Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Modder krijgt origineel Sony-Nintendo PlayStation-prototype volledig werkend

Door , 108 reacties

Consolemodder Benjamin Heckendorn heeft het voor elkaar gekregen om een prototype van de Sony-Nintendo PlayStation weer te laten werken. De console is in staat om games en audio-cd's te draaien vanaf de cd-speler.

Het prototype van de console heeft jarenlang bij iemand op zolder gelegen, totdat in 2015 foto's van een ander prototype op het internet verschenen. De eigenaar van de console, die zich de zeldzaamheid niet eerder had gerealiseerd, maakte bekend dat hij er ook een had, maar hij was kapot. Daardoor kwam hij in contact met Heckendorn, die aanbood om de console te repareren. In juli 2016 deelde hij een video waarin hij de console uit elkaar haalt

Binnen een week wist Heckendorn de console weer grotendeels aan de praat te krijgen en er SNES-cartridges op te laten draaien. Ook wist hij de cd-speler te repareren, maar kon deze nog niet gebruiken. Er zijn immers nooit games voor het prototype verschenen en alhoewel de machine in principe wel in staat is om audio-cd's af te spelen, wilde dat door problemen met de daarvoor bestemde dac ook niet lukken.

Driekwart jaar later is het Heckendorn toch gelukt om de problemen met dac op te lossen, waardoor het afspelen van audio-cd's nu mogelijk is. Ook heeft hij het voor elkaar gekregen om een homebrewgame voor een emulator op een cd'tje te branden en die op te starten met de console. Hiermee is de console weer volledig functioneel.

De console is het resultaat van een samenwerking tussen Nintendo en Sony om een uitbreiding voor de SNES-console te maken, waarmee de console cd's zou kunnen afspelen. Ook zou er een losse console komen, die zonder uitbreiding in staat zou zijn om de cd's af te spelen, genaamd de 'Play Station'. De console is vanwege onderlinge geschillen over licenties nooit verschenen. Sony is onafhankelijk van Nintendo met de ontwikkeling verdergegaan, waaruit de huidige PlayStation-consoles zijn voortgekomen.

Reacties (108)

Wijzig sortering
Voor de mensen die zich afvragen waarom dit nooit van de grond gekomen is:

Hard gezegd, heeft Nintendo Sony uiteindelijk gruwelijk genaaid (bedrogen) door met anderen in zee te gaan achter de rug van Sony om. Hierdoor heeft Sony het stukje 'PlayStation' afzonderlijk verder ontwikkeld, en er een groot succes van gemaakt met de PlayStation (1).

Even opgezocht; dit ging om Philips; waar Nintendo mee in gesprek was om een goedkoper contract te scoren. Dat was toen (in het begin van het CD-tijdperk) de grootste rivaal van Sony.

Tijdens de CES in 1991 kondigde Sony in de eerste instantie haar partnerschap met Nintendo aan. Waarop Nintendo op de volgende dag tijdens de CES aankondigde om met Philips verder te gaan. Hier wist Sony nog helemaal niks vanaf; vandaar hun aankondiging de dag ervoor. Toen was het menens.

Zulke dingen zie je vandaag niet echt meer; maar toen was het echt 'the survival of the fittest' (en cheapest).

Er zijn naar schatting zo'n 200 'SNES-CD'-prototypes gemaakt, waarna de boel om zeep werd geholpen. (Niemand weet het exacte aantal)
Gruwelijk genaaid en bedrogen? Dat zijn wel hele sterke woorden hoor :P Als het zo zat als dat jij het hier beschrijft, dan had Nintendo wel een boete gehad. En die is er dus nooit geweest.

Het had niks te maken met een goedkoper contract, maar met de hoeveelheid inmenging die Sony kreeg door de deal. Het contract omvatte een licentie waardoor Sony CD's mocht produceren met source code van SNES-games. Dat zag Nintendo natuurlijk niet helemaal zitten :P het heeft puur met rechten te maken gehad, niet met geld. Zie ook Wikipedia.

Gevolg is trouwens dat er op de Philips CD-I (wat overigens ooit ook een samenwerking was met Sony, maar dat is ook stukgelopen destijds) Mario-games te spelen waren. Daarmee was het jarenlang het enige niet-Nintendo systeem wat een Mario-titel had, helemaal tot aan het smartphonetijdperk (Super Mario Run).

De CD-I is trouwens ontzettend geflopt, het was te duur destijds. Pas toen Sony het 3-4 jaar later in de eerste Playstation verwerkte, bleek een succes mogelijk. Hoe anders was het gelopen als Nintendo wel met Sony verder was gegaan? Wellicht had Sony, net als Philips, de stekker er wel uit getrokken in die jaren :P
Philips CDI is nooit het enige niet Nintendo systeem geweest waar Mario games op te spelen waren want de eerste game console waar ooit een Mario game voor verscheen is de Atari 2600 geweest.
En Mario op de floppy ook nog
naar mijn weten had Sony stiekem een aantal regels aan het contract toegevoegd waardoor sony vrijwel alle zeggenschap had over de console + de uitgebrachtte games ervoor.

Sony probeerde Nintendo hard te naaien en niet andersom.

[Reactie gewijzigd door Dalyxia op 7 mei 2017 03:05]

die kan ik ff niet meer terugvinden, dus of ik lul uit mijn nek of het is zo :P

edit: een snelle google levert dit op:


2.1.3 - Tumult op de CES(Consumer Electronics Show)
Op de CES bracht Sony naar buiten te werken aan de PlayStation. De Playstation kon zowel "Super Discs" van 680 Megabytes afspelen, maar ook normale SNES games. Alles leek vlekkeloos te verlopen tot Nintendo erachter kwam dat de deal uit 1988 Sony het recht gaf om licenties uit te geven voor alle CD games voor de Playstation. Daarnaast was Sony de leverancier van de Sound Chip in de Super Nintendo. De dag na de aankondiging van Sony, kwam Nintendo met een eigenlijk verklaring naar buiten. Nintendo ging weer samenwerken met Philips, omdat "Philips' technologie superieur was". Sony probeerde Nintendo van gedachte te veranderen door te dreigen met een rechtszaak, maar Nintendo hield vol dat hun samenwerking niet in botsing zou komen met Sony en Nintendo's CD project(de Playstation). Dus Sony wachtte af. Sony had Nintendo niet moeten vertrouwen, want op de volgende C.E.S. persconferentie over de Playstation, stak Nintendo Sony in de rug. Sony had verwacht dat Nintendo op de C.E.S. zou zijn om de Playstation te promoten. Niets was minder waar. Nintendo bracht namelijk naar buiten dat ze exclusief met Philips gingen werken. Sony gaf hier als commentaar op dat Nintendo een exclusieve deal had overtreden. De rede voor deze breuk met Sony van de kant van Nintendo was contractueel. In het contract uit 1988 stond dat Sony de CDgames wereldwijd kon licenseren. Kortom, Nintendo was afhankelijk van Sony. En dat vond Nintendo, om het maar even zacht uit te drukken, niet leuk.

bron: dat heb op facebook gestaan, eh, internet bedoel ik dus is het waar
http://www.nintendoweb.nl...ndo.php?load=ontwikkeling

[Reactie gewijzigd door Dalyxia op 8 mei 2017 01:01]

De rede dat ik om een bron vraag, is eigenlijk precies wat je zegt. Wat ik van het totale verhaal kan maken, is niet dat Sony stiekem dingen in de overeenkomst had toegevoegd, maar dat Sony teveel licentierechten wilde. Dat Nintendo daarom naar Philips is gegaan (die ze vervolgens wel deels die licentierechten hebben gegeven).

Echter waren die licentierechten heel logish, omdat Sony het volledige CD systeem ontwikkelde. En dat ze niet met een eenmalige bedrag van Nintendo klaar wilde zijn. Nee, ze wilde blijven verdienen aan de Super CD (logisch ook). En daar voelde Nintendo zich niet prettig bij.

In mijn ogen is Nintendo hier echt de partij die fout is geweest. Ik ben verder geen fan van de algemene bedrijfsvoering van Sony, maar hun verzoek was redelijk. Dat Nintendo hun op deze manier beledigde (dus met Philips in zee gaan, na de aankondiging van Sony), zorgde ervoor dat Sony Nintendo uit de markt wilde duwen. En dat hebben ze gedaan met de Playstation. Want ze zagen daar helemaal niet zoveel in. Nu is Nintendo niet helemaal uit de markt geduwd, maar Sony staat er wel beter voor nu. Er mogen dan wel veel Switches zijn verkocht. Het geld zit hem voornamelijk in de 'hoeveelheid verkochte games per console'. En die is heel laag bij de Switch.

Maar goed, dat is het verhaal dat ik van alle beetjes informatie heb kunnen maken.
Ik keek altijd naar de Ben Heck show, maar sinds dat irritante grietje in de show is verwerkt kijk ik niet meer.
Maar kuddo's voor zijn skills, ik wou dat ik meer elektronica skill had.
> ik wou dat ik meer elektronica skill had.

Stap 1: Meer met elektronica spelen.

"The 8-bit guy" heeft toevallig afgelopen week een leuk beginnersprojectje gepost: https://www.youtube.com/watch?v=hZRL8luuPb8

Een 8-bit LCD schermpje aansturen met schakelaartjes. Als je een beetje kunt programmeren (of niet bang bent om het te leren), kun je een Raspberry Pi of Arduino kopen om het schermpje aan te sturen.

Als je eenmaal wat componenten (schakelaars, leds, weerstandjes, etc.) hebt, is het vrij eenvoudig om met nieuwe projecten te beginnen.
Ben zelf net begonnen met een Arduino starter kit en volgde sinds een paar dagen de Ben Heck show op YouTube. Bedankt voor de link naar deze 8-bit guy.

Ben nu bezig de Arduino te gebruiken met een sterkere stappenmotor om een camera slider te maken.
wat je ook kan maken is van 3 oude dvd/cd drives is een mini 3d printer.

dit is wat ik aan het doen ben, (ebay is your friend for cheap stuff)
op ebay kan je ruim 90% besparen op alle kosten dus als je wilt wachten maak er gebruik van.

ik maakte hiervoor wel gebruik van tutorials online.
maar ik maak een upgraded versie ervan. (zodat de printer veel beter eruit ziet en werkt)
------
heb hiervoor een thinclient/mini pc gebruikt, als base-frame.
zodat deze ook nog eens ultra-portable is. (Acer Acerpower 1000)
dit was vooral zodat het er mooier uitziet en gemakkelijker is met het transporteren.

met een dremel wat stukken verwijderd zodat de laser-guides beter kunnen lopen en niets tegen elkaar komt met het sluiten van de case.

ik gebruik ook een prototype shield voor de arduino zodat ik alles hierop kan solderen wat nodig is en de female pins kan verwijderen zodat ik hier jumpers in kan solderen zodat het met 1 16pins plug (2x8) kan worden aangesloten naar de steppermotoren.

dan met een "goedkope" 3d printpen als nozzle en het zou gewoon moeten werken.

[Reactie gewijzigd door darknessblade op 5 mei 2017 23:25]

Misschien kunnen we op het forum verder babbelen met ervaringen? Ik heb gisteravond na veel geklungel eindelijk een beetje beweging in m'n motor gekregen om erachter te komen dat de DRV8825 niet sterk genoeg is voor de motor die ik heb. DRV8825 gaat tot 2.2 amp en de motor heeft eigenlijk 2.5 nodig.
dat is inderdaad wel mogelijk.

geef je effe een linkje naar je topic/forumpost.
mischien kan ik je helpen.

(ben nog wel een beginner met electronica, maar heb wel veel kennis over wat mogelijk wel en wat niet kan)
Maar kuddo's voor zijn skills, ik wou dat ik meer elektronica skill had.
Hij is grafisch ontwerper van zijn vak en heeft zichzelf de rest geleerd. Dit kunnen is vooral een kwestie van eraan beginnen en het dan blijven doen :)
Het is nooit te laat om ze alsnog aan te scherpen :) en zeker gezien het bestaan van sites als instructables, circuitsonline en nog veul meer zijn er behoorlijk veel verschillende instapprojecten te vinden.

Mocht je er oren naar hebben wil ik graag wijzen naar mede circuitsonline.nl, ben zelf ooit begonnen met een simpele monoversterker van een schema van daar en naar mate mijn interesse groeide andere dingen geprobeerd.

Raspberry-projecten kan je vaak de "benodigheid" van solderen zelfs uitbannen, wat de instap misschien zelfs nog makkelijker maakt. In ieder geval succes gewenst als je het overweegt :)
Gaaf om te zien, Nintendo en Sony zijn er beiden beter van geworden als je nu naar de huidige console markt kijkt.
Alleen Nintendo doet het minder goed laatste jaren.

Btw de PS1 en PS2 hoefde je nooit om te bouwen om gekopieerde games mee te spelen. Weet nog dat iedereen aan het modden was haha. Modchip was dus niet nodig, voor beiden consoles had ik een trucje waardoor je alle games kon spelen. Maar ik was meer van originele games, weet dat ze 120 gulden per stuk waren toen ze uitkwamen. Heb nog een kast vol met oude games 🙂
> Alleen Nintendo doet het minder goed laatste jaren.

Nintendo heeft zojuist z'n beste launch ooit gehad met de Nintendo Switch. Er is zelfs zo veel vraag naar het platform dat hij in de meeste winkels nog steeds uitverkocht is terwijl de console in maart gelanceerd werd.

Met een nieuw platform, dat dichter bij PC en moderne console hardware ligt, zullen externe studios ook sneller en meer spellen kunnen ontwikkelen voor de console. Nintendo heeft een dipje achter de rug met de Wii en Wii U, maar de toekomst ziet er goed uit voor ze.
Schaarste creŽren is ook een marketingtruc.
Als iets continu is uitverkocht, moet je het wel in huis halen.
Maar toegegeven. Nintendo is er nog steeds.
Het is geen marketingtruc, gezien er 2,7 miljoen stuks verkocht zijn in 2 maanden tijd https://www.usatoday.com/...-consoles-date/100971962/

Nintendo heeft zelfs Switches met vliegtuigen zitten te verschepen om aan de vraag te voldoen, in plaats van enkel met de boot.
weinig in winkel leggen geeft al snel een uitverkocht idee
Buiten het uitverkocht idee is de Switch momenteel gewoon de snelstverkopende console ooit. De vraag is natuurlijk hoe lang ze dit tempo vol weten te houden, daar zijn in ieder geval wel nog wat goede games voor nodig.
Het is de best verkochte console in de US en de teller kruipt richting de 3 miljoen in minder dan 2 maanden.
Da's sneller dan de PS4 en de Xbox One. Probeer het nog maar eens ;)

[Reactie gewijzigd door Richh op 6 mei 2017 02:29]

Hetzelfde als de Wii U kan al niet meer gebeuren, de Switch verkoopt letterlijk 100x zo goed iedere week als je het vergelijkt met het verleden.
niet kwa verkoop maar hoelang die meegaat dat hebben we dus al wel vaker gezien ;)
Mee gaat? Als in levensduur? Volgens mij is er niks geks aan een levensduur van 5 jaar ;) Sowieso is de levensduur van een product natuurlijk gekoppeld aan de verkoopcijfers; de PS2 ging erg lang mee (6 jaar) door de zeer sterke verkopen, de Vita mocht zelfs nog dromen van de support die de Wii U ontving :P
Je ziet overduidelijk dat de X360 en PS3 uitzondering waren op de regel - komend door de gelijk opgaande verkopen en dus weinig concurrentie.

Of heb je het over defecten? Ook daar zie je weinig geks.

[Reactie gewijzigd door Richh op 6 mei 2017 16:30]

Hardware dat verouderd is? Switch gaat het niet lang volhouden. Sorry maar de switch is niet krachtig genoeg.
Was zelf jarenlang Nintendo fan maar na de Wii gaf ik het op.
Nintendo heeft altijd lichtere hardware gehad dan de concurrentie. Vanaf de Nes t/m de switch, ook van Gameboy t/m alweer de switch :P. Ik voorzie dus dat dit geen probleem zal zijn, was het in het verleden ook niet. Er zijn maar bar weinig mensen die op perse het beste willen hebben.
Nintendo liep zeker niet altijd achterop, nes, snes en zeker n64 waren technisch hoogstaand.
Vergelijk de hardware die ze gebruiken in de NES eens met de alternatieven uit die tijd, MSX, Commodore, Atari enz. Op elk vlak was de NES niet de snelste,niet de beste en niet de mooiste. Toch werd het populair omdat de juiste games, goede multiplayer en eenvoudig gebruik wel goed geregeld waren. Dit geld ook voor de latere modellen. De N64 is de enige waar je over zou kunnen twisten.
Hier dito. Heb letterlijk alle Nintendo consoles gehad, en alle GameBoys. Ook de Wii gretig in gebruik genomen; maar na een poosje was de lol eraf, stelde de Wii niks meer voor; en was de 'magie' over.
Je koopt de Switch ook niet om thuis op de bank te spelen in 4K60. Je koopt de switch juist voor het gebruiks gemak en de zeer goede graphics vergeleken met andere handhelds.

Ik heb de switch en het is gewoon zo simpel om van thuis op de bank naar verder spelen in de trein/bus gaat.
http://www.gamekings.tv/n...15-miljoen-keer-verkocht/

Erhm nee... die toekomst ziet er helaas minder rooskleurig uit als jij doet hopen.

1,5 miljoen wereldwijd is niet echt een top te noemen.

reviews: Virtuele realiteit wordt werkelijkheid

Met 800.000 naar schatting units PSVR bijv vind ik PERSOONLIJK dat ze een lange weg te gaan hebben. Je kan ook zoals hieronder gezegd wordt minder maken, dan lijkt het snel uitverkocht.
Je source is van 11 dagen na release. Nintendo verwachtte 2 milioen units in de eerste maand. Dat waren er uiteindelijk 2.7 milioen. Dat is dus zeker goed.
Ja.. en zodra iedereen Zelda Breath of the Wild heeft uitgespeeld gaat hij de kast in want er zijn gewoon niet genoeg goede spellen voor.
M A R I O K A R T vroemmmmmm
Ach I guess dat het gewoon niet aan mij besteed is.
Ik was al slecht in mario kart op de SNES bij een vriend van mij vroegah als kind en vond het ook niet zo bijster vermakelijk eerlijk gezegd.. hetzelfde met smash melee. En als dat nou (naast zelda) dť selling points moeten zijn van een gehele console (een stel remakes van remakes van remakes van remakes) dan word ik daar niet echt warm van. :+

Ik ga wel lekker Rocket League spelen op mijn PC. :+
Ach, ik speel Zelda en de Mario's op mn Switch ... Rocket League op mn PS4, Quantum Break op mn Xbox en Kerbal Space Program op mn Mac 😎
KSP op de mac?.. werkt dat een beetje? wat voor mac?.. want mijn zware windows PC had toch echt moeite om KSP een beetje fatsoenlijk te draaien met de gruwelijke hoeveelheid mods die ik ertegenaan smeet (MOD ALL THE THINGS!!! :+ )
MacBook 2012 pre-Retina met SSD en 12GB RAM..

Houdt niet over maar het gaat me meer om de simulatie dan de graphic dus die heb ik al flink teruggeschroefd ;)
Misschien geen grote AAA games maar er is zeker zat te doen. En deze maand komen alweer Mimcraft en Disgaea 5 uit.

Volgends de laatste berichten verkoopt Mario Kart zelfs beter dan Zelda.

Er komt iedere week wel iets uit.
Ik zeg niet dat het slecht is dat lees jij eruit maar feit is en blijft dat Microsoft en Sony een betere positie hebben in de console wereld en hoe je het ook draait of keert: daar kun je niet onderuit en als een accessoire met 800k units die n.b. duurder is dan de switch vind ik het geen superlaunch zoals de ps4 of xbone gehad hebben.
Fanboys zullen me waarschijnlijk downmodden maar Nintendo speelt nog steeds 2e viool t.o.v Sony en zijn Playstation.

Plus de Switch is pas uit, zelfs de Wii U was in het begin uitverkocht.

[Reactie gewijzigd door Atilim op 5 mei 2017 21:58]

Wat is jouw definitie van mee doen?
https://en.m.wikipedia.or...est-selling_game_consoles
Neem alle nintendo verkopen bij elkaar en alle playstation verkopen bij elkaar dan wint nintendo .. De kracht van nintendo zit in de handhelds .
Alleen al de verkoop van handhelds van nintendo is al meer dan alle playstations bij elkaar omdat te evenaren moeten de vita verkopen er bij . handhelds zijn big busnis nintendo moet er voor zorgen dat er meer games komen.
Excuus, ik meen te begrijpen dat je vind dat dan de handhelds bij de verkochte consoles moeten, maar geeft vervolgens aan dat Sony zijn vita nodig heeft om in de buurt te komen. Valt de Vita niet ook onder handhelds?
Ik denk niet dat die 4 miljoen Vita's een verschil gaan maken :P
Het hele frappante van het handheld verhaal is dat ik de PSP en Vita eigenlijk veel aantrekkelijkere en logischere handheld gamingconsoles vond dan een DS of 3DS of welk ander uitklapbaar Nintendo gebeuren ook. Wellicht kan iemand mij uitleggen waarom de PSP en Vita in de vergetenheid zijn beland en juist die DS/3DS/2DS zooi van Nintendo nog zo 'populair' is? (ik ben zelf nl geen console/handheld bezitter maar Šls ik er eentje zou moeten kiezen vind ik de PSP de meest logische keuze kwa schermformaat, uiterlijk, kracht, gebruik en game-catalogus)
Ik denk toch echt de game catalogus. Die bij Nintendo was ontzettend veel breder.
Op dag 1 was de Wii U uitverkocht. Na 1 week stonden de winkels propjevol.
Dat is nu wel anders, zeker als je bedenkt dat Nintendo na 2 maanden al 20% van het totale aantal verkochte Wii U-consoles heeft geŽvenaard (5 jaar deed de Wii U daar over).
De Wii een dipje voor Nintendo?!!! Ik dacht het dus van niet. De Wii was een groot commercieel succes. De wii U daarin tegen..... Daar heb je gelijk.
dat is ook puur omdat nintendo de wii aan ongeveer elke doelgroep denkbaar heeft gepoogd te verkopen door een veel te breed arcenaal aan games. verkoop succes, ja. imago succes, nee want ze raakte de hardcore nintendo fans behoorlijk kwijt, en alleen maar meer door het verder uitmelken van nagenoeg hetzelfde idee met de wii u (wat zo ongeveer de slechtste actie van nintendo's geschiedenis was afgezien van de virtual boy).

Jammer dat dit gedownmod wordt terwijl het de keiharde realiteit is geweest voor nintendo.

[Reactie gewijzigd door Ashketchum22 op 6 mei 2017 12:04]

Voor mij is de WII de enige console die ik ooit kocht. En ook een waar ik maanden lang elke week wel op speelde, samen met anderen.

Dat is zeer uniek, de TI99/4 en C64 en PC speelde ik meestal alleen op. (sommige games op de c64 uitgezonderd). Andere consoles trokken mij nooit, maar de WII Fit, WII Sports en WII Family (alle versies) heb ik allemaal plat gespeeld. Zelda die ik nodig had om zelfs software er voor te schrijven (weegschaal, video speler) en er te kunnen draaien was ik na 3x zat.

Maria Kart met de stuurtjes was de laatste game die ik ooit kocht. Daarna geen interesse meer in andere games gehad eigenlijk.

Dus tja, ik mis opvolgers die sneller starten, energie zuiniger zijn, stil zijn en je chromecast kan vervangen. Met bone spreakers, voice commando's en tracking van je beweginingen en ook die van je medespelers. Waar de oude wii games die ik heb gratis ook op werken en waarvan de prijs onder de §450 is incl alles assesoires voor 4 spelers.
kijk en jou voorbeeld is dus precies wat ik bedoel, je hebt de wii aangeschaft voor wii fit e.d. niet voor de hardcore nintendo series die nintendo hanteert zoals mario/zelda en metroid prime.
en juist omdat ze die console zo overspoeld hebben met een breed arcenaal aan titels om maar iedereen erheen te trekken zijn ze de echte fans uit het oog verloren.
Nintendo heeft zichzelf zwaar in de voet geschoten door Sony op het laatste moment te schofferen. Sony had het hele model al klaar voor nintendo maar toen besloot nintendo toch maar plotseling met Philips in zee te gaan voor een cd uitbreiding. Als ze dat niet hadden gedaan en nintendo met Sony had samengewerkt waren ze nu gewoon de allergrootste maar ondertussen hobbelt nintendo achter Sony en microsoft aan. Als ze de tijd terug hadden kunnen draaien hadden ze de fout nooit gemaakt. Tevens Is het volgens mij ook de meest verkochte consoles ooit de ps1 en 2 daarna komt nintendo pas.
Als Sony en Nintendo op dat moment hadden samengewerkt, dan had Sony natuurlijk nooit de gamedivisie opgestart die het nu is gestart. Sterker nog: dan was die samenwerking waarschijnlijk net zo geŽindigd als de uiteindelijke samenwerking tussen Philips en Nintendo: de techniek was eind jaren 80 te duur en dus gaf Philips op.
Het is juist grappig om te zien dat een van de grootste winstpotten van Sony puur uit wraak is ontstaan :P

De best verkochte console is de Nintendo DS, gevolgd door de PS2, gevolgd door de Nintendo Wii, gevolgd door de PS1.

Over 'achteraan hobbelen' is zeker geen sprake, want Nintendo heeft slechts 2 financiŽle jaren gekend met een zeer klein verlies.
Sony maakte al meer verlies op enkel de game-divisie in ťťn enkel kwartaal in de eerste jaren van de PS3. Dat systeem is met zo ontzettend veel verlies verkocht dat de hele console over de lifespan ongeveer break-even heeft gespeeld. Onder de streep heeft de Wii U zelfs geld opgeleverd bij Nintendo.
Behalve dat die cdi nooit gepositioneerd was in de markt als game console. Het moest educatief zijn blablabla. Plus dat ding was niet belaald krachtig (ook voor die tijd). De gimmick was dat ie lage kwaliteit video en hoge kwaliteit audio kon afspelen. Sony lijkt gezien de ps1 juist wel puur op gaming gericht te hebben. In het geval van de ps1: eerste generatie 3D gaming zelfs.
Zo was de PS1 tegelijkertijd ook een cd speler en de PS2 een dvd speler, enzovoort :) de PS1 was 3-4 jaar later, waardoor het wel kon.
Tevens Is het volgens mij ook de meest verkochte consoles ooit de ps1 en 2 daarna komt nintendo pas.
Huh? Kijken naar aantal verkochte consoles is kortzichtig. Daar wordt niet aan verdient. Beter kijk je naar aantal verkochte games....
Discswap voor PS1 en HD met de netwerk adapter en een savegame met een PS1 game voor de PS2 :P
Yes eindelijk iemand die mee kan praten _/-\o_
Btw voor de PS2 had ik een andere trucje als je geen HD in had zitten. Er was een memory card genaamd exploder, als je een game via de memorycard startte dan werkte het ;)

[Reactie gewijzigd door Jay47 op 5 mei 2017 22:28]

Die kende ik dan weer niet >)
Ik had een vrij unieke kaart, als ik deze op bepaalde locaties in een kastje deed en een code intypte ontving ik een game, wel werd het getal gekoppeld aan het pasje dan iets lager maar dat werd gelukkig iedere maand opgewaardeerd door een persoon die ik mijn baas noemde. Ik vond dat altijd wel een praktisch princiepe.
Bij de PS2 had ik zo'n plastic schuifje, daarmee haalde je de vergrendeling van de disc drive eraf waardoor je 'm open kon trekken. (Vergelijkbaar met een pennetje in het gaatje bij de PC disc drive, voor wanneer de CD/DVD vast loopt; wat vroeger nog wel eens gebeurde)

Hierdoor kon je dan de schijf wisselen zonder dat het systeem de huidige (fake-)game stopt. Als je de DVD speler namelijk opende met het knopje, sloot de PS2 immers het huidige spel af, om vervolgens te ejecten.
Ik heb eens mn ps1 uit elkaar gehaald, Die "omgebouwd" was, Volgens mij was er niet meer gedaan dan een draadje omsolderen. (en een andere av kabel)
Dat was niet eens nodig, trucje die ik gebruikte was doodsimpel met een tandenstoker. Het was niet nodig om de console open te maken 😝
Games zijn nog steeds 120 'gulden' hoor... sommige speciale uitvoeringen zelfs nog duurder.
Uit nieuwsgierigheid: wat is ziets nou waard?
zoiets is onbetaalbaar, er is al een half miljoen geboden naar wat ik weet. Ik zie ze het ding nog een keer doneren/verkopen aan een museum. Ik hoop dat laatste zodat het ding bewaard blijft als de heilige graal van gaming.
Ja dit soort dingen kom je nooit weer zomaar tegen. Al die hele oude spullen die nooit van de grond gekomen zijn, zijn goud waard. Zelfde als je bij je opa een Apple 1 tegen komt op zolder.

Er was enkele jaren geleden eens een oude vrouw die zo'n Apple 1 computer bij een kringloopwinkel binnen bracht, niet wetend wat ze in handen had. De kringloopwinkel heeft deze uiteindelijk weten te veilen voor belachelijke bedragen. Hierna hebben de vrouw opgespoord; en haar vanuit het niets de helft gegeven. (Dat gaat dan om tonnen wat je zo even in je handen gedrukt krijgt)

Mensen die dat overkomen; zullen nooit meer zomaar wat dumpen wat oud is.
Zal onbekend blijven, er is nog nooit zoiets geveild volgens mij. In 2009 is wel een controller van dit soort prototype geveild; toen afgeslagen op $ 3,000. Maar dat had natuurlijk ook veel meer kunnen worden. En wordt natuurlijk steeds meer waard.
Mooi werk zeg.
Toch jammer dat er niet ooit 1 game op cd voor is uitgebracht.
Dat weet je niet. wellicht zijn er 10 games gemaakt maar allemaal de prullenbak in gegaan. da's nou juist het mysterieuze van het hele verhaal. zowel Sony als Nintendo willen er niets meer over zeggen.
Nee, de game in ontwikkeling is uiteindelijk op cartridge verschenen.

Van de wiki: The main game in development for the SNES-CD platform launch was Squaresoft's Secret of Mana, whose planned content was cut down to the size suitable for cartridge and released on that medium instead.[19][20]
Je weet nooit of dat de enige game is...
Mooi om dit te zien. Retro-apparatuur is toch altijd mooier als het werkt: dan kun je veel beter zien waarom het zo belangrijk was. :)
Niet alleen mooier, maar het wordt in 1 klap onbetaalbaar. Als het niet werkt levert het al een vermogen op doordat het zo zeldzaam is; maar als het ook nog functioneert, gaat de waarde met een factor 'veel' omhoog.
nu de broncode CD van seiken densetsu 2 aka secret of mana en hebben we eindelijk de volledige game om te spelen zonder alle missing dialoog en missing characters
Er komt een Seiken Densetsu Collection voor de Switch. Maar ik betwijfel dat daar de complete versie opstaat. Ik wist niet eens dat er wat ontbrak, voor het eerst dat ik zoiets hoor. Misschien wel ooit vaag iets over gehoord maar dat zal zo lang geleden zijn geweest dat ik 't niet eens zeker weet.
Toen ik het artikel zag verschijnen dacht ik; "HŤ? Deze was toch al eerder op Tweakers gepost afgelopen jaar?" Maar nu zie ik dat dit dus een vervolg is. Lijkt me heerlijk om zoiets op je zolder te vinden, en je doel te behalen om het werkend te krijgen zonder enige mogelijke support van Sony/Nintendo.
en dan te bedenken dat Microsoft 20mlrd bood voor nintendo zon 18 jaar geleden als ik het me goed herriner..nu hebben de jappen 2 game giganten ;). Deze concurreren niet elkaar maar een ieder ander!
De kans was toch nihil dat Nintendo verkocht was aan Microsoft. Da's de Japanse cultuur. ze gaan liever falliet dan dat ze hun bedrijf aan een buitenlandse club of persoon verkopen. Nintendo is voor 90 % privť eigendom ondanks dat ze naar de beurs gegaan zijn. Slechts pakweg 10% van de aandelen wisselen zo nu en dan van eigenaar.
Volledig werkend vind ik een beetje overdreven, dan zouden bestaande games erin moeten werken, en dat doen ze niet, alleen wat homebrew dingen zijn een soort van werkend gekregen, ook leuk, maar ver van 'volledig werkend' als je het mij vraagt.
Je mist een groot punt, er zijn geen bestaande games hiervoor. Nooit ontwikkeld dus.

Zover is die console nooit gekomen. Homebrew is de enigste software die nog vindbaar is.
Dat lijkt me dus erg sterk, ik heb het hele verhaal gevolgd en hoe ik het begrijp gaat het letterlijk over een console waar de chips van de beide uiteindelijke consoles op zitten, dus wat mij betreft moet het gewoon mogelijk zijn roms van beide systemen te kunnen draaien, met misschien dan minimale aanpassingen (andere memory adressen voor audio bijv) en ik kan me bijna niet voorstellen dat dat apparaat dat niet kan.

Ik bedoel, hoe denk je dat die homebrew gemaakt word? er is echt niet vanaf de grond af een complete emulator voor dit ding geschreven, ze hebben gewoon meerdere bestaande emulators samen gevoegd, omdat dat ook is wat het hardware-equivalent is.

Uiteindelijk zal het wel te maken hebben met copyright ofzo, dat ze liever niet een echte Sony of Nintendo game tonen omdat er dan vast en zeker advocaten op de stoep zullen staan, uiteindelijk zijn de beide partijen sindsdien natuurlijk concurrenten, al dan niet 'vijandig', dus ze zullen Łberhaupt vast niet blij zijn dat dit naar buiten is gekomen.
In het tweede deel hebben ze het voor elkaar gekregen om er een SNES-game op te draaien: https://www.youtube.com/watch?v=qh91IO9cV48
PlayStation zal er niet op draaien omdat het een heel andere console is. De Nintendo Play Station is feitelijk een SNES die een CD-rom kan aansturen en uitlezen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Nintendo Switch Google Pixel XL 2 LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*