Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 62 reacties

Facebook werkt aan een zakelijke versie van zijn dienst waar gebruikers samen kunnen werken aan documenten en kunnen chatten met collega's, meldt een Britse krant. De dienst zou nu al bij sommige bedrijven worden getest en de introductie komt dichterbij, aldus de krant.

Facebook LogoOok zouden werknemers met de dienst in contact kunnen komen met zakelijke contacten, schrijft de Financial Times. De site zou lijken op de huidige Facebook-dienst en voorlopig onder de naam Facebook at Work bekendstaan. Wel zouden de zakelijke accounts van gebruikers volledig gescheiden worden gehouden van hun privé-accounts. Met de zakelijke site zou Facebook de concurrentie aangaan met LinkedIn, maar ook met de zakelijke internetdiensten van Google en Microsoft. Het is niet duidelijk wanneer de nieuwe Facebook-dienst er komt, maar volgens de Financial Times komt de introductie dichterbij.

Facebook zou niet van plan zijn om geld te vragen voor de dienst, in ieder geval niet voor de introductie. De krant tekent aan dat de dienst ervoor kan zorgen dat werknemers die nu van hun baas niet onder werktijd mogen inloggen op Facebook de site weer mogen bezoeken.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (62)

Denk dat ze de boot een beetje gemist hebben. Bij veel bedrijven is Yammer: Enterprise Social Network al in gebruik. In 2012 overgenomen door Microsoft trouwens. Ik denk dat dat i.c.m. met Microsoft Lync ook wel een sterk social media platform gaat worden voor de zakelijke markt. Met Lync kun je ook al chatten & bellen met collega's.

Ook zou ik zelf liever werk en privé gescheiden houden, en met een zakelijke Facebook variant gaat dat waarschijnlijk niet gebeuren, ze zullen vast dingen (willen) overnemen uit je privé-account.

[Reactie gewijzigd door ThinkPad op 17 november 2014 08:01]

Lijkt me enigszins voorbarig. Zij hebben de 'social network' boot ook niet gemist, ze hebben de bestaande netwerken verslagen; en wellicht proberen ze dat nu ook. Facebook lijkt mij een sterkere naam van "Yammer". Ik hoop dat Facebook dit als een betaalde dienst aanbied, en privé en zakelijk volledig gescheiden zal laten.
Een van de interessantere vragen is hoe ze al die office functionaliteit gaan aanbieden, MS heeft er het meeste ervaring mee en Google doet het al aardig.
En Microsoft Lync gaat binnenkort weer op in Skype for Business

nieuws: Microsoft wijzigt naam Lync in Skype for Business

Verder zijn er natuurlijk de alternatieven als Yammer, HipChat en slack

[Reactie gewijzigd door Whatson op 17 november 2014 08:12]

Denk dat ze de boot een beetje gemist hebben.
Is dat dezelfde boot die ze in 2008 hadden gemist toen ze Facebook in het Nederlands beschikbaar maakten?
Denk dat ze de boot een beetje gemist hebben. Bij veel bedrijven is Yammer: Enterprise Social Network al in gebruik.
en bij ons alweer buiten gebruik genomen.

Niets in de cloud (nou ja, onze eigen cloud), maar self-hosted confluence. Geen risico met meekijkende partijen waar je geen controlle over hebt.
Het jammere aan Yanmer is dat het (iig een jaar geleden) een rotding was om te gebruiken. Slome webinterface en crashende Android-app, erg genoeg om mensen weg te jagen. Als dat nog steeds zo erg is, zie ik nog zat kansen voor concurrenten. Google+ zou met Google Apps for Business ook een kandidaat kunnen zijn.
Op mijn werk gebruiken we het ook, ik merk niks van een trage interface.
Alleen beetje irri dat shift+enter het bericht toevoegd ipv de enter.

De app kan ik niks over zeggen.
Dat kan je wijzigen in je Profile > Preferences.
Doet me denken aan het geflopte Google Wave.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Google_Wave
En waarom zou je als bedrijf een dienst van facebook gebruiken? Om de privacy zullen ze het niet doen. Zou toch niet graag bepaalde bedrijfsdingen op FB hebben, zakelijk FB of niet...
Microsoft of Google zijn natuurlijk veel betere keuzes..
Als je kijkt vanuit het oogpunt van databescherming zijn ze inderdaad geen van allen erg wenselijk voor bedrijven. In alle gevallen val je onder Amerikaanse jurisdictie (iets wat Microsoft overigens wel aan het aanvechten is, helaas zonder veel succes zo ver) waardoor je data slechts veilig is bij de gratie van de USA.

Wat dat betreft is een Nederlandse partij zoals Speakap (https://www.speakap.com/) veel interessanter.
Wij gebruiken speakap de zakelijk Facebook. Het werkt ideaal en als Facebook de zakelijk variant uitbrengt zou ik het wel graag op onze eigen infra willen draaien.
Google nee, Microsoft ja. Google leeft op advertenties door gebruikersgegevens. Zo doet facebook. Microsoft heeft op directe wijze geen nood aan advertenties. Het heeft echte producten die ze verkopen. Bij fb en google ben jij nogaltijd het product. Bij MS ben je ten minste fatsoenlijk klant. Liever betalen in geld voor diensten dan betalen in gegevens

[Reactie gewijzigd door MrAndy9797 op 17 november 2014 09:18]

Google voor de zakelijke markt is geen gratis dienst (zie het prijsbeleid). Ik denk dat je dus niet zomaar kan stellen dat Google daarbij ook leeft op advertenties door gebruikersgegevens.

Heb er zelf geen ervaring mee, dus weet ik het niet zeker, maar het is dus niet zo dat ze het gratis aanbieden. Dat geeft mij in ieder geval het idee dat ze daar dus niet door de gebruikersgegevens struinen.

Lijkt me ook erg onwenselijk voor Google om te doen, want daarmee schrikken ze potentiële klanten bij voorbaat af.
Waarom je bericht offtopic is weet ik niet (het is gewoon ontopic alleen volgende x iets meer beargumenteren aub) en je hebt gelijk MS moet met ''gratis kunnen concurreren of met bijna gratis. Oftewel datamining kant gaan ze steeds meer op. Google en FB zijn al datamining. Dat iedereen stelt dat MS dat (nog) niet is heeft deels gelijk maar wordt het wel oftewel een wolf in schaapskleren.
We hebben al zo'n soort platform bij het bedrijf (multinational) waar ik werk. Een grote faal dus, vrijwel niemand maakt er gebruik van.
Mensen gebruiken al sharepoint en lync en verder LinkedIn.
Als "vrijwel niemand er gebruik van maakt" - dan lijkt het erop dat fb nog een prima kans heeft.
Men maakt er geen gebruik van omdat er geen behoefte aan is.
Sharepoint is al mooi platform om wat te delen en evt discussie te voeren in klein groepje.
Het platform bij ons is vooral bedoeld om het "sociale" aspect van het werk te sharen. Echter doet men dit al op andere manieren. Ons platform is alleen intern toegangkelijk. Als je dus iets wilt delen met een klant/leverancier dan doe je dit toch op andere wijze
Sharepoint is geen sociaal platform. Veel (grotere) bedrijven gebruiken Salesforce, daar zit de hele sociale handel wel standaard in, inclusief tijdlijn. En grappig detail aan Salesforce is dat Facebook dit zelf ook gebruikt.

[Reactie gewijzigd door z1rconium op 17 november 2014 10:11]

Over het algemeen heb ik op het werk een hekel aan vergaderen en aan het ontvangen van berichten (dit betekent immers vaak: meer werk). Dus het lijkt me persoonlijk logisch dat niemand op zo'n platform zit te wachten :P

[Reactie gewijzigd door twop op 17 november 2014 13:15]

Ik gebruik al 2 jaar geen LinkedIn meer, maar doe alle zakelijke connecties ook op Facebook. Als je weet hoe je prive en zakelijk kan scheiden met groepen, lijsten e.d. gaat dat prima. Zeker in de creatieve hoek heb je veel relevanter bereik dan op LI waar iedereen 2 minuutjes/week in en uitlogt, en er is veel meer ruimte voor multimedia.
Als je betere zakelijke tools op FB krijgt juig ik dat alleen maar toe. Was het afsluiten van de LI account een vooruitziende zet.
LinkedIN is zwaar overschat. Van mijn 600 connecties zijn er maar 30 tot 40 echt actief met posten en reageren. De groepen in Linkedin zijn vaak ook uitgestorven en staan vol spam.
Mensen gebruiken al sharepoint en lync en verder LinkedIn.
Sharepoint zie ik niet als "social media". Handige plek om documenten neer te ploffen, zowel voor inzage als eventueel samenwerking, meer niet. De persoonlijke paginas worden binnen ons bedrijf (overheid) totaal niet gebruikt, op een enkeling na.
Lync hebben we ook, ik heb het nooit geinstalleerd. Er wordt wel wat gechat, maar dat is voorzover ik kan zien puur prive, niets met het werk te maken.
LinkedIn is eigenlijk onbereikbaar, we hebben geen directe koppeling met Internet.

Deze versie van Facebook zie ik ook helemaal niet zitten, en zeker niet als het op Internet in plaats van eigen servers draait.
De naamsbekendheid van Facebook lijkt mij een groot voordeel. Veel werknemers kennen Sharepoint, Yammer en dat soort diensten niet waardoor ze er geen gebruik van maken (ICT is voor veel mensen lastig, vooral als ze iets niet kennen). Als het dezelfde look and feel heeft als FB snapt 80% van de medewerkers al hoe het werkt, lijkt mij toch wel handig.

Op Tweakers wordt volgens mij vaak gedacht dat je het beste product moet bieden, maar dat is niet zo. Persoonlijk vind ik FB in enkele opzichten totaal niet handig en vele met mij, maar ze zijn wel het grootste sociale netwerk. Met die kennis maken ze echt wel een kans om wat leuks neer te zetten.
oh, omdat het bedrijf bij jullie al een ander platform gebruikt is het een grote faal.. yeah right...
Sharepoint heeft ook zo zijn grote nadelen. Lync, nog nooit van gehoord, en linkedin heeft natuurlijk ook lang niet iedereen, en is IMHO ook helemaal niet zo handig..
dacht eerder aan linked-in, dat is toch 'zakelijke facebook'
In het artikel staat: "waar gebruikers samen kunnen werken aan documenten en kunnen chatten met collega's,"
Dit is iets wat niet mogelijk is via LinkedIn. Dit kan wel via blueKiwi.

BlueKiwi is een soortgelijk social collaborative network voor zakelijke toepassingen.
De -1 moderatie begrijp ik niet helemaal. Zeker omdat de reactie van ThinkPad (die Yammer aanhaalt een +2 krijgt)
De moderator heeft in ieder geval niet de moeite genomen om daadwerkelijk even te kijken.

[Reactie gewijzigd door DonJunior op 17 november 2014 08:38]

Kan een flinke concurrent van https://slack.com/ worden dan.

Zou wel ontzettend handig zijn als Facebook zo'n dienst kan maken en dan ook gratis. Hier op mijn stageplek gaat alles constant via e-mail en kan je sommige bestanden vaak niet simpel e-mailen omdat ze te groot zijn. Daarnaast word Lync ook gebruikt wat al wel erg outdated begint te worden.
Tijdelijk op een netwerkschijf zetten? Via Lync, Skype (of skype for business binnenkort)? Ik heb er zelfs al via de desktopclient van Telegram gestuurd. Sowieso staat alles toch best op een netwerkschijf, hoef je enkel maar tegen iemand te zeggen waar het staat.
Netwerkschijf is ook aanwezig maar er zijn veel mensen buiten het kantoor waar ook bestanden naartoe gestuurd moeten worden.
Google Drive, MS OneDrive, DropBox, FTP, eigen webserver, diensten à la Rapidshare, ... Er zijn legio services beschikbaar om bestanden te delen zonder dat je eerst je ziel aan Zuckerberg moet verkopen.
Als je over nadenkt, dus ook Google Apps for Bussines waar standaard Drive, Docs, Mail, Calendar & Google+ in zit

[Reactie gewijzigd door McBrown op 17 november 2014 11:22]

Misschien meer een soort Yammer.
Ik denk dat bedrijven bijvoorbeeld liever niet hebben dat de pagina's openbaar zijn.
Dat ze onder de patriot act vallen maakt ze dan weer niets uit 8)7

Ik zie dit nog best slagen ook.. Gek genoeg.

[Reactie gewijzigd door Sergelwd op 17 november 2014 13:35]

linkedin was er eerder dan Facebook. Facebook wil ze achterna omdat ze duidelijk het geld verdienen aan de bedrijven en niet de kinderen met onzinnige updates
Meer linked-in meets Podio / Sharepoint
Totaal niet in geinteresseerd en als bedrijf moet je bij FB ook nog eens oppassen dat je geen bedrijfsgeheimen kwijtraakt. We weten allemaal hoe goed FB met je privacy omgaat.

[Reactie gewijzigd door p0pster op 17 november 2014 07:59]

Maar op het gebied van privacy moet je ook niet bij LinkedIn zijn, die zijn zowat nog erger dan Facebook.

Maar goed, logisch dat ze ook een stuk van de zakelijke koek willen hebben. Facebook is toch vooral eindgebruiker gericht en die werken veelal ook en b2b adverteren is vaak interessanter.
Het punt is hier dat LinkedIn meer een 'smoelenboek' is dat een website om samen te werken aan projecten. Bij het tweede heb je een veel grotere kans dat gevoelige informatie via de website gedeeld wordt met anderen (incl. de aanbieder).
Beetje een aparte combinatie van het woord 'facebook' en werk, welk deel van werk heeft te maken met een facebook? Ik begrijp dat ze hun bekende naam willen gebruiken maar een wat meer passende naam met als ondertitel iets als 'by facebook' zou toch wat beter passen?
'Ik ga de administratie bijwerken, even op facebook de spreadsheet openen'?
Je kan toch niet afleiden uit het artikel hoe deze service gaat heten. Het sociaal netwerk heet wel Facebook, maar het bedrijf daarachter, Facebook, Inc., heeft ook nog andere services zoals Instagram die de naam Facebook niet dragen.

Meer zelfs, als ze nu zeggen dat ze zakelijk en privé willen scheiden, dan gaan ze dat niet doen door dezelfde naam en bijgevolg dezelfde url te gaan gebruiken.

[Reactie gewijzigd door biglia op 17 november 2014 09:00]

De site zou lijken op de huidige Facebook-dienst en voorlopig onder de naam Facebook at Work bekendstaan.
Tuurlijk is dat niet per se de definitieve naam, maar het suggereert wel e.a.
het bedrijf daarachter, Facebook, Inc., heeft ook nog andere services zoals Instagram die de naam Facebook niet dragen.
Gek he? Instagram is begonnen als Instagram en is later opgekocht door facebook. Een dienst veranderd zou eenmaal niet van de een of andere dag z'n naam. Als facebook het gemaakt zou hebben zou het waarschijnlijk gewoon Facebook Messenger hebben geheten.