Door Donovan Kerssenberg en Friso Weijers

Google Pixel 7 en Pixel 7 Pro Review

Indrukwekkend en teleurstellend tegelijk

12-10-2022 • 19:00

242

Singlepage-opmaak

Conclusie

De Pixel 7 en Pixel 7 Pro zijn een lastige optelsom van enerzijds heel goede aspecten en anderzijds onderdelen die teleurstellen. Dus afhankelijk van wat je zelf belangrijk vindt, kunnen dit telefoons zijn waar je veel plezier aan beleeft, of telefoons die je liever ontwijkt. Dat heeft ook alles te maken met de voorgangers; de verschillen met de Pixel 6 en 6 Pro zijn niet enorm en dat maakt het lastig om enthousiast te worden over deze nieuwe Pixels. De camera's zijn wat beter, maar het verschil is niet enorm, de accuduur is soms slechter, soms beter en de soc is grofweg even snel, met uitzondering van machinelearningberekeningen. De throttling is gelukkig aangepakt en dat de accuduur onder 4G/5G beter is, vinden we ook fijn. Als je van een ander merk komt, heb je hier allemaal misschien geen boodschap aan en maakt het weinig uit.

Laten we even beginnen met wat Google goed doet met de 7 en 7 Pro. In het dagelijks gebruik maken beide Pixels indruk; de combinatie van software die goed geoptimaliseerd is voor de hardware, schermen met hoge helderheid en hoge refreshrates, en een strakke versie van Android maken dat de Pixel 7 en 7 Pro heel fijn zijn om te gebruiken. Daarnaast is er natuurlijk het camerasysteem waar Google om bekendstaat. Hoewel de verschillen met de 6-serie klein zijn, maakt Google met het verbeterde Super Res Zoom-algoritme, de macromodus, wijdere ultrawidecamera en verbeterde telelens op de Pro, snellere Night Sight-foto's en 4k60fps op alle camera's weer een mooie stap. Ook vergeleken met de concurrentie kunnen de Pixels op cameravlak absoluut mee met de top van de markt en telefoons die veelal een stuk duurder zijn.

Daartegenover staan de zaken waar Google duidelijk minder waarde aan hecht. Daar is de fabrikant ook open over. Hoge scores in benchmarks vindt Google niet boeiend. Als het goed genoeg is om de verschillende machinelearningalgoritmen te draaien en bepaalde gebruikservaringen mogelijk te maken, is het snel genoeg. Daar kunnen we deels in komen, maar toch zien we het als gemiste kans om bij een soc-redesign niet meteen wat extra grafische rekenkracht voor gaming toe te voegen of modernere, efficiëntere cpu-cores te gebruiken, om zo de accuduur te verlengen. Dat is immers een onderdeel waarop de Pixels geen hoge ogen gooien; vergeleken met de concurrentie is de accuduur gewoon matig. En ook de laadsnelheid steekt mager af bij wat sommige andere merken doen.

Dat maakt het heel lastig om een algemene conclusie te trekken. Gebruik je nu een van de Pixel 6-telefoons, dan hoef je echt niet naar de winkel te rennen, misschien alleen als je een smartphone beschouwt als camera met belfunctie. Als de camera je juist niet uitmaakt, zijn er in het Android-kamp een heleboel telefoons die ook mooie schermen hebben, voorzien zijn van krachtige hardware en langer op de accu meegaan.

Het interessantst zijn de Pixel 7 en 7 Pro voor mensen die nu wellicht een iPhone of Samsung Galaxy-telefoon hebben. Daarbij moeten ze waarde hechten aan een goede camera, een fijne gebruikservaring, schone software, snelle updates en lange ondersteuning, en niet per se wat hardware betreft het beste van het beste willen hebben. De tijd moet uitwijzen of die groep in Nederland groot genoeg is voor Google om hier significant marktaandeel te gaan veroveren. De prijs helpt daarin in ieder geval flink mee, want met prijzen van 649 en 899 euro zet Google de telefoons scherp in de markt, zeker gezien de huidige wisselkoersen en economische situatie.

Reacties (242)

242
238
96
9
0
68
Wijzig sortering
Anoniem: 361276 12 oktober 2022 21:03
Misschien is het wel handig om alle specs ergens op te sommen voor de echte Tweakers, zo mis ik nu bijvoorbeeld of deze telefoon Sim+E-sim heeft of Enkel/dubbel Sim. En geluid zit er een mono speaker in of duo. Kan ik natuurlijk makkelijk opzoeken maar ik lees juist een review om al deze informatie gelijk te krijgen.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 361276 op 23 juli 2024 02:43]

Dit staat gewoon vermeld op de gelinkte productpagina. Er zit een nanosim slot in en een stereospeaker.

Zoals @Currry aangeeft is mijn comment achterhaald en zit er niet alleen een nanosim slot in, maar is er ook een e-sim mogelijkheid. Daarbij zit er een stereospeaker in.

[Reactie gewijzigd door PaulR op 23 juli 2024 02:43]

Toch opvallend dat juist een van zijn punten er niet juist instaan. Op Tweakers staat bij sim namelijk alleen nano sim en het is nano én e-sim.
Heb het zojuist gefixt in de Pricewatch.
@WoutF Kan je ook bevestigen dat de pixel 7 en 7 pro MEP ondersteunen op de eSim (dus dat je ook dual eSim kan doen)?
Nee, dat hebben we niet getest en we hebben ook niet zo snel twee esims voorhanden. Volgens de Android Developer Console wel overigens: https://twitter.com/MishaalRahman/status/1575496406256582656
esims voorhanden Wout? Dat zit toch gewoon al in de telefoon? Ik heb een esim in mijn iPhone en heb daar afgelopen zomer voor de vakantie in de VS voor een paar dollar een data-abonnement op gezet via Nomad, zonder dat ik daar hardwarematig iets aan heb hoeven doen.
Ja, maar je moet dus inderdaad wel een virtueel abo hebben om op die esim te zetten.
Komt de lagere accuduur niet door een software-bug? Engadget heeft het over “great” en “solid” battery life. Zelfde geldt voor The Verge die zegt “Google’s all-day battery claims are accurate.”.

[Reactie gewijzigd door iOnoWLIt op 23 juli 2024 02:43]

Engadget heeft het over een 'video rundown test'. Als dat de enige test is waar ze zich op baseren, dan vind ik dat niet sterk. Bij het afspelen van een video worden vrijwel alle onderdelen in de soc behalve de video decoder niet of nauwelijks belast. Daarnaast - ervan uitgaande dat ze een lokale video gebruiken - wordt de wifi of 5g-verbinding ook niet ingezet. Daarmee test je dus maar een heel klein deel van het stroomgebruik.
Er gaan meerdere geruchten rond dat de batterijduur echt prima is! MKBHD is er ook over te spreken.
Ik kan alleen maar afgaan hoe wij accuduur op smartphones al jaren gestandaardiseerd testen. Feit is dat de Pixel 7-telefoons vergeleken met veel andere telefoons minder lang meegaan. Dat andere reviewers dat niet als kort ervaren, kan natuurlijk.
MKBHD heeft geen gestandaardiseerde accutests, hij heeft zijn normale dagelijkse gebruik om accuduur 'aan te voelen'.

Dat is prima en in veel gevallen komt het overeen met bevindingen in gestandaardiseerde tests, maar het introduceert veel variabelen die je niet wilt laten meespelen.

Om maar een een grote factor te noemen: het weer. Bij helder weer in de zomer is het veel langer licht en zal een smartphonescherm veel helderder moeten staan om afleesbaar te zijn, met kortere accuduur tot gevolg. In het najaar met somber weer hoeft het scherm minder helder. Hetzelfde geldt als je veel binnen bent vs buiten.

Daarom doen we gestandaardiseerde testen: zodat je, onafhankelijk van andere factoren, accuduur kunt vergelijken tussen smartphones :)
Waarom zou je die variabelen niet willen laten meespelen? Niemand gaat uren webbrowsen bij X% helderheid. Je dag is verschillend, bereik is anders, helderheid is constand anders. Een steeds andere scnerio over meerdere dagen zegt meer dan een enkele test met een fixed scenario lijkt mij.
Waarom zou je die variabelen niet willen laten meespelen?
Omdat je dan appels met peren aan het vergelijken bent. Wij vergelijken appels met appels, of eigenlijk: telefoons met telefoons. We hebben alle telefoons getest met deze zelfde tests sinds jaren. Je kunt bij ons dus al die telefoons onderling vergelijken.

En ja, je gaat niet uren achter elkaar browsen. Of video kijken. Maar je weet nu wel op diverse fronten de onderlinge verhoudingen tussen veel van de telefoons die je in de winkel kunt kopen. Wij testen ook veel meer telefoons en zetten dat allemaal in de BBG. Wij vinden dat heel waardevol en veel van de lezers ook.

Wat Marques en Arun doen, is prima voor hun reviews en hun publiek. Het past in hun format. Hun publiek relateert dat aan wat ze van hen gewend zijn. Ze testen ook veel minder telefoons dan wij, hun data is totaal niet reproduceerbaar en niet na te zoeken en te vergelijken zonder video's te kijken. Dat is voor hun en hun publiek niet belangrijk, maar voor ons en ons publiek wel :)

Wij doen bij reviews ook niet alleen tests. We schrijven ook indrukken op van accuduur bij dagelijks gebruik. Maar we hebben ook deze data uit gestandaardiseerde tests. Want wij willen dat dit soort 'softe' indrukken ondersteuning hebben van reproduceerbare data.

Marques zegt trouwens dat hij de Pixels ongeveer een week heeft, en dat is bij benadering even lang als wij ze in gebruik hebben gehad. Arun ook. Daar zit het verschil dus niet :)
Puur om jullie test proces beter te snappen: Testen jullie dan bij iedere release alle toestellen opnieuw? Of testen jullie ieder toestel eens en houden jullie die scores bij? En in geval van dit 2de, gebruiken jullie dan steeds dezelfde websites (en dezelfde versie van die websites, een snapshot die jullie lokaal hosten ofzo) want anders heb je nog steeds variabelen... Een bug in de javascript die onnodig veel load genereerd, een nieuwe versie van een website die meer RAM nodig heeft, ...

Ik wil maar zeggen, tijd is ook een factor bij browsertests, youtube.com is vandaag een andere website dan 6 maanden geleden en het is me niet duidelijk wat de impact hiervan is op het verbruik.
Puur om jullie test proces beter te snappen: Testen jullie dan bij iedere release alle toestellen opnieuw? Of testen jullie ieder toestel eens en houden jullie die scores bij? En in geval van dit 2de, gebruiken jullie dan steeds dezelfde websites (en dezelfde versie van die websites, een snapshot die jullie lokaal hosten ofzo) want anders heb je nog steeds variabelen... Een bug in de javascript die onnodig veel load genereerd, een nieuwe versie van een website die meer RAM nodig heeft, ...
Goede vragen!

We kúnnen niet alles hertesten, want we moeten ook telefoons terugsturen. Als we ze hebben, doen we geregeld hertests bij een grote release (voor deze review zijn de Pixel 6's opnieuw getest onder Android 13 volgens mij), maar van veel modellen is er inderdaad alleen de score rond de release. We hertesten wel veel direct bij release, vooral als de scores 'verdacht' zijn, bijvoorbeeld omdat de onderlinge verhouding tussen de testresultaten ogenschijnlijk niet klopt.

Het zijn dezelfde snapshots van websites die we lokaal hosten, met altijd het scherm op dezelfde helderheid van 250 candela per vierkante meter, altijd via hetzelfde wifi-netwerk of, bij 4g, met dezelfde simkaarten bij dezelfde provider. In ons gebouw zit intern een antennesysteem, waardoor we variabelen zoals drukte op het mobiele netwerk in de omgeving uitsluiten.

We vinden het stiekem wel jammer dat we niet met goed fatsoen dezelfde browser op de telefoons kunnen krijgen, want ook die verschilt natuurlijk en dat is niet wat we willen meten. Op iPhones is het altijd Safari iig, en op Android de standaardbrowser, vaak Chrome :)

[Reactie gewijzigd door arnoudwokke op 23 juli 2024 02:43]

Ok, cool. Wel goed om te horen dat het precies wel om zo goed mogelijk gesandboxte omgeving gaat met local hosted websites. Dat vermindert de variaties drastisch. Goed werk!
Dank voor de uitgebreide beantwoording van de vragen hier. Echt heel tof dat jullie dat doen!

Ik heb nog wel een extra vraagje...

Is er een track record dat Google de accuduur naderhand verbetert door bugfixes e.d.? Ik heb met diverse telefoons gemerkt dat er kort na lancering nog wat bugs worden aangepakt of functies worden verbeterd.

Het is in dit geval wel jammer dat de batterijduur zo schril afsteekt tegen de concurrentie. Zeker als je dit toestel 5 jaar lang (update periode) wilt gebruiken moet je eigenlijk wel uitgaan van nog wat capaciteitsverlies.

Dat het laden niet zo snel gaat vind ik minder relevant (want dat gebeurt toch meestal 's nachts en dat supersnelle laden lijkt me voor de levensduur ook niet zo goed).

Voor de rest op alle fronten een aantrekkelijke optie...
Ik merk met mijn pixel 6 dat de accuduur na bijna een jaar niet slechter of beter is.

Nou gebruik ik geen heel zware apps maar ik doe normaal eigenlijk altijd 2 dagen (+/- 36 uur) met de accu. Dan heb ik aan het eind van de dag meestal 15~20% over en 6 a 7 uur screen on time.

Als je iedere dag oplaad dan kan je bij normaal gebruik makkelijk 8+ uur screen on time halen. Als je meer dan 8 uur per dag naar je telefoon kijkt is het misschien ook wel tijd om wat anders te gaan doen ;)

Misschien is de accu duur niet het beste maar de pixels zijn ook nog een soort van te betalen. Leuk dat een iPhone 14 pro nog een paar uur langer doet op een accu, maar daar betaal je dan ook twee keer zoveel voor.
Zijn er naast de browsertest nog andere accu testen gedaan? Ik krijg nu de indruk dat de conclusie van 'matige accuduur' alleen onderbouwd is door een browsertest. Dit is niet representatief voor praktisch gebruik. Ook ontbreekt er andere data voor de gebruiker om een projectie te maken voor zijn/haar praktisch gebruik.

Een videotest waarbij een speciale app nodig is roept bij mij ook vragen op. Het is ongetwijfeld goed voor de consistentie, maar ik kijk meestal video's op Youtube en Netflix.

Om als gebruiker te reviews beter te kunnen interpreteren is het misschien goed om toe te lichten wat voor gebruik bepaalde testen afdekken. Is de browsertest bijvoorbeeld ook representatief voor Facebook en Instagram gebruik of alleen puur browsen in Chrome? Is de videotest ook representatief voor Netflix en Youtube kijken? Welke test is representatief voor het spelen van Games, etc...
Zijn er naast de browsertest nog andere accu testen gedaan? Ik krijg nu de indruk dat de conclusie van 'matige accuduur' alleen onderbouwd is door een browsertest. Dit is niet representatief voor praktisch gebruik. Ook ontbreekt er andere data voor de gebruiker om een projectie te maken voor zijn/haar praktisch gebruik.
De browsetest ligt het dichtste bij praktisch gebruik. Veel apps zijn immers ook 'browsers' en het is een zwaardere test dan de videotest. We doen beide voor verificatie uiteraard, maar dat lukte bij de Pixel 7's (nog) niet.
Een videotest waarbij een speciale app nodig is roept bij mij ook vragen op. Het is ongetwijfeld goed voor de consistentie, maar ik kijk meestal video's op Youtube en Netflix.
Bij video's kijken via YT en Netflix meet je ook de invloed van netwerk (wifi, 4G) en de app - die constant updates krijgt en dus niet consistent is. Daarmee kun je dus geen reproduceerbare videotest doen. Het voordeel van dezelfde versie van dezelfde app gebruiken is dat het zo gelijk mogelijk is.

De bedoeling van de accutesten is dus expliciet niet om dagelijks gebruik na te bootsen (daar heb je veel meer variabelen voor nodig, waaronder idle-tijd, chatapps, netwerkverkeer via up- en downloads, en zo meer). Dat vangen we op door indrukken neer te zetten van hoe de telefoon qua accu presteert tijdens de reviewperiode buiten ons testlab.

De bedoeling van de accutesten is om reproduceerbare, vergelijkbare resultaten te krijgen van zoveel mogelijk telefoons. De waarde zelf is dus ook niet per se interessant, het gaat echt om de onderlinge verhoudingen :)
Tja, maar het is wel handig als je standaard testen doet , die je ook bij andere merken doet om toch tot een vergelijking te kunnen komen.
Hier spreekt een heldere geest. Al die batterij fetisjisten emmeren continue over de manier waarop er getest wordt. De onderlinge vergelijkingen moeten inzicht geven hoe een smartphone scoort.
Omdat een test van telefoon X in de zomer dan onterecht slechter kan uitvallen dan telefoon Y in de winter. Wat @arnoudwokke zegt dus :)
Ik ben normaal erg enthousiast over jullie gestandaardiseerde test. Precies om de redenen die je zelf aanhaalt. Echter vind ik deze nu wel erg beperkt worden om conclusies uit te kunnen trekken. De enige test die overblijft is 'browsen', terwijl de dagelijkse inzet van een telefoon vaak veel gevarieerder is. Natuurlijk de video die nu gemist wordt, maar bijvoorbeeld ook Bluetooth verbinding met smartwatches, auto en oortjes, GPS voor navigatie, gamen, audio-opnames voor transcripties, video-opnames, Google Assistant in verbinding met smart homes.

Nu verwacht ik uiteraard niet dat dit allemaal in een gestandaardiseerde test past (en sommige functies zullen qua batterijgebruik overlap hebben met andere dingen en ik zie vast ook weer functies die voor anderen belangrijk zijn over het hoofd). Maar ik kan me daardoor wel vinden in het commentaar dat enkel een accutest bij browsen wat kort door de bocht is om de accuduur van een telefoon op te kunnen beoordelen. Daarmee wil ik ook niet zeggen dat de accuduur van de Pixel 7 (pro) wel goed is, want de berichten zijn nogal tegenstrijdig en daarmee zijn gestandaardiseerde testen juist heel waardevol, maar nu is het wel heel eenzijdig. Volgens mij is momenteel de conclusie die je kan trekken 'matige accuduur bij browsen' en niet 'matige accuduur'.

[Reactie gewijzigd door ormagon op 23 juli 2024 02:43]

Tot deze "gestandaardiseerde" testen niet werken op een bepaalde telefoon maar dat je dan toch sowieso de conclusie maar al doorvoert als zijnde "matig" en of deze in de buurt komen van de realiteit is natuurljik jullie standpunt.

Het is toch wel frapant dat in al die "gestandaardiseerde" testen steeds weer de iphone er veruit bovenkomen maar in realiteit zie je niet anders (de vele congressen van 1000en mensen die ik doe op een jaar ) niks anders dan mensen met de iphones (en die zijn er heel veel) de hele dag naastig zien zoeken naar oplaad punten om effe bij te laden omdat ze een dag niet doorkomen....
niks anders dan mensen met de iphones (en die zijn er heel veel) de hele dag naastig zien zoeken naar oplaad punten om effe bij te laden omdat ze een dag niet doorkomen....
Subjectief. Dit is geen harde data. Denk eens aan een rode Volkswagen en opeens zie je ze overal rijden. Misschien gebruiken die mensen hun iPhone wel meer, weet jij veel.
deze testen van batterij ook niet, want bepaalde schermen kunnen meer gaan verbruiken bij bepaalde nits tov een ander scherm en dan krijgt de gebruiker een heel ander resultaat. Zoals al aangegeven is door andere reviewers... benchmarks is niet alles, het is een indicatie.

[Reactie gewijzigd door d3x op 23 juli 2024 02:43]

Ik denk dat je het vooral moet zien als een manier om geldige onderlinge vergelijkingen te kunnen krijgen. Net als het verbruik van een auto kan het gigantisch verschillen per persoon, situatie, instellingen etc. Maar als je in ieder geval gestandaardiseerde test doet kan je de telefoons onderling vergelijken.
Maar dan heb je de review niet gelezen, want er staat toch echt een gestandaardiseerde schermhelderheid bij.
gestandaardiseerd volgens tweakers review.... afh van scherm type en instellingen gebruikt de ene meer als een andere dat klopt. Maar niet iedere gebruiker gaat eenzelfde lichtheid kiezen. Afh van scherm gaat de batterij duur dus anders zijn. Daarom zou er ook bv een test moeten zijn op max brightness.
Hoe lang hebben jullie het toestel? Android, en zeker Pixel hebben even gebruik nodig om zichzelf te optimaliseren. Marques heeft de telefoon als sinds een tijdje voor het event. Nadeel van standaard tests is dat ze ook niet perse real-world zijn en dat je er toch geen conclusies mee van kan trekken. Alleen een indicatie. Elke dag is anders, elke site tijdens het browsen is anders, het bereik verschilt constant. Zeker met als je kijkt hoe Android onder de motorkap werkt lijkt mij anekdotische echt gebruikt test meer zeggen dan een gestandadiseerde test
Androidpolice noemt de accuduur OK maar niet groots. Zou exemplarisch kunnen zijn.
nee hangt af van de manier van benchmarking en kennis van reviewers omtrent hoe de pixel omgaat met zijn batterij management.
Het is een beetje verwarrend voor mij, hebben jullie de accutest en de ontvangsttest nou op 5g of op 4g gedaan? Op de pagina over 5g ontvangst spreken jullie over 5g tests (ook voor de accu), maar de accutest zelf noemt 4g.
Goed punt, dat stond inderdaad niet duidelijk opgeschreven. We zetten telefoons altijd op 5G voor dagelijks gebruik, maar bij ons op kantoor heeft Vodafone geen goede 5G-dekking waardoor telefoons voor het 4G-signaal kiezen. De accutest gebeurt dus met 4G. De definitieve ontvangsttest heb ik bij ons op kantoor gedaan (dus met 4G-signaal), maar in aanloop daarnaartoe heb ik ook rondom mijn huis getest met 5G. Dat gaf hetzelfde beeld.
Voor ontvangst maakt dit helemaal niets uit. Zoals ik eerder schreef:
Ten eerste pakt de telefoon op 5G het bereik van een mast die ook 4G heeft. Dat wil zeggen: de streepjes boven in beeld, of daar nu 4G of 5G naast staat, geven weer wat het bereik is van een mast die 4G heeft. KPN en T-Mobile bieden beide 5G aan op 700MHz en die masten waren duidelijk te zien in CellMapper én bieden een veel beter bereik, maar dat is niet het bereik dat de telefoon weergeeft.
Pas als we non-standalone 5G hebben in Nederland, zal de ontvangst van 5G gaan verschillen van 4G. Maar dat is er nog niet, dus je zit gewoon naar het bereik van 4G te kijken met het logo van 5G ernaast :)

[Reactie gewijzigd door arnoudwokke op 23 juli 2024 02:43]

Als je in de instellingen 5G aan laat staan, blijft de modem dan niet alsnog zoeken naar een 5G signaal en zo dus meer stroom verbruiken, ookal zit je op 4G? Dan zou 4G only een stuk zuiniger kunnen zijn?

[Reactie gewijzigd door cordonbleu op 23 juli 2024 02:43]

Dank voor de verheldering! Ik zet mijn telefoon (pixel 5) standaard op 4g ipv 5g, in de veronderstelling dat het momenteel qua snelheid nauwelijks uitmaakt, maar 4g minder batterij zou moeten verbruiken. Klopt dat normaal gesproken, of zou het voor batterij ook niet moeten uitmaken?
Heb je alle YouTube reviews gekeken tot nu toe? Allemaal zeer enthousiast over accuduur en de cijfers van de chip. De T2 komt met cijfers in de buurt van S22 Ultra laat een van de grootste YT zien. Bij Tweakers is het middelmatig. Overigens heb ik meer vertrouwen in mensen die hun eigen sim erin steken met hun bevindingen dan testappjes met maximale scores die 1% van de eigenaren zullen gebruiken. 😉
Ik verwijs graag naar de reactie van Arnoud over gestandaardiseerd testen: arnoudwokke in 'Google Pixel 7 en Pixel 7 Pro - Indrukwekkend en teleurstellend tegelijk' :)
nou de batterij is echt niet zo goed als ze beweren, ik heb hem sinds 3 dagen en ik haal maximaal 5 uur screen on time, terwijl ik hem tot nu alleen gebruikte voor social media en voor af en toe een paar foto's te knippen. De camera trekt de accu ook echt flink leeg, na 10 foto's zie ik al 2% van de accu eraf gaan, en zodra je in fell daglicht bezig bent gaat de accu ook heel snel leeg.
Prachtige telefoons hoor maar die accuduur doet mij denken aan mijn Nexus 5 tijd (overigens verder een heel fijne telefoon) |:(
Google heeft nog NOOIT iets met geweldige accuduur gedaan.
Ik voorspelde dit maanden geleden al en we zien ook hetzelfde met de Pixel Watch.
Leuk voor op feestjes, zinloos in echt dagelijks gebruik als je de Fitbit en GPS features wilt gebruiken.
Uiterst teleurstellend de accuduur.

Ga hem morgen gelijk retourneren. Aangezien dit 1 van de belangrijkste onderdelen zijn op een telefoon. Google, you can do better.
Je weet dat de accuduur altijd moet inleren de eerste periode van gebruik? Pas na een paar weken is het cijfer realistisch. 😉
Wat er vooral gebeurt is dat een groot deel van je minst gebruikte apps in (deep) sleep mode gaan waardoor ze minder aanspraak maken op je batterij. Je batterij is verder behoorlijk dom en leert niet zoveel bij, ookal probeert marketing je dit wel te doen geloven. Door apps in deep sleep te zetten zal je standby tijd wat verbeteren, alsook je SOT.

Daarnaast zullen al je backups en instellingen na een week volledig zijn hersteld, dat heeft ook wat invloed op de batterij natuurlijk. Verder is na 2 tot 3 weken de nieuwigheid van je smartphone ook afgenomen en ga je hem weer meer 'zoals normaal' gebruiken. Je gaat meer je standaard apps weer openen. Dit heeft onbedoeld natuurlijk ook een positief effect op de batterij, een behoorlijk subjectieve boost.

Verder is het handig om te weten dat Tweakers de telefoons ook minimaal 1 week test waardoor het deep sleep effect ook al is opgetreden. Dit duurt niet meer dan een paar dagen (3 tot 5) om effect te hebben. Ten slotte: mocht er wél een magische accuduur boost zijn, dan hebben natuurlijk álle Android toestellen die getest worden deze boost. Dan nog blijft de Pixel 7 (Pro) dus in de middenmoot hangen.

Het grootste probleem is dat Google alweer voor een Tensor SOC heeft gekozen. Tensor klinkt heel tof, maar het is gewoon een aangepaste Exynos. Van de Exynos SOC is ook bekend dat hij minder goed omgaat met de batterij ten opzichte van een Snapdragon SOC. Het is zelfs zo dat de Exynos minder goede camera performance biedt. Ik hoop van harte dat Google ooit afstapt van hun Tensor en verder gaat met Snapdragons, dan krijg je echt een prachtig toestel. Met een Snapdragon 8+ Gen 1 (dus de plus versie) is een zeer goede efficientie slag gemaakt, dat zou de batterijduur van de Pixel 7 (Pro) enorm ten goede komen.

Ik ben zelf van een Pixel 6 Pro (veel problemen) overgestapt op een S22 Ultra (ook Exynos) en wil voortaan dolgraag weer terug naar een Snapdragon SOC.
Dan moet dat duidelijk worden omschreven in de review.
Een product pre-orderen en dan vervolgens terugsturen na de eerste review nog voordat het product uit is lijkt me een beetje overdreven. Als de accu van de 7 pro net zo lang mee gaat als die van de 6 pro, dan denk ik niet dat het voor veel mensen een probleem wordt. De accu gaat niet 2 dagen mee, maar wel ruimschoots 1,5 dag. Als je de telefoon iedere avond oplaad dan zijn er geen problemen.

[Reactie gewijzigd door pete4live op 23 juli 2024 02:43]

Maar als je een dagje naar een festival gaat en je telefoon daar gewoon gebruikt mag je hopen dat je nog naar huis kunt navigeren na de tijd. Dat ervaar ik namelijk met mijn 6 pro. Echt een achteruitgang tov mijn Huawei p30 pro

[Reactie gewijzigd door Gorefest op 23 juli 2024 02:43]

Dan laad je hem in de auto op?
ik neem toch aan dat je op de fiets de weg naar huis kunt vinden
Voor veel mensen is alleen op de fiets naar huis gaan met een lege telefoon een veiligheidsrisico.
Leuk voorbeeld want dit heb ik afgelopen weekend nog ervaren. Rond 7 uur 's ochtends bij thuiskomst was de telefoon 30%. Ik merk wel dat de accuduur kan verschillen aan de hand van de locatie waar je staat. Op een terrein met slechte ontvangst zal de accu minder lang mee gaan.

Voor mij is het belangrijkste dat ik niet hoef na te denken of ik wel of niet een powerbank moet meenemen naar een festival en met de huidige status van de accu is dat nog zeker niet het geval.
Toch interessant hoe ervaringen per gebruiker kunnen verschillen. Ik doe op een festival rustig 2 dagen met mijn telefoon. Waar gebruik je 'm daar voor? Wat fotos maken, appen dat je links voor staat en wellicht contact loos betalen, dat is het wel toch? Wellicht dat de accuduur van de 6a beter is/was dan die van de pro, maar ik had pas op einde van dag 2 op LL mijn powerbank nodig.
IS die dan veel minder zuinig dan de 6 (normale versie, niet de pro)? Ik doe vaak met gemak 2 dagen met een lading. Tuurlijk, als ik hard games ga spelen of een paar uur ga teamsen en de telefoon als modem gebruik :-)...
1,5 dag zou leuk zijn, ik kom gemiddeld uit op 4,5 uur screen on time, en ik gebruik alleen wat social media en af en toe de camera en beetje youtube.
Als je het scherm instelt dat de refresh rate niet hoger mag gaan dan 60hz zal dat zeker tegoed komen aan de accu duur. Ik heb dat ook gedaan op mijn samsung galaxy tab s7+ het scheelt zeker 1 uur op de accu. En de meeste mensen zien toch niet het verschil tussen 60 en 120hz tenzij je een gamer bent.
bij het scrollen van tekst zie je toch echt wel verschil ?

ik vind die hoge resoluties weinig nut hebben. zien persoonlijk geen verschil tussen 1080p en 4k van mijn Oppo find x2.
Ik heb een pixel 5. Die kan op 60 en op 90. Ik zie werkelijk het verschil niet.
Hij staat dus nietjes op 60

[Reactie gewijzigd door Ortep op 23 juli 2024 02:43]

Hmm, ik weet niet hoe verschillend dit per persoon is, en 60 - 90 is dan ook te overzien. Maar heb 60 vs 120hz gezien en dat is best wel een verademing als je een scroller (ikke dus :9) bent.
Het kijkt zoveel ontspannender.
Ik had het over verversingssnelheid van het scherm niet over resolutie. Ik ben het er mee eens dat ik zelf wel verschil zie tussen 1080p en 1440p scherm resoluties. Maar Ik heb het meerdere malen uitgeprobeerd met de verversingsnelheden En zag ik geen verschil tussen 60 en 120hz ook niet bij nel scrollen.
sorry hoor maar als je het verschil tussen 60 en 120hz niet ziet klopt er echt iets niet met je ogen. Als ik nu kijk naar een scherm met 60hz zie ik letterlijk schokkende beeld vooral tijdens het scrollen, en toe nu iedereen die ik het liet zien zei "ohja ik zie het inderdaad, het is eens stuk vloeiender" en als zelf mijn moeder en mijn vader het verschil ziet twijfel ik heel sterk dat jij wel ooit 120hz hebt gezien.
Wat een onzin, zelfs mensen in mijn omgeving die niet om tech geven zeggen het verschil te merken, al helemaal als je terugaat van 120/90 naar 60 hz
Ok, dan heb je gelijk! Hierboven geven meerdere mensen aan dat ze het verschil niet zien, maar die zijn inderdaad stekeblind. Echt onzin :z
Het bijzondere voor mij was dat ik het verschil niet zag tot ik terugging naar een 60hz scherm. Dan zie je ineens hoe traag het is. Maar ook dat is dan weer even wennen en is het weer prima. Het is maar net hoeveel waarde je eraan hecht, ik vind 120hz ook niet zo bijzonder (als in, het interesseert me te weinig).
En je gaat gewoon op 1 review af die zegt dat het slecht is?
Ik sla het objectieve tweakers heel hoog aan ja. En batterijtests zijn altijd betrouwbaar. Dus, ja :)
Dat terwijl MKBHD en mrwhosetheboss de accu juist fantastisch noemen. Verschilt ook enorm aan gebruik. Gelijk terugsturen is gewoon raar, probeer het eerst, zal waarschijnlijk helemaal prima zijn (vergeet niet dat Android ongeveer een week nodig heeft gedrag te leren en de accu consistent te krijgen, eerder genoemde YT'ers hebben het toetsel langer dan de week van tweakers) en anders alsnog terugsturen als het echt niet bevalt
Klopt. Tweakers is echt de enige wereldwijd die de accu middelmatig vindt.

@arnoudwokke @WoutF niet de plank mis geslagen??
Android Police
I’ve been more than a little underwhelmed by the battery life offered here. My daily driver for much of the last year — the Pixel 6 — has never been a battery champ, and it’s only gotten worse over time. Right now, I’m seeing similar results from the Pixel 7 Pro in its earliest days, which doesn’t bode well for future performance.
Maar het is geen plank die je misslaat: het is gewoon data. Veel reviewers leunen op subjectieve bevindingen en dat werkt vaak prima, maar niet altijd. Ben ook benieuwd naar Gsm Arena :)
Danku. Nou, even afwachten dan maar wat software updates nog gaan doen. Ik lees ook her en der dan Android 13 minimaal een halve week moet settlen voor goed het batterijverbruik te meten. Klopt dit?

Zie AP:
As the Pixel 7’s adaptive battery feature kicks in over the next weeks, we will continue testing how the battery holds up, but this first experience is promising, as it consists of a lot of mixed use primarily on mobile networks, which usually pull more battery life than Wi-Fi connectivity.

[Reactie gewijzigd door Otto Jans op 23 juli 2024 02:43]

Adaptive battery feature is niks anders dan het inleren van hoe apps gebruik mogen maken van de achtergrond. Voor het actief gebruiken van een telefoon maakt het vrijwel niks uit. Wat wel zo kan zijn is dat na een update het toestel op de achtergrond nog het een en ander aan het opruimen is waardoor hij sneller de accu kan weg snoepen. Bij een lege / geresette telefoon is dit niet van toepassing.
Het probleem is niet de software maar de hardware. Google's Tensor chip is een grootverbruiker en zet daar niet eens zozeer snellere prestaties tegenover.
Waarom had je de reviews niet afgewacht ?
Terechte vraag. Door de lovende previews en nieuwe modem in de G2 dacht ik dat het wel goed moest komen met de batterij. Niet dus. Laat verpakking netjes dicht, zo kan iemand anders ermee blij maken.
Jammer!
Wel raar dat ik 2 andere reviewers lees en die zeggen juist dat deze telefoon een goeie accuduur heeft, maar op Tweakers is het teleurstellend..

https://www.youtube.com/watch?v=gPZnKfTzv5s
https://youtu.be/NE5H5intsck?t=1

Geen flauw idee wat ik moet geloven (dit zelfde heb ik trouwens ook regelmatig met GPU en CPU testen op Tweakers)
Net als bij onderzoeksrapporten ga je eerst eens kijken wat de gebruikte meetmethode is. Dan kom je al snel uit bij deze reactie.

Ik kan beide reviewers in je linkjes niet betrappen op een onderbouwde en consistente meetmethode.
Das balen. Accuduur is niet al te best. Das precies waar ik bang voor was. Rest is allemaal prima maar de accu vind ik belangrijk.

Gaat dus toch een ander toestel worden. 1 met betere accuduur en dan ook sneller.laden erbij. Jammer
Idd Jammer, de prijs is niet super duur. Maar Google ging juist voor deze soc omdat het een betere accuduur zou garanderen. Ik denk dat ze gewoon een contract hadden met samsung en daar niet onderuit konden gaan. Want je ziet dat andere toestellen op basis van tsmc waar meer power bij komt kijken gewoon beter presteren in accuduur.
Ik heb met Pixel-telefoons wel de ervaring dat de accuduur na ongeveer een week nog wat beter wordt. Blijkbaar moet er toch een en ander geoptimaliseerd worden voordat de accu op zijn best is. Dat zal alsnog niet tot een topscore leiden, maar wellicht valt er nog wat meer uit te halen.
Dan kan ik de Motorola Edge 30 ultra aanraden, die accuduur is echt uitstekend en laadt supersnel op.
Als die een minder totaal belachelijk updatebeleid had gehad was het een kanshebber geweest, nu is het gewoon zielig wat ze bij Motorola/Lenovo doen.
3 OS upgrades en 4 jaar security updates is volgens mij een stuk verbeterd tov vroeger.
Maar het is Motorola, eerst zien, dan geloven. Toestellen van 1,5 jaar oud van hun droppen ze met gemak support op. Daarbij gaat wat jij zegt alleen op voor de Ultra en de originele Edge 30. De Fusion krijgt veel korter support. (2 upgrades/3 jaar). Niet iedere Edge 30 is gelijk voor Motorola.

Bedenk ook even dat Motorola anders telt dan de concurrentie. Moto levert per 2 maanden updates, de rest per maand. Mis je dus eigenlijk 50% van de updates ten opzichte van de concurrentie.

[Reactie gewijzigd door fapkonijntje op 23 juli 2024 02:43]

De vraag is wel hoe erg het is om eens per 2 maanden updates te ontvangen. Natuurlijk worden er elke maand beveiligingskwesties opgelost, maar dat wil niet zeggen dat specifiek jóuw toestel (groot) risico loopt.
lees vaak over die beveiliging updates maar wat is nou werkelijk het risico?

heb nog nooit gehoord dat iemand zijn bankgegevens of iets dergelijks gestolen was omdat zijn telefoon niet geüpdatet was.
Het gaat hier dan toch ook over de Pixel 7 en 7 Pro. Dan is het ook wel zo eerlijk om daar de Motorola Edge 30 en Edge 30 Ultra tegenover te zetten. Die andere Motorola's zijn een stuk goedkoper. Dan is minder support jammer, maar ook niet vreemd.

[Reactie gewijzigd door cordonbleu op 23 juli 2024 02:43]

Ik had het ook specifiek over de edge 30 ultra. Of ze dan inderdaad ook die belofte nakomen weet ik ook niet, dat zou wel slecht zijn als ze dat niet nakomen op een flagship.

Op mijn huidige Poco/Xiaomi krijg ik maar om de 3 maanden een update bij miui, vind dat niet echt een probleem persoonlijk. Meeste reviews die ik zie waarin de edge 30 ultra wordt afgezet tegen de concurrentie komt deze vaak overall als beste telefoon uit de verf, zeker als je het prijspunt meeweegt.
(...) Bedenk ook even dat Motorola anders telt dan de concurrentie. Moto levert per 2 maanden updates, de rest per maand. Mis je dus eigenlijk 50% van de updates ten opzichte van de concurrentie.
Mijn Motorola One uit 2019 kreeg gewoon elke maand z'n OS-updates, meestal een paar dagen na de officiële release. Inmiddels is de support inderdaad wel gedropt en dat is jammer, want ik ben verder tevreden over het toestel, zelfs al is het al drie jaar oud.

En het is natuurlijk niet gezegd dat de beveiligingsupdates onvolledig zijn wanneer ze elke twee maanden komen in plaats van elke maand.
5 jaar beveiligingsupdates 😉
Ik zou graag gezien hebben dat de accuduur wordt uitgezet tegen de aankoopprijs. Want sure, een telefoon van €1500 gaat langer mee, maar de Pixels kosten de helft.

Je kunt nou eenmaal niet voor een (relatief) dubbeltje op de eerste rang zitten.

[Reactie gewijzigd door _Thanatos_ op 23 juli 2024 02:43]

De prijs helpt daarin in ieder geval flink mee, want met prijzen van 649 en 899 euro zet Google de telefoons scherp in de markt
Misschien dat is iets gemist heb, maar de prijzen zijn niet echt scherp voor wat qua hardware niet veel meer dan middenklassers zijn. Vergelijk je de Pixels namelijk met bijvoorbeeld (huidige of vorige generatie) Samsung telefoons dan lijkt de Pixel al snel geen goede koop meer. Lijkt me dat een 100 euro minder voor beide modellen een prijs is die meer bij de toestellen past, of de software ervaring (die bij vorige generaties zeker niet bugvrij was) moet je deze 100 euro waard vinden.
Anoniem: 1134149 @MMaI12 oktober 2022 19:17
Niet alles gaat om specs, meeste mensen hebben in praktijk niet meer nodig dan deze specs tenzij je een power user bent of mobile games speelt.

Die accu duur is dan wel teleurstellend maar voor de rest is het een prima telefoon, en erg goedkoop ( zelf voor 405EUR gekocht, 7 zwart 128GB bij verlenging ).
Die vergelijking wordt natuurlijk snel subjectief.
Ik heb een hekel aan de over-gesatureerde foto's van Samsung telefoons bijvoorbeeld en heb tegelijk geen nood aan de hoogste " paper-spec". Ik kan voor 650 euro geen telefoon vinden die betere foto's maakt dan de pixel, ook al lever ik dan wat in op "hardware specs" waar ik dagdagelijks toch niets aan heb.
Ik wou eerst wachten tot de 7 beschikbaar zou komen, maar kocht toch de 6. Pixel 6 waar ik 2 dagen en soms zelfs meer mee doe en laden gaat snel met de lader van de Pixel 2. Ik laad hem altijd bij 30% en niet voller dan 80 a 90%.

[Reactie gewijzigd door desalniettemin op 23 juli 2024 02:43]

Ik doe geen 2 dagen met de accu op mijn Pixel 6 pro, maar een lange dag kom ik ruimschoots door. Zelfs als ik lang bel of de hele dag via bluetooth muziek luister ben ik niet bang dat mijn telefoon leeg raakt. Als de Pixel 7 niet korter mee gaat dan de 6 dan denk ik niet dat accu duur een probleem is, zelfs als de accuduur relatief laag is t.o.v. andere merken.
Ik red dit soort statistieken echt nooit. Ben best een stevige gebruiker, maar een dag red ik nooit (laat staan 2). Ik vraag mij dan af hoe intensief je je mobiel gebruikt?
Helemaal niet intensief. Alleen e-mail en internet. Maar ik heb wel verschillende aanpassingen gedaan. Welke weet ik niet precies meer, maar ze hebben wel geholpen. Vond ze op youtube en Android sites.
Wat ik me afvraag, hoeveel van de toffe Pixel features, zoals transcriptie & call screening zijn echt in het Nederlands beschikbaar?
Nee, niet in het Nederlands beschikbaar
Dan is een heel groot pluspunt wat de Pixel heeft voor ons toch niet veel waard...
Anoniem: 361276 @OrbitZ12 oktober 2022 21:20
Ligt eraan ik kan naast Nederlands ook Engels (echt waar) en omdat ik dat veel gebruik stel ik de meeste apparatuur standaard in Engels in.
Nouja pluspunt, de grote concurrent Samsung heeft dit toch ookal jaren in veel van hun toestellen? Sowieso transcriptie. Ik zie 't meer als inhaalslag van Google op het bijzonder kale Android van ze.
Bij de Pixel 6 kreeg Google aanvankelijk behoorlijk wat kritiek op die scanner. In de maanden na de release is dat met software-updates al flink verbeterd en voor de Pixel 7-telefoons gebruikt Google een nieuwe scannermodule. Over de kwaliteit kunnen we kort zijn; die is goed en vergelijkbaar met die van andere moderne telefoons met een vingerafdrukscanner in het scherm.
@WoutF & @arnoudwokke
Kunnen jullie meer vertellen over jullie bevindingen rondom de vingerafdrukscanner, alsook de nieuwe module? In andere reviews vond men het verbeterd t.o.v. de Pixel 6, maar nog altijd minder omdat het een optische scanner is i.p.v. een ultrasone scanner.
Het beste wat ik kan zeggen is: it just works. Heb me er totaal niet aan gestoord. Gedetailleerde vergelijkingen met ultrasone scanners heb ik niet gedaan omdat het wat mij betreft ook helemaal geen issue is.
Thnx voor je reactie @WoutF !

Dat lijkt mij dan goed. Als Face Unlock regelmatig goed werkt en de vingerafdrukscanner vlot is, dat lijkt dat dus een solide combinatie. Niet het beste wat er mogelijk is, maar zeker een 'goed genoeg'.
Helder en uitgebreid review dat zowel de positives als de negatives belicht. De buitengewone positieve reviews die tot dusver zijn verschenen zijn in mijn ogen verkapte reclaneboodschappen van de marketing afdeling van Google zelf. Als een echte liefhebber van het pure Android en de positieve ervaringen met de Pixel 4 XL zou ik als ik nu in het bezit zou zijn van de Pixel 6 sowieso niet upgraden, maar na gebruik van 1 jaar, zou de aanschaf van een nieuwe Pixel impliceren dat deze dan ook koffie moet kunnen zetten wil ik er überhaupt maar over nadenken. Er wordt gesproken over een goed product en niet duur, maar in eerste instantie denk je dan aan het middensegment en ging mijn belangstelling uit naar de Pixel 6A. Hele redelijke prestaties en een prima camera, is mij als Pixel liefhebber dan al gauw goed genoeg.
Ik verwacht dat de animo om over te stappen van een IPhone of Samsung naar een Pixel niet gaan veranderen. Het is Google nog nooit gelukt een grote serie weg te zetten van haar smartphones en dat gaat met deze weinig vernieuwde 7 serie ook niet lukken ben ik bang.
Voor de echte Pixel liefhebber zoals ik, is er geen concurrentie van een andere fabrikant.

[Reactie gewijzigd door playon1955 op 23 juli 2024 02:43]

Als ze mid-high end smartphones blijven uitbrengen zou dit weleens kunnen veranderen. Maar dan moeten ze niet steeds van strategie veranderen. Een Pixel Mini zou mooie toevoeging zijn. Er is geen smartphone met recente Android kleiner dan 6 inch. Heel veel mensen vinden de smartphones te groot.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.