Door Jurian Ubachs

Redacteur

Call of Duty: Modern Warfare 3 - pc

19-11-2011 • 13:00

196

Multipage-opmaak

Geen pc-graphics

Toen we de review van de Xbox 360-versie van Call of Duty: Modern Warfare 3 publiceerden, beloofden we op een later moment met een aanvulling op die review te komen. We hadden tijdens het review-evenement alleen de Xbox 360-versie kunnen testen, en speelden bovendien op een online netwerk dat nog volstrekt niet werd belast. Inmiddels hebben we ook de pc-versie van Modern Warfare 3 uitvoerig gespeeld, en uren online doorgebracht op zowel de pc als de consoles, dit keer op een netwerk dat wel zwaar werd belast.

Helaas!
De video die je probeert te bekijken is niet langer beschikbaar op Tweakers.net.

Een video waarin de makers van Modern Warfare 3 twee nieuwe spelmodi uitleggen.

Laten we beginnen met vaststellen dat de pc-versie en de console-versie weinig voor elkaar onder doen, in die zin dat de aangeboden content hetzelfde is. De inhoud van de singleplayer campaign, Spec Ops en de multiplayer zijn in beide versies gelijk, en ook de mogelijkheden die je in elk van die afdelingen hebt, zijn op de pc niet anders dan op de console. Natuurlijk werkt de infrastructuur anders, afhankelijk van je platform, maar Steam, Xbox Live en PSN doen wat dit betreft weinig voor elkaar onder. Elk van de drie platforms stelt je in staat een game te zoeken met vrienden en bij allemaal treden daar af en toe problemen bij op. Daarin doen de versies dus niet voor elkaar onder.

*Pc grafisch niet beter

Datzelfde kan gezegd worden over de graphics. Op de pc krijg je, als je pc dat toelaat, weliswaar de meest soepele beelden voorgeschoteld, maar kwalitatief zit er nauwelijks verschil tussen de pc-versie en de console-versies. Zoals we in de Xbox 360-review al schreven, storen we ons tijdens het spelen niet heel erg aan de graphics. Battlefield 3 ziet er op de consoles wel beter uit dan Modern Warfare 3, maar dat verschil is niet wereldschokkend groot. Dat kan echter niet gezegd worden van de pc-versie.

Call of Duty Modern Warfare 3

DICE heeft het slim gespeeld door de pc-community praktisch een eigen game te geven. Dat heeft als gevolg dat de consoleversie een stuk minder goed is dan zijn grotere pc-broer, maar wij prefereren die aanpak boven die van Infinity Ward. De ontwikkelaar van Call of Duty geeft pc-gamers exact dezelfde game als console-gamers, terwijl de huidige standaard game-pc hardwarematig een stuk verder is dan de consoles. Leg je MW3 en BF3 op de consoles naast elkaar, dan wint Battlefield de grafische slag met een bescheiden voorsprong. Datzelfde gevecht op de pc is een race tussen een Ferrari en een driewieler.

*Lelijk

Call of Duty: Modern Warfare 3 is, voor een pc-game in deze tijd, lelijk. Inderdaad, op de Xbox 360 vonden we het wel meevallen. Het grafische niveau is voor een console een stuk acceptabeler, en daardoor minder storend. We kunnen ons echter goed voorstellen dat mensen die honderden euro's hebben neergeteld voor hun videokaart niet op deze graphics zitten te wachten, want het zijn geen pc-graphics. De kritiek die door pc-gamers wordt geuit als ze stellen dat Call of Duty een console-serie is geworden, lijkt dan ook te rechtvaardigen.

Servers en cheaters

Dat idee wordt nog eens versterkt door de toch weer achterblijvende support op het gebied van dedicated servers. Ja, Modern Warfare 3 biedt de pc-gamer dedicated servers, maar deze zul je niet vinden in Ranked-potjes. Elke gamer speelt zijn game anders, maar wij vinden de Ranked matches toch het leukst, en al het andere vooral zonde van onze tijd. Dat neemt niet weg dat Private Matches zeer vermakelijk kunnen zijn, we zeggen alleen dat wij ze in de praktijk niet al te vaak spelen.

*Verbinding

Of het door het ontbreken van de dedi's komt of niet, Call of Duty: Modern Warfare 3 kampt op de pc best met wat verbindingsproblemen. Met enige regelmaat zaten we minutenlang te wachten tot we een server binnen waren, om er vervolgens alsnog uitgegooid te worden. Ongetwijfeld is de oorzaak daarvan mede dat Modern Warfare 3 nog steeds door veel gamers tegelijk wordt gespeeld. Daar heb je echter weinig boodschap meer aan als je al een kwartier bezig bent om een potje te vinden.

Call of Duty Modern Warfare 3

Een ander probleem waarvan de pc-versie last heeft, in tegenstelling tot de consoles, is de overlast van cheaters. Wij zijn nooit zo snel van het vingerwijzen en gaan er altijd van uit dat er eerlijk gespeeld wordt. Andere spelers in onze potjes klagen in de chat echter vaak genoeg over hacks, en van Infinity Ward weten we al dat zeker 1400 spelers verbannen zijn van de servers. We willen niet beweren dat elk potje wordt verziekt door aimbots en wallhacks, maar het feit dat spelers elkaar constant verdenken, en dat Infinity Ward cheaters continu waarschuwt, bewijst wel dat het in elk geval mogelijk is.

*Uitgekauwd?

Anders dan de punten die we op deze en de vorige pagina hebben genoemd, is er wat ons betreft weinig te vinden dat op de pc significant anders is dan bij de consoles. Ook onderling verschillen de Xbox 360 en de PlayStation 3 weinig van elkaar. Menig criticus zal dus zeggen: ze hebben allemaal dezelfde uitgekauwde, voorspelbare gameplay en het is een schande dat er zo weinig veranderd is. Hoewel we elke mening respecteren, zijn we het daar niet mee eens. Ja, het gevoel is hetzelfde als in de vorige Call of Duty-games, en dus is het vooral een kwestie van de nieuwe maps leren. Dat neemt echter niet weg dat de veranderde details van MW3 een betere game maken, en dat de basisgameplay nog steeds voor heel veel plezier zorgt.

Call of Duty Modern Warfare 3

Alleen plezier is voor veel gamers echter niet genoeg. Een game moet voor hen klaarblijkelijk tot in de puntjes verzorgd zijn, en Modern Warfare 3 laat hier en daar een steekje vallen. Zo zou de hitbox - het mechanisme dat rake schoten registreert - van geen kant kloppen, bijvoorbeeld. Misschien zijn wij niet 'hardcore' genoeg om dat echt te kunnen ontdekken, want ons viel tijdens het schieten niets geks op.

*Niet terecht

Denk niet dat wij op een andere planeet leven. Ook wij zitten online, zien wat mensen schrijven en wat er tijdens potjes op Live, PSN of op de pc gezegd wordt. En toch spelen al die mensen dag in, dag uit Modern Warfare 3. De storm van kritiek en de stortvloed aan keiharde reviews van users op Metacritic, vinden wij dan ook niet terecht. Natuurlijk mag je het uitmelken noemen, en natuurlijk is het commercieel slim om het succesproduct niet te veel aan te passen. En natuurlijk hopen wij ook op een mooiere game, en op een op een of andere manier toch weer vernieuwend product. Maar dat Call of Duty: Modern Warfare 3 dat niet is, betekent niet direct dat de game verbannen moet worden naar de onderste plank. Daar is de game gewoon veel te goed voor, ook op de pc.

Conclusie

We hebben ons op de pc niet minder vermaakt met Modern Warfare 3 dan op de Xbox 360, maar toch krijgt de pc-versie anderhalf punt minder dan de consoleversies. Infinity Ward heeft duidelijk een console-game gemaakt, en die game ook naar de pc gebracht. Dat betekent dat de pc nauwelijks iets extra's biedt, terwijl dat gezien de hardware wel zou kunnen, en in deze tijd misschien ook wel zou moeten. Pc-gamers met een high-end videokaart verplichten naar deze graphics te kijken, is een tik op de vingers waard.

Ook het feit dat dedicated servers alleen gebruikt kunnen worden voor Private Matches, is een gemiste kans, en van tijd tot tijd zul je ten prooi vallen aan een cheater. Verder is Modern Warfare 3 op de pc gewoon een goede game. We hebben zelf weinig last gehad van exploits of bugs, hetgeen weleens anders is geweest. Dat pc-gamers er in vergelijking met consolegamers met Modern Warfare 3 bekaaid vanaf komen, staat vast. Maar dat maakt de pc-versie van Modern Warfare 3 nog geen slechte game, al ligt Battlefield 3 op de pc wel een lichtjaar voor.

Pluspunten

+ Blijft verslavend
+ Loopt soepel
+ Aangepaste details
+ Kill Confirmed
+ Survival Mode

Minpunten

- Grafisch voor pc-standaarden zéér matig
- Geen dedicated servers bij Ranked matches
- Cheaters blijven irritant
- Connectieproblemen

Cijfer: 7,5

Deze review is een aanvulling op de eerder verschenen review van Call of Duty: Modern Warfare 3. De in dat artikel genoemde pluspunten die hier niet apart staan beschreven, zijn ook op de pc-versie van toepassing.

Titel Modern Warfare 3 Modern Warfare 3
Platform PC, Xbox 360, PlayStation 3
Ontwikkelaar Infinity Ward / Sledgehammer Games
Uitgever Activision
Releasedatum Inmiddels Verschenen
Modern Warfare 3Modern Warfare 3Modern Warfare 3Modern Warfare 3Modern Warfare 3Modern Warfare 3Modern Warfare 3Modern Warfare 3Modern Warfare 3Modern Warfare 3Call of Duty Modern Warfare 3Modern Warfare 3Modern Warfare 3Modern Warfare 3Modern Warfare 3Call of Duty Modern Warfare 3Call of Duty Modern Warfare 3Call of Duty Modern Warfare 3Call of Duty Modern Warfare 3

Reacties (196)

196
187
111
6
0
17
Wijzig sortering
Ik moet zeggen goede review, ja hij is kritisch maar dat hoort ook zo.
Dat mensen het verschil tussen de console/pc kwa cijfer niet begrijpen dat snap ik deels, het is ook best een flink verschil echter van de console verwacht ook ik toch iets minder dan van de pc op allerlei vlakken en dan begrijp ik de kritiek ook weer wel op bijvoorbeeld geen dedicated servers bij ranked matches.

Ook heb ik even gekeken naar het gemiddelde cijfer via metacritics:

http://www.metacritic.com...-of-duty-modern-warfare-3

Zo als je ziet is het een 8.1 dus wijkt dit niet ver af van wat tweakers.net vind maar wat mij dus nu opvalt is dat zo ver ik weet dit 1 van de weinige keren is dat een modern warfare game zo * relatief* laag scoort.
Ik zeg relatief omdat de andere games altijd boven de 8.5 zaten en relatief omdat een 8 helemaal niet laag is.
Dat sommigen menen dat een 7.5 of 8 relatief laag is komt door de media, de game recenten die reviews schrijven en games TE snel een hoog cijfer geven, hierdoor is er een soort van beweging ontstaan waarin je pas mee telt als je boven de 9 scoort.. want alles lager dan een 9 kan toch geen goedegame zijn?
Dat is dus onzin maar ik denk dat de cijfers bij de game makers wel hard gaan aankomen, of in ieder geval niet wat ze hadden verwacht, maar dat is niet verkeerd denk ik.. ook hoop ik dat we dit soort kritische reviews vaker hier mogen verwachten en dat dit zich ook voortzet in de rest van de scene..
Want games tussen een 7.5 en 8.5 zijn helemaal geen slechte games en ook geen matige games.

Zelf zal ik MW3 voorbij laten gaan en dat komt omdat ik nu voor de eerste keer voor Battlefield heb gekozen, en beiden games spelen kan helaas niet .. daar heb ik te weinig tijd voor.. en als pc gamer kan ik meer uit battlefield halen dan uit MW3 wat helaas toch van uit de console geport is en BF niet.

[Reactie gewijzigd door pino85 op 23 juli 2024 15:17]

Ik vind Modern Warfare 3 een typisch voorbeeld van een gameserie die voortleefd op hun fanbase en een crapload aan marketing ipv hun eigen kwaliteit.

Ja ook ik ben er weer ingetrapt en heb MW3 gehaald voor de PC stiekem ergens tegen beter weten in dat het een opvolger zou kunnen zijn voor CoD4 wat je nog competatief kunt spelen. Helaas. 50 euro had ik liever ergens anders aan uitgegeven.

Ik vind het wel leuk dat bij pluspunten bijvoorbeeld staat

"Kill Confirmed" Ja het is een leuke modus, ja ik heb hem gespeeld, maar hoeveel development tijd heeft er in die modus gezeten? Dat stelt toch helemaal niks voor mensen. Dude dies drops tag, pickup tag by friendly team = confirmed pickup tag by opposing team = denied.....

Voor mensen die de Graphics verdedigen heb ik een stukje advies, koop alsjeblieft eens een nieuwe computer, het is blijkbaar tijd.

p.s. Stiekem heb ik nog ergens de (domme) hoop dat er een patch uitkomt waarin basiszaken als FPS en FoV aan te passen wordt, maar dat zal wel niet, heb nu 5 uurtjes SP en 10 uurtjes MP gespeeld en de uninstallknop is alweer gebruikt.

Voor diegene die het wel een leuke game vinden, fijn voor jou, ik hoop oprecht dat je er nog uren plezier aan beleeft, ik niet helaas en voor mij is de CoD serie nu echt afgelopen, tenzij ze besluiten weer wat fatsoenlijks in elkaar te zetten ipv allemaal rehashed buildings en crap console graphics.
wedden dat jij ook net als mij :P de volgende CoD ook weer gaat kopen en dan weer teleurgesteld word. dat is het hele gebeuren met CoD. ik was al behoorlijk dom achteraf om BO te kopen wat mij echt 100% en meer tegen viel, en toch weer deze proberen, en ja MW3 is weer opnieuw een vette tegenvaller die echt in de 5€ opruimbak bij de plaatselijke karwei thuishoort.
Haha ik snap je reactie :) Echter heb ik mezelf bij WaW en BO al in weten te houden, dit was echt puur uit hoop, ook omdat ik beetje uitgekeken ben op m'n huidige games dat ik hem gehaald heb.

Hoewel het inderdaad wel typisch een actie voor mij zou zijn ga ik de volgende keer eerst eens rustig wachten op de reviews ;) Hou je in, ik steun je! Als je bij de winkel staat volgende keer, denk aan mij! Denk aan het tweakerstopic november 2011! You have the power!

Okay dit word echt zo gedownrate straks, maar beetje humor af en toe moet kunnen toch! :D
Ik heb het na BO echt opgegeven. CoD is eigenlijk alleen maar bergafwaarts gegaan vanaf het begin. Ironisch genoeg was BO een van de enige twee vooruitgangen ten opzichte van de vorige samen met CoD 4 over CoD 3.

Ik zelf vond alleen CoD 3 de beste game uit de franchise. :P (XBOX360 hé)
Ben nu een PC gamer dus BF3 en MW3 kan het uitzoeken. :+
Even mijn mening:

Pluspunten:
- Snelle en vloeiende gameplay (BF3 voelt soms wat traag aan is wel realistischer natuurlijk heb het niet over frames/sec maar echt de gameplay)
- Toegankelijke system eisen ik kan het op mijn laptop op max settings in 1920 spelen en heb een laptop van 700e. Waar ik BF3 ook kan spelen (had ik nooit verwacht) maar dan op een veel lagere resolutie en sommige settings op medium.
- Altijd vette single player je valt meteen in de actie

Minpunten:
- Multiplayer is niet mijn type game, veel te plat. Heb BF3 al 100 uur gespeeld en MW3 5min online ga het ook niet meer spelen
- Simpele game vergeleken met BF3, je kunt zo veel bij BF3 en het is zo afwisselend dat MW3 voor mij heel snel zou gaan vervelen. Speel dus de campaign uit en dan ben ik er klaar mee. Dat is prima voor mij want daar vind ik hem al vet genoeg voor.

Omdat ik nu voor een jaar in China werk en mijn PC (redelijk nieuw met gtx590 etc) in NL staat ben ik wel blij dat mijn laptop hier het spel zo vet draait. Zo slecht vind ik de graphics niet. Kan pas echt oordelen als ik beide spellen op mijn pc thuis heb vergeleken wat ik vrijdag ga doen als ik weer even terug ben.

Op mijn laptop moet ik BF3 in een lagere resolutie spelen met sommige settings op medium en dan ziet het er nog wel vet uit maar ziet MW3 er soms nog wel beter uit haha.
Beetje omgekeerde wereld volgens mij. Je kunt je voorstellen dat het in mijn beleving nu dus best een mooi spel is!

Grootste nadeel voor mij zijn niet de graphics maar gewoon dat de game zo simpel en veel van het zelfde is. Kan je net zo goed gears of war online spelen of een andere shooter.
Ben ik dan de enige die deze review eigenlijk helemaal niet zo goed vind?
Je geeft een cijfer voor een game, deze is op alle platformen hetzelfde en omdat sommige mensen betere hardware hebben, moet het cijfer omlaag? Terwijl de game hetzelfde is.
grafisch is CoD wat minder maar dat is ook op de consoles zo. dus die zit al in de gegeven 9 in.
het minpunt cheaters vind ik al helemaal nergens op slaan. Elk spel heeft last van cheaters. alleen CoD is erg populair dus valt het wat meer op, maar het is niet alsof de developers dat willen dus je kan het hen niet aanrekenen. Daarnaast wordt zelf gezegd dat de makers bans uitdelen dus ze doen er wel degelijk wat aan. Je kan het bijna bij pluspunten neerzetten, dat ze er wat aan proberen te doen.
de 2 andere minpunten zijn wel terecht. geen dedicated ranked matches en de connectieproblemen.
1,5 punt lager vind ik dan ook erg overdreven. Had dan al in ieder geval geen 9 gegeven voor het spel in eerste instantie. 8,5 en dan de pc versie een 8. dat lijkt me een betere score.

(heb mw2 ernstig veel gespeeld op pc, blackops op ps3 en nu mw3 op ps3, ik vind het voor een deel hetzelfde maar ik vind dat er genoeg interessante elementen zijn toegevoegd die het een waardige opvolger maken)

[Reactie gewijzigd door Maldar op 23 juli 2024 15:17]

Ik heb een vermoeden dat de cheats van de vorige versie nog gewoon werkte. En dat kan je de devs wel degelijk kwalijk nemen.
Anoniem: 159816 @Maldar19 november 2011 21:02
Een console draait op hardware van jaren geleden (7900GTX in de PS3 bijv), terwijl de huidige GPU's in pc's enorm veel sneller zijn. 300 GFLOPS vs 1580 GLOPS. Dan mag je wel verwachten dat het grafisch wat beter kan.
Inmiddels duiken de ranked dedicated servers al op ;)

Moet je wel wat moeite voor doen, maar je kan een dedicated server ranked maken.

[Reactie gewijzigd door Pizzalucht op 23 juli 2024 15:17]

hoe doe je het dan precies? want mij lukt het niet, en ik vind er trouwens ook niet (snel) iets van terug :s

Ik vind trouwens ook dat de sp vele male slechter is als vroeger. Vroeger had ik cod sp achter de hand voor als de internetverbinding het liet afweten/ smalband... Nu kan ik maar beter hopen dat het gewoon werkt :p.

[Reactie gewijzigd door Yoshi op 23 juli 2024 15:17]

Om in de list met dedicated servers te komen :

Start de multiplayer.
Ga naar Options
Ga naar Dedicated Server
Zet Browse server list op Enabled
En klaar.
Als je nu op Servers klikt in het main menu van de multiplayer, krijg je alle servers te zien.

_/-\o_
verdorie, die heb ik gemist. Vanavond zeker eens bekijken. Een server browser zal een stuk beter gaan dan de bs die men erin heeft gezet voor de matchmaking. Als het dan nog niet goed is gooi ik heel de zooi er maar weer af. Een SP die je op 4 uur uitspeelt en een MP die niet te spelen is betekend een slecht spel.
Je kan het doen. Maar eigenlijk zouden alle ranked servers dedicated moeten zijn. Alles andere is gewoon erg oneerlijk en beperkt je bovendien tot een spelersgroep binnen een redelijk kleine radius van je locatie. Zwak is dat gewoon

also:
+ Loopt soepel
Echt triest wat er tegenwoordig als pluspunten wordt gegeven. Als een game niet soepel loopt is dat een min punt. Maar te zeggen dat soepel lopen een pluspunt is, is net als zeggen dat het feit dat de PC windows start en pluspunt is. Beetje inhoudloos.
Volgens mij gewoon een beetje proberen die niet verdiende 7,5 te rechtvaardigen.

[Reactie gewijzigd door Darkstriker op 23 juli 2024 15:17]

Iedereen weet dat een 7.5 eigenlijk betekend. Alleen leuk voor fans, alle andere niet aankomen.
Eens. En het feit dat de serverlist standaard uit staat komt het ook niet echt ten goede.

@white modder,

voor zover ik weet nu nog private, of je moet zelf aan de slag gaan.

Heeft in ieder geval te maken met vars als xblive_privatematch etc.
Zeer korte singleplayer mag ook wel een min
punt zijn.
Hier ben ik het helemaal mee eens, persoonlijk koop ik COD voor de singlepayer ( ja die bestaan ). Het verhaal boeit mij altijd wel, dit deel viel alleen wel erg tegen. Zeer korte singleplayer en daarnaast niks vernieuwends. Multiplayer hou ik het lekker bij BF3, bij COD krijg ik altijd het idee dat iemand raken meer geluk dan wijsheid is in die onoverzichtelijke chaos.
Grafisch valt het uiteraard in het niets bij BF3 als je gaat kijken naar de details, al vind ik persoonlijk dat deze engine het nog prima trekt.

[Reactie gewijzigd door Electromonkey op 23 juli 2024 15:17]

De Singleplayer was inderdaad heel kort. In de review stond 5-6 uur en na 5 uur spelen stond er 43% Ik dacht dat er nog wat gameplay te wachten stond maar in 1 uur had ik de andere 57% afgelegd. Voor derest heeft de singleplayer me wel geboeid. maar MW3 is en blijft een multiplayer game :)

In een artikel van tweakers.net van een paar dagen geleden stond dat de volgende generatie consoles in 2012 uitkomt. Dus ik hoop dat ze tegen dan hun IW engine eens goed grafisch updaten :D Graphics zijn voor mij geen must maar leuk meegenomen. Het is een fast-paced shooter waar je weinig tijd hebt, in tegenstelling tot BF3, om de graphics eens goed te bestuderen. Hoewel ik destructie graag wel eens op MW3 zou willen zien :+
de single player eindigd bij 52 % de rest zijn andere missies of wat het ook is.
De campaign eindigt bij 50%, want de andere 50% is voor veteran/intels.
Ik heb 100.3 % in de singleplayer... Geen idee wat die 0.3% is. Iemand?
Dat was met MW2 ook, alleen met MW3 hebben ze wel geprobeerd om van alles en nog wat in die korte tijd te laten meemaken. De singleplayer van MW2 was kort en krachtig, van MW3 is ook kort, maar krachtiger.

Ik vond deze singleplayer wel de meest interessante, want ik had het idee dat ze bepaalde momenten van alle andere CoD(van Infinity Ward) delen in de singleplayer hebben gestopt. Alleen dan aangepast aan het verhaal.
Dit is een aanvulling op de XboX recensie. Alle punten blijven staan, tenzij hier behandeld. Het verhaal over de single player dus ook.
Anoniem: 120193 19 november 2011 13:30
Wij kunnen daar de consolemarkt hartelijk voor bedanken dat wij pc gamers de laatste jaren moeten genieten van consoledumps. De uitgevers kiezen de makkelijk weg en uiteraard voor de bak met geld. Men ontwikkeld vanuit 1 platform en port die naar de rest. Afgelopen jaar is Crysis 2 hiervan het meest trieste voorbeeld. Ik heb een videokaart van bijna 500 euro om max te genieten van de virtuele wereld. Als je kaart dan niet verder komt dan dx9 en een simpele consoleport, dan wordt je daar inderdaad niet vrolijk van. De komende jaren zullen wij pc gamer wel weer meer gaan genieten van mooiere beelden, totdat de console op het zelfde niveau weer is aangekomen (over een kleine 2 jaar) en dan zitten wij weer vast aan een paar jaren van games van het zelfde grafische niveau. Met andere woorden: weer stilstand in ontwikkeling door de nextgen console. Ik zie het al weer helemaal voor me :(

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 120193 op 23 juli 2024 15:17]

Eigen schuld. Dit krijg je gewoon als PC gamers kun eigen markt slopen en er is geen weg meer terug. Als console versies letterlijk 5 tot 10x meer verkopen dan is het logisch dat de 360 gewoon gekozen wordt als main sku als het om multiplayer shooters gaat.
Je doelt op de mogelijkheden van gekopieerde spellen spelen op de PC? Hoeveel mensen hebben hun console niet omgebouwd?? Ik ben het gedeeltelijk wel met je eens hoor, het was zo makkelijk op de PC om games te kopieren dat je dom gevonden werd als je wel de prijs bleef betalen. Ik ben daarom ook wel blij met platformen als Steam waardoor het kopieren van games toch echt een stuk moeilijker is geworden, dan wel niet onmogelijk.

Consoles zijn gewoon goedkoper in de directe aanschaf voor het doel waarvoor je ze koopt. Dus krijgt kindlief een console i.p.v. een PC. Dat vervolgens de games duurder zijn, tja, dat boeit niet. Onderschat niet hoeveel dat heeft geholpen met de groei van de console markt en de krimp op de PC markt qua games.
Steam goed systeem tegen piraterij? Moet je maar eens zoeken naar GreenLuma....
@ADT: Niettegenstaande dat Steam nog steeds vrij duur is, tenzij je enkel games koopt tijdens de Holiday/Summer special offers. Zo kost Assassin's Creed Brotherhood nog steeds de volle 49,99 EUR, een game die op verschillende online game-key stores nog een kleine 20 euro kost, maar wel geen Steam-versie dan.

[Reactie gewijzigd door Tokkes op 23 juli 2024 15:17]

Ja, het is een goed systeem tegen piraterij aangezien de drempel om te kopen wordt verlaagd (dus er wordt meer gekocht).
Wat een onzin....
Wat een drama post zeg, sorry hoor. maar dit is wel heel zwart wit.

Er zijn genoeg ports die er op de pc een stuk beter uitzien en prima te spelen zijn , dus wat is je punt? een port kan prima werken mits de developer er de tijd en moeite in heeft gestoken, kijk naar Skyrim. een prachtige game die prima te spelen is, om maar eens een voorbeeld te noemen. in de basis is er met een port niets mis, als het dan niet goed uitpakt is de developer de oorzaak van het probleem, niet de port zelf.
Ik weet niet waar jouw ogen zitten, maar ik vind skyrim echt een typisch voorbeeld van een slechte port.

Graphics zijn slecht, maar op zich niet zo heel erg dat het niet leuk kan zijn om te spelen.

AI is bedroevend, en frustrerend als je gewoon wat uit wil proberen in het begin van het spel.

De menu's zijn nog veel slechter, beste voorbeeld escape is niet een menu sluiten. En de muis werkt niet.
Misschien moeten PC-gamers eens wat vaker games kopen? e klinkt als een wereldvreemde elitair warhoofd. Schandalig dat er nooit eens de hand in eigen boezem wordt gestoken. Altijd maar weer afgeven op andere platforms.
Bovendien is het Desktop PC-tijdperk is gewoon ten einde. Desktops worden steeds minder verkocht. Laptops en tablets zijn de toekomst. En dat heeft ook nog eens extra invloed op de verkoopcijfers.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 119304 op 23 juli 2024 15:17]

Dit is het typische kip/ei verhaal.

Je kan wel zeggen dat PC gamers meer moeten kopen, maar moeten ze dan dergelijke matige console ports kopen. Deze en skyrim zijn gewoon niet meer van deze tijd, waarbij die laatste ook erg matige controls in menu's heeft.

Door deze slechte ports waar echt 0,0 aandacht aan is besteed downloaden mensen (in mijn ogen terecht) een spel. Immers zijn demo's al lang verleden tijd.

Maak goede spellen en ze worden verkocht, maar bagger ports en mensen downloaden eerst en kopen niet.
Ho, skyrim kan je niet vergelijken met MW2.5 het is immers al sinds 2006 in ontwikkeling dus dan is het niet zo raar dat het er niet uitziet zoals The witcher 2 of Deus Ex, echter ik heb liever matig/oke graphics in een RPG met een extreem uitgebreide wereld dan goede graphics en geen content (*kuch Dragon age 2 *kuch).
Fervente gamers zullen bijna altijd voor een desktop PC gaan.

Verder is het gewoon makkelijker om voor het neefje een xbox te kopen met wat games die zo OOB werken, dan een PC (laten) bouwen waar je niets van afweet.
Dit was ooit waarheid, tegenwoordig totale onzin.

Er was een tijdperk waar ook ik niet aan een console moest denken (omdat ze er ook niet waren, maar even niet belangrijk). Als je echt kijkt naar competitief gamen, denk Ik voor mezelf even terug aan de tijd van Quake, en vooral UT99.

Deze spellen konden gewoon niet zonder alle mogelijkheden op de PC, daar zou een console veel te langzaam voor zijn. Als ze een re-make uitbrengen die 100% hetzelfde zou zijn, koop ik weer een PC.

Voor hedendaagse spellen heb ik de besturing op een PC gewoon niet nodig om succesvol te zijn, de console red het net zo makkelijk. Tegenwoordig gaan Fervente Gamers dus niet alleen voor de pc.
First of all, Unreal Tournament for life! :D Dus plusje daar, maar als je fervent gamer bent in een shooter ga je neem ik aan wel voor een PC, console's hebben aim assistance, dat is toch een belediging als je serieus speelt :p
Ik ben het zo NIET eens met je post, ik wist van boosheid gewoon niet wat ik hier nou op moest gaan zeggen.

Ik wilde iets gaan zeggen over dat de specificaties van mijn laptop ondertussen superieur zijn aan de consoles van tegenwoordig omdat die al een aantal jaren stil staan.

Of dat ik als 'PC-Gamer' behoorlijk wat games koop per jaar en je statement echt totaal ongefundeerd vind. Plus dan wat Kevinp heeft gemeld natuurlijk. Je wordt bijna 'verplicht' om een XBOX/PS3 aan te schaffen om optimaal te genieten van je games.

En ook nog iets over dat Consoles alleen maar beter worden door ontwikkelingen binnen de PC markt, of wou je ontkennen dat je PS3 of XBOX een grafische chipset hebben die, jawel eerst in de PC al beschikbaar was.

Naja, ik kan nog wel even doorgaan over het uitmelken van die oude hardware en de belachelijke prijzen die er voor gevraagd worden, over de hoge winstmarges op de games voor de consoles omdat daar die prijzen toch wel betaald worden, of iets over MMORPG's op PC's. Ik zal maar stoppen, straks verveel ik je nog.

Denk volgende keer even na voor je 2x in een post een bewering maakt die nergens op slaat.
Ongefundeerd? Alle argumenten die ik opnoem zijn gerechtvaardigd. Spreek je eigen community maar eens eerst aan.

Je kan nog wel veel willen maar het feit blijft dat het PC-platform niet op eigen benen kan staan. De verkopen zijn gewoon te laag, zeker als er een grote investering gedaan moet worden zoals bij BF3. Zonder de consoles was BF3 helemaal niet mogelijk geweest. Het is gewoon een feit dat consoles makkelijk zonder de PC kunnen, maar de PC niet zonder de consoles. En je weet zelf ook wel hoe dat komt
Ik denk dat de actuele cijfers meer zeggen dan jouw mening. zie dit bericht. Ik denk dat de battlefield verkopen ook aantonen dat pc-gaming verre van dood is. In mijn omgeving zie ik veel console gamers die voor dit spel de pc-versie kopen. De lange stilstand van consoles zorgt voor de opmars van pc's. En als gamer kan je dat toch alleen maar toejuichen? Het blijft het platform met meeste vrijheid en ruimte voor innovaties. Consoles werken prima voor beperkte budgetten (dat tenietgedaan wordt wanneer je alles legaal koopt) en plug and play.
Schijnbaar wordt die propaganda van Nividia ook nog geloofd hier op Tweakers.net :+

Deze cijfers brengen je wel weer terug naar de realiteit:

http://bf3blog.com/2011/1...tation-3-and-pc-combined/

Consoles werken prima omdat ze specifiek gemaakt om op te gamen, PC's niet

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 119304 op 23 juli 2024 15:17]

Quote uit dat artikel:
"The numbers aren’t 100% accurate as some digital retailers, including EA’s Origin, haven’t disclosed their sales numbers, so it’s likely that the numbers for the PC version are higher than reported."

Dus de verkopen van origin zitten er helemaal niet bij, en ik denk (heb geen bron) dat dat toch een vrij groot deel van de verkopen op de PC is...
Ja en? Gooi er nog eens 400000 verkopen bij. Dan nog blijven deze ver onder de Xbox 360 verkopen.
Heerlijk zo'n PC vs Console e-penis contest...

Ik ben die-hard PC Gamer en vind Console's echt 3x niks MAAR

1. De meeste gamers in dit genre zitten nou eenmaal op een console, je kunt hier lang en breed over ouwehoeren, maar helaas is dat zo.

2. Ja wij PC gamers zijn afhankelijk van de Console's tot deze uiteindelijk langzaam gaan verdwijnen en we een soort Media Centre Systeem krijgen waar alles op kan zoals games, software tv en de hele meuk ipv PC's en/of Consoles. Dit betekend niet dat PC gamers niet kritisch mogen zijn over de kwaliteit van PC games. Daarnaast als je shooters wil spelen op een niveau hoger als dom public ragge moet je naar de PC. Console's met aim assistance zijn natuurlijk onzin. Disclaimer ik heb het hier alleen over competatieve SHOOTER games.

3. Waar console's het hoogste marktaandeel in games hebben en waar dus een groot deel van de consumenten zich bevinden is de PC de plaats waar de innovatie plaatsvind en waar games vooruitgang boeken, juist omdat de PC niet gelimiteerd is door z'n hardware.

4. Sorry, maar iemand gebruikt het argument "misschien moeten PC gamers wat vaker games kopen" sorry hoor, wat is dat voor ongeloofelijk dom argument.

5. PC als platform kan prima op eigen benen staan, kijk eens naar een van de grootste games ter wereld? World of Warcraft? Volgens mij is dat PC exclusive, maar ik kan me vergissen ;)

Hate it or love it, beide platformen hebben hun voor en tegens. Het feit dat developers console's gebruiken als excuus om crap uit te brengen op PC heeft niks met console users te maken, maar met de arrogantie van game developers. Dus stop alsjeblieft met de PC vs Console oorlog, het slaat nergens op. Laat mekaar lekker gaan, we zijn allemaal gamers, met een voorkeur voor PC of Console.

Wat een lange post weer....... zzzzzz hou me mond wel weer
Alle argumenten die jij opnoemt, vindt jij gerechtvaardigd, dat is iets anders dan dat ze het ook zijn. Iets met weinig onderbouwing en een duidelijke afkeer van de PC.
Waarom ook zoveel geld voor een GraKa geven? 250 euro is meer dan genoeg hoor. Die GraKa van 500 euro is misschien 20 procent sneller maar kost meer dan het dubbele. Ik weet niet welke GraKa jij hebt gekocht maar een HD6950 of een GTX 560 Ti is meer dan genoeg. ;)
Omdat niet iedereen op 1080p speelt? Voor 30" of infinity setups heb je toch wat meer kracht nodig. Daarnaast zijn er gewoon games die zelfs een gtx580 zonder problemen op de knieen krijgt.
Anno 2070 krijgt mijn HD6970 maxed out regelmatig onder de 60fps op 1680x1050. Ik ben 60fps gewend en kan tegenwoordig niet meer naar 30fps kijken. Eenmaal je iets gewoon bent kan je maar heel moeilijk terug. Nu kan ik nog een paar settings terugdraaien, maar als ik merk dat ik bij nieuwe games de 60fps niet meer kan halen, upgrade ik gewoon hoor.

Zie het zo: het feit dat ze die kaarten maken betekent dat ze verkocht raken, dus dat betekent ook dat er genoeg mensen het nut in zien. Er zijn ook mensen die gemakkelijk 10.000 euro in een geluidsinstallatie steken. Jij hoort misschien het verschil niet, maar er IS een verschil en die mensen vinden dat precies duizenden euros waard. Wie ben ik of jij om daar kritiek op te hebben?
Volgens mij is de 6990 toch bijna 2x sneller dan een 6950..
Je kan Nintendo met hun Casual markt aanboren bedanken nu dat console life cycle van MS en Sony aanzienlijk verlengd.
Next gen had er eigenlijk al moeten zijn.
Helemaal mee eens. Huidige consoles worden veel te lang uitgebuit. En dan straks weer zeggen dat ze de oude games niet meer kunnen ondersteunen vanwege de hoeveelheid verschillen tussen de oude en nieuwe console.
Anoniem: 112755 19 november 2011 13:14
Nu maar hopen dat de volgende COD wel een nieuwe engine krijgt.
Het is inderdaad jammer dat het een consoleport is, maar vergeet niet dat dit gewoon een goede game is.
Helaas weer niet zo goed dat ik 'm ga kopen.
Da's weer een CoD game van Treyarch volgend jaar.. Ik zou er maar niet vanuit gaan dat die een nieuwe engine zal gebruiken.. Het zal denk ik gewoon de 6e CoD game alweer worden op dezelfde engine, helaas.. Van IW hoeven we vrees ik ook niet veel meer te verwachten nu de beste mensen daar weg zijn (verhuist naar Respawn)..Dat is denk ik ook een reden waarom je nu remake na remake te zien krijgt.. Ik vrees dus dat de toekomst van CoD er op dit moment niet echt rooskleurig uitziet..

Maar wie weet.. Als er weer nieuwe veel krachtigere consoles op de markt zijn zien we misschien wel weer een echt nieuwe CoD game.. Maar tot die tijd zou ik nergens op rekenen..
Al ze de omzet op consoles een kas kraker is.
En pc markt er nog boven op komt.

Dan waarom sub markt in de watten leggen terwijl het grote omzet bij consoles wordt gehaald.
Misschien dat men er toch voor gaat vanwege de comptitie.
maar een next gen console zou wel meteen een stap vooruit zijn en pas dan gaan ze over.
Maar Blops2 nog niet MW4 misschien.
Als ze dat doen moeten ze daar al heel lang mee bezig zijn, noway dat je een redelijke engine maakt in 1 jaar tijd, mijn voorspelling is dat ze volgend jaar gewoon weer precies de zelfde engine gebruiken beetje getweaked.

Na goed hopen kan altijd maar reëel zijn blijft een feit.

[Reactie gewijzigd door 42dpi op 23 juli 2024 15:17]

Anoniem: 112755 @42dpi19 november 2011 18:29
Ze zouden ook een licentie op een andere engine kunnen nemen toch?
Die van BF3 ofzo ;)
Heeft iemand enig idee hoe je cheaters kan reporten op de PC?
Kan dit niet omdat Elite nog niet of nooit zal arriveren?
In Black Ops kon het wel, heel makkelijk zelfs, gewoon in-game, maar dit kan niet in MW3!
Ze zeiden dat deze feature wel degelijk in het spel zou komen.
Voor zover ik weet, kun je dat al sinds mw2. Je drukt op Shift+Tab (als je het op standaard instellingen hebt staan) en in het steam schermpje druk je op View recent oid en dan zie je met welke mensen je aan het gamen bent. Klik op View Profile en dan rechts boven: Report Suspected Cheater. Dat werkt zowel in MW2, als in BO als in MW3

Vooral in MW2 heb ik dat veel gedaan, maar ook in MW3 al. Er zijn blijkbaar al aimbots uitgekomen, want het is mogelijk om continu headshots door muren en rook heen te maken, zodat je 52-1 komt te staan in een match, zonder een stap te zetten ;(
Als ex COD fanaat kan ik je garanderen dat IW helemaal niets doet met reports. Verspilde moeite, VAC moet het regelen.
Is heel simpel, in de gamelobby gewoon met de rechtermuisknop op de speler klikken en dan report player kiezen
klopt niet, ik zie alleen toggle mute staan.
Anoniem: 433036 19 november 2011 14:14
Grafisch ziet het er lelijk uit? Komaan wees eens redelijk. Het ziet er goed uit, het is niet omdat ze niet elk jaar geupdate worden dat ze lelijk zijn he.

Ook de opmerking over MW2,5. Wat maakt een game dan nieuw?
Ze hebben survival, nieuwe en gebalanceerde guns, 2 nieuwe gametypes, andere kill strike systeem, .... niet genoeg om een nieuw spel te zijn? Ah nee het heeft dezelfde grafics.

Wees eens redelijk mensen, tegenwoordig is gaming zo geëvolueerd de voorbije jaren dat het moeilijk wordt om te innoveren. Mensen willen altijd meer en meer.

what aint broken dont fix it!!
En dit hebben ze bij MW3 degelijk gedaan, met met de irritante noobtubes etc, en een paar nieuwe elementen aan toegevoegd, zo hoord het nu eenmaal te zijn.

Zijn jullie dan nooit eens tevereden?
Grafisch is het wel degelijk lelijk. Duke Nukem 3d is nu ook gewoon lelijk, gewoon omdat het verouderd is. Als je qua graphics 5 jaar lang niets/weinig aanpast loopt de game gewoon hopeloos achter en is het, in vergelijking met wat andere games tegenwoordig bieden, gewoon lelijk.

If it ain't broke, don't fix it klopt wel, maar je moet niet raar opkijken als je na 4 generaties niets fixen en alleen wat kleine verbeteringen doorvoeren de game op een gegeven moment gewoon oud aanvoelt. De game is daardoor niet perse slecht, maar je mag 'm er wel degelijk wat minpunten voor geven dat ze geeneens geprobeerd hebben er wat meer van te maken. Zeker als je ziet dat de concurrentie wel vooruit is gegaan.
Ook de opmerking over MW2,5. Wat maakt een game dan nieuw?
Ze hebben survival, nieuwe en gebalanceerde guns, 2 nieuwe gametypes, andere kill strike systeem, .... niet genoeg om een nieuw spel te zijn? Ah nee het heeft dezelfde grafics.
Dat zijn dingen die vroeger als expansion pack, nu als DLC uitgebracht worden.

Games zoals bijvoorbeeld Devil May Cry, Battlefield, Need for Speed (tot en met Most Wanted), Assassin's Creed, Splinter Cell, Prince of Persia - Sands of Time trilogie... hebben bij elke iteratie in de reeks echt zoveel vernieuwingen gekregen dat ze de naam "sequel" waardig zijn.

De Call of Duty Modern Warfare-reeks is eerder iets als:
Medal of Honor: Allied Assault: CoD4MW
Spearhead: CoD6MW2
Breakthrough: CoD8MW3
Mja, ik heb DLC packs gezien die meer dan dit boden en daar bij maar een kwart van de prijs waren.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.