geen antwoord op zijn gegeven dus het is ook moeilijk om te stellen dat bezit van een ROM dump of emulator 100% legaal is.

Ik acht de kans dat je een dergelijke rechtszaak wint trouwens best hoog, waarschijnlijk ook de reden waarom fabrikanten zich niet aan branden, maar tot er duidelijke jurisprudentie is op het gebied zullen we het nooit 100% zeker weten.

/edit:

Waar ik zelf echt een interessante en bizarre situatie vind is Super Mario Bros voor Wii VC. Wii VC is sowieso het bewijs dat emulatie niet illegaal kan zijn, dus die discussie is redelijk klaar. Maar wat Nintendo met Super Mario Bros heeft gedaan is een zelf een ROM downloaden van het internet en dat doorverkopen. Daarmee creëren ze een hele bizarre situatie waarvan de implicaties voor mij niet te omvatten zijn. Het is een soort inbreukception waardoor het eigenlijk geen inbreuk is maar door hun eigen acties dogen ze het wel dus eigenlijk is er geen explicite goedkeuring maar je zou kunnen zeggen dat het wel mag.

https://www.youtube.com/watch?v=HLWY7fCXUwE
https://www.youtube.com/watch?v=zR1uEwjx7VI

[Reactie gewijzigd door SizzLorr op 4 juli 2017 02:44]

Wel heel raar als nintendo via internet een rom gaat zitten downloaden om daarna te verkopen, zo'n rom is heel simpel zelf te dumpen mits je copier hebt, en sowieso heeft nintendo zelf de originele rom natuurlijk omdat ze die moesten 'branden'.
Als ik in bezit ben een SNES game cartridge, maar kan deze zelf niet dumpen, is het downloaden van een ROM dan illegaal ondanks dat Ik de originele game wel in mijn bezit heb?
De wet schrijft voor dat je een kopie mag maken van een product dat je hebt. Maar deze kopie moet je wel zelf maken. Een kopie van het internet kan niet als legaal worden gezien. In theorie komt het er op neer dat het illegaal is. Nintendo zegt er zelf het volgende over.:

"Of je een legaal exemplaar hebt of niet, een ROM gedownload van het internet is altijd illegaal."

Voor meer informatie kun je de pagina van Nintendo lezen.

Voor de Nederlandse auteurswet geldt dat je een kopie niet aan derde mag afgeven (wat uploaden t.b.v. van downloaden voor derde eigenlijk is). Zie artikel 16b en 16c (en met name punt 7) van het auteursrecht.

[Reactie gewijzigd door D3F op 3 juli 2017 16:55]

Maar dat maakt het uploaden illegaal. Maar nog niet het downloaden. En dat Nintendo zegt dat het sowieso niet mag, dat verbaast me niets... ;) Tuurlijk zeggen ze dat.

Maar ik heb de een licentie betaald om de game te mogen spelen. Of dat linksom of rechtsom is, dat is een tweede. Ik zou niet te snel zeggen dat je een ROM niet mag downloaden als je al een licentie hebt om de game te spelen.
Het downloadverbod zegt dat je niets downloaden uit illegale bron. Als uploaden illegaal is (het ter beschikking stellen van...), is downloaden uit die bron het eveneens.
De uploader heeft sowieso geen toestemming van de rechthebbende om het te verspreiden, die is dus automatisch in overtreding. Of jij vrijuit gaat durf ik ook niet zeggen in dat geval omdat jij enkel een gebruiksrecht hebt gekregen voor het spel op de cartridge en niet voor de dump op je PC.

Dat betekend evenwel niet dat je veel schrik moet hebben om morgen een brief in de bus te vinden waarin men je een schikkingsvoorstel wenst te doen ...
Nee, alleen als je de game niet bezit.
Ik denk dat het dan ook illegaal is, zeker in Nederland.

De auteursrechten zijn nog niet verlopen en de bron (waar je het vandaan haalt) is evident illegaal.

Je mag een film toch ook niet downloaden als je in bezit bent van de DVD bv.
Je mag hem rippen, dus dan mag je ook de zelfde film ook wel downloaden. Komt op het zelfde neer toch?
Nee, dat komt niet op hetzelfde neer.

Sterker nog, een DVD mag je niet rippen omdat daar een kopieerbeveiliging opzit.. Je mag een thuiskopie maken, maar je mag geen beveiliging omzeilen (andere wet :P )

Het gaat om de BRON. Als je een legale versie hebt (laten we zeggen zonder kopieerbeveiliging) dan mag je daar een kopie van maken.

De BRON op het internet is gewoon niet legaal, en dan door hoe het auteursrecht in elkaar zit, mag je daar dus niet van downloaden (voor een kopie).

Voor je gevoel is het hetzelfde en de schade zal ook meevallen. Maar het mag niet.
De wet zegt niet dat een thuiskopie alleen mag worden gemaakt door de rechtmatige verkrijger van het origineel. Ook niet dat het origineel rechtmatig gepubliceerd of aangeboden moet zijn. Echter, het Europese Hof van Justitie heeft bepaald dat de wet tóch zo moet worden gelezen. Downloaden uit illegale bron is daarmee verboden.

Het is toegestaan om een kopie voor eigen oefening, studie of gebruik te maken van een werk waarvoor niet is betaald door de kopieerder, mits dat maar op een of andere manier legaal verkregen is. Je mag dus voor jezelf een gehuurde of geleende CD kopiëren. Deze kopie mag echter niet aan derden ter beschikking worden gesteld.

Bron: http://www.iusmentis.com/auteursrecht/nl/thuiskopie/
Dus ik kan een politieinval verwachten omdat ik in huis een fysieke versie (GameCube-disc) en een gedownloade .iso-bestand heb van Mario Kart Double Dash, Super Smash Bros Melee, Twilight Princess, Rising Sun en Frontline?
De .iso heb ik op een Australische website gevonden. 8)7
Rare wetten zeg!

[Reactie gewijzigd door MedionAkoya op 3 juli 2017 18:06]

Dus ik kan een politieinval verwachten omdat ik in huis een fysieke versie (GameCube-disc) en een gedownloade .iso-bestand heb
Nee, dat is nu net de reden waarom auteursrecht zoveel mogelijk uit het strafrecht getrokken wordt. Als dat niet het geval was zou justitie kunnen/moeten optreden in dergelijke gevallen.
Auteursrecht 16.7

Indien een ingevolge dit artikel toegelaten reproductie heeft plaatsgevonden, mogen voorwerpen als bedoeld in het eerste lid niet zonder toestemming van de maker of zijn rechtverkrijgenden aan derden worden afgegeven, tenzij de afgifte geschiedt ten behoeve van een rechterlijke of bestuurlijke procedure.

Helaas is het dus niet zo zwart wit als jij denkt.
Boeie, hadden ze het maar op PC moeten uitbrengen.
Ik vind het jammer dat het spel nooit op de PC is gekomen. Had hem graag willen kopen / spelen. Om nu een PS3 aan te schaffen om 1 spel te kunnen spelen ga ik ook niet doen :P
Nou ik gun het jullie PC gamers van harte. Geen enkel spel waar ik mij meer mee heb vermaakt dan RDR. Met een Xbox one zou je trouwens niet alleen Red dead redemption kunnen spelen, maar ook het RDR2 :P
En daarop aansluitend, ik heb als Playstation owner, alleen maar respect voor de manier waarop MS backwards compatibility heeft ingebouwd, ook al waren ze dat oorspronkelijk helemaal niet van plan. Meer nog, ze breiden het zelfs nog verder uit. Alleen maar respect. Daar kan Sony nog wel een puntje aan zuigen. Het blijft mij mateloos irriteren dat ik mijn aangekochte PS3 games op geen enkele manier (gratis) op mijn PS4 kan spelen en dat ik via een betaalservice opnieuw zou moeten betalen om deze games alsnog te kunnen spelen om mijn PS4. Momenteel staan ze dan ook nog broederlijk naast elkaar en kan ik alleen maar hopen dat mijn PS3 niet te snel de geest geeft, want dan ben ik screwed. :-(
Je ziet het alleen niet in de verkoop cijfers terug: 64 miljoen tegen 30-35 miljoen. Ik irriteer me bijv. weer dat ik die mooie exclusives niet kan spelen op mijn xbox one: Horizon Zero Dawn en Uncharted bv.
Je ps3 een goede schoonmaak beurt geven, doet wonderen.
Als je meteen de koelpasta ook vervangt, scheelt dat behoorlijk.
Idem hier.
Ik erger mij er mateloos aan. RDR was prachtig, maar zou graag 1 console in de woonkamer hebben.
Wow. Rude. Het was tof geweest als het backwards compatible is. En zoveel mensen, zoveel wensen toch? Dat jij het onnodig acht, dat is aan jou.
Met PS Now kan je hem wel streamen op je PC :)
Als je een wild west shooter wilt hebben kun je deze ook eens proberen:

Call of Guarez Gunslinger. Op steam 7.4 euro. ;)
Dit is wel een compleet andere game dan RDR..

Bij lange na niet dezelfde beleving. Wel een leuke shooter btw
En Gun (2005)? Vond ik toentertijd wel leuk.
Leuk feit dat ook in het artikel staat:
Het is inmiddels overigens al mogelijk om Red Dead Redemption op de pc te spelen via Sony's streamingdienst PlayStation Now.
Ik ben sinds kort zelf aan het overwegen om hier een abonnement op te nemen aangezien ik zelf ook geen PS3 heb. Heb wel toegang tot een ruimte waarin een gedeelde PS3 staat (hoera voor hackerspaces!) en heb ook al een aantal spellen daarop digitaal aangeschaft om te kunnen delen met mensen, maar een abonnementsdients in de vorm van PlayStation Now zou voor mij wel een meerwaarde bieden om bepaalde exclusives te kunnen spelen zonder deze direct aan te moeten schaffen.
Ergens ben ik het wel met je eens maar vind de Service van Sony wel wat prijzig, daarna moet je ook geluk hebben met de verbinding. Waar ik wisselende ervaringen hoorde over hoe goed/slecht het werkte.

Geen idee of dat ondertussen is verbeterd.
Ah bedankt voor de feedback, dan toch maar verder verdiepen voordat ik daadwerkelijk ervoor zou kiezen.
ik kan het moeilijk geloven dat je maar 1 spel leuk vind op de console...
zoek je toch een 2de hands kopie bij game mania oid. Als je een leuk systeempje hebt over een paar jaar kun je hem netjes via Emulator spelen.

Daar gaat het topic toch voor een deel om hier.
Hoef je geen ps3 voor aan te schaffen.
Je kunt de game gratis gedurende 7 dagen spelen; heb je alleen wel een PS4 controller nodig.
Nee een PS3 controller kan ook.
Voor een paar tientjes koop je een leuk setje met wat leuke games erbij. Goedkoper dan een PS Now abonnement. RDR wil je niet missen :+
Een tweedehands PS3 hoeft niet veel te kosten en er is een enorme catalogue vsn games die vaak ook goedkoop tweedehands gekocht kunnen worden.
http://www.playwwo.com/
Is nog in ontwikkeling. eind deze maand zou de alpha moeten beginnen

[Reactie gewijzigd door hoi3344 op 3 juli 2017 15:32]

Thanks. Ik had er over gelezen in een ander artikel van RDR2. Maar ben toen de naam vergeten. Dit lijkt me een zo vet spel aan het worden.
Niks. Maar gezien het in hetzelfde thema is en het binnenkort uitkomt, wou ik meneer er niet van onthouden. Je mag het gerust met 0 modden, aangezien het eigenlijk niet on-topic is. Het spijt me :)
Over 10 jaar zul je dit spel kunnen emuleren op de PC @ 20fps :+ (reken er maar niet op dat het binnenkort speelbaar wordt)
Over 10 jaar speel je het spel gewoon op volle snelheid inclusief enhancements zoals 4K upscaling (of 8k, whatever het dan mag zijn).
Ik denk het niet, de manier hoe het geheugen werkt is echt heel complex om te emuleren want niet elke game gebruikt dezelfde techniek.

Je kan hooguit 1 game goed emuleren,
En je kan wel zeggen dat de GPU simpel is, maar de manier hoe SPE's caches werken en hoe het GPU geheugen gebruikt wordt is radicaal anders dan op een x86 chip.
En sommige games gebruiken de cell als een unified shader architecture en de GPU doet dan eigenlijk alleen maar texturing vanuit de 256MB GPU ram.
"Bijna elke game gebruikt custom code voor de CELL/GPU"

[Reactie gewijzigd door stewie op 4 juli 2017 03:02]

Ja, klopt, en als je de CELL dus goed emuleert en de GPU dan kan die custom code gewoon draaien. IBM had zelf al een CELL emulator beschikbaar. En ik zeg ook niet dat het makkelijk is om te emuleren, maar er zijn genoeg emulators van consoles die ook totaal niet gelijk zijn aan de x86 chip. Maar ze hebben al best een hoop draaien hoor, alleen zijn ze er voorlopig nog niet. Als je de hardware goed kunt emuleren (wat natuurlijk wel behoorlijk krachtige computers vereist in dit geval) dan kun je dus in principe alle spellen gewoon draaien. En er zullen altijd wel enkele spellen zijn die niet 100% draaien omdat die misschien gebruik maken van undocumented features etc, maar ook die kun je uiteindelijk fixen.
Zelfs de PS2 draait nog geen eens, en ook de eerste xbox nauwelijks dus dat zal wel los lopen/
De CELL zul je nooit volledig kunnen emuleren, want hoe spellen branching doen wordt bepaald in software en niet in hardware.. "misschien over 20 jaar"

[Reactie gewijzigd door stewie op 4 juli 2017 16:03]

uhh, PS2 draait nog geen eens? 95.18% van de games zijn speelbaar inmiddels en gewoon op 1080p in 60fps.. En zoals ik al zei, dat spellen ook in software doet, een (goede) emulator emuleert de hardware en als dat fatsoenlijk gebeurd dan maakt het geen drol uit hoe en wat er in de software gedaan wordt.
Enuh, en met de huidige PS3 emulator kun je al een hoop spellen gewoon spelen (op een redelijk goeie PC), alleen dus nog niet alle omdat die van geavanceerdere dingen gebruik maken (zoals RDR), maar ook die gaan uiteindelijk gewoon goed draaien.
Over een jaar kan je het gewoon native draaien op de PC (laten we stiekem hopen op een remaster :D ).
Hier een filmpje van hoe het eerst werkte...
Wel een beetje verbaasd achteraf. Dacht dat een Xbox360 emulator sneller zou zijn dan ps3. Betreft ontwikkelingen.
Het is inmiddels overigens al mogelijk om Red Dead Redemption op de pc te spelen via Sony's streamingdienst PlayStation Now
Als je een xbox hebt, kan dat ook gewoon. XBO kan ook streamen naar je PC, via BC kan je de game gewoon kopen.
https://www.microsoft.com/en-us/store/p/red-dead-redemption

Wel grappig dat MS dit dus met performance winst kan doen op een x86 (en zelfs Win10) XBO vanuit BC van de 360, terwijl een PS3 emulation 10x zwaarder gaat.

[Reactie gewijzigd door SinergyX op 3 juli 2017 16:00]

Wanneer Microsoft dit zelf doet kunnen ze gebruik maken van hun eigen code om dit te optimaliseren voor PC's. Wanneer een derde partij echter een emulator maakt is het al heel snel dat ze alles van de grond op moeten bouwen (want bestaande firmware mogen ze niet gebruiken over het algemeen), waardoor mensen dus al heel snel tegen limitaties aankomen en alles dus veel langer duurt. Dus de vergelijking is nogal krom, logisch dat zoiets door MS/Sony veeeeel gemakkelijker geïmplementeerd kan worden.
Ik doel ook niet het principe dat MS het makkelijker kan, maar op de tekst in het artikel, die klopt deels niet.
Een PS3 Cell CPU was technisch ook een stuk ingewikkelder dan de PowerPC CPU's van de 360 (en laat staan de x86 Xbox classic). Dus zo vreemd is dat niet.
tja, lijkt me een hoop werk, met maar een zeer beperkt nut, je zou je bijna afvragen of het niet makkelijker is een game-engine te bouwen die dit soort spellen en scripts kan laden en die dus native op pc werkt. in plaats van te proberen een JIT-compiler te vinden die zoiets raars als een Playstation kan emuleren.

bij een Nintendo is dat misschien nog logisch, die zijn hoe dan ook zo beperkt dat elke pentium 3 daar wel raad mee weet, maar een ps3 is toch heel wat anders.
je zou je bijna afvragen of het niet makkelijker is een game-engine te bouwen die dit soort spellen en scripts kan laden en die dus native op pc werkt.
Kortom, een emulator? :+
Het spel opnieuw bouwen lijkt me natuurlijk erg veel werk, een emulator is dan efficiënter lijkt mij, maar er zijn ook voorbeelden van reverse-engineering zoals deze statische hercompilatie van starcraft naar ARM: http://hackaday.com/2014/07/31/playing-starcraft-on-an-arm/
Het is in theorie dus mogelijk om het spel daadwerking 'native' te laten draaien zonder gebruik van een emulator.
Maar dat is dus wel weer gewoon de boel opnieuw herschrijven zowat..
Het gaat hier toevallig om RDR, maar het doel is dus om de emulator op orde te krijgen dat die alles kan spelen, in principe wordt er geen special code geschreven om puur RDR te laten draaien. Maar RDR is een redelijk complex spel dat de hardware van de PS3 redelijk goed benut, dus kun je die goed laten draaien, dan draait het meeste andere ook wel na weer wat extra tweaken/fixen. Zo worden een hoop emulators geschreven, eerst zorgen dat het met 1 spel 'goed' werkt om daarna verder te kijken.
Maar soms gaat het niet om het nut, maar om de reis ernaartoe he!
behalve dat ik als het goed begrijp de hele game geoptimaliseerd is voor de ps3 en de code voor het spel ook op die manier is geschreven. Mag je het hele spel gaan herschrijven. Het is dan misschien makkelijker om de xbox 360 versie te pakken (ivm architectuur die meer overeenkomt met die van een pc). Heb je hetzelfde principe te pakken als waarnaar jij enigzins doelt.
Ik als PS3 eigenaar vind dit helemaal niet beperkt nut, mijn PS3 heeft niet het eeuwige leven, maar mjin collectie van gamediscs is behoorlijk. Dus wanneer deze PS3 emulator over een paar jaartjes gewoon op volle snelheid draait, hoef ik me geen zorgen te maken dat ik mn discs niet meer kan spelen. En ja, ik speel nog steeds heel veel oude games, van Philips videopac tot de PS3..

Bij zo'n JIT-compiler moet je dus in principe voor elk spel opnieuw de boel uitzoeken etc.
Maar goed ook, anders gaat je originele PS3 controller X knop kapot van al dat paardje rijden.
Het heeft gewoon een lekker hoog nerd gehalte. Ik vind het in ieder geval leuk om te lezen, al heb ik nooit een console gehad of deze game gespeeld.
Het nerdgehalte snap ik wel... En het is natuurlijk om RDR ietswat te hypen... want er zijn zat games die niet normaal draaien op een emulator en waar ze deze stap in het verleden ook gemaakt hebben.
Het is natuurlijk ook een .geek artikel
Dit is juist het soort nieuws dat van oudsher op Tweakers thuis hoort?
Ik zie dit steeds meer in posts/.geek artikels terug "waarom is dit nieuws enzv." het lijkt wel of er
  • Te veel nieuwe mensen die niet helemaal snappen waar tweakers om draait
  • Er om een of andere reden een zooitje azijnzeikers een opmars aan het maken zijn, die niet helemaal snappen waar tweakers om draait
:|

[Reactie gewijzigd door dakka op 4 juli 2017 11:58]

Goed zoeken:

https://tweakers.net/zoek...MVdJRKkhMTw3OrEpVsjI1qAUA

Niet alle resultaten zijn relevant, maar het is er zeker meer dan 1. Het grenst ook altijd aan de illegaliteit dus op de FP wordt het weinig besproken, maar niet zo weinig als je dacht.

[Reactie gewijzigd door Endless_Death op 3 juli 2017 16:02]

Eigenwijs:

nieuws: Eerste Sony PSP-emulator onderweg
nieuws: Eerste informatie gelekt van emulatiesoftware Revolution
nieuws: Functionerende Wii U-emulator verschijnt online
nieuws: Bleem! Playstation emulator review

Dat je het nu specifiek naar 1 spel trekt, ok, maar RDR zal wel een grotere uitdaging zijn dan sommige andere games, en in je eerste post maakte je geen melding van dat dát de reden van je fout geinformeerde post was.

Hier deze gaat zelfs over 1 game, in een andere context, maar toch, 1 game op een emu.

geek: Fan speelt Super Mario World uit met 0 punten

Edit: en nee, console-emulatie an sich is met het huidige Tweakers publiek in het huidige landschap eigenlijk meteen .geek

[Reactie gewijzigd door Endless_Death op 3 juli 2017 16:13]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Call of Duty: Black Ops 4 HTC U12+ dual sim LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6 Battlefield V Samsung Galaxy S9 Dual Sim Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True