Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 69 reacties
Submitter: haha666413

Hardwarehacker Ben Heckendorn heeft het Sony-Nintendo PlayStation-prototype deels werkend gekregen. Meerdere problemen, die te maken hadden met zowel ouderdom als bewuste belemmeringen, zorgden ervoor dat de cd-drive en het geluid van de hybride console niet werkte.

Ben Heckendorn haalde een week geleden in zijn YouTube-show de unieke console al volledig uit elkaar om in kaart te brengen wat het apparaat allemaal in huis had. Het prototype werkte al in combinatie met reguliere SNES-cartridges en deze week probeert de man de rest van de console zo veel mogelijk aan de praat te krijgen. De Sony-Nintendo PlayStation werd pas een jaar geleden ontdekt.

'Heck' begint dit hoofdstuk van zijn werk aan de console door de stekker van de ene stroomadapter te combineren met het blok van een andere adapter om de console draaiende te krijgen. Vervolgens richt hij zijn aandacht op de later toegevoegde bedrading aan de binnenkant. Aanvankelijk vervangt hij deze om de kwaliteit van de soldeerpunten te verbeteren, maar later blijkt een deel van deze bedrading juist aangebracht te zijn om de cd-drive van de console uit te schakelen, waarschijnlijk om nieuwsgierige techneuten niet al te veel inzicht te geven in de speciale, nooit uitgebrachte console.

Het terugdraaien van bepaalde aanpassingen biedt echter nog geen soelaas. Het probleem met de cd-drive blijkt te liggen bij een vaker voorkomend probleem: de condensatoren op het pcb zijn verouderd en werken niet meer naar behoren. Na deze simpelweg te vervangen wil de cd-drive wel weer starten. Het probleem is alleen dat er nooit games op cd's zijn gemaakt voor de Super Nintendo; de hybride console is nooit uitgebracht en een geplande losse cd-speler voor de Super Nintendo ook niet. Audio-cd's wil de drive ook niet afspelen.

Heck zegt wel dat een collega 'misschien' toch een game-cd op zolder heeft liggen die zou willen draaien op het prototype. Daarmee lijkt de hardwarehacker de mogelijkheid van een volgende aflevering in deze serie nog open te laten. In zijn huidige staat zou het console-prototype in ieder geval wel homebrewsoftware moeten kunnen draaien.

Wie het eerste deel van de videoserie nog niet heeft gezien, doet er goed aan om daarmee te beginnen.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (69)

SNES, wat een tijden. _/-\o_
Geen region lock? Wat is het dan, Japanse, Amerikaanse of Europese SNES-Playstation? :o
SNES had verschillende vormen van region lock:

Ten eerste de vorm: Japanse en Europese cartridges hebben dezelfde vorm, terwijl de Amerikaanse SNES (Super Famicom) een andere vorm heeft, daardoor passen deze cartridges fysiek niet. Omdat de behuizing van de SNES/Playstation af was werkt deze region lock natuurlijk niet.

Ten tweede een region lock chip, die overeen moest komen tussen cartridge en console, anders start de console niet. De chips van Amerika en Japan waren gelijk (want die waren toch al 'beschermd' door het fysieke verschil), terwijl die van Europa verschilde. Hieruit kun je dus afleiden dat het een Japanse SNES-Playstation is( Best logisch, want het is een prototype en waarom zou een Japans bedrijf als een van de eerste prototypes een Europese versie maken, en hou zou die dan in Amerika terecht komen?), want de Noord-Amerikaanse en Japanse cartridges werkten. Of deze chip uberhaupt in dit prototype aanwezig is is natuurlijk ook nog maar de vraag.

Disclaimer: Ik heb alleen wat vage achtergrondkennis en de wikipediapagina om dit op te baseren, als iemand hier meer van weet heb ik vast ergens een fout gemaakt :P
Dit klopt. Wil hieraan toevoegen. Er waren opties om het te bypassen zoals een cardtridge die 2 andere cartridge slots boodt. 1 slot was voor de verificatie en de ander voor de game uit de andere regio. Daarnaast was er de Action reply cartridge die het ook kon bypassen.

Dacht dat die laatste ook FX chip cartridges kon doen en de andere niet.

Daarnaast waren er cartridges zoals de Capcom games zoals Megaman X die niet meewerkten door allerlei custom chips.
Ik kan bevestigen dat met de juiste modificaties mogelijk is om amerikaanse games af te spelen op een pal console. Oa uitveilen van de console. Aanpassing aan de cartridge slot intern en het lossolderen van een van de pinouts van de lockout chip.

Megaman X ntsc versie werkt hierdoor gewoon. Die heb m zelf getest. Ik geloof dat alleen mario rpg niet werkt. En wellicht een paar ander. Google maar even op.

Kijk dan ook een naar 50/60 hertz mod. Om alles op werkelijke snelheid te spelen. Let op hiervoor is een rgb kabel een vereiste.
Een vriend van mij had slot van zijn SNES op maat gevijld voor Amerikaans cardridges werkte niet om ze af te spelen :P Gewoon Action Replay daarvoor gebruiken.
Hij test de Amerikaanse game zonder behuizing. Ik meen dat hij ook zegt dat ie anders niet past. Dus die region-lock werkt normaliter wel.
Dat klopt, dat bedoelde ik ook. Omdat hij de behuizing eraf heeft gehaald werkt deze beveiliging nu dus niet :P
Mjah ik las het nog een keer. Het woorje "er" moest ik er even bij denken. Dan zijn we het eens (y)

[Reactie gewijzigd door Xfade op 24 juli 2016 16:53]

De Japanse was de Super Famicom, maar die kwam inderdaad (wel) overeen met de Europese/Australische (PAL) SNES. Dat van die chip had te maken met TV's indertijd die in Amerika of Japan (en op wat andere plekken in de wereld) NTSC waren en in Europa/Oceanië (en sommige andere plekken in de wereld) PAL waren.
Of deze chip uberhaupt in dit prototype aanwezig is is natuurlijk ook nog maar de vraag.
Zou de console uberhaupt werken zonder regionlock chip? Anders zouden mensen hem toch gewoon kunnen disablen? Lijkt me dat beide chips aanwezig moeten zijn om te kunnen werken.
Nee aangezien het om PAL en NTSC gaat hier.
Prachtig dit. Ook uiteindelijk blij dat Sony een eigen weg is ingeslagen met de PlayStation. De SNES was geweldig maar de PS1 was een revolutie mbt games.
Ik heb de PS1 als achteruitgang ervaren. Reusachtige laadtijden waren voor die tijd enkel een pc aangelegenheid.
Lag er maar net aan welk spel natuurlijk en sowieso inherent aan CD's en de access time+ 2x CD speler van de PS1. Los daarvan is het andere koek om (max.) 600~750MB te laden in stukken dan een (snelle) cart met 1MB tot max. 4 MB (Killer Instinct, Donkey Kong Country).

Vond de 3D graphics, CD sound en échte 32-bit graphics een verwelkoming. De Saturn deed het minder en presteerde beter in 2D, de Jaguar kon de "64-bit" niet waarmaken met 2 32-bit CPU's en het toespitsen van de PS1 op een adolescent publiek was imho een gouden zet.
Laten we ook wel eerlijk zijn dan de verkoop van de PSX indertijd zo goed was door simpele manier van ombouwen ;)
De Jaguar had wel een 64bit chip maar iets van een 32bit bus ofzo dus was niet echt echt 64bit. Toch kon deze mooie beelden op het beeld toveren als ze er beter om mee konden gaan. Ze hadden 1 van de beste Doom ports bijvoorbeeld.
Dat waren 2 32 bit processoren das samen 64, dus hellemaal geen 64 bit.
Incorrect. Al was ik ook niet helemaal correct. Wel een 64bit databus. Maar een combinatie van een 32bit en 64bit chips

"Tom" Chip, 26.59 MHz
Graphics processing unit (GPU) – 32-bit RISC architecture, 4 KB internal cache, all graphics effects are software based.
Core has some additional instructions intended for 3D operations
Object Processor – 64-bit non-programmable; provides all video output from system.
Blitter – 64-bit high speed logic operations, z-buffering and Gouraud shading, with 64-bit internal registers.
DRAM controller, 8, 16, 32 and 64-bit memory management"
Dat hele 'bits' gebeuren hield daarna ook gewoon op met bestaan. Na de Jaguar heeft niemand het ooit nog over bits gehad, het was een hype om het over 'bits' te hebben. Angry video game nerd in zijn aflevering over de Jaguar somde het dan ook precies zo op. Toen iedereen door de geflopte Jaguar begrepen had dat hoeveelheid bits geen garantie was voor goede graphics was het in een keer over.

[Reactie gewijzigd door PKN op 25 juli 2016 02:37]

Heb de Jaguar zelf gehad. Was een tijd bij Intertoys verkocht voor maar 100 gulden destijds. Er waren echt games die er geweldig uitzagen. Denk aan Doom, Wolfenstein, Rayman (Was oorspronkelijk voo rde Jaguar ontwikkeld) en nog 2 mech games waarvan ik de namen kwijt ben.

Maar er kwam ook een hoop troep op uit wat het hele systeem omlaag trok. Uiteindelijk niet genoeg games die goed waren.

Het yssteem zelf was vrij rap maar mistte hardware acceleratie zoals de n64 wel had. DIe had technologie vergelijkbaar met de 3DFX voodoo kaarten voor de PC.

BIj de OS2 is er nog even over bits gesproken maar daarna was het niet belangrijk meer inderdaad. Komt omdat we gewoon op het punt zaten waar het niet veel uitmakte. De stap 16 bits vs 32bits was erg groot daarintegen.
Zo heb ik het ook ervaren. Wel was de PS1 een noodzakelijke stap in de richting van onze toekomst. De ps1 voegde 3d graphics toe, maar die ware feitelijk ondermaats. En probleem was dat vrijwel alle spellen er gebruik van gingen maken, waardoor er nauwelijks fatsoenlijke 2D games verschenen. Dus in zekere zin een achteruitgang, maar zonder PS1 was er geen PS2,PS3,PS4, etc geweest.
Tegenwoordig zien we gelukkig ook weer coole 2D achtige games verschijnen zoals Rayman Origins, Donkey Kong Country, New super Mario Bros, etc.
Ik als vooruitgang. Je moest iets langer wachten maar de devs konden zo veel meer data kwijt op de cd's. Dit betekende ook de komst van FMV's en grotere games. Daarom zag je ook Final Fantasy op de Psx en niet de nintendo.
Software als Final fantasy wordt altijd gewaardeerd door het verhaal en ontdekking maar door de 3D wereld leek Mario 64 vele malen groter.. of het daadwerkelijk zo is geen idee.
De games waren wel een stuk goedkoper hierdoor. Voor N64 games betaalde je indertijd soms wel 100 gulden, puur vanwege de cartridges. Die waren alleen nog maar duurder geworden in komende generaties. De overstap naar optische media was hard nodig, en had veel langer geduurt zonder Playstation.
Sega saturn was technisch gezien toch echt de beste.

Nintendo had zijn naam mee en Sony is een kei in marketing en kon het zich veroorloven om weinig/geen winst te maken op de consoles.
De Saturn was een ramp om voor te programmeren. Werkte ook niet met triangles maar met quadrilaterals. Was dan ook nog eens veel duurder en uiteindelijk minder snel. De PSX had veel meer custom grafische acceleratie chips. De saturn had gewoon meer chips maar moest het allemaal op 1 bus doen waardoor er veel bottlenecks ontstonden. Developers in het algemeen noemden de PSX sneller.

Had niets met marketing te maken. de PSX boodt gewoon veel meer voor minder. Makkelijker om mee te werken, goedkopere hardware, snellere grafische kwaliteiten, goede audio dsp's etc.
De PSX bood inderdaad veel aan voor minder (20 gulden per spel ongeveer) en ik had dozen vol software die op een aantal RPG series (70 gulden per spel ongeveer) na zonde van mijn tijd en geld waren.

De PS2 hetzelfde verhaal het één was een parel zoals Dark chronicle 1&2 ik was zeer verrast en kon hier geen genoeg van krijgen maar in het algemeen was het aanbod mijn tijd en geld niet waard.

Het zal aan mijn smaak liggen maar de spel ervaring van de N64 staat mij nog vers als de dag gisteren in mijn geheugen en dat is onbetaalbaar 😁
MIj staat me in het geheugen dat bij launch de PSX 799 gulden was en de Saturn 1499. De N64 was tegen de 500.

Ondenkbaar zowat dat mensen voor 1499 een console zouden kopen. In die tijd had je voor 2000gulden een aardig flinke PC namelijk.
Ah bedankt en excuus Rin het ging om de hardware en prijs vergelijking tussen de PSX en de Saturn.

Als ik eerlijk ben geen idee meer wat de hardware destijds koste en mijn PS1&2 waren beide tweedehands.

De collectie van PS1 tot PS2 was wel 2000 gulden of meer waard ik had op een paar import JPRG's alles compleet.

Mijn favoriete series waren Suikoden en Dragon quest en uiteindelijk weer iets van 800 euro terug gekregen voor de collectie..

Dus voor een aantal honderd euro's tientallen jaren plezier gehad dus ja ook in mijn geval van software bood Sony veel voor weinig 😉
Prachtig dit. Ook uiteindelijk blij dat Sony een eigen weg is ingeslagen met de PlayStation. De SNES was geweldig maar de PS1 was een revolutie mbt games.
De PS1 was dan ook een heel stuk nieuwer dan de SNES, niet echt een eerlijke vergelijking.
Ik maak ook geen vergelijking. Ik geef aan dat de PS1 een revolutie was. Nogal logisch dat ze technisch compleet verschillen als het een nieuwe generatie console betreft.
Vanuit verzamelaarsoogpunt gezien vind ik het raar dat je wijzigingen gaat aanbrengen in een prototype. Bijvoorbeeld draadbruggen vervangen door te grote SMD componenten. :( Je haalt daarmee een stuk geschiedenis uit het apparaat vandaan. Werkend maken vind ik altijd goed, maar ga het niet lopen 'verbeteren'. Dat is in mijn ogen verprutsen van de originaliteit van zo'n proto.
Tjah, als je zo gaat beginnen dan hadden ze hem nooit in werkende staat kunnen brengen want dan hadden ze ook van de caps moeten afblijven en hadden ze de aanpassing voor het uitschakelen van de CD speler niet ongedaan moeten maken. Ik denk dat door de aanpassingen de console net een stuk meer waard is geworden omdat deze terug werkt en er weer heel wat jaren tegen kan.
als ik het goed begrepen heb, zijn volgens een artikel bij Ars Technica sommige draadbruggen bewust aangebracht om er voor te zorgen dat de cd-romspeler niet herkend wordt. Tja, dan rest je niets anders om ze weg te halen.

Daarna kregen ze de CD-Rom nog niet aan de praat, maar het spinde de CD wel op. In het laatste artikel over de Nintendo Playstation, lijkt het erop dat de laser-diode te zwak is om cd's te lezen en dat vader en zoon Diebold van plan zijn deze te vervangen voor een sterker exemplaar.
Misschien is het ook maar beter dat dit niet door is gegaan, voor het zelfde geld ging Sony maar z'n eigen Mario en Zelda games maken zoals Philips destijds. In plaats daar van heeft Sony toch een paar goeie studio's opgericht en titels gemaakt. Minpunt van heel het gebeuren destijds was dat alle third party games uitkwamen voor de ps1 en je apart een n64 moest kopen voor de (legendarische) mario, zelda en meer games. Waarschijnlijk had een andere partij het gat van Sony opgevuld als het hele gebeuren door ging en er geen playstation 1 was dus het is allemaal als als.
Philips was een andere partner waar een cd addon mee werd overwogen, en dat is precies de reden dat ze Nintendo personages mochten gebruiken. Dat is wél op de markt gekomen en ik denk dat iedereen het er wel over eens is dat dat niet had gehoeven.
Volgens mij is deze play station ook gewoon een snes met een cd drive erin, dus geen ps1/n64 hybrid ofzo. Het verhaal was dat Sony te veel eiste van Nintendo en Nintendo daarom met Philips ging samen werken.
Wat een briljante gast
Ik vond zijn xbox in een koffer ook heel cool.
Janmer dat ik de tijd (en apparatuur) niet heb
wel jammer dat ze geen psx game hebben geprobeerd in de cdrom drive maar geniaal dit dit is toch wel de holy grail als het gaat om consoles!
Er zit geen PSX hardware in deze console, dus PSX spellen gaan niet werken. De specs van de SNES-CD komen niet eens in de buurt van de PSX. ;)

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 24 juli 2016 14:29]

Zou wat zijn als de NX opeens een PS/Nintendo combi blijkt te zijn.

Hahaha, helaas is dit alleen een droom :)
Qua naam zou je eerder verwachten een Nintendo/Xbox combi :P
Maar van dergelijke combi's kunnen we alleen maar dromen denk ik
Krijgen we opeens een twist dat de scorpio de nx schijnt te zijn haha.
Dat zou wel interessant zijn. Een console die je kan kopen als Nintendo NX en als Xbox Scorpio.

Maar ik denk het niet. Ik verwacht dat de NX een hybride is tussen home en portable en dat zie ik Xbox niet zo snel doen.
Ik zit ook te dollen, de kans dat de nx een samenwerking met Sony of ms is 0,0. De geruchten lijken er inderdaad op dat de nx een hybrid word. Waarschijnlijk eentje waarschijnlijk een console die zich niet op power richt en niet de markt van Playstation en Xbox probeert aan te spreken.
Oftewel gewoon wat Nintendo al jaren doet
Hopelijk een Homeconsole plus een Tablet en beiden dezelfde SD kaarten als de DS en 3DS en om het volledig af te ronden Wifi in beide platformen voor communicatie 😉 Droom combinatie!
Lagged wel veel.
Lol mijn MBP lagged nooit misschien de wifi :)
Waarom word een prototype waar eigenlijk niks voor gemaakt is onklaar gemaakt??

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True