Door Jelle Stuip

Redacteur

De allersnelste (en duurste) laptops

ASUS, MSI en BTO met RTX 5090 Round-up

02-05-2025 • 06:00

64

Singlepage-opmaak

Conclusie

De goedkoopste laptop in deze vergelijking kost 5300 euro, de duurste zit op 6700. Voor het verschil kun je een tweedehands auto kopen, bijvoorbeeld, of een RTX 5080-videokaart voor je desktop. Het zijn astronomische bedragen en je kunt je afvragen of het zinnig is om überhaupt een van de drie als beste uit te roepen. Daarom eerst wat algemene opmerkingen en dan een oordeel per laptop.

Want in zijn algemeenheid kunnen we ondertussen concluderen dat de mobiele RTX 5090 enigszins tegenvalt. In de eerste laptop met die nieuwe videokaart, de Blade 16, zorgde de langzame processor ervoor dat die videokaart niet tot zijn recht kwam. Bij de drie laptops in deze review is dat wel het geval en is het resultaat dat hij acht tot twaalf procent sneller is dan een RTX 4090 in 'gewoon' 4k-games op Ultra-instellingen. Laat je de videokaart specifieke trucjes als mfg doen, dan haal je wel prestaties die met de vorige generatie niet mogelijk zijn, maar in ruwe kracht zie je geen grote stap.

Daar komt bij dat de prestaties in games grotendeels afhankelijk zijn van het vermogen dat een processor en videokaart mogen opnemen. Bij de MSI is dat het meest, 270W, en die laptop staat in de meeste benchmarks dan ook bovenaan, terwijl de ASUS (255W) en de BTO (245W) daar net onder zitten.

Is de MSI dan de ultiemste? Misschien wel, de prestaties zijn het hoogst, maar hij is met 6700 euro ook het duurst. Dan heb je een 285HX-processor met Intel vPro-ondersteuning, die je waarschijnlijk niet gaat gebruiken en drie ssd's in RAID 0 voor de hoogste sequentiële snelheden. Het is jammer dat de touchpad niet prettig werkt en dat het scherm slecht gekalibreerd is, totdat MSI met een oplossing komt. Het is misschien wel de ultiemste laptop voor de rijke gamer die hem aanschaft 'omdat het kan'.

De BTO is een ultieme laptop voor specifieke gebruikers. Mensen die vier geheugenmodules willen gebruiken, waardoor je meer dan 96GB werkgeheugen kunt installeren, bijvoorbeeld. Die van ons werd met 192GB geleverd. Verder heb je (net als bij de MSI overigens) ruimte voor vier ssd's en de laptop heeft, uniek voor zover wij weten, twee 2,5Gbit/s-ethernetaansluitingen. Het is ook de meest 'ongepolijste' laptop. Hoewel de P3-gamut netjes gekalibreerd is, wordt sRGB bijvoorbeeld niet ondersteund. De koeling is ook de luidruchtigste, dus dat zijn de offers die je brengt bij de BTO.

De ASUS heeft 'slechts' 64GB werkgeheugen en is voorzien van de uitbundigste ledversiering die we tot nu toe op een laptop hebben gezien. Hij is niet zo snel als de MSI, maar zit er ook niet ver bij vandaan, wat natuurlijk wil zeggen dat hij alsnog sneller is dan vrijwel alle andere laptops op de planeet. Ook bij de ASUS komt een wat matige schermkalibratie terug en hadden de responstijden wel wat vlotter gemogen. Ach ja, helemaal perfect is geen enkele laptop en met een prijs van 5300 euro is de ASUS dan ook de goedkoopste van het stel.

Redactie: Friso Weijers Testlab: Marc van Lom, Niels van der Waa, Lucas Visscher Eindredactie: Monique van den Boomen

Reacties (64)

64
64
44
2
0
19
Wijzig sortering
Een time spy score van rond de 23k... De desktop kaart met dezelfde naam doet rond de 49k. Meer dan het dubbele. De vergelijking is nog absurde als je de rest van de gpu naast elkaar legt... De mobiele 5090 heeft de chip van een 5080 met de bandbreedte van een 5070. Sterker nog... De desktop 5070 haalt ongeveer dezelfde score.

Met de CPU is ongeveer hetzelfde aan de hand, namelijk dat de mobiele chip minder presteert.

Deze laptops met hun kosten zitten om en nabij de performance van een €2000 desktop... En de naamgeving is misleidend. Zeker aan de nvidia kant, de chips lijken niet eens op elkaar. De geheugen configuratie is ook compleet anders.

Voor dit geld zal ik een desktop pc op een rustig plekje kunnen neerzetten, een stille dunne laptop kunnen kopen, m'n wifi kunnen ver-ubiquiti-en/mijn huis kunnen bekabelen, en met moonlight/sunshine kunnen gamen, met bijkomend voordeel: geen gillende fans waar ik game. Heck, zal zelfs fiber optic thunderbolt door de muur heen kunnen jassen en een high end monitor/toebo/muis/dock combo ergens neer kunnen zetten.

De mobiele gpus zijn qua prijs/performance funest en eigenlijk is het schandalig dat dit rtx 5090 heet. MTX5090 of RTX509 had beter geweest. Dezelfde naam als de desktop chop is misleidend
En dan heb je het alleen nog maar gehad over de interne hardware. Qua uiterlijk vind ik ze al echt buitenbeentjes en dan ook nog matige hardware (slecht touchpad, slecht scherm (qua kalibratie iig)). Tuurlijk voor 7000 verwacht ik geen ultra high-end scherm, maar een 4k gekalibreerd OLED (of andere variant) scherm en een uitmuntend touchpad / toetsenbord.

Zelfs als je vrij gelimiteerd bent in ruimte in huis is een laptop zoals deze een slechte aankoop. Zelfs als je dit apparaat dagelijks meeneemt is het een slechte aankoop. Ik sleur 4x per week mijn pc mee (Dan A4-H20) in een rugzakje en heb op verschillende locaties schermen neer gezet zodat ik alleen mijn PC mee hoef te nemen. Zelfs dan ben ik nog vele malen goedkoper uit en is mijn hardware een stuk sneller.
Ik ben zo'n sukkel die zo'n laptop besteld heeft. Een XMG neo 16 met een HX3D, 5080 en 96GB Ram, Linux er op en gaan met die banaan. En dat heb ik gedaan omdat ik dit pertinent weiger:
Ik sleur 4x per week mijn pc mee (Dan A4-H20) in een rugzakje en heb op verschillende locaties schermen neer gezet zodat ik alleen mijn PC mee hoef te nemen.
Sorry maar wat? Je kan deze lichting laptops wel affakkelen, maar voor mij is dit nog een veel bizardere oplossing.

Ik werk als post doc en doe voornamelijk data analyse. Dat doe ik op werk, thuis en op andere locaties waar we een samenwerking mee hebben. Image segmentatie met ML modellen, deconvolutie van datasets en permutatie correcties van mijn neighborhoodanalyse zijn de dingen waar ik op dit moment mee bezig ben en die een fatsoenlijke hoeveelheid rekenkracht gebruiken. Het is allemaal niet te doen op die brakke desktops die we hebben, maar wel op die neo 16. Baysor gebruikt met mijn spatial transcriptomics zo'n 70GB RAM... Sterker nog, het huidige deconvolutie model draait op CUDA dus dat is dikke winst.

Natuurlijk kan ik een desktop thuis neergooien en de hele dag met data slepen, maar dat heeft al meermaals problemen opgeleverd. Een fatsoenlijke workstation met Linux krijg ik niet van mijn werk, vindt IT eng. En het cluster wat we hier hebben is duur en researchers zijn arm.

Nu heb ik een alles in een oplossing waar ik ook nog op kan gamen. Dikke prima, want mijn huidige desktop en laptop waren aan vervanging toe. Dus ja, lijkt me een goede use case toch?

[Reactie gewijzigd door Thekilldevilhil op 2 mei 2025 08:36]

Voor mij is dat geen bizardere oplossing en juist vele malen beter. Ik heb een stuk betere performance en ik kan veel makkelijker onderdelen upgraden in mijn PC dan als ik een laptop zou meesleuren.

Ik ben zo ook niet afhankelijk van het matige scherm of andere matige hardware zoals de touchpad, toetsenbord of de matige thermals. En daarnaast ben ik een stuk goedkoper uit en is mijn hardware nog sneller ook.

Ieder zijn ding en use-case maar ik zie er persoonlijk geen, helemaal niet voor dat bedrag. Ik zou nog eerder zeggen zet anders thuis een volledige desktop neer en ga aan de slag met moonlight / sunshine zodat je remote al je resources thuis kan gebruiken.
Helemaal mee eens, ik gebruik zelf om precies diezelfde redenen een Moonlight/Sunshine constructie om buitenshuis toch dezelfde resources bij me te dragen.

Ik gebruik een MacBook Air onderweg, lekker licht en niet te duur en ben nog goedkoper uit voor de hele lichting hardware dan een zo’n laptop. Omdat alles glas is tegenwoordig heb je echt geen last meer van de latency.

[Reactie gewijzigd door master.fean op 2 mei 2025 10:04]

Idem, de latency van Moonlight/Sunshine is fantastisch. Het werkt gewoon soortgelijk als inbellen via RDP of inloggen op een Citrix omgeving, maar dan een stuk sneller. Ik heb twee workstations waar ik op kan inbellen om parallel te werken, en kan daarmee óók nog eens gamen vanuit een hotelkamertje.
Het is perfect. Zelfs voor gaming (waar het voor bedoelt is) merk je bij een goede verbinding niet veel van de latency. Competitief kun je er niet mee spelen, maar al het andere zonder enkel probleem!
Je ziet geen enkele use case? Zelfs als iemand z'n eigen use case beschrijft? Bijzonder...

Maar volgens mij heb ik al vrij duidelijk aangegeven dat dat is hoe ik het nu doe, desktop met een laptop. Maar dat werkt dus niet goed genoeg. Het probleem is dus dat ik de data niet op dezelfde plek genereer als waar mijn desktop staat. En elke keer met 200GB aan data gaan slepen is gewoon niet te doen. Na 3 jaar proberen ben ik helemaal klaar met deze oplossing.
Niet iets om de hogere prijs en lagere performance te verantwoorden terwijl er legio andere oplossing zijn waardoor je zelfs op de simpele 'thin' clients op je werk de performance van thuis kunt gebruiken (en niet de gelimiteerde en overpriced hardware in een laptop).

En nogmaals. Ik zie hier ook geen voordelen in de use-case die jij beschrijft omdat er andere opties en mogelijkheden zijn die beter en goedkoper zijn.
Het is een beetje een scenario van ik heb geen Dodge RAM (of soortgelijke pick-up truck) nodig om mijn kind 2x per week van de opvang te halen en weg te brengen, maar mijn buurman zit in de paarden sport, die heeft dat wel nodig om paarde spring rekken te slepen. Ik zou dat ook prima met een sleepkabel en mijn Toyota of BMW E46 afkunnen, maar is dat een efficiënte manier van werken. Mijn BMW en Toyota kunnen wel een heel stuk harder rijden dan de Pick-up of RAM (max 160KM/H) want dat is geen log monster van 6 meter lang met een hut bovenop en een wind vang bak erachter. Dus heb ik in mijn scenario liever de Dodge of de BMW/Toyota?. Uit eindelijk dient elk gereedschap een doel. Een Weller soldeerbout vs een standaard dingetje van je lokale electronica store (49,- vs 380,-) is dat voorbeeld. Je kan best prima solderen maar ga je VRAM vervangen dan pak ik mijn Weller met 0.6mm tip en mijn tandarts lamp. Dat alles ongelooflijk, moeilijk, belachelijk, duur aan het worden is, dat is een feit! Ik rekende laatst een Chinese kool af voor 2,39 in 2018 deed ik dat voor 0,30, je kan mij niet vertellen dat die elk jaar (afgelopen 7 jaar) +- 100% in inflatie gestegen is want dat is de goedkoopste groente in de supermarkt. Dus er is iets aan de hand, en de prijzen zijn debiel hoog aan het worden, zelfs voor een paar uurtjes per dag video games spelen vind ik 4000 piek de moeite niet mijn laatste high end systeem heeft 2400,- gekost en dat was destijds i7 8086k + 1080TI en 48GB ram met 512nvme m.2 Ik wacht rustig af totdat AMD ze kapot concurreert met hun ai max+ (blablabla) NPU of 9070 XT high-end opvolger.

[Reactie gewijzigd door Shadowbox op 2 mei 2025 23:49]

Slepen? Externe SSD, 2 TB. Flexibel, je kan er twee nemen en redundancy toevoegen en retesnel.
Voor mij nooit meer zo'n stofzuiger van een laptop, 50Dba en meer, ik haak af.

De vierde optie die ik zie, met AMD cpu mag dan minder snel zijn maar met 36dba ook een flink stuk stiller. Dat is voor mij dan ook de winnaar. Alle drie vallen met dat soort geluidsproduktie door de mand en dat voor die prijzen...

[Reactie gewijzigd door Madrox op 2 mei 2025 15:51]

Wow, dus je koopt 'zelf' een dure laptop waar we in Nederland perfecte oplossingen hebben voor precies jouw use case*, maar dan een tandje hoger? (lees Nvidia H100's of A100's, allemaal bereikbaar vanaf elke willekeurige locatie via Jupyter notebooks (evt met Julia kernel), SSH of desnoods andere oplossingen, inclusief ondersteuning van specialisten. Voor........noppes (nou ja, je moet er een aanvraag en voorstel voor schrijven en uiteindelijk betalen we het met z'n allen)

Nu snap ik het gemak wel van zelf een GPU onder je gat te hebben, maar dit klinkt toch echt als een excuus om een gaming laptop aan te schaffen. Als ik je PI was dan had ik je toch echt naar Surf gestuurd.

*veel van dit soort werk moet je juist op nationale rekenclusters uitvoeren omdat 1) lokale desk/laptops voor office en browser werk zijn, 2) Acad. IT inderdaad Linux vies vindt (voor de gebruikers dan, niet voor zichzelf) en 3) lokale clusters zich inderdaad uit de 'markt' prijzen (btdt). Ik maak vriendelijke gebruik van de beschikbare A/H100's via een MacBook M1 uit 2020, heerlijk en alles centraal en overal beschikbaar, zelfs in de trein

[Reactie gewijzigd door divvid op 2 mei 2025 11:17]

Ik ben zo'n sukkel die zo'n laptop besteld heeft. Een XMG neo 16 met een HX3D, 5080 en 96GB Ram[...]
Euh, je bent dus niet zo'n sukkel die zo'n laptop besteld heeft, toch? :? Een XMG Neo 16 valt echt in een heel andere categorie dan de 18" monsters die in dit artikel worden besproken, zowel qua omvang als gewicht. Daarbij verschillen ze ook qua prijs nogal; jouw config even snel opgezocht, die is te bestellen voor €3670,-. De laptops uit deze review zitten tussen de €5300 en €6900,-.
Geef je groot gelijk, zelf dan een wat lichtere uitvoering: MSI Vector 16 HX AI A2XWIG-207NL gekocht, heerlijk stille machine die soepel loopt en dik minder energie verbruikt dan een desktop. Prima uitbreidbaar op termijn, qua geheugen en opslag.
ik heb ook het budget niet voor zo een dure laptop zoals vele en ik neem ook gewoon een NR200P mee. Dat is deels ook omdat pcs veel leuker zijn
Mijn huidige pc zit ook in een dan a4 h20 maar ik vind hem echt veel te groot en veel te zwaar om ergens mee naartoe te nemen. Laat staan 4x per week.

Oké het is geen ouderwetse toren en de 3090 en de watergekoelde cpu passen niet in echt een veel kleinere case, maar laptop gemak? Daarbij komt het nieteens in de buurt.

Neehoor, hier staat hij al tijden in een hoekje van de woonkamer en daar staat hij prima.

[Reactie gewijzigd door Dom op 3 mei 2025 00:15]

De use case is denk ik meer “on the go” gamen. Aka voor mensen die veel (moeten) reizen of niet “thuis” hebben zoals de gemiddelde tweaker dat hier heeft (klinkt dramatisch maar denk aan een student of een “digital nomad”).

Doodzonde dat Tweakers vaak meteen roepen; “Dit product is onzinnig- want dat is voor MIJ de betere oplossing”. Wees blij dat er voor edge cases dit soort producten zijn. Dat jaagt iig innovatie een beetje aan.

Naamgevingswise ben ik het overigens helemaal met je eens. Daarbij zou het gewoon het meest eerlijk zijn als ze een benchmark score in de productnaam verwerken of op de verpakking zetten ofzo. Je wil toch ook weten welke ingrediënten en hoeveel kcal erin je brood zitten?
Voor on-the-go is een Steamdeck tegenwoordig een veel betere optie denk ik.
Precies jouw reactie is de strekking van mijn post :P
Veel games draaien toch net niet lekker op het kleine scherm en met controller input. Ook de rekenkracht van de SD totaal niet te vergelijken met de machines uit het artikel.
Iemand die veel mobiel werkt en rekenkracht nodig heeft of veel verre reizen maakt en in zijn hotelkamer ‘s avonds even wil gamen is een laptop toch een prima oplossing.

Dat de prijs bizar is ben ik wel met je eens, maar je hebt het er voor over of niet.
Iemand die veel mobiel werkt en rekenkracht nodig heeft of veel verre reizen maakt en in zijn hotelkamer ‘s avonds even wil gamen is een laptop toch een prima oplossing.
Maar juist in dat geval kijk je eerder naar een ROG Zephyrus of een Razer Blade. Nog geen 2kg, nog geen 2cm dik, aluminium behuizing zodat ie niet bij je derde vliegveld kapot is. En ja, nog meer offers qua performance, maar met een mobile 5080 haal je alsnog 150fps in de meeste games op native reso met RT aan. Dat mensen daar 4k voor aftikken is logisch, die doelgroep schrijft hem ook zakelijk af in 4 jaar en dan is 1000 euro per jaar een grap voor iets wat je 10+ uur per dag intensief gebruikt om je brood mee te verdienen.

Ik heb heel veel modellen laptops gezien en gekocht door de jaren maar moet zeggen dat ik de categorie "18 inch tank van bijna 4kg voor 6000 euro" moeilijk heb kunnen plaatsen, en nog nooit iemand heb zien kopen in de bedrijfswereld iig.
Je geef antwoord op de eerste vraag die ik had; hoe verhouden deze kaarten zich tov de desktop. Je moet wel heel graag mobiel willen gamen om zoiets te kopen.

Als je perse een gaming laptop nodig hebt kun je beter een model met 5070 of 5080 kopen en die gewoon sneller vervangen. Ben je alsnog goedkoper uit denk ik.
Met de prijs die ze voor deze extreem dure laptops vragen kun je inderdaad makkelijk 2-jaarlijks een laptop met een RTX**70 in aanschaffen en dan heb je nog geld over.
Meestal komen de RTX**70 laptops wel met de beste prijs/performance en met zo'n laptop kan je toch weer makkelijk 4 jaar verder .. :)
Vroeger plakte Nvidia achter hun mobiele videokaarten nog netjes de letter M voor mobile.

Maar gezien grotere vraag naar laptops en nog grotere marges daar wegens ontbreken van concurrentie mooie marketing
Ze zijn daar inderdaad met de 10 series mee gestopt. En met die generatie was dat ook gewon prima, want de laptop 1080 was qua CUDA cores en geheugenbandbreedte gelijk aan een desktop 1080. Dat kon ook omdat het stroomverbruik van de desktop kaart ook slechts 150-170W was. Echter heeft Nvidia het M achtervoegsel nooit meer teruggezet.

Alleen sindsdien is het stroomverbruik de laatste generaties alsmaar omhoog gedaan tot 600W voor een 5090.
Waardoor we in de situatie zijn gekomen dat een laptop '5090' niet alleen niks met een echte 5090 te maken heeft maar zelfs niet eens in de buurt komt van een 5080 of 5070 Ti.

En het vervelende is ook dat reviewers het gewoon 1:1 overnemen, dat mag best iets kritischer met '' er omheen oid
Bij enkele fabrikanten werd in het verleden wel eens een echte xx80/90 ingebouwd. Dan was die wel wat dikker. Gebeurd dat niet meer? Of een losse externe gpu?
De heftigste laptops van het moment hebben voedingen van 200~250W voor het hele ding. Een desktop RTX5080 is rated op 360W, waar ook nog een desktop CPU bij moet die 160W turbo nodig heeft om de GPU bij te kunnen houden, anders heeft het geen nut. Hele laptop zou dan dus rond de 600W PSU nodig hebben. Dat is een kookplaat om eieren op te bakken, geen laptop. Het ding zou je polsen letterlijk verschroeien.
Deze laptops met hun kosten zitten om en nabij de performance van een €2000 desktop...
Ik denk dat je meer richting de 2400-2500 zit. En dan komt er nog een monitor en keyboard bij, dus reken maar op 3k.

Verder wel mee eens. Voor ruim 5000 euro koop je én een dikke gaming setup én een meer dan behoorlijke laptop.
Ik denk dat je meer richting de 2400-2500 zit.
€2000 is meer dan zat.

Als ik mijn huidige PC nu zou bestellen over 2 verschillende winkels zou ik voor €1700 euro ex. voeding klaar zijn, en die is op basis van hetgeen deze '5090' mobile GPU in benchmarks laat zien ook nog eens ~25% sneller (want laten we wel wezen, deze laptops worden daar wel als eerste voor geadverteerd) dan deze veel te dure laptops:
inventaris: PC

Nu moet daar nog wel een voeding bij (want niet meer leverbaar dus geen prijs in dat lijstje), zeg 100 euro extra en dan kom je aan 1800 euro. Maar je zou zelfs de GPU nog kunnen vervangen voor een Non Ti en een iets goedkopere SSD nemen, dan lukt het je zelfs voor 1500(!) euro om een desktop te bouwen welke in gaming gelijkwaardig is aan deze laptops welke tot 7K kunnen kosten :+

Nu hebben deze laptops wel iets betere specs qua CPU en Ram maar zelfs als je dat op basis van die lijst een beetje zou 'bijtrekken' (dus 7900X ipv 7700 met 64GB ipv 32GB Ram) blijf je nog steeds onder de 2000 euro.
De prijzen zijn ook wel achterlijk geworden. Ik heb de Asus Scar 17 met hx3d en 4090, gekocht voor 3200 euro. De performance is zo ongeveer gelijk aan deze laptops van meer dan 5k, voor de games die ik speel is de 3d cache echt heel belangrijk voor fps, zeker in een mobiele chip. (hunt showdown bijvoorbeeld).

Wat betreft de usecase, thuis heb ik een desktop 4090 etc, maar zodra ik naar een lan ga, of bij vrienden ga gamen, is zo'n grote laptop met 240hz scherm en relatief goede performance erg fijn. Je speelt dan toch niet de zwaarste games maar voornamelijk competitive en dat werkt perfect.

Met compilen van code is mijn laptop zelfs sneller met de 16cores dan mijn desktop 7800x3d.

Wat ik wil zeggen, of het zinvol voor je is, hang van je usecase af, ik vind het ding in ieder geval dubbel en dwars zijn geld waard. Was hij echter 5000+ geweest zoals in deze review, dan had ik hem never nooit gekocht.
Jeumig wat een aanmerkingen voor die prijzen. Bijna €7000 voor een laptop en dan:
  • Matige touchpad
  • Slechte kleurkalibratie
  • Schermconstructie niet zo stevig
Zijn er ook gaminglaptops voor degenen die wel het beste willen wat dat betreft?
Bizar he? Ben benieuwd naar de verkoopcijfers, er zullen vast idioten zijn die zoiets kopen.
ze zouden er oorddopjes bij kunnen leveren :+
Dat is wel een 'dingetje' bij MSI.
Ik heb ooit eens 4,5k voor een laptop - met toen nog de desktopvariant van de GTX980 - neergelegd en binnen een jaar kwam één scharnier van het scherm los. Het waren twee metalen scharnieren die aan de plastic behuizing vast zaten. Onder garantie gerepareerd, maar dat geeft weinig vertrouwen in de bouwkwaliteit.
Die ASUS heeft zelfs geen PCIe5.0 M.2 slot .. enkel 2x PCIe4.0 slots .. anno 2025 ? :?

[Reactie gewijzigd door MPIU8686 op 2 mei 2025 09:22]

Zijn er ook gaminglaptops voor degenen die wel het beste willen wat dat betreft?
Een goed uitgevoerde macbook pro komt het meeste in de buurt.
Helemaal mee eens. Met die nadelen kan je een product onmogelijk ultiem noemen.
ASUS ROG Zephyrus G16 maar dan met een 5080. Volgens de reviewers perfect touchpad, perfect toetsenbord, perfect scherm en perfecte speakers. Razer Blade 16 vergelijkbaar - iets betere performance en iets matiger audio. Beiden rond de 4k met 5080.
Wat me altijd opnieuw verwonderd bij deze immens dure laptops (ik heb zelf een MSI Tiamat gehad). Dat ze kwalitatief qua afwerking helemaal niet beter zijn dan de in prijs rond de 1400 euro modellen.

Het is enkel voor de prestaties en opslag dat je extreem veel bijbetaald tgv een normale gamebuild vergeleken. Daarbij komt dan in de meeste gevallen nog het lawaai en de hitte bij, de toetsen worden soms zo warm na uren gamen dat je gewoon zweethanden krijgt. Dit type laptops is hun geld gewoon niet waard, en al zeker niet als ze er elk jaar €1000 extra voor vragen.

Voor de helft van de prijs van wat ze voor dit type laptops vragen koop je een desktop die 3x sneller is en fluisterstil .. 8-)


En waarom heeft de MSI 4x M.2 slots waarvan er 3 (PCIe4.0) slechts elks maximaal 2TB ondersteunen ?

3x M.2 SSD slot (NVMe PCIe Gen4), 1x M.2 SSD slot (NVMe PCIe Gen5) Compatible

Daarbij komt dan nog eens bij dat die drie ssd's in RAID 0 staan, als een van die ssd's stuk gaat, ben je inderdaad al je data kwijt. Zoiets kan toch niet voor €6800 ?


.

[Reactie gewijzigd door MPIU8686 op 2 mei 2025 07:20]

Raid0 is niet eens zoveel sneller met deze SSDs, alleen sequentieel, dus kopieren. Waar ben je in hemelsnaam mee bezig als je maximaal 6 TB gaat vullen met 24GB/s (in iets meer dan 4 minuten) Je gecombineerde input is nog geen fractie van die hoeveelheid. Toen ik nog jong en onbesuisd was had ik al de uitdaging bij RAID0 dat ik niet snel genoeg data op de computer kreeg om het met die snelheden te verwerken. Om van controller- en software-raid bottlenecks nog niet te spreken.
Waarom ze die PCIe4.0 slots verplicht in RAID 0 verbinden bij die MSI is me een raadsel en is helemaal nergens voor nodig. Kan je best zelf beslissen als consument als je dit zo zou willen.

En waarom maximaal 2TB op elk van die drie PCIe4.0 slots aan opslag bij die MSI ?

Net hetzelfde verhaal bij die ASUS, die heeft 2x PCIe4.0 slots die elks 2TB ondersteunen.
Gelukkig zet die niks in RAID 0 ..
maar daar ontbreekt dan weer een PCIe5.0 slot ? .. hallo .. we zijn in het jaar 2025 .. :?


Zorg gewoon dat er minstens 1x PCIE5.0 slot in die laptops aanwezig is dat tot 8TB ondersteund en een PCIe4.0 slot (of twee) tot 4TB. Dat is toch wel het minste wat je verwacht van zulke dure laptops.
Volgens mij zit er helemaal geen limiet aan. Wellicht is het een limiet van de UEFI stack om van te kunnen booten, maar dan heb je hooguit een boot partitielimiet van 2TB. Nergens in de PCIE specs staat namelijk dat nvme gelimiteerd is aan grootte.
In de HDD tijd had raid 0 nog zin, met een nvme ssd niet meer inderdaad.
Met hoe weinig ze er van zullen verkopen zou een kwalitatieve afwerkin de prijs nog weer enorm opdrijven gok ik. Een nette afwerking is een kostenpost die je juist goed omlaag kan brengen met massa productie, de kosten zitten vooral in het ontwerp.
Waarom geen Razer laptops meegenomen in de test?
Of Strix Halo (of hoe AMD de nieuwe serie ook maar genoemd heeft)?

[Reactie gewijzigd door Bossie op 2 mei 2025 06:36]

Bizar hoe duur dit soort laptops geworden zijn. De Strix Scar 17 (augustus 2023) uit de benchmarks was bij release ruim €1000 goedkoper en kan, gezien de benchmarks, prima meekomen met zijn 4090.

Dus ook in de mobiele varianten van de 5000-serie wordt de trend mooi doorgezet: de 5090 (desktop) is monsterlijk goed en duur en alle andere kaarten zijn maar een marginale verbetering en meer “40x0 super super”.
Bizar hoe duur dit soort laptops geworden zijn. De Strix Scar 17 (augustus 2023) uit de benchmarks was bij release ruim €1000 goedkoper en kan, gezien de benchmarks, prima meekomen met zijn 4090.
Tja, het gaat over allersnelste/duurste, niet over een 'best buy'. Het doel van het artikel ontgaat mij ook een beetje want de categorie laptops sorteren op prijs is niet lastig.
Maar een echt goede deal vinden kan soms best een uitdaging zijn.

Het vergelijken van laptops met 4090, 5080 en 5090 qua prijs en performance is wél interessant.
Dus ook in de mobiele varianten van de 5000-serie wordt de trend mooi doorgezet: de 5090 (desktop) is monsterlijk goed en duur en alle andere kaarten zijn maar een marginale verbetering en meer “40x0 super super”.
Het beste model uit de vorige serie is vaak vergelijkbaar met het twee na beste model uit de nieuwe serie.

En ja, voor het topmodel betaal je minimaal €1000,- meer voor ~10% extra performance in benchmark en als je geluk hebt een paar frames of wat meer in specifieke games.
De performance uplift t.o.v. de vorige generatie (en iteratie) is minimaal: gemiddeld zo’n 5–15%, zo blijkt ook uit diverse reviews*. Deze generatie moet het vooral hebben van DLSS 4, Multi-Frame Generation en de grotere hoeveelheid VRAM.

Daarnaast hebben we hier (nog steeds) te maken met een maximale TGP van 175W. Dat knijpt de prestaties aanzienlijk, waardoor een RTX 4090 Mobile of zelfs een RTX 5080 Mobile op gelijk niveau kan presteren – soms zelfs beter in bepaalde scenario’s.

Mijn advies: kijk eens naar een ‘goedkopere’ RTX 5080-laptop of zelfs een high-end model van de vorige generatie. Zelf heb ik bijvoorbeeld een ASUS ROG Strix Scar 16 (2024) met i9-14900HX, 32GB RAM en een RTX 4090 (@175W), en die kan zich prima meten met deze nieuwe generatie – niet alleen qua performance, maar ook qua features. Zo beschikt mijn laptop wél over een mini-ledscherm met G-Sync, in tegenstelling tot de MSI van ruim €6000. :X

Bronnen: Hardforum.com, Tomshardware.com, TheVerge.com
Meestal binnen een paar jaar enkeltje schroot betreft dit soort kaliber laptops i.v.m. de hitte ontwikkeling, kwalitatief vaak nooit beter dan de 'basismodellen' van fabrikanten en weinig upgradebaar, gaat je GPU stuk omdat die teveel heeft lopen koken kan je hem ook wegmikken.

Dit soort frisbees zijn hun geld niet waard.
Ik vraag me af hoe het zit met de koeling. Ik heb twee laptops in huis met 4090 kaart erin met prima prestaties maar die pas een beetje redelijk op temperatuur blijft met de externe waterkoeling.
Voor de draagbaarheid natuurlijk ruk maar daar koop je zo'n ding ook niet voor.
Hebben ze dat probleem op een andere manier opgelost hier? Warmteontwikkeling lijkt me het probleem in deze form factor?
TIP: Voor 4600 euro configureer je eenzelfde XMG NEO 16 (E25) The One
En je hebt ook een versie met een AMD Ryzen 9 9955HX3D.
Mooie leuke laptop test. Wat mooi is van BTO en van de XMG NEO 16 (A25)
Ach, BTO plakt een stickertje op een laptop en dan is het een BTO. Dezelfde laptop wordt ook verkocht als Alternate laptop. https://www.alternate.nl/...ptop/html/product/1936186


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn