Vlaamse bibliotheken beginnen in april met uitlenen e-books

Vlaamse bibliotheken beginnen in april met het uitlenen van e-books. Het gaat in eerste instantie om een proef van een jaar, waarbij 300 e-books kunnen worden uitgeleend. Als lezers de boeken willen downloaden, betalen ze vijf euro voor drie boeken.

Als lezers zich fysiek in de bibliotheek bevinden, kunnen ze de driehonderd e-books gratis lezen, maar wanneer ze de boeken willen downloaden, zullen ze wel de portemonnee willen trekken. Dat heeft de Vlaams minister van Cultuur bekendgemaakt.

Het is daarbij evenwel niet duidelijk of die vijf euro per vijf geleende boeken moet worden betaald, of dat het gaat om een vast bedrag per maand waarbij lezers gelijktijdig drie boeken kunnen lezen. Duidelijk is wel dat elk boek maximaal vier weken kan worden geleend. Volgens de minister zijn de driehonderd boeken die tijdens de proef worden uitgeleend, 'niet hagelnieuw, uit respect voor de rol van de boekhandel'.

De boeken kunnen worden gelezen via een app, die wordt uitgebracht voor Android en iOS. Het lijkt er op dat de boeken worden voorzien van drm, zodat het bijvoorbeeld niet mogelijk is om ze op een e-reader te plaatsen. Wel kunnen de boeken worden gecachet, zodat ze ook kunnen worden gelezen als er geen internetverbinding voorhanden is.

Door Joost Schellevis

Redacteur

30-10-2013 • 08:40

49 Linkedin

Submitter: kdw2060

Reacties (49)

49
47
29
7
0
9
Wijzig sortering
In Zweden kunnen we ook eboeken lezen, maar die zijn kunstmatig gelimiteerd. Als ik het me goed herinner betaalt de biep geld per uitgeleend eboek aan de uitgever, en er is een limiet op hoeveel ze kunnen uitlenen. Te belachelijk voor woorden; ik hoorde pas een interview met een grote uitgever die stelde dat de grote uitdaging in de eboeken wereld was om ze kunstmatig schaars te houden (je gelooft je oren niet), zodat er hogere prijzen voor gevraagd konden worden (aan o.a de bibliotheken). Bij onze lokale biep zijn de eboeken soms ook "op", dan moet je wachten tot de maand erna om weer te kunnen lenen (de bibliotheken hebben een beperkt budget, dat voor een groot deel op gaat aan de uitgevers van eboeken). Die al te machige uitgevers vernielen de digitale revolutie op deze manier :( Duidelijk ook een branche die nog in het verleden leeft. Een eboek is niet schaars, heeft geen drukkosten, heeft eigenlijk geen uitgever nodig, maar ze zitten er, net als de platen industrie, weer lekker tussen met hun kunstmatige hoge kosten (waarom is een eboek in godsnaam duurder dan een papieren boek? Ergens kan dan niet kloppen).

Enfin, rant off.

@hieronder, ik zeg niet dat het zonder DRM of watermerking verkocht hoeft te worden. Als schrijver zou je de naam van iemand die het boek koopt als watermerk erin kunnen zetten, of op de voorpagina, "dit boek is voor ...". Mogelijkheden genoeg als je het starre idee als eboek als e-variant van een papieren boek durft los te laten, maar we zitten misschien nog te veel in het "horseless carriage" tijdperk

[Reactie gewijzigd door durian op 30 oktober 2013 13:31]

Is helemaal niet gek om schaarste te houden, ik bedoel, waarom zou een schrijver nog een boek schrijven als deze binnen een maand door iedereen voor een 'duppie' is gelezen zonder dat ook maar één persoon het gekocht heeft?

Persoonlijk denk ik dat jou 'digitale revolutie' de boekenmarkt absoluut geen goed zal doen. Waar je bij een film nog naar de bioscoop gaat en voor een artiest naar een concert of festival, zijn die mogelijkheden voor schrijvers natuurlijk wat minder..
Als ik een schrijver was zou ik mijn boeken het liefst niet uitbrengen als E-book.
Ja het klopt er zijn geen druk kosten maar beide partijen moeten toch betaald krijgen.
als iedereen jouw boek kan kopen waar jij 2-3 jaar over gedaan hebt voor een euro of 2-3 daar zou jij ook niet vrolijk van worden.
Als auteur zou ik een e-book uitbrengen en enkel als e-book uitbrengen. Dit lijkt mij een slimme zet voor een beginnende auteur. Maar met uitbrengen bedoel ik dan ook zelf via een eigen webshop het boek aan je lezers verkopen. Niet via een uitgever.

Als je € 20 betaalt voor een boek dat via een uitgever tot bij jouw beland ... hoeveel van dit bedrag beland denk je bij de auteur ?
Even een verduidelijking van wat niet goed is doorgekomen in het artikel: het gaat om 3 'downloadcredits' voor 5 euro. Je uitleentermijn begint te lopen vanaf het moment dat je beslist om een boek te downloaden, de credits zijn een jaar geldig.

De prijs is denk ik redelijk te noemen en alleszins veel goedkoper dan het kopen van een e-boek als je vergelijkt met de gemiddelde prijzen bij BOL of Amazon.

300 titels is inderdaad niet veel, maar niet alle uitgevers hebben op dit moment al zin om in te stappen en er is ook een budgettaire beperking voor het project, waardoor de projectuitvoerders voor dit startpakket gekozen hebben. De uitgevers die wel meedoen bieden een mooie selectie aan van toch wel vrij recente werken, het zijn geen super verouderde titels. Sowieso zie je in ontleencijfers van bibliotheken dat die veel meer de 'long tail' van de boekenmarkt omvatten.

Het grote verschil tussen e-boeken en fysieke boeken is dat die laatste onder het leenrecht vallen. De bib hoeft de uitgever helemaal geen vergoeding te betalen. E-boeken zijn wettelijk gezien software, dus je moet met uitgevers over gebruikslicenties gaan onderhandelen. Een proef als deze zal zowel bibliotheken als uitgevers veel leren over de betalingsbereidheid etc. van de klanten, waarna het aanbod misschien groter kan worden.
kopen =/= lenen; Ik heb geen probleem met 4 week uitleen limiet, wel met de prijs.
kdw2060,
Dit experiment is toch gedoemd te mislukken. Indien ik een papieren boek gratis kan ontlenen, waarom zou ik dan voor de e-versie betalen?
Anoniem: 417145
@kdw206030 oktober 2013 11:15
"de credits zijn een jaar geldig."

OOK DAT NOG
dus MIJN EIGENDOM wordt me na een jaar gewoon AFGEPAKT.
In NL heb je dit model al wat langer, hopelijk hebben ze goed gekeken wat hier de nadelen zijn aan dit.
Zoals het rechten beheer, mijn ervaring is van een paar jaar geleden, hopelijk is het nu beter.

1. Het aanbod was laag, wel bv 100 boeken van Baantjer, doelgroep die dat leest had destijds geen tablet.
2. Op het device zetten was een crime. Je kon alleen een reader gebruiker die adobe authenticatie ondersteunde
3. Het boek was een PDF, dus je kon de lettergrootte etc niet aanpassen
4. ALs je een boek digitaal leende, kon niemand anders dat boek meer lenen. (hoe krom is dat, maar dat zal een oude rechtenkwestie zijn met de uitgevers, een gewoon boek kan niet geleend worden als ie is uitgeleend, waarschijnlijk is dat nog steeds een belachelijke clausule in de contracten)
5. De site waar je de boeken op kon vinden, was erg slecht te navigeren.

Hopelijk doen de biebs in Belgie dit beter.En wellicht is het in NL al verbeterd, ik heb al een tijdje dit niet meer geprobeerd.
Zucht, weer een systeem dat overduidelijk geen enkele meerwaarde gaat geven voor de lezer.

Het wordt echt wel tijd dat men stopt bepaalde sectoren te beschermen tegen marktevoluties. Ja, ebooks kunnen de boekhandelaar bedreigen; so what? Ofwel koopt niemand nog fysieke boeken en dan is het maar logisch dat boekhandelaar failliet gaan (welkom in een vrije markt systeem).

Ofwel bieden boekhandelaar een meerwaarde. Persoonlijk denk ik dat boekhandelaar er altijd wel zullen zijn; zeker voor studiemateriaal blijven fysieke boeken véél praktischer dan een ebook.

Het is absurd dat men keer op keer evoluties tegen werkt louter en alleen omdat deze nadelige gevolgen kunnen hebben voor bepaalde sectoren. Al dit gelobby is sowieso slechts uitstel van executie en kost de consument handen vol geld.

Het wordt tijd dat men de realiteit onder ogen ziet. Er zijn drie mogelijke consumenten

1. Een consument die kost wat kost een bepaald boek wil hebben van zodra het beschikbaar is: hij of zij koopt sowieso het boek, ook al ligt het al in de bibliotheek.

2. Een consument die interesse heeft in een bepaald boek maar er geen geld wil aan spenderen: hij of zij wacht wel tot het boek in de bibliotheek ligt. Het loutere feit dat hij dan enkele maanden moet wachten zal hem niet overtuigen om plots het boek te gaan kopen.

3. Een consument die geen geld wil uitgeven aan een boek en het onmiddellijk wil lezen vindt zijn weg wel naar torrent sites.

Uiteindelijk gaat het "respect voor de boekhandelaar" hem helemaal niet zoveel opbrengen; ikzelf koop op Amazon soms bepaalde boeken (voor een Kindle) hoewel ik deze eigenlijk perfect gratis zou kunnen lezen via de bib of torrentsites. Het is steeds de attitude van de consument die zal beslissen of een boek gekocht wordt, niet de kunstmatige schaarsheid die een uitgever creërt.

Dit soort systemen bieden geen meerwaarde, kosten waarschijnlijk handen vol geld en lokken steeds meer consumenten richting torrentsites of gewoonweg Amazon.com (of dergelijke). Kortom geen enkele fysieke boekhandelaar of auteur wordt beter via dit uitermate beperkt uitleensysteem.

[Reactie gewijzigd door H-Cim op 30 oktober 2013 10:07]

Lijkt mij vrij kansloos:
  • geen e-reader support
  • pak duurder dan fysische boeken lenen in de bibliotheek
  • minimalistisch aanbod (300 boeken tijdens het eerste jaar)
  • verouderd aanbod (als een fysisch exemplaar aangekocht kan worden van een nieuw boek door de bibliotheek, waarom dan geen digitaal exemplaar?)
  • geen Windows app (ja daar zijn er ook tablets van)
Bovendien lijkt de combinatie DRM met offline cachen vrij zinloos. Ik geef het hooguit een weekje alvorens het omzeild is.

De enige reden voor deze setup lijkt mij dat men wil dat het project onsuccesvol is. Op die manier kan men digitale boeken weer voor een paar jaar uitstellen.
Het is inderdaad volkomen kansloos en niet doordacht. Het zijn net e-readers die een digitale boekervaring geslaagd kunnen maken. Het scherm van een smartphone of tablet is gewoon niet aangenaam om uren naar te staren.

Ik wacht al jaren met smart op het beginnen uitlenen van digitale boeken voor e-readers. Voor zover ik weet is het prima mogelijk om met DRM beveiligde EPUB bestanden uit te lenen. In plaats daarvan gaat men boeken uitlenen via een app... Leuk voor de groep mensen die wil lezen op een tablet, maar voor mij zou dit eerder een leuke bijzaak zijn van het uitlenen van digitale boeken.

Het argument is wellicht dat er veel meer tablets en smartphones in omloop zijn dan e-readers, maar het is een beetje het kip of het ei verhaal. Veel mensen zijn volgens mij geïnteresseerd in een e-reader, maar halen nu hun leesvoer in de bibliotheek. Zij zijn dan ook niet bereid om plots elk boek te gaan kopen want dat deden ze voorheen ook niet.
Mis ik hier iets of.... e-books 'verhuren' die niet kunnen worden gelezen op een ebook reader?
Mis ik hier iets of.... e-books 'verhuren' die niet kunnen worden gelezen op een ebook reader?
Helemaal mee eens. Het is een beetje raar om over het uitlenen van e-books te beginnen en vervolgens te stellen dat het alleen op Android en iOS werkt.

Ook hier wordt weer veel te veel tijd en moeite gestoken in dingen dicht timmeren zonder zich daarbij te realiseren dat je de dienst daarmee ontoegankelijk en slechts zeer beperkt zinnig maakt. Klinkt heel erg alsof hier alleen door de juristen en techneuten gesproken is zonder rekening te houden met de levensvatbaarheid van het product.
Helemaal mee eens, maar je zou van techneuten toch beter verwachten. Hier in mijn lokale Nederlandse bibliotheek mag ik ook ebooks lezen. Die worden gestreamed met behulp van Flash. Welk genie dat bedacht heeft weet ik ook niet, maar daardoor kan ik zowel op mijn telefoon, iPad als Kindle, niet mijn ebook lezen. En dan straks verbaasd staan kijken dat niemand er gebruik van maakt, terwijl de illegale downloads toenemen.
Dit omdat het de bibliotheken gewoon keihard is verboden jou een epub-bestand aan te bieden. Moet je boos worden op boekenwetgeving van 200+ jaar oud en organisaties zoals Brein, niet de technici en bibliotheken die het beste proberen te maken van een hele scheve situatie.
Anoniem: 265931
@tekikke30 oktober 2013 09:12
Er bestaan veel e-readers die verschillende formaten ondersteunen. Ik heb bv een Kindle en ik neem aan dat de Vlaamse overheid geen deal maakt met Amazon. Een app op een tablet omzeilt die klip en op alles wat een scherm van 6" heeft of groter is lezen makkelijk. Heel wat mensen hebben zo een tablet in huis...
mij dezelfde vraag gesteld..blijf erbij dat tablets enkel ok zijn voor casual reading (voor een select aantal mensen) een iet of wat boekenliefhebber die electronisch leest leest imho op een ereader..daar wordt nergens gewag van gemaakt :( jammer want dat had mij direct naar de bib doen gaan
En na die uitleen termijn, wat gebeurd er dan met dat e-book ? Wordt het automatisch verwijderd of ? Echt goedkoop lijkt het me niet, ook niet voor 5 boeken voor 5 euro. Al hoewel ik niet weet wat een abbo tegenwoordig kost bij een normale bibliotheek.
Ik ben heel benieuwd he het allemaal gaat werken...

Het hele concept als het gaat werken dan kost het de bibliotheek uiteindelijk de kop want dan heb je niet meer zo'bn groot gebouw nodig om al die boeken op te slaan. Slechts een klein serverpark zou al meer dan voldoende zijn en misschien zelfs een landelijk...

[Reactie gewijzigd door bonus op 30 oktober 2013 08:50]

5 euro voor 3 boeken zelfs.
Terwijl je papieren boeken gratis kunt ontlenen. De keuze is snel gemaakt !!
Zitten natuurlijk voordelen aan voor dat geld. Je hoeft bijvoorbeeld niet naar de bibliotheek om boeken te halen, je hoeft geen dikke boeken mee te zeulen en je kunt tussen die drie boeken wisselen wanneer je maar wilt.

Neemt niet weg dat ik de keuze voor fysieke boeken zou maken, maar dat is puur omdat ik dat fijner vind lezen, niet om financiële redenen.
En na die uitleen termijn, wat gebeurd er dan met dat e-book ? Wordt het automatisch verwijderd of ?
Ik vermoed dat je ze dan niet meer kan openen door de DRM.
Echt goedkoop lijkt het me niet, ook niet voor 5 boeken voor 5 euro. Al hoewel ik niet weet wat een abbo tegenwoordig kost bij een normale bibliotheek.
Hangt af van gemeente tot gemeente. In Aalst is het zelfs gratis voor de burgers en er is een groot aanbod.
Het hele concept als het gaat werken dan kost het de bibliotheek uiteindelijk de kop want dan heb je niet meer zo'bn groot gebouw nodig om al die boeken op te slaan. Slechts een klein serverpark zou al meer dan voldoende zijn en misschien zelfs een landelijk...
Mocht dat zijn dan is dat een mooie besparing voor de steden en gemeentes omdat die nu instaan voor de kosten (gebouw, personeel, ...) Maar ik denk niet dat het zo een vaart zal lopen, er zijn genoeg mensen die de voorkeur geven aan een traditioneel boek.
Anoniem: 126717
30 oktober 2013 08:48
Dat is in Nederland toch wel beter geregeld... http://www.bibliotheekden.../Hoe-werkt-de-ePortal.htm
Gratis beschikking over meer dan 50.000 boeken.
krijg geen account geregistreerd.. jammer. ik zoek nog altijd een plek waar ik gratis / trail een harry poter or lord of the rings audio boek kan vinden. als die er zijn dan.
Anoniem: 126717
@rayhvh30 oktober 2013 09:39
Volgens mij moet je het account aanmaken via de WiFi van de bibliotheek. Daarna kan je van overal inloggen.
Hoe krijg ik een inlogcode?
Dat kunt u zelf doen in een van de vestigingen van de Haagse bibliotheek. Kies daar een vrije publiekscomputer en ga naar de website search.ebscohost.com. Klik rechtsboven op ‘Aanmelden’ en registreer uzelf.

Van de website. Je moet er eerst een keertje langs om een account aan te maken ;)

[Reactie gewijzigd door TranQuilNL op 30 oktober 2013 09:44]

Anoniem: 551235
30 oktober 2013 08:51
Wow wat een geniale ontwikkeling! Ben benieuwd of dit een ''DURE'' proef gaat worden :p
Technisch gezien is er weinig nieuws. DRM's-gewijs(sic?) doet Steam iets soortgelijks, je hebt de game binaries op je machines staan maar je hebt alleen toegang als je met een Steam account inlogt met de juiste keys. Zelfde met Xbox Live Arcade games.

"Vroegah" leen(de) je een fysiek boek en moest je dat voor dag x weer terug brengen. Een technische variatie zou inderdaad kunnen zijn om deze na $termijn te wissen of ontoegangelijk te maken voor de lezer.

Wellicht een nog vreemd idee, om geen invloed te hebben op data die op "jouw" apparaat staat, maar ik denk dat niet lang meer zal duren. De vraag dan is alleen, hoe zorg je dat alleen dat data onbruikbaar wordt van de bieb en niet van andere devices.
Daarnaast is het natuurlijk gewoon ontzettend dom dat er NIET een onbeperkt aantal exemplaren van een e-book beschikbaar is

[Reactie gewijzigd door ShadyNetworker op 30 oktober 2013 10:02]

Waarom zouden er geen onbeperkt aantal exemplaren zijn? Er zijn wel maar 300 verschillende titels.
Ah inderdaad. Ik kan niet lezen :+
[/quote]Wellicht een nog vreemd idee, om geen invloed te hebben op data die op "jouw" apparaat staat[/quote]

Niet alleen een vreemd idee, maar ook een dat niet compatible is met een mesh-netwerk als het internet en general purpose computing. Alle data op jouw pc is toegankelijk. Alle beveiligingsmaatregelen kunnen omzeild worden. Alle informatie is gratis.

De vraag is niet hoe bibliotheken boeken onbruikbaar gaan maken, de vraag is hoe lang het duurt voordat het internet de bibliotheek overbodig heeft gemaakt en iedereen, wereldwijd, gratis boeken aan elkaar kan uitlenen. Beste bibliotheek ooit.

De enige mensen die daar geen voordeel van hebben zijn de uitgevers. Vreemd genoeg profiteren auteurs van de naamsbekendheid als hun boeken gekopieerd worden. Dan kopen meer mensen ze op papier, worden ze vertaald in landen waar je nog nooit van gehoord hebt.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee