Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Speedrunner vestigt nieuw wereldrecord in Mario 64

Door , 50 reacties

Het wereldrecord voor zo snel mogelijk Mario 64 uitspelen met daarbij alle 120 sterren te behalen is eindelijk verbroken tot een tijd onder de n uur en veertig minuten. Een gebruiker onder het pseudoniem Cheese05 had een uur, 39 minuten en 57 seconden nodig voor de recordpoging.

Dat meldt Kotaku. Cheese05, in het dagelijks leven bekend onder de naam Allan Alvarez, had maar liefst zeven maanden nodig om de mijlpaal te behalen. Hij is daarmee de eerste die onder de 'magische' grens van 1 uur 40 minuten duikt om Mario 64 met alle 120 sterren uit te spelen. In de videobeelden die zijn verschenen van de 'speedrunner' laat hij zijn familie ook meedelen in de vreugde. Wie geïnteresseerd is in de beelden kan deze op Twitch bekijken.

Cheese05 had te maken met forse concurrentie. Onder speedrunners is Mario 64 namelijk een van de populairste games, waarbij video's soms miljoenen kijkers te verwerken krijgen. Het spel wordt gespeeld op de Nintendo 64, waarbij speedrunners kiezen voor de Japanse versie, omdat deze net iets sneller speelt. Nintendo heeft de game later ook voor de DS uitgebracht.

De speedrunner is al sinds 2015 bezig met het zo snel mogelijk uitspelen van Mario 64. Hij was al vaker dichtbij het verbreken van de 100-minutengrens, maar zag zijn recordpogingen dikwijls door kleine foutjes mislopen.

Reacties (50)

Wijzig sortering
Iemand uitleg waarom de japanse versie sneller is dan de europese n64?
Meestal past de Japanse tekst ook in minder text boxes dan de Engelse tekst. Daardoor heb je in de Japanse versie minder textboxes, wat ook tijd kan besparen. Zeker bij de (N64) Zelda games scheelde dit heel veel tekst door een speedrun heen.
Ook maar meestal is de japanse versie iets eerder uitgekomen dan de amerikaanse of europese versie. De japanse versie bevat vaak nog wat meer bugs dan de wereldwijde versies die misbruikt kunnen worden. Door deze zo gehete skips kun je grote of kleine stukken van de game overslaan en een hoop tijd besparen. In de europese/amerikaanse versie zie je vaak dat er toch nog wat meer bugs zijn opgelost dan de versie er voor. Als speedrunner wil je natuurlijk zoveel mogelijk bugs kunnen misbruiken voor een optimale tijd. :)
Dan zou de US versie ook kunnen. Het is wat Kontsnorretje hieronder deelt :)
In het begin leest peach bijvoorbeeld de brief voor bij de amerikaanse/europese versie, bij de japanse versie niet wat weer 5 seconden scheelt. Bron
Onder andere, minder lange zinnen tekst ingame die geskipt moet worden. En NTSC
-edit-

(had de pagina nog open staan van gisteravond, antwoord over text was al gegeven.)

[Reactie gewijzigd door geronimos1980 op 8 mei 2017 07:22]

Auw, die zal pijn aan zijn duimpjes hebben!
Redelijk bizar dit, heb zelf nooit de 120 sterren kunnen vinden vroeger.
Ik mag mijzelf de eerste in Nederland noemen met 120 Sterren. (Volgens Nintendo Nederland) (overigens kan je er niks mee ;) )

Toen de tijd nog met de Nintendo lijn gebeld om aan te geven dat de 120 sterren behaald waren en dat Yoshi op het dak van het kasteel stond.

Niemand had nog gebeld en ik werd gefeliciteerd met de mededeling dat Yoshi niks kon, op de 100 levens extra na. Je kon er mee kletsen....ik was wel de eerste met 120 sterren. (Die belde....)

Mijn kinderhartje was gebroken ;)

Nu kan ik mijn eigen zoontje zien genieten van de Mario spellen. Van die typische MasterCard momenten. :)

[Reactie gewijzigd door DukeN op 7 mei 2017 10:50]

Ik wist niet dat je Nintendo Nederland moest bellen bij 120 sterren, anders was ik misschien wel eerder geweest ;) Nee maar serieus dat heeft bij mij behoorlijk lang geduurd, denk eerder 100+ uur dan 100 minuten. Blijft een geweldig spel, zelfs al ziet het er zo gedateerd uit. Toen was het echt geweldig mooi.
Ik zie ook niet in waarom ik Nintendo zou moeten bellen als ik de 120 sterren heb behaald. Bij Skyrim bel ik Bethesda ook niet als ik alle Main/Side quests heb afgerond :P
Vroegah moest je activision een foto van je TV sturen en dan kreeg je een patch om op je spijkerjack te plakken.

https://www.atariage.com/...s/activision_patches.html
Behalve dat je tegenwoordig internet hebt en Bethesda heus wel ziet of je die platinum trophy hebt of niet (op Playstation tenminste)...

Maar ik kan me indenken dat je de Nintendo Spellijn belt om te vragen wt je nou met die Yoshi op die toren moest. En dat je dan iemand (mogelijk heb je Jurjen Tiersma gesproken, de PU redacteur, omdat hij daar vroeger werkte / begonnen is) bij Nintendo spreekt die zegt van goh, je bent de eerste die belt (etc)... dt kan ik me indenken.
Ik vind dat nog wel meevallen.. Ja, de polygon count is laag, maar zoals altijd met Nintendo games, weinig onfunctionele verfraaiing. Tevens heeft het spel nooit gepoogd 'realistisch' te zijn en dat is in zijn voordeel. Spellen die dat wel doen zien er meestal na een paar jaar al verouderd uit omdat ze erg leunen op grafische content.

Als ik de beelden van de aankomende Mario Oddesey zo zie zijn de objecten in de levels gedetailleerder en beter afgewerkt maar de levels zijn daar wederom ook functioneel ingericht. Wederom weinig onnodige eyecandy.
Ik speel nu ook met mijn zoontje. Die vind Mario64 ook helemaal fantastisch. Hij heeft 1 ster gehaald (door met Toad te praten) en pappa de andere 103 sterren. Nog een paar sterren en we hebben de magische 120.

Jammer van de spoiler, ik wist nog niet wat dat kanon in de voortuin van het kasteel deed.

Trouwens, ik laat hem dit filmpje maar niet zien, dan vind hij pappa gelijk geen Mario held meer... :'(

[Reactie gewijzigd door BenVenNL op 7 mei 2017 11:07]

Houd ook niet van spoilers, maar moest wel gniffelen dat je dit zo lang van je heb kunnen houden, bijna zo ver bent en na 21 jaar hier een spoiler voorbij komt over Yoshi 😂 (Sorry!)
Haha! Mooi verhaal! Ik heb ook zoeits gehad. Wij speelde Mario Kart 64 en toen we het studenten huis Donkey Kongs Race Way speelde voor de Ghost Rider op die track hadden we op een gegeven moment idee dat we niet sneller konden rijden dan ons record. Nintendo gebeld om te vragen wat de tijd zou moeten zijn. Toen werd ons verteld dat er alleen op een aantal tracks (Mario tracks volgens mij) ghost rijders komen bij een bepaalde tijd. Ze waren wel diep onder de indruk van onze tijd toen. (Vroeger had je geen internet om aan zulke info te komen.... _/-\o_
Vergeet niet de extra sterretjes die je krijgt bij een tripple jump nadat je met Yoshi hebt gesproken :).
Ik had een import versie in juni 1996 uit Japan. Dus ik denk dat ik de eerste was maar idd NIET gebeld :) wat een tijd was dat toch...1679,- gulden geteld toen voor de legendarische Nintendo console
Wel leuk om te zien in die video was hoe brak Mario 64 eigenlijk is qua camera als je iets bijzonders wilt doen. Hij moet heel vaak de camera 'hardhandig' corrigeren. Dat kan je je tegenwoordig niet meer voorstellen. ;)
jawel hoor, er zijn tegenwoordig ladingen games met brakker camera werk dan die oude mario games, veel (dark souls bijv.) lossen dat op door een lock-on knop toe te voegen waarmee je altijd een vijand trackt. in mario draait de camera gewoon naar een bepaalde scripted positie als je op een bepaalde plek gaat staan. dat valt te anticiperen.

juist nieuwe games waarin de camera automatisch draait op compleet arbitraire momenten omdat de game 'denkt' dat je een bepaalde kant op wilt kijken zijn voor mij vervelender dan een camera die je zelf moet bedienen. je hebt toch 2 handen?

[Reactie gewijzigd door Origin64 op 7 mei 2017 12:00]

Ja, ik heb 2 handen (maar niet iedereen) en ik gebruik die liever om acties uit te voeren dan de camera te besturen. Dus als je 99% van de tijd goed uit komt met de camera door dat soort trucs, dan heeft dat mijn voorkeur
Inderdaad. Volgens mij zijn vele Assassins Creed nu al vergeten, maar hoe vaak ik daar wel niet mistgesprongen ben omdat de camera zich opeens verdraaide of de controls omgewisseld werden. Dramatisch
Niet heel gek gezien het een van de eerste platformers was in een volle 3D omgeving. Het moest nog allemaal ontwikkeld worden tot het niveau van nu. :)
Heb eventjes zitten scrollen en man man man, dit vereist heel veel training volgens mij. Aan de andere kant, gaat zo'n spel je niet vervelen nadat je het zo vaak gespeeld hebt?
Bij zo iets zetten mensen zichzelf een doel. Volgens mij doen ze het dan ook echt niet ondat het spel nog zo leuk is. Meer voor de kick die het geeft als je weer x levels zonder fouten hebt kunnen doen
Ik had laats iemand zitten kijken die Mario bros 1 in 4 minuten en ik meen 46 second heeft gedaan. Om tot het record te komen heeft hij het ongeveer 21 duizend keer moeten proberen. Na 20 keer ben ik er al klaar mee Hehe.
Ben toch benieuwd waarom de JPN versie sneller speelt dan de EU/VS versie.
Vet om te zien. Moet zeggen dat ik sommige dingen ook wel in dezelfde mate 'snel' kon doen toen ik het speelde (bijv. de red coins halen). Maar dat was dan alleen soms dat het zo lekker liep. deze gasten doen echt consequent alles perfect en met epische stunts :P
Leuk om te zien dat zijn moeder/oma het super tof voor hem vindt. Haha.

Zie einde van zijn run zo'n 23 minuten voor het einde van de opname.
Geweldig die speedrunners altijd.
Zelf zou ik nooit het geduld hebben 1 game zo te masteren.

Ik vind het ook geweldig altijd als er weer een GDQ is (Summer Games Done Quick en Awesome Games Done Quick) dan staat twitch toch aardig wat uren aan bij mij.

props naar deze gozer!
Knap dat je dit in n ruk zo kunt spelen zonder (nagenoeg) fouten. Doe het hem nu maar dan ooit niet na. n omdat ik te slecht ben en twee omdat dat zoveel tijd kost dat ik me afvraag: waarom?

Desalniettemin blijft Super Mario 64 een geweldig spel en zelfs vandaag de dag nog erg leuk om te spelen. Denk dat deze knakker aardig wat pookjes versleten heeft :+
Doet me denken aan de gasten die op een soortgelijke wijze de onmogelijke scores in SNAKE en DONKEY KONG wisten te behalen...

https://en.wikipedia.org/wiki/Man_vs_Snake

https://en.wikipedia.org/wiki/The_King_of_Kong

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Nintendo Switch Google Pixel XL 2 LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*