Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Speedrunner verbreekt wereldrecord 'Portal zonder door portals te gaan'

Door , 63 reacties

Speedrunner icy heeft Portal uitgespeeld in minder dan een uur tijd, zonder zich zelf door een portal te verplaatsen. Om dat voor elkaar te krijgen, wordt gebruikgemaakt van verschillende glitches in de game.

Het record van iets minder dan 50 minuten, kwam onder meer tot stand omdat icy een truc uit wist te voeren in het begin van de game in vijf minuten tijd. De speedrunner beschrijft in een interview met Vice dat hij veel geluk had in de tweede ruimte van het spel, waar hij er vrij snel in slaagde om een doorlaunch op een vensterbank te krijgen. Hij had verwacht dat het afleggen van de route in dit gedeelte tot wel 45 minuten had kunnen duren.

De speedrunner zegt dat hij sinds 2014 al bezig is om de game zo snel mogelijk uit te spelen. Icy heeft zo'n 1300 uur speeltijd in de game zitten. Dat leverde hem naar eigen zeggen twee muizen met gebroken scrollwieltjes op, en een doktersbezoek vanwege polsklachten.

De speedrun valt in de categorie non-TAS, wat betekent dat er geen externe tools zijn gebruikt om de game sneller uit te kunnen spelen. Alleen fouten in de game zelf worden uitgebuit om de levels te doorlopen en het spel uit te kunnen spelen zonder de portals te gebruiken, waarvoor ze eigenlijk bedoeld zijn.

Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

2 augustus 2017 13:16

63 reacties

Linkedin Google+

Reacties (63)

Wijzig sortering
Ik vind dit soort speedruns altijd een beetje nep, hulde aan de speedrunner in kwestie hoor, maar een game uitspelen door maar van glitch naar glitch te springen vind ik niet echt de titel 'speedrun' waardig, uiteindelijk speel je het spel (en de uitdagingen daarin) dan niet, je gaat er juist links en rechts omheen in een ervaring die totaal niet overeen komt met het feitelijk spelen van de game, die dus ook niet echt representatief is voor de uitdaging in de game. (niet dat ik niet besef dat sommige van deze glitches ook heel moeilijk zijn, maar blijft vreemd om zoiets te vergelijken met het 'echt spelen' van de game)

En daar komt ook nog bij dat dit soort speedruns altijd in specifieke versies van de game gespeeld worden waar dit soort bugs nog in bestaan, dit gaat je op de huidige versie van Portal al gewoon niet meer lukken, en daarom telt het in mijn ogen dus ook niet echt mee.

Noem het dan een glitchrun ofzo, en vermeld bij dat record ook de specifieke versie van de game, dan kan ik er nog wel mee leven :P
Daarom zijn er ook gewoon verschillende categorieŽn voor een game.
Portal kent bijvoorbeeld 4 categorieŽn:
Out of bounds
Inbounds
Glitchless
Inbounds Legacy
bron: http://www.speedrun.com/Portal

Ik denk niet dat deze run in 1 van deze 4 categorieŽn past, maar het laat wel zien dat er wel degelijk onderscheid wordt gemaakt in verschillende speedruns.

Op die website kun je ook voor heel veel andere games opzoeken welke speedruns er gedaan worden en wat de ranking is.
Je kunt deze run inderdaad niet vergelijken met het normaal spelen van een spel, maar dat is helemaal niet meer de bedoeling.
Ik denk dus dat je deze run zeker een speedrun kunt noemen als je maar goed kijkt naar de randvoorwaarden en de run niet naast een "normale" run legt.
Super Mario World heeft iets redelijk tweaker-waardigs though.
https://www.youtube.com/watch?v=14wqBA5Q1yc
Door middel van het positioneren van bepaalde sprites kunnen memory addressen beschreven worden die later door een glitch als code uitgevoerd kunnen worden. waardoor je dus in feite elke mogelijke subroutine in het spel aan kan roepen. Zo ook de subroutine om de credits te starten.
Ook een soort van speedrun. In mijn ogen een hele vette
Ze hebben deze methode zelfs gebruikt om complete stukken software binnen de game te programmeren. Zo is het ze gelukt om door middel van inputs in de game een videoplayer te bouwen die vervolgens een portal speedrun afspeelt in de Super Mario World game op de hardware van een SNES. _/-\o_ 8)7 O-)

Edit: Excuses het was in Zelda a link to the past: https://youtu.be/Ukq29ePnTqI?t=3159

[Reactie gewijzigd door PizZa_CalZone op 2 augustus 2017 16:42]

Ze hebben wel degelijk complete stukken software geschreven in SMW, je hebt namelijk nog een vrij riant stuk NULLed memory op het einde van de cartridge.
Sethbling heeft hier een hexeditor in geschreeven waarmee hij eenvoudig al het andere geheugen ook kan bewerken: https://www.youtube.com/watch?v=Ixu8tn__91E
Simpel gezegd zijn er voor vele games gewoon meerdere categorieŽn, waaronder glitchless. Die levert vanzelfsprekend langere tijden op en is vaak wel gebonden aan een minimum die je niet zal kunnen doorbreken op een gegeven moment. Daarom is de any% met glitches altijd het meest interessant omdat er altijd nieuwe glitches ontdekt kunnen worden.
Speedruns zijn erg knappe prestaties, maar ik heb nooit begrepen wat er nou 'leuk' aan is. Zo ontzettend vaak iets opnieuw doen. Hij had er in ieder geval veel voor over (teveel IMHO):
Icy heeft zo'n 1300 uur speeltijd in de game zitten. Dat leverde hem naar eigen zeggen twee muizen met gebroken scrollwieltjes op, en een doktersbezoek vanwege polsklachten.
Uitdaging, competitie en het leren kennen van nieuwe mensen. De speedrunning community is over het algemeen erg vriendelijk. Ieder zijn ding natuurlijk.
't Levert aandacht, erkenning en een gevoel van eigenwaarde op. Da's nou eenmaal waarom mensen doen wat ze doen. ;-)
Voor de runners is het de kick van het verbreken van records. En in de meeste (of zelfs alle?) gevallen wordt er ook gelijktijdig live gestreamed via beam/twitch/etc. om zo meer subscribers te krijgen.

Er zijn genoeg speedrunners die er letterlijk hun brood ermee verdienen dankzij alle donaties/subscribers.

Persoonlijk vind ik het wel leuk om af en toe een speedrun te kijken. Zeker als ze goede sub-tijden hebben en dus een kans op een nieuw WR.

Maar zelf zou ik het nooit doen. Merendeels omdat ik geen 'bekende' streamer ben (of wil worden), maar ook omdat het inderdaad bizar veel tijd kost om zo een prestatie neer te zetten.
Tja, wat is er leuk aan jouw hobby? Dat is toch heel persoonlijk, wat je leuk vindt of niet?
Beter dan 1 miljoen punten halen met Guitar Hero.
Waarom spelen mensen golf?

Antwoord: streven naar perfectie :)
Waarom? Volgens mij is dat veel makkelijker... waarom zijn de regels die de ontwikkelaar gesteld heeft heilig en kun je niet samen andere regels afspreken en daarin een uitdaging aangaan? Dat is wat ze hier doen.
Ik ben niet heel erg thuis in de speedrunning scene, maar volgens mij zijn volledig legit runs vaak al snel redelijk geoptimaliseerd, dan zijn glitch runs een manier om verder te zoeken naar manieren om weer sneller te zijn.
Uiteindelijk gaat het natuurlijk maar om ťťn ding, heeft de persoon die het doet er lol in? Zo ja, dan prima toch?
Dit spel heb ik uren gespeeld. Wist niet dat je hier ook zonder portals te creŽren door heen kan. Ik mis wel 'Still Alive' in het filmpje, dat nummer dat je nooit meer uit je hoofd krijgt ;).

https://www.youtube.com/watch?v=Y6ljFaKRTrI
Er staat in de titel van het filmpje: "... without going through a single portal..."

Heb even door het filmpje heen geklikt en zie 'm op een aantal punten wel portals maken. Dat zal dus ongetwijfeld nodig zijn, ondanks dat de speler zelf nooit door een portal heen gaat.
Ja in het spel heb je af en toe portals nodig om objecten zoals de Weighted Companion Cube te verplaatsen of om turrets uit te schakelen.
Ziek, wat goed gedaan.
Hopelijk komt portal 3 ook nog eens.
Wat een geweldige games waren het.
Bij Valve kunnen ze niet tot drie tellen geloof ik...
Nooit zo naar gekeken, maar je slaat de spijker op zijn kop.
Half-life, half-life 2
Half-life 2 episode 1, Half-life 2 episode 2
Left 4 Dead, Left 4 Dead 2
Portal, Portal 2
Team Fortress, Team Fortress 2
Counterstrike Online, Counterstrike Online 2

Eigenlijk te gek he... Ergens hoop ik diep in m'n hart nog dat er ooit de 3-box uitkomt, zoals destijds met de Orange Box: Half life 2 Episode 3, Half life 3, Left 4 Dead 3, Team Fortress 3 en Portal 3 in 1 box.
Dat wordt dan ook een bedrag van minimaal 3x3 = 333,- ;)
The Orange Box (TF2, Portal, HL2, HL2:E1 en HL2:E2) kostte destijds ook de prijs van ťťn spel (50 of 60 euro destijds). Ik weet ook wel dat het te mooi om waar te zijn is om bovenstaande delen 3 voor een schappelijke prijs te verwachten in 1 box, maar toch blijft dat stemmetje zeggen "wat zouden ze anders in de tussentijd aan het doen zijn?!". Ik vrees dat valve echter ook wel realiseert dat ze de distributie van games niet meer hoeven te veranderen door zelf games te maken en dat ze met die spellen een grote kans hebben om hun reputatie schade aan te doen, maar ik kan me niet voor stellen dat er niet ťťn van die bovenstaande spellen een waardig vervolg kan krijgen... Maar waar blijft 'ie dan?
Dat heb ik er wel voor over :p
Er is een Portal 2.5: Portal Stories - Mel . Deze is ook erg de moeite waard!
Voor degene met een VR headset is er dan van hetzelfde team ook nog Portal Stories: VR

Mel is trouwens een behoorlijk stuk moeilijker dan de originele games (wat mij betreft alleen maar een plus) en VR is dan weer relatief makkelijk (maar daarom niet minder leuk)
Yep ook mooi om te spelen! Heb daar ook weer genoeg uurtjes inzitten. Blijf de humor en de puzzels in deze games altijd geweldig vinden.
Did is een door de community gemaakte mod. In mijn ogen oneenrlijk om dit Portal 2.5 te noemen. Ik dacht namelijk dat je bedoelde dat dit een officieel spel was van Valve.
Heb je het gespeeld? Het is zeker wel iets meer dan 'slechts een community mod' gezien het goede verhaal en nieuwe onderdelen. Het is misschien geen Valve maar het doet in omvang en kwaliteit niet onder voor een officiele DLC, en het staat gratis op Steam _/-\o_ !
Je hebt me overgehaald, ik zal het eens installeren als ik thuis ben :-D een nieuwe ervaring zoals portal is nooit verkeerd.
Deze versie heb ik compleet gemist!? Ik ga hem natuurlijk meteen grijs spelen... Dank!
Thx voor het melden, ken en kon hem niet, kende ook niet (lekker belangrijk)..meteen installeren :)

[Reactie gewijzigd door mach2 op 3 augustus 2017 01:53]

"non-TAS", maar hoe reset hij het spel dan elke X aantal seconden?

Verder vind ik speedruns vaak wel leuk om te zien, maar ik kan deze onmogelijk uit kijken. "fuck my ass", "fuck my ass", "fuck my ass". Wat een mongool. Als je nou Tourettes hebt kan je er niks aan doen, maar nee, dit mannetje vindt het gewoon een "infectious phrase".
Portal heeft quick saves en quick loads.
:o
Dan is het veel te lang geleden dat ik dat spel heb gespeeld. Bedankt voor je reactie, daar gaat weer een avondje :)
Ga is een avondje cs spelen met 4 anderen op discord. Vliegen wel meer scheldwoorden om je oren.
Wauw. Ik dacht eerst; zonder portals? Dat kan toch nůůit? Maar hier zitten dus glitches tussen waarvan ik denk; hoe kom je daar in godsnaam achter?? Heel bizar. Dit vind ik eigenlijk nog leuker om te zien dan gewone speedruns..
hoe kom je daar in godsnaam achter??
Precies dat! Ik sta altijd versteld hoe ze op een ogenschijnlijk onzinnig stukje muur met drie controls die glitch achterhalen. Weet iemand of dit letterlijk trail&error is door een hele game wereld heen of zijn hier andere truckjes voor?
Maar, hij gebruikt wel de Portal Gun. Maar hij loopt er niet doorheen.
Normaal vind ik speedruns wel leuk, maar dit is (iig eerste 10 minuten) alleen maar continue proberen via een glitch verder te komen.
Ik kijk liever speedruns zonder glitches uit te buiten, of alleen minimaal.
De speedrunner zegt dat hij sinds 2014 al bezig is om de game zo snel mogelijk uit te spelen. Icy heeft zo'n 1300 uur speeltijd in de game zitten. Dat leverde hem naar eigen zeggen twee muizen met gebroken scrollwieltjes op, en een doktersbezoek vanwege polsklachten.
Je moet het maar ervoor over hebben voor 1 dagje fame op het internet te bemachtigen :)
Je doet het voor de uitdaging en het plezier, en je hebt wel een uniek record op de wereld - je bent letterlijk ergens de aller beste in op de hele wereld. Ik weet niet hoe het bij Portal zit, maar bij andere games is er zeker nog het competitie element aanwezig.

Beetje kortzichtig dus...
Totdat iemand je verbeterd.
Ik was ooit eens een keer na een full-time trainigsperiode van 9 maanden, eventjes de jongste persoon op aarde. Was een memorabel moment. Zo memorabel dat we het elk jaar nog vieren.
Niet om je droom in duigen te doen vallen, maar er zijn gevallen bekend die er minder dan negen maanden over hebben gedaan en het hebben overleefd ;)

Ik niet trouwens, maar ik ben altijd in voor een feestje.
Ooit is jaren geleden een speedrun gezien op youtube van mijn favoriete spel aller tijden nl Baldur's gate. Ik was wel zwaar onder de indruk :-).
Ooit eens een speedrun gezien van Half Life 2, een van de eerste speedruns in HL2 was dat destijds. Die gast wist precies waar alle vijanden waren die hij moest uitschakelen etc. etc. Erg indrukwekkend om te zien.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone X Google Pixel XL 2 LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*