Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 105 reacties
Submitter: _Rene_

Corning is van plan om tijdens de elektronicabeurs Consumer Electronics Show een nieuw type Gorilla Glass te tonen, dat sterker moet zijn dan zijn voorganger. Gorilla Glass wordt in verscheidene consumentenproducten gebruikt.

Het bedrijf maakte weinig bekend over Gorilla Glass 2, behalve dat het sterker moet zijn dan zijn voorganger. Daarnaast zou Corning plannen hebben om zijn chemisch verstevigde glas in grotere formaten te gaan produceren. Zo zou op de CES een 82"-touchscreen worden getoond die voorzien is van Gorilla Glass. Ook toont Corning mogelijkheden voor gebruik in de auto.

Gorilla Glass wordt door verscheidene smartphone- en tabletfabrikanten gebruikt om het vaak kwetsbare scherm te verstevigen. Volgens Corning wordt het glas door dertig verschillende fabrikanten en in 575 verschillende producten gebruikt. Daarvan zouden er in totaal al meer dan 500 miljoen stuks op de markt zijn verschenen met Gorilla Glass.

Gorilla Glass 2
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (105)

Het punt is. Om krassen te voorkomen op je telefoon heb je hard glas nodig.
versterkt glas is al hard genoeg om te voorkomen dat je met staal oid krassen maakt maar voor zand en dat soort stoffen heb je veel harder glas nodig.
Maar om te voorkomen dat je glas breekt bij een val heb je taaier glas nodig.

Het is heel moeilijk om allebei te hebben, harder glas is bros en zacht glas is taaier. Dus uiteindelijk zou je dan misschien toch voor taaier glas moeten gaan waar nog een harde laag op zit van een ander materiaal dat wel flexibel is.
Polycarbonaat in plaats van glas zou bijna niet breken hoe vaak je je telefoon ook laat vallen. Maar dat zou ook weer een vrij zacht materiaal zijn.
edit:
Maar dat is nog niet echt het hele verhaal. De reden dat iphones zo vaak breken met gorilla glass terwijl andere telefoons dat minder hebben is ook ontwerp. Bij het vallen van een telefoon komt er energie vrij op het punt waar de telefoon valt. Deze energie is hoger bij een zwaardere telefoon (iphone is vrij zwaar) en deze energie word in een bepaalde tijd door een telefoon geabsorbeerd.
Omdat de iphone op een bepaalde manier is ontworpen word de energie heel snel geabsorbeerd en een vrij groot deel door het glas, waar bij een andere telefoon van plastic iets flexibeler is en het glas minder belast of een telefoon van aluminium zo gebouwd is dat het glas zo min mogelijk belasting heeft bij een val.

[Reactie gewijzigd door Nutral op 7 januari 2012 15:27]

het leuke van de oudere telefoons (met verwisselbare accu's zoals de samsung star) dat je ze kan laten vallen wanneer je maar wilt. zolang ze helemaal uit elkaar springen is er niets aan de hand! (klepje eraf batterij eruit, je kent het wel) Dit heeft te maken met het feit dat daar energie voor nodig is en die wordt geleverd door de absorptie van de afrem energie. hierdoor komt er minder druk op je scherm en zal deze altijd heel blijven, mits de cell dus helemaal uit elkaar dondert XD.
EEn aantal van de 2011 Sony LCd's met gorilla glass had het ''crease'' probleem . Het schijnt te maken te hebben met hoe het gorilla glass op de TV vastgelijmt zit. Dat vastlijmen van gorilla glass dat gaat dus niet zomaar effe :)

http://www.hdtvtest.co.uk...3-crease-201107011261.htm

[Reactie gewijzigd door 8mile13 op 7 januari 2012 16:34]

Gorilla glass werkt super alleen het is nog steeds niet 100% effectief, op mijn N8 heb ik een paar lelijke krassen zitten ondanks het gorilla glas. ik denk dat ze meer moeten gaan werken aan de bestendigheid tegen zand en dat soort kleine deeltjes want dat zijn echte boos doeners.
Ja dat werkt helaas zo simpel niet. Zand bestaat voor een groot deel uit kwarts, een mineraal met een hardheid(op de Vickers-schaal(HV)) van rond de 1200. Gorilla Glass zoals we dat nu kennen heeft volgens de specsheet onder optimale onstandigheden een HV van 700. Al een significante verbetering tegenover de 550 die normaal glas heeft, maar nog lang geen kwarts dus. Dat is natuurlijk ook zo vreemd niet, want kwarts is een bijzonder hard materiaal en scoort bijvoorbeeld ook 7 op de schaal van Mohs.

Het "nieuwe" Gorilla Glass wordt hier overigens sterker genoemd, en dit zou gezien de correlatie tussen vloeigrens en hardheid ook tot een harder materiaal moeten leiden.

Er is overigens wel meer(een chique staalsoort bijvoorbeeld) dat Gorilla Glass kan krassen, het is inderdaad alleen vervelend dat een zo veel voorkomend goedje dat ook kan.

[Reactie gewijzigd door Hieronymus op 7 januari 2012 12:39]

Om nog even aan te geven, Kwarts scoort op de schaal van Mohs dezelfde hardheid als de Hardste granietsoorten en kunstmatige Kwarts/hars combinaties welke bijvoorbeeld in aanrechtbladen gebruikt worden. Hier kun je met welke mes dan ook geen kras in krijgen.

Het is dus afwachten wanneer 'kunstglas', kwarts met hars, gemaakt wordt in een transparante/heldere vorm.
Het is dus afwachten wanneer 'kunstglas', kwarts met hars, gemaakt wordt in een transparante/heldere vorm.
In feite is dat al een gepasseerd station met saffierglas maar hoewel dat ook erg hard is zal het te snel breken voor toepassing in een touch screen van een mobieltje.
Seiko had Sapphlex , dat was chemisch gehard glas met een saffier coating.
Was blijkbaar te duur want ze zijn er mee gestopt. Dat is natuurlijk ook een punt, gorilla glass is niet het beste glas wat je kunt maken maar het moet uiteindelijk wel betaalbaar blijven.
Saffier moet je niet zo snel afschrijven (hardheid 9 op schaal van Mohs!).
De duurdere horloges als Rolex en IWC gebruiken nog steeds saffierglas. Prima bestendig tegen krassen :)
Bestendigheid tegen buigen (taaiheid) is natuurlijk een ander verhaal. Bij smartphones (groot oppervlak) is buigen misschien wel belangrijker dan krasbestendigheid (barst vs kras).

[Reactie gewijzigd door Fireshade op 9 januari 2012 14:53]

Het probleem is dat de hardheid van het glas niet hoog genoeg is en wellicht nooit wordt om krasbestendig tegen zand (steen) te zijn.
Een kras ontstaat als een harder materiaal langs een zachter materiaal schuurt, degene met de grootste hardheid wint altijd.
Steen is vrijwel altijd harder dan glas en zelfs de meeste metalen, zolang we het niet over speksteen en hardere metalen hebben.

Ofwel, tegen schuurpapier (zand) is geen enkel glas op dit moment opgewassen, maar als dit nieuwe glas tegen bijvoorbeeld sleutels bestand is en andere handtasprullaria is het wat mij betreft goed.

Ik ben zelf overigens meer voorstander van glas/plastic dat tegen een stootje kan, liever een krasje op mijn scherm dan dat ie versplintert of barst.
Bij droptests komen de plastic schermen vaak beter uit de test dan gorilla-glas, dus dat zou een mooi verbeterpunt zijn.
Misschien is het maken van een hybride glas mogelijk? Dat wil zeggen: het centrum van het scherm van Gorilla glas o.i.d en de buitenrand van een zachter, even transparant materiaal.
Op die manier is het grootste gedeelte van het oppervlak van het scherm kras-bestendig, met uitzondering van de randen waar meestal toch niet de focus ligt of die deel uitmaakt van de bezel. Mocht je hem laten vallen op beton dan zal de zachtere buitenrand (hopelijk) de klap genoeg absorberen om het Gorilla glas niet te laten barsten; letterlijk en figuurlijk ;)
Ik denkt dat dit het verschil is tussen hardheid en sterkte, saffierglas is heel hard maar niet zo goed bestand tegen stoten.
Het gaat hier helemaal niet over saffierglas. Saffierglas is synthetische saffier(en eigenlijk helemaal geen glas), terwijl Gorilla Glass een chemisch verbeterde glassoort is. Ook is saffierglas best wel sterk, en dus óók vrij hard. Waarom het zo "makkelijk" breekt heeft meer te maken met taaiheid.

[Reactie gewijzigd door Hieronymus op 7 januari 2012 12:48]

Pinobot zegt toch ook helemaal niet dat het hier over saffierglas gaat? Hij geeft m.i. alleen aan dat het lastig om hard (krasvast) en taai (minder breekbaar) glas te combineren door een voorbeeld te geven van een materiaal (saffierglas) wat hard maar breekbaar is.

Saffierglas, en andere harde materialen, breken juist door de hardheid makkelijk, omdat hardere materialen minder flexibel zijn, niet door de taaiheid (taaie dingen breken juist moeilijk toch, ze buigen meer immers).

[Reactie gewijzigd door 192340 op 7 januari 2012 13:00]

Iets breekt niet makkelijker door een hogere hardheid. Het is toevallig zo dat een aantal harde materialen tegen weinig rek kunnen(en dus daarmee ook een lage taaiheid hebben), en dus makkelijk breken. Er zijn echter ook harde materialen die zeer taai zijn. Taaiheid is dé grootheid die aangeeft of iets "makkelijk" breekt of niet.

Waar je vandaan haalt dat ik zeg dat taaie dingen makkelijker breken is me helemaal een raadsel.

Overigens impliceert pinobot m.i. wel degelijk dat het hier over saffierglas gaat, maar dat doet er niet echt toe.

@Hieronder Ik had inderdaad toevallig tussen aanhalingstekens moeten zetten, maar het wetmatige verband waar atse van lijkt te spreken bestaat m.i. niet.

[Reactie gewijzigd door Hieronymus op 7 januari 2012 15:54]

Dat harde materialen meestal een lage taaiheid hebben is zeker geen toeval.
Harde materialen zijn zeer vaak ionische verbindingen (bv saffier & kwarts, maar diamant niet).
Ionische verbindingen bestaan uit driedimensionale roosters waarin positieve en negatieve ionen (= geladen atomen) elkaar afwisselen. Dit is zeer stevig omdat de aantrekking tussen positieve en negatieve ionen zeer sterk is.
Echter, als het materiaal uitgerekt wordt dan worden de atomen in het rooster lichtjes verplaats (anders zou het niet rekken) waardoor er positieve ionen tegenover positieve ionen komen en negatieve ionen tegenover negatie ionen komen te staan. En de afstotingskracht tussen ionen met gelijke lading is net zo sterk als de aantrekkingskracht tussen ionen met verschillende lading waardoor het materiaal barst of zelfs volledig breekt.

Bij diamant is het verhaal net iets anders want diamant bestaat niet uit ionen maar uit een covalente binding tussen koolstof atomen in een zeer sterke roostervorm (vergelijk grafiet maar eens met diamant, zelfde atomen, andere roostervorm).
Bij vervorming zullen er dus geen sterke afstotingen zijn waardoor diamant relatief taai is, maar vanaf dat het rooster verbroken is is het ook gedaan.

[Reactie gewijzigd door Goderic op 7 januari 2012 15:39]

Klinkt goed, geef mij dan maar diamanten screen op mijn tablet.
Daar heb ik ervaring mee gehad op een iPad 2.
Omdat me vingers plakkerig waren speelde ik met de bovenkant van me nagel.
Kwam er één miniscuul scherp zand korreltje tussen, die 3 flinke krassen had veroorzaakt.
Ik voelde dat korreltje gewoon snijden in het glas. Echt heel vreemd. :/
Een Nokia 3310 heeft geen gorrila glass en gaat ook niet stuk -.-

ontopic:
Is gorilla glass nou echt zo goed als men beweert?
Om een eerlijke vergelijking te maken moet je al ten eerste dezelfde schermgrootte (=oppervlakte) vergelijken als je wilt testen op stevigheid in de zin van breken. ;) Voor krasbestendigheid maakt oppervlakte niet uit natuurlijk...

Ik heb al paar smartphones met Gorilla Glass gezien bij kennissen. Het blijkt inderdaad beter bestand tegen krassen enzo. Wel moesten de meesten toegeven dat het wel degelijk mogelijk is het scherm te beschadigen, maar het is alleen moeilijker. Dus ja, Gorilla Glass maakt een verschil.

Volgens sommigen schuilde er wel een gevaar in de claims van Corning (Gorilla Glass producent) waardoor men minder zorgzaam omspringt met zijn smartphone. Het blijft nog altijd glas en dus breekbaar. De meeste bevestigden mij dit ook dat ze sindsdien minder zorgzaam omgingen met hun smartphone, maar weinigen hielden rekening mee dat de behuizing van de smartphone meestal niet de nodige bescherming bood. Dus niet alleen het scherm is belangrijk, maar ook de gehele behuizing.

In een oorlog zal je ook niet rondrijden met een auto waarvan alleen de ramen bepansterd zijn, maar niet de rest van de auto (carosserie, banden,...). Het is wel beter dan niets, maar nog niet hetzelfde als volledige bepantsering. ;)

[Reactie gewijzigd door c-mattic op 7 januari 2012 12:37]

Dus niet alleen het scherm is belangrijk, maar ook de gehele behuizing.
En daar loop je tegen het probleem op dat een stevige behuizing van bijvoorbeeld aluminium is, maar een behuizing die 100% afdekt van aluminium is niet zo best voor de ontvangst van je signaal...
en jij denkt dat daar niets aan te doen valt? de behuizing van een iPod touch is toch ook van een Alu legering. Daar zit ook een wifi antenne in verstopt. Wat dacht je van de iPads met een Speciale 3G antenne? zo heel moeilijk is het niet.

Maar met een volledig alu behuizing kom je er nog niet. er moet ook een buffer zijn die schokken opvangt en ervoor zorgt dat het glas niet barst doordat er veel druk op staat door een deuk in het aluminium. dit is bij de iPods vaak wel het geval namelijk. door een deuk in de behuizing word de glasplaat op een halve vierkante micrometer ineens vol belast en dan gaat het fout.
Ligt er denk ik wel een beetje aan hoe het apparaat valt, of wat er bovenop valt, enz.

Mijn HTC Desire heeft ook de gorillabehandeling gehad en blijkt inderdaad erg stevig te zijn. Toen ik hem eens per ongeluk bovenop (!!) het glas van een paar meter hoog op de grond liet vallen, waarbij hij eerst nog even tegen een hoek van een wasmachine ging, waren er wel een paar krasjes te vinden...

..op de behuizing.

Het glas zelf was *helemaal* niets op te zien. Geen scheur, geen stofje. Zelfs niets dat in de reflectie te zien is.

Dat is toch best knap van die heren bij Corning :Y
Dat is ook geen glas, dat is plastic, meestal
en dat wordt dof en krast als de hel
beter krassen dan breuken
Maar daar kun je dan weer een screen protector op plakken, bij de iphone maakt dat niet uit want als die valt dan barst hij, plastic+protector niet.
dat is onzin. zolang jij een goede case en screenprotector gebruikt gaat hij niet snel kapot. een stevige leren hoes eromheen en je kan hem wel een keer laten vallen hoor.
Ik heb mijn SGS nu gewoon in mijn zak (geen andere spullen), m'n oude mobiel kreeg dan ook beschadigingen, maar de sgs heeft nog niks.

een klasgenoot kreeg er een kleine kras op die alleen onder een bepaalde hoek zichtbaar was, omdat er een stukje ijzer vijlsel aan zijn vinger zat.
Bestendig tegen krassen , maar niet tegen stoten .ik heb mijne iPhone 4 laten vallen ,weg gorilla! }>

Het is eigenlijk gelijk aan wat je ziet bij een theeglas. Dit is erg sterk en als je het laat vallen gaat het niet snel stuk. Echter, er komt een punt dat hij breekt, en dan breekt hij meteen in 1000 stukjes. Dat is met Gorilla Glass ook zo, alleen dan meer vergelijkbaar met een autoruit, die dan nog wel aan elkaar blijft zitten.

Zie voorbeelden:
http://www.gadgetreview.c...-break-intentionally.html


http://www.youtube.com/wa..._detailpage&v=sSXl0saQ1DU


OFF Topic en Ongewenst ...Realy?

[Reactie gewijzigd door Essox Lucius op 7 januari 2012 13:11]

Sinds wanneer maakt Apple gebruik van gorillaglas?? Met de 4 hadden ze toch zogenaamde helikopterglas in gebruik.
Sterker nog, Apple is wellicht wel de belangrijkste reden dat "Gorilla Glass" nog bestaat. Voor de eerste iPhone ging Apple op zoek naar sterk glas, en ze kwamen toen uit bij Corning. Echter had dat bedrijf toen al jaren weinig tot niets met hun "Gorilla Glass" gedaan en was het dus een grote uitdaging om aan de vraag van Apple te kunnen voldoen. Apple was de eerste telefoonfabrikant die het glas dus gebruikte en Corning een tweede leven gunde met hun Gorilla Glass :) .
Wel vreemd dat Apple hier dan nooit mee geadverteerd heeft en HTC, Samsung etc.. dat wel doen in hun product specificaties. Ik kan op de website van Corning namelijk nergens de woordjes 'Apple' of 'iPhone' vinden.
Wel vreemd dat Apple hier dan nooit mee geadverteerd heeft
Dat is juist typisch Apple!
Al sinds de eerste iPhone in 2007. Volgens hetgeen wat ik in de biografie van Jobs lees was Apple de eerste die 'Gorilla Glass' ging gebruiken. Blijkbaar bestond het Gorilla Glass (of toch een soortgelijk glas van Corning) reeds in de jaren '60. Maar toen heeft Corning in 6 weken tijd terug de productie opgezet.
Sinds wanneer maakt Apple gebruik van gorillaglas?
Apple maakt voor de iPhone 4(S) ook gebruik van chemisch gehard glas echter het is niet bekend door wie dat glas wordt geleverd.
Telefoons zijn ook niet bedoeld om te laten vallen...
Ze worden wel degelijk zo gemaakt. Immers, als jij als producent een telefoon maakt die na 1 val gelijk in 1.000 stukjes is, hoeveel mensen zouden jouw telefoon nog kopen? Hoe mooi hij dan ook is, maar iedereen, hoe voorzichtig je er ook mee bent, laat altijd zijn telefoon wel een keer vallen. Ongeluk zit in een klein hoekje. Net als de reactie van 'petersmith' die helemaal voor zich spreekt.
en auto's zijn niet gemaakt om te crashen,dus jij hebt geen airbags in je auto?
en auto's zijn niet gemaakt om te crashen,dus jij hebt geen airbags in je auto?
Een airbag is bedoeld om jouzelf te beschermen. Niet de auto. Dat glas is om je telefoon te beschermen (dus de auto in jou vergelijking). Jou vergelijking klopt dus niet.

Je moet gewoon een afweging maken tussen een mobiel/licht apparaat en stevigheid om schade te voorkomen. Het glas van de iPhone 4(s) is nou niet ontzettend stevig, maar ook niet breekbaar bij de eerste de beste duts.

Vind het überhaupt raar dat de iPhone Gorilla Glass gebruikt en er toch zoveel schade gevallen zijn. Mijn telefoon heeft ook Gorilla Glass heb hem paar keer laten vallen maar echt geen barst of iets dergelijks aan overgehouden.
Maar die airbag laat de auto niet heel maar sloopt je hele stuur en als je met een auto crasht dan deukt de hele carrosserie met zn kreukelzone mee. (Dat lijkt mij niet handig als dat met een telefoon gebeurt).
Een telefoon is een gebruiksvoorwerp.

Daar moet je rekening mee houden dat die uit je handen kan vallen. Ik heb mijn Motorola Milestone heb ik zeker al wel een keer of 10 laten vallen, vanaf het bureau en dergelijke, niks mee aan de hand. Verder elke dag met de sleutels in de broekzak, geen krassen op het scherm, alleen op de behuizing. Enige krasjes die ik er op heb zitten is door zand dat in mijn tas zat tijdens het mountainbiken.

Telefoons die niet tegen vallen kunnen komen er bij mij niet in, het gebeurt namelijk toch wel...
het glas van de iPhones breekt heel snel, daar kan gorillaglass niet aan helpen.

mijn sgs had ik 14 maanden en daar zat een heel klein oppervlakkig krasje op. en ik doe echt niet overdreven zuinig met mijn telefoon.. al moet ik zeggen dat ik wel zuinig ben op mijn note
De foto onderaan, zijn dit stalen bollen die van een bepaalde valhoogte komen? Anders zou het wel erg flexibel zijn :).
We gebruiken op het werk zelf op sommige producten een touchscreen dat volgens de fabrikant onverwoestbaar moet zijn. En toch hebben wij al schermen teruggekregen met volledig versplinterde glasplaten. We hebben de fabrikant ook eens laten langskomen, die kon zijn ogen eigenlijk niet geloven.

Alles is kapot te krijgen
leuk maar zinloos op een 82" scherm, de enige bescherming is dan krasvast zijn ....
de achterliggende laag is nog steeds breekbaar en de buigzaamheid van dit nieuwe spul zoals op de foto geeft dan weinig tot geen bescherming tegen indrukken.
behalve als ze het erg dik maken uiteraard :Y)
Ik vind dit glas eigenlijk een beetje onzin. Ik geef wel toe dat het glas van een smartphone of dergelijke sterk moet zijn maar krassen zijn voor de meeste mensen een grotere frustratie.
voor krassen heb je screenprotectors, voor barsten heb je.... ja eigenlijk helemaal niets. wat heb jij liever? een scherm wat bij de eerste val in 200 stukjes kapot gaat of een scherm wat heel blijft en af en toe een krasje heeft (wat dus te voorkomen is met een plastic foliootje eroverheen?
Ik wil een telefoon die geen folio nodig heeft om krassen te voorkomen. Anders moeten ze die er gewoon altijd standaard bijleveren ongeachte om welke telefoon het gaat.

Ik wil dat fabrikanten zelf kwaliteit leveren en ik die niet hoef aan te vullen met zo'n lullig folio.
En zeggen dat corning lange tijd gorilla glas niet produceerde omdat ze er geen enkel nut voor hadden of niet zagen voor wat men het direct kon gebruiken. Ze hadden het idee al geloof ik een tiental jaar (als ik mij meen te herinneren hadden ze het zelf in de jaren 70 al ontwikkeld) in hun bezit maar veel deden ze er niet mee.

Dat is allemaal veranderd toen Steve Jobs kwam aankloppen omdat hij voor de iPhone een heel sterk glas wilde. Er waren toen nog wat kinks en kregen ze 6 maand om het uit te werken wat beetje in lijn was met "er is niets wat niet kan" filosofie van jobs. Volgens zijn biografie was het een gok, die eigenlijk voor beide partijen uiteindelijk goed is uitgedraaid.

Corning heeft dan (geloof met investeringen van Apple) een heel fabriek omgebouwd om die dingen in massa te maken. Zo is er eigenlijk een sneeuwbal effect gecreëerd en zien we die dingen nu ook in andere non apple devices opduiken.

Doet mij toch soms afvragen hoeveel "slapende" technologie zo niet ergens opgesloten zit omdat het ontbreekt aan visie of lef.

[Reactie gewijzigd door simplicidad op 7 januari 2012 14:02]