Door Jurian Ubachs

Redacteur

Star Wars: Battlefront Preview

Een nieuw begin

17-04-2015 • 19:30

128

Multipage-opmaak

Terugkeer van Battlefront

Op de E3 van 2013 kondigde Electronic Arts een nieuw deel in de Star Wars: Battlefront-reeks aan. De uitgever zette een van zijn meest vermaarde ontwikkelstudio's, het Zweedse DICE, op de game. De ontwikkelaar achter de Battlefield-games moest niet alleen de Battlefront-serie nieuw leven inblazen, maar ook een van de meest hoogwaardige Star Wars-games ooit in elkaar gaan zetten. Een lastige, maar interessante taak. Opvallend genoeg sneeuwde de game op die E3 een beetje onder. Het toen in aantocht zijnde Battlefield 4 trok de meeste aandacht naar zich toe, en Battlefront verdween wat naar de achtergrond.

In ontwikkeling voor: pc, PlayStation 4, Xbox One

Het bleef daarna lang stil rond Star Wars: Battlefront. Dat kwam misschien wel mede door de problemen die DICE ondertussen ondervond met Battlefield 4. De studio zag zich, door heftige problemen met dat spel, genoodzaakt alle projecten even stil te leggen om zich volledig te kunnen richten op het oplossen van die problemen. Niet alleen kwam Star Wars: Battlefront op die manier op het tweede plan terecht, het kostte de game bij voorbaat al een stuk vertrouwen. Wie garandeert immers dat dezelfde problemen niet bij Battlefront de kop op zouden kunnen steken?

Inmiddels zijn we een dikke anderhalf jaar verder en zitten we in het jaar van 'The Force Awakens', de zevende Star Wars-film, die in december in de bioscoop komt. Miljoenen Star Wars- en filmfans over de hele wereld volgden donderdag de gebeurtenissen in de Amerikaanse stad Anaheim, waar de Star Wars Celebration wordt gehouden. Na afloop van een panel, waarbij onder meer regisseur JJ Abrams en een deel van de cast aan het woord kwamen, toonde Lucasfilm een nieuwe trailer, die menigeen kippenvel opleverde en sommige hardcore fans zelfs tot tranen wist te roeren. De Celebrations was echter niet alleen het decor van de nieuwe trailer. EA en DICE grepen het evenement aan als podium voor de onthulling van Star Wars: Battlefront.

Daartoe was een speciale, afgeloten ruimte ingericht. In dat hok, voorzien van de nieuwste Dolby-geluidstechnieken, werden in een half uur tijd wat gameplay getoond, wat features aangekondigd en het een en ander verteld over hoeveel moeite DICE de afgelopen tijd al heeft gestoken in de ontwikkeling van het spel. Die facetten tezamen leverden, om maar met de deur in huis te vallen, een behoorlijk overtuigend beeld op van de game die later dit jaar in de winkels moet liggen. Dat detail werd op de Star Wars Celebration ook alvast gedeeld: Star Wars: Battlefront verschijnt op 17 november in de Verenigde Staten, en op 19 november 2015 in Nederland en België.

Helaas!
De video die je probeert te bekijken is niet langer beschikbaar op Tweakers.net.

Nauwe samenwerking met Lucasfilm

Als we tijdens de presentatie op de Star Wars: Celebration een ding hebben geleerd, dan is het dat veel Star Wars-fans jaloers zullen zijn op een deel van het ontwikkelteam van DICE. "We hebben de mensen van DICE alle toegang gegeven die zij nodig hadden", legde Douglas Reilly van Lucasfilm uit. Nooit eerder zette het bedrijf de deuren naar de schatten van Star Wars zo wagenwijd open voor een bedrijf dat niet zelf onderdeel uitmaakte van Lucasfilm. Ook het moederbedrijf achter de Star Wars-franchise is er veel aan gelegen dat Star Wars: Battlefront een succes wordt. Dat leverde DICE een indrukwekkende hoeveelheid aan informatie op, en data die Lucasfilm voorheen nog nooit ter beschikking heeft gesteld aan een game-ontwikkelaar.

Heiligdom

In de eerste plaats mochten de designers van DICE langskomen in de Lucasfilm Archives. Dat mag gerust een heiligdom genoemd worden voor alles en iedereen die Star Wars een warm hart toedraagt. In dat archief ligt namelijk alles opgeslagen dat ooit van belang is geweest voor de Star Wars-films. Denk daarbij aan originele modellen van de helmen van Darth Vader of van Stormtroopers, de Millennium Falcon, en ga zo maar door. DICE mocht gaan en staan waar het wilde en elk object gebruiken om te verwerken in Star Wars: Battefront. Herkenbaar voor elke Star Wars-fan: de ontwikkelaars van DICE veranderden in het archief van Lucasfilm even in kleine kinderen. Wie zou immers niet even de originele blaster van Han Solo in zijn handen willen houden, of het originele model van de lightsaber van Darth Vader willen inspecteren?

Die voorwerpen bekijken is echter pas het begin: daarmee zitten ze natuurlijk nog niet in Battlefront. Om die stap te maken, werd 'photogrammetry' gebruikt. Dat is een interessant klinkende naam voor een proces dat op zichzelf niet echt nieuws is. DICE fotografeerde al die voorwerpen vanuit elke mogelijke hoek, en liet ze daarna volledig in 3d namaken in het spel. Vergelijkbare technieken worden al langer gebruikt voor bijvoorbeeld FIFA, waar hoofden van spelers worden gescand, maar desondanks kan gezegd worden dat het resultaat indrukwekkend is. Of je nu kijkt naar de afzonderlijke modellen van de wapens of naar de character models van de Stormtroopers of Darth Vader: het ziet er allemaal even strak en kloppend uit.

Star Wars Battlefront

Voor de omgevingen vlogen de designers de hele wereld over, naar de locaties waar de diverse filmscènes zijn opgenomen. Daarbij werden onder meer Tunesië, Noorwegen en Californië genoemd, en dan weten kenners dat Tatooine, Hoth en Endor in elk geval in het spel zullen zitten. Het resultaat van die tienduizenden foto's en al het werk daarna hebben we in het geval van Endor al kunnen zien. Die map zag er in-game inderdaad echt uit zoals in Epsiode VI, en het bos oogde precies zoals op de foto's die daar genomen zijn. Daarbij viel vooral op hoe benauwend het bos aanvoelt, terwijl het stiekem toch best een groot gebied is dat gebruikt kan worden. Ook het prachtige kleurgebruik kwam hier goed naar voren.

Skywalker Sound

De input van Lucasfilm beperkte zich echter niet tot de grafische kant van het verhaal. DICE kreeg ook toegang tot de Skywalker Sound, dat beschikt over alle originele geluiden, zoals die ook gebruikt zijn voor de films. Het audioteam van DICE mocht naar hartelust spelen met die geluiden, en gebruiken wat het nodig had voor de game. Dat betekent bijvoorbeeld dat de originele geluiden van de Speeder Bikes is gebruikt en dat een AT-AT precies klinkt zoals in de films. Datzelfde geldt voor de achtergrondmuziek. Het team van DICE mocht ook originele muziek gebruiken, en dat betekent dat je de welbekende klanken van de door John Williams gecomponeerde soundtrack zult horen in Star Wars: Battlefront.

Wat levert dit alles nou op? In één woord: sfeer. Het duurt nog geen vijf seconden voor je door hebt dat Star Wars: Battlefront in alles een sterke Star Wars-sfeer ademt. Authentieke beelden en geluiden spelen daarin een belangrijke rol. Daarnaast heeft DICE er eigenhandig voor gezorgd dat een dergelijk beeld ook in de gameplay terugkomt. Natuurlijk heeft dat te maken met de aanwezigheid van die al genoemde AT-AT's en het feit dat je op locaties vecht die bekend zijn uit de films, maar het gaat in Star Wars: Battlefront nog een stuk verder.

Bekende figuren en voertuigen

Darth Vader, Boba Fett, de Millennium Falcon en waarschijnlijk nog tal van andere iconische Star Wars-figuren zitten in Star Wars: Battlefront. Hoewel de oude Battlefront-games nooit echt slecht waren, schortte het die games aan 'smoel'. Je speelde weliswaar in bekende omgevingen en met bekende partijen, maar bleef meestal hangen in de kleurloosheid van het vechten met een naamloze Stormtrooper, of een al even zo onbekende soldaat van de Rebels. Dat is weliswaar ook de basis van Star Wars: Battlefront, maar dit keer gaat het een stapje verder. Spelers kunnen namelijk af en toe in de huid kruipen van een van de bekende figuren uit de Star Wars-films, met alle wapens en speciale krachten die daarbij horen. Die speciale figuren speelden in de oude Battlefront-games ook wel een rol, maar in veel beperktere mate dan nu het geval lijkt.

Force Choke

Die rol krijgt een speler in Star Wars: Battlefront voor één leven, en nadat hij een speciale power-up heeft bemachtigd. Hoe dat in zijn werk gaat is nog niet exact bekend, maar duidelijk is wel dat DICE de speler wil belonen voor het verkennen van een map. Je zou dus kunnen speculeren over collectibles die verspreid liggen over de map, et cetera. Feit is in elk geval dat de speler die er in slaagt zo'n held te 'activeren' een streepje voor heeft op de rest. Een Sith of Jedi is bijvoorbeeld nagenoeg niet te raken door normale blasters, terwijl een normale soldaat vrij weinig kan doen tegen de Force Choke-aanval van Darth Vader. Volgens DICE kan het goed inzetten van zo'n leven als held een potje helemaal omdraaien of juist definitief beslissen, al zullen we voor dit soort balansdingen nog even moeten afwachten voor we er meer over kunnen zeggen.

Star Wars Battlefront

Het is in elk geval leuk om te zien dat al die bekende elementen in Star Wars: Battlefront zitten. Vliegen met een X-Wing of een TIE-fighter is leuk, maar lang niet zo leuk als even de kans krijgen om zelf de Millennium Falcon te besturen. De aanwezigheid van die drie voertuigen zegt trouwens ook al iets over Battlefront. Er zullen namelijk 'dogfights' plaatsvinden in Battlefront. De schaal waarop die luchtgevechten plaatsvonden in de beelden die wij zagen, doet vermoeden dat er specifieke spelmodi komen waarin het puur om die dogfights draait. DICE heeft in het verleden natuurlijk wel vaker maps gemaakt waarop je zowel grondvoertuigen als vliegende voertuigen had, maar het aantal X-Wings en TIE-fighters dat tegelijk in actie was lijkt een andere aanpak te suggereren.

Veertig spelers

Dat valt ook af te leiden aan een andere spelmodus. De presentatie begon met het tonen van gameplaybeelden. We zagen hoe een groepje Rebels werd geconfronteerd met diverse vijanden, waaronder Stormtroopers, een AT-ST en AT-AT. In die beelden was dus duidelijk een belangrijke rol weggelegd voor de zwaardere grondwapens van de Empire, en uit de naam van de spelmodus, 'Walker Assault', blijkt ook wel waarom. Opnieuw een aardige indicatie dat de spelmodus die gespeeld wordt in Battlefront bepalend zal zijn voor welke voertuigen beschikbaar zijn. Bevestiging hebben we op dat gebied nog niet, maar het zou ons verbazen als het héél anders in elkaar zit. Wél duidelijk is dat de spelmodi die we op de Celebration hebben gezien, gespeeld kunnen worden met maximaal veertig mensen. Of er spelmodi komen die een hoger of lager maximaal aantal spelers hebben werd nog niet met zoveel woorden gezegd, maar wel meldde DICE dat er 'compactere spelmodi' komen voor competitiegerichte gamers, en dan hebben we het meestal over kleinere teams op kleinere maps.

Wat die kleinere maps dan zijn? Daar kunnen we slechts naar raden. Vooralsnog weten we in elk geval wel een aantal van de locaties waar je met veertig spelers los zal kunnen gaan. Het Endor-level hebben we zelf in actie gezien. Dat level maakte vooral indruk door de dichtheid van het bos en door de lichteffecten. Verder staat vast dat er ook op Hoth en Tatooine gevochten zal worden. Opvallend: zowel in locaties als in voertuigen is te zien dat er uitsluitend elementen uit Episodes IV, V en VI worden gebruikt. Ook is al aangekondigd dat er begin december gratis dlc zal verschijnen die de Battle of Jakku aan het spel toevoegt, en die wordt dan geleend van Episode VII. Maar waar zijn de andere drie Episodes? Het antwoord van DICE: vooralsnog is alleen content op basis van Episodes IV tot en met VII aangekondigd. Dat sluit niet uit dat er ook content op basis van de andere drie films zal komen, maar daar heeft DICE voor nu nog niets over te melden.

Star Wars Battlefront

Gameplay

Dan is natuurlijk de vraag: wat voor gameplay levert dit alles op? Je gooit bekende planeten, voertuigen en soldaten in een mixer, maar levert dat ook een leuk spel op? Die vraag kunnen we zelf nog niet beantwoorden, want we hebben Battlefront nog niet kunnen spelen. De gameplay-beelden gaven echter al behoorlijk wat informatie weg over de werking van verschillende elementen die belangrijk zijn voor de spelervaring. Denk daarbij bijvoorbeeld aan iets simpels: dat de blasters in het spel werken met hitte en cooldown, en niet met ammo. Door in bursts te schieten, houd je je blaster bijvoorbeeld actief, en als hij oververhit raakt zul je even moeten wachten.

Geen klassen

Ook zagen we verschillende speciale wapens en voorwerpen in actie. De helden zijn de ultieme vorm van power-ups die je kunt krijgen, maar ook deployable shields en speciale zware wapens horen bij die categorie. Zo zagen we twee soldaten een schild opwerpen om zichzelf te beschermen tegen een AT-ST, om hem vervolgens uit te schakelen met een raketwerper. Hoewel voertuigen een belangrijke rol zullen spelen in Battlefront, blijft de rol van de soldaat-te-voet een belangrijke voor DICE, en dat is dus ook te zien in de gameplay. Daarbij moet spelers zo min mogelijk in de weg worden gelegd, en dat is de reden waarom er in Star Wars: Battlefront geen sprake is van klassen. Elke soldaat kan zelf vrij zijn wapens en abilities kiezen.

Star Wars Battlefront
Het belang van normale soldaten werd nog eens extra duidelijk bij een fragment uit de gameplay dat best het hoogtepunt van deze demonstratie genoemd mag worden. De Rebels worden op een goed moment geconfronteerd met een gigantische AT-AT. Het armor van het mechanische monster is te dik om doorheen te schieten, en dus moet er een andere oplossing gevonden worden. We zagen vervolgens hoe een soldaat bij een speciale machine een bombardement inroept. Dan weten Rogue Squadron-veteranen natuurlijk al hoe laat het is: tijd voor de Y-Wings. En inderdaad: luttele seconden later scheren twee Y-Wings over het slagveld en ze maken met enkele rake bommen korte metten met de AT-AT, die ontploft en door zijn knieën zakt. Spectaculair, al vragen wij ons wel meteen af of dat de enige manier is om de AT-AT te tackelen. Je raadt het al: ook deze vraag zal pas op een later moment van een antwoord worden voorzien.

Op een andere vraag is trouwens al wél antwoord te geven. Star Wars: Battlefront zal waarschijnlijk geen campagnemodus bevatten. Er is wel een singleplayer-modus, maar daarin zullen losse missies te spelen zijn. Diezelfde missies kunnen trouwens ook coöperatief worden gespeeld, zowel online als in splitscreen. Volgens DICE gaat het om uitdagende missies waarbij spelers zichzelf steeds kunnen verbeteren. Daarmee klinkt het een beetje als, bijvoorbeeld, de Spec Ops-spelmodus die we kennen uit Call of Duty. Of dat singleplayer-liefhebbers genoeg zal opleveren, valt te bezien, maar vooral de aanwezigheid van een splitscreen-optie is alvast mooi meegenomen.

First- én third-person

Tot slot had de presentatie van DICE op deze Star Wars Celebration nog één uitsmijter in petto. Om de audiovisuele kant van het verhaal nog net wat meer cachet te geven, pakken de makers dit najaar uit met een trucje uit het arsenaal van Rockstars Grand Theft Auto V. Net als in de nextgenversie van GTA zullen gamers in Battlefront de mogelijkheid hebben om in first-person en in third-person te spelen, waarbij op elk moment gewisseld kan worden van perspectief. Andere aanwezige journalisten merkten overigens wel op dat er een dekkingssysteem ontbreekt in Star Wars: Battlefront, wat vreemd zou kunnen aanvoelen als je in third-person speelt. Zelf zagen we dat probleem niet echt, maar het zou een klein puntje van kritiek kunnen opleveren, mocht dat inderdaad onnatuurlijk aanvoelen.

Voorlopige conclusie

Dat Star Wars: Battlefront in aantocht is was al even bekend, maar de officiële onthulling van het spel en de vertoning van de eerste gameplaybeelden heeft indruk gemaakt. De samenwerking tussen EA, Lucasfilm en DICE lijkt inderdaad de meest authentieke Star Wars-game ooit op te gaan leveren. De gameplay ziet er nu al spectaculair uit en levert voor Star Wars-fans een feest van herkenning op, zeker als even in de huid van Darth Vader, Boba Fett of een van de andere helden gekropen mag worden. Natuurlijk zijn er nu nog veel vragen, met name over aantallen spelers, soorten spelmodi en dergelijke, maar het debuut was in elk geval sterk. Waarschijnlijk zal een deel van die vragen beantwoord worden tijdens de E3 en de Gamescom, alvorens Star Wars: Battlefront op 17 november in de winkels verschijnt.

Star Wars BattlefrontStar Wars BattlefrontStar Wars BattlefrontStar Wars BattlefrontStar Wars BattlefrontStar Wars Battlefront

Lees meer

Reacties (128)

128
127
85
3
0
0
Wijzig sortering
Rare preview, ik heb alles gelezen en ik kan vaag opmaken dat dit een soort battlefield is (multiplayer shooter met campaign mode)

Zou handiger zijn als in de inleiding/conclusie aan wordt gegeven wat voorn soort het spel het nou eigenlijk is.
Ik krijg ook een zwaar Battlefield gevoel in een Star Wars jasje
Het idee is ook exact hetzelfde: twee teams, veel soldaten in verschillende categorieën, voertuigen en grote maps. Alleen de setting is anders en in Battlefront zit wat melee-combat. Je kunt er weinig anders mee doen in mijn ogen. Hopelijk komen er wel nog ruimtegevechten in, maar buiten dat kun je weinig anders doen lijkt me.

[Reactie gewijzigd door SomerenV op 22 juli 2024 14:48]

Battlefield ken took diverse spelmodi, waarbij je bij Air Superiority allemaal in of een jet of heli zit. Dat zouden ze makkelijk kunnen toepassen in Battlefront in ruimtegevechten ;)

Ik zie zelfs spelmodi waarbij je met een hele zwerm X-wings, Y-wings, speeders, etc een Star Destroyer of zelfs een Death Star moet aanvallen. Want - Why not ! Ik weet dat het kan!
Jeti free for all colusseum gladiator gevechten, alles is mogelijk, alleen zal er bij dit spel geen mod tool worden vrijgegeven waardoor het waarschijnlijk bij die beperkte modi blijft...
Yup... IGN heeft een stukje waar Dice zegt waarom het niet gewoon battlefront met een star wars sausje is:
http://www.ign.com/articl...-just-a-battlefield-clone
Maar als je beste argumenten zijn een ander aantal max spelers, optionele 3rd person en heroes... tja niet zo overtuigend. Overigens wil dat niet zeggen dat het niet heel cool zou kunnen zijn, dit zou best wel eens de manier kunnen zijn om mij aan een Dice game te krijgen :P
Ik ga even gameplay beelden afwachten, maar ik zie het mezelf wel kopen :D
http://en.m.wikipedia.org...ars:_Battlefront_(series)

Het is niet lastig om oude games terug te vinden; niet alle info staat op Tweakers en hoeft, naar mijn mening, ook niet elke keer herhaald te worden.

Doen we toch ook niet bij Assassins Creed, FarCry, GTA etc?
Jij vind het niet raar dat je na vier pagina's beschrijving alsnog naar Wikipedia moet om uit te vinden wat voor spel het is? 8)7
Jij hebt de titel van hoofdstuk 1 in het geheel gemist?
Nee, dat vind ik geheel niet raar dat iemand wat eigen inzet pleegt alvorens een wazige indruk te posten.

Vergeet ook even niet dat spelletjes (oftewel de interactie tussen persoon en computer om een bepaald doel te bereiken) al 70 jaar bestaan. In die 70 jaar zijn er spelletjes geweest in allerlei vormen en maten, op platforms die niet eens meer te krijgen zijn, genres die een hele snelle dood gestorven zijn en mogelijkerwijs zit dus de 3e, 4e of misschien wel 5e generatie "gamers" hier op T.net mee te lezen.

Als je wel wil gamen maar je dan weigert in te lezen in materie die al bijna 40 jaar bestaat, zoals de Star Wars trilogie (vanaf New Hope) en alle games die gemaakt zijn voor electronische devices, zoals vermeldt op http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Star_Wars_video_games dan heb je een redelijk "probleem" met begrijpend en inlevend lezen.

Ik zeg niet dat vragen/opmerkingen zo basaal als die van lordMorco niet mogen; het is alleen ontzettend lastig om voor elke generatie elk type spelletje en de voorgeschiedenis daarvan steeds maar voor te kauwen. Het leest op een gegeven moment niet meer lekker in een artikel, auteurs blijven dan copy/pasten (en dus boring!!!) en we zullen altijd dit soort vragen blijven houden.

[Reactie gewijzigd door MAX3400 op 22 juli 2024 14:48]

Ik zeg niet dat vragen/opmerkingen zo basaal als die van lordMorco niet mogen; het is alleen ontzettend lastig om voor elke generatie elk type spelletje en de voorgeschiedenis daarvan steeds maar voor te kauwen.
Dit zal helaas alleen maar meer moeten, op zn minst beknopt.
Vroeger had je gewoon niet zoveel, nu is de markt ontzettend veel groter. Ik kijk dus helemaal niet op van mensen die niet weten waar alle commotie om draait. Is mij ook een paar keer overkomen de afgelopen jaren.
En als je dan ziet dat er van de 5 pagina's niet 1 alinea van af kan met wat meer achtergrondinformatie dan ben je denk ik niet goed bezig, journalistiek gezien.
Dus als we het hebben over de presidents verkiezingen in de VS gaan we ook alle geschiedenis voorkomen en vijftien voorgaande presidenten vergelijken met de huidige kandidaten.
Nee, naar mijn mening als je geïnteresseerd bent in Gaming dien je jezelf er gewoon wat in te verdiepen.
Zat YouTube channels doe game geschiedenis kort maar krachtig behandelen en ook malpraktijken in de industrie belichten.

Ik begrijp dat zoiets veel tijd kost maar als je gewoon in je vrije tijd enigszins de moeite doet om wat nieuwe dingen te leren.
Dit. Maar wat eigen inzet of zelf even googlen is nowadays op tweakers zels vloeken in de kerk zo lijkt het.
Zonder campagne. Zie pagina 4! Denk dat het verder wel duidelijk is. Je conclusie klopt verder namelijk prima.
Edit; never mind.

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 22 juli 2024 14:48]

Ik hoop wel dat er ook wat content in zit van de nieuwe film. Overigens kan ik me niet voorstellen dat de getoonde beelden uit de trailer afkomstig zijn van de PS4-versie (het Playstation logo is te zien voordat de trailer begint). Het is gewoon onmogelijk dat de PS4 met zijn bescheiden hardware dat soort graphics op het scherm kan toveren. Hetzelfde zag je ook bij de eerste GTA V-trailer, waarbij beelden getoond werden die dichter bij de kwaliteit van de PS4/Xbox One en PC zitten.

Het ziet er wel ongelooflijk gaaf uit trouwens! Ben benieuwd wat ze er van maken :)

Edit: ze zeggen net in de livestream dat de assets in de trailer hetzelfde zijn als in de game zelf, maar er is niet gezegd dat de beelden ook real time zijn. Kan dus zijn dat ze de grafische kwaliteit héél erg opgeschroefd hebben (scherpere textures, speciale shaders, betere post processing) en dat het er real time toch net wat minder uit gaat zien.

[Reactie gewijzigd door SomerenV op 22 juli 2024 14:48]

De beelden zijn in engine, maar zeker niet ik game. De echte gameplaybeelden die ik heb gezien zagen er goed uit, maar niet zo goed als de beelden in de trailer.

Er komt, zoals ook in de preview staat, dlc met Ep7 content. Komt gratis, begin december.
Lucky bastard! Hoeveel slechter zijn de ingame beelden eigenlijk? Vergelijkbaar met BF4 of beter dan dat? En dat stukje over die gratis DLC heb ik over het hoofd gezien, thanks voor de info :)

Trouwens, EA en gratis DLC? Zijn ze ziek? :+
Het spel draait op de Frostbite 3-engine, dus het lijkt me dat de graphics vergelijkbaar zullen zijn met Battlefield 4, Battlefield: Hardline en Dragon Age: Inquisition. Misschien iets mooier door voortschrijdend inzicht bij DICE, maar op de consoles kan het niet veel mooier vermoed ik. De beelden die we in de trailer en de screenshots zien, zouden nog wel eens misleidend kunnen zijn. Misschien dat de PC-versie op 4K (met bruut dikke hardware) hier wel bij in de buurt komt. Dit alles is uiteraard een verwachting; hoe het er exact uit gaat zien bij release weet DICE zelf waarschijnlijk nog niet eens.

En de gratis DLC zal puur een uitzondering zijn als marketing voor de film, want EA is meestal niet vies van wat extra geld inderdaad ;)
ik neem aan dat de graphics beter zullen zijn, ook op PS4, 'The Vanishing of Ethan Carter' maakt ook gebruik van die foto techniek, ziet er verdomd mooi uit en het zorgt voor veel detail. ik geloof dat deze techniek niet heel zwaar is om te draaien.

verder zijn de overige DLC waarschijnlijk gebaseerd op de eerste 3 episodes.
ik geloof dat deze techniek niet heel zwaar is om te draaien.
Wat je in die trailer ziet is anders behoorlijk zwaar om te renderen in real time.
veel van de bewegende objecten zullen inderdaad zwaar zijn om te renderen, maar bijvoorbeeld de omgeving minder, aangezien er door de foto-techniek alleen gekeken moet worden welk 'plaatje' je te zien moet krijgen, dat plaatje hoeft niet berekend te worden.
dit is wat ik er van begreep tenminste. :?
Nope. Die foto's uit het artiekel worden door de developers enkel gebruikt om voor zichzelf zeer gedetaileerde 3D modellen en textures te reconstrueren. En die hi-res data wordt vervolgens weer ge-down-grade om de in-game modellen mee te maken. Voor deze trailer zullen niet de hi-end modellen gebruikt zijn maar iets dat er tussenin zit (tus slechter dan wat ze in-house hebben maar beter dan wat er in de uiteindelijke game komt).
ohh, dan heb ik niks gezegd. :X
Die trailer ziet er geweldig uit op 1080p, waarom zou je daar 4K voor nodig hebben?
4K is niet zozeer relevant inderdaad. Ik bedoelde meer dat de pc-versie meer kans maakt om de getoonde graphics daadwerkelijk te leveren dan de consoles, omdat games op pc vaak wat meer toeters en bellen krijgen (voor wie een stevige pc heeft). M'n punt was dat ik betwijfelde of deze beelden representatief zullen zijn voor het eindresultaat. Het lijkt mij geen haalbare kaart, en het spel is ook nog niet ver genoeg in ontwikkeling dat de exacte graphics al bepaald zijn (dat gebeurt de laatste maanden tijdens de optimalisatie). Misschien ben ik onnodig sceptisch hoor, maar we zien te vaak dit soort prachtige beelden rond de aankondiging, die dan niet overeenkomen met de uiteindelijke game. Het zal er sowieso mooi uitzien, want dat doen andere Frostbite 3-titels ook. Maar of het zo mooi wordt als deze beelden, dat geloof ik pas als de game uit is.
Nee, dat zal het niet zijn. Als je alle posts gelezen had, had je kunnen weten dat Jurian al verklapt heeft dat de in engine beelden mooier zijn dan de ingame beelden die hij heeft gezien. Het zal er wel mooi uitzien maar niet zo mooi als de in engine beelden. Komt nog bij dat ze waarschijnlijk toch wel veel mensen een kans wille geven om dit spel te kunnen spelen, waardoor de eisen naar beneden worden bijgesteld. Niet iedereen is bereidt om een supercomputer te kopen voor 1 spel. :)
Waar haal je vandaan dat dit spel op de frostbite 3 engine werkt?
Dat is naar aanleiding van de film! vergeet niet dat het spel door Disney is besteld bij EA\Dice! De DLC komt pas beschikbaar wanneer de film in de bioscoop draait. Disney heeft ook de filmrechten van George Lucas overgekocht. Hier zit marketing achter! Via het spel willen ze dus mensen warm maken voor de film. ;)

Dat was Disney waarschijnlijk anders ook wel gelukt. ;)
Het is gewoon onmogelijk dat de PS4 met zijn bescheiden hardware dat soort graphics op het scherm kan toveren
Onmogelijk zeg je? In-game beelden genomen in de photo mode van Driveclub en The Order

[Reactie gewijzigd door symphoon op 22 juli 2024 14:48]

Driveclub en The Order zijn hele andere soorten games, Races games zijn een stuk lichter want er hoeft nou eenmaal minder gerenderd te worden, zelfde eigenlijk bij The Order, ziet er prachtig uit, maar omdat het vrij lineair is kunnen ze dat zich ook veroorloven

Deze beelden zijn echt wel te zwaar voor een PS4 als je bedenkt wat voor soort spel het is
omdat het vrij lineair is kunnen ze dat zich ook veroorloven Deze beelden zijn echt wel te zwaar voor een PS4 als je bedenkt wat voor soort spel het is
Infamous is toch een open world render? Screenshot1, screenshot2.
Infamous is inderdaad een prachtige prestatie op de PS4. Alle aandacht gaat altijd naar de open werelden van Ubisoft en Rockstar, terwijl Sucker Punch het klaarspeelde bij hogere framerate en met prachtige graphics. Het spel inhoudelijk is ook wat ondergewaardeerd naar mijn mening; vond 'm erg leuk om te spelen en de First Light-DLC is ook erg tof. Maar we dwalen af.

On-topic: Ik zou er vanuit gaan dat de graphics vergelijkbaar zijn met andere Frostbite 3-games als BF4, BF: Hardline en Dragon Age: Inquisition. Meer ga ik in elk geval niet verwachten; we zijn vaak genoeg bij de poot genomen met mooie promotiebeelden :)

Maar alsnog zal het er dan prima uitzien waarschijnlijk, en inhoudelijk kan Star Wars: Battlefront een toffe titel worden.

[Reactie gewijzigd door geert1 op 22 juli 2024 14:48]

Kijk eens naar de individuele blaadjes en bomen uit deze trailer.
Met Someren eens dat dit niet realtime op een ps4 draait. De resolutie alleen al lijkt hoger te zijn dan de ps4 kan outputten met fifa.
Ik denk dat de screenshots een betere indicatie geven. De trailer is te mooi. Nog mooier dan de original trilogy. Zou verboden moeten worden om valse suggesties te maken.
EDIT: Ik kan me vergist hebben, het lijkt er nu op dat de beelden van een mod zijn, van een andere game. Dus waarschijnlijk klopt er niets van me eerste indruk. Evengoed zou ik gewoon afwachten tot de eerste normale gameplay beelden beschikbaar zijn, voor weer erg enthousiast te worden.

Toch zou ik het enthousiasme een beetje temperen jongens, ik zie net gameplay beelden van een van de eerste builds van de game en dan krijg je toch een beetje een idee waar de ontwikkelaars naartoe willen met de game. Ik kreeg het idee dat de gameplay wel eens minder geavanceerd kan wezen dan je zou denken. Zeker niet van het niveau Battlefield bijvoorbeeld. Naar mijn weten is er ook nog nooit eerder door iemand een starwars fps ontwikkeld. Als dat waar is, is er ook geen ervaring opgebouwd. Het zou wel eens een game kunnen worden met niet al te veel diepgang. Jullie weten er vast meer van dan ik maar ik acht het niet onmogelijk dat de game ontwikkeld wordt voor niet alleen volwassenen maar ook jonge kinderen https://www.youtube.com/watch?v=3Myb8v_8qBo en een grappig star wars gerelateerd filmpje voor de 5 laatste mensen op de wereld, die het nog niet gezien hebben https://www.youtube.com/watch?v=Sv5iEK-IEzw ;)

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 22 juli 2024 14:48]

Staat voorlopig geclassificeerd als PEGI 16 en dat wordt meestal niet lager eerder hoger.
Star Wars battlefront 2 kon he ook in FPS spelen... In ieder geval op de PSP. :p echt zoveel uur gespeeld. :) zij ben heel benieuwd naar deze game !
Nog nooit eerder een StarWars fps ontwikkeld? Ik kan me anders nog heel goed Dark Forces herinneren. Dat was als ik het me goed herinner op de Doom2 engine gebouwd, en vermoedelijk de eerste... De Jedi Knight serie was ook een fps, waarbij je dan als jedi nog wat extra mogelijkheden had.

Ik denk eigenlijk dat alle mogelijke spelvormen al wel in StarWars varianten verschenen zijn. Er zijn ook rpg's, flight-sim, rts en civ's geweest.
Filmpje was van een andere game die geannuleerd is. Met de verkoop van Lucasfilm aan Disney is de ontwikkeling van veel LucasArts games gestopt. Dat is in elk geval niet SW Battlefront, filmpje is ook meer dan een jaar oud en ik denk niet dat er toen al bij DICE veel bruikbaar materiaal was.

Er zijn ook al meerdere Star Wars FPS games:
- Dark Forces
- Dark Forces 2: Jedi Knight
- Jedi Knight 2: Jedi Outcast
- Jedi Knight 3: Jedi Academy
(die zijn allemaal binnen dezelfde reeks, uitgekomen tussen 1995 en 2004)
- Battlefront
- Battlefront 2
- Republic Commando

Vooral die laatste vond ik een steengoede semi-tactische FPS.

In plaats van filmpjes over de verkeerde game te bekijken, bekijk je misschien beter de officiële trailer van de game zelf. Toont misschien geen gameplay, maar zo'n trailer maak je niet voor een kinder spel...
De trailer is hier te vinden
Helaas geen gameplay beelden. Trailer is verder wel gaaf.
Het is wel allemaal in-engine footage, dus dat belooft wat! :D
Dit soort tech demos zijn zo verschrikkelijk onzinnig, de uiteindelijke game zal er vast niet slecht uit zien, maar het zal in de verste vertte nog niet bij deze kwaliteit in de buurt komen. Misschien dat je dit op een pc iets voor elkaar kan krijgen dat er bij in de buurt komt met een Titan X SLI setup op 1080p, maar anders dan dat gaat het echt niet gebeuren.
Lijkt me inderdaad niet realistisch en ook wel enigszins misleidend om hier de teksts "in engine footage" te laten verschijnen. Dit zal misschien technisch waar zijn, maar de enige reden om het zo te vermelden is om consumenten het idee te geven dat de game er ook zo zal uitzien. Veel niet-tweakers zullen toch al gauw in hun hoofd "in engine" met "gameplay" verbinden.
is het dan de persoon zijn fout dat hij iets leest en er zijn eigen aanvulling aan geeft? of is het de schuld van de uitgever die gewoon technisch volledig terecht aangeeft dat het in engine footage is? Als ik niet weet wat die term betekent zoek ik het op zodat ik weet wat me te wachten staat, doe je dat niet en ga je verkeerde aannames maken is dat volgens mij toch echt je eigen fout.
Daar ben ik het niet mee eens, veel marketing is gewoon misbruik maken van de onkunde of gebrek aan kennis bij je doelpubliek. Het met opzet misleiden van je publiek. Je weet van te voren al dat de meerderheid van de mensen die het leest denken aan iets anders dan wat er eigenlijk word bedoeld, het is het zelfde als roepen dat er geen vet in een product zit, maar ondertussen zit het wel vol met suikers en slechte koolhydraten waardoor je er gewoon dik van word, mensen denken dat ze er niet dik van worden en kopen het product. Het is gewoon misleidend.
Mee eens. Natuurlijk hebben consumenten een eigen verantwoordelijkheid, maar de adverteerders hebben die ook. Dat iets technisch correct is betekent nog niet dat het niet ook misleidend kan zijn in de context, namelijk een trailer gericht op consumenten en niet een technisch filmpje over de werking van game-engines.
We zijn inderdaad al te vaak opgelicht om nog te vertrouwen in dit soort demo's
Het is wel allemaal in-engine footage, dus dat belooft wat! :D
Best jammer dat je +1 gemod wordt. Niet dat ik het je niet gun maar het betekent wel dat er behoorlijk wat naiviteit heerst omtrent game trailers en wat je uiteindelijk krijgt...
Reken er in ieder geval maar niet op dat het spel er uit gaat zien zoals deze trailer.
Nee, dat weet ik ook wel, maar het laat wel (tot op een zekere hoogte) zien wat er mogelijk is in de engine. Het zal inderdaad niet real-time zijn, maar het is zeker mogelijk om er in ieder geval in dit spel dichtbij te komen. Daarnaast is een dergelijk niveau van detail al vaak genoeg benaderd, zeker met mods (GTA IV, Skyrim, etc).
In engine zecht niet zo heel veel. Je kan heel wat doen in een game engine en zelfs real time zecht het natuurlijk niet dat er buiten wat je ziet nog iets gebeurt wat het allemaal een stuk makkelijker maakt zeker met sterke hardware.
Ik hoorde dat er misschien nog gameplay beelden komen vandaag. Dus maar duimen dat het ook zo is :D
fuck die trailer ziet er tering vet uit hier heb ik zin in :)
edit: nvm

[Reactie gewijzigd door volkano op 22 juli 2024 14:48]

Geen campaign, geen interesse. Jammer, een game als deze, met toegang tot alle assets, leent zich bij uitstek voor een uitgebreide singleplayer/coop campaign. Ik laat het spel dan ook aan me voorbij gaan want mp is mijn ding niet en losse missies zijn me niet genoeg.
Ik speel graag spelletjes en sommige doe ik ook online, voornamelijk strategy games, maar dit soort spellen vind ik écht alleen leuk voor de verhalen, story missions en gewoon single player of co up met vrienden tegen de AI. Het gebrek van een volledige campaign optie zal mij dit spel ook laten skippen. Helaas, ziet er wel leuk uit verder.
Battlefront 1 en 2 zijn ook multiplayer games geweest. Juist de multiplayer maakt het interessant omdat je dan tegen live gamers speelt, wat veel uitdagender is dan een campaign.
Hier ook nog iemand die hierdoor gaat afhaken.
ik join the club...het ziet eruit als een machtig mooi spel, en als er een single player mode in had gezeten, had ik em zeker gekocht, maar zonder dat......maar misschien doen ze het nog toevoegen....ik zie veel gepraat over sat ze nu wel luisteren naar de community enzo, dus als er maar genoeg geschreeuwd en gevraagd wordt om een singleplayer mode...misschien doen ze het dan wel.

aan de andere kant, MP is natuurlijk de makkelijkste vorm van een game maken.....maak wat maps, vehicles, characters en misschien heroes, geef de game een naam en je bent al bijna klaar....bij single player moet je daadwerkelijk een storyline verzinnen, hoe NPC's eventueel op jou reageren etc etc....veel meer werk
Nu doe je toch wel de star wars genre te kort. Wat je kort uit de preview kan opmaken dat diverse locaties van uit de film bijna identiek zijn nagemaakt. SP of MP het ziet er inderdaad prachtig uit. Waar ik wel een beetje bang voor ben is dat de mensen die opgegroeid zijn met deze films dit helemaal geweldig gaan vinden, en daar reken ik mezelf ook bij. Maar dat een jonger publiek dit niet zo belangrijk zal vinden en het ze ook een worst zal wezen hoe dicht deze game bij de films staat. Ik hoop dan ook dat de makers een eigen inbreng hebben gehad en dat we toch verrast worden met locaties en vernieuwende gameplay.
Nee, ik snap dat je dat denkt, maar het is niet zo.

Ik geloof heilig dat het echt wel een vette MP game zal worden, twijfel ik echt niet aan, maar dat is niet mijn ding.

Mijn favoriete soort game is zoals bijvoorbeeld Return to Castle Wolfenstein......een vet uitgebreide single player campaign met een MP mode toegevoegd.
Ik, die misschien een jonger publiek kan vertegenwoordigen, ben het helemaal met je eens. Heb misschien 1 of 2 films gezien, maar ken het verhaal daardoor niet. Voor mij an sich zou het verhaal van ruimtegevechten, laserzwaarden en laserwapens (?) (ja, zo goed ken ik de serie dus :D) me aan moeten spreken, hetzelfde als bij assassin's creed het rondsluipen is in die zin. En dan denk ik toch wel, dat of het nou een film volgt of niet, het een hele vette game kan worden. De sic-fi mensen lopen hier misschien ook wel warm voor en dan heb je toch een aardig publiek te pakken.
Ik denk dat een volwaardige singleplayer-campagne er niet zo even bij gemaakt kan worden. Zeker niet voor november, en ook niet als DLC. Zoals je zegt komt er veel kijken bij een goede singleplayer-campagne, van het schrijven van een verhaallijn tot vele honderden regels voice-acting, van al het motion capture-animatiewerk tot allerlei nieuwe interacties (die in MP niet van toepassing zijn), unieke omgevingen die niet aanvoelen als een hergebruikte MP-map, meer kunstmatige intelligentie, enz, enz.

Als er nu gezegd wordt dat er geen campagne is, dan ga ik er vanuit dat die er ook niet komt. Er komt dus wel singleplayer-content in de vorm van losse missies, en daarvan ben ik wel benieuwd wat dit wordt. Maar voor singleplayer-only spelers lijkt het spel me te beperkt, op basis van wat we nu weten.

Overigens vind ik de singleplayer-campagnes van multiplayer-shooters als COD en BF alsnog meestal niet de moeite waard. Zijn vaak niet veel meer dan aan elkaar geregen generieke actiescènes, waar je in 8 uurtjes of minder doorheen bent. Hopelijk volgt er de komende jaren ook weer 's een echt goede singleplayer Star Wars-game; daar zie ik als voornamelijk singleplayer-gamer meer heil in.

Deze game is voornamelijk een Star Wars-versie van Battlefield, en dat kan qua multiplayer-actie heel goed uitpakken. Dit koop je voor de MP.

[Reactie gewijzigd door geert1 op 22 juli 2024 14:48]

Nu maar hopen dat ea hier net zo'n meesterwerk van maakt als de originele
Battlefront en Battlefront II heb ik haast kapot gespeeld (waarbij ik deel 1 overigens veel beter vond). Deze game ga ik zeker niet gelijk halen. Eerst een maandje na uitkomst wachten op reviews en gebruikerservaringen.
Ik heb die 2 games ook helemaal kapot gespeeld, ook in clan verband. Ik ga hem overigens wel meteen kopen. Ik had ook veel problemen initieel met Battlefiled 4 maar sommige potjes in het begin konden de frustratie toch wel verzachten. Ik verwacht wel dat ze wat geleerd hebben van het Battlefield 4 debacle, al loopt het nu wel erg mooi en soepel.
Hoelang nog voordat ingame er net zo uitziet als deze trailer? Dit is echt insane...als je dan nog een VR bril op hebt...omg...
Het was ingame footage, dat is de trailer. Waar je op doelt lijkt mij die klassieke Cinematic Trailers van games waar het spel in geen enkele vorm of mate nog op lijkt als het werkelijk uit is.
Eeh.,., dat is hier ook hoor. De engines zijn tegenwoordig behoorlijk geavanceerd wat betreft features. Maar er is geen gaming rig die dit in real time kan renderen. Verder is niks dat je ziet gameplay. Het is allemaal een voorgeprogrammeerde animatie die frame voor frame door de engine werdt uitgerekend. Maar dus niet real time.
Wil je dit soort beelden ingame zien dan zul je denk ik nog een jaar of 7~8 moeten wachten, zo niet meer. En de games zullen dan ook een nieuw opslagmedium nodig hebben. De hoeveelheid details die je in de trailer zag vertegenwoordigd honderden gigabytes (zo niet enkele terabytes) aan data.
Holy shit die in-engine beelden zien er goed uit :D Ik kijk nu al uit naar deze game. Vind BF3 en BF4 leuke spellen en heb vroeger ook Battlefront 1 en 2 gespeeld. Dit lijkt me de perfecte mix van de graphics van BF3/4 en de gameplay van Battlefront.
Hopen maar dat de gameplay ook goed is, heb nog steeds geen vertrouwen in EA na Battlefield 4's launch
Draait deze game op de frostbite 3 engine?
Vraag ik mij ook af.. :/
Net de 'gameplay' trailer bekeken. Ik moet zeggen, ik ben behoorlijk weggeblazen. Dat het er zo goed uit zou zien, had ik niet verwacht. Ik ben zelf een beetje sceptisch of dit niveau straks echt op mijn scherm thuis te zien is. Wellicht zijn dit beelden uit de single player, en ziet de multi player er wat minder uit als het 64 versus 64 is. Er is ook nog een verschil tussen 'in engine' en 'in game'. We gaan het zien in de toekomst. Nu maar hopen dat DICE met de gameplay dichtbij de Battlefield basis blijft, dan wordt dit een legendarische game!

[Reactie gewijzigd door Jumpman op 22 juli 2024 14:48]

Het wordt hooguit 20 vs 20, wat natuurlijk wel kan betekenen dat de detaillering ingame wat omhoog kan.

[Reactie gewijzigd door Tourmaline op 22 juli 2024 14:48]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.