Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 65 reacties

Een proefzaak die werd aangespannen door de Vereniging van Openbare Bibliotheken over het uitlenen van e-books gaat naar het Europese Hof. Dat moet beslissen of e-books onder de zogenoemde leenrechtexceptie vallen.

Rechtszaak rechterDe bibliotheken willen dat e-books onder dezelfde uitzondering als papieren boeken vallen. Die uitzondering laat de bibliotheken tegen een bescheiden vergoeding boeken uitlenen. De rechtbank in Den Haag lijkt zijn vingers niet aan die kwestie te willen branden en heeft de zaak doorverwezen naar het Europese Hof van Justitie.

De bibliotheken spanden de zaak aan tegen Stichting Leenrecht, dat verantwoordelijk is voor het innen van de vergoedingen op uitgeleende boeken. Later voegde onder meer de Nederlandse Uitgeversbond zich bij de zaak; de uitgevers zijn tegen de uitbreiding van de uitzondering.

In 2013 concludeerde een onderzoek van de Universiteit van Amsterdam dat in opdracht van het kabinet werd uitgevoerd nog dat de Nederlandse wet 'geen grondslag lijkt te bieden waaronder het uitlenen van ebooks door bibliotheken mogelijk is'. Overigens lenen de bibliotheken wel al e-books uit, maar daarvoor hebben ze contracten gesloten met uitgeverijen. Als e-books onder de leenrechtexceptie vallen, hoeft dat niet: dan kunnen alle e-books worden uitgeleend.

In juli oordeelde een andere rechtbank dat de website Tom Kabinet, waarop gebruikers e-books kunnen doorverkopen, mag blijven bestaan. Wel tekent de rechtbank aan dat het Europese recht niet duidelijk is over de legaliteit van de dienst, en dat een bodemprocedure meer duidelijkheid zou moeten bieden.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (65)

Ik snap de bibliotheek wel.
Nu bijna alles digitaal ook te vinden is zie je een vreselijk terugloop in de bibliotheken.
Dit is met je tijd meegaan en hopen dat je nog een beetje nieuwe stroom kunt pakken. Mits alle e-books onder het leenrechtexceptie komen te vallen.

Vroeger ging ik voor school naar de bieb om daar een boek te lenen en dat thuis in mijn eigen woorden weer te typen voor huiswerk etc..
Internetten naar bijbehorende plaatjes deed ik wanneer ik het boek terugbracht... in de bieb, op een floppy. Het was er ook altijd druk. Tegenwoordig komt daar bijna geen kip meer.

[Reactie gewijzigd door Dograver op 3 september 2014 12:47]

De Bibliotheek tegenwoordig is veel meer dan een 'verzameling boeken' (moet ook wel).
Er worden tegenwoordig regelmatig lezingen, workshops en cursussen gegeven.

Workshops en cursussen richten zich op zowel jong als oud, en ook vaak op digibeten (denk aan cursussen 'Hoe gebruik ik Skype' of 'Hoe Facebook ik veilig' en dat soort zaken).

Tevens maakt de bibliotheek zich sterk in haar educatieve missie hierdoor, maar ook in haar maatschappelijke rol. Zo is de bibliotheek vaak ook een informatiepunt van de omgeving tegenwoordig, en biedt het mensen bijvoorbeeld nog steeds internettoegang (wat nog vaak niet voor iedereen thuis normaal is).

Boeken uitlenen is slechts een van de vele taken die bibliotheken tegenwoordig uitvoeren. En ja, het is een krimpend gedeelte met alle gevolgen van dien waardoor e-books onder leenrechtexceptie juist een enorme win zouden zijn voor bibliotheken!

Als je trouwens denkt dat de bieb 'leeg' is moet je eens kijken naar de bibliotheken die wel fatsoenlijke steun van hun gemeente kijken (gezien bibliotheken non-profit zijn en erg afhankelijk van subsidies).

Den Haag, Amsterdam en Delft hebben echt geweldige bibliotheken die alles behalve leeg staan!

[Reactie gewijzigd door Darkfreak op 3 september 2014 12:52]

Neelie Kroes had ooit eens voorgesteld om van bibliotheken hackerspaces te maken. Gezien het terugloop vond ik dat (reeds 3-4 jaar geleden) een goeie zet...

Vorm die bibliotheken toch eens om :)
Wanneer ben je voor het laatst in een goed georganiseerde en onderhouden bieb geweest ;)? In heel Nederland zijn juist alle bibliotheken de afgelopen jaren aan het vernieuwen en veranderen.
(BelgiŽ overigens) Dat is het hem nu net. Boeken lenen doe ik niet meer, als iets me interesseert koop ik het (voor de auteur en meestal self-published).

Daarnaast zie ik het nut niet meer van een bibliotheek... Het enigste wat nog niet digitaal te vinden is, is strips... Maar die kopen we (broer en mij) praktisch niet meer.
Hackers kunnen toch gewoon thuis werken (mom's basement)? Waarom zouden ze een speciale hackerspace nodig hebben?
Google eerst eens op hackerspace aub

http://upload.wikimedia.o...ospace,_a_Hackerspace.jpg

Een hackerspace is een ruimte waar mensen met een gezamenlijke intresse kunnen samenwerken. Meestal met een technische of creatieve achtergrond. De fasciliteiten zijn dan ook aanwezig in deze ruimte, gericht op de doelgroep (bijv. 3D printers, etc.)

[Reactie gewijzigd door supertheiz op 3 september 2014 13:21]

Google eerst eens op hackerspace aub

http://upload.wikimedia.o...ospace,_a_Hackerspace.jpg

Een hackerspace is een ruimte waar mensen met een gezamenlijke intresse kunnen samenwerken. Meestal met een technische of creatieve achtergrond. De fasciliteiten zijn dan ook aanwezig in deze ruimte, gericht op de doelgroep (bijv. 3D printers, etc.)
Niet alleen dat.

Hackerspaces zijn ook vaak een bron van actuele ICT-kennis die ze graag met de wereld willen delen. Mensen onderwijzen in het veilig surfen op internet bijvoorbeeld, of hoe ze met zo'n 3D-printer overweg kunnen.

Dat sluit juist heel goed aan bij het educatieve doel van een bibliotheek.

[Reactie gewijzigd door Stoney3K op 3 september 2014 14:29]

Huh? Je had als hobby het in je eigen woorden overschrijven van boeken? ;)
Absoluut, huiswerk vond ik altijd fantastisch om te doen, het voelde gewoon als een hobby :+
offtopic:
[quote]
Huh? Je had als hobby het in je eigen woorden overschrijven van boeken? ;)
[/quote]
Dat moest ik vroeger ook op school doen, toen heette dat gewoon een samenvatting maken. :P
Goede zet!

En nu maar hopen dat het Europese Hof aan de kant van de bibliotheken staat!
Het aanbod van e-books die je kunt lenen bij de bieb is momenteel echt mager.
Dit zou een mooie stap naar de toekomst zijn voor bibliotheken die het nu al moeilijk genoeg hebben om met de tijd mee te kunnen gaan!

Boeken uitlenen is slechts een van de vele taken die bibliotheken tegenwoordig uitvoeren. En ja, het is een krimpend gedeelte met alle gevolgen van dien waardoor e-books onder leenrechtexceptie juist een enorme win zouden zijn voor bibliotheken!

[Reactie gewijzigd door Darkfreak op 3 september 2014 12:52]

De vraag is eerder met alle ontwikkelingen als Netflix en Spotify of er nog wel een behoefte is aan een bibliotheek. Alles kan op internet te gevonden worden en om eerlijk te zijn vind ik het in deze tijd zonde van het publiekelijk geld.

Daarnaast de bezoeken aan een bibliotheekvan de jeugd neemt af (die het internet heeft) uit eindelijk is er dus te weinig draagvlak voor dergelijke bibliotheken. En dat los je niet op met uitleen e-boeken als vrijwel alles op internet staat.

Videotheken zie je ook verdwijnen omdat er gewoonweg geen markt meer voor is.

[Reactie gewijzigd door downcom op 3 september 2014 12:58]

Zie mijn onderstaande reactie op Dograver.

De bibliotheek is veel meer dan uitleen van boeken en overige media tegenwoordig, juist omdat de wereld steeds digitaler wordt.
En omdat de wereld digitaler wordt is de bibliotheek ook steeds digitaler aan het worden. Maar waar vernieuwing is, is ook onwetendheid, dat is een van de zaken waar een goede bieb zich o.a. op richt (zoals de door mij eerder genoemde cursussen).

Een Bibliotheek heeft educatieve, maatschappelijke en culturele missies waar ze zoveel mogelijk aan proberen te voldoen.
Een bibliotheek weghalen 'omdat boeken toch digitaal zijn' is hetzelfde als een museum weghalen omdat 'je toch foto's van kunst online kunt vinden'

Een videotheek valt dan ook naar mijn mening niet te vergelijken met een bibliotheek gezien een bieb juist veel meer doet dan 'alleen maar uitleen'.

[Reactie gewijzigd door Darkfreak op 3 september 2014 13:02]

Juist dat bedoel ik.

Het word digitale media daarvoor hoef je niet meer naar een bibliotheek.

Dat wil niet zeggen dat het niet leuk is om een bibliotheek rond te neuzen maar het is een aflopende kostbare zaak, want de aantal bezoekers loopt sterk terug (zelfs met de nieuwe media)

Aantal bibliotheken sinds 1999 tot 2012

Diagram bezoekersaantal 2005 - 2012 (SIOB)

Uitleningen Bibliotheken daalden fors

[Reactie gewijzigd door downcom op 3 september 2014 13:10]

Ik ben me op de hoogte van de afname van het aantal bibliotheken en bijbehorende uitleningen (wat de afgelopen 2 jaar trouwens redelijk statisch was, tov de enorme drop in 2012).

Hetgeen is dat de bibliotheek een veel te belangrijke rol in de maatschappelijke sector biedt momenteel. En daarbij het feit dat bibliotheken uiteraard ook alles doen om met de tijd mee te gaan. Dat is ook een van de hoofdredenen waarom het ledenaantal juist niet zo enorm aan het dalen is, mensen blijven naar de bieb komen, gewoon om andere redenen.
Ja gek ook. Ik kan tegenwoordig alleen maar vrijdagavond terecht. De rest van de drie dagen dat ze open zijn moet ik gewoon werken. Dan zit je dus met situaties als, maandag boek(en) al uit, vergeten, kan die vrijdag niet enz. Wil er best voor betalen, maar het word je gewoon een beetje moeilijk gemaakt op het moment.
De mensen besteden tegenwoordig hun tijd anders dan 10 jaar geleden. Door de opkomst van de tv, computer en vooral mobiele telefoons wordt de tijd die men besteed aan "boeken lezen" veel minder.

Zelfs arme gezinnen, een van de grootste doelgroepen van een bieb, hebben tegenwoordig een pc.

Het voordeel aan uitlenen van e-books is dat het zowel via internet als via de bieb locatie kan gaan. Je hebt veel minder kosten aan opslag en onderhoud dan met normale boeken.

Echter je moet wel weer zorgen dat al je klanten gebruik kunnen maken van deze boeken. Niet iedereen heeft een e-reader of kan zich er 1 veroorloven. Telefoons kunnen in bepaalde mate dit gat dichten, maar niet 100%

Ik ben benieuwd wat de functie van een bieb zal worden in de komende 10 jaar.
Wordt het niet overbodig door alle technologische ontwikkelingen, of in ieder geval zo verliesgevend dat het niet overeind gehouden kan worden? Wat doen we met de maatschappelijke doel die het dient?
Boek lezen (dus niet wat samenvattinkjes) leest en is een andere beleving dan de digitale. Fietsen op hometrainer of op een fiets buiten - ook andere beleving. Het een hoeft het ander niet uit te sluiten.
Er is wel degelijk een behoefte aan een bibliotheek. Netflix en Spotify zijn ook gewoon bibliotheken. Alleen dan online.

Als je mij een site kunt aangeven waar ik echt de meeste boeken kan lenen (en dus niet die "maar liefst!" 3000 van de Nederlandse Bibliotheek), neem ik daar graag een abonnement op, net zoals ik die voor Netflix en Spotify heb.
of e-books onder de zogenoemde leenrechtexceptie vallen.
Natuurlijk!
Voor de wet zou het niet uit moeten maken over de inhoud van dat boek op papier staat, of op een klei tablet. Al stond het in een glas-in-lood raam, of geŽtst in koper. Lekker belangrijk. Het gaat om de inhoud, en of die nou op papier of als eenen en nullen op een magneetschijf, flash geheugen, of iets anders staat, dat moet niet uitmaken.
uiteraard,

echter hoe zorg je ervoor dat alles dan goed gedistribueerd wordt? je kan niet ontkennen dat met het uitlenen van ebooks veel complexe gevolgen met zich meegeeft. (vb. kopieetjes die makkelijker gaan dan hardcopy boeken)
Niet alleen uitgevers, maar ook veel auteurs zijn daarom nog steeds erg huiverig tegen ebooks
Met het verbieden heb je eigenlijk alleen de mensen die de boeken willen huren en er dus gewoon voor willen betalen. De gene die het onrechtmatig willen hebben downloaden net zo gemakkelijk een kopie van een koop- als van een huurboek.
om te kunnen downloaden moet je wel een exemplaar hebben. toegankelijkheid speelt een rol bij het downloaden/kopieren.

Wanneer een bibliotheek, met zijn hele collectieboeken (laten we voor het gemak een schatting van 25.000 pakken) dan wordt het veel toegankelijker en makkelijker om kopieren. Ik zeg niet dat je zonder bibliotheek niet een bepaald boek kan downloaden.
Maar het zou voor sommige mensen de drempel tot downloaden/kopieren verlagen.
Ja dat is altijd dolle pret met die uitgevers: "je betaald niet voor de drager met voor de gebruikerslicentie". Nou ja, tot je LotR i.p.v. op VHS op DVD wilt hebben, of een kapotte drager wilt omwisselen: dan mag je gewoon weer het hele bedrag dokken, en nog maar een keertje voor BluRay/4K/enz.

Bij juristen gaat het er niet om wat rechtvaardig is, maar hoe er zoveel mogelijk uitgesleept wordt voor hun kant. Gelukkig hebben we ook nog rechters........
Ik snap de uitgevers ook wel, want dit is een enorm risico. Als je een ebook digitaal mag uitlenen hoef je niet meer naar de bieb om het op te halen en terug te brengen, is het boek nooit reeds uitgeleend, en kan je het ook niet te laat inleveren om vervolgens een boete te moeten betalen. Dat zijn drempels die mensen motiveren om een boek te kopen in plaats van te lenen. Dus als ze het te makkelijk maken om een ebook te lenen zouden nog minder mensen boeken of ebooks kopen. Bibliotheken zouden in feite de Spotify voor boeken worden. Tenzij bibliotheken worden gedwongen de drempels voor normale boeken te simuleren voor ebooks, maar iedereen zou inzien dat dat verschrikkelijk ouderwets is.

[Reactie gewijzigd door Blaise op 3 september 2014 12:54]

Misschien maken bibliotheken geen kopieen van ebooks, maar lenen ze er maximaal zo veel uit als ze hebben aangeschaft?
Het grootste probleem is simpelweg het beheer van rechten. En dan kom je uit op DRM. Met een fysiek boek is het verdomd moeilijk om even heel het boek te kopiŽeren en dan terug te brengen, maar hoe voorkom je dat dit gebeurd met een digitaal boek?
het is meer dat van een ebook een onbeperkte hoeveelheid beschikbaar is voor uitleen. Nu heb je bij een nieuw boek dat een hoop mensen het kopen om hem te lezen, omdat de bieb maar een paar exemplaren heeft voor uitleen.
Als je een nieuw boek ook voor bijna niets kan lenen koopt niemand hem nog natuurlijk.
Vooruitgang zou betekenen dat e-Books straks ook uitgeleend kunnen worden. En later ook apps, etc... Hetzelfde als wat nu al het geval is bij video/bibliotheken, maar dan in de 2014-vorm.
Je koopt geen apps. Je neemt een licentie op het gebruik van een app. Dat is een significant verschil, ook met betrekking tot uitlenen vermoed ik.
Maar het gaat er over of je die licentie door mag verkopen. Nu houden de marketplace houders dat angstvallig tegen (Apple, Google, Valve, EA, etc.), maar als ik een dvd koop, kan en mag ik deze ook gewoon doorverkopen (ondanks dat het "slechts" een licentie betreft).
Het verschil zit hem er in dat bij een DVD het gebruiksrecht word verleend in combinatie met een fysieke drager. En het is aan die drager, die je eigendom is en je daarom kan verkopen, die dat het recht bezit. Niet jezelf.

Bij softwardownloads word het recht evenwel aan een persoon toegekend, en daarin voorziet de wet niets om dit overdraagbaar te maken, en jezelf verkopen is nu ook niet direct legaal te noemen.
Bij softwardownloads word het recht evenwel aan een persoon toegekend, en daarin voorziet de wet niets om dit overdraagbaar te maken, en jezelf verkopen is nu ook niet direct legaal te noemen.
Gebruikers mogen software inclusief licenties doorverkopen. Dat heeft het Europese Hof van Justitie geoordeeld. Zowel fysieke software als downloads mogen worden doorverkocht, al moet de verkoper downloads wel van zijn eigen systeem wissen.
Dat klopt, maar dat jij een licentie mag doorverkopen aan een ander, betekend nog niet dat de uitgever (google, amazon, apple, microsoft) daaraan moeten meewerken.

het is een recht voor jou, maar geen plicht voor de uitgever.

Datzelfde zie je bij DRM op Blurays. Jij hebt het recht een thuiskopie te maken, maar de uitgever is op geen enkele manier verplicht om dat mogelijk te maken.
Nou volgens mij moeten ze er wel degelijk aan meewerken, want je hebt wettelijk dat recht. Om door te verkopen.

https://ictrecht.nl/auteu...doorverkopen-aan-anderen/
Ze moeten inderdaad meewerken maar op het moment dat ze iets moeten doen (zoals account data wijzigen) mogen ze die kosten berekenen. Terecht want ze krijgen geen inkomsten van deze doorverkoop. Daardoor is het in de praktijk een nutteloze wet.
Kun je jouw argumentatie ook onderbouwen?
Tot nu toe zie ik namelijk van jou, arjankoole en Bokker_1999 alleen uitlatingen die niet worden onderbouwd maar wel een vrij stellige 'feit' aangeven. In tegenstelling tot progie en drdelta die het wel met een bron kunnen ondersteunen welke ik dan ook wel geneigd ben te geloven in dit opzicht. Maar ben er wel erg in geinteresseerd wie er nu gelijk heeft want het is een vervelende kwestie tegenwoordig met al die zakkenvullers.
Terecht want ze krijgen geen inkomsten van deze doorverkoop.
En waarom zouden ze recht hebben op herhaalde inkomsten bij doorverkoop van hetzelfde werk?
Opel heeft ook geen recht op nieuwe inkomsten als ik mijn 8e hands Opel Kadett verkoop.

En als de uitgever iets moet doen om doorverkoop mogelijk te maken, dan klopt hun gebruikte verkoopsysteem niet.

[Reactie gewijzigd door kimborntobewild op 4 september 2014 02:23]

In betreffende uitspraak is nu juist NIET geregeld dat een distributeur of ontwikkelaar van software het mogelijk moet maken om software door te verkopen.

In specifiek gevallen mag het overigens nog steeds niet, maar het komt er op neer dat je gelicenseerde software mag doorverkopen, maar de distributeur of ontwikkelaar hoeven het niet te faciliteren.
Apps zijn software en dat valt niet onder de dezelfde regels als films en muziek e.d. Dus nee, die zou geen enkel effect hebben op apps of app stores.
Zie mijn reactie op Blokker_1999, overigens houden deze marktplaats houders het dus tegen, ondanks dat wij het recht hebben om deze licenties door te mogen verkopen. Schandalig in mijn mening.
Dit is eigenlijk gelijk aan de bekende thuiskopie, je mocht altijd al een copy maken van bijvoorbeeld een geleende CD of DVD, afkomstig van een biblio- of videotheek voor eigen gebruik. Let wel tijdens het copieren mag er geen beveiliging omzeilt worden, dat is namelijk wel verboden door de wet.

Hierbij mag je dus een copy maken, maar de ontwikkelaar hoeft de mogelijkheid niet te faciliteren. Dit gaat dus ook op voor doorverkoop.
Stel je je eens voor dat je in moet loggen met een online account op een wasmachine om hem te mogen gebruiken. Te zot voor woorden zouden mensen zeggen. Desondanks is het wel zo met heel veel games, ook daar waar er geen enkele reden voor is, zoals bij offline singleplayer games.
Ze moeten die e-boeken gewoon dusdanig goedkoop maken, dat niemand zich hier nog druk over maakt. Gewoon 20 cent per stuk. En lekker gemakkelijk kopen via de ereader zelf. Als ze zo goedkoop worden en het kopen zo makkelijk, dan ga ik niet eens moeilijk doen met bibliotheken en lenen. Dan ga ik niet eens moeite doen om ze van een torrent of van usenet te downloaden. Dan betaal ik gewoon die 20 cent. Dan betaal ik het zonder morren zelfs 2 keer, omdat m'n vrouw het boek ook op haar ereader wil hebben en ik geen zin heb om dat bestand te gaan kopieren. Dan koop ik boeken die me wel leuk lijken, maar uiteindelijk niet eens lees. Net zoals ik nu spellen koop bij humblebundle. Gewoon, omdat het leuk is om te hebben en het (bijna) niks kost.

Maar nee. Ze maken die digitale boeken liever duur, om 10000% winst op te strijken (want geen kosten voor drukken, transport, opslag, etc). En om zichzelf te "beschermen" drukken ze draconische DRM door onze strot, vallen bibliotheken lastig en maken het tot een hel om een gekocht digitaal boek op je ereader te krijgen.

Ze zullen het wel nooit snappen, ben ik bang |:(
Als jij verwacht dat een eboek nagenoeg gratis wordt dan snap jij het niet.

Iemand moet die boeken schrijven, wat gewoon tijd (dus geld) kost. Dat moet vervolgens gecontroleerd worden (taal-, spel- en inhoudelijke fouten) en op een server gehost worden. Dan moet er nog reclame gemaakt worden.

Stel dat je twee boeken per jaar schrijft dan moet zo'n boek toch al gauw 15.000/0.2 = 75.000 exemplaren verkopen zodat alleen de schrijver een redelijk salaris heeft (30.000 bruto per jaar)

Wil iedereen zijn salaris- en kosten verdienen dan moet je al minimaal denken aan een miljoen exemplaren. Maar heel weinig boeken verkopen in dergelijke grote aantallen.
Door ze flink goedkoop te maken, mik je op de grote massa. Ontzettend veel meer exemplaren zullen verkocht worden, om de redenen die ik al aangaf.

Door ze als schrijver rechtstreeks aan de man te brengen, of eventueel via een centraal platform, strijk je (bijna) alle winst zelf op. Met digitale boeken zijn de uitgevers een beetje uitgespeeld. Net als destijds de koetsenmakers.

Ja, ik denk dat digitale boeken stukken en stukken goedkoper kunnen.
Hoeveel schrijven zijn in staat om hun eigen boeken kritisch na te lezen op taal- en spelfouten? Je hebt sowieso een editor nodig.

Boeken moeten ook gelezen worden. Dat kost tijd. Hoeveel mensen ken jij die wel (veel) meer willen lezen maar de bieb niet kunnen betalen? Dus hoezo 'de grote massa' gaat wel even meer boeken kopen.

Het aantal verkochte boeken (34 miljoen in 1975) staat, na de dip van 90 en 2000) inmiddels op 41 miljoen. Gemiddeld per inwoner weer evenveel als in m1975 (2,4). Als we even aannemen dat iedereen zijn boek uitleest dan leest men dus 2-3 boeken per jaar. (Omdat niet iedereen leest) zal dat wellicht 6-9 boeken zijn. Met een omzet van ruim 500 miljoen kost een gemiddeld boek ongeveer 12.50.

Met jouw voorgestelde prijs van 20 cent betekent dat dus 12.50/.20 dat boeken 600 keer goedkoper moeten worden. Dus om hetzelfde te verdienen moet de schrijver zeker 200/300 meer verkopen. Zodat er 400/600 boeken per inwoner gelezen moet worden.

Dat is dus meer dan 1 boek per dag. Hoeveel mensen hebben daarvoor de tijd en zin?
Je vergeet dat niet iedereen een boek ook echt (uit)leest. Daarbij worden ontzettend veel boeken geleend. Bij een bibliotheek, of van een bekende. Simpelweg omdat met het te duur vindt, om een boek aan te schaffen. Dat uitlenen zal drastisch teruglopen, als digitale boeken goedkoop genoeg worden. Want waarom moeilijk doen met lenen, als je voor een paar cent het boek instant op je e-reader hebt staan? Zonder daarvoor zelfs van de bank op te hoeven staan? En het principe van HumbleBundle zie ik voor boeken ook best werken. Sterker nog, dan gebeurt al op HumbleBundle. Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat er dan boeken gekocht worden, die je uiteindelijk niet (helemaal) zult lezen. Maar wel leuk om in de collectie te hebben. En aangezien digitale boeken toch geen ruimte innemen, is het een hobby op zich om gewoon een leuke bibliotheek aan te leggen. Er is dus zeker ruimte om die lagere prijzen te compenseren met hogere verkopen.

Een schrijven kan toch prima een editor inhuren, zonder daarbij een uitgever nodig te zijn? Natuurlijk zullen er wat derde partijen zijn waar een schrijver zaken mee zal doen. Maar daar heeft een schrijver op deze manier wel veel meer controle over en zal veel voordeliger uit zijn. Dus meer winst in eigen zak.
Inderdaad, er zal bij de boeken een percentage zijn dat niet uitgelezen wordt. Dat maakt niets uit, ze worden of gekocht of geleend.

Volgens de cijfers over 2011 worden er per inwoner 2,4 boeken verkocht tegenover 5,8 geleend. Nemen we het lenen tussen familieleden en vrienden even me, dan kom ik toch niet hoger dan 10x het aantal verkochte boeken.

Tenzij iedereen veel meer gaat lezen, zet dat geen zoden aan de dijk. Zit je op een aantal van 40/60 per jaar. Nog steeds veel meer dan de meesten lezen.

En dan ga je voor het gemak nog even voorbij dat niet iedere lener een ereader aan gaat schaffen. Al is het maar omdat ze graag het boek in hun boekenkast willen hebben. Of omdat ze geen geld hebben voor een reader. Of zoiets te moeilijk vinden.
Het beroep van schrijver is natuurlijk altijd al een bij-beroep geweest, en niet een hoofdberoep. Dat wordt het pas als je ervaring hebt opgedaan met schrijven, en mensen aanzet tot het lezen van jouw goed geschreven boek. Als je niets (geen boeken) verkoopt heb je nog steeds "niets" aan inkomsten, en verdwijnt het product naar zijn nihile waarde bij het oud papier. En dan is het eigenlijk verloren en overbodig gemaakt, net als het bewaren in ontoegankelijke magazijnen. Boeken horen net als muziek te blijven leven. Door mondelinge reclame ? Dan kun je beter je prijs laten zakken naar een zeer betaalbaar niveau, waardoor veel meer mensen iets kopen, en je toch aardig kunt verdienen (supermarkt idee) Soms moet je zelfs wat weggeven om mensen te gerieven.
Ze zullen het wel nooit snappen, ben ik bang |:(
Dat blijkt ook uit het artikel:
"Later voegde onder meer de Nederlandse Uitgeversbond zich bij de zaak; de uitgevers zijn tegen de uitbreiding van de uitzondering."

Ze zijn dus zo bang voor het verlagen van prijzen, dat ze niet eens willen dat een bibliotheek ze door middel van een leensysteem aan de man brengt, want ze nemen aan dat dat te weinig geld oplevert.

Die gedachtenkronkel is inderdaad gewoon niet te snappen. Ik heb nog nooit een e-book gekocht en ken ook niemand die dat wel heeft gedaan. Waarom? Omdat die boeken achterlijk duur zijn. Er is geen opslag nodig, geen transport, geen verkoper, geen bederf, schade, diefstal, brand, maar je mag wel bijbetalen.*
Maar er is redding: bibliotheken hebben een plan bedacht om ze alsnog veel te 'verkopen' en de nettowinst flink omhoog te krikken. De prijs per klant moet alleen omlaag om dat te kunnen bereiken. WŠt?! OmlŠŠg voor extra winst? Dat nooit! Stik er maar in, wij verkopen liever geen enkel boek meer!

Arme schrijvers ook. Blij dat ze een deal hebben kunnen sluiten, verdienen ze er niks mee, want hun zakenpartner heeft stront in de ogen... Ja, eigen schuld, maar het gebruik mogen maken van een groot netwerk is makkelijk en daar heb je toch een uitgever voor nodig.

Edit:
* = in het buitenland zijn boeken goedkoper, dus een papieren versie importeren is goedkoper dan een klein bestandje van een NL uitgever downloaden.

[Reactie gewijzigd door Ample Energy op 3 september 2014 13:28]

Als de verkoop verschuift naar e-books moeten publishers nog altijd de schrijvers betalen. Voor een deel is dat per verkocht exemplaar, maar er bestaan ook schrijvers die reeds voor er nog maar 1 boek verkocht is al geld krijgen. Bijkomend worden ook voor boeken nog altijd promotie gemaakt en word er voor de distirbutie van die boeken ook onkosten gemaakt.

Kijk naar Apple en iTunes. Langs de ene kant klagen mensen dat 1 euro voor een muzieknummer nog altijd te veel is, aan de andere kant klagen ze dat de artiesten (die daarom niet eens rechthebbenden zijn) te weinig krijgen. Maar ze vergeten wel dat bijvoorbeeld Visa al met een groot deel van de marge van Apple gaat lopen en dat die infrastructuur die dat erachter zit ook niet gratis is. En met boeken gaat het net hetzelfde. Alleen zijn daar over het algemeen net iets minder mensen bij betrokken.
Juist ja hoelang denk jij dat een schrijver over een boek doet? Een schrijver krijgt helaas maar klein percentage net als.bij muziek het geval is het zou beter zijn als bibliotheken de uitgevers zelfs zouden zijn. De prijs zit heb dus in reseach kosten,(uitdenken van) ontwikkelkosten (schrijven van), transport, opslag, productie, afschrijving, pand kosten, winst marge, verlies risico (worden niet allemaal best sellers dat is slechts n enkele schrijver (en dacht dat een best seller 100k+ verkopen is))
Maar bekijk het dan eens van de kant van de uitgevers. Dan zie je misschien waar het probleem ligt, en kun je misschien met een (wel) werkende oplossing komen. Alleen maar "zeuren" lost natuurlijk niets op.
Een schrijver ontvangt gemiddeld 15% van de prijs van een verkocht boek. Dat is in jouw voorstel dus 3 cent per boek. Bij 100.000 boeken (voor Nederlandse begrippen al heel veel) heb je dus 3000 Euro verdiend. Dat is netto dan ongeveer 2000 Euro...
Dan kun je als schrijver beter in de bijstand gaan zitten.
20 Cent? Dan zou er geen enkele Nederlandse schrijver meer van zijn werk kunnen leven, zelfs niet als we allemaal twee maal zoveel gaan lezen. Je gaat daarna vrolijk door met 10000% winst etc maar als je de cijfers bekijkt van vrijwel alle uitgevers zie je dat er maar bijzonder weinig zijn die redelijk winst maken. De meeste zijn aan het inkrimpen.

Ik denk dus jij het niet helemaal snapt...
Wat was ook al weer de hele bedoeling van de uitvinding van de boekdrukkunst ?
Het goedkoop verspreiden van allerlei kennis. [Helaas is er met de verbanning en censuur van de hennepplant wereldwijd een heel foute richting ingeslagen, waar we nu nog steeds de effecten van kunnen zien. Zie "Pantanova" Chemische producten waren beter dan natuurlijke nuttige zaken.]
Dan mogen makers ook gewoon een redelijke vergoeding krijgen voor hun inspanningen, net zogoed als uitgevers, die het moeten hebben van bulk uitgaves en/of tegenwoordig luxe uitgaven. Helaas is het grote graaien ook hier via Amerikaanse normen (slavernij was ook eens normaal ? in deze graaiwereld) normaal geworden, zelfs met behulp van uitgever copyright lobby en regeringen.

Het zal nog wel een hele tijd duren voordat het weer gewoon normaal is geworden en iedereen gebruik maakt van nuttige bibliotheken gericht op de ontwikkeling van de mens (een scholingsfunctie waar Isaac Asimov ook hele goede essays over geschreven heeft ) Iedereen kan uploaden naar account waar leraren (robots (?)) of een AI het werk kan controleren en verbeteringen kan aangeven.

Allemaal om zaken meer te laten samenstromen en ontwikkelingen beter te benutten ten behoeve van de mensheid, en niet alleen voor een kleinere al zeer rijke groep mensen, die nooit genoeg denken te hebben, en steeds meer geld menen te moeten krijgen, zoals nu gebeurd is. [70 jaar na de dood van de maker, + Disney en Bono verlenging en nog meer andere ingebrachte mogelijkheden, die gewone mensen niet beseffen.]

[Reactie gewijzigd door HAJEen op 4 september 2014 14:04]

Zou wel een goede zaak zijn, de ebookprijzen zijn gewoon belachelijk in Nederland en waarom er onderscheid is tussen een boek met een kaft of een boek op een usb stick.
Het Europese Hof gaat niets beslissen. Ze gaan de wet bestuderen en vellen een oordeel over de vraag of het uitlenen van ebooks wel of niet onder die wet valt. Alleen de wetgevende macht neemt beslissingen m.b.t. wetten.
Om heel eerlijk te zijn vind ik dit een pleister plakken op een verouderd model. Het lenen van digitale goederen slaat conceptueel gezien nergens op.

Fysiek had het nut. De bieb heeft een beperkt aantal boeken, dus wanneer je er een terugbrengt, kan je de volgende keer deze weer lenen. Digitaal slaat lenen nergens op, distributie kost niets, en een onbeperkt aantal "uitleningen" zijn mogelijk.

De vraag moet dus anders gesteld worden, wat is de beste manier voor toegang tot digitale content. Laagdrempelig maar ook nog lonend voor uitgevers en schrijvers. Ik denk dan aan "all you can eat" of "max 5 boeken per maand naar vrije keuze voor een vast bedrag". De tijdsfactor van het "lenen" zou daarin geen rol meer moeten spelen.

Het lijkt me echter een kwestie van tijd voordat de commercie het perfecte all you can eat aanbied, dus wat is dan nog de functie van ebooks bij een bieb?
Schaarste†is een eigenschap van alle economische†goederen†en daarmee ťťn van de centrale begrippen in de†economie, doordat het het keuzeprobleem tussen onbeperkte†behoeften†en schaarse middelen oproept.†
Het tegenovergestelde van een economisch goed (dat schaars is) is een†vrij goed. Een vrij goed is een goed waarbij men geen productiemiddelen of tijd hoeft op te offeren om het te produceren.†
Digitale goederen zijn niet schaars en zijn daarmee dus geen economische goederen maar vrije goederen.
Ik snap het verschil ook niet met een videotheek.
Dat is waar. Veel films zijn gewoon naar aanleiding van een boek.