Door Wout Funnekotter

Hoofdredacteur

Hoe goed is Googles Find My-netwerk?

AirTags vs. Google-tags

31-07-2024 • 06:00

336

Multipage-opmaak

Inleiding

Vergeetachtige Android-gebruikers hoeven niet langer met afgunst naar Apple-gebruikers te kijken, want sinds kort heeft ook Google een eigen 'Find my'-netwerk, waarmee de locatie van kleine tags bepaald kan worden. Het is Googles versie van Apples AirTag-netwerk, dat op zijn beurt weer is afgekeken van onder meer de Tile-trackers. Dat ook Google nu een dergelijk netwerk heeft, is goed nieuws, want met miljarden Android-apparaten over de hele wereld heeft het de potentie om het best dekkende netwerk van de techindustrie te worden.

Waar Apple met de AirTag een tracker onder eigen naam uitbrengt, doet Google dat niet. Het bedrijf werkt voor de launch samen met externe partijen, waaronder Chipolo, Pebblebee en Motorola. Van dat eerste bedrijf zijn de trackers inmiddels in de Benelux te koop in de vorm van de ronde Chipolo ONE Point en de Chipolo Card Point, in creditcardformaat. Die ronde is het goedkoopst en heeft een adviesprijs van 34,95 euro voor een enkele of 94,99 euro voor een 4-pack. Daarmee zijn ze goedkoper dan Apples AirTags, waarvan een los exemplaar 39,99 euro en een 4-pack 129 euro kost. Daar moet wel bij gezegd worden dat het aanbod van thirdpartytags voor Apples netwerk behoorlijk groot is en je voor minder dan 10 euro al een alternatief exemplaar hebt.

Chipolo POINT OneChipolo POINT OneChipolo POINT OneAirTag en Chipolo POINT One

En Tile en SmartTags dan?

We richten ons in dit artikel op Googles nieuwe netwerk en zetten dat af tegen een benchmark, het netwerk van Apple, dat bekendstaat om zijn goede dekking. Dit is geen vergelijking van alle verschillende netwerken die er zijn, zoals dat van Tile en Samsung. Daar schreven we eerder een artikel over.

De Chipolo ONE Point is wat groter dan een AirTag en oogt met zijn volledig kunststof behuizing wat goedkoper dan de deels metalen tracker van Apple. Fijn is dat de Chipolo een oogje heeft waarmee hij bijvoorbeeld bevestigd kan worden aan een sleutelbos, terwijl je daarvoor bij Apples tracker een buitensporig duur hangertje moet kopen. Beide bevatten ze een speaker die geluid kan maken om de tag te lokaliseren en beide worden gevoed door een vervangbare CR2032-knoopcel, die een jaar moet meegaan.

De AirTag heeft wel nog een paar extra's, zoals een IP67-rating, wat betekent dat hij ook werkt als hij maximaal een half uur ondergedompeld is in water, terwijl de IPX5-rating van de Chipolo alleen garandeert dat hij blijft werken als er water overheen stroomt. Ook beschikt de AirTag over ultrawideband, waardoor je hem heel precies kunt lokaliseren, handig voor als je je sleutelbos binnenshuis kwijt bent. De Chipolo moet het enkel doen met het bluetoothsignaal. In de praktijk is dat geen ramp; als je binnen bluetoothbereik bent en vervolgens de speaker van de Chipolo activeert, zul je hem geheid vinden. De nog uit te komen tag van Motorola zal wel uwb ondersteunen.

Hoe goed deze tags werken, valt of staat bij de kwaliteit van het trackingnetwerk. Daarom hebben we de afgelopen weken setjes van beide trackers in verschillende omstandigheden getest om zo te achterhalen hoe Googles kersverse netwerk zich verhoudt tot de volwassenere versie van Apple.

Googles netwerk en app

Waarschuwing AirtTags en Chipolo
De waarschuwing voor 'meereizende' tags

Voordat we ingaan op de test en de resultaten, moeten we even stilstaan bij de manier waarop Google zijn trackingnetwerk heeft opgezet. Dat verschilt namelijk wezenlijk van hoe Apple dat doet. Een AirTag hoeft slechts door één iOS-apparaat gezien te worden om een locatie-update naar het netwerk te sturen. Google kiest er standaard voor om pas een locatie-update door te sturen als een tag door meer dan één apparaat is gezien. De gedachte hierachter is dat het op deze wijze moeilijker is om een enkel persoon te volgen en te lokaliseren. De aandacht voor privacy is lovenswaardig, want dit soort tags zijn de laatste jaren helaas regelmatig ingezet om mensen te stalken. Om dat tegen te gaan, is Google inmiddels een samenwerking aangegaan met Apple. Gebruikers krijgen een melding op hun telefoon als een onbekende tag met ze meereist. Dit werkt merkoverstijgend, dus op zowel iPhones als Android-telefoons, met tags van beide netwerken. In onze test gebeurde dit een aantal uur nadat een collega een setje tags had meegenomen.

Dat Google dus ook nog de keuze maakt dat een tag door verschillende apparaten gezien moet zijn, voelt aan alsof het bedrijf te voorzichtig van start gaat. Het gaat hier overigens om de standaardinstelling, die opgeslagen wordt op het Android-apparaat, niet op de tracker zelf. Gebruikers kunnen er in de app voor kiezen om ook al updates door te sturen als hun apparaat het enige is dat de tracker waarneemt. Google heeft het over detectie in 'high-traffic areas' en in 'all areas'.

Google Find my DeviceGoogle Find my Device

Deze standaardinstelling is niet de enige rem op de kwaliteit van Googles netwerk; op het moment van schrijven is de gefaseerde uitrol nog aan de gang. En wanneer je apparaat wordt toegevoegd, krijg je een paar dagen van tevoren een melding hiervan met een opt-outlink erbij. Nog niet niet elk Android-apparaat doet dus mee. Toch vonden we dit een goed moment om het netwerk onder de loep te nemen, want de trackers zijn al gewoon te koop. Houd het wel in het achterhoofd bij het bekijken van de testresultaten verderop; onze verwachting is dat de kwaliteit van het netwerk de komende maanden nog sterk zal toenemen.

Find My Device-app

Google Find My Device-appJe beheert de tags via Googles Find My Device-app. In het geval van de Chipolo-tags moet je ze eerst een keer indrukken om ze vindbaar te maken voor de telefoon, die via een pop-up aangeeft dat er een nieuwe tag gevonden is. Vervolgens geef je de tag een naam en eventueel een categorie mee, en voeg je hem toe aan het netwerk.

De tag verschijnt dan in een lijst met alle apparaten die je kunt lokaliseren. Daarin vind je niet alleen tags terug, maar alle Android-apparaten die aan je Google-account zijn gekoppeld en bijvoorbeeld ook bluetoothhoofdtelefoons. Concurrent Apple biedt in zijn app de mogelijkheid om alle apparaten en tags in een keer op een kaart te zien. Bij Google moet je eerst een apparaat of tag kiezen en vervolgens krijg je alleen daarvan de laatst bekende locatie op een kaart getoond.

Selecteer je een tag, dan kun je er vervolgens voor kiezen om deze geluid te laten maken, als verloren te markeren, te delen met iemand anders of om een routebeschrijving naar de locatie op te vragen.

Testscenario's

Voor deze test hebben we vier setjes gemaakt van telkens een AirTag en een Chipolo ONE Point. Die hebben we vervolgens op verschillende plekken achtergelaten. Elke ochtend hebben we de status van beide trackers opgevraagd, en genoteerd waar ze zich bevonden en wanneer de tracker voor het laatst gezien was. Afhankelijk van het scenario hebben we dit een tot enkele weken bijgehouden. We lopen de verschillende scenario's even door.

Scenario 1: de sportschool
Stel je voor: je gaat naar de sportschool en vergeet daar je sleutels. Eenmaal bij je voordeur aangekomen kom je erachter en je opent je Find my-app om je sleutels te lokaliseren; je bent immers zo slim geweest om daar een tag aan te hangen. Dit is een relatief simpel scenario, want de sleutels blijven op één plek, die ook nog eens door een heleboel mensen met verschillende telefoons bezocht wordt.

Scenario 2: de collega
Dit scenario hebben we vooral opgezet om te kijken hoever de uitrol buiten Nederland gevorderd is. Een collega nam een setje tags mee met vakantie naar het buitenland en droeg die daar zoveel mogelijk bij zich.

Scenario 3: de (post)zending
Tegenwoordig is het gros van de pakketjes te volgen via een track-and-tracesysteem, maar soms raakt er toch iets kwijt. Een vergelijkbaar probleem kan zijn dat een stuk bagage kwijtraakt bij een vliegreis en dat de maatschappij het niet direct kan lokaliseren. Voor dit scenario hebben we de trackers in een bubbelenvelop naar het buitenland gestuurd, om specifiek te zijn: Noorwegen, en geprobeerd de route te volgen.

Scenario 4: de fietsenstalling
Het laatste scenario is een bestcasescenario: een locatie waar de hele dag door veel mensen voorbijkomen. Die plek vonden we bij de fietsenstalling van Haarlem Station. Hier heb ik mijn fiets, gewapend met twee trackers in de zadeltas, voor een periode van tien dagen neergezet.

Resultaten

Scenario 1: de sportschool
Hoewel een sportschool in de regel gedurende een dag door veel verschillende mensen bezocht wordt, bleek de aanvoer van Android-apparaten niet hoog genoeg om de positie van de Chipolo-tracker regelmatig te updaten. Waar de AirTag vrijwel elk uur zijn locatie ververste, werd de locatie van de Android-tag alleen geüpdatet als ik daadwerkelijk zelf met mijn telefoon in de buurt was geweest. Dat betekent dat er nooit twee of meer Android-apparaten aanwezig waren of dat die apparaten (nog) niet opgenomen zijn in het netwerk. Hoe het ook zij, geen sterke start voor het netwerk van Google.

Scenario 2: de collega
Ook de tags die ik meegaf aan een collega, hadden een lastige start. Op de avond van de eerste dag werd de AirTag zoals verwacht gesignaleerd in de regio Den Haag, bij deze collega thuis. De laatst bekende locatie van de Chipolo was echter nog bij ons kantoor in Amsterdam en bleef daar de vier volgende dagen hangen. Pas toen de collega naar Schiphol ging om zijn vakantievlucht te pakken, liet de Chipolo weer van zich horen, net als de AirTag. Beide gaven regelmatig updates vanaf het drukke Schiphol totdat het vliegtuig vertrok. Later die dag hadden beide trackers hun positie geüpdatet vanaf het vliegveld van Alicante. De eerstvolgende ochtend was de locatie van de AirTag bijgewerkt naar het vakantieadres van de collega, terwijl de Chipolo als laatst bekende locatie nog steeds het vliegveld aangaf. Een dag later was ook de locatie van de Chipolo bijgewerkt naar het vakantieadres. Tracking tijdens de vakantie hing logischerwijs af van de drukte: op plekken waar veel mensen komen, kwam de Chipolo goed mee, maar de AirTag bleek wat regelmatiger in te checken.

Find my Device - CollegaFind my Device - Collega

De locatie van de Chipolo-tag bleef dagenlang op Amsterdam staan, terwijl hij al lang en breed in Zuid-Holland was.

Scenario 3: de (post)zending
AirTags worden geregeld gebruikt om een stuk bagage over lange afstand te volgen. Bij gebrek aan een eigen vakantie in deze periode heb ik zowel een AirTag als een Chipolo-tag in een bubbelenvelop gestopt en deze naar Noorwegen gestuurd. De eerste dag zat de envelop in de brievenbus in Haarlem en beide tags gaven gedurende de dag updates. De volgende dag ging de envelop van Haarlem naar Amsterdam en ook dat werd door beide trackers prima gevolgd. Vervolgens reisde de envelop naar Nieuw-Amsterdam in Drenthe en de AirTag gaf, eenmaal daar aangekomen, netjes een update van zijn locatie. Volgens de Chipolo was de envelop nog steeds in Amsterdam.

Een dag later liet de AirTag weten dat de envelop in Zweden was aangekomen, terwijl de status van de Chipolo ongewijzigd bleef. De volgende dag gaf de AirTag een update vanuit een postcentrum in bestemmingsland Noorwegen en aan de kant van de Chipolo bleef het angstvallig stil. Pas de dag daarna waren er blijkbaar genoeg Android-apparaten in de buurt geweest, want toen wist ook de Chipolo-tag ons te vertellen dat de envelop zich bij de Noorse post bevond. Toen de tags eenmaal op hun uiteindelijke bestemming waren aangekomen, wist de AirTag dat prima te melden, maar de Chipolo niet.

Find my Device NoorwegenFind my Device Noorwegen

De Chipolo-tag (links) had niet door dat de envelop al doorgereisd was, de AirTag wel.

Scenario 4: de fietsenstalling
Tot slot was er de fietsenstalling, een locatie die helemaal voldoet aan wat Google een 'high-traffic area noemt'. Dat bleek ook wel, want in deze situatie kwam de Chipolo-tag goed voor de dag. Net als bij de AirTag werd de locatie meerdere keren per uur bijgewerkt. In deze situatie was er geen verschil in werking tussen de twee netwerken.

Conclusie

"Wie heeft het beste trackingnetwerk?" is de vraag uit de titel van dit artikel. Het antwoord is simpel, in ieder geval op dit moment: Apple. Dat betekent niet dat je nog niets aan het netwerk van Google hebt, integendeel. Zolang het je erom gaat voorwerpen die je bent kwijtgeraakt, zoals een sleutelbos of een tas, te kunnen terugvinden, werkt het netwerk van Google nu ook al perfect. Je eigen telefoon is dan immers het apparaat dat de tag als laatste heeft gezien en zal de locatie hebben doorgegeven. Ligt je tas dus nog op je werk, ligt hij bij je ouders thuis of heb je hem laten liggen in een café, dan zul je hem via Googles Find My Device-app snel terug kunnen vinden.

Hier zit wel een duidelijke voorwaarde aan; de tag moet nadat je hem bent kwijtgeraakt, op dezelfde locatie blijven. Onze tests met de collega die tags meenam met vakantie en de envelop die naar het buitenland ging, laten duidelijk zien dat het Android-netwerk de tag in zo'n situatie voor langere tijd uit het oog kan verliezen. Dit is in tegenstelling tot Apples netwerk, dat geregeld locatie-updates blijft sturen. Laat je de eerdergenoemde tas dus per ongeluk in de trein of bus liggen, dan is het nu nog maar de vraag of je hem met een Android-tag naar zijn eindbestemming kunt volgen.

Aangezien Googles netwerk sinds kort live is en je nu al tags kunt kopen, is dat goed om in je oren te knopen. We verwachten dat de kwaliteit van tracking de komende maanden verder zal verbeteren, simpelweg omdat meer apparaten in het netwerk zullen worden opgenomen. Daarbij hebben we nu enkel met de Chipolo getest en is het in theorie mogelijk dat andere tagfabrikanten krachtigere bluetoothhardware gebruiken, al betwijfelen we of dat enorm verschil zal maken. Of het netwerk ooit zo accuraat wordt als dat van Apple, is nog gissen. Zolang Google blijft vasthouden aan de eis dat een tag door meer dan één apparaat gezien moet zijn, zal dat een lastige opgave worden.

Reacties (336)

336
329
177
10
0
104
Wijzig sortering
Zouden jullie volgende keer ook meer naar de technische kant kunnen kijken? Bij Apple is er veel aan gedaan om te zorgen dat de tags volledig anoniem blijven en daardoor zijn er ook zoveel third-party tags in omloop: Apple kan deze simpelweg niet blokkeren.

Ook wordt elke 15 minuten het MAC adres veranderd waardoor je niet binnen een winkel of vliegveld getrackt kan worden door die organisatie zelf.

Het zou voor mij heel interessant zijn om te zien of Google en Samsung dezelfde waarborgen in het systeem hebben.
Een opmerking die ik in het artikel mis van technische insteek is dat Apple al z'n telefoons natuurlijk geforceerd Bluetooth enabled heeft en je die handmatig hooguit voor een dag (iedere dag) uit kan zetten, maar dan vrolijk weer automatisch aan gaat staan. Niet zo leuk voor je accu maar wel voor deze Find My-functies natuurlijk.

Dat terwijl Android telefoons je wel de mogelijkheid geven om Bluetooth gewoon uit te zetten en je accu te sparen voor je eigen nut als je toch geen BT-functies gebruikt.

Dat verklaart wellicht (waarschijnlijk) ook waarom de AirTags vaker gevonden werden terwijl er juist veel meer Android smartphone/devices zijn, maar bijna allemaal met Bluetooth gewoon uit natuurlijk.
Een opmerking die ik in het artikel mis van technische insteek is dat Apple al z'n telefoons natuurlijk geforceerd Bluetooth enabled heeft en je die handmatig hooguit voor een dag (iedere dag) uit kan zetten, maar dan vrolijk weer automatisch aan gaat staan. Niet zo leuk voor je accu maar wel voor deze Find My-functies natuurlijk.
Op een iPhone kan je BT ook volledig uitzetten via de instellingen app en deze schakel jezelf weer in wanneer je dat wenst.
Dat verklaart wellicht (waarschijnlijk) ook waarom de AirTags vaker gevonden werden terwijl er juist veel meer Android smartphone/devices zijn, maar bijna allemaal met Bluetooth gewoon uit natuurlijk.
AirTags kunnen hun locatie doorgeven aan iPhones, Mac's en iPad's. Daarom dat Apple automatisch een groot netwerk heeft.

https://www.apple.com/icloud/find-my/
Bluetooth heeft een verwaarloosbare invloed op je accuduur. Dat is iets van 20 jaar geleden. Denk ook niet dat veel Android gebruikers hun BT uitzetten vanwege BT speakers en koptelefoons.

Vind het wel vaag dat Google find my device geen gebruik maakt van UWB, terwijl het wel in veel toestellen zit tegenwoordig.
Het gaat niet alleen om de accuduur, het gaat er ook om dat je met Bluetooth aan er voor zorgt dat je telefoon gevonden/gezien kan worden.

Tweakers had een artikel in 2014:
review: Wifi-tracking: winkels volgen je voetsporen
Het tracken van telefoons gebeurt op drie manieren: via gsm-signalen, via bluetooth en via wifi. Gsm-signalen tracken gebeurt bijvoorbeeld tijdens grote evenementen, en is dan ook vooral geschikt voor het meten van grote bezoekersstromen. Wifi- en bluetooth-tracking zijn beter geschikt voor het volgen van mensen op kleine schaal. Van die twee is wifi-tracking het interessantst. "Bluetooth-tracking is niet heel relevant, want maar weinig consumenten hebben bluetooth ingeschakeld", zegt Christiaan van Rooijen van WiFiProfs, dat zowel wifi- als gsm-tracking aanbiedt. Een apparaat moet voor bluetooth-tracking bluetooth hebben ingeschakeld én vindbaar zijn.
Als ik het huis verlaat schakel ik eigenlijk standaard mijn WiFi en BT uit (als deze überhaupt al aan stond). Ik wil geen telefoon die dit automatisch weer inschakelt en ik snap niet dat er mensen zijn die dat prima vinden.
2014 is inmiddels ook al 10 jaar geleden.

Van 2021:
To help secure user privacy, BLE includes the following two features: address randomization and cross-transport key derivation.

Address randomization is a feature that reduces the ability to track a BLE device over a period of time by changing the Bluetooth device address on a frequent basis. For a device using the privacy feature to reconnect to known devices, the device address, referred to as the private address, must be resolvable by the other device. The private address is generated using the device’s identity resolving key exchanged during the pairing procedure.

iOS 13 or later and iPadOS 13.1 or later have the ability to derive link keys across transports, a feature known as cross-transport key derivation. For example, a link key generated with BLE can be used to derive a Bluetooth Classic link key. In addition, Apple added Bluetooth Classic to BLE support for devices that support the Secured Connections feature that was introduced in the Bluetooth Core Specification 4.1 (see the Bluetooth Core Specification 5.1).
bron
Ik zet bluetooth alleen uit als ik geforceerd een koptelefoon wil loskoppelen (omdat deze bijvoorbeeld niet naar een ander apparaat wilt overgaan). Duurt alleen maar langer en kost meer energie als je daarvoor de hele chip wilt uitschakelen.

Bluetooth (op ios iig) doet al enkele jaren mac-adressen doorwisselen waardoor tracking weinig doet. Die tracking biedt sowieso niet bijster veel informatie, behalve bijvoorbeeld anonieme druktemetingen in steden (gezien de AVG de rest grotendeels praktisch onhaalbaar maakt).

[Reactie gewijzigd door WoutervOorschot op 1 augustus 2024 18:50]

Eens. Vroeger had ik BT ook altijd uit staan. Ik gebruikte het toch bijna nooit, spaarde wat accu, en ik was niet te tracken. Sinds de komst van quick share staat BT altijd aan bij mij, en ik merk inderdaad totaal geen verschil in accuduur.

Voor wat betreft het tracken, tja... Eigenlijk kan het me aan mn reet roesten. Met moeite zouden ze ook iemand de camerabeelden kunnen laten bekijken en op die manier mensen tracken, en dat zal met AI beeldherkenning ook vast meer gaan gebeuren. Ik heb niet de ilusie (/het waanbeeld) dat ik buiten mn eigen huis privacy kan verwachten. Je kan allerlei doemscenarios bedenken waarom je al je activiteiten voor iedereen moet verbergen, maar het feit is dat er op dit moment weinig tot geen redenen voor zijn.
Je zou maar immigrant in het VK zijn vandaag de dag . . .

En voor je begint met: "Dat ben ik niet, dus heb daarvan niets te vrezen!", ik doel vooral op dat een situatie die vandaag veilig is, morgen totaal anders kan zijn. Want dat hadden de immigranten ook niet totdat die mafkees een paar kinderen neerstak en sociale media ontploften met fake-info.

Nu snap ik best dat je de hele dag BT aan hebt, dat heb ik zelf ook. Alleen wees jezelf bewust van de risico's die dat met zich mee brengt en bagatelliseer dat niet. Want camerabeelden structureel met AI scannen kost wellicht nog teveel rekenkracht om goed uit te kunnen, maar wat dacht je als iemand een camara gaat uitrusten met een bluetooth uwb-ondersteuning? Die kan gewoon met bluetooth bepalen waar een telefoon of bluetooth-tag zich ongeveer moet bevinden, dus bij welke persoon die in de zak zit. Hoe meer van zulke camera's je passeert, hoe duidelijker het wordt.

Cru gezegd, Hitler zou het vandaag de dag stukken makkelijker hebben. Propaganda via sociale media en technieken om mensen te vinden.
Of nou wel zo is of niet: Apple telefoons zijn simpelweg veel zuiniger dan Android toestellen. En dat zeg ik als eigenaar van Android toestel (main toestel).

[Reactie gewijzigd door Jerie op 2 augustus 2024 14:34]

[...]
Ook wordt elke 15 minuten het MAC adres veranderd waardoor je niet binnen een winkel of vliegveld getrackt kan worden door die organisatie zelf.
[...]
Niet makkelijk bedoel je.. met genoeg zenders kan je de locatie vrij accuraat bepalen en als dan een MAC adres wijzigt op dezelfde plek kan je alsnog doortracken. Het kost alleen aanzienlijk meer hardware en moeite.
Nou wat ik bedoel is over meerdere bezoeken. Dan heb je die continuiteit niet en kan je niet zien dat het dezelfde tracker is die daar een week eerder ook rondliep. Dat scheelt een hoop.

Tussen de veranderingen kan het idd wel met een beetje moeite.
Die 3rd party tags bestaan niet omdat "Apple ze niet kan blokkeren" maar omdat er een licentie betaald wordt door de fabrikant.
Er is anders veel heel goedkoop Chinees spul bij. Hebben die allemaal een licentie? Er zullen er wel wat zijn, maar zo'n dingetje van 6 euro van de Action, of van 2,50 van de Aliexpress?

En je kan gewoon zelf een tracker in elkaar knutselen die Apple niet kan blokkeren: https://github.com/seemoo-lab/openhaystack

Ik gebruik het zelf ook omdat ze ook hele fijne client software hebben die de hele historie kan bewaren.

[Reactie gewijzigd door Llopigat op 2 augustus 2024 09:49]

Ali en zelfbouw geen idee, maar die dingen van de Action hebben wel gewoon een MFI logo.
Ook wordt elke 15 minuten het MAC adres veranderd waardoor je niet binnen een winkel of vliegveld getrackt kan worden door die organisatie zelf.
Niet? Zeg nooit nooit. Zal het lastiger maken, legt de drempel hoger.
Lijdt u aan het achtervolging syndroom
Nee, het is meer dat ik nog om mijn privacy geef, is niet zo heel gewoon meer tegenwoordig, ik weet het :)
Ik heb zelf al een aantal jaren de Chipolo ONE om meerdere redenen. Ten eerste waren ze (destijds en nu nog) een stuk goedkoper. De genoemde adviesprijs voor een 4-pack is beduidend lager, zelf bij Chipolo zelf slechts €75,- en goede deals bij online aanbieders. Ten tweede waren ze destijds (tijdens corona) beter verkrijgbaar dan Apple AirTags. Ten derde, ik ben redelijk doof en het riedeltje van Chipolo is een stuk luider dan die van de AirTags, niet onbelangrijk als je ze op gehoor moet kunnen terugvinden. Ik had toen nog een iPhone 8 Plus, dus UWB peiling had geen waarde voor me. En geloof me, ze zijn erg luid, zelfs als ik mijn gehoorapparaat niet in heb. Tenslotte, een heel mooie functie vind ik het omgekeerde zoeken van Chipolo: twee keer kort de tracker indrukken en je telefoon gaat een luid muziekje afspelen. Dit werkt ook als je telefoon op stil staat, ideaal dus. Ik gebruik deze functie minstens net zo vaak als voorwerpen zoeken met een Chipolo er aan, omdat ik vrij chaotisch kan zijn en dingen neerleg op de meest onlogische plekken... Batterijduur van een jaar haal ik niet helemaal omdat ik 'm vrijwel dagelijks gebruik, maar je krijgt tijdig een waarschuwing als de batterij moet worden vervangen. Batterij vervangen is heel simpel, dekseltje los, verse d'r in en weer dicht. Het oogje voor sleutelbos is ook erg handig.
Misschien dat ik bij de AirTag 2 weer eens een poging doe, heb mijn iPhone inmiddels geüpgradet naar de 15, dus dan is die UWB wel handig. Maar dat er apart hoesje voor nodig is om er een ringetje doorheen te kunnen halen vind ik een gemiste kans van Apple en riekt naar upselling van een duur accessoire, hoewel er goedkopere 3rd party alternatieven voor zijn.
Eigen tests wijzen uit dat als je Wi-Fi aan hebt op je telefoon, je sneller een melding krijgt als je iets hebt achtergelaten, als ik ga wandelen of autorijden bijvoorbeeld. Zet ik Wi-Fi uit en met enkel 5G aan, kan het wel een kwartier duren voordat ik meldingen krijg dat ik iets thuis ben 'vergeten'.
Een ander belangrijk voordeel van het Apple netwerk, dat niet in dit artikel wordt genoemd, is dat er zeer betaalbare 3rd party tags zijn, die op dit netwerk aansluiten.
Zo biedt het Kruidvat de Smart Finder voor een tientje, en de Action heeft er zelfs eentje voor €6,25.
Ik heb zo'n kruidvat-ding in mijn auto liggen, omdat die geen vaste woon- of verblijfplaats heeft, en ik de hele tijd met mijn vrouw over de locatie van mijn auto moest communiceren. Ik vond een Apple AirTag daar te duur voor.
AuteurWoutF Hoofdredacteur @Sjakelien31 juli 2024 09:22
Uit de tweede alinea van het artikel ;)
Daar moet wel bij gezegd worden dat het aanbod van thirdpartytags voor Apples netwerk behoorlijk groot is en je voor minder dan 10 euro al een alternatief exemplaar hebt.
2-3 euro uit cn
Een tag uit China, natuurlijk meteen kopen. :) Ook die van 10 Euro zou ik niet zomaar vertrouwen, maar ik geef graag net even meer uit dan te goedkoop zeg maar (voor veel zaken overigens).

[Reactie gewijzigd door vgroenewold op 31 juli 2024 15:18]

Sorry dat zegt, helaas, niets. Het spul dat je hier bij winkels koopt kan ook zo uit China zijn.
Je vergeet een klein detail... communicatie.

Als een tag communiceert met het Apple netwerk, dan gebeurt dat niet doordat hij een 4G / 5G verbinding heeft maar omdat hij in BLE periodiek een versleuteld token en een onversleutelde public-key de wereld in stuurt. Apple-devices die dat token horen, plakken daar (met de public key versleuteld) een GPS-locatie aan en sturen het pakket over internet naar de servers van Apple. Die weten welke public-key bij welk apple account hoort en sturen dat pakket op naar de devices die bij dat account horen. De device kan met de private-key van het account de tagnummer en GPS lokatie achterhalen.

Dus... hoe zou zo'n tag met (bijvoorbeeld) de chinese overheid moeten communiceren? Via de chinese auto's die nu onze markt overspoelen? Kan, maar het zal gemakkelijker zijn om dan die auto's zelf te tracken, niet?
Voor Google zijn alle tags third party, ik neem aan dat ze ook wel bij de Action komen te liggen maar dat dit nog even duurt.
Als je lid bent vd anwb kun je anwb smart driver proberen. Dit kastje kost 25 euro per jaar en geeft je auto gps en allerlei zaken die je kunt uitlezen met je telefoon zoals accu status, km stand, locatie, bandendruk etc. Het aantal functies die je krijgt is afhankelijk van de leeftijd vd auto. Het kastje wordt in de OBD poort gestoken.
Dit artikel gaat over heel wat anders, niet over het uitlezen van je auto.
Oh echt waar? Ik dacht dat het artikel ging over tags zoals airtags. De persoon waarop ik reageerde heeft een tag in de auto liggen zodat ie kan zien waar dat zijn auto is. Ik reageer daarop dat hij ook een obd kastje kan kopen voor hetzelfde effect. Maar gezien jij het zo goed weet mag jij de volgende keer tips geven goed?

Edit: ik heb namelijk altijd geleerd dat als je echt niks (zinnigs) toe te voegen hebt aan een discussie dat je dan beter stil kunt zijn.

[Reactie gewijzigd door jimzz op 1 augustus 2024 15:49]

En werkt met op een auto zonder GPS? Die bestaan er nog genoeg hoor, en ook genoeg auto's zonder OBD2-aansluiting. Deze tracker voor een tientje gooi je in de auto en klaar.
Klopt maar die tracker werkt alleen als er andere mensen in de buurt zijn. Auto's zonder OBD2? Dan is het wel een hele oude auto (ouder dan 2005 denk ik). En het kastje die ik noemde heeft zelf gps en 4g, dus auto's zonder gps geen probleem.

Maar ik begrijp je punt hoor, alleen zoals het artikel aan aangeeft, zodra je weg gaat met je telefoon zal de locatie niet meer accuraat zijn zodra de auto verplaatst wordt. En als er geen mensen met een telefoon in de buurt zijn heb je ook niets aan de tracker. Vandaar dat ik het alternatief benoemd had.

Overigens gebruik ik zelf ook van dit soort trackertjes (Tile in mijn geval) en die werken voor mijn gebruik goed genoeg, maar kan nou niet echt zeggen dat het een alternatief is voor daadwerkelijk een gps tracker.
Ik heb het nog goedkoper gedaan, ik heb geen vrouw.

Maar goed beschouwd hoeft er geen reden te zijn waarom tags voor Android duurder zijn. Ze zijn alleen nog niet zo wijdverspreid aangezien de service voorheen niet bestond.

Daarnaast heb ik geen iPhone, dus voor mij zou er nog een upcharge zijn van 700 euro. Terwijl mijn Android minder dan 300 kostte.
Enig idee wanneer er 3rd party tags komen voor het Google Find My Device netwerk? Lijkt mij aannemelijk dat we deze voor dezelfde prijzen dan gaan tegenkomen.
Er zijn geen first party tags op het Google netwerk? Eenmaal wanneer het netwerk breder uitgerold is, zullen de tags bij Action en Kruidvat wel volgen, als je dat bedoelt.
Dat bedoelde ik inderdaad, dan wacht ik nog even met mijn aankoop, vind het huidige aanbod echt overpriced.
Als ik nu op de chipolo site kijk zie ik een ONE, ONE spot (voor Apple), ONE point (voor Google). Begrijp ik het nu goed dat je de juiste moet kopen voor het betreffende netwerk? Dus jouw One werkt niet via de apple find app en alleen via hun eigen app?
Yep, dat werkt bij Peblebee (hun concurrent) ook zo; verschillende trackers voor verschillende netwerken
Het zou echt mooi zijn als je tags hebt die Gebruik maken van beide netwerken.
Inderdaad is het weglaten van een gaatje voor een touwtje of ringetje gewoon een poging om je er een (te) dure sleutelhanger bij te verkopen, maar anderzijds is het redelijk eenvoudig om voor de spreekwoordelijke prijs van een Bounty een of meerdere el cheapo merkloze varianten te vinden, zowel online als in lokale winkels en markten.

Persoonlijk ben ik fan van de zwarte, ronde, merkloze plastic doosjes met schroefdeksel, waar ze precies in passen. Met behulp van de foam-achtige sticker op de achterkant, plak je ze makkelijk op de meest onvindbare en onzichtbare plaatsen, zoals achter een kunststof klepje in de kofferbak van je auto of binnen in de kuip van je motorfiets, boot, zaagmachine, etc etc.

Het geluid wordt er ook flink door gedempt en dat is wat mij betreft alleen maar prima, want dan vallen ze minder snel op.
Jammer dat Samsung smarttags (2) niet worden meegenomen.
Ik gebruik deze nu al een jaar of 2 en ik moet zeggen dat ik er uiterst tevreden over ben.
De tags worden relatief vaak opgepakt en wanneer je iets wilt zoeken en de 'scanner' aan zet, dan is een tag relatief makkelijk terug te vinden, zelfs als deze in 'energiebespaar stand' staat.

Zo heb ik een test tag op de boot van m'n ouders laten liggen en werd de tag zo'n 150 meter verder al opgepikt door voorbijkomende toeristen en de locatie doorgezonden. Ook toen we net verhuisd waren en de kat naar buiten mocht na een paar maanden, hadden we een samsung tag bij haar omgedaan voor de zekerheid. Ik kon haar non-stop in de gaten houden want er was vrijwel altijd iemand in de wijk met een samsung.

Ook heb ik op deze manier al eens de sleutels van m'n zwager terug weten te vinden die deze kwijt geraakt was in z'n tuin, die heeft, om redenen, ook een tag aan z'n sleutelbos.
Als die tags zo gods werken, zouden ze deze beter een update geven, softwarematig danwel hardwarematig dat ze voor beide netwerken werken
Dat zou helemaal top zijn, als Google er "ook" gebruik van mag/kan maken.
Daarbij kunnen trouwens heel veel android telefoons (niet alleen Samsung) gebruik maken van de tags, alleen is er nog wel een Samsung account, dan wel samsung apparaat, voor nodig om ze te activeren.

[Reactie gewijzigd door LongTimeAgo op 1 augustus 2024 11:47]

Inmiddels bezit ik ook een Chipolo ONE Point tracker welke compatibel is met het Google FMD netwerk. Helaas blijkt het vooralsnog een miskoop. Afgelopen week heb ik de tracker achtergelaten bij een bekende die in een drukke doorgaande straat woont waar de hele dag voetgangers, fietsers en auto's voorbij komen. Na een week is de locatie niet één keer heupdate. Zodra ik zelf dichtbij kom met m'n eigen telefoon wordt de locatie weergegeven.

Hopelijk wordt het netwerk verbeterd, anders is het weggegooid geld geweest.
Interessant om meer over te lezen, maar jammer dat jullie (voor zover ik zie?) de SmartTag(+) van Samsung niet hebben meegenomen. Juist omdat het ook een op zichzelf staand netwerk lijkt te zijn.

Ik had wel graag willen weten hoe Find My Device zich op dit moment verhoudt tot de variant van Samsung. Nu moet je voor die laatste nog per se op Samsung-apparaten zitten, terwijl het loskomen van een specifiek merk (naast Apple) juist een goede reden zou zijn om na jaren met wachten eindelijk over te stappen op FMD :)

[Reactie gewijzigd door Stukfruit op 31 juli 2024 06:24]

AuteurWoutF Hoofdredacteur @Stukfruit31 juli 2024 08:27
Da's een bewuste keuze. Ik merk uit de reacties dat Samsung-gebruikers het interessant hadden gevonden om te weten hoe SmartTags zich verhouden tot dit netwerk, maar uiteindelijk is dat voor een grotere groep minder interessant omdat SmartTags enkel met Samsung-apparaten werken. Vandaar de focus op het Google-netwerk, en dan afgezet tegen zo'n beetje de 'golden standard'.

Verder denk ik dat Samsungs Tags op termijn ten dode zijn opgeschreven. Google heeft nu opstartproblemen, maar als het netwerk eenmaal up and running is kan Samsung - ondanks dat er veel Galaxy-apparaten zijn - niet tippen aan de omvang van het netwerk van Google. De vendor lock-in zal ze ook gaan tegenwerken.

[Reactie gewijzigd door WoutF op 31 juli 2024 09:03]

Ik heb juist op mijn lijst om Samsung Tags aan te schaffen, en had eigenlijk niet verwacht dat dit geen toekomst heeft. Toch maar heroverwegen? Jammer dat het niet is meegenomen in onderzoek, zodat dit zinnetje ook onderbouwt is.
Als je een Samsung hebt is een Smart Tag een veel betere keuze dan een Google tag. Het Samsung netwerk is net zo groot (of bijna) als dat van Apple, zeker hier in Europa (kijk maar naar marktaandeel).

Ik zou dat zinnetje van de auteur gewoon even negeren zolang dat niet onderbouwd is. Volgens mij is er namelijk geen enkel onderzoek gedaan naar de omvang en robuustheid van het SmartTag netwerk. Het is een beetje gevalletje confirmation bias, maar er zijn legio tests in reviews en op youtube te vinden waar het apple netwerk getest word versus het samsung netwerk en dat samsung het wint.

Dus, nogmaals, ik zou me echt over dat zinnetje 'ten dode opgeschreven' niet zo druk maken.

YouTube: Airtag vs SmartTag 2 - I CHASED My Friend With Both - Who Wins? (bijvoorbeeld)
Volgens mij doelt Wout ook op de toekomst en niet het heden. Nu kan Samsung een beter resultaat geven, maar in de toekomst verwacht hij juist van niet, omdat het te specifiek is aan 1 merk telefoon.
Samsung Tags werken ook met andere telefoons. Alleen niet volledig.
Echter heb je wel een samsung mobiel en/of samsung account nodig om de tags te activeren. Daar zit het addertje.
Voor mij een reden dat ik ze niet zal kopen, maar de google-brede tags kan overwegen: ik heb geen Samsung smart apparaten. Kan ze dus niet activeren.
Het is een beetje gevalletje confirmation bias, maar er zijn legio tests in reviews en op youtube te vinden waar het apple netwerk getest word versus het samsung netwerk en dat samsung het wint.
Volgens mij doe je nu vooral zelf aan confirmation bias door op YouTube op zoek te gaan naar filmpjes waarin Samsung wint van Apple ;)
Ik ga er van uit dan Samsung Tags nog zeker even lang gaan meegaan dan mijn net aangeschafte S24.
Op een telefoon van dat bedrag is de prijs van 2x een SmartTag niet echt een gigantische meerkost.
Die insteek is natuurlijk jammer, daarmee lever je elke markt bij voorbaat al aan Google en Apple in als zij daar ook producten hebben. Dat dat vaak het geval is mag wel zo zijn, maar om daar nou actief als Tweakers aan mee te werken.


Zeker als uit de comments hier blijkt dat Samsung ook nog eens goed presteert is dat toch voor de consument ook relevant?
AuteurWoutF Hoofdredacteur @Giku31 juli 2024 08:47
Dit is niet bedoeld als vergelijkende test van alle netwerken die er zijn, anders hadden we Tile ook mee moeten nemen. Dit gaat om Androids Find my Device-netwerk en omdat je een vergelijking moet maken om het op waarde te kunnen schatten, maken we die met het netwerk van Apple, omdat dat zo'n beetje de gouden standaard is.
Ik snap wat je zegt. Echter is het Samsung-netwerk voor Androidgebruikers nu eigenlijk het enige echte netwerk wat werkt. Mocht er ruimte zijn voor een kleine vergelijk zou ik zelf de toevoeging van Samsung erg waarderen.
Ik snap wat je zegt. Echter is het Samsung-netwerk voor Androidgebruikers nu eigenlijk het enige echte netwerk wat werkt. Mocht er ruimte zijn voor een kleine vergelijk zou ik zelf de toevoeging van Samsung erg waarderen.
Dit is juist een heelijk snelle test. En zoals daarin is aangegeven: Het doel van deze test was anders. Een nieuwe telg aan de tags, kijken wat er gebeurt. Zoals wij dat als Tweaker ook doen als we 1 nieuw device in onze handen krijgen.

En misschien is het wel goed dat dit geen volledige vergelijking is: De Google tags werken duidelijk nog niet zoals je dit als koper daarvan zou willen. Dus geef dit zeg 6 maanden de tijd, zodat tags en toestellen hun updates gehand hebben....en dan krijg je pas een interessante test. Google valt nu nog door de mand door 2 toestellen te eisen waarmee contact is. Maar dit kan later de dienst wel eens beter/veiliger maken.

Dus het lijkt mij juist goed dat er nu geen grote vergelijkende test is. Omdat het nu haast nog een B-versie lijkt van een opzich goed product.

En je zou ook niet willen dat Google nu compleet de plank mis slaat in een volledig vergelijkende test, terwijl het product over een paar maanden misschien wel even goed presteert als een Airtag. Er zijn nu eenmaal veel Android telefoons.

@Wout: is ondersteuning van deze Google tags afhankelijk van een software update op Android toestellen? (Tenminste dat lijkt mij een goede verklaring, waarom de prestaties nu nog niet zo goed zijn)
Het artikel was een stuk interessanter geweest als je Tile en Samsung had meegenomen. Nu doe je aannames. De gouden standaard had dus rustig ook een ander netwerk kunnen zijn dan Apple. Je had meer vergelijkingsmateriaal om een betere conclusie over Google's poging een netwerk op te zetten. Tile is app-gebonden en Samsung juist merk-gebonden net zoals Apple. Apple is ook vendor lock-in. Alleen een ander toestel dan Apple kan iets met airtags als een ander persoon deze tag vindt en vervolgens de code scant. Je conclusie over Samsungs netwerk ten dode is opgeschreven is zwaar overtrokken en ook aannames en je had pas die conclusie kunnen doen als je die ook had meegenomen in je test. Jammer.
Jammer dat je niet even leest wat de bedoeling is van deze test. Het gaat niet om welke vendor het beste werkt, het gaat om hoe de nieuwe Google 'Find my' netwerk werkt t.o.v. 1 van de gevestigde namen. Dus vergeet Apple maar zie dit als een benchmark en kijk dan hoe die van Google daar tegen aan werkt. Dan kun je nu stellen dat in het 'Find my" domein Google nog wel wat werk aan de winkel heeft en je beter voor een ander merk kunt gaan 'op dit moment'.
De markt van Samsung is een stuk kleiner dan als je Google zou pakken. Samsung kan dan ook beter samenwerken met Google voor hun trackers dan zelf iets op de markt te brengen (vind ik) want dan heb je gelijk een veel groter dekkend netwerk.
Samsung was veel eerder.

Voor mij was het probleem dat Google het netwerk al twee jaar aankondigt, steeds vaag was en de uitroldatum verschoof. En vorige maand was de verkrijgbaarheid van de trackers nog steeds slecht.
Klopt, daar heb je ook zeker een punt. Maar gaat denk ik meer om het echte bereik. Al dacht ik dat andere merken ook gewoon op het Google netwerk konden met hun trackers?
Ik wist niet eens dat Google tags had, maar heb zelf wél samsung smart tags. Ik raad iedereen deze dan ook aan.

Sterker nog, niet al te lang geleden (jaartje?) zijn er nieuwe uit gekomen.

Ik mis deze heel erg in het artikel. Gemiste kans.
AuteurWoutF Hoofdredacteur @Triblade_847231 juli 2024 09:05
'Iedereen' moeten dan wel mensen zijn met een Samsung-telefoon. Hadden SmartTags op alle Android-apparaten gewerkt, dan had ik nog wel overwogen ze mee te nemen in de test.
Nee, de tags registreren zich alleen via Samsung telefoons, maar de tracking kan je weergeven op alle Android apparaten.

Ze werken dus prima op alle telefoons.
AuteurWoutF Hoofdredacteur @Triblade_847231 juli 2024 09:27
Let's agree to disagree, als je een Samsung-apparaat nodig hebt om ze in gebruik te nemen vind ik niet dat je kunt zeggen dat ze 'prima werken op alle telefoons' :)
Maar gaat dat alleen over in gebruik nemen, want dan zie ik het nadeel niet direct. Of geven non-samsung devices ook de locatie niet door? Dan is het immers meer het Apple scenario en zou ik dat inderdaad ook als nadeel zien. Maar datzelfde nadeel zou Apple dan ook moeten hebben, want qua marktaandeel doen ze niet veel voor elkaar onder voor zover ik weet.

Echter stel dat mijn sleutels in de berm liggen met Samsung tag en een Sony telefoon geeft de locatie wel gewoon door is dat voor mij prima. Dat ik ze dan op een Sony telefoon niet in gebruik kan nemen neem ik dan wel voor lief.

[Reactie gewijzigd door Dennism op 31 juli 2024 12:46]

Alleen Samsung galaxy apparaten geven de locaties van Samsung smarttags door. Dus ik snap wel wat Wout zegt, het zien van een apparaat vanaf alle android apparaten maakt het niet praktischer als je al een Samsung nodig hebt om het op te zetten en vervolgens ook alleen maar via Samsung hardware de locatie door krijgt. Dan moet je echt wachten tot iemand met een Samsung telefoon langs loopt, kijk je naar het google netwerk worden daarbovenop ook nog alle andere Android vendoren meegenomen (inclusief de pixels bijvoorbeeld).
Eens dan inderdaad, Dan doet Samsung dus hetzelfde als Apple eigenlijk, en ben ik het eens met de conclusie dat het beter zou zijn als het open zou zijn voor alle devices.
Ik heb geen Samsung telefoon, dat lijkt me een nadeel? Dan moet ik iemand zoeken met een Samsung telefoon die ze voor me wil registreren?
Ik bedoel meer dat je dan sowieso niet kiest voor dat eco systeem, net zoals je geen Apple tags koopt als je geen Apple devices hebt. Wat dat betreft is het dus niet direct een nadeel als je ze alleen met Samsung device in gebruik kan nemen. Want zonder Samsung device kies je sowieso niet voor de Samsung tags, dan kies je wel voor tags die binnen jouw eco systeem vallen.
Ah zo. Maar samsung is ook Android, dus ik denk sowieso dat de google tags meer potentie hebben in de toekomst (voor netwerk). Ook al werken de samsung tags op dit moment misschien beter.
Dat vermoed ik ook, het zou me ook zeker niet verbazen als Samsung misschien op enig moment afstapt van die lock-in als het Google alternatief echt goed gaat doorzetten.
Wat een drogreden, dit is ook exact hoe het werkt met de Apple airtags...
Daar heb je ook een Apple apparaat voor nodig...
Ik denk dat hij doelt op het feit dat alleen bepaalde Samsung devices het signaal oppikken en doorgegeven, en niet iedere Android.
Dus als je geen Samsung device hebt, kun je ze niet registreren en dus ook niet zien op alle Android apparaten? Dan heb je er toch niks aan als ik het goed begrijp?
Ja alleen moet je ze wel opnieuw registreren als je van Samsung naar OnePlus overstapt, ik kon ze in ieder geval allemaal weggooien. (uiteindelijk weggegeven)
Airtag werkt toch alleen maar op Apple/iOS?

Als je in een land bent met een lage Apple marktaandeel is dan toch hetzelfde verhaal?

[Reactie gewijzigd door ChiMan op 31 juli 2024 10:25]

AuteurWoutF Hoofdredacteur @ChiMan31 juli 2024 09:31
Klopt. We wilden de resultaten van het Android-netwerk afzetten tegen een hoge lat, om te kijken hoe goed het werkt. En dan ligt Apples netwerk het meest voor de hand in ons deel van de wereld.
Klopt. We wilden de resultaten van het Android-netwerk afzetten tegen een hoge lat, om te kijken hoe goed het werkt. En dan ligt Apples netwerk het meest voor de hand in ons deel van de wereld.
Ik ben zelf wel Iphone gebruiker maar in Nederland heeft Samsung toch een grotere market share dan Apple? (38,25% samsung vs 35,6% Apple).
Ik ben zelf op zoek naar tags voor het gebruik in Zuid West Afrika. Samsung valt inderdaad af omdat ik zelf geen Samsung devices gebruik maar werken die Google krengen ook op mijn Iphone?
Vergeet niet dat bij Apple alle devices meetellen, dus ook iPads, MacBooks, AppleTV's etc. En dan slaat de balans weer om naar de andere kant. Niet dat dit soort kleine percentage verschillen echt veel uit maken.
Ik snap niet helemaal wat je bedoeld? Tellen tablets van Samsung niet mee en die van Apple wel?
Op de mobiele markt heeft Samsung een groter markt percentage.
Samsung maakt ook tv's, computers & tablets waar qua absolute minimaal even veel en waarschijnlijk meer apparaten zijn als Apple apparaten op de Nederlandse markt.
Bedoel je dat je Samsung tags niet op hun tablets kan registreren? want dat kan wel zo ver ik kan lezen.

[Reactie gewijzigd door Paraselsius op 31 juli 2024 11:27]

AuteurWoutF Hoofdredacteur @mdebest31 juli 2024 09:37
Lees mijn reactie nog eens goed zou ik zeggen, want we praten volgens mij langs elkaar heen. Verder heel jammer dat je onze onafhankelijkheid in twijfel gaat trekken omdat je liever een andere versie van het artikel had gelezen. Voor mij reden om de discussie hier te stoppen.
We kunnen er lang en breed over discussiëren, maar het slaat nergens op om wèl Apple te vergelijken en dan Samsung niet mee te nemen in de test vanwege vendor lock-in redenen.

Misschien dan maar wat inhoudelijke toevoegingen vanuit mijn eigen ervaringen:

De Samsung Tags zijn inderdaad alleen te registreren met een Samsung telefoon (net als Apple op iPhone), maar de tag zoeken/terugvinden kan met elk apparaat als je in een browser inlogt op Samsungs find my device met je Samsung account. Ook kunnen andere apparaten via NFC jouw contactgegevens uitlezen van de tag als je Lost Mode hebt geactiveerd.
Overigens kun je de Samsung Tag 2 ook als remote gebruiken door 2 keer te klikken zodat je telefoon gaat piepen. Handig voor mensen die weleens vergeten waar ze hun telefoon gelaten hebben.

Zelf heb ik een Samsung S23 met een Samsung Tag 2 èn m'n werktelefoon is een iPhone en daarbij heb ik ook een airtag.

Qua algemeen gebruik werken beide ongeveer hetzelfde en even goed in de apps.

Maar belangrijker: Ik heb al meermaals beide tags in dezelfde koffer gedaan als ik met het vliegtuig op reis ging. Mijn conclusie uit een paar reizen, was dat ik beide tags even goed kon volgen in binnen- en buitenland, met name getest op grote vliegvelden.
Mijn conclusie is daarom dat er altijd wel voldoende mensen met een Samsung of een Apple telefoon ergens rondlopen die het signaal doorgeven.
.oisyn Moderator Devschuur® @FlowDesign31 juli 2024 13:12
maar de tag zoeken/terugvinden kan met elk apparaat als je in een browser inlogt op Samsungs find my device met je Samsung account.
Sorry maar dit is toch een nutteloze toevoeging? Het heeft gewoon Samsung apparaten nodig om te werken, punt.

Wat voor mij het belangrijkste gegeven is, is of het signaal van de tags door alle Android apparaten wordt opgepikt, of louter door Samsung apparaten. En dat is dus nog altijd door Samsung apparaten. Wij hebben in het gezin allemaal Samsung toestellen en ik gebruik ook hun Smart Tags, maar ik vind het dus echt weer typisch Samsung om niet mee te doen met Google (net als hun irritante Bixby wat altijd door je strot wordt geduwd). Ik had echt gehoopt dat mijn SmartTags nu ook gewoon door álle Android apparaten zouden worden opgepikt, om lokalisering beter te maken.

En idd een erg gemiste kans om dat netwerk niet mee te nemen in de test, @WoutF. Want itt de Apple producten, waarbij het voor zowel Android als iOS gebruikers niet zo relevant is hoe het andere netwerk het doet omdat ze er toch geen gebruik van kunnen maken, is het voor de Samsung gebruikers juist wél interessant om te weten of een overstap naar het Google netwerk te overwegen is.
Het gaat hier vooral om de nieuwe van Google, niet over die van Samsung. Er is nu gekozen om deze af te zetten tegen de Airtag van Apple. Je zegt zelf al dat beide even goed werken dan heeft het dus ook geen zin om alle 3 te testen maar kan je aan de hand van deze test prima beoordelen hoe goed die van Google werkt. Niet goed in vergelijking met Apple en Samsung dus.

Maakt alles niet zo groot, deze feedback is vd 186 comments bijna 30 keer gezegd. We get it :)
Dank voor deze duidelijke comment. Je vat het goed samen.

Ik denk dat Tweakers zich hier blind gestaard heeft met een roze apple bril op, jammer, maar de redenering om Samsung niet te gebruiken in de test zou net zo goed gebruikt kunnen worden om Apple niet te testen.

"air tags zijn de gouden standaard"... Nee, er zijn 2 grote spelers op de tag markt die allebei voor en nadelen hebben. Die had je in deze test gewoon mee moeten nemen imo.

Ontopic: Mooi dat we meer concurrentie krijgen op deze markt, misschien komt er uiteindelijk wel een universeel protocol hiervoor! :D

offtopic: Vind de kwaliteit van tw er niet beter op geworden...
Om het nou gelijk een roze apple bril te noemen vind ik dan weer sterk overdreven. Eerder gemakzucht, of dat in overleg met de rest er gekozen is voor Apple tags omdat voor hen goed bleek te werken.

Aan de andere kant, als Apple niet was meegenomen en Samsung wel, dan had je hetzelfde gezeur gehad.

De beste optie was alles testen, maar om gelijk te stellen dat Tweakers Apple minded is blijf ik frappant vinden.
Jammer dat je zo reageert en ik denk dat de reacties hieronder duidelijk maken dat de verwachting anders was ten aanzien van een dergelijk artikel. Je bent nu appels met peren aan het vergelijken omdat het netwerk van Apple al jaren actief is en Google net opgestart is. De conclusie staat dan al vast voordat je begonnen bent. Jammer.
Jammer dat je zo reageert en ik denk dat de reacties hieronder duidelijk maken dat de verwachting anders was ten aanzien van een dergelijk artikel. Je bent nu appels met peren aan het vergelijken omdat het netwerk van Apple al jaren actief is en Google net opgestart is. De conclusie staat dan al vast voordat je begonnen bent. Jammer.
Lees het artikel zo: Google is zijn netwerk aan het opstarten. Is het nu al de moeite waard? Hoe volwassen is het Google netwerk nu en hoe reageren de tags in een klein veldonderzoekje? Ter vergelijking testen we het tegen een al volwassener netwerk, zodat we kunnen zien hoe ver Google nu is.

Of je voor die vergelijking Apple of Samsung had genomen maakt dan verder niet uit. Het maakt uit of je een benchmark schrijft van alle netwerken, of een eerste indruk van Google's nieuwe tag systeem tegenover een bestaand netwerk. Tweakers heeft dat laatste nu gekozen (en ook zo toegelicht). Wellicht dat ze in een later stadium nog een een diepte review doen van alle netwerken, wie weet.
Ik denk inderdaad dat dit de reden is dat Wout zegt dat er langs elkaar heen gepraat wordt. Tweakers wil een analyse doen of de Google versie al op niveau is. Echter de verdediging dat de Apple variant de 'gouden standaard' is, is rammelend, waar waarschijnlijk gebaseerd op oud Tweakers onderzoek: review: Bluetooth-trackers round-up - Zoekt en gij zult niet altijd vinden

Wat je echter in de opmerkingen vind is dat er meer de wens is voor een (nieuwe) diepte review van deze technieken. Dit laatste vind ik niet zo vreemd, aangezien veel mensen hier technisch onderlegd zijn, en altijd hongerig naar meer informatie.

[Reactie gewijzigd door Lantash op 31 juli 2024 12:11]

Vervang gouden standaard met marktleider en dan denk ik dat je de conclusie aardig te pakken hebt. Met meer dan 1 miljard dollar omzet op de AirTags alleen is de AirTag business een serieuze speler.
Vreemde opmerking, er is duidelijk vraag naar gezien de reacties. Een artikel kan toch aangevuld worden met extra info? Nu is het simpelweg niet volledig en wordt een andere fabrikant gewoon buiten beschouwing gelaten, dat hier reactie op komt had je toch kunnen bedenken?

Gezien het marktaandeel Samsung/Apple is het een non-argument om te zeggen dat de Samsung Tags niet in aanmerking komen omdat ze enkel icm Samsung toestellen werken, dat is voor Apple evenzeer zo. Plus, het zijn net de Samsung gebruikers die het nu enorm interessant zouden vinden om de Samsung tags vergeleken te zien met de Google tags.
AuteurWoutF Hoofdredacteur @BlackShadow31 juli 2024 14:28
Dit was nooit bedoeld als test tussen meerdere trackingnetwerken, maar als een eerste blik op het netwerk van Google. Daarbij ontkom je niet aan een benchmark, in dit geval in de AirTags. Zie ook deze reactie, die het wat mij betreft goed verwoord: cmegens in 'Hoe goed is Googles Find My-netwerk? - AirTags vs. Google-tags'

Uit de reacties wordt wel duidelijk dat mensen het ook erg interessant zouden vinden om meerdere netwerken met elkaar vergeleken te zien. Die heb ik dan ook opgeschreven voor in de toekomst :)
Waarom zo negatief over Samsung?
OK, Samsung is ook Android, maar ze hebben net als Apple een groot marktaandeel.
Er is geen enkele reden om wel Apple en niet Samsung mee te nemen in de test.
Tile werkt met een app (ios en android). Het is dus niet afhankelijk van hoeveel mensen een samsung telefoon hebben, maar hoeveel mensen die tile app installeren. En dat zijn er gewoon heel weinig.
.oisyn Moderator Devschuur® @RocketKoen31 juli 2024 13:16
Ik snap je comment niet helemaal, reageerde je misschien per ongeluk op de verkeerde persoon?
Nee.
Dat het marktaandeel van Apple net zo groot is als Samsung maakt voor de tracking systemen niets uit.
De schaal van het netwerk van Apple bestaat uit alle iphones. Maar het netwerk van Samsung bestaat niet uit alle samsung telefoon, maar uit alle telefoons met de Tile app. Wat een factor 100 of meer kleiner is dan Apple.
.oisyn Moderator Devschuur® @RocketKoen1 augustus 2024 00:31
Tile is een heel ander systeem. Samsung heeft SmartTags. 8)7

Tile werkt op zowel iOS als Android, maar idd met een app.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 1 augustus 2024 00:33]

Haha.. en dan wel Apple tags meenemen... want daar heb je geen specifieke telefoon voor nodig?? En dan te bedenken dat er meer Samsung telefoons dan Apple telefoons worden verkocht.....
Appels en peren. Samsung heeft een groter marktaandeel dan Apple in Nederland. Idem wereldwijd
AirTags werken enkel met Apple toestellen.
SmartTags werken enkel met Samsung toestellen.
In dat opzicht doen ze exact hetzelfde.
Jammer want, veel lezers zijn juist geïnteresseerd in de vergelijking met Samsung SmartTags. Oplossing is simpel. Gewoon even een stukje aan het artikel toevoegen.
AuteurWoutF Hoofdredacteur @Toin31 juli 2024 09:10
Was het maar zo simpel; we hebben niet getest met SmartTags, dus heb daar geen vergelijkende data van.
Je kunt de reacties hier ook zien als een kans. Misschien leuk om een groot vergelijkend onderzoek te doen naar alle tracking netwerken? Dat artikel zou ik in ieder geval graag lezen.
AuteurWoutF Hoofdredacteur @RefleXion31 juli 2024 10:18
Dan heb ik voor nu in ieder deze voor je: review: Bluetooth-trackers round-up - Zoekt en gij zult niet altijd vinden. Zou inderdaad interessant zijn om dat in de toekomst nog eens over te doen :)
Jammer dat je bij voorbaat een keuze voor ons maakt. Ik was vorige maand het wachten op de Google-trackers beu en heb vier Samsung-trackers gekocht voor de vakantie. Drie in de bagage en één in de auto op Schiphol. Ze werken prima, ik heb bijna nooit langer dan 2 uur geen updates als ze niet bij mij zelf in de buurt zijn. "Ten dode opgeschreven" lijkt me overdreven, ik neem aan dat Samsung het netwerk voorlopig wel draaiend houdt.
Voor een apparaat van 3 tientjes vind ik het toch jammer dat Samsung niet meegenomen is. Samsung verkocht in Q1 2024 meer telefoons dan Apple, en in lagere prijscategorieën. Als je dus je koffer in Afrika kwijtraakt, heb je ook daar genoeg Samsung devices die je signaal oppakken.

Ik heb zelf inmiddels 8 smarttags van Samsung, één keer mijn verloren sleutels mee terug mogen vinden.


Edit: En de test naar Noorwegen, is dan wel Iphone monopolie land, Apple heeft een marktaandeel van 62% in Noorwegen. Dus dat Google 2 devices vereist helpt dan niet. Benieuwd wat een Samsung tracker gedaan zou hebben.

[Reactie gewijzigd door knakworst op 31 juli 2024 08:56]

.... en Apple tags werken alleen samen met Apple producten :) Niet een goed argument om Samsung uit te sluiten, toch?

Tevens is Samsung marktleider in Nederland, dus de meeste Android toestellen (en sowieso, de meeste mobiele toestellen) komen van Samsung af. Prima redenen dus om wel Samsung mee te nemen in deze test.

[Reactie gewijzigd door segil op 31 juli 2024 09:11]

Ik betwijfel dat. Het is toch wel een beetje Samsung eigen om het Android-wiel opnieuw uit te vinden en keihard te pushen. Samsung Pay, Bixby, alle standaard Android apps die Samsung nog maar even dunnetjes overdoen en zaken als DND die apart werken binnen OneUI en zodoende niet samenspelen met apps en diensten die zich daar ook mee bemoeien. De (onnodige) koppeling tussen Samsung telefoons en smartwatches bijvoorbeeld, waarbij zaken als DND sync en de camera shutter alleen werken op Samsung telefoons.

Los daarvan kennen veel mensen niet iPhone en Android, maar iPhone en Samsung. Ze hebben het marktaandeel en de naamsbekendheid om hun eigen meuk te pushen. De mensen die USB-C een 'Samsung stekkertje' noemen zeg maar.

Totaal niet in het voordeel van de consument, maar goed.

[Reactie gewijzigd door MartijnGP op 31 juli 2024 09:33]

volgens jullie eigen artikels is het marktaandeel Samsung even groot als Apple.

https://tweakers.net/nieu...tste-smartphonemaker.html

Hierdoor Samsung zomaar "niet meenemen" lijkt me overhaaste beslissing. Of ook statements als "er zijn significant meer Apple devices" gewoon niet waar.

Ander referentiepunt: https://www.statista.com/...s-since-4th-quarter-2009/
Bovendien is de vraag: wat is “significant meer Apple-apparaten”? In bijvoorbeeld de VS kun je daar nog over discussiëren, maar als je alleen in de Lage Landen reist en zo'n smarttag wil gebruiken, dan is Apple verre van de grootste.
Het kan nog wel eens heel lang gaan duren voordat dit Google netwerk beter werkt dan het Samsung netwerk. Samsung is een grote naam, van Chipolo hebben de meeste mensen nog nooit gehoord.
Gaat dit ook echt werken op ALLE Android telefoons? Of alleen degenen met een wat kalere variant van Android? Zal het ingebakken zitten in Android 15 en zullen daardoor ook alle Samsung telefoons onderdeel worden van het Google netwerk?
Heb je onderzoek gedaan naar de grootte van het Samsung netwerk, Google netwerk en Apple netwerk? Als je puur kijkt naar het marktaandeel dan zijn Apple en Samsung beide zo'n 30% en zou het Samsung netwerk dus nauwelijks onder moeten doen voor Apple.

Ik ben natuurlijk N=1, maar mijn SmartTags werken prima ook in wat minder druk bevolkte gebieden zoals Schotland.

Dus 'ten dode opgeschreven'... zolang Samsung zo'n gigantisch aandeel heeft, lijkt me dat een beetje dramatiseren. Maargoed, de toekomst zal het leren.
Is dit technisch gezien op termijn nog te verbinden met Google-netwerk? Klinkt als interessant voor beide partijen.
Ik weet het niet. Google staat ook niet bepaald bekend om de lange levensduur van veel van hun producten. Het is dus niet te zeggen of Google hierin op lange termijn gaat blijven investeren. Wat natuurlijk wél zou kunnen is dat Samsung en Google een samenwerking aangaan en hun productlijnen samenvoegen, net als bij Wear OS.

[Reactie gewijzigd door TheVivaldi op 31 juli 2024 10:46]

Bedankt voor de toelichting, echter kan ik je reactie niet helemaal staven met de marktaandelen in NL.

In NL is het marktaandeel van Samsung bijna 50% op aantal verkochte toestellen, Apple heeft rond de 33% en de overige 17% wordt verdeeld over de overige Android merken.

Ik ben dan ook heel benieuwd hoe je
niet tippen aan de omvang van het netwerk van Google
kan onderbouwen?
Da's een bewuste keuze...
Alleen ben je je eigen keuze (= voorkeur) aan het opdringen aan de lezers.
Iemand die reviews schrijft dient altijd objectief te zijn.
Ik denk dat er inmiddels voldoende feedback is voor een follow-up artikel, waarin de drie netwerken met elkaar vergeleken worden. En dan zou ik graag erbij vermeld willen hebben:
  • Reikwijdte van het netwerk: hoeveel (potentiële) detectoren zijn er wereldwijd/in Nederland?
  • Welke apparaten doen mee in het netwerk (OS versies)
Ik heb op dit moment helemaal geen Samsung, maar het is wel interessant om te weten wat dat netwerk te bieden heeft. Ik denk zelf ook wel dat hat Samsung netwerk te beperkt is, ook al zijn er een heleboel Samsung telefooins verkocht. Wereldwijd heeft Samsung een marktaandeel van 0,37%, tegenover 72% voor Android en 27% voor IOS (Bron: Statscounter), dus dat lijkt mij een duidelijk voordeel voor Android telefoons in het algemeen.
Je refereert hier aan telefoons/devices met een door Samsung gebouwd OS (Tizen, vermoed ik). De reguliere Samsung telefoons draaien allemaal Android. (Bijv de Galaxy lijn.)

Het grafiek is dus niet representatief voor het SmartTag netwerk van Samsung.

(Dat Samsung 0.37% market share zou hebben zou toch alarmbellen moeten laten afgaan, dat is echt niet aan de orde.)

Welke je, denk ik, wilde laten zien is deze:

https://gs.statcounter.com/vendor-market-share/mobile

Wereldwijd Jun 2024: Apple 27%, Samsung 23%

[Reactie gewijzigd door Crew One op 31 juli 2024 14:51]

I stand corrected. Ik vond het al laag, maar stond er niet bij stil dat Samsung ook nog een eigen OS heeft.

Maar uiteindelijk blijft het wel feit dat Android als geheel een groter aandeel heeft dan alleen Samsung. Vraag is natuurlijk vanaf welke Android versie die Android tags werken en hoeveel toestellen die versie hebben. Dat zou je dan af moeten zetten tegen de IOS apparaten die op de door Airtag ondersteunde versie draaien.

Feit is dat ik met mijn Google Pixel helemaal niets heb aan Samsung of Apple tags. En dat is jammer. Ieder voor zich betekent sowieso verlies voor de consument. Ik snap het principe van een USP, maar soms moet je misschien ietsje meer nadenken over de consument, en niet alleen maar roepen dat je het allemaal voor hen doet. Als Airtags, Samsung tags en de Android tags nou eens native op alle devices van laten we zeggen de afgelopen 5 jaar en jonger zouden werken, kijk eens wat je dán voor netwerk hebt...
Ja, USP enzo, maar ik ga echt geen Apple kopen om die tags. Ik heb er wel over nagedacht (uiteraard niet alleen voor AT's) meer ik kreeg het niet aan mijzelf verkocht. Dus zover gaat een USP. En dat geldt ook voor Samsung. Zij hadden een unieke kans om samen met Google iets te ontwikkelen. Uiteindelijk gaan de Android tags ook op Samsung werken, dat dan weer wel.
SmartTags zijn ook updatebaar dus ze kunnen ze gewoon omprogrammeren om met Google te werken.

Ik hoop alleen dat ze dat niet doen want ik gebruik geen google account op mijn telefoon en wil dat ook niet gaan doen.
Erg jammer dit weer.
Ik snap dat het een 'bewuste keuze' is vanwege de vendor lock-in, maar wellicht had dit een goede kans geweest om juist de vergelijking te maken omdat dit de 'enige' grote speler is op de markt, naast Apple, totdat Google's tags verbeterd worden. Want anders ben je overgeleverd aan ali-express meuk in veel gevallen.

Daarbij is Samsung ook steeds meer hun tags gaan 'openzetten', zo zijn bepaalde functies van de tags al beschikbaar om te gebruiken via m'n homeassistant. maar lang nog niet alles natuurlijk.
Onbegrijpelijke keuze om de Samsung smarttag niet te testen. Het marktaandeel smartphones van Samsung is in Nederland én wereldwijd veel groter dan dat van Apple. Eigenlijk is de hele test raar want je keuze voor een type telefoon (iPhone of Samsung) bepaal je niet aan de hand van de prestaties van een smarttag. Logischer was geweest dat er 2 tests werden uitgevoerd. Een met tags die met een iPhone werken en een test met tags die met een Android toestel werken. Kan je daarna beslissen welke tag het beste functioneert bij je eigen telefoon.
Dat is dan een niet zo'n overwogen bewuste keuze.

Hoe moeilijk zou het zijn om ook 4 tags van Samsung te kopen (of misschien heeft Chris Broesder er nog wel een paar liggen). Er is vast wel iemand op de redactie te vinden die een Samsung device heeft die ook die tags in de gaten kan houden.

Want serieus, wat is nu het verschil tussen Samsung en Apple? Beide zijn het merken met een grote fanbase en beide hebben een 'walled garden' eco-systeem. En toegegeven, Samsung draait onder water op Android. Maar dat maakt het juist des te méér interessant om te kunnen zien hoe Samsung zich houdt tegenover Apple of Android.

Sterker nog, door Samsung mee te nemen kun je in het artikel de volgende vragen beantwoorden:
- Zijn er tags die in meerdere netwerken kunnen werken?
- Hoe compatible zijn die netwerken uberhaupt met elkaar?
- Hebben Apple en Samsung of Google en Samsung ook eenzelfde overeenkomst als er tussen Apple en Google is voor wat betreft het volgen van personen tegen te gaan?
- Zijn er ook goedkopere tags voor het Samsung netwerk?
- Is deelname aan het Samsung netwerk ook verplicht zoals dat bij Apple het geval is? Of is dat ook een opt-out zoals bij Google?

Het artikel had veel meer waarde gehad. Zeker ook omdat het Google netwerk nog in de kinderschoenen staat én deelname daaraan optioneel is. Je bent nu dus een volwassene met een kleuter aan het vergelijken. Tsja, als die kleuter groter is dan zal hij vast ook wel auto kunnen rijden... als er tenminste geen gekke dingen gebeuren in zijn ontwikkeling.

En dan de aanname dat Samsungs Tags op termijn ten dode zijn opgeschreven begrijp ik ergens wel maar het blijft toch koffiedik kijken. Samsung kan ook samenwerkingen aangaan waardoor de netwerken (en de tags) compatible worden. Of zorgen dat andere slimme Samsung apparaten (zoals TV's en wasmachines) die tags ook kunnen localiseren. Who knows?

Kijk als je nu 40 netwerken hebt om te testen dan snap ik dat je een selectie neemt. Maar als er effectief nog maar een drietal zijn . . . Waarom zou je die derde dan niet even meenemen? Zeker omdat de Smart-Tags in 2021 nog als 'Excellent' uit de bus kwamen.

[Reactie gewijzigd door RiDo78 op 6 augustus 2024 13:18]

Dit is al wel een keer door een youtube kanaal bekeken. Daar kwam uit dat tussen een Airtag, SmartTag en GPS tracker die van samsung het snelste bijwerkte, daarna GPS en dan pas de airtag.

Overigens deden ze het allemaal prima.
Des te opmerkelijker dat die van Samsung niet is meegenomen.
Valt wel mee, aangezien het artikel en de tests gaan over het tracking netwerk en niet per se de tags zelf. Want als dat de test was, dan missen er heel wat meer tags, zoals Tile. En Samsung's tracking netwerk aandeel is simpelweg te verwaarlozen.
Is dat laatste echt zo? Heeft Samsung niet juist het grootste aandeel in Android land?
Er zijn landen zoals Brazilië waar je vrijwel alleen maar Samsung kán kopen als je Android wil. Dan heb je dus geen drol aan Googles Find My Device netwerk, of gaat Samsung ook Googles netwerk uitrollen op haar toestellen?
Google's find my device kan je op elke android 9+ gebruiken, Samsung's spul alleen op samsungs. Het heeft dezelfde vendor lock-in als apple heeft, alleen met een veel kleiner aandeel.

Al moet ik eerlijk toegeven dat dit speculatief is, ik heb geprobeerd mijn statements te onderbouwen met cijfers maar er is verdomd weinig te vinden. Wel meerdere die dezelfde conclusie trekken als ik, maar dus toegegeven, dit lijkt grotendeels een onderbuik gevoel. Ik heb geen idee hoe dat verhoud in landen waar jij het over hebt.
Het gaat niet om wat kan..
Googles FMD wordt nu heel langzaam uitgerold én is opt-in. Apple is opt-out.

Als je op een Samsung eerst uit eigen initiatief Googles FMD app moet gaan installeren én vervolgens wachten tot de opt-in popup verschijnt, doen Samsung devices dus vrijwel niet mee met Googles FMD.
Zoiets kan je alleen maar echt aantonen door het te testen. Kleine moeite om Samsung en Tile ook mee te nemen.
Wel mee eens met Wout dat uiteindelijk iOS (lees Apple) en Android (lees Google) tags de grootste overlevingskansen hebben en misschien ooit cross platform.

[Reactie gewijzigd door Tweddy op 31 juli 2024 10:34]

ik vindt het fijner om de google netwerk te gebruiken dan die van samsung, is meer universeel.
Met mijn pebblebee erg tevreden met de google netwerk.
Vind ik in principe ook, maar het moet wel (semi-)"live" werken. Als ik in het vliegtuig zit dan wil ik bijvoorbeeld direct voor het opstijgen kunnen zien dat m'n bagage is ingeladen zodat ik bij aankomst die stress niet kan hebben.

Met een update per paar uur of zelfs per dag wordt zoiets wat moeilijker.

Toch ben ik het wel met @WoutF eens dat de tags van Samsung een keer overbodig zullen worden. De vraag is vooral: wanneer is het kantelpunt en is FMD goed genoeg?

Dan is het ook gelijk weer mogelijk om over te stappen naar bv. zo'n mooie dunne telefoon van OnePlus ipv de koelkasten die Samsung biedt voor vergelijkbare bedragen.
Maar Samsung is ook universeel. Je hebt alleen een Samsung-apparaat nodig om de smarttags te activeren, maar daarna kun je ze via elk apparaat en elk OS benaderen.
dat is toch niet universeel.

Ik kan nu gewoon met mijn xiaOMI of Google telefoon gebruik maken van een bestaand netwerk.
Hoef me niet te binden aan 1 merk.

Samsung probeert gewoon Apple na te doen. niks universeels aan.
Aan het eind zegt Wout iets over het netwerk van Samsung 😬
Het blijft jammer dat alle fabrikanten niet 1 universeel Android systeem gebruiken, maar met name Samsung er probeert een half eigen OS van te maken, met als gevolg dat sommige apparaten niet op alle Android toestellen werken. Dat heeft Apple toch een heel stuk beter voor elkaar.
Apple heeft zijn eigen netwerk, Samsung heeft zijn eigen netwerk. Google heeft zijn eigen netwerk. Hoezo is de ene dan slecht bezig en de andere niet?

Gelukkig heeft Samsung deze optie al jaren waar Google er nu pas mee komt. Blij dat Samsung daar niet op gewacht heeft en dus zelf stappen heeft gezet. Kan best dat het samengevoegd gaat worden en dat zou ook beter zijn natuurlijk (vooral voor Google, Samsungs tags werken erg goed). Maar het is nu niet anders dan Apple in dat opzicht dat ze het voor zichzelf houden.

Het Android (volgens mij nu nog praktisch pixel exclusief) netwerk is nu gewoon nog klein. Het is net nieuw, net als het de eerste dagen bij Samsung en Apple nog niks voorstelde, immers had lang niet iedereen een device die hieraan meewerkt bij de launch van het 'netwerk'.

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 31 juli 2024 09:51]

Apple heeft zijn eigen netwerk, Samsung heeft zijn eigen netwerk. Maar somehow is volgens jou Samsung wel slecht bezig en Apple natuurlijk niet :+
.
Dat is de arrogante houding dat je zelf aanneemt, en zeker niet mijn woorden.

Maar ik ben van mening dat fabrikanten als Samsung samen met Google een universeel standaard moeten ontwikkelen, en niet ieder een eigen eiland. Geen enkele consument heeft hier baat bij.
Sorry heb het net wat herschreven zodat het iets netter verwoord is...

Waarom zouden fabrikanten samen moeten werken en oordeel je daarop? En waarom gaat dat voor Apple niet op? Die kunnen ook gewoon samenwerken of zaken beschikbaar stellen zodat er zelfs maar 1 (universeel) netwerk nodig is voor alle devices. Maar dat doen ze OOK niet :)

Maar daar zeg je uiteraard niks over.

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 31 juli 2024 10:00]

Als ik even voor mijzelf mag spreken; De reden dat Samsung "stom" is en Apple niet, komt volgens mij doordat Samsung gewoon een subset van Android telefoons is en Apple een systeem heeft wat meer op zichzelf staat ( geen 3rd party iPhones, of andere IOS devices ) en Samsung altijd onderdeel is van Google's ecosysteem. Samsung sluit heel bewust andere Android devices uit waar Apple waarschijnlijk meer moeite zou moeten doen om ook Android devices te ondersteunen.

Dat gezegd hebbende; Ik ben sterk van mening dat al dit soort "find my" netwerken beter zouden worden als ze op zo veel mogelijk devices zouden werken. Blijkbaar kunnen de verschillende tags al crossplatform gevonden worden, getuige de "meereiswaarschuwing" dus de beslissing van zowel Apple, Google, Samsung etc. om niet samen te werken aan 1 super-netwerk is voor mij reden om ze allemaal stom te vinden.
Moet je voorstellen dat iedereen zijn eigen internet had gebaseerd op het merk.

Infra wil je als open standaard hebben. Ik verwacht ook dat ze later alles compatible maken, maar jammer dat dit zo moet gaan.
Het idee van Google's eigen netwerk was toch dat alle fabrikanten DAT netwerk konden gebruiken? Ik vind het teleurstellen dat de nauwkeurigheid minder is dan het Apple-netwerk. Google heeft goud in handen met significant meer telefoons om de locatie door te geven, maar krijgen het toch niet voor elkaar om te domineren blijkbaar.

Terwijl ik dit typ toch even gezocht: de Moto-tag schijnt wel UWB te doen en Google-compatible te zijn. Het ligt er dus sterk aan welke tracker je koopt, hoe elk netwerk presteert. Het aantal telefoons met UWB-ondersteuning zal wel groeien de komende jaren, dus die achterstand gaat Google wel inlopen.

https://9to5google.com/20...e-find-my-device-network/
En die Moto Tags zullen ook geen lang leven beschoren zijn. Ik bedoel: als er nu door o.a. WoutF al getwijfeld wordt over de levensduur van Samsungs tags, dan zal een kleinere smarttagspeler als Motorola (in elk geval kleiner t.o.v. Samsung) al zeker niet gaan overleven.
Dat Motorola een kleinere speler is dan Samsung wil toch niks zeggen over de betrouwbaarheid / levensduur van hun tags? Ik snap de relatie niet helemaal nml.

Overigens twijfelt @WoutF aan de levensduur, omdat Samsung z'n eigen FindMy-netwerk wil opzetten. Die kunnen nooit concurreren met Google, dat open is voor alle Android-apparaten. Motorola doet mee op het FindMy-netwerk van Google, dus ik denk dat je Wout (en de laatste alinea van mijn reactie waarop je reageert) verkeerd hebt begrepen?

[Reactie gewijzigd door Grrrrrene op 31 juli 2024 12:01]

Excuses: ik had het inderdaad verkeerd begrepen wat betreft Motorola's implementatie.
Niet te vergelijken: er wordt (m.i. ten onrechte) aangegeven dat de levensduur van Samsung tags beperkt zal zijn omdat deze naast het Google FMD netwerk zouden bestaan terwijl Samsung telefoons op Android draaien. De Moto tags gaan juist werken op dat FMD netwerk (en dus niet op een eigen ecosysteem), dus daarvoor speelt dat probleem niet.
Samsung probeert z'n eigen ecosysteem te creëren met maar één reden: commercieel gewin. Ze zien aan concurrent Apple hoeveel voordelen dat heeft. Vandaar ook dat de Samsung smartphones en tablets vol staan met eigen apps, browser, app store, enz.; trek je als bedrijf een consument eenmaal je 'bubble' binnen, dan zal deze sneller geneigd zijn om binnen dat ecosysteem te willen blijven.
Nou ja, eigen ecosysteem… half dan, want het is en blijft grotendeels Android op de meeste van hun apparaten. En de Galaxy Store gaat rap achteruit nu grote namen zich terugtrekken. Een écht eigen OS zou Samsung zich dan op moeten focussen, maar dat is ze eerder niet gelukt. Oké, alleen Bada dan, maar toen was Android nog lang niet zo groot als nu. Daarna met Tizen-telefoons is het schip gestrand en nu is Tizen alleen nog relatief groot op tv's.
Vóór Bada probeerde Samsung het al met Croix, een Linux OS wat ze uitbrachten op de SGH-F700, die in 2007 werd geïntroduceerd als Koreaanse 'iPhone-killer'. In Europa werd deze enkel via Vodafone (als F700v) aan de man/vrouw gebracht, mede waardoor deze smartphone eigenlijk alleen in Zuid-Korea een succesnummer werd. En ook dit was eigenlijk een eerste poging van Samsung om alles in eigen hand te houden. Maar omdat internationaal succes uitbleef, besloot men daarna vervolgens via enkele omwegen Windows Mobile en uiteindelijk Android te adopteren als OS.

(Ja, de F700v was ook mijn eerste smartphone.)

[Reactie gewijzigd door RRRobert op 31 juli 2024 11:56]

Croix kende ik niet eens. Interessant om te weten - dank! :)
Tile had in eerste instantie aangegeven mee te doen aan het Google netwerk. Achteraf samen gegaan met Life360 en niet met Google.
Zodra tags met Google FMD netwerk beschikbaar komen in EU dan is het volgens mij wel gedaan met Tile.

Slechte beslissing, stab in the back voor mensen die een Tile tag gekocht hebben.
Ik ben nieuwsgierig hoe lang het duurde voordat de collega van @WoutF voor elk van de tags de melding kreeg dat er een onbekende tag met hem meereisde!
En had de collega zelf een iPhone of Android telefoon mee?
De systemen ondersteunen niet elkaars tags voor de tracking. Wel kan een Android telefoon een Apple tag herkennen als die met je meereist. Dit heb ik zelf een aantal maanden geleden al een keer ervaren middels een notificatie op mijn Samsung telefoon over een Apple tag. Er is ook een Android app van Apple om deze tag vervolgens geluid te laten maken.
Dit vraag ik me ook af, het zou de test namelijk wel enorm beïnvloeden. De rest van het reisgezelschap overigens ook, welke telefoon heeft de eventuele partner bijvoorbeeld.
Dat was ook wat ik dacht, jammer dat dat niet even belicht / onderzocht is. Trackers zijn leuk, maar niet als iemand je ongemerkt wil volgen
Het staat wel degelijk in het artikel: "In onze test gebeurde dit een aantal uur nadat een collega een setje tags had meegenomen.", maar meer ook niet. Had niet slecht geweest om dit wat meer door te testen idd. Ik heb al een tijdje de airguard app op mijn Pixel phone gezet om tracking tegen te gaan, en die geeft altijd mooi aan wanneer mijn collega met zijn airtag in de rugzak samen met mij op kantoor is :D
Tx! Dat had ik nog niet aan de test gekoppeld. Waarschijnlijk omdat het al eerder in het artikel staat en helaas ook geen vergelijk trekt tussen Apple en Google.
AuteurWoutF Hoofdredacteur @Gwaihir31 juli 2024 08:25
Meteen op dag 1 in de avond :) Dus een paar uur na de overdracht
Dank.

En was er dan nog één van beide tags (fors) eerder gespot? (En welke telefoons reisden met de collega zelf mee?)

[Reactie gewijzigd door Gwaihir op 31 juli 2024 10:16]

Net voor de vakantie Fresh ’n Rebel smart finders gekocht. Werken uitstekend binnen het Apple platform en betaalbaarder.
Toevoegen als object binnen zoek mijn app, en gebruiksklaar.
het probleem van deze is dat ze geen UWB chip hebben. Hierdoor is exacte locatie bepaling niet mogelijk.
Ik heb laatst heel bewust na jaren van twijfelen toch de Apple varianten gekocht, zo kan ik binnen mijn eigen huis toch wat sneller de sleutelbos/portemonnee terug vinden.

offtopic.
Persoonlijk hoop ik dat in de toekomst ook andere apparaten of spullen vanuit zichzelf toegevoegd kunnen worden aan deze netwerken. Het zou handig zijn als elke laptop bijvoorbeeld ook ondersteuning hiervoor krijgt (tegengaan van diefstal), maar er zijn ook een tal van andere apparaten te bedenken waarbij dit handig zou kunnen zijn.
Motorola komt in augustus naar verluid met de Moto tracker voor het Android netwerk, die dat wel zou moeten hebben
Maar die tracker gaat geen lang leven beschoren hebben, want er is nu al twijfel over levensduur van die van Samsung (zie die reacties hier), dus dan zal Motorola al helemaal geen kans maken.
Om nou het ontbreken van UWB een probleem te noemen. K heb zowel airtag als die action dingen. Om je auto op een parkeerterrein terug te vinden is die van de action goed genoeg.

Bij je sleutelbos Is het wel fijn dat ze UWB hebben, daardoor een stuk makkelijker om binnenshuis de plek terug te vinden.

Kortom: afhankelijk van gebruikersdoel is het wel of niet handig
Ik heb Fresh ‘n Rebel van de Action a 6,95. Deze doen het goed maar hebben een nadeel. Ze piepen bij bewegen en heb geen idee hoe dit is te deactiveren. De handleiding beschrijft dit piepen. Het piepen lijkt een soort van alarm bij bewegen te zijn,
Dat doen originele airtags ook, betekent dat de tag beweegt én geen contact heeft met een device waar hij aan gekoppeld is.
Het duurt wel even voordat ze dat doen. Het is in ieder geval niet direct. Zou ook niet echt kunnen, als je dit bijvoorbeeld in een fiets ingebouwd hebt. Daar ben je soms wel een tijd niet mee verbonden.
Maar dan beweegt ie ook niet, als het goed is.
Maar als ie wel beweegt (dus gestolen is/verplaatst wordt) wil je toch ook niet dat een airtag zichzelf verraadt?
Ja en nee, als je hem goed verstopt, dan kan het boefje denken, 'laat maar zitten deze word getrackt.' Dan kun je alsnog je fiets terug vinden zonder confrontatie met de dief, is in deze tijd ook wat waard natuurlijk-
Goed punt, maar zoveel verstopplekken zijn er niet op een fiets. Tenzij je m in het frame gaat stoppen oid, maar dan kan je er weer nooit bij voor de batterij - en een metalen frame is een mooie faradaykooi.
Je heb een airbell voor in je fietsbel (zou ik niet doen), Lautait voor onder je zadel (zou ik wel doen maar dan specialere boutjes gebruiken) en dacht ook dat er iets was voor in je fietsband... maar goed waar is die creativiteit van tweakers gebleven :'(
Misschien zouden fabrikanten een smarttag moeten maken met een ontwerp a la die slimme ring van Samsung. Dan kun je hem gewoon in een hoekje van de fietstas gooien of over een schroef van het zadel schuiven of weet-ik-het.
Je kunt de speaker verwijderen uit de airtag, Best handig als je in je fiets/motor/auto een airtag verstopt hebt en je niet wilt dat iemand hoort dat er een airtag in verstopt is.
Dat is waar! Scherp ;)
Dat heb ik mijn AirTags nog nooit horen doen, tenzij ik zelf via de iPhone de opdracht geef om te gaan piepen.
Doen ze pas als ze een tijdje je iPhone niet gezien hebben.

https://support.apple.com/en-us/119874
If you hear an AirTag, Find My network accessory, or compatible Bluetooth location-tracking device emitting a sound

To alert people nearby, an AirTag, Find My network accessory, or compatible Bluetooth location-tracking device separated for a period of time from its owner will emit a sound when it's moved.
Dat is tegen gebruik door stalkers of andere stiekeme volgers en inderdaad by design. UIt de post van Jeuvi begreep ik niet dat hij geen verbinding had.
Ik heb er een in mijn auto liggen die dat gaat doen inderdaad. Ik gebruik mijn auto niet dagelijks
Bij de action voor nog geen 7 euro p st te koop.
"...terwijl je daarvoor bij Apples tracker een buitensporig duur hangertje moet kopen"

Dat Apple wegkomt met absurd dure dingen uitbrengen terwijl zij super anti-consument praktijken hanteren blijft mij verbazen.

Eigenlijk kwam deze test te vroeg als ik het goed begrijp. Staat er op de planning een vervolg wanneer Google's netwerk beter is? En mogelijk met een grotere range aan tags?
AuteurWoutF Hoofdredacteur @Dekar31 juli 2024 08:35
Nog niks concreet ingepland, maar lijkt me inderdaad interessant om dit over een half jaar of een jaar nog eens over te doen :)
Graag dan wel Samsung SmartTags meenemen. Het is nu zeker te laat om dat alsnog toe te voegen, maar het is voor genoeg Tweakers interessant om Samsung iig in de toekomst ook mee te nemen.

[Reactie gewijzigd door calvinturbo op 31 juli 2024 09:46]

En Tile e.d. Dit was een goede test, maar een uitgebreide test zou wat mij betreft wel mogen als opvolger.
En misschien naar een ander land laten shippen ;)
Ik denk als je dezelfde test naar US doet hij beter getracked gaat worden.

Volgens mij ide uitrol buiten US niet lang niet afgerond.
Je hoeft natuurlijk geen Apple hangertje te kopen. Op Amazon koop je hangertjes in alle soorten en maten voor een paar euro.
Daar gaat het niet om.
Dat iets duur is, maakt mij nog niks uit. Sommige mensen willen ook een dure auto. Waar het mij om gaat is dat Apple er alles aan doet om de consument zo hard mogelijk te naaien. Bv met het softwarematig onrepareerbaar maken van telefoons, zelfs met originele onderdelen. En de Apple stores rekenen dan 1000 euro voor een reparatie die eigenlijk 100 euro zou moeten kosten.

Of het softwarematig langzaam maken van oudere toestellen met een update, zodat ze meer geneigd zijn een nieuwe te kopen.

En Apple lobbyt ook hard tegen de Right to Repair act van de USA en EU onder het mom van veiligheid en kwaliteit, terwijl het daar natuurlijk niet om gaat. Het is gewoon een verdienmodel om belachelijke bedragen te rekenen voor reparaties.

Dus ze naaien consumenten en het milieu, en toch zie je iedereen met trots Apple producten gebruiken. Dat snap ik niet.
Weet je wat denk ik een flink verschil is? Op Android zullen heel veel mensen niet mee doen. Locatie en bluetooth staat bij mij standaard uit. En dat is dan ook uit. Niet zoals bij iOS, waar als je in je quick setting menu je bluetooth uit zet, het gewoon vrolijk door blijft werken. Plus, ik heb het idee dat mensen op Android veel vaker locatie uit hebben staan, omdat er bij Apple (uit eigen ervaring toen ik kort een iphone heb gehad, we zijn vele jaren verder, kan anders zijn nu) allerlei zaken niet werken met locatie uit, zoals je weer app, of zelfs de klok. Ja echt, mijn ipad die ik sinds kort heb staat vaak op 00:00 omdat ik locatie uit heb staan. Zelfs mijn auto uit 2005 weet hoe laat het is maar de ipad niet.

In ieder geval, ik denk dat als je een locatietracker wilt, je veel beter die van Apple kan kopen, omdat Apple veel makkelijker kan opleggen dat zoveel mogelijk mensen mee doen. Op Android lijkt het mij dat je meer keuze hebt om niet mee te doen. Sowieso al door gewoon locatie delen en bluetooth uit te zetten, maar ik zal apps die zorgen voor de tracking ook disablen / verwijderen, want ik wil niet dat mijn telefoon meedoet. Ik heb de find my device app dan ook niet geïnstalleerd.

[Reactie gewijzigd door Ruw ER op 31 juli 2024 06:46]

Ik denk dat 90%+ niet nadenkt over bleutooth / GPS (tenzij de accu slecht wordt en er dan ineens daar batterijbesparing wordt gekeken).

Ik zie toch een grote meerderheid met elektronica in/op/over de oren lopen --> BT staat dan wel aan lijkt mij.
Bovendien is Google Maps nog steeds een onovertroffen veel gebruikte app (oke, dat kan ik niet hard maken, noem het maar empirisch bepaald) wat ook niet echt effectief is zonder de locatiedata ingeschakeld.
Ik gebruik google maps ook. Zet ik locatie aan, gebruik ik google maps, en hop locatie weer uit.
Ik denk het niet. Als mensen bewust meer geven om privacy, dan kiezen ze geen Android maar juist een iPhone. Daar zijn privacy-achtige zaken namelijk veel gebruiksvriendelijker in te stellen en in te regelen. Bovendien heeft Google als verdienmodel dataverzameling en Apple als verdienmodel (dure) hardware en diensten verkopen. Ik zou wel weten waar ik voor kies als privacy mij lief is. Neem bijvoorbeeld Private Relay. Veilig surfen zonder dat je er ook maar iets van merkt.

Nee, het succes van de AirTag is gewoon het feit dat er veel gebruikers zijn en dat het systeem gewoon beter werkt.

[Reactie gewijzigd door Naafkap op 31 juli 2024 07:37]

Dit heeft niks met privacy te maken. Overigens vind ik het wel triest dat de privacy propaganda van Apple zo haar sporen na laat. Hoe block jij trackers op iOS? Stel een website heeft een facebook pixel. Wat doe jij daar tegen? Ik heb daar software voor lopen. Software die uiteraard niet beschikbaar is op iOS.

Als je echt om privacy geeft gebruik je een android telefoon zonder google apps, of een alternatief besturingssysteem, of geen mobiele telefoon. Maar. Airtags e.d. hebben niks met privacy te maken. Snap niet waarom je daar over begint tegen mij.
Dit heeft niks met privacy te maken. Overigens vind ik het wel triest dat de privacy propaganda van Apple zo haar sporen na laat. Hoe block jij trackers op iOS? Stel een website heeft een facebook pixel. Wat doe jij daar tegen? Ik heb daar software voor lopen. Software die uiteraard niet beschikbaar is op iOS.
Dan zou ik even de volgende support artikels van Apple eens doorlezen:
https://support.apple.com...e/iphone/iphb01fc3c85/ios
https://www.apple.com/nl/legal/privacy/data/nl/safari/
https://www.apple.com/nl/privacy/
Heeft Apple een keer een audit toe gestaan van een externe partij om alle claims te verifiëren? Nope. Je moet ze maar geloven op hun blauwe ogen. En

https://www.security.nl/p...hun+privacy+te+beschermen

Of deze:
In fact, regulators in France fined Apple $8.5 million for illegal data collection in early January, and the company is facing as many as four different class-action lawsuits for a privacy problem Gizmodo uncovered late last year.

https://gizmodo.com/apple...data-gathering-1849855092

Leuk dat ze alles in rozengeur en manenschijn op hun eigen website zetten, zonder bewijs geloof ik niks. Dus nogmaals, wil je echt privacy, neem een open source OS dat hier bekend om staat, en controleerbaar is, zoals Graphene.
Inderdaad opmerkelijk dat ze van Frankrijk een boete gehad hebben voor illegale dataverzameling, terwijl hierboven gesteld werd dat Apple dataverzameling niet als verdienmodel zou hebben. Waar verzamelen ze dan die data voor? Dan hadden ze dat beter meteen al niet kunnen doen, als ze er toch geen doel voor hebben.
Er zijn gewoon adblockers op iOS beschikbaar. Die blokkeren ook de tracking pixels van allerlei bedrijven.

Maar goed. Dit artikel gaat over AirTags en dergelijke.
Klopt, AdGuard draait hier prima op iOS.
Hoe block jij trackers op iOS? Stel een website heeft een facebook pixel. Wat doe jij daar tegen? Ik heb daar software voor lopen. Software die uiteraard niet beschikbaar is op iOS.
U bent klaarblijkelijk niet goed op de hoogte. Safari in iOS regelt dat allemaal voor mij, het blokkeren van trackers. Ik kan per website precies zien welke trackers er zijn en dat deze indien gewenst allemaal geblokkeerd kunnen worden. Mooie is dat het gewoon ingebakken zit dus ik hoef geen extra software te laten lopen. Software die u laat lopen is ook ‘gratis’ zeker? Verdienmodel? Snapt u het?
Als je echt om privacy geeft gebruik je een android telefoon zonder google apps, of een alternatief besturingssysteem, of geen mobiele telefoon. Maar. Airtags e.d. hebben niks met privacy te maken. Snap niet waarom je daar over begint tegen mij.
Jij beweert dat mensen een Android kiezen omdat ze zich bewust zijn van privacy en daarmee allerlei zaken uit kunnen zetten, niet ik. Daar reageer ik op. Ook ga je niet in op verschillen in verdienmodel van Apple versus Google. Bij Apple betaal je voor je hardware en software met je euro’s. Bij Google zijn veel zaken ‘gratis’ dan betaal je met je gegevens.

[Reactie gewijzigd door Naafkap op 31 juli 2024 07:55]

Ik heb het gewoon niet over privacy in mijn originele comment. Je ziet dingen die er niet zijn. Daarnaast, zoals ik al zei, als je om privacy geeft, gebruik je geen iphone of android telefoon met google apps. Eerder android zonder google apps of een alternatief, volledig op privacy gefocussed OS, zoals Graphene. Maar, het gaat in mijn comment, en in deze review totaal niet over privacy.

[Reactie gewijzigd door Ruw ER op 31 juli 2024 08:19]

En als de software die hij laat lopen nu open source is en hij die zelf host op een server bij hem thuis, is er dan nog steeds een verdienmodel?
Bluetooth, wifi en gps aan of uit hebben gaat niet perse om privacy. Gebruikers willen bijvoorbeeld niet zomaar allerlei meldingen als ze de feature niet gebruiken, dus zet men het uit. Of gebruikers zetten een feature pas aan als het willen gebruiken en uit als ze het niet nodig hebben. Men laat ook niet zomaar het licht aan staan als het niet nodig is of last geeft, ook al verbruikt een lamp tegenwoordig minder energie. Het is dus prima mogelijk dat Android-gebruikers het gewoon niet altijd maar gebruiken.

Natuurlijk valt dan op te merken dat gebruikers dat uitzetten niet zomaar doen, maar Google en Apple hebben er natuurlijk ook niet zomaar opt-out van gemaakt. Ze proberen te voorkomen dat gebruikers features te veel uit zetten. En dan is de vraag wat de apparatuur van Apple of met android dan kan, zelfs al zetten gebruikers de functionaliteiten als BT of gps uit. En dan gaat het bij Apple al snel om het punt dat BTle niet volledig door de gebruikers uit te zetten blijkt en dat zowel vanuit Apple als Google er heel veel onduidelijkheid is wat de apparatuur precies niet meer doet als de gebruiker BT, wifi of gps uit meent te zetten.

Ik ben het met je eens dat Apple daarin een voorsprong kan hebben. Bijvoorbeeld omdat het hun makkelijker lukt om de hardware toch aan te laten staan zelfs als de gebruiker meent het uit gezet te hebben. Terwijl google daar veel meer moeite mee heeft omdat de verschillende fabrikanten dat soort werking niet zomaar kunnen of willen leveren.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.