Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 65 reacties

Donderdag zijn in Nederland twee beurzen voor het verhandelen van bitcoins aangekondigd. Clevercoin is een Nederlands handelsplatform voor de digitale valuta, terwijl ook het grote Coinbase zijn dienst voor Nederlanders beschikbaar maakt.

BitcoinDe Nederlandse beurs Clevercoin is de handel in bitcoin donderdag gestart. Gebruikers moeten een ingescand paspoort, banknummer en geverifieerd woonadres opgeven, een eis van de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren terrorisme. Clevercoin werkt samen met Franse betaalprovider Lemon Way. Het was volgens de oprichters, Christian de Kok en Karsten Nilsen, lastig om een partner te vinden omdat veel Nederlandse banken 'koudwatervrees' zou hebben omtrent de cryptovaluta. Ze zouden inmiddels 1500 aanmeldingen hebben, vooral mannen tussen 18 en 45 jaar.

Op dezelfde dag kondigt het Amerikaanse Coinbase aan zijn diensten naar dertien Europese landen uit te breiden, waaronder Nederland. Het gaat om een bèta-introductie in onder andere Nederland, België, Frankrijk, Italië, Spanje en Finland. Inwoners van die landen kunnen daarmee Coinbase gebruiken voor het kopen en verkopen van bitcoin met een maximale waarde van 500 euro. "Er is veel vraag naar bitcoin", zegt Coinbase-ceo Brian Armstrong tegen CoinDesk, "maar er is niet echt een makkelijke manier om er aan te komen." Coinbase heeft in de VS 1,6 miljoen gebruikers en het bedrijf werkt onder andere samen met PayPal aan bitcoin-ondersteuning.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (65)

kopie van paspoort.. rigth. Die gaan we dus overslaan..
MT.Gox ging failliet. Vroeg ook kopieen. Waren/zijn genoeg alternatieven die wel nog overheind staan die daar niet om vroegen. Als de majority van de (bit)traders/sites allemaal kopietjes zouden vragen dan moet je wel erg goed van vertrouwen zijn. Heb ook een tijdje gemined toen het nog even kon. Maar MT.Gox heb ik meteen in de wind geslagen om die reden. Het was toch maar tientjeswerk. Geen kopie van mij.

Lees de linkjes van Triblade_8472 en je weet dat de overheid er bijna in alle gevallen er op tegen is (i.i.t. zijn reactie). Altijd je BSN-nummer afdekken. Eigenlijk zou je een kopietje van je identiteitsbewijs bij moeten hebben waar het al op afgedekt is gekopieerd. Maar volgens mij was het dragen van een kopie van je eigen rijbewijs/identiteitsbewijs (voeger?) iig zelfs verboden.

Nu is dit wel een organisatie die ik wellicht wel zou vertrouwen als ik in die business iets te zoeken had. Maar identiteitsfraude dat wil je je niet laten overkomen. Het is wel het internet waar je mee te maken hebt. Eenmaal verstuurd naar een of andere organisatie en je hebt er geen contole meer over. Persoonlijk zou ik nooit en te never mijn identiteitspapieren aan derden via het net/mail zenden.

Edit: officiele instanties vragen b.v. voor reisvisa ook soms om deze zaken te mailen. Maar dan nog stuur ze dan beter aangetekend naar het adres van de nederlandse organisatie.

Trouwens, Paypal vraagt ook nergens om maar je krijgt een status 'verified' als je je bankrekening koppelt en deze is nagetrokken. Zou zo een constructie niet wenselijker zijn. Of anders in de toekomst een centrale registratie waar dit soort organisaties hun klanten na kunnen checken/koppelen.

[Reactie gewijzigd door BitBooster op 11 september 2014 14:04]

MT.Gox ging failliet. Vroeg ook kopieen. Waren/zijn genoeg alternatieven die wel nog overheind staan die daar niet om vroegen.
Oh? Noem eens 1 dan waar je Bitcoins kon/kunt kopen met fiat valuta en waar een kopie van een ID niet nodig is? Ik heb ze nog nooit kunnen vinden. De enige die geen ID kopie vragen zijn de beurzen waar je uitsluitend in crypto coins handelt zonder EUR/USD of andere fiat valuta te verhandelen voor zover ik weet.

//Edit: de enige die ik kan bedenken is Bitonic, waar je met IDeal bitcoins kunt kopen (zonder je ID scan op te sturen). Maar dat is dan weer geen beurs...

[Reactie gewijzigd door GeoBeo op 11 september 2014 14:21]

Ik heb alleen even gemined en kon daarmee overal terecht BTC-e, virwox, etc.. kopen/verkopen van tussen verschillende virtuele coins en terug naar euro's.
Ik zit echter niet in die wereld. Het was echt even puur voor de hobby hoe dit ging. Op zich wel een aparte ervaring maar niet iets voor mij om met echt geld. Zou niet weten in hoeverre jou bewering verder klopt.
ieder handelshuis, ook in het buitenland, vraagt er om. tenminste als je van enige waarde wil handelen
Klopt, dat betekend echter niet dat dat wenselijk is.

Ik heb onlangs bij mijn broker voor handelen in fiat valuta en andere beurs securities een scan van mijn paspoort moeten inleveren waar geen aantekening op mocht staan in de trand van bijvoorbeeld "kopie voor broker". Als daar mijn gegevens door crackers gestolen worden, is ID fraude dus wel heel makkelijk en niet te achterhalen. Die scans en persoonlijke gegevens zouden dan zo 1 op 1 naar een TOR/I2P/andere zwarte markt kunnen om verhandeld te worden.

Tegenwoordig is de voorwaarde om je persoonsgegevens te overhandigen bij heel veel diensten de normaalste zaak van de wereld. Niet bepaald wenselijk IMO... Even uit m'n hoofd hebben 3 verschillende banken (lening, lopende rekening, zakelijke rekening), Lynx (2x voor verschillende trading accounts), mijn huisarts, de Amerikaanse immigration (voor reizen door/naar Amerika), andere overheden waar ik op reis ben geweest, al mijn (ex)-werkgevers, al mijn (ex)-freelance klanten (i.v.m. VAR verklaring belasting) en verzekeraars bijvoorbeeld een kopie van mijn ID voor hun eigen administratie.

Als ik dit zo opsom ben ik eigenlijk verbaasd dat mijn ID/persoonsgegevens nog niet gelekt en misbruikt zijn.

[Reactie gewijzigd door GeoBeo op 11 september 2014 13:47]

Dat is gewoon de wet en is om witwassen tegen te gaan. Een bedrijf dat dat niet doet zou ik nooit vertrouwen met mijn geld of mijn gegevens. Voor je het weet zijn ze opgerold of met de Noorderzon vertrokken.
Dan blijft toch de vraag waarom veel exchanges per se een scan zonder watermerk willen. Ook met watermerk zijn namelijk de gegevens duidelijk te zien.
Volgens mij was het grote voordeel van Bitcoins toch dat alles anoniem is? Waarom zou ik dan me paspoort etc. gaan geven?
Wat is nu als consument een goede reden om over te stappen op de Bitcoin?
Wat voor bestaansrecht heeft een cryptocurrency voor de normale gebruiker?

En waarom zou ik stoppen met het gebruiken van Paypal/Internetbankieren om Bitcoin (of een andere cryptocurrency) te gaan gebruiken?

Ik snap de vraag en aanbod totaal niet van deze cryptocurrencies voor de normale consument. Behalve als je in specifieke (illegale) waren handel. Het voelt me toch nog steeds erg aan als een uit de hand gelopen pyramide scam. Alle signalen zijn er in ieder geval...
Om er een paar te noemen:
- Een voordeel is dat je je eigen geld in beheer hebt. Banken kunnen nogal eens omvallen hebben we gemerkt, of tegoeden bevriezen.
- Je geld wordt niet een dag lang vastgehouden voordat het wordt overgemaakt op een andere rekening/wallet.
- Je betaald per transactie in plaats van een vast bedrag per maand.
- Het is wereldwijd hetzelfde.


Over de anonimiteit, het is juist zo transparant als wat, iedere transactie is terug te herleiden naar een wallet.

[Reactie gewijzigd door Kurai Hoshi op 11 september 2014 14:52]

Anonimiteit is geen voordeel maar een nadeel. Dat misverstand tiert welig onder hen met foute intenties.
Ik zie nergens de exchange data (trades, orderbook, ...) op een publieke pagina. Komt dit nog of heb ik niet goed gezocht?
Hoi pjaytycy, we hebben naar aanleiding van je opmerking de exchange rate en het order book een stuk zichtbaarder gemaakt voor niet-ingelogde gebruikers. Dank je!
Litebit.eu bestaat al enige tijd en doet gewoon zaken in en vanuit Nederland. Lijkt me wel het vermelden waard, anders lijkt het alsof het hier iets nieuws betreft.

[Reactie gewijzigd door Julian op 11 september 2014 12:59]

Litebit.eu is geen beurs waar je bijvoorbeeld orders kunt plaatsen, wij wel! :)

[Reactie gewijzigd door CleverCoin.com op 11 september 2014 13:08]

Ja, dat is dan wel een verschil, dat je een order kan plaatsen om te kopen of verkopen bij een bepaalde koers. Maar voor het verkopen of kopen van Bitcoins (en vele andere Cryptocoins) is het niet nieuw, en het artikel focussed vooral daarop.
"Er is veel vraag naar bitcoin", zegt Coinbase-ceo Brian Armstrong tegen CoinDesk, "maar er is niet echt een makkelijke manier om er aan te komen."
Ja leuk, maar dat geldt voor de VS (waar Coinbase vandaan komt). In Nederland hadden we natuurlijk al Bitonic, waar je simpel en snel via iDeal bitcoins kan kopen (en ook weer kan terugverkopen, zei het iets minder voordelig).
1-0 voorsprong voor Clevercoin t.o.v. Bl3p (Bitonic). Goed dat er eindelijk een Nederlandse exchange live is. Ben benieuwd of ze Nederlanders weten weg te kapen bij de grote Oost-Europese exchanges. Want hoe gaan ze zich onderscheiden?
haha ja omdat iedereen bitcoins nodig heeft voor alle cryptolockers en aanverwante producten
nee zeker niet; consument wordt steeds meer bewust van het sprookje wat de bankenwereld is. ook gewoon ruilhandel neemt steeds meer toe. Daar waar we van de 80-ties, het kan niet op, naar een egoistische en status gerichte maatschapij zijn gegroeid de laatste jaren. Zie je nu duidelijk een afkeer daarvan, en door de crisis is men bewuster geworden. Hierdoor is men socialer is geworden, meer vrijwillergswerk wordt verricht en staan we meer voor elkaar klaar. Resutlaat, meer ruilhandel van goederen en diensten zonder financieel gewin. En bitcoin is slechts een klein onderdeel in die omslag.

[Reactie gewijzigd door himlims_ op 11 september 2014 13:23]

Ja ben ik met je eens, maar een bitcoin exchange waar je je identiteit en bsn nummer moet opgeven gaat niet werken. Het mooie van bitcoin is, dat het een anoniem waarde exchange systeem is, dat het huidige systeem zou moeten vervangen. Daar gaat de huidige gevestigde orde (banken etc.) natuurlijk niet aan meewerken. Het wachten is op een internationale bitcoin exchange, die zich van de bestaande regelgeving niks aantrekt.. . ;)
anoniem waarde exchange gaat de hele gedachte van nationale veiligheid tegen. Zwart geld, financieren van terroristen. Ze hebben het al moeilijk genoeg met de geheime zwitserse en costa ricaanse bankrekeningen etc.

Ze zullen dus nooit een nieuw middel toelaten waar anoniem geld kan worden opgeslagen. Het klinkt stom, maar geloof me, het maakt de wereld echt een stuk veiliger als de echte grote baronnen alleen over zwart geld beschikken.
ummm oke maar wat heeft dit mooi geschreven stukje met mijn regel te maken waarmee ik doelde op die regel erboven dat er steeds meer vraag is naar bitcoins? en mijn verklaring daar voor was inderdaar de cryptolocker (en varianten) malware die vaak om bitcoins betalingen vraagt waardoor dus laatst de vraag naar bitcoins is gestegen

maar jij begint over crisis, 80tie, banken???
Het is gewoon een andere theorie voor de oorzaak van de verhoogde interesse van BTC, echter kan ik mij voorstellen dat beide verhalen daarin een (grote/kleine) rol kunnen spelen, en kunnen jullie beide in bepaalde maten dus gewoon gelijk hebben...
Of ze worden een keer gehackt en vervolgens beschikken de hackers over de kopie van je paspoort en rekeningafschrift..
Daarom moet je er altijd een soort watermerk overheen photoshoppen:
"copy for clevercoin"
Dat helpt je niet tegen identiteitsdiefstal.
Niet? Ik dacht eigenlijk van wel :o
Daar kun je toch geen bankrekening meer mee opnen oid?
Een beetje fraudeur maakt ze gewoon na op basis van echte gegevens. Een watermark over de gegevens helpt daarbij niet, alleen het compleet weglaten van gegevens. Dat is dan weer lastig bij instanties die je BSN echt nodig hebben, zoals banken (daar vallen de Bitcoin wisseldiensten schijnbaar ook onder), zorg en een groot aantal overheidsinstanties.
Doe je dat ook bij een hotel, autoverhuur, vakantiepark, douane, gemeente enz. enz.?

Er zijn zoveel plaatsen waar men een kopie van je paspoort / rijbewijs maakt en die bedrijven slaan het ook allemaal digitaal op.

Daarmee zeg ik niet dat je niet voorzichtig hoeft te zijn hoor, maar soms moet je er wel op vertrouwen dat men de zaakjes zo goed als mogelijk op orde heeft.
ik neem aan dat ze daar wel over nagedacht hebben .. ze moeten tenslotte de bitcoins nog beter beschermen.
En jij denkt dat dit nergens anders te halen is?

Iedere werkgever heeft hier ook een kopie van, lokale (en waarschijnlijk buitenlandse) overheden ook, andere banken, woningmaatschappijen en (telefoon)providers ook en dan is er vast nog meer te verzinnen.

Hier informatie van de overheid over kopieën van je idbewijs afgeven:
Ben ik verplicht om een kopie van mijn identiteitsbewijs te geven aan een bedrijf?

Nog belangrijker voor financiele instellingen:
Moet een bank een kopie van mijn paspoort maken en bewaren?
Wij gaan ontzettend voorzichtig om met privégegevens en je paspoort of rekeningafschrift zijn daar geen uitzondering op. Mocht het ooit voorkomen dat hackers weten in te breken, dan zijn deze documenten absoluut niet te achterhalen!
Mocht het ooit voorkomen dat hackers weten in te breken, dan zijn deze documenten absoluut niet te achterhalen!
Dat betekend dat die gegevens dus NIET op een systeem staan dat op jullie netwerk (of het Internet) is aangesloten? Want alleen dan kan je absoluut garanderen dat hackers ze niet te pakken krijgen.

Vergeef me, maar beloftes dat alles veilig is maken in deze tijd niet erg veel indruk. Heb net mijn Gmail password moeten wijzigen bijvoorbeeld.
Zonder al te veel details prijs te geven kan ik in ieder geval wel melden dat we op alle punten in het verificatieproces zo zwaar mogelijke (asymmetrische) versleuteling toepassen en, zodra dat mogelijk wordt (bv. na verificatie), cold storage toepassen voor deze data.

[Reactie gewijzigd door CleverCoin.com op 11 september 2014 13:58]

Waarom zou je geen details vrijgeven? Security through obscurity principe lijkt me toch al redelijk uitgekristalliseerd.
Op onze website kun je al veel meer informatie vinden over de beveiligingsmaatregelen die we toepassen. Echter moeten we een goede balans zoeken tussen de details vrijgeven en preventie van hackpogingen. We hebben het niet zomaar over een softwarepakket of een OS, maar ook over een berg gevoelige gegevens. Uiteraard richten we ons op een full disclosure in de toekomst!
De vraag is of het nu dan wel goed geregeld is als jullie nog geen full disclosure aankunnen. Lijkt elkaar tegen te spreken.
Waarom zou je geen details vrijgeven? Security through obscurity principe lijkt me toch al redelijk uitgekristalliseerd.
Als ik je goed begrijp (zeker kan ik niet zijn met zulk woordgebruik) denk je dat "Security through obscurity" geen valabele beveiliging (meer) zou zijn.
waarom dan wel?
Ik had mij niet helemaal goed uitgedrukt, dat klopt, maar dan hoef je geen woorden als valabel te gebruiken :X

Anyway, ik bedoelde te zeggen dat Security through Obscurity geen goede vorm van bescherming is. Moet ik dat uitleggen, really?

En met het uitkristalliseren - wederom geen goede woordkeuze van mijn kant - bedoelde ik dat dit bij veel mensen al bekend is en zij er niet naar horen/hoeven/moeten handelen.
Anyway, ik bedoelde te zeggen dat Security through Obscurity geen goede vorm van bescherming is. Moet ik dat uitleggen, really?
ja, want ik zie niet goed in waarom dat geen aanvullende goede vorm van beveiliging zou kunnen zijn.
Een bank moet het potentiële inbrekers toch niet gemakkelijker maken door ze te zeggen waar de kabels lopen die door het alarmsysteem worden gebruikt?
In theorie is het veiliger, maar in de praktijk houdt een organisatie zichzelf voor de gek. De security officers worden luier, omdat mensen toch niet weten hoe x en y werken. Daarnaast geeft het openbaar maken van je beveiligingssysteem aan dat je de zaken goed voor elkaar hebt.
Mocht het ooit voorkomen dat hackers weten in te breken, dan zijn deze documenten absoluut niet te achterhalen!
Ga niet met deze partij in zee. Een partij die 100% veiligheid claimt over data kan dit niet waarmaken.

Een partij die verzekerd dat gegevens niet verloren gaan en een vooraf afgesproken vergoeding daartegenover stelt als toch blijkt dat gegevens verloren gaan doet het al een stapje beter. Als klant bereken je dan eerst of de vergoeding de schade dekt die het uitlekken van gegevens tot gevolg kan hebben. Daarna doe je het rekensommetje van het aantal klanten met potentieel te verliezen gegevens maal de vergoeding en schat of zij dit kunnen betalen zonder failliet te gaan.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 11 september 2014 14:18]

Ga niet met deze partij in zee. Een partij die 100% veiligheid claimt over data kan dit niet waarmaken.
Een claim tot 100% veiligheid kan natuurlijk niemand maken. Maar dit ging over privédocumenten die te achterhalen zouden zijn na een hack op onze servers. Dit soort documenten staat simpelweg niet op die servers.

[Reactie gewijzigd door CleverCoin.com op 12 september 2014 10:39]

Beste,

Heel erg mooi om dat zo uitbundig te komen verkondigen. Maar alles is decryptable als ze maar lang genoeg zoeken.

Mvg,
nee dat zal wel meevallen. men heeft hopelijk geleerd van het verleden. daarbij is dit om bitcoins te verhandelen en hoef je er geen bitcoins te stallen. beste is om zelf je bitcoins in je eigen offline wallet te stoppen en als je ze wilt verkopen stuur je ze naar clever coin en de deal is rond .
dus het is niet nodig om je coins online te zetten met het risico ze daardoor kwijt te raken. ja je offline walet kan je ook kwijt raken maar dan ben je er zelf verantwoordelijk voor en niet een online wallet provider.
Hoi, CleverCoin hier! Wij hebben inderdaad goed gekeken naar de risico's en voor de bitcoins is inderdaad een beveiligd systeem opgezet om zo min mogelijk 'hot' bitcoins te houden.
Heel fijn om te horen dat jullie uiterst zorgvuldig omgaan met privégegevens zoals paspoorten en bankafschiften. Dit horen jullie natuurlijk ook wel te communiceren en het liefst uitgebreid op de website zetten, hoe veilig alles wel niet is. Zoals MtGox dat ook graag beweerde. Maar is dit ook door een derde onafhankelijke capabele partij getoetst?

En is het mogelijk voor personen om hun burgerservice nummer door te strepen op hun kopie van hun paspoort, zoals ook geadviseerd wordt door de rijksoverheid: https://www.youtube.com/watch?v=2vYiKiFzCTc
Leuk dat ze dat daar neerzetten in een mooi filmpje maar op hun eigen site zetten ze :

http://www.belastingdiens...hebt_een_brief_ontvangen/

U bent particulier? Dan stuurt u de volgende gegevens:

een kopie van een bewijs dat de rekening op uw naam staat (een bankafschrift of de bevestiging van de bank van uw aanvraag voor dit rekeningnummer)
Dit bewijs mag niet ouder zijn dan 2 maanden.
een kopie van een geldig identiteitsbewijs (uw paspoort, identiteitskaart of rijbewijs)


Ik heb zelf al meegemaakt dat deze gegevens opgestuurd zijn maar men 3 weken later zegt ze nog niet ontvangen te hebben waar mijn gegevens nu zijn mag jooist weten. Ik heb zelfs van te voren gebeld om te vragen hoe dit zit en dat ik het eigenlijk niet met de post op wil sturen. Als je dan aangeeft dat men op een andere site van de overheid aangeeft voorzichtig met je gegevens om te gaan krijg je een antwoord "ja dit moet nu eenmaal"
Ik weet niet of je het nu over de belastingdienst of over een bitcoin exchange hebt, maar bitcoin exchanges vragen je normaal gesproken om de gegevens in te scannen en via een webformulier of email op te sturen, dus niet per papieren post.
Over de belastingdienst, vind het echt achtelijk dat ze op deze manier vragen je gegevens op te sturen en op een andere site zeggen vooral voorzichtig met je gegevens te zijn
Hoi Atze, informatie over de beveiliging kun je weldegelijk op de website vinden! Kijk eens hier: https://www.clevercoin.com/nl/beveiliging

Helaas is het niet mogelijk om je BSN door te strepen omdat wij vanwege antifraudemaatregelen de documenten moeten kunnen verifiëren.
Uiterraard!!! is er wel degelijk informatie te vinden op jullie website. Maar ik kon geen onafhankelijke audit of keurmerk vinden.

Eerlijk is eerlijk, in de bijlage waaraan gerefereerd wordt, staan een hoop dingen die ik bij een "bank" terug zou willen zien. https://www.clevercoin.co...ligingsbijlage%20v1.1.pdf

Alleen blijft het als simpele burger (a.k.a. niet professionele digitale beveiligingsexpert) niet mogelijk om een eerlijke analyse te doen van een nieuwe speler op financieel gebied. Het zou voor mij bijvoorbeeld veel betekenen als er een analyse is gedaan door een vooraanstaand ICT beveiligingsbedrijf als Fox-IT. https://www.fox-it.com/nl...egory/beveiligingstesten/

Ik lees wel over Software audits, waarvan nog uitslagen moeten plaats vinden, maar dat vind ik wel te beperkt als we het over het concept veiligheid hebben.

Juist bij het nieuwe fenomeen bitcoins en nieuwe jonge beurzen voor bitcoins, met in het achterhoofd wat er bij de vorige jonge bitcoin beurs is gebeurd, denk ik dat er een behoefte is bij meerdere mensen om een uitgebreider antwoord.

Wellicht is het hypocriet dat we niet met z'n alle dezelfde kritische vragen stellen aan de gevestigde banken. Daar kan ik tal van redenen gaan verzinnen waarom dat misschien niet gebeurd (Ze bestaan al zo lang, worden vast al aan allerlei audits gesteld, als het mis gaat zitten we allemaal in hetzelfde schuitje, overheid redt de bank toch wel, bla bla). En ik weet niet of de meeste mensen bitcoins hebben vanwege de vertrouwens issues met hun bank, maar laat dat niet bij CleverCoin ooit mogelijk zijn. Toon het aan!

PS: Wellicht dat het bijlage document alweer veroudert is, of zijn jullie nog steeds bezig met de analyse voor 'Bewijs van bezit' :) .
We zijn het helemaal met je eens! Ik heb de beveiligingsbijlage er nog even naast gelegd en snap wat je bedoelt.

Wat betreft de audits die we laten uitvoeren blijft het uiteraard niet beperkt tot de software (de code) maar betreft het een controle op alle processen omtrent het bedrijf. Los van technische beveiligingsproblemen zijn sociale hacks en slechte bedrijfsprocessen natuurlijk minstens zo gevaarlijk. Op dit moment zijn we bezig om de juiste partijen bij elkaar te brengen om uiteindelijk een mooi rapport te kunnen publiceren.

Wat betreft 'bewijs van bezit' zijn we ook nog op zoek naar de beste methode om dit samen te laten werken met onze cold storage methodiek zonder de beveiliging hiervan te ondermijnen. Ook dit is nog even een uitdaging met verschillende disciplines, maar je mag ervan uitgaan dat we ook dit in de nabije toekomst kunnen gaan publiceren! :)
Off-topic:
Voor de tweakers is het misschien leuk om te weten dat je een ID-bewijs krijgt zonder BSN-nummer als je zonder inschrijfadres je ID-bewijs ophaalt in Den Haag.

Voor het aanmelden bij financiële diensten zul je dan uiteraard wel een (kopie) uitreksel van het bevolkingsregister mee moeten sturen.
En is het mogelijk voor personen om hun burgerservice nummer door te strepen op hun kopie van hun paspoort, zoals ook geadviseerd wordt door de rijksoverheid: https://www.youtube.com/watch?v=2vYiKiFzCTc
Ietwat off-topic, maar toont wel aan hoe de overheid denkt over het BSN: dit nummer staat in nieuwere paspoorten alleen nog op de achterkant om misbruik te voorkomen. Je mag (en moet, eigenlijk) het daarom bij een ouder paspoort verbergen.

Als een instantie dit niet goedkeurt dan zijn ze irrationeel bezig omdat op een kopie van een nieuw paspoort het BSN niet staat en je deze zo kan aanvragen. Met instanties die zo denken zou ik sowieso niet in zee gaan.

[edit]
Wat ik schreef is niet waar. Het BSN staat ook in de tekststrook onderaan op dezelfde pagina als waar een kopie van wordt gemaakt in nieuwere paspoorten.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 11 september 2014 14:26]

Ik denk dat ze onder andere regelgeving vallen doordat ze het BSN nodig hebben voor het tegengaan van witwassen van geld.
Banken zijn verplicht om gegevens aan de belastingdienst te geven en hebben daar dus je BSN nummer voor nodig. Dit is gewoon overheidsinformatie.
Sowieso eisen exchanges een kopie van de voor- en achterkant van het ID. Vaak wordt een watermerkje erover wel geaccepteerd. Het blijft natuurlijk wel een risico om zo'n kopie op te sturen en maar te moeten vertrouwen op de goede beveiliging van de exchange. Echt lekker zit het dan ook niet, maar als je het niet doet krijg je simpelweg geen account.
Data is dus niet waar. Je stuurt je private key niet op, maar een public key. MITM kan niet, aangezien er geen middle man is (bitcoin-transactie wordt naar iedereen gestuurd)
Ik geloof niet, dat je het begrepen hebt. Lees hier eens: https://en.bitcoin.it/wiki/Private_key. MITM kan wel op het moment, dat de transaktie opdracht naar de exchange wordt verstuurd.
Ah, daar heb je gelijk in. Maar dat heeft weer niks met het bitcoin netwerk te maken, dat is gewoon het verkeer tussen jouw pc en een website, dus gevoelig voor mitm, phishing en weet ik wat voor browser exploits allemaal, net als bij internetbankieren. Overigens hebben de meeste exchanges wel een beveiliging waarbij ze bij een withdrawal een email sturen die je moet bevestigen voordat de transactie ook echt gedaan wordt.

Daarnaast heeft een exchange als Kraken, naast heel veel andere beveiliging, een 'global settings lock' feature die bij een verandering in de settings (bijvoorbeeld een withdrawal adres om bitcoins op te nemen uit de exchange account) eerst een wachttijd forceert van het ingestelde aantal (tot 30) dagen voordat de verandering ook actief wordt. Tegelijkertijd wordt direct bij de aanvraag een mail naar je gestuurd met de details van de aanvraag erin. Dus als een aanvaller al toegang krijgt tot je account en een instelling verandert, moet hij tot 30 dagen wachten terwijl jij in de tussentijd al geïnformeerd bent en actie kan ondernemen. Mocht jij zelf degene zijn die iets wil veranderen dan kun je de lock omzeilen met een master password.