Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 90 reacties

Corning, het bedrijf dat onder de merknaam Gorilla Glass een speciaal gehard glas produceert, wil zijn glassoort ook gaan toepassen in autoruiten. Hierdoor zou het gewicht van een auto verlaagd kunnen worden, terwijl Gorilla Glass ook een goede geluidsisolatie zou bieden.

Gorilla Glass wordt momenteel toegepast in tal van populaire elektronicaproducten, zoals smartphones, tablets en laptops. In totaal claimt het bedrijf dat Gorilla Glass in meer dan 1,5 miljard apparaten in de consumentenelektronica is te vinden. Het glassubstraat is volgens de fabrikant krasvast, duurzaam en licht van gewicht.

De fabrikant van het geharde glas laat aan MIT Technology Review weten dat er vermoedelijk volgend jaar auto's op de markt komen met autoruiten die van Gorilla Glass zijn gemaakt. Het bedrijf zou aan ten minste één autofabrikant het glassubstraat gaan leveren.

Volgens een Corning-topman kunnen auto's met toepassing van de glassoort lichter gemaakt worden, wat een gunstig effect heeft op het brandstofverbruik. Ook zou Gorilla Glass in autoruiten een goede geluidwerende werking hebben, vanwege de isolerende eigenschappen.

Corning werkt ook aan een glassoort met antibacteriële eigenschappen. Momenteel keuren Amerikaanse instanties de glassoort en naar verwachting kan Corning het materiaal over enkele maanden leveren. Naast medische toepassingen ziet het Amerikaanse bedrijf ook mogelijkheden voor onder andere smartphones.

Op de lange termijn ziet Corning vooral kansen voor zijn Willow-glas, een buigzaam glassubstraat. Het zal vermoedelijk nog enkele jaren duren voordat dit materiaal commercieel kan worden toegepast, maar het bedrijf denkt dat er met Willow Glass geheel nieuwe producten gemaakt kunnen worden.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (90)

Autoruiten-glas breekt op een speciale manier, in heel veel kleine blokjes, met zo min mogelijk scherpe randen. Dat is expres zo gedaan, voor de veiligheid van de bestuurder, mocht het voertuig crashen. Normaal glas breekt willekeuriger, met scherpere randen en grotere stukken.

Hoe zit het met de crashveiligheid van Gorilla glass? Het lijkt me vrij raar als er een auto keihard achterop de jouwe botst, en jij vervolgens wordt onthoofd door een intacte ruit Gorilla-glass die op je af schiet...
Autoruiten-glas breekt op een speciale manier, in heel veel kleine blokjes, met zo min mogelijk scherpe randen. Dat is expres zo gedaan, voor de veiligheid van de bestuurder, mocht het voertuig crashen. Normaal glas breekt willekeuriger, met scherpere randen en grotere stukken.

Hoe zit het met de crashveiligheid van Gorilla glass? Het lijkt me vrij raar als er een auto keihard achterop de jouwe botst, en jij vervolgens wordt onthoofd door een intacte ruit Gorilla-glass die op je af schiet...
Als je nou even kijkt naar de bron en de links naar de website van die glastoko dan zie je dat zij in een ver en grijs verleden dat veiligheidsglas dus uitgevonden hebben.
Het is ťcht niet zo dat ze nu aankondigen "hoera, ons glas werkt op telefoons dus we plakken het zonder verder nadenken ook op auto's". Ten eerste heeft deze toko heel veel ervaring met autoonderdelen leveren, ten tweede heeft de autoindustrie in zowel AziŽ als Europa als de VS ťcht een broertje dood aan gevaarlijke onderdelen (niemand wil voor het hekje moeten omdat je nieuwe model hatchback slachtoffers maakt door gevaarlijke componenten te gebruiken!) en wordt dat allemaal zeer uitvoerig getest door de fabrikanten van de onderdelen, dan nog eens door de autofabrikant en vervolgens komen toko's als EuroNCAP en die pleuren nog eens wat van die auto's tegen muren en betonblokken en kijken wat er zoal gebeurt.

Als ze het publiekelijk aankondigen zijn ze sowieso het stadium voorbij waarin jij, en met jou enkele anderen, nog denken.
Mizgala28 schreef:
Normale ruiten werken al jaren prima, innovatie mag maar alleen als er goed over nagedacht is.
Klopt. Dat is er dus ook. Door de mensen die "normale autoruiten" bedacht hebben.
Je kan beelden op Youtube vinden met crashtests tussen bevroren eend en vliegtuig raam(en). Niet voor niets gebruiken ze polycarbonaat op gevechtstoestellen. Polycarbonaat buigt totdat de kracht te groot is dan breekt het in stukken af. ik weet overigens niet wat de basis zal worden van gorilla glas3 maar volgens mij was het altijd chemisch bewerkt glas tenzij ze nu iets nieuws hebben bedacht?. dus zal het alsnog in stukken breken zoals traditioneel glas alleen door zijn verhoogde hardheid kunnen ze er minder van gebruiken.

de pdf van cornering geeft aan dat het een dichtheid heeft van 2.39 g/cm2 bijna evenveel als 'normaal' glas (2.57). Aangezien autoramen altijd gelamineerd zijn met plastic zal de verhouding plastic glas hierdoor wel verhoogt kunnen worden. anders zie ik niet in hoe ze het gewicht substantieel kunnen verlagen.

[Reactie gewijzigd door D0gtag op 11 juni 2013 16:48]

Ik zie het al voor me, geen fijn beeld dus |:(

Normale ruiten werken al jaren prima, innovate mag maar alleen als er goed over nagedacht is.
Tja, en wat ga je dan doen als je met je auto in het water terecht komt? dat spul is toch wat moeilijker kapot te slaan als het al stevige autoglas
Mijn iPhone 5 had niet zo gek veel nodig voordat het scherm in gruzelementen ging. :X
gehard glas is ook veel sterker dan normaal glas. de truc van gehard glas is dat de buitenkant onder enorme spanning staat en het binnenste niet.
als je in het midden slaat kan de kracht zich verdelen over de hele ruit. als je in de hoek en met name in de randen (iets waar de iphone ERG gevoelig voor is door zijn constructie) er kracht op zet breekt het dus enorm snel.


daarom moet je in een auto ook altijd in de hoek van een ruit slaan en niet in het midden.

ik ga er trouwens van uit dat ze met name voorruiten gaan voorzien van dit glas.
Voorruiten zijn nu ook al laminaten van glas en speciaal folie. En zoals met al het glas, barst het gewoon als je er met een hamertje met punt op slaat (zie iPhone/iPad).
En daarbij, Het lijkt me niet dat ze zijruitjes van dit dure spul gaan maken.

Het enige positieve aan het verhaal vind ik dat je echt lichter mee kunt construeren. Elke kilo minder aan je auto is mooi meegenomen.
Het folie heet Polyvinylbutyral. Heb dat rotwoord 18 jaar geleden voor een examen als autoschadehersteller moeten leren en het zit nu nog in mijn kop... Bizar...
Negeer svp verder deze volkomen nutteloze post :)

[Reactie gewijzigd door mxcreep op 11 juni 2013 15:59]

Dat, en sowieso, mocht ik als passagier of voetganger onverhoopt tegen een autoruit aan knallen, dan heb ik liever dat het glas breekt en zo wat energie absorbeert, i.p.v. dat m'n schedel direct in 2e ligt.
Ik vraag me af wat zo'n rood noodhamertje doet met Gorilla Glass.
Ik denk dat ze dit zeker gaan testen, als het hamertje ineffectief blijkt zullen ze voor een andere oplossing moeten zorgen. Dit is allemaal nogal onduidelijk omdat we natuurlijk niet onze smartphone/tablet schermen hoeven in te slaan. :)

Edit: Ligt er natuurlijk wel aan of ook de zijruiten van Gorilla Glass gemaakt gaan worden.

[Reactie gewijzigd door KleineJoop op 11 juni 2013 15:39]

dat maakt geen verschil, je stampt niet het glas aan diggelen, maar je "duwt" het er volledig uit.
Beide is voor mij een vraag.
Auto glas breekt niet zo snel (houd mensen buiten en het breekt niet bij het minste of geringste), maar als ik een life hammer neem dan ligt hij er zo uit.

Heeft gorilla glass dezelfde eigenschappen op dat gebied? Momenteel word het gebruik in apperatuur die ook stevigheid bieden doordat het glas ergens op ligt.
In het water kan je toch al geen ruiten inslaan.

Ik denk dat de essentie van het gebruik van Gorilla-glas is, dat het vrijwel krasvrij is, en met minder gewicht even sterk als (dus niet sterker dan) gelaagd glas. Bovendien zou het zomaar kunnen dat het net als gelaagd glas verkorrelt als het breekt.
Weer geen woord over veiligheid, hoe snel breekt het en hoe groot en scherp zijn de scherven. Naja, zal allemaal wel super goed getest worden voor die autos de weg op mogen.

Een glassoort met antibacteriŽle eigenschappen, wow, gaaf voor keuken gerei, maar denk dat ze simpel wat zilver deeltjes erin verwerken, wat ik eigenlijkliever niet wil eten. ;)

Naja, goed bezig, hoop mooie dingen op glas gebied.
het was alleen maar een kwestie van tijd tot ze hun horizon verbreidde. hun producten zijn echt prachtig en waarom zouden die niet in een ander gebied ingezet kunnen worden?
verbreden van hun horizon? Corning was in 1958 de uitvinder van onbreekbare borden en schotels. Dus de stap daarvan naar mobieltjes is veul groter dan die van mobieltjes (glas) naar autoruiten.

Enne ze doen al een tijdje in autoruiten hoor:
In 1962 Corning developed a new toughened automobile windshield designed to be thinner and lighter than existing windshields, which reduced danger of personal injury by shattering into small granules when smashed.
Misschien even een bron ter verduidelijking :) :


Corning vertelt ook op zijn eigen site over het jaren '60 autoruiten-programma maar zijn niet erg uitgebreid:
Corning’s proprietary fusion process, invented in the 1960s, was originally intended to manufacture safer windshields for cars.
http://www.corning.com/news_center/corning_stories/samsung_corning_case_study.aspx


Wiki is ietsjes duidelijker:
In 1962 Corning developed a new toughened automobile windshield designed to be thinner and lighter than existing windshields, which reduced danger of personal injury by shattering into small granules when smashed
http://en.wikipedia.org/wiki/Corning_Inc.
(kop 'history', halverwege de alinea)


Een concrete krantenkop van de NY Times (betaald) onder:
http://select.nytimes.com/gst/abstract.html?res=F60A10F6395E1A7B93C5AB178AD95F4C8685F9

edit: typo

[Reactie gewijzigd door Beesje op 11 juni 2013 16:09]

Voor een telefoon is dat stukje plastic best duur, voor een hele auto ruit is het onbetaalbaar. De productie kosten zullen wel afgenomen zijn waardoor ze deze stap nu pas zetten.

Even met fictieve cijfers om het probleem te illustreren.
Een 5" scherm is 3,5" bij 3,5" en dus ongeveer 80cm2 groot qua oppervlakte. Stel dat 1m2 Gorrilla Glas 2000 euro kost. Dan kost het schermpje van 80cm2 maar 16 euro. Een autoruit kost dan opeens tussen de 3000 en 4000 euro euro. Neem daar de kleine zij raampjes en achterruit bij mee en dan heb je alleen al aan de ruit kosten meer dan dat een kleine auto kost.

Gorilla Glass loont zich derhalve ook niet voor normale auto's en waarschijnlijk alleen voor luxe dikke wagens waar de ruitkosten derhalve in verhouding wel meevallen.

[Reactie gewijzigd door madmaxnl op 11 juni 2013 19:43]

Ja, met fictieve cijfers is het rete duur...

'Stel' dat het maar 2,40 kost en geen 16 ($3 http://www.forbes.com/sites/timworstall/2013/03/21/could-sapphire-replace-gorilla-glass-in-smartphones/),

dan kost je voorruit 1 m2 / 80 cm2 = factor 125 * 2.40 = 300 euro...

Wat kost een normaal voorruitje? 150 - 200 euro?

[Reactie gewijzigd door airell op 11 juni 2013 21:07]

Leuk zo met cijfers gooien maar ik denk dat je aannames niet helemaal kloppen.

Ten eerste is er vaak geen lineaire relatie tussen productie en kosten, de kosten zullen omlaag gaan, er is meer oppervlakte en waarschijnlijk minder verlies.

Ten tweede je aaname van de kosten van gorillaglass. Eenscherm van gorilla glass kost slechts 3 dollar. (bron: http://www.technologyrevi...-may-be-made-of-sapphire/). Dit is een vijfde van de kosten.

Ten derde, innovatie gebeurd vaak niet bij het goedkoopste segment van de markt. Eerder het duurste segment. Ik betaal ook 2000 euro extra zonder problemen voor leren bekleding, ik verwacht dat een groep mensen zeker 2000 euro extra betalen voor een stillere auto. Langzaam zal dit doorsijpelen naar het goedkopere segment. p.s. ik heb geen luxe dikke wagen.
Waarom zijn deze producten prachtig? Ik verbaas me juist erover dat zoveel aandacht wordt besteed aan dit bedirjf.
Waarom verbaas je je daarover? (die vraag is niet rhetorisch, ik zou het graag weten). Glas is als basismateriaal ouder dan de weg naar Rome en zal nog wel gebruikt worden als onze achterkleinkinderen al niet meer leven. Bedrijven als Schott, Corning, Pilkington en Saint-Gobain zijn misschien niet zo bekend bij het grote publiek maar hebben producten die voor glas-tweakers haast nog grotere plassen kwijl opleveren dan de nieuwste supersnelle videokaart. Bovendien is een bedrijf als Saint-Gobain een van de allergrootste niet-beursgenoteerde bedrijven en financieel in dezelfde categorie als Bill Gates.

@mkools hieronder: op mijn E6 zit nog niet het kleinste krasje. Ik heb sterk de indruk dat dat toch beter is dan bij gewoon glas, en het is absoluut beter dan bij bijvoorbeeld polycarbonaat.

[Reactie gewijzigd door mae-t.net op 11 juni 2013 15:49]

Gorilla glas is een merknaam. Es zijn ook steeds meer alternatieven zoals deze: http://www.phonearena.com...ims-it-is-tougher_id30952

Op glas gebied staan de ontwikkelingen ook niet stil en natuurlijk kan het als autoruiten gebruikt worden.

Maar als ik hoor geluiddempend klinkt dat leuk maar een sirene wil je toch horen.
Daarnaast is de auto-industrie praat je over een branche waar men op iedere cent kijkt. De vraag is of het gorilla glas dezelfde prijs heeft, als het 100% duurder is weinig kans.

Gewichtsbesparing is leuk maar waar zijn de cijfers, hoeveel kg is het minder en wat doet zeg 10 kg minder op het totale verbruik van een auto. Een lege of volle tank is al meer dan 10 kg verschil. 1 passagier meer is hup 70 kg.

Voor mij is het leuke marketing maar eerst echte cijfers zien.
Ik heb geen idee om hoeveel kilo het zou gaan, maar iedere kilo is er een. Vergeet niet, dat werkt dus tijdens de gehele levensduur van de ruit. Ik ben met je eens dat er meer info nodig is, maar als je dit soort dingen niet probeert en verbetert (bv. goedkopere productie), dan wordt het nooit wat.

P.S. Volgens Volkswagen kost iedere 100 kg aan bagage je 0,3 liter per 100 kilometer. Dat zou neerkomen op (schatting:) een cent of 3 per kilo bagage per tankbeurt
Tien kilo op een bestaand autodesign besparen, is een grote vooruitgang.

Minder leeg gewicht = zuiniger, meer ruimte voor andere dingen, etcetera.
Klopt maar maar prijs is nog steeds heel belangrijk. Daar draait de auto-industrie op.

Je kan met koolstof werken, andere metalen. Lichter maken kunnen ze nu al maar lichter maken zonder de prijs te verhogen daar draait het in de auto industrie om.

Je kan leuk een lichtere auto aanbieden die 0,2 liter zuiniger is, maar als deze 10% meer kost zul je veel minder auto's verkopen.
Autofabrikanten doen er alles aan om net die paar kilos te besparen. Ramen zijn in de afgelopen jaren al wat dunner geworden om zo het extra gewicht van die joekels van ramen te corrigeren. Verder is blikwerk alsmaar dunner geworden, als je een moderne auto in de kreukels rijdt is het blik niet veel dikker dan dat van een colablikje. Vroeger waren die panelen veel dikker en deukten ze ook minder snel in.

Overigens is het nog steeds zo dat je in NL wegenbelasting betaalt voor massa ledig voertuig. Voor mijn Peugeot 206 1.4HDI staat 949kg op het kenteken. Doe er 1kg bij en die auto wordt een tientje per maand duurder. Voor mij een van de redenen om dat ding te verkiezen boven een Punto 1.3JTD destijds, die woog 963kg.
De staalindustrie heeft in samenwerking met de autofabrikanten ook niet stilgestaan: nu "deuken" en kreukelen auto's waar ze dat mogen/moeten* doen door zacht-stalen kreukelzones en doen ze dat "NIET" waar ze dat niet mogen: de kooiconstructie rond de inzittenden is van warm vervormd ultra hoge sterkte staal dat bij minder dikte dus gewicht 5 tot 10x sterker is dan dat waar de spatborden van gemaakt zijn (als die niet ter gewichtsreductie van aluminium met bijna dezelfde sterkte als dat zachte staal bij de helft aan gewicht zijn)
*om botsingsenergie te reduceren/absorberen en de veiligheidskooi dus "geleidelijk" af te remmen in paaats van deze, Ťn de inzittenden, tot een dead-stop te laten komen..
We zijn niet allemaal zo'n rijke ICTťr als jij. §120,- per jaar, daar kan hij met zijn partner drie maal mee uit eten. Daar kan ie 3 games voor kopen.
Zuinigheid met vlijt bouwt huizen als kastelen.
@ bobb1970;

Stiller is fijner, echt waar. :P .
Ook met te luide muziek hoor je niets aan sirenes, die zitten tegenwoordig haast al in de muziek. ;)
Maar net zoals er nu betere sirenes zijn, die sneller hoorbaar zijn/opgemerkt worden, maar nog niet door alle hulpdiensten gebruikt worden omdat de oude nog prima werken, en dus pas bij vervanging of nieuwe auto`s aangeschaft worden.
Zo zal binnenkort, als je de goede tests mag geloven, waarschijnlijk de hulpdienst gewoon "inbreken" op je autoradio en zo de sirene weergeven. (Binnen een parameter van waar de hulpdienst rijdt.)
Een stille auto, luide muziek, niet spiegelen, niet opletten, het zal allemaal dan niet meer uitmaken........je hoort de sirene altijd en reageert eerder. :)
Geloof me dat je blij bent als het er toe doet en die ambulance is er seconden sneller, als je ligt te wachten na een ongeval. O-)

Extra besparing in brandstofgebruik hou je wel met dit glas.
Dat kan over een paar jaar genomen best een leuk bedrag worden, al naar gelang hoeveel je rijdt. ;)
Zťlfs al wordt de brandstof een kwartje per liter, maar wordt hij duurder dan bespaar je dus extra t.o.v. prijspeil nu.......

[Reactie gewijzigd door Teijgetje op 12 juni 2013 20:44]

Mijn Lumia 920 heeft ook krasvast Gorilla glass. ťťn dag bij mn sleutelbos bewaard in mijn broekzak en gelijk al krassen op het scherm. Dat krasvast is dus ook maar een marketingterm.
Als het goed is moet ijzer en metaal geen krassen kunnen maken omdat de hardheid lager is dan van het (gorilla) glas.
Kwarts en silicium/zand daarentegen is harder dan glas en kan dat wel. Ik denk dus niet dat het aan je sleutelbos lag maar aan je zanderige zak.

Genoeg demo filmpjes te vinden waar ze met sleutels, naalden en schroeven en what not op gorilla glass zitten te krassen zonder dat het een kras achter laat.
Ga er mee naar het strand en het is een ander verhaal.

[Reactie gewijzigd door jozuf op 11 juni 2013 16:58]

Nou een paar lichte krasjes is waarschijnlijk wat je dan bedoeld? Over een autoruit worden niet constant sleutels heen en weer geschoven. Alleen steentjes zijn dus een probleem, ook voor huidige ruiten.

Dus ben benieuwd hoe dat gaat.

@Ximinez
Ik vraag me wel af of dat vuil onder je ruitenwissers net zo ruw is als staal. Ik betwijfel het. Wispatronen zijn niet zozeer van krassen maar gewoon vuil dat is opgedroogd op de ruit na een regenbui.

[Reactie gewijzigd door EliteGhost op 11 juni 2013 19:43]

Nee niet je sleutelbos gaat over de voorruit maar de wel de wissers waar vaak veel fijn vuil onder zit. Bij de meeste autoruiten van wat oudere auto's is het wispatroon dan ook duidelijk zichtbaar.

Ik ben dan ook wel benieuwd hoe autoruiten van Gorilla glas er na een paar jaar uit zien op gebruikte auto's.
Eerder stenen die tegen je voorruit aan komen.
Imo zit je er erg ver naast EliteGhost.
Je bent nodig aan nieuwe ruitenwisserbladen toe als je na een regenbui nog vuil op je raam hebt. ;)
Het wispatroon komt van opgedroogd vuil, vůůr een regenbui, op je ruit en op je ruitenwisserbladen. Zoals velen al aangeven.
Zand, en dan met name het quarts daartussen, is vaak harder dan autoruitglas.
Voor krassen heb je dus niet echt veel nodig, zeker geen sleutelbos of staal.
Bijvoorbeeld luizenpoep of boomhars houdt vuil en zand langer vast, goede ruitenreinigingsvloeistof is dan nodig die dit losmaakt om mogelijke extra schade te voorkomen.
Het helpt om niet direct je wissers te gebruiken bij de eerste druppel, maar te wachten tot het iets losweekt, ook ruitenreinigingsvloeistof is niet zo raar tijdens die opstart, zo is alles eerder schoon.
Maar je eindigt dus altijd met een schoon wisgebied, let maar eens op vuile auto`s, dat wisgebied is dan het enige schone van de ruit.

OT,
Ik snap niet hoe moeilijk het te begrijpen is dat bv drie maal sterker glas in principe drie keer dunner kan zijn bij dezelfde sterkte?
En dat men , zonder cijfers, niet wil begrijpen dat bv een derde aan glasgewicht, t.o.v. van normaal glas, besparing oplevert in brandstofgebruik.
Elke kilo gewichtsbesparing levert gewoon geld op, fabrikanten doen hun best hiervoor zonder onze veiligheid in het geding te stellen. Maar dat is moeilijk, dit glas is dus een mooi iets, dat het nu groot toegepast kan worden.
Een discussie over andere sterk glassoorten snap ik dan ook niet, die maken toch geen autoruiten? En net zoals op mobieltjes zal de massa de prijs doen verlagen, tot het ook bij auto`s standaard is geworden.

Ook steentjes zijn een minder probleem,,GG 3 is prima puntlastbestendig, veel meer dan gewoon gehard glas. Op de afgelopen CES kon je dit mooi zien, tests te over op Youtube. Zo`n valtest met een stalen kogel werd dan ook nog eens vaak gedaan op een vooraf met een diamant ingekrastte standaardkraslengte
Dus zelfs steeninslag direct op een kras zal minder gevolgen hebben.

Hier wat over Gorrillaglass (en misverstanden), inmiddels is GG 3 uit.

[Reactie gewijzigd door Teijgetje op 12 juni 2013 20:09]

Sleutels bij je telefoon in de broekzak, en dan vreemd vinden dat er krassen op komen. 8)7 Tssk. :9

Maar goed mijn HTC Desire is al 3+ jaar oud, elke dag op zak zonder beeldschermhoes ofzo, en nog krasvrij. Ik heb net even kekeken en ja, het blijkt gorilla glass te zijn. Ik heb ook elke dag mijn sleutelbos bij, in de andere broekzak bij mijn zakdoek tegen het prikken/rammelen, aanrader. :Y)

[Reactie gewijzigd door Barryke op 11 juni 2013 16:20]

Ik heb ook een HTC Desire van 2+ jaar oud.

Ook hierop zitten nog geen krasjes. Ik ben dus zeer tevreden over Gorilla Glass.
En toch af en toe ook laten vallen op stenen etc, dat mijn telefoon ook doorschoof.
Nu maar eens kijken wat Gorilla Glass 3 doet op de Galaxy S4.
Tjah, ik ga niet beweren dat mijn Lumia 920 100% Krasvrij is, maar buiten wat kleintjes hier en daar, is het nog erg helder. Ik denk dat dit wel anders zou zijn met gewoon glas of plastic. Tevens is gorilla glass niet alleen erg krasbestendig het is ook erg stevig.
Als je je sleutelbos bewaart in dezelfde zak als je mobieltje dan is het je eigen schuld.

Was jij er vroeger ook zo een die elke 'onbreekbare geodriehoek' binnen een dag gebroken had?

Dit is namelijk 1 op 1 zo'n situatie. En tja, voor dat soort mensen is alles een marketingterm natuurlijk. Gorilla glass is weldegelijk gehard glas dat beter is dan een standaard oplossing. Zo gebruik ik m'n 2xSpeed (ja nog steeds) nog steeds met plezier en met een 100% spotless scherm. Nooit een hoesje gebruikt, altijd zo in m'n broek of jaszak.

Alleen niet met een sleutelbos erbij.
Was jij er vroeger ook zo een die elke 'onbreekbare geodriehoek' binnen een dag gebroken had?

:9~ :9~ :9~

Het zegt alles............
het was alleen maar een kwestie van tijd tot ze hun horizon verbreidde.
Als ze de afgelopen 150 jaar niet af en toe hun horizon hadden verbreed zouden ze allang niet meer bestaan.
Op zich niks mis mee om te kijken of de auto industrie hier ook iets mee kan.

Alleen denk ik dat het argument van lichter gewicht en brandstofverbruik niet echt impact maakt. Kijk maar eens naar de trend van de afgelopen 10 a 15 jaar bij auto's. Auto's van dezelfde klasse zijn behoorlijk zwaarder geworden. Brandstof verbruik is een hele leuke marketing term de laatste jaren maar uiteindelijk zo vreselijk veel is er niet eens bereikt in 15 jaar tijd. Technisch misschien nog wel maar een en ander wordt behoorlijk teniet gedaan door het zwaarder worden van de auto's, doordat betere aerodynamica minder prio heeft dan dat 'leuke modelletje' en het feit dat we al onze auto's bomvol moeten hebben met allerlei toeters en bellen die het verbruik niet ten goede komen waarvan airco denk ik wel de ergste is.

Prima allemaal, blijkbaar zijn dit de keuzes die we als mensheid maken op basis van het gekrakeel van marketing. We gaan ook deze glasoptie waarschijnlijk straks in volle glorie in folders tegenkomen, dan ineens zijn die paar lullige kilo's wel weer belangrijk.

Tweede argument was geluidwerend... of dat nu zo handig is... Bij elektrische auto's gaan we al geluid toevoegen omdat men ze niet hoort aankomen. Hele hordes mensen hebben pas op 10m afstand door dat er met loeiende sirenes aanstormende hulpdiensten achter ze zitten. Ik denk dat het best nuttig is om een en ander mee te krijgen van wat er om je heen gebeurt. Tenzij we natuurlijk de weg inslaan die al een aantal fabrikanten aan het uitproberen zijn, de auto gaat lekker voor mij nadenken en zelf remmen, inparkeren en dat soort taken uitvoeren. Persoonlijk als ik zie hoeveel er met geautomatiseerde oplossingen mis gaat zou ik dat dus niet zomaar vertrouwen. Aan de andere kant als je weer kijkt hoeveel er bij een pakje boter verkregen rijbewijsjes er rond rijden is het misschien wel weer goed.

We zullen het allemaal wel weer gaan zien...
Dat de auto's de "laatste 10 ŗ 15 jaar"* zwaarder zijn geworden ligt grotendeels in de elektronica (kilometers kabel, maar dat wordt langzaamaan al vervangen door een of twee glasvezelkabeltjes ;) EN niet te vergeten de lading airbags die er gaandeweg in geschroefd werd.
*ondertussen wordt hier met behulp van nieuwe sterkere (dus dunner en lichter toepasbare) staalsoorten, of aluminium waar mogelijk weer gecompenseerd en ruiten hebben met hun relatief grote wanddikte dus volume een groter besparingspotentieel
ik zie wel wat in een GorillaGlass-Polycarbonaat-GorillaGlass-laminaat.. voorruiten zijn al decennia van gelaagd glas met een kunststof binnenlaag.. als de buitenste glaslagen dunner kýnnen..
het punt veiligheidsdiensten opmerken is binnenkort simpel op te vangen met digitale/interactieve entertainment-/navigatiesystemen: "er komt een Ambulance van achter u en hij moet op de rotonde linksaf, wilt u rechts houden" op het display? _/-\o_
uit artikel: Ook zou Gorilla Glass in autoruiten een goede geluidwerende werking hebben, vanwege de isolerende eigenschappen.

kan ook nadeel hebben voor sommige mensen die nu al problemen hebben bij horen aankomen hulpdiensten
Ik vraag me af of het niet mogelijk is om een hulpmiddel te implementeren dat in de auto een audiovisuele notificatie aan zet zodra er een voertuig met alarm nadert.

Erg moeilijk kan het niet zijn. Je hebt een microfoontje nodig, een simpele module dat alarmgeluiden kan onderscheiden van andere geluiden, en een indicator in de auto.

Waarschijnlijk zal de vraag te laag zijn. De meesten hoeven niet vaak genoeg uit te wijken voor hulpdiensten om een oplossing te zoeken voor het niet horen aankomen ervan.
Er is al een experiment geweest met autoradio's. Via RDS werd een sirene geluid op de autoradio's van weggebruikers afgespeeld. Het experiment is geflopt omdat mensen te erg schrokken dat er zomaar plotseling een geluid uit de radio kwam.
Het is toch wel gek dat ze er toen niet aan hebben gedacht om het geluid langzaam harder te laten worden, net zoals in het echt gebeurt als je een auto met sirene hoort naderen.
Ik denk dat dit technisch onmogelijk is. Dan zou elke auto zijn Eigen RDS "stream" moeten krijgen om het geluid zachtjes in te starten.
Er is ook een test geweest met http://www.blauwblauw.com waarbij je een soort notificatiebalkje onder de achteruitkijk spiegel plakt. Hierin zitten een aantal blauwe leds welke oplichten als er een voorrangsvoertuig met siren/alarmlichten aankomt.

Dit werkt met een of andereg gerichte frequentie waardoor het balkje alleen gaat flitsen als het voorrangsvoertuig van links, rechts of achteren aankomt.

De test is bij mij in de buurt inmiddels voorbij, het balkje zit nog op de ruit en ik heb het ding nog nooit iets zien doen. Maar het idee erachter is wel goed.
kan ook nadeel hebben voor sommige mensen die nu al problemen hebben bij horen aankomen hulpdiensten
Is dit niet vaak het gevolg van luide muziek in de auto?
Niet per-se
Regelmatig meegemaakt dat ik op de motor stil blijf staan om de hulpdiensten de ruimte te geven op het kruispunt, en dat de andere auto's gaan claxonneren dat ik door moet rijden.

Deze hebben dan geen harde muziek aan.

Merkt het al als ik mijn oude auto van 13 jaar oud vergelijk met die van mijn vader die 5 jaar nieuwer is.
Ik weet niet of dit het geval is, maar als je gaat stilstaan als ze je langs je willen rijden, help je ze niet erg.

Als er auto's claxoneren, kan dat zijn omdat die auto's graag ruimte willen maken voor een hulpdienst (die mogelijk van achteren nadert) maar dat zo niet kunnen.
Daarom zijn hulpdiensten ook nog eens voorzien van zwaai/flits-lichten.

En als je dan toch al problemen hebt met het horen (al dan niet door de luide muziek) kun je ook simpelweg een raampje (op een kier) open draaien
En als je dan toch al problemen hebt met het horen (al dan niet door de luide muziek) kun je ook simpelweg een raampje (op een kier) open draaien
Dus jij rijdt altijd rond met je raam op een kier voor het geval er hulpdiensten zouden kunnen zijn die je eventueel wel eens niet zou kunnen horen?
Nee, dat dacht ik al. En dat zal echt helemaal niemand doen. Om dezelfde redenen als jij geeft wellicht, of gewoon omdat het een waanzinnig stukje paranoia is om je raam permanent open te houden om sirenes te kunnen horen if/when/maybe. Of omdat het dan inregent, je koude of wearme lucht verloren gaat, de stilte in je auto verstoord wordt door brommers en andere auto's, of je muziek overstemd raakt.

[Reactie gewijzigd door KnetterGek op 11 juni 2013 16:32]

Je hoort ze sowieso niet. Ambulances en politiewagens zie ik alleen in de spiegels maar horen doe ik ze niet, ook niet als ik de radio uit heb. Pas als ze naast me rijden hoor ik heel zacht een sirene.
Ik hoor ze ook nooit, gewoon regelmatig in de binnenspiegel gluren.
Niet lullig bedoeld, maar dan zou ik eens langs een audiciŽn gaan (hoewel het in mijn ervaring wel klopt dat de ene sirene luider is dan de andere).

[Reactie gewijzigd door mae-t.net op 11 juni 2013 15:51]

ben ik het volledig met eens.... als de radio uit is hoor je zoiets te horen. ik heb een gloednieuwe golf, ik hoor ze toch vrolijk aankomen hoor, met radio aan...
Als dit samengaat met de zon- en warmtewerende eigenschappen van de huidige ruiten is het ideaal, maar dat betwijfel ik. Voor zover ik weet zit dat echt "in" het glas.
Sorry, op de verkeerde gereageerd.

[Reactie gewijzigd door ThePendulum op 11 juni 2013 15:32]

Dat zou mooi zijn want steenslag komt steeds vaker voor.
Indien het allemaal werkelijk zo mooi is en niet veel duurder kan je natuurlijk in bijna alle glasproducten voorstellen. Kozijnen/aquaria/ etc etc
Grappig dat er in de XL1 van volkswagen ook gebruikt wordt gemaakt van plastic ramen (polycarbonaat) met een harde laag erover ge plasma-sprayed. Waar ik me dan weer wel zorgen om maak is als je te water komt met je auto en je raam is van polycarbonaat... waar steek je de life hammer in?
Helemaal nergens. Want je auto is dan zo goed geisoleerd dat er toch geen water binnenkomt :P

Op een knopje drukken en go go gadget submarine!
Nou ik denkt dat dat nog knap lastig gaat worden in een XL1 van 800kg, volgens mij verplaatst hij meer water dan dat hij weegt (drijft). afgezien van het feit dat ie afgesloten is en lucht bevat zoals je zelf aangeeft :P
Corning werkt ook aan een glassoort met antibacteriŽle eigenschappen.
Mooi voor bierglazen. :)
Het probleem met antibacteriele materialen is dat bacterieen in de toekomst ook daarvoor resistent worden.
Hahaha. Resistente Gorilla Glas bacteriŽn. Er wordt hier een materiaal mee bedoeld die het niet toelaat dat bacteriŽn zich aan het oppervlak laat hechten.
Breekt Gorilla Glass niet veel eerder? Minder krasjes, maar bij een kleine botsing wellicht allemaal keiharde scherven in je gezicht?