Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 64 reacties

Facebook gaat vanaf januari volgend jaar de tijdlijn van gebruikers wederom flink onder handen nemen. Deze keer wil het internetbedrijf promotionele berichten gaan beperken, zo maakte het bekend.

Uit een vragenlijstonderzoek onder honderdduizenden gebruikers van Facebook blijkt dat gebruikers meer berichten willen zien van vrienden en pagina's, en minder promotionele berichten. Die laatste groep ervaren de gebruikers volgens Facebook als reclame, terwijl de berichten worden geplaatst op pagina's die zij zelf volgen.

Nu komt er volgens Facebook nog te veel promotionele content door in de tijdlijnen van gebruikers. Dit komt doordat het algoritme daar niet op is ingesteld. Die kijkt slechts naar de te tonen reclame door rekening te houden met welke pagina's iemand leuk vindt en hoevaak iemand die pagina's bezoekt, en houdt daarbij dus geen rekening met de berichten die op een pagina zelf verschijnen.

Facebook zegt dat een aantal berichten op gevolgde pagina's voor gebruikers te veel aanvoelt als reclame. Het gaat dan bijvoorbeeld om oproepen om een bepaalde app te installeren, mee te doen aan een actie en om 'gewone' reclame. Zulke berichten zijn veelal organisch, wat inhoudt dat veel gebruikers ze krijgen te zien doordat anderen ze, bijvoorbeeld om mee te kunnen doen aan een actie, leuk vinden en delen.

Het Amerikaanse internetbedrijf zegt vanaf begin januari volgend jaar voor de promotionele berichten dezelfde werkwijze te willen hanteren als voor reclame. Dit houdt in dat dan het aantal promotionele berichten zal worden beperkt, terwijl er in de tijdlijnen meer de nadruk zou moeten liggen op vrienden en gevolgde pagina's. Volgens Facebook zal het aantal berichten van pagina's dat kan worden aangemerkt als reclame drastisch dalen.

Facebook is de laatste tijd overigens al actief bezig met het 'opschonen' van de nieuwsfeed. Pas rolde het bedrijf een feature uit waarmee de feed valt onder te verdelen in verschillende tabbladen, waaronder tabs voor de meest bekeken personen, pagina's en groepen. Daarnaast is het mogelijk om berichten in de feed apart te filteren. Gebruikers zien dit vermoedelijk als een pluspunt, terwijl het voor bedrijven een doorn in het oog kan zijn nu hun berichten minder snel bij potentiële klanten terecht kunnen komen.

Update, zondag - Aanvankelijk stond hier dat het onderzoek werd gehouden onder honderden gebruikers, maar dit moet honderdduizenden gebruikers zijn. Het artikel is aangepast.

Promotioneel bericht op Facebook

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (64)

Het is grappig dat ze het weten te brengen alsof ze dit voor de gebruikers doen en dat veel mensen daar nog intrappen ook.

Er is geen plan om minder promotionele posts te laten zien. Er is een plan om bedrijven vaker te laten betalen voor posts. Je krijgt als gebruiker door dit plan nu minder posts die je graag had willen zien voorgeschoteld om ruimte te maken voor meer posts waar je niet om gevraagd hebt.

Als jij nu een bedrijf, sportclub, dansvereniging etc. bent dan kun je een eigen pagina beheren. Mensen die interesse hebben in wat jij doet kunnen die pagina Liken en ontvangen zo posts van die pagina in hun timeline. Ooit was het iedere post, inmiddels was het teruglopen tot 1 op de 5, nu wordt dat dus nog minder. Wil de dansvereniging nu haar volgers bereiken moeten ze betalen voor reclame.

Het probleem is dat mensen juist doorgaans zo'n pagina Liken omdat ze graag op de hoogte gehouden willen worden van evenementen, wedstrijden, acties, kortingen etc. Die gevraagde posts gaan nu grotendeels verdwijnen uit je tijdlijn zodat er meer ruimte is voor betaalde posts.

Voor Facebook is dit fijn want die verdienen meer geld. Voor paginabeheerders is dit niet fijn want die moeten ineens gaan betalen voor contact wat voorheen gratis was. Voor gebruikers is dit niet fijn omdat die ineens relatief meer ongevraagde posts krijgen en minder gevraagde posts van dingen waar ze in geinteresseerd zijn.

[Reactie gewijzigd door Maurits van Baerle op 15 november 2014 12:27]

Je zal natuurlijk nog altijd even veel, of zelfs nog meer, reclame blijven zien in je feed, alleen zullen bedrijven er nu moeten voor betalen in plaats dat het gratis in je feed komt doordat je een bepaald bedrijf hebt geliked. Prioriteit nummer 1 voor Facebook is de inkomsten uit reclame verhogen, laten we elkaar vooral niks wijsmaken.

Bovendien verstevigt Facebook zo de controle over jouw feed en wat je te zien krijgt. Hoe langer hoe meer bepalen de algoritmes van Facebook wat in je feed terecht komt en wat niet, zonder dat jij daar enige controle over hebt. In plaats van je opties aan te bieden zodat je zelf kan verfijnen wat je wilt zien, bepaalt Facebook dit in jou plaats.
Vragenlijst onder 100'en gebruikers, hoe representatief is dat voor een dienst met zo enorm veel gebruikers? ...
Laat staan dat er rekening gehouden wordt met regionale verschillen, man/vrouw, ... Maar goed minder reclame zal iedereen wel leuk vinden, daar was geen onderzoek voor nodig.
ben je het hiermee oneens dan:

"Uit een vragenlijstonderzoek onder honderden gebruikers van Facebook blijkt dat gebruikers meer berichten willen zien van vrienden en pagina's, en minder promotionele berichten."

granted: " Die laatste groep ervaren de gebruikers volgens Facebook als reclame, terwijl de berichten worden geplaatst op pagina's die zij zelf volgen."

maar dat weten ze vaak niet meer... iets geliked voor een contest en niet unsubscribed...
het is een beetje als spam in email... ik vindt het iig een goede zet richting de consument
het bedrijfsleven zal niet zo blij zijn...
Sure, maar hoe moeilijk is het om, als je merkt dat je ongewenst "reclame" van een gelike-de pagina krijgt, even op de naam te klikken en vervolgens op Unfollow?
Dan ben je ook gelijk van het gezeik af. Imho kan je mensen dit soort simpele stappen beter leren, dan proberen hun ervaring voor hun te reguleren. Dit, door bijv. een hele simpele faq beschikbaar te stellen die niet achter een menu verscholen is.
Vragenlijst onder 100'en gebruikers, hoe representatief is dat voor een dienst met zo enorm veel gebruikers? ...
Dat ligt er maar net aan, zolang die gebruikers een afspiegeling van de rest zijn (qua leeftijd en leefomgeving) zal dat best een goede indicatie opleveren. Over het algemeen klopt dit wel.
ik heb hem in elk geval ingevuld en heb het ook niet op dit soort posts. Meer nog, het gaat niet lang meer duren of ik unlike ze gewoon om er van af te zijn
In de orginele post van Facebook staat ook honderdduizenden...
100'en zal niet kloppen, dit zal eerder 1000'en zijn.
Als je zelf nog mee wil tellen: https://www.facebook.com/...log?entrance=home_context

Okee, link werkt dus niet.
Ga naar de facebook home pagina, klik op het pijltje (rechtsboven) bij de eerste post en kies voor de survey

[Reactie gewijzigd door SJBijzitter op 16 november 2014 18:16]

En graag de optie Most Recent kunnen verankeren! Niks top stories...
Ik filter de promotie dingen er gewoon uit, dus daar heb ik geen last van.
Werkt helaas niet in de mobile versie.
DIE!
100x deze!
De pure frustratie dat meest recent telkens weer apart 'aangezet' moet worden ... BRRR
Bookmark aanpassen kan op een desktop ja, maar niet in één van de apps.
Inderdaad, niemand vraagt om top stories...
In het Facebook beta programma voor android wordt er ook al maanden over geklaagd maar ze doen er niets aan.
Ik vind het vreemd dat wanneer ik Facebook bezoek, ik 1 nieuw bericht per uur in mijn feed zie. Dat, terwijl ik toch zo'n 500 vrienden heb. Als ik eens langs mijn beste vrienden ga op Facebook, zie ik allemaal berichten die ik gemist heb. Is dit ook te wijten aan een foutieve filter van Facebook zelf? Ik vind het nauwelijks 'leuk' meer...
Dit is een bewuste keuze van facebook. Voor mensen met enkele honderden vrienden is het vaak niet mogelijk om alles te lezen.

Veel mensen willen het gevoel hebben niets te missen en lezen daarom alles wat in hun feed terecht komt.

Als je twee uur per dag moet lezen voordat je weer bij bent wordt facebook al snel een tijdrovende taak, waardoor mensen zouden afhaken.

Er wordt daarom een selectie van alle berichten gemaakt, deze is voor een groot deel gebaseerd op het aantal likes. Het probleem hiervan is dat leuke berichten veel gezien worden en nare gebeurtenissen misschien niet.

Het wordt in een filmpje van veritasium heel mooi uitgelegd (zie link).
https://www.youtube.com/watch?v=l9ZqXlHl65g

[Reactie gewijzigd door Stefanxd op 15 november 2014 10:51]

Die vind ik knap ...
Ik begrijp uiteraard de achterliggende gedachte, maar is tijd niet inherent aan het aantal vrienden en hun actie's ?

Daarnaast, meer tijd op de timeline = meer mogelijkheden voor advertentie / exposure
Mensen met 50 vrienden willen volgens mij vaak niet meer tijd op facebook doorbrengen dan mensen met 500 vrienden. Ze willen zeker niet 10 keer meer tijd kwijt zijn. Zo veel tijd hebben mensen ook gewoon niet.

Ook is het belangrijk om te beseffen dat iemand met 500 vrienden niet geďnteresseerd s in de meeste hiervan, veel mensen sturen gewoon naar iedereen die ze ooit ontmoet hebben een vriendschapsverzoek. Maar voor facebook is het heel lastig om te bepalen in wie je wel en niet geďnteresseerd bent.
vandaar dus de instelling dat je iemand wel als vriend wilt, maar niet perse alle updates wilt zien.
En de keuze die je zelf krijgt ( al dan niet iets verscholen ) om personen wel te volgen bij alle handelingen.

Dan nog is het de keuze of iemand dus 500 updates wil zien, of maar 2
Dat komt omdat je waarschijnlijk nergens de optie "meldingen ontvangen" hebt aanstaan ?

Als je bij zijn naam kijkt, staat er "vrienden" dat is een dropdownbox, daar kan je de optie "Meldingen ontvangen" aanzetten

( kan iets verschillen, gebruik al enige tijd FB niet actief meer :P )
even bij collega gekeken ;)
Meldingen ontvangen aanzetten ...

[Reactie gewijzigd door FreshMaker op 15 november 2014 10:35]

Volgens mij moet de optie 'volgen' aan staan. Meldingen ontvangen geeft een notificatie als iemand wat post(correct me if i'm wrong)
Komen we dan ook van die rotzooi af waarin je te zien krijgt dat Pietje bv de Aldi Hema geliked heeft? Ik heb soms meer het idee dat ik naar een reclamefolder zit te kijken dan dat ik bezigheden van vrienden zit te kijken.
Ad Block Plus kan je like en reclame probleem oplossen. Ik zie ze namelijk nooit tot zelden meer en je beeldscherm oogt overzichtelijk. Misschien een tip voor je indien je hier nog niet bekend mee ben.

Wel Tweakers.net whitelisten als je ze wil blijven steunen.

[Reactie gewijzigd door aliberto op 15 november 2014 10:43]

Waarom zou je tweakers wel willen steunen en andere websites die van advertenties afhankelijk zijn niet? Tweakers is ook maar een onderdeel van een groot bedrijf met als enige doel om zo veel mogelijk winst te maken.
Alsof een bedrijf een zelfstandige entiteit is... Het zijn nog altijd de mensen zelf in een bedrijf die de richting aangeven. Daar kan natuurlijk een op zoveel mogelijk winst gebaseerde filosofie achter zitten, maar ook kwaliteit en mensen een mooi product cq ervaring willen geven en daar je brood mee willen verdienen.
Ik snap niet waarom je gedownmod wordt. Maar je hebt helemaal gelijk.
Ik krijg langzaam het idee dat ik wanhopig op zoek moet zijn naar een sexdate. De voorgestelde berichten gaan veelal over makkelijk te pakken vrouwen, eenzame moeders etc. En als het om een enkele per dag ging.... Nee, ik krijg er minimaal 5 per dag.
Je status op 'relatie' zetten, eventueel onzichtbaar voor vrienden, dat helpt. Een adblocker uiteraard ook.
Facebook niet meer gebruiken helpt nog beter ;)
Toen ik mijn status op relatie zette met een persoon kreeg ik reclame voor trouwringen nadat mijn vriendin bij haar thuis dingen over trouwen zocht. Toeval? Ik denk van niet.

Edit
Reactie was voor memphis bedoeld

[Reactie gewijzigd door Mocro_Pimp® op 16 november 2014 13:39]

Minder porno kijken. Sinds ik gestopt ben een jaar geleden krijg ik _nooit_ meer dat soort reclames, zelfs niet op sites waar ik het voorheen altijd kreeg :Y)
Volgens mij heeft dat niets te maken met porno kijken maar meer je status (single).
"Facebook gaat berichten weer op tijd sorteren"
Zo'n kop droom ik nog steeds van, maar dat zal wel niet gaan gebeuren :')
Kan je gewoon zelf instellen om berichten op tijd te sorteren, links van boven, op nieuwsoverzicht klikken
En het dan onthouden, dat is wat voorheen wel zo was, maar nu met enige regelmaat vergeten werd ( door facebook )
Ja als die app het ook nog onthield zou dat wel fijn zijn. Heb nu de app maar verwijderd, op de mobiele site werkt het nl wel.
Niet helemaal, posts van 2 jaar oud waar iemand op reageerde komen weer bovenaan terwijl dat heel verwarrend kan zijn. Gewoon sorteren op aanmaakdatum van het originele bericht zou ideaal zijn wat mij betreft.
En om daarachter te komen hadden ze een vragenlijst nodig? Ik denk dat het merendeel van de gebruikers toch wel 0 promotionele berichten wilt omdat ze vaak irrelevant zijn. Het feit dat het van pagina's komt die de gebruiker volgt klopt niet. Vaak krijg je ook promotionele berichten van vrienden die een bericht / pagina leuk vinden.
Het is altijd verstandiger om beslissingen op basis van cijfers te doen dan op basis van gevoelens. Je zou ook denk dat niemand zit te wachten op stapels folders in de brievenbus. Toch ken ik genoeg mensen die er naar uitkijken en het helemaal uitspellen.
Daarvoor hangen er stickertjes op de broevenbus. En diegene wat geen stickertje hebben hangen: Klein aantal kijkt het na, de rest gooit ze gewoon bij oud papier
Hier heb je toch geen onderzoek voor nodig, men wil dat helemaal niet zien.
nee maar als FB uit zichzelf "een stap terug" had gedaan dan geven ze een fout toe terwijl een "onderzoek" juist luisteren naar je gebruikers is en dus goede PR.
om facebook wat zuiverder te houden gebruik ik Social Fixer, wat heel wat wegfiltert.
Als ik dan eens inlog op een andere pc/laptop, merk ik pas hoe vervuilt FB is met allerlei rotzooi.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True