Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Speedrunevenement brengt 1,8 miljoen dollar op voor Artsen zonder Grenzen

Door , 45 reacties, submitter: Puc van S.

Het speedrunevenement Summer Games Done Quick heeft 1,8 miljoen dollar opgebracht voor Artsen zonder Grenzen. Het geld werd in één week opgehaald aan donaties en door middel van veilingen. Tijdens het evenement voerden gamers speedruns uit in nieuwe en oude games.

Het jaarlijkse evenement vond van 2 tot en met 9 juli in de Verenigde Staten plaats. Met het opgehaalde bedrag van omgerekend 1,6 miljoen euro breekt het evenement met ruime afstand het record van 2016, toen 1,1 miljoen euro bijeen werd gebracht voor hetzelfde goede doel.

Op Reddit is een lijst van de meer dan honderd gespeelde games opgesteld. Gamers speelden tijdens het evenement relatief nieuwe games, zoals Nier Automata en The Legend of Zelda: Breath of the Wild. Ook oudere spellen, zoals Final Fantasy VII en Crash Bandicoot, bleken nog populair te zijn. Met het project werd geld opgehaald in de vorm van donaties van bezoekers en online kijkers van het evenement, dat via Twitch gelivestreamd werd. Ook werden onder meer games, posters en T-shirts geveild; hiervan ging de opbrengst eveneens naar Artsen zonder Grenzen.

Tijdens Games Done Quick-evenementen proberen deelnemers een spel zo snel mogelijk uit te spelen in de zogeheten speedruns. Om deze zo interessant mogelijk te maken kunnen zowel spelers als kijkers ook tijdens de speedruns uitdagingen aangaan, zoals het verzamelen van alle geheime voorwerpen of het uitvoeren van speedruns waarbij de speler de controller alleen met één hand mag gebruiken.

Summer Games Done Quick wordt georganiseerd door Games Done Quick, dat jaarlijks een soortgelijk evenement in de winter organiseert. Bij de laatste editie hiervan haalde de organisatie een recordbedrag van twee miljoen euro op voor goede doelen. Op het YouTube-kanaal van de organisatie zijn de speedruns van de afgelopen Summer Games Done Quick terug te kijken.

Door Andrew Kambel

Stagiair nieuwsredactie

10-07-2017 • 14:17

45 Linkedin Google+

Submitter: Puc van S.

Reacties (45)

Wijzig sortering
Waarom zeggen ze elke keer bij die donaties "Kill the animals". Vind ik niet echt gezellig klinken
Edit: Tnx voor het antwoord.

[Reactie gewijzigd door thewizard2006 op 10 juli 2017 15:09]

Dat heeft te maken met de run van Super Metroid. Aan het einde van de game kan de speler er voor kiezen om de dieren te redden (wat natuurlijk de 'juiste daad' is), of tijd te besparen door de dieren dood te laten gaan :)

Dit is een terugkerende donation incentive op de GDQ events.
In Super Metroid heb je vlak voor het einde de keuze om de dieren te redden of ze niet te redden.
Iedere GDQ hebben ze een donation war voor "Kill vs Save"
Dat geeft mensen meer reden om te doneren. Als je de dieren niet redt scheelt het tijd, als je ze wel redt dan hoef je je niet zo schuldig te voelen ;)
Dat schuldig voelen ligt eraan hoe je het bekijkt... Dit filmpje van game theorists bespreekt een grappig argument waarom the animals in Super Metroid wel eens de ultieme badguys kunnen zijn in de game.

https://www.youtube.com/watch?v=H5upPvgtERQ

Dit filmpje legt ook de reden achter het kill/save the animals fenomeen van de Games Done Quick evenementen uit.

[Reactie gewijzigd door PizZa_CalZone op 10 juli 2017 15:27]

Dit is 1 van de incentives (opdrachten) waarvoor gedoneerd kan worden:
In Super Metroid krijg je de optie om de dieren te redden, dit kost echter meer tijd en "hoort" dus eigenlijk niet in een speedrun.
De kijkers kunnen doneren om te stemmen of het wel of niet moet gebeuren, de optie die het meeste geld oplevert wint.

Zie ook GDQ

Edit: link aangepast

[Reactie gewijzigd door AfroBob op 10 juli 2017 15:21]

Nice dat wilde ik dus opzoeken, hoeveel donaties ze binnen slurpen met alleen deze kill vs save acties.

Bijna 800.000 dollar totaal voor alleen deze donation incentive.

Kill the animals!! _/-\o_ zodat die artsen zonder grenzen nog meer geld krijgen. :9~

[Reactie gewijzigd door PizZa_CalZone op 10 juli 2017 16:04]

kill of save the animals is een running gag op de marathons voor het einde van Metroid waarin je kunt backtracken om deuren te open zodat zoals het heet de springende beestjes kunnen ontsnappen en dus gered worden, of zoals het bij speedrunnen gaat "save the frames" en doe dat niet want dan ben je sneller en dat is waarom het daadwerkelijk gaat in speedrunnen namelijk het zo snel mogelijk zijn. :)

Deze gag is een grote aanzuiging van donaties iedere marathon en zal nog vaak terugkomen.
Er is een keuze in het spel Metroid waarbij je de animals kan redden of kan doden. Hierbij kunnen mensen doneren. De keuze met de meeste donaties wordt het.
Elk jaar blijft het een geweldig evenement. Je ziet je favoriete spelletjes in recordtijd, je ziet nieuwe spellen die je nooit eerder van hebt gehoord en je ziet ook bekende gezichten voorbijkomen. Helaas is het weer wachten tot Januari voor de volgende. :P

[Reactie gewijzigd door Eymas op 10 juli 2017 14:33]

De 21e start de European Speedrunner Assembly, dit is wat kleiner dan GDQ maar heeft wel meer dat gevoel van de vroegere GDQ's, dit jaar gaat de opbrengst naar Save the Children.

http://www.esamarathon.com/

https://www.reddit.com/r/...sembly_2017_starts_in_13/
Hoe kon ik ESA nou vergeten. |:(

Ook is er in Augustus de Benelux Speedrunner Gathering (jaarlijkse editie) dus er zijn nog tal van leuke evenementen te zien. Ook klein maar ook gezellig :)
Ieder jaar zie je steeds meer reclame en onzin er om heen! En de runs worden overschaduwd door allemaal onzin. Zonde om zo'n tof event zien te veranderen in een grote commerciële machine.
Wordt ook steeds onpersoonlijker. Publiek zit tegenwoordig mijlenver er vanaf, vroeger juist knus, zorgde ook voor de kijker voor veel grappigere tafferelen. Geen enkel scheldwoordje meer of slechte grap, niets mag meer, het is nu zo steriel als wat. Vroeger nog ging heel twitch los op grappige mensen in het publiek of die gekke YSG, doneren om Missy op de bank achter de runner te krijgen etc etc, nu heb je een vergrootglas nodig.

In de zomer gelukkig niet die totaal belachelijke "Prevent Cancer Foundation" die werkelijk waar niets bijdraagt behalve 'kijk uit, foei!' tips in de USA.

[Reactie gewijzigd door xtrmx op 10 juli 2017 16:04]

Ik heb die kritiek op de PCF al wel eens eerder gehoord, maar die raakt kant noch wal. Ten eerste doet de PCF ook wel degelijk onderzoek financieren, en daarnaast is bijdragen aan het voorkomen van kanker volgens mij ook een prima idee.
Dankjewel, tenminste iemand die ook onderzoek heeft gedaan/ dit heeft meegekregen.
Waar heb je het over? Die twitch reclames eens tussen elke run/eens in de zoveel tijd? De interviews met.. de speedrunners zelf?
Ik heb het dit jaar helaas niet helemaal kunnen volgen, maar heb toch nog een paar dagen mee kunnen kijken. Volgens mij viel het wel mee met de hoeveelheid reclame, en over welke onzin heb je het precies? Interviews e.d. zijn wellicht minder interessant, maar leuk voor de mensen die de verschillende Twitch streamers een keer vanuit een ander perspectief willen zien. Daarnaast is een beetje reclame voor een nieuwe game o.i.d. helemaal niet verkeerd op een dergelijk event.

Juist dit soort events zie ik graag groter worden. Sowieso meer awareness voor het principe speedrunnen maar ook gewoon gaming als televisiecontent. Het feit dat speedrunners vaak retrogames spelen maakt het in mijn ogen nog leuker :)
Sinds de originele bedenker achter de schermen is uitgekocht. Is al het geld wat verdient is, lang niet meer vanzelfsprekend bij het goede doel terecht gekomen. Een aantal van de beste speedrunners worden niet meer toegelaten omdat: A. Persoonlijke ruzies. B. Hun games niet "genoeg opbrengen". Er is genoeg info over te vinden.
Beetje of topic maar ik wou het toch melden.

Doneer Artsen zonder Grenzen nooit eenmalig geld. Ik heb deze stomme fout één keer gemaakt en ik krijg na ruim 5 jaar nog steeds geregeld post of ik donateur wil worden.


Verder mooie actie natuurlijk:-)
https://www.postfilter.nl/ :) Artsen zonder Grenzen luistert er ook braaf naar..
Ik ga er naar kijken. Dankjewel!
thanks man ! , dit wist ik niet
Tsja, dat is met elk goed doel eigenlijk wel zo he. Dat is ook het doel van het betreffende goede doel. Ze weten dat er bij jou toen en nu mogelijk weer of nog steeds wat te halen valt....;)
Tja, eenmalig is bij mij cash of niet. In het verleden de ervaring gehad dat je betaalgegevens vrolijk werden doorverkocht aan andere partijen, dus pinnen /overschrijving doe ik niet meer.
Wat een onzin.
Als ik in de winkel een product koop, betaal ik niet enkel het product, maar ook het etiket waar marketing miljoenen in heeft geïnvesteerd (om te besluiten dat het logo 1 punt groter werd...), irritante reclames op tv, een toegift aan de winkel om hem mooi op ooghoogte in het rek te zetten. Dingen die voor mij allemaal 'niet moeten', maar ik betaal er wel voor...
Een organisatie besteed altijd geld aan inspanningen rond het product. Zonder reclame geen product, of het nu om 'bedelbriefjes' of reclame op tv of krant gaat.
Trouwens... als je kritisch bent, zoek gewoon even de cijfers op. Elke deftige NGO, ook AZG, lijst hun inkomsten en uitgaven op. Onlangs nog die van Oxfam solidariteit binnen gehad. Tussen de 10 à 15% gaat naar 'ledenwerving'. Perfect oké voor mij.
Zie je ons al bezig: hulpverlening tegen Ebola in Sierra Leone? Neen laat maar... Want van elke euro die ik geef gaat er 10 cent naar het 'zoeken naar extra euro's'... ;(
Onderzoek toont aan dat die briefjes meer opbrengen dan geen briefjes...
hoewel de naamsbekendheid van het evenement het steeds meer "polished" maakt zijn er toch wel veel hoogtepunten geweest dit jaar zoals Halfcoordinated's run van Nier met 1 hand op 1 controller of de zoveelste poging van Kevin om tetris op Shirase uit te spelen, ik ben er speciaal om 5 uur ' s morgens voor wakker geworden om die live te zien Blood_Thuner;s run van Dishonored 2 vond ik ook zo'n heerlijke just destroying the game run :+

Wat mij nog het meest aantrekt om hier zoveel mogelijk naar te kijken is niet de allerbeste speedruns , maar het schitterende commentaar vaak bij de runs die gedaan worden. Helaas geen shirt voor mij dit keer , maar die van de AGQD van dit en vorig jaar draag ok nog regelmatig omdat het kan. Keep up the work en tot januari :)
En nu met meer leestekens.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 10 juli 2017 17:18]

Geweldig initiatief en ook goed voor het imago van gaming. Het is ongelooflijk hoeveel geduld en doorzettingsvermogen sommige speedrunners hebben. Hetzelfde stukje opnieuw herhalen tot perfectie. Echt respect voor deze mensen (en dat ze dit voor een goed doel doen).
Altijd erg leuk om te kijken, ook mooi om te zien hoe het leeft bij sommige game ontwikkelaars.
Alleen de 8 uur run van final fantasy 7 duurde mij iets te lang.
De donaties hebben zo'n leuke vaste vorm, dat er zelfs een soort online generator voor gekomen is, ook erg leuk:

http://taskinoz.com/gdq/

Bij de Mirror's Edge speedrun (glitchless) was de 'couch' steeds aan het klagen over glitches, wat een supervreemde video opleverde, maar het schijnt dat ze gewoon prima vrienden zijn (runner en couch), dus het is minder ongemakkelijk dan het lijkt:
https://www.youtube.com/watch?v=3fsu4miYMWo
Fourth time watching SGDQ, second time viewer. My donation passed away from games. Money goes to kill the viewer, view the viewer. Hype!!!!
:+
De chat is tijdens deze evenementen ook nog eens een groot deel van het vermaak.

Altijd leuk om 11u 's ochtends met koffie in de hand sgdq te kijken terwijl ze daar alleen zitten met een lege bank en drie man in de zaal, terwijl een volle chat die persoon een hart onder de riem wil steken met opmerkingen dat ze er voor hem/haar zijn. :9