Apple AirTag (4 stuks) Review

DarthPlastic 30 april 2021, laatste update op 1 mei 2021, 5.817 views Product gekocht

Apple AirTag (4 stuks)

Samengevat: Briljant handige (en leuke) units. Goede prijs/kwaliteitsverhouding en veel features, die naar verwachting volgens de "Apple Magic" werken. Klik hieronder voor de volledige review...

Pluspunten

• Gadgetfactor
  • Localisatiefeature werkt top
  • Prijs/kwaliteit

Minpunten

• Geluid relatief zacht
  • Hoesje noodzakelijk (geen bevestigingsgaten)

Samengevat: Briljant handige (en leuke) units.
Ik schrijf zelden reviews, aangezien dit een enorm nieuw product is en er waarschijnlijk hoge behoefte is aan praktijkervaringen met de Airtags ben ik toch in de pen geklommen. Vond je dit nuttig, laat dan even een bericht/comment achter :)

Ik heb een stapel Airtags en diverse hoesjes/accessoires gekocht om goed te kunnen testen.

Als eerste de unboxing:
Uitpakken/installeren verloopt geheel volgens de "Apple Magic" zoals je mag verwachten. Je trekt de batterijstrip uit de Airtag en je iPhone biedt automatisch een popup-menu aan om deze te koppelen. Vergelijkbaar met AirPods.
Eenmaal gekoppeld krijg je een subtiele maar duidelijke uitleg vanuit de "Find My" app.
Vervolgens kun je een naam en een icoontje instellen, zodat je de AirTag de naam van het item kunt geven waar je hem aan vastmaakt.

App:
De Find-My app is het centrum om de AirTags te gebruiken. Je ziet een kaart waarop al je AirTags zichtbaar zijn. Ook toont je iPhone welke items je momenteel bij je draagt.
NB: De Find-My app is ook op Macs geinstaleerd. Mijn recent model Macbook (Air M1, 2021) herkende de AirTags nog niet. Edit: Na update naar OS Big Sur 11.3 wel!

Functionaliteiten:
Binnen de Find-My app heb je per tag de volgende features:
Geluid: Door op de geluidsknop te drukken gaat je AirTag piepen. Het geluid is relatief subtiel en zacht, maar door de toonhoogte wel prima op te sporen. Het geluid wordt met een piëzo-piepertje gemaakt, wellicht weten een aantal lezers dan al wat voor geluid het is.
Localiseren: Door de localiseerknop te gebruiken kan je iPhone dmv de Ultra-Wideband sensor (op de nieuwere modellen iPhone) achterhalen wat de afstand en richting tot de AirTag is. Heel erg gaaf en het werkt super. Je wordt letterlijk in de goede richtng gewezen om je Tag terug te zoeken. Het werkt vreselijk nauwkeurig.
Verloren: Door een AirTag als verloren te markeren, kun je een telefoonnummer en een boodschap achterlaten wat een vinder zal zien als hij hem scant. Zodra de AirTag ergens in range komt, kun je een notificatie krijgen. Dit werkt vanaf zowel andere iPhone- als Android telefoons (aangezien de AirTag een NFC chip heeft en een webpagina-URL zal delen aan de telefoon die hem scant). Deze functie heb ik nog niet uitgebreid getest.

Formfactor:
De AirTag is heel klein gezien alle functionaliteit die je ervoor terugkrijgt. Hij is echter dikker dan ik dacht, waardoor je hem bijvoorbeeld niet makkelijk in een portemonnee kunt meenemen. In mijn tas is hij echter prima weggestopt.
De AirTag heeft volledig gladde buitenzijden dus wil je hem ergens aan vastmaken, is een hoesje noodzakelijk.

Hoesjes:
Ik heb 4 verschillende gekocht om goed te kunnen testen. Het leren hoesje voelt erg degelijk aan en de AirTag past er prima in. Wel is hij aan de grote kant, omdat er een vrij groot stuk leer omheen zit. De plastic (kleinere) sleutelhanger moet nog binnenkomen. De leren bagage-tag is vrijwel identiek aan de leren sleutelhanger alleen heeft deze een langere draagband. Deze is erg stevig, wat juist erg prettig is bij bevestiging aan een tas of koffer.

Tot zover deze minireview; hopelijk veel waarde! Heb je vragen, stel deze dan gerust.

Heb jij ook een Apple AirTag (4 stuks)?

Zou je zo'n tag ook kunnen gebruiken voor aan de halsband van je kat? Ben altijd wel benieuwd waar ie uithangt :)

Voor huisdierentracking moet je vaak weer een abo afsluiten, dan is een Airtag best een betaalbaar alternatief.
Ik heb m wel aangeschaft voor m'n kat. Vooral om te zorgen dat mocht ze weglopen, ik weet waar ik moet zoeken. Verwacht geen wonderen van echt precies pinpointen waar, maar de ervaring heeft mij geleerd dat vooral uitzoeken waar je moet zoeken het meeste tijd kost :)
Het hangt wel een beetje van de grootte van de kat af of het 'leefbaar' is, maar bij mijn kat van +- 3,5kg gaat het prima.
Ah cool! goed om te weten dat je er dus wel wat aan hebt. Mijn kat is een unit van 7kg, dus dat moet qua grootte van de tag wel goed gaan. thnx!
Hoe heb je de tag bevestigd? Zijn er speciale halsbanden voor de kat waar de tag in past?
De hanger van belkin gebruikt, zonder de extra ‘ring’ die erbij zit en dan direct op de halsband.

Ik gebruik hem alleen als ik naar een ‘vreemde’ plek voor haar ga. Thuis laat ik hem af (appartement in A’dam met dichte binnentuin)
Zou kunnen, maar er zit geen GPS in dus je kan niet (altijd) in real-time op de hoogte worden gebracht van zijn/haar positie.
Waarom niet: deze ook bestellen in dat geval

Edit: dit was reactie op @Hulleman niet op the inquisitor

[Reactie gewijzigd door BlowFish op 26 mei 2021 15:28]

Daar zit ook geen gps in.
Nee daar gaat de airtag in 8)7
ziet er goed uit! jammer dat de airtag geen gps tracker is.
Je reageert anders op iemand die dat wel vraagt, iig duidelijk nu, aangezien je edit.

[Reactie gewijzigd door Xfade op 26 mei 2021 18:13]

Of je maakt er zelf een: https://www.thingiverse.com/thing:4864025

(je hebt wel een 3d printer nodig. Het ontwerp is wel leuk, je print om de airtag heen en het geheel is dan dus volledig waterdicht)

[Reactie gewijzigd door foobalicious op 26 mei 2021 16:18]

Als er genoeg Apple devices (lees iPhones) in de buurt zijn die hun GPS locatie anoniem doorgeven aan FindMy Phone dan weet je wel waar de Tag zich bevindt. Dat is nu net het hele principe van het systeem van Apple. Samsung heeft ditzelfde principe ook voor elkaar met hun smarttags (Galaxy Find Network) en die Tags kun je ook middels SmartThing gebruiken om anders om een device te alloceren of iemand een noodmelding te geven et cetera. Ze zien er niet zo gelikt uit maar hebben wel veel meer functies en standaard een mogelijkheid om te bevestigen aan een sleutelring of zo.
Dat klopt, maar dat maakt mijn reactie toch niet minder waar? Als je kat in het weiland gaat lopen waar geen iPhones in de buurt zijn dan kun je hem/haar niet actief tracken, want er zit geen GPS op.
Dat klopt, het maakt jouw uitspraak niet minder waar. Je kunt niet altijd realtime op de hoogte zijn.,
Het is geen live GPS tracker he, alleen een range van max 20 meter? Dus mocht je kat vaak buiten lopen lijkt mij dit niet geschikt.
Ik kom daar nu ook achter. Ik was even in die veronderstelling. Jammer! Wel echt een mooi klein apparaatje daarvoor :)
Het zou kunnen werken als een GPS trackers wanneer er in de buurt veel mensen wonen met een U1-chip iPhone (11 of 12)
AirTags do not include a GPS chip like your iPhone. Instead, Apple has used its proprietary U1 chip with ultra-wideband technology to create a peer-to-peer network that taps into the 1.65 billion Apple devices out in the wild to nail down the location of an AirTag.
Uitleg
Dan wordt de locatie van de tag geupdate door een iPhone in de buurt van de Airtag.

edit: locatie updaten gebeurt ook via bluetooth, niet alleen de U1-chip, alhoewel de U1-chip een nauwkeurigere locatie geeft.

[Reactie gewijzigd door ArjenLammerts op 26 mei 2021 13:54]

Zodra een iPhone (ook die van mij) in de buurt komt van die kat, krijg je de locatie ongeveer door. Heb je een U1 chip, in je iPhone (huidige of vorige generatie) dan wordt je er ook naartoe geleidt als jij in de buurt bent van je Airtag. Ik denk dat het dus wel degelijk kan werken. Sowieso al makkelijk dat je gewoon fietsend kan zoeken, zonder dat je onder elke auto hoeft te kijken.
Ik had er 1 voor mijn vrouw gekocht. 29,- + hoesje van 39,-. Gekoppeld, aan de praat en toen geprobeerd met de sleutelbos incl. Airtag de telefoon te vinden. Dat kan dus niet 8)7 Het werkt maar 1 kant op. Andere producten doen het zoals verwacht, daar kan je op de tag drukken en je telefoon gaat af.

Viel mij in ieder geval erg tegen.
Tsja voor jouw use-case heeft Apple een andere oplossing, de Apple Watch. Daar zit een 'find-my-phone' functie op waarmee je telefoon gaat pingen (kort indrukken) of pingen en lichtflitsen geven (lang indrukken).

Maar als je het toch over 'de andere kant op' hebt, wat ik mis is dat je een of meerdere airtags ergens aan een vast object bevestigt (of in een lade leg ofzo) en zodat de iPhone dan weet (waar en in) welke ruimte hij zich bevindt. Dus als je dan zegt: "Hey Siri, doe het licht aan!" dat niet alle lampen in huis aan gaan maar slechts diegene in de ruimte waar je bent. Of dat je automation-routines kunt maken: Als ik mijn slaapkamer binnen loop na 23 uur, doe dan het licht in de woonkamer uit.

[Reactie gewijzigd door RiDo78 op 27 mei 2021 10:08]

Airtag V2 :+ :Y)
maar inderdaad jammer. Concurrenten hebben deze feature wel. En met hoe vaak ik mijn telefoon weer misplaatst heb :+ zou het best handig zijn
Nog een pluspunt: Je kunt zelf de generieke batterij vervangen.
Kun je deze dingen resetten als je niet de eigenaar bent?
"Ja", maar dan wordt 'ie toch weer gekoppeld aan het account van de eigenaar, door het Find My netwerk: https://support.apple.com/nl-nl/HT212251

Dus, nee.

Maar stel, iemand wil jou er 1 kado geven, speelt er eerst nog even mee, doet ze op de post, maar is vergeten ze van tevoren los te koppelen. Dan kan je middels die reset procedure alsnog achteraf de AirTag resetten zonder dat een apparaat van de eigenaar de opdracht geeft. Moet diegene de verstuurde AirTag wel eerst van het account halen, dan kan je de AirTag na de reset overnemen.
Nog een nadeel: Het is wellicht niet de beste tool om je gestolen fiets terug te vinden als de dief een iPhone heeft. Je krijgt dan na een tijdje de melding dat er een AirTag met je meereist.

Dit is gedaan om te voorkomen dat de AirTag als stalking device wordt gebruikt.

Android gebruikers kun je dan overigens wel stalken....
Leuk onderzoekje, heeft de gemiddelde fietsendief een Android of iOS device?

Dit miste ik nog, verder goede en nuttige review:
Tegen de tijd dat die melding komt heb jij je fiets toch wel terug gevonden hoop ik?
Precies. Op het moment dat ik mn fiets kwijt ben, waarschijnlijk dezelfde dag nog, zou ik al gaan zoeken. Tegen de tijd dat dat ding doorgeeft aan de dief dat er een airtag meereist, staat de politie hopelijk al op de stoep.
Nee hoor, want ze gaan op een gegeven moment piepjes geven
Prima dingen. Heb er al ook al mee mogen spelen. Is zie de prijs/kwaliteit niet als pluspunt. Eerder een minpunt. Ook jammer dat je er geen hoesjes bij krijgt.
Ik snap je punt, goede comment.
Vanuit mijn review gezien heb ik het om de volgende reden als pluspunt genoemd:
Ik had voor Apple normen eigenlijk een hogere prijs verwacht. Zeker omdat de zoekfunctie via het 'Find My' netwerk echt een pluspunt is wat andere trackers (nog) niet hebben.
Het niet meesturen van een hoesje geeft mij de vrijheid om per tag te kiezen hoe ik hem wil inpakken, voor mij dus ook geen nadeel.
Niet helemaal mee eens. Een gat er in voor een ring is er ook niet dus zeker een min punt dat je altijd een hoesje moet bestellen als je hem ergens aan wilt hangen.

Dat moet in mijn ogen ook mee wegen in de prijs/kwaliteit.
Bedankt voor de review, was me niet helemaal duidelijk wat dit nu precies was. Nu wel dus!
Ok, ik ben nog steeds niet overtuigd. Heb jaren geleden al eens dit soort apparaatjes uitgeprobeerd. Nadeel was dat de batterij snel leeg was en het bereik zeer slecht. Hierbij dus niet. begrijp ik?

Stel, ik had een gezellige avond en 's avonds laat rijd ik ergens over een fietspad in een onbewoonde omgeving en verlies mijn AirTag die in m'n portemonnee zit.
Ik kom thuis en denk, nee!! Zoekfunctie aan en die stuurt mij dus direct naar de plek waar mijn spulletjes liggen. Toch??
De meerwaarde zou voor mij alleen zitten in een apparaatje dat zonder hulp van derden terug is te vinden.
Hoor het graag.
Ik heb er geen, laat ik dat even voorop stellen. Maar ik ben ook nieuwsgierig hoe het werkt. En uit de berichtgeving maak ik op dat het als volgt werkt:

Er zit geen gps of iets dergelijks in. Dus als jou tag ergens in een weiland ligt kan hij daar erg lang liggen. Zodra er echter iemand met een iphone langs komt maakt de tag verbinding met die telefoon en via die telefoon van een ander word er via het apple systeem een berichtje naar jou gestuurd waar jou tag ligt.

Het hangt dus deels af van de dekking van iphones door het land.

Edit: misschien dat hij ook onthoud wanneer en waar je tag voor het laatst verbinding had met je telefoon. Maar dat lees ik niet zo snel in de berichtgeving.

Is de tag binnen het bereik van je eigen telefoon dan kan je de tag geluid laten maken. Of een soort warmer /kouder zoek spelletje doen via de app op je telefoon.

[Reactie gewijzigd door Edgenumber op 7 mei 2021 17:01]

Ik heb die van mij eergisteren in lost modus gezet op een andere locatie waar ik overmorgen pas weer ben. Vandaag ok 14:35 heeft hij voor het laatst verbinding gehad met een iPhone.
Hij onthoud zijn laatst bekende locatie.
Geluid kan je volgens mij ook remote maar dan zou hij dus op dat moment in verbinding moeten zijn met een iPhone.
Ik kan dat nu niet omdat die verbinding dus voor het laatst om 14:35 was.
Op een plek waar iemand anders met een iPhone voorbij loopt, zal de locatie vrij snel kunnen worden gedeeld. We hebben dit dit weekend even getest en dat gaat erg goed.
In jouw voorbeeld wil je de tag terugvinden op een lange weg waar niemand anders voorbij komt 's nachts. De techniek kan je in dat geval wel helpen om hem terug te vinden, maar dan zul je de weg zelf terug moeten rijden. Je iPhone kan hem detecteren zodra je in de buurt komt. Dat scheelt je alsnog het zoekwerk in het midden van de nacht :)
Je zult dan kunnen zien waar je telefoon de airtag voor het laatst zag. Als niemand je portomonee heeft meegenomen zal je hem makkelijk kunnen terugvinden. Als hij is meegenomen kan je de lost mode gebruiken, dan ben je er van afhankelijk dat er andere iphones in de buurt zijn.
Ik heb er ook een "voor de grap" gekocht. Ben er erg tevreden mee.
Wel vind ik de hoesjes van Apple erg duur. Heb nu via AliExpress een goedkope sleutelhanger van € 1,50 gekocht.

Daarnaast is het voor mij echt alleen handig voor aan m'n sleutelbos, aangezien ik die nog weleens "kwijt" ben. Al mijn overige spullen weet ik feilloos te vinden.
Dit detail klopt niet, er zit een spoeltje en magneet in. Een piezo klinkt heel anders.