Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 88 reacties
Submitter: LoeWn

Corning heeft Gorilla Glass 4 aangekondigd. Waar de vorige generatie van het geharde glas voor smartphones vooral tegen bekrassen bestand moest zijn, heeft Corning zich nu gericht op het beschermen van het glas bij het vallen.

Corning beweert het vallen van honderden toestellen op tal van oppervlakken te hebben bestudeerd en de analyses gebruikt te hebben bij de ontwikkeling van de nieuwe generatie van het glas. Het bedrijf claimt verder nieuwe methodes voor interne testen opgezet te hebben die realworld-valpartijen simuleren. Apparaten met Gorilla Glass 4 werden hierbij vanaf een meter hoogte boven schuurpapier losgelaten. Vooral valpartijen op stroeve oppervlakken als asfalt of beton zouden namelijk voor barsten zorgen en het schuurpapier moest dit simuleren. Gorilla Glass 4 zou de val hierbij 80 procent van de tijd overleven.

Corning Gorilla Glass 4

Corning zegt dat productsampling en de eerste leveringen aan smartphonefabrikanten 'op komst' is. Wanneer de eerste smartphones met Gorilla Glass 4 gaan verschijnen is echter niet bekend. Vrijwel alle grote smartphonefabrikanten, waaronder Samsung, Apple, LG, HTC, Motorola en Microsoft maken gebruik van het geharde glas van Corning. Het bedrijf heeft diverse concurrenten, waaronder het Japanse Dragontrail.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (88)

Beetje vreemd, je simuleert het vallen op beton / asfalt op schuurpapier?
Waarom niet direct op asfalt en / of beton? Lijkt me heel simpel te doen.
Gokje: Ze meten waarschijnlijk de impact met een gevoelige plaat die niet geschikt is voor het gewicht van een doorsnee stoeptegel maar wel voor een stukje schuurpapier.
Jah, dat leek me ook. Meestal wordt voor een model gekozen als het echte onmogelijk niet praktisch is... zoals bij dierproeven maar asfalt & beton lijkt me toch een relatief goedkoop goedje :)
Het probleeem natuurlijk is om een goede definitie te maken van wat asfalt of beton is.

Wat is de dichtheid, hoe ziet de oppervlakte morfologie eruit, wat voor deeltjes zitten erin, wat is de e-modulus enz enz.

Schuurpapier is natuurlijk een goed gedefinieerd product dat wellicht representatief materiaal voor vele soorten asfalt en beton oppervlak. Wellicht kunnen ze het materiaal eronder varieren om verschillende dichtheden of e-modulus te simuleren.

edit typo's

[Reactie gewijzigd door G-bird op 20 november 2014 16:35]

Klopt, maar ze kunnen natuurlijk lekker overfitten op het model, waardoor het in RL situaties gewoon even goed of slecht dan de alternatieven zijn...
Ja, precies.
Als je een beetje ruw asfalt hebt, raakt ie natuurlijk ook lang niet altijd een heel oppervlak. Het zou zo maar kunnen dat het enige wat de telefoon in eerste instantie raakt een puntje van een steentje is. Een beetje een life hammer idee.
Nou ben ik niet deskundig op dat gebied, maar het lijkt me dat dat een totaal andere uitwerking heeft dan een schuurpapiertje
Zo heeft mijn vorige gsm het begeven ja. Ik hoop dat ze het ook testen. Nu ja, elke verbetering is een stap in de goede richting zeker.
Daarbij simuleren ze een val waarbij het scherm vlak naar beneden is, zoals in de kleine letters op het einde ligt het er net aan hoe je telefoon valt, dus waarom dan alleen testen op die ene manier?
Misschien is schuurpapier consistenter dan asfalt/ beton. En reproduceerbaarheid is belangrijk als je 100-en verschillende glas samenstellongen wil proberen. Daarnaast is schuurpapier wat handelbaarder.
Ik heb veel liever dat ze krasbestendiger glas maken. Mijn telefoon heeft al wat vallen overleefd, maar er zitten inmiddels een aantal krassen in het scherm na wat "buikschuivers".

[Reactie gewijzigd door anodesni op 20 november 2014 15:36]

Gewoon voorzichtig zijn met je toestel, punt.

Mijn S3 van 2,5 jaar oud heetf slechts enkele minieme krasjes en je moet goed kijken om deze te zien. Deze ligt óf op de tafel / bank óf hij zit in mijn broekzak waar verder niets in zit.

Ik begrijp écht niet hoe mensen hun telefoon zo toe kunnen takelen. Het is toch simpel om een beetje op te letten?
Een telefoon is een gebruiksvoorwerp.
Als je er tot in de detail op moet letten hoe je er mee omgaat omdat het anders mogelijk al niet meer werkt, is het gewoon geen goed product.
Aan de andere kant kan ik het niet begrijpen dat mensen zo lomp met een apparaatje van meer dan 400 tot zelfs 700 euro omgaan. Shit happens, maar wees er gewoon voorzichtig mee.
Tsja, een keer je telefoon naast je broekzak in plaats van in je broezak steken (op de wc, nog geen 20cm hoogte, toch glas kapot ;( (Samsung galaxy S2)
Mijn SGNote2 viel van respectabele hoogte, glas was niet stuk, het scherm er onder wel... |:(

De nieuweste toestellen zijn zo verlijmt dat dat eigenlijk niet meer kan, maar het zet je wel aan het denken, het glas is niet het enige wat sterk moet zoen.

(Overigens was die SGNote2 erg goed gebouwd met het glas verzonken in een metalen rand :))

[Reactie gewijzigd door Toettoetdaan op 20 november 2014 16:57]

Ik heb een goedkope wolfgang telefoon van de aldi, die is mee eem keer 3 meter naar beneden gevallen, op de betonnen vloer. Een krasje was het resultaat. Later viel hij vanaf 50cm hoog op een planken vloer... dikke ster in het scherm natuurlijk :'(
Tsja, een keer je telefoon naast je broekzak in plaats van in je broezak steken (op de wc, nog geen 20cm hoogte, toch glas kapot ;( (Samsung galaxy S2)
Op de kleuter WC? ;)
Een WC is standaard namelijk 40cm hoog.
Mijn Iphone 5S krijgt steeds meer minimale krasjes terwijl ik hem in een lege schone broekzak steek. Waarschijnlijk door de ruwheid van de broek. Ik zit er niet mee, ze vallen niet op, zeker niet als hij aanstaat. Krassen kun je nooit 100% voorkomen, ja met een screenprotector maar die wil ik er niet op, slechte ervaringen mee. Liever heb ik ze niet die krasjes, maar ik ga niet een paar jaar zo'n vervelende flipcase of screenprotector gebruiken. Enige optie is een insteekhoesje maar ook daar kan een korreltje tussen gaan schuren. Daarnaast is de kans op vallen groter, op het moment dat je hem uit het hoesje trekt.
Buikschuivers? Als je het met het glas naar beneden over de vloer/tafel schuift bedoel je?

Ik snap eigenlijk nooit zo goed waar krassen vandaan komen. Ik stop geen sleutels bij mijn telefoon en ik leg hem nooit met het glas naar beneden (tenzij in bed of op de bank).

Ik ben juist erg blij met deze ontwikkeling want barsten na vallen / stoten is #1 reden van kapotgaan bij mij. :(
Het is al geregeld gebeurd dat ik achter de usb-kabel bleef hangen en dat mijn telefoon over de vloer schoof, maar ook is hij al vier keer van tafel gevallen en er zitten alleen wat butsjes aan de rand van het scherm. Maar je hebt gelijk, een barst is erger, ik denk alleen dat Gorilla Glass 3 ook al erg goed is wat dat betreft.
Dat mis ik ook een beetje, de vergelijking met voorgaande versies van hun product.

Hoe presteert Gorilla Glass 3 in deze test? En andere merken of soorten, zoals het Saffier waar je steeds meer fabrikanten over hoort?

Ik krijg een beetje het gevoel dat ze het beestje een nieuw nummer hebben gegeven om weer een goeie reden te hebben voor een persbericht, en zo hun naamsbekendheid een beetje op peil te houden. Als we een paar jaar niets meer van ze zouden horen raakt "Gorilla glass" zijn selling point kwijt voor fabrikanten, en kunnen ze weer andere (gelijkwaardige?) merken glas gaan gebruiken.
Mijn THL T100s (met GG3) viel ook. En inderdaad scherm nog heel, maar dat was optisch. Het onderste deel reageerde niet meer. Werd dus toch nog een dure grap.
Maar als GG4 in 80% van de gevallen heel blijft, reageert alles dan nog wel na input? Dat zie ik niet terug in dit filmpje.
Dat heeft toch niet met de glaslaag te maken, maar met het onderliggend touch gedeelte?
Na vervanging van het glazenscherm deed hij het weer als vanouds
Dat moet je dan ook niet doen. Je kan je USB kabels eigenlijk altijd wel zo leggen dat je er niet achter blijft haken. Sowieso, over de vloer schuiven, dan moet je hem dus al op de vloer gelegd hebben? Dat lijkt me niet een heel handig ding om te gaan doen met je telefoon van honderden euro's.
Nou ik denk dat hij bedoelt dat je je telefoon laat vallen en deze met een sprong op het scherm terecht komt en doorschuift. Dit geeft akelige krassen...

Ontopic: Ik snap eigenlijk niet zo goed waarom corning schuurpapier gebruikt... Naar mijn idee is het beter oom daadwerkelijk een betontegel of grove klinkers te gebruiken in plaats van een schuurpapiertje. Het glas kan namelijk de klap prima opvangen op een vlakke ondergrond. Mijn mening is dat schuurpapier zo fijn is van structuur dat je dit kunt vergelijken met een vlakke ondergrond.

Funest voor een scherm is juist de scherpe steentjes en randjes van een betonnen vloer, tegel of steen. dit werkt namelijk op dezelfde manier als een glasbreek hamer, waarbij een immense kracht op een fractie van een mm2 komt bij een val wanneer het scherm op een scherp steentje valt in bijvoorbeeld een klinker.

Toestellen moeten steeds dunner waardoor schermen vaak tot aan de rand lopen. daarnaast liggen de schermen tegenwoordig boven op toestellen. Als fabrikanten schermen zouden verzinken in toestellen, zou breek schade een heel stuk afnemen. Het gaat er maar om dat bij impact het scherm niet direct op een klein oppervlak de klap krijgt.
Same-0. 1jaar oude nexus 5 zonder enige vorm van protectie buiten 'common sense' *.
Resultaat 0 krassen.

Elke keer als ie valt ben ik wel bang voor een barst dus ik juich deze ontwikkeling alleen maar toe.

*
offtopic:
[list]
• Geen sleutels, aanstekers of kleingeld in dezelfde broekzak
• NIET met scherm naar beneden leggen op een buitentafel (want zand)
• (werk)kleding op tijd wassen (om ophoping van zandkorrels en andere zooi in je broekzak te voorkomen.
• niet als flessenopener, schep, hamer, snijplank of andere rariteiten gebruiken 8)7
[/list]

[Reactie gewijzigd door eL_Jay op 20 november 2014 15:14]

Hier ook de trotse eigenaar van een Nexus 5, Geen krassen of barsten. hiervoor 2x een nexus 4 gehad, beide konden minder hebben en zijn overleden wegens gebarsten scherm
Helemaal mee eens, behalve dat als flessenopener gebruiken, wat kan daar nou mis gaan?

Ik heb trouwens een Galaxy Nexus van 2.5 jaar oud die geen enkele kras heeft. Ik ben er wel heel voorzichtig mee en leg hem nooit ergens neer behalve thuis, maar ik snap niet echt hoe mensen aan die krassen komen.
En daarom gebruik ik ook Tempered Glass Screen Protector 9H op mijn mobiel, dan is de kans op een kras 00,1% of zo iets, en de kans dat je scherm stuk is na het te laten vallen ergens op (een punt of zo) ook erg klein, het mooie is je haalt de Tempered Glass Screen Protector er af en legt er een nieuwe op, en ze kosten niet veel, je hebt ze al vanaf 10 euro :-)

En een Bumper Cover werkt ook erg goed.

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 20 november 2014 20:51]

Sleutels krassen niet op gehard glas.

Je probleem is zand en grind, dat is een mix van verschillende steentjes en mineralen en daar zitten er een aantal bij die harder dan de mineralen die zijn toegevoegd aan het glas en krassen daar dus op.

Testen met sleutels/muntjes en messen slaan nergens op aangezien staal (bijna) altijd een mindere dichtheid en zal dus nooit krassen op je scherm.

Als je met een diamanten ring over je scherm gaat krassen krijg je ook makkelijk krassen.

Zand onder een muntje over je glas is helemaal erg het is als schuurpapier voor je scherm.
Ik denk dat jij de 1% bent in dit geval.

Krassen (vooral de minieme door zandkorreltjes) kunnen de meeste mensen prima mee leven.
Een barst in je scherm (of nog erger, de touch laag) zorgt ervoor dat je echt niks meer kunt met je toestel.
Dan weet ik niet wat jij allemaal uitspookt. Ik heb al jaren geen screenprotector meer in gebruik. Gaat prima, heb eerder een bumper nodig om de zijkant te beschermen dan een screenprotector.
Ze verkopen ook van die beschermfolie, voor smartphones daarmee kan je het scherm wat kras bestendiger maken.
Krasvrij is dan toch wel saffier.
Met stof kan je ook nog krassen op je glas veroorzaken.
Ikzelf gebruik daarom altijd een screenprotector. Die 1% minder doorzichtigheid kan ik mee leven maar met krassen niet.
Koop gewoon een screen protector? kost niks..
Het bedrijf claimt verder nieuwe methodes voor interne testen opgezet te hebben die realworld-valpartijen simuleren.
Apparaten met Gorilla Glass 4 werden hierbij vanaf een meter hoogte boven schuurpapier losgelaten.
Ja dat overkomt mij nou ook steeds :+
Heb je uberhaupt het filmpje wel bekeken? Daarin zeggen ze dat het scherm vooral breekt als het op beton of op asfalt valt, wat ruwe oppervlakten zijn. En dat oppervlak was met schuurpapier goed na te bootsen.
Ik zou dan eerder de vraag stellen waarom ze niet gewoon een stuk beton of asfalt neer hebben gelegd onder die machine.
Nee en als ik dat zou doen is het zonder geluid omdat ik op mn werk ben...

En je geeft zelf ook al antwoord dat schuurpapier gebruiken onnodig is, als je gewoon het echte (zoals beton/asfalt/tegels) kan gebruiken...

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 20 november 2014 15:26]

Het staat trouwens ook in de ondertiteling.
Schuurpapier is een stuk ruwer dan menig stuk beton of asfalt. Ik denk dat Corning dus bedoelt: als het op schuurpapier niet stuk gaat zal het bij beton en asfalt helemaal niet gebeuren.

Als ik mijn boerenverstand er op los laat gebeurt er dit: Telefoon valt op ruw oppervlak en alle energie wordt door de telefoon opgevangen bij impact. Door de oppervlakteruwheid is er geen verplaatsing mogelijk. Scherm is stijver en brosser dan de rest van de telefoon en kan deze loadcase enkel aan met scheuren.

Bij een glad oppervlak glijdt de telefoon na de eerste impact over het oppervlak weg en absorbeert slechts een deel van de valenergie. Dan is er de tweede impact van bijvoorbeeld de bovenkant die de rest van de energie opvangt.

Ik denk dat als telefoonmakers een stijvere "doos" om het scherm heen gebruiken het scherm niet de grootste impact te verduren krijgen, echter voorzie ik hierbij een ongewenste materiaaltoename.

[Reactie gewijzigd door exorbitex op 20 november 2014 16:14]

Het schuurpapier zorgt wel voor enige demping wat niet het geval is bij direct contact met asfalt of beton.

[Reactie gewijzigd door Laguna op 20 november 2014 16:30]

Ja en beton = schuurpapier? hoe moeilijk kan het zijn om een stukje beton er bij te nemen daar op te testen. (en dat bedoeld watercooler dan ook)

Ik ben benieuwd naar de "val reviews" van de telefoons met dit type glas.
Eerst zien en dan geloven. Ik heb nooit het idee gehad dat Gorilla Glass nut heeft gehad.
Mijn telefoons zitten tegenwoordig zonder echte bescherming van de display in mijn broekzak (wel een hoesje dat net over de rand komt zodat het scherm bij een platte val niet direct op de grond knalt). Als ik dit vroeger deed, had ik na een jaar gegarandeerd krassen op het scherm, en nu met GG niet meer. En ook heb je minder last van vingerafdrukken en vegen (mijn cheapo Lumia 520 is 1 grote vetvlek, mijn SGS5 daarentegen moet ik bijna nooit proper vegen).
Ik wel, vorige telefoons waren een stuk brakker / bekraster qua scherm (plastiek), en het geeft ook een beter oppervlak voor de touch interface (qua gevoel) dan plastic.
Maar recent ook een concurrent minder:
nieuws: 'Nieuwe iPhones kregen geen saffierscherm door productieproblemen'

Hoe zou hun gorilla glas presteren in vergelijking met (goed geproduceerd) saffierglas?
Ik hoop inmiddels beter, want als je saffierglas iets verkeerd raakt barst het. Het krast niet echt, maar het breekt. Verder vermoed ik dat dit spul gewoon een aangepast saffierlaagje is, maar dat weet ik niet zeker (ze geven uiteraard niks prijs).
Gorilla Glass iets iets anders dan saffierglas: saffierglas is eigenlijk gewoon saffier, een aluminiumoxide-kristal. Het glas dat Gorilla Glass gebruikt is gebaseerd op aluminiumsilicaat (zoals ook in het filmpje wordt vermeld: het wordt vergeleken met "competitive aluminosilicate glass designs").
Het blijft altijd een afweging tussen hardheid en breekbaarheid. Tussen krassen of breken.
Het is mooi dat er nu een tussenoplossing komt,
Krassen is al opgelost net met cg glass3.
Dus als breken ook wordt opgelost, zijn we een stap verder naar de onbreekbare telefoon.

Maargoed, zolang het tegendeel het nog niet aangetoond heeft heb ik ook 't gevoel dat mijn telefoon onbreekbaar is. Doordat m'n CGGlass3 beschermt wordt door een stalen frame en stalen bezels.
Ik denk dat een volgende generatie smartphones een flexibel scherm krijgen, waarbij breken dus eigenlijk niet meer mobelijk is (alhoewel het waarschijnlijk een stuk gevoeliger is voor beschadigingen, het zal niet achter een glasplaat zitten en per ongeluk verbogen worden en dergelijke). Denk niet dat het aan zal slaan eerlijk gezegd.
De vorige generatie cg glass was daar erg op toegespitst. corning dacht toen ook dat 50% vd grote fabrikanten een flexibele telefoon in 2014 zou uitbregen: