Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 93 reacties

Er zijn foto's van een prototype gameconsole die in het verleden ontwikkeld werd door Sony en Nintendo online gekomen. De eigenaar van de console heeft de foto's op een forum van Assembler Games en Reddit gezet, en later via Imgur.

Het prototype van de console heet simpelweg Play Station en kon zowel cd-roms als Super Nintendo-cartridges lezen. Hoe de hele ontdekking precies in elkaar zit, is wat onduidelijk door de 'staking' van Reddit-admins, waar Tweakers al eerder over berichtte. De eigenaar van de console kwam met de foto's naar buiten op een forum van Assembler Games en postte deze de foto's op de nu nog ontoegankelijke gaming-subreddit.

Volgens de gebruiker die de plaatjes ook op Imgur postte onder de nick DanDiebold, behoorde de console toe aan zijn vader. 's Mans vader vond de console ooit in een doos troep die achtergelaten werd nadat het bedrijf waar deze voor werkte failliet was gegaan. De huidige eigenaar van de console heeft het apparaat nog niet kunnen starten, omdat hij niet het juiste elektriciteitssnoer heeft. Of het apparaat een authentiek prototype is, is nog niet bekend. Er zijn overigens veel meer afbeeldingen van vroege prototypes van de PlayStation, waaronder van het model dat nu boven water kwam.

sony nintendo consolesony nintendo consolesony nintendo consolesony nintendo consolesony nintendo consolesony nintendo console

SNES PlayStation prototypesSNES PlayStation prototypesSNES PlayStation prototypesSNES PlayStation prototypesSNES PlayStation prototypes

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (93)

Het prototype heet de Play Station (met spatie!) en was het resultaat van een onderzoeksfase waar Nintendo met Sony inzat. Nintendo stapte later plotsklaps uit de ontwikkeling met Sony om vervolgens met Phillips een cdrom add-on voor de Super Nintendo te ontwikkelen.
Als tegenprestatie kreeg Phillips rechten in handen om Nintendo spellen op de CD-i te maken. Ze hebben er 4 uitgebracht (Hotel Mario, Link: The Faces of Evil, Zelda: The Wand of Gamelon en Zelda's Adventure). 1 was nog in ontwikkeling maar nooit uitgebracht: Mario's Wacky Worlds.

Nintendo besloot uiteindelijk dat niemand zat te wachten op CD-ROM-based games, na de financiele flop die de Mega CD/Sega CD was. Hun volgende console de Ultra64 Nintendo64 had daarom ook cartridges.
Sony was niet blij dat Nintendo uit de afspraken stapte, en besloot dan zelf maar te gaan ontwikkelen. Toen zij de Playstation (zonder spatie) uitbrachten zag Nintendo dat hun besluit mbt CDROM-based toch niet helemaal juist was.

Dit prototype is een erg interessant stuk geschiedenis. Was Nintendo doorgegaan met Sony, had dan nu de Playstation niet bestaan? In dat geval is Nintendo dus "verantwoordelijk" voor het bestaan van 1 van hun grootste concurrenten.

De briljante Gaming Historian heeft er een mooi stuk over op youtube en legt het een stuk beter uit dan mijn bovenstaande poging

edit: linkje naar Mario Wacky Worlds gameplay

[Reactie gewijzigd door anargeek op 3 juli 2015 15:09]

Sony heeft ook pogingen gedaan de boel rond te krijgen en dus een gezamelijk console te maken met Sega maar ook zij wilden dit niet. En sowieso (al vr de PlayStation) een heleboel waardevolle ervaring qua game-ontwikkeling op het CD-ROM formaat opgedaan onder de paraplu van Sony Imagesoft op de CD-uitbreiding van hen (de Mega CD). Dus ook Sega heeft de boot afgehouden en nog wel op meerdere fronten(!), want ook Silicon Graphics heeft ze benaderd met de grafische chip die na afketsing door Sega uiteindelijk in de Nintendo 64 beland is en zo kenmerkend is voor de stijl graphics die die console met zich meebracht.

Dus in die jaren is er veel gebeurd waardoor de kaarten nu geschud zijn zoals ze op tafel liggen, maar een heleboel had compleet anders kunnen zijn waren er 1 of enkele andere keuzes gemaakt.

Edit: zie bijvoorbeeld hier over het Sega/Sony verhaal: http://www.usgamer.net/ar...st-teamed-up-on-a-console

[Reactie gewijzigd door -RMW- op 3 juli 2015 16:16]

Sony heeft al eens eerder contact gezocht met Nintendo. Een werknemer daar die werkte aan een revolutionaire MIDI-soundchip was zo lyrisch over de Famicom (NES) dat hij diens chip graag wilde zien op de opvolger. Hij enthousiasmeerde the board (die eerste sceptisch was) en ging naar Nintendo die deze implementeerde in de Super Famicom (SNES).
Dat was Ken Kutaragi. (Ja de Ken Kutaragi die uit zou groeien tot de PlayStation voorman.)

Het was trouwens niet een MIDI-chip, maar een speciale chip die Kutaragi op bestelling voor Nintendo's nieuwe console ging ontwerpen. Dat project kwam aan het rollen nadat hij gefascineerd geraakt was door videogame consoles toen hij zijn dochter met de Famicom (NES) bezig had gezien. Zijn bazen bij Sony waren er alleen inderdaad niets blij mee en dus draaide hij het project hoofdzakelijk in het geniep; wel met steun van Sony's CEO Norio Ohga.

[Reactie gewijzigd door R4gnax op 3 juli 2015 19:50]

Machtig mooi chipje was het, ik ben nog steeds onder de indruk van de muziek die de SNES voortbracht, sterker nog, ik prefereer het boven de 'echte' muziek die games tegenwoordig vaak hebben.
Mosterd na de maaltijd:
ik ben het met je eens: de oude .mod of .s3m's waren vaak gaver dan wat je tegenwoordig hoort.
/nostalgie

Wat wel is: het realisme is deze tijden wel groter. Dat is niet altijd een goed ding, want de abstractie op emotioneel niveau is dan minder, maar het lijkt wel heel echt tegenwoordig.
The ColeTrain als .mod klinkt toch wat jammer in vergelijking tot gewone audio.
/shrink

ik heb nog een voodoo5 (in een dual athlon xp (met zilververf de l5? bruggen verbonden)). Door dit verhaal moet ik meteen weer aan het ding denken :)
Nintendo is altijd erg moeilijk geweest als het op piraten aan kwam en om die reden ook altijd een groot fan geweest van een cartridge in plaats van een systeem waar een gekochte game puur uit data bestond. Een cartridge kan ik met bijvoorbeeld uitrusten met een extra chip die er voor zorgt dat een kopie maken vrijwel niet mogelijk is voor de gewone man op de straat.

Ook vermoed ik dat Nintendo misschien bang is geworden dat Sony nog wel eens de opgedane kennis zou kunnen gebruiken om met Nintendo te gaan concurreren. Het feit dat in het kleine artikel van EDG (dat gele plaatje in het midden dus ;)) ook vermeld wordt dat uitgebrachte games ook met CD-I van Philips zullen werken zet tot denken aan en doet me vermoeden dat het verhaal niet geheel compleet is.

Als ik moet gokken, zou ik zeggen Sony toen het eenmaal genoeg kennis had opgedaan begon dwars te liggen. Nintendo zeker van haar zaak als grote console bouwer besloot zich terug te trekken, en op alleen CD-I te wedden samen met Philips.
Daarmee zou wel eens heel goed het contract met Sony ongeldig kunnen worden en het Sony daarom dus vrijstaan om zelf een console te bouwen en met Nintendo te concurreren...

Maar goed tenzij we de contracten ooit in handen krijgen en ook daar naast de communicatie tussen Sony en Nintendo kunnen inzien waag ik te betwijfelen dat we ooit echt met zekerheid zullen weten wat er tussen die twee mis ging.

Aan de andere kant zonder Sony en PlayStation geen Killzone (want Nintendo wil alleen lieve spelen) en waarschijnlijk ook geen Gran Tourismo (want noem maar eens een goede racer op een Nintendo console). Ik denk dat het helemaal niet zo erg is dat Nintendo en Sony niet samen de console wereld in gegaan zijn.
Nou ik had op mijn NES een 250 in 1 cardridge en voor mijn Gameboy twee 40 in 1's met een schermpje en 2 knopjes om tussen spellen te switchen, als je een beetje de juiste mensen kon (oom) was piraten goed te doen.
Het prototype heet de Play Station (met spatie!) en was het resultaat van een onderzoeksfase waar Nintendo met Sony inzat. Nintendo stapte later plotsklaps uit de ontwikkeling met Sony om vervolgens met Phillips een cdrom add-on voor de Super Nintendo te ontwikkelen.
Hoe ik het had begrepen is Nintendo eruit gestapt omdat Sony de rechten per uitgebrachte game wou hebben.
Dat de rechten van die specifieke game op cd uitgebracht bij Sony zou liggen dus.
Hoe ik het had begrepen is Nintendo eruit gestapt omdat Sony de rechten per uitgebrachte game wou hebben.
Dat de rechten van die specifieke game op cd uitgebracht bij Sony zou liggen dus.
Sony wilde de alleenrechten houden op het complete SNES-CD formaat, waardoor alle licentie-afdrachten naar Sony zouden gaan i.p.v. ten minste een gedeelte naar Nintendo. Naar verluid zou volgens Sony's raamwerk aan overeenkomsten zelfs Nintendo zelf geld aan Sony moeten betalen om games in dat formaat uit te kunnen mogen brengen.

Als Nintendo hiermee zou hebben ingestemd, dan dat had eigenlijk betekend dat Sony gewoon compleet Nintendo's voornaamste inkomstenbron zou hebben overgenomen en daarmee het bedrijf de strot zou hebben afgeknepen en hen in een rol van ondergeschikte had gedwongen.

Heel begrijpelijk dat Nintendo hierop de deal heeft af laten ketsen, zeker toen bleek dat Philips met vergelijkbare optical disc technologie bezig was en wel brood zag in een wederzijdse samenwerking.
Op de controller staat zo te zien wel PlayStation zonder spatie, enkel op het zwarte prototype staat het met een spatie.

Maar zonder dat Nintendo zich had teruggetrokken was er inderdaad grote kans dat er nooit sprake was geweest van een Sony PlayStation, het was dan een Nintendo-Sony PlayStation geweest. Niet de beste zet die ze ooit gedaan hebben en eentje waar ze volgens mij nog altijd spijt van hebben. :D
Wat ook super intresant zou zijn is als de knutselaar die hem gemaakt heeft laat zien hoe hij dat heeft gedaan. Mischien zelfs werkend? Zou er een playstation in zitten of een SNES? mischien wel beide:
https://twitter.com/VaduAmka/status/616974748438953984
http://pxlbbq.com/la-snes-cd-quand-nintendo-x-sony/
Andere reden dat nintendo niet voor cd-rom koos had te maken met het feit dat cd-roms een heel stuk makkelijker te kopieren waren dan cartridges (alhoewel die ook niet zo heel moeilijk waren behalve als ze extra hardware er in hadden zitten, genoeg copiers voor de SNES, haha)..
Gezien de kleurverschillen tussen de diverse componenten, ben ik geneigd te denken dat dit geen authentiek model is, maar een hoax die recentelijk is samengesteld.
Ook het verhaal omtrent de voedingskabel vind ik uiterst verdacht.

Ik laat me echter graag overtuigen van het tegendeel.
Die verkleuringen zie je ook op Super Nintendos tegenwoordig. De onderkant van de machine is van een ander plastic gemaakt dan de bovenkant. 1 van de twee verkleurt wel in de zon, de ander niet. Zie bijvoorbeeld deze foto
Dan betreft het de boven- en onderkant.
Hier zie ik duidelijk aan de zijkant flinke kleurverschillen.
Dat heb ik niet op mijn Super Nintendo (you gotta have one 8-) )
Dergelijke verkleuringen ontstaan, dat vermoed ik althans, doordat ze van eigenaar zijn gewisseld (bijvoorbeeld rookvrij -> niet rookvrij of vice-versa). Volgens dit artikel heeft deze 'hybride' al die tijd in een doos gezeten.
Nou, ik heb dat dus wel met mn SNES.. en ik rook niet en bij mij heeft die ook nooit echt in de zon gestaan ofzo, de verkleuring is gewoon over de jaren heen zo gekomen, en bij mij staat die ook inmiddels al jaren in een transparante opbergdoos in een kast..
https://twitter.com/VaduAmka/status/616974748438953984
"I admit it is a fake;) thank youpxlbbq I was unmasked!"
Okee, spannend nieuws via assemblergames
LuigiBlood: This is actually a fake. Source: https://twitter.com/VaduAmka/status/616974748438953984
En dit is inmiddels alweer weerlegd. het was simpelweg een grap tussen Vadu Amka en Pxlbbq omdat ze beiden niet konden geloven hoe zeldzaam deze unit is.

Zie ook - http://www.eurogamer.net/...-console-spotted-pictured
Klopt, idd. Ik vernam het later ook. Thx.
Ik heb drie NES’en liggen, waarvan 1 er ook zo’n kleur aan over heeft gehouden.
Ik vind het ook verdacht.

Hoe kan je geen adapter voor vinden als je zo een brilliante knutselaar bent? :)
Cartridge + cd is een extra kost ook die niets bijbrengt aan de console.
heel de industrie zal er anders hebben uitgezien als nintendo en sony destijds geen samenwerken. misschien zover dat sommige genres nooit zijn doorgebroken, bijvoorbeeld shooters ala cod en spelen we nog steeds alleen maar platformers. waarschijnlijk had nathan drake het licht nooit gezien of misschien masterchief ook niet. het zou de natte dromer van elke gamer zijn dat sony en nintendo weer gaan samenwerken.

of nog vetter, nintendo en sony gaan samen een handheld maken. nintendo is altijd de koning geweest in de handheld markt, eigenlijk alleen door pokemon. sony zorgt voor de hardware en software plus een paar goeie games, de rest van de games zorgt nintendo voor.

[Reactie gewijzigd door Nieuwevolger op 3 juli 2015 14:30]

Call of Duty? In welke wereld was dit spel afhankelijk van de Playstation dan?
Volgens mij was dit een PC game toen het voor het eerst uitkwam, bovendien waren er al shooters voordat de PS uitkwam, dat lijkt me dus niet veel te maken hebben met de samenwerking tussen Sony en Nintendo....

Een samenwerking tussen Sony en Nintendo zou nergens op slaan meer nu, ze hebben geenszins een gelijkwaardige filosofie op dit gebied, ik zie geen enkele toegevoegde waarde van een samenwerking tussen deze 2 giganten. Sony staat nu op de plek waar Nintendo toen stond, zij hebben er helemaal geen baat meer bij. Toen bestond Sony nog niet op deze markt. De handheldmarkt is Nintendo ook al lang geen heer en meester meer op, die zijn ruimschoots ingehaald door de tablet en smartphone markt. Nintendo heeft het heel moeilijk op het moment en ik ben bang dat zij gaan verdwijnen, zoals dat met Sega gebeurt is of zij gaan hun filosofie op het gebied van Gaming achter zich laten en hun eigen identiteit verliezen en meer aansluiten op de reuzen op de markt (MS en Sony).

Overigens is het volgens mij zo dat slechts een deel van de tijd Pokemon een belangrijke rol heeft gespeeld, daarvoor waren het Mario titels en/of Zelda titels.
Was CoD niet de concurrent voor MoH destijds? Toen CoD nog in de 2e wereldoorlog setting zat. MoH was beschikbaar op de PS1, en ook doorgebroken op de PS1, en de WW2 game genre op de markt gezet. En CoD is daar eigelijk direct aan gerelateerd in het begin.
Maar in 1992 kwam Wolfenstein 3D, dat was de eerste FPS, welke vervolgens in 1993 opgevolgd werd door Doom, welke de grootvader van alle FPS genoemd wordt. Deze games kwamen uit op de PC en hebben de baan vrijgemaakt voor alle opvolgers.

MoH 1999 en CoD 2003 zijn pas veel later uitgekomen en zijn dus niet de bakermat van het genre en hadden dus ook wel bestaan zonder Sony/Nintendo.

Wat de Playstation wel gedaan heeft is de consolemarkt aantrekkelijker gemaakt voor volwassenen en daarmee de markt vele malen groter gemaakt. De Playstation was in die tijd ook krachtiger als PC's (iets wat nu niet meer aan de orde is) en heeft daarmee de markt ontzettend veranderd, maar dan vooral op het gebied van ontwikkeling, maar veel game genres hebben hun oorsprong op oudere platformen (Zoals de PC, Nintendo, maar ook nog de Atari's en de veelvoud van Basic PC's van voor het Nintendo tijdperk).

Ik denk dat de Playstation met name ervoor gezorgd heeft dat de PC's krachtiger werden voor het gebruik van multimedia en dergelijke en dat het ervoor gezorgd heeft dat games ineens grafisch een stuk interessanter werden, maar niet dat er echt bepaalde genres bijgekomen zijn, volgens mij was de Wii daarin veel innovatiever (bewegingscontrollers die echt nieuwe games mogelijk maakte).
Playstation heeft de plaats van Sega ingenomen, die toen ook volwassen spellen uitbracht op "top of the notch" consoles.
Ik herriner me de "game gear" - met kleurenscherm - in 1990.
Voor consoles misschien. Battlefield 1942 deed dat voor PC , gok ik.
@e_balk. Ben maar niet bang dat ze verdwijnen. Ze hebben genoeg reserves (5 milliard dollar)en met de NX voor de deur zullen ze wellicht een impuls krijgen.

https://gamer.nl/articles...anciele-analyse-nintendo/

[Reactie gewijzigd door Krimo112 op 3 juli 2015 19:06]

Sorry dat ik zo laat reageer, heb geen melding van je reactie gehad.

Bedoel meer dat we dan bijvoorbeeld met z'n alle mario aan het spelen zijn inplaats van cod of gta bijvoorbeels, heel het landschap zou er anders uit hebben kunnen zien.
Een PlayStation met exclusive Nintendo games zoals Mario, zelde en de misschien ooit lang verwachte open world Pokmon game ( zijn ze misschien te laat mee, maar elk kind wild er dan 1) zou van de PlayStation een monopoly maken.
Ik zou zo blij zijn met een goede handheld console.
De psp was voor zijn tijd echt speciaal de psvita vind ik niks. Allemaal indy games en de AAA games zijn op 25-30 fps.
Het scherm was slecht 5.5 inch (volgens mij) met 720p scherm.
En mijn batterij is kapot na de garantie was afgelopen, niet meer waard om een nieuwe batterij te kopen.
de ps vita is kwa hardware supirieus aan de nintendo 3ds, maar op de 3ds komen 10x zoveel en betere games op uit en nintendo heeft altijd pokemon achter de hand. ( joun kappote baterij niet mee geteld)
Heel veel mensen hebben hetzelfde probleem met de batterij maar alsnog doet sony er niks aan.
grappig, want 'standaard' problemen met de batterij is voor mij compleet nieuw..
Het kan ook gewoon zo zijn dat de vader van die meneer foto's van het apparaat heeft gevonden i.p.v. het apparaat zelf. Hoe het ook zij ik blijf sceptisch totdat die meneer een videootje op YouTube post..
EN meneer had ook een video geplaatst op youtube.... https://www.youtube.com/watch?v=dCV6RusogAk
oke. Maar afgaande op posters blijkt het in elkaar geknutseld te zijn..
Op e-Bay gooien.. zal flink wat waard zijn denk ik.
Wel compleet, met voeding, en wat test catridges.

Qua hardware zal het onder of gelijk zijn aan de super-nes.

[Reactie gewijzigd door Jism op 3 juli 2015 15:05]

Denk ik ook.
De prototype van een iphone was ook voor heel veel verkocht.

De psone editie van de ps4 was ook heel veel waard.

[Reactie gewijzigd door TweakJunior op 3 juli 2015 15:12]

Als ik het zie word ik er nog steeds enthousiast van, de SNES was imo de beste console, die cd-rom eronder was echt een gigantisch hot item in die tijd. Zo jammer dat het niet doorgegaan is, doet nog steeds pijn. En dan te bedenken dat SEGA hier de reden van is, Nintendo kennende had hier echt vette titels voor gemaakt.

Moet wel gezegd natuurlijk dat de SNES al wel redelijk gedateerd was op het eind van diens cycle, de addon kwam eigenlijk net iets te laat.
Sega was niet de reden voor het floppen van dit project.
Dit was Nintendo's eigen schuld, hun hadden niet op tijd in de gaten dat het contract met Sony negatief zou uitpakken voor Nintendo.

Ze realiseerden zich dat Sony praktisch alle inkomsten uit dit project zouden verkrijgen. (Spellen voornamelijk)

Nintendo had hier geen zin in en kondigde zonder medeweten van Sony op de E3 aan dat Nintendo een deal had gesloten met Philips voor een addon.

In ruil hier voor mocht Philips gebruik maken van een aantal Nintendo karakters. (Hotel Mario en de bizar slechte Zelda spellen op de CDi)

Dit deed Sony natuurlijk wel een beetje pijn en Ken kreeg groen licht voor het maken van de Playstation.

De SNES CD addon is nooit gekomen, ze kozen uiteindelijk ervoor om met Silicon Graphics de Ultra64 te gaan ontwikkelen.
Deze moest eigenlijk in '95 uitkomen maar door diverse technische problemen werd deze pas gelanceerd in in '97 volgens mij.

De N64 was een minder krachtig als zijn arcade variant en Sony had inmiddels wel zijn vaste plek verworven in het gaming landschap.

The rest is history.
Maar door het falen van de SEGA CD besloot Nintendo, ook met Philips niet, de addon door te zetten.

Volgens Miyamoto waren de laadtijden ook niet wenselijk (terugkijkend geef ik hem eigenlijk wel gelijk). En het verdienmodel van Nintendo, die de cartridges verkocht aan 3rd party, was ook iets dat Yamauchi (de ceo) niet graag zag verdwijnen.

Het gekke is overigens dat ik tegenwoordig eigenlijk best wel weer cartridges terug wil zien. Er past tegenwoordig zoveel data op en het is wel iets duurder maar onvergelijkbaar met toen, ik vind cd's totaal niet collectible, cartridges daarentegen wel.
Dat zou wel kunnen kloppen denk ik, dat verhaal kende ik nog niet en op zich wel logisch.
In de tijd dat dit allemaal in de kinderschoenen stond gebruikten ze vaak nog single of double speed cd lezers.
Ze waren niet alleen traag, maar ook nog redelijk duur.

Vroeger ook een NeoGeo CD gehad, pokke ding had maar een single speed lezer, laden duurde een eeuwigheid! :P
Er was ook nog een CDZ volgens mij, die had wel een double speed, maar nog best traag met laden.

Enfin, ik vraag me toch wel eens af hoe het anders had kunnen lopen, wie weet?
Okee, wie stuurt die man een adapter? Ik wil zien wat dit ding doet :D
De huidige eigenaar van de console heeft het apparaat nog niet kunnen starten, omdat hij niet het juiste elektriciteitssnoer heeft. Of het apparaat een authentiek prototype is, is nog niet bekend.
Ok, je hebt jaren later een nooit uitgebrachte console, je brengt dat naar buiten, maar je kan niet zorgen voor een 7.6volt voeding? Wat willen jullie wat ik hier van vind?
sowieso ziet dat er uit als een standaard Sony plugmaat, aangezien hij nog geel is ook :)
Electronics_101.pdf - prettig leesvoer zou zijn voor die knaap.
Lijkt me niet al te moeilijk om daar een netsnoer aan te meubelen.

Mogelijkheden genoeg! desnoods soldeer je hem op de printplaat, alhoewel hij dan niet meer authentiek is (en dus minder waard).
Dat wil je dus voorkomen.. Als het ding authentiek is. Moet je het niet gaan aanpassen. Dat zal alleen maar geld gaan kosten.. Mooiste zou zijn nieuwe adapter betslelen bij Sony of Nintendo :+
Mooiste zou zijn nieuwe adapter betslelen bij Sony of Nintendo :+
Neem een standaard 7.6V DC voeding met voldoende vermogen (bijvoorbeeld deze), soldeer er een passende connector op als die ontbreekt, en klaar. De polariteit staat zelfs op de console aangegeven. Toegegeven: of dat voorbeeld echt voldoende vermogen heeft weet ik niet, maar met 3A moet je een eind komen.

Kom nou. Dit is zo vanzelfsprekend in een rubriek genaamd '.geek'.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 3 juli 2015 14:44]

Laatste foto is een iig een echt bestaand product. Een klasgenoot van mij had er zo n, destijds uit Hong Kong mee genomen. Je kon daarmee gekopieerde spellen (op CD) op je SNES spelen. Verder nooit meer gezien of van gehoord...geinig :)
Ik heb de mijne nog liggen. Alleen bij mij werkte het met floppy's en ziet het er anders uit dan die laatste foto. Meer een addon-apparaat dat je op de plek van de cartridge plaatst. Daar kan dan weer een cartridge bovenop en een floppy aan de zijkant.
Shit je hebt gelijk het waren floppys! Het is dan ook al heeeeel wat jaartjes geleden ;)
Vraag me af wat voor software hij heeft:-)
Ik denk hetzelfde als de SNES, met enkel modificaties om een CD te kunnen lezen samen met de cartridge.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True