Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 61 reacties

Huawei brengt volgende maand een versie uit van zijn Android-smartphone Ascend P7 met een scherm van saffier in plaats van verstevigd glas. Het toestel komt in gelimiteerde opgave uit. Het is de tweede smartphone in korte tijd die een saffieren scherm heeft.

Het eerste toestel met een saffieren scherm die deze zomer verscheen is de Kyocera Brigadier, een stevige smartphone voor de Amerikaanse markt. Eerder kwam de maker van luxueuze smartphones Vertu al met een smartphone die beschikt over een scherm van saffier, maar deze kost vele duizenden euro's. Huawei brengt zijn variant van de Ascend P7 met saffieren scherm in eerste instantie alleen in China uit, bevestigt de fabrikant aan Engadget.

De eerste batch komt in september, met een tweede in november. Kunstmatig saffier is een materiaal dat krasvaster is dan huidige varianten van Gorilla Glass, hoewel het onbekend is of het materiaal minder snel breekt dan glas als het toestel valt; dat laatste is de oorzaak van veel defecten aan smartphones.

Apple gebruikt saffier al voor de home-knop en cameralens van de iPhone 5s.Het gerucht gaat dat de opvolger van de iPhone 5s en Apples smartwatch beide ook een display van saffier zouden krijgen, hoewel die geruchten niet eenduidig zijn: vermoedelijk is de productie van saffier nog niet voldoende om alle iPhones dit najaar van saffier te voorzien.

Volgens een eerder verhaal van Engadget claimen woordvoerders van fabrikanten dat saffier broos wordt als het op grotere schermen zit, waardoor het zou breken als het valt. Daarnaast is het van zichzelf minder transparant dan glas, waardoor de leesbaarheid van het scherm achteruit zou gaan. Tot slot is het duurder om te maken, waardoor de voordelen volgens veel fabrikanten niet opwegen tegen de nadelen.

Ascend P7

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (61)

Ik vind het opmerkelijk dat er net nu interesse is vanfabrikanten voor schermen met safierglas (zie Apple en nu Huawei). Safier wordt al heel lang gebruikt voor horloges, en is allesbehalve een "nieuwe" techniek.

Je zou eerder verwachten dat schermen op basis van flexibele oleds snel zouden opkomen, omdat deze techniek nog maar recent toepaspaar is voor consumentenproducten (zie bijvoorbeeld nieuws: Samsung investeert ruim 4,15 miljard euro in productie flexibele oled-schermen). Ook flexibele schermen zijn veel steviger, omdat ze buigbaar zijn en dus niet barsten.

In ieder geval wel goed dat er aandacht blijft voor de breekbaarheid van smartphones, en dan vooral de schermen. Want één slechte val kan een dure smartphone ineens bijna waardeloos maken (niet echt een goede zaak voor de fabrikanten van duurdere toestellen...).
Het blijft een (voorlopig) een compromis tussen krassen en breken. Iets dat moeilijk krast, breekt vaak sneller; iets dat moeilijk breekt, krast vaak sneller.

Vooralsnog denk ik dat meer mensen last hebben van krassen op het scherm dan breken. Wat zandkorrels in je broekzak of tas; een keer je telefoon bij je sleutels doend; etc. Breken van het toestel komt toch nog vaak door je eigen onhandigheid. Mijn telefoons (iPhone 3G, 4S en 5) hebben in 5 jaar tijd nog nooit een gebroken scherm gehad.. krassen daarentegen.

Wat ik me vooral afvraag is hoe Huawei dit gaat produceren. Apple investeert een half miljard in een saffierfabriek waarmee ze de wereldwijde saffierproductie verdubbelen... Ik vraag me af hoe Huawei op zo'n korte termijn iets vergelijkbaars neer kan zetten (ondanks dat het een gigantisch bedrijf is).
Zie ook deze video van MKBHD over saffier
http://www.youtube.com/watch?v=b7ANcWQEUI8

En van het scherm van de iPhone 6

http://www.youtube.com/watch?v=5R0_FJ4r73s

Marques vindt het scherm van de iPhone 6 echter erg helder en net zo transparant als echt glas.

En nog een kleine video van UnboxTherapy. Is saffier glas pijl proof?
http://www.youtube.com/watch?v=9TqkgqsZkJs

[Reactie gewijzigd door Pataar op 26 augustus 2014 14:18]

Misschien erbij vermelden dat de dingen die Marques nog nooit een stuk gorilla glas in zijn handen heeft gehad? Want hij wordt nogal enthousiast van een scherm laag die vrij standaard dingen kan.
Hij heeft gorilla glas 1,2 en 3 in zijn handen gehad tijdens een of andere conventie.
Ja maar niet zo uitgebreid getest als dit
Beetje tegenstrijdig met wat ze bij engadget roepen idd ! We zullen moeten afwachten :P Ik hoop iig dat ie tegen een stootje kan hahah Als ik ergens telefoons mee verneuk is het wel laten donderen :(
Een telefoon komt altijd op ze pootjes neer, dat is vaak het geval op de hoeken, en dat zal alsnog van staal of aluminium zijn.

Maar goed, ik zie de telefoon tegenwoordig als software, updates updates updates :)
Die zijn ook zeker nodig maar niet noodzakelijk voor iemand die overstapt van de 5S b.v.

[Reactie gewijzigd door Distrax1988 op 26 augustus 2014 14:33]

Ja dat zegge ze ook van katten ! Nou de mijne land gewoon op zen rug ! :P net als me vorige iphone :(
Het probleem moet niet zijn dat het breekt! Het moet gewoon makkelijker te vervangen zijn en niet zo ingeweven in het toestel zelf. Waarom moet je een hele telefoon en/of lcd/oled scherm vervangen als alleen je glas gebroken is?

Ik weet ook wel dat het bij veel toestellen te vervangen is, maar als je ziet wat voor handelingen vooraf gaan, is het toch een tricky reparatie.
Het zou sowieso goed zijn dat de onderdelen beter vervangbaar zijn. Helaas is dat nu eenmaal bij veel consumentengoederen vandaag niet het geval. Als er al onderdelen kunnen worden besteld, dan kosten ze vaak bijna even veel als een nieuw toestel.

Ik heb de indruk dat zoiets niet winstgevend is voor smartphonefabrikanten (anders was het waarschijnlijk gebruikelijker, want het is wel een goed verkoopsargument...).
Het is net zoals met auto's

Als je ziet hoe bijvoorbeeld Samsung zijn beeldschermen monteren (plakken) dan zou je je afvragen of het al dan niet express gebeurd om het je moeilijk te maken.

De Galaxy S3 is ook al zo'n fijne telefoon om te repareren...NOT ;)
Het scherm zelf is niet van saffier, dus feitelijk klopt de titel niet. Er zit namelijk een dun laagje saffierglas over het scherm. Op zich wel een mooie ontwikkeling, ik ben benieuwd naar een valtest. :)
Ja, want we hadden nog krasvaster glas nodig...


Kom op. Kom eens met BREEKVAST glas. Krassen doet mijn scherm allang niet meer, want ik speel niet elke dag in de zandbak. De kans de het scherm breekt van een smartphone is veel groter, maar waarschijnlijk ook moeilijker op te lossen.

Ik kan niet wachten op de meute die deze saffierglas telefoons gaat kopen, alleen om erachter te komen dat ze net zo makkelijk breken. 8)7
Onbreekbaar glas op smartphone? Bestaat al jaren:
https://www.youtube.com/watch?v=Jf1fRu9YgfE
Het filmpje zet wel een standaard voor het testen van dit soort telefoons!
Dit is een optie die de krasvastheid kennelijk verbetert. Innovatie naar een bepaald doel (hardheid, krasvastheid) hoeft niet altijd langs eenzelfde weg te verlopen. Meerdere opties is altijd goed, omdat je daar meer uit leert.

Een breekvast scherm zou natuurlijk top zijn, maar is voorlopig nog iets dan een heel andere weg qua development vergt. De optie voor saffier heeft er altijd gelegen, en is nu kennelijk op het punt dat fabrikanten het op grote schaal kunnen gebruiken voor telefoons.

Breekvastheid zou je meer moeten zoeken in de buigbare schermen schermen aangezien de hardheid bijdraagt reden is dat schermen breken. En dan heb ik het over de echte oprolbare schermen (die nog lang niet klaar zijn voor toepassing in mobiele toestellen, maar de innovatie is ingezet), en niet bijv. iets als wat in de LG G Flex toegepast is, wat weliswaar flexibel is, maar nog steeds hard.

Of men moet gewoon aan dikker glas, maar dat zou weer ten koste gaan van de esthetiek.
Ik "speel" wel iedere dag in de zandbak en kan dit dus enkel toejuichen. Verder vermoed ik dat over enkele generaties de krasbestendigheid van saffier wel zal worden gecombineerd met de stevigheid van Gorilla glas.
Laat dit nou net een onbreekbaar scherm zijn...
Volgens een eerder verhaal van Engadget claimen woordvoerders van fabrikanten dat saffier broos wordt als het op grotere schermen zit, waardoor het zou breken als het valt.

Do you even read?
Wij van Gorilla Glass zeggen dat...
...en natuurlijk zeggen fabrikanten dat omdat de meeste het nog niet kunnen leveren, daarom kraken ze het liever nu nog af. Net als Qualcomm toen die riep dat 64bits onzin was voor portable devices. En wat is groot? Een smartphone display van 4-6" is niet bepaald groot in vergelijking met 10" tablets of groter. Geloof mij nou maar dat Saffier beter is.

[Reactie gewijzigd door ZeroSect0r op 26 augustus 2014 14:12]

Geloof mij nou maar dat Saffier beter is.
Sterk argument!
Of het nu krast of niet. breken doet het toch. zelfs een diamant kan met geen enkel ander materiaal worden bekrast dan met een diamant zelf... en toch als je een diamant pakt en slaat er met een hamer op breekt het met gemak.

de hoeveelheid kracht die vrij komt op een mm² bij een val op een straatklinker die toevallig net waar de telefoon neer komt een uitstekend stukje steen heeft zitten is immens. Je moet echt uber sterk en vooral flexibel glas hebben om hier tegen op gewassen te zijn... helaas betekend flexibel nog altijd makkelijker te krassen en betekend krasvast nog altijd dat het materiaal ongelofelijk hard is waardoor het de klap op een veel te klein oppervlakte opvangt waardoor het scherm bijna altijd breekt.

Enige oplossing is nog de telefoons zo licht maken dat de kracht van de klap verminderd waardoor het scherm minder snel breekt. als je namelijk een gorilla glass screenprotector op 2 m hoog laat vallen op de stoep is ie niet kapot maar zit het op een toestel en valt het dan wel.

En even terug komen op het krassen.... ik had mijn note 2 nog geen week alleen maar in mijn broekzak gehad super zuinig op het scherm en kwam er opeens achter dat er een gigantische dikke kras op zat die je kon voelen met je nagel en het beeld vervormde. Zo kras vast is gorillaglass niet hoor... en daar hoef je echt niet iedere dag voor in de zandbak te spelen om het te laten krassen. als er een zandkorreltje op het scherm ligt en je gaat met je s pen daar net over heen dan trek je er immens dikke krassen op.

[Reactie gewijzigd door sygys op 26 augustus 2014 15:02]

Ok, maar check dit filmpje van een safier schermpje. Ziet er erg flexibel uit en ik geloof nooit dat je dit met Gorilla Glass kunt doen... Dus wellicht wel degelijk minder breekbaar?
Dat filmpje wilde ik net ook aanhalen. In het vervolg hierop test hij het scherm uit en wat blijkt: het "saffieren" scherm krast ondanks dat hij gebruik maakt van een zachter materiaal. Hieruit kan worden opgemaakt dat het scherm van de iPhone 6 niet van puur saffier zal zijn, maar een composiet met daarin saffier.
Dit zorgt ervoor dat het scherm alsnog een stuk meer krasbestendig is als Gorillaglass maar minder dan puur saffier, om zo ervoor te zorgen dat het scherm flexibel blijft. Grote kans dat bij deze Huawei hetzelfde opgaat.
Waar het om gaat is dat sommige dingen hand in hand gaan.

Een mes van extreem hard staal kan ook eerder breken, zacht staal breekt minder snel maar is weer eerder bot.

Glas dat hard is zal minder snel krassen maar breekt sneller. andersom glas dat minder snel breekt is meestal zachter en zal sneller krassen.

Of iemand beide kan combineren is de vraag.
Waar het om gaat is dat sommige dingen hand in hand gaan.

Een mes van extreem hard staal kan ook eerder breken, zacht staal breekt minder snel maar is weer eerder bot.

Glas dat hard is zal minder snel krassen maar breekt sneller. andersom glas dat minder snel breekt is meestal zachter en zal sneller krassen.

Of iemand beide kan combineren is de vraag.
Samoerai c.q. Katana glas. ;)

De samoerai zwaard verenigd ook verschillende hardheden in een zwaard. Het snijvlak is hard en de rest is relatief zacht.

Even patenteren. :+
Klopt maar kijk eens hoe een samoerai zwaard gemaakt wordt en wat de kosten daarvan zijn.

Het zijn 2 staalsoorten, hard zacht, buigen, smeden, buigen smeden en dat heel veel keer. Onbetaalbaar voor massaproductie.
Het is erg jammer dat Huawei geen snelle telefoons meer verkopen, ik weet nog met mijn Huawei Honor 2 2GB, dat hij toe hij uit kwam net zo snel was als de Samsung Galaxy S III die toen uit was en toen de snelste was, maar ruim 200 euro duurder was.

Nu heeft de nieuwste Huawei telefoons (in China en Europa) geen snelle CPU/GPU meer, die is 2 a 4x zo langzaam dan de Samsung Galaxy S5, en dan wordt het voor mij minder interessant.
Altijd weer die diamant onzin, gelamineerd diamant breekt niet met een hamer. Alleen niet-gelamineerd diamant, wat wij kennen. Glas met erop 26 micrometer saffier erop breekt dus moeilijker dan diamant in de 'zwakste' richting, afgezien van dat saffier triagonale structuur heeft en diamant octogonale (u vergelijkt appels met peren).
Iets soortgelijks had ik ook met mijn Samsung Note 2. Ik draai mijn toestel om terwijl hij op de tafel lag. Pats, een barst in een van de hoekjes van het scherm. Gelukkig niet over het display heen. Dat is dus het nadeel van dat harde glas.

Dus saffier is leuk tegen krassen, maar een groter probleem is de breekbaarheid ervan als ik de reviews erover lees. Toch is het een concessie die ze moeten doen.

[Reactie gewijzigd door darkdesign op 27 augustus 2014 15:03]

Die claim kwam dan ook van Gorilla Glass af, de concurrent.

Wat dat betreft hebben ze wel een punt, echter is het zo dat het saffieren glas in de smartphone niet uit puur saffier zou bestaan maar uit verschillende lagen om zo tot een relatief krasvrij scherm te komen maar ook een glas wat minder snel zal breken. Nu hebben we nog geen smartphones gezien die ook daadwerkelijk hierop zijn getest dus voorlopig kan daar geen uitspraak over gedaan worden.

Wat wel een feit is, is dat een toestel zonder krassen minder snel zal breken bij een stoot. Ook al kun je bepaalde krassen op je scherm niet zien kunnen er wel degelijk minuscule krassen zijn. Iedere minuscule kras zorgt weer voor minder stevigheid waardoor het scherm breekbaarder is. Ervoor zorgen dat er dus nog minder krassen op het glas komen is dus ook zorgen voor meer stevigheid bij stoten.
Ik mag toch aannemen dat telefoon fabrikanten die saffier gaan toepassen dit wel hebben getest. Bij horloges wordt al eeuwen saffierglas gebruikt. Hier geldt: "Hoe hard een glas ook is, glas kan altijd breken...."
Do you even think? Want wie leest nou de kolder van Engadget als je zelf kan denken 8)7

Waarom breekt glas? Door barsten.
Waarom barst glas? Door uitscheuren.
Waarom scheurt glas uit? Door spanning op krassen
Waarom krast glas? Omdat het niet hard genoeg is.

GTAT / Apple oplossing: glas met erop paar micrometer saffier. Nog steeds doorzichtig, licht en goedkoop als glas, maar bij tegen muur gooien geen krassen dus geen scheuren.

[Reactie gewijzigd door kidde op 26 augustus 2014 21:57]

Saffier is wel degelijk breekbaar het is enkel onwijs hard maar breekbaar is het altijd nog zeker als het een groot oppervlak betreft en het is helemaal afhankelijk hoe het toestel valt maar het is zeer zeker een verbetering tov het huidige materiaal. Ik heb hier enkele duurdere horloge's met saffier glas en zelf na 10 jaar dragen zit hier geen enkele beschadiging op en de glans is nog exact als toen ik hem kocht.

Dus ben zeer benieuwd alleen weer jammer dat de rest van de behuizing dan wel weer krast.

Ik hoop ooit dat er nog een fabrikant een samenwerkingsverband aangaat met Rado ;)
Saffier breekt haast niet dus je klets onzin , en krasvast is altijd mooi meegenomen want denk aan mensen die in de bouw werken die hebben altijd wel wat zand etc aan hun vingers , je gaat niet eerst je handen wassen als je tel overgaat ;)
Wat een goed onderbouwd verhaal.

Saffier breekt haast niet dus je klets onzin

Recht uit het artikel:
Volgens een eerder verhaal van Engadget claimen woordvoerders van fabrikanten dat saffier broos wordt als het op grotere schermen zit, waardoor het zou breken als het valt

En inderdaad is krasvast mooi meegenomen, maar wees eerlijk: Om echt flinke krassen te maken op Gorilla Glas moet je behoorlijk lomp omgaan met je telefoon. Die van mij krassen in ieder geval nauwelijks.
Kijk jij maar eens op youtube als je geen vertrouwen heb in Safffier ;)

En deze modelen komen met een toplaag van saffier dus breken gaat het niet je kan het zien als een permanete schreen protector , ik heb liever 100% saffier zoals de home knop en lens van de iphone die krassen amper tot niet , :)

[Reactie gewijzigd door ANDROID88 op 26 augustus 2014 15:10]

En alles wat op youtube staat is waar?
De Titanic was ook onzinkbaar, het stond toen groot in de kranten (want wat daar in staat is toch ook altijd waar?) Totdat ie op zijn eerste reis een grote ijsberg tegenkwam.

Diamanten bijvoorbeeld breken ook als je op het goede plekje slaat, zo kunnen ze van die mooie facetten maken. Maar je slaat geen deuk of kras in de diamant, het breekt alleen. http://science.howstuffwo...arth/geology/diamond3.htm

Ook saffier is breekbaar. Alleen hoe breekbaar is het in de vorm van een heel dunne telefoon scherm? Het is nog nergens goed aangetoond. Maar dat zal binnenkort wel komen. Laat zo'n telefoon maar van een flatgebouw vallen. Zeker weten dat het saffier glas niet meer heel zal zijn.
Breekvast glas, dus als er een breuk in zit zit die er dus muurvast in. O-)
Als het broos zou worden als het op grotere schermen zit bereik je er toch juist niet mee wat je wilt? Krasbestendig is het dan wel, maar ik zie veel collega's die juist barsten hebben in het scherm omdat hun telefoon wel eens gevallen is.

Overigens zie je in het plaatje bij het artikel een iPhone in de reflectie van de Huawei. :P
Overigens zie je in het plaatje bij het artikel een iPhone in de reflectie van de Huawei. :P
Heerlijk, dat soort fouten die mensen maken bij het 'hergebruiken' van afbeeldingen.
Overigens zie je in het plaatje bij het artikel een iPhone in de reflectie van de Huawei. :P
Congrats! Je bent de eerste die het ziet; dit plaatje heb ik gemaakt voor de review van de P7, vervolgens hergebruikt in diverse artikelen. De visuele grap is natuurlijk dat Huawei zijn inspiratie deels bij Apple vandaan haalt en vooral het ontwerp een reflectie is van de design-filosofie van Apple ;)

[Reactie gewijzigd door arnoudwokke op 26 augustus 2014 14:23]

Als het broos zou worden als het op grotere schermen zit bereik je er toch juist niet mee wat je wilt? Krasbestendig is het dan wel, maar ik zie veel collega's die juist barsten hebben in het scherm omdat hun telefoon wel eens gevallen is.
Dat is dan ook het probleem (zeker bij niet samengestelde materialen) .. een grotere hardheid gaat over het algemeen gepaard met een grotere brosheid. Bij een val is er over het algemeen sprake van een brosse breuk (door de plotselinge grote lokale krachten die niet door het materiaal opgenomen kunnen worden door elastische (dan wel plastische vervorming) maar alleen door breuk. Zo ook bij bijvb normaal glas of steen. Maar aluminium bijvb is bij normale tempraturen een veel taaier materiaal, daar krijg je een deuk in (plastische vervorming) maar het breekt niet.

Daarnaast heb je ook nog een transparant materiaal nodig, wat de mogelijkheden ook nog eens beperkt.

Kortom zonder een samenstelling van meerdere materialen, danwel een constructie die de energie kan opnemen / afleiden .. is het eigenlijk onmogelijk om zowel extreme hardheid en taaiheid te combineren.

[Reactie gewijzigd door gekkie op 26 augustus 2014 15:21]

Lijkt me precies iets om door Tweakers op de proef te stellen. Is Saffier echt beter?
Daarnaast is het van zichzelf minder transparant dan glas, waardoor de leesbaarheid van het scherm achteruit zou gaan. Tot slot is het duurder om te maken, waardoor de voordelen volgens veel fabrikanten niet opwegen tegen de nadelen.
De downvotes komen omdat dit niet getest is door Tweakers (maar gequote is van argumenten van fabrikanten), en dus geen correct antwoord op de post van ZeroSect0r.
Bedankt voor de toelichting, zo had ik het niet bekeken.
Leuke quote, met wat (op zichzelf staand) willekeurige, nietszeggende vet gemaakte woorden. Heb je ook een punt dat je wil maken, of mogen we daar allemaal naar raden?

Sowieso is het een algemeen verhaal. De bekende video van MKBHD op YouTube toonde al dat er met de transparantie niets mis is. Maar in zaken als horloges, telefoons van Vertu en Kyocera is saffier al eens toegepast, net als dat het in de Ubuntu Edge zou komen te zitten. Dus dat de afleesbaarheid per definitie een probleem zou zijn lijkt me redelijk onzin te noemen.

Het is krasvaster, en de huidige schermen kunnen ook niet tegen een stootje. Verhalen te over van mensen die hun toestel van 20 cm hebben laten vallen en met een kap[otte digitizer kwamen te zitten. Dus als saffier eerder kapot gaat bij een val, is het praktische nadeel ook beperkt.
Ik heb veertien jaar een horloge gehad met saffierglas, het glas was het enige onderdeel van het horloge wat geen slijtage vertoonde. Geen enkel krasje zichtbaar. Erg prettig.

Saffier is keihard (9 op de schaal van Mohs), ten opzichte van glas (5,5 op de schaal van Mohs). Zie deze pagina.

Gorilla glass is juist heel flexibel en buigzaam, je kunt het vrij makkelijk bijna halfrond buigen. Dat maakt dat gorilla glass eigenlijk veel minder makkelijk breekt. Buigzaamheid komt door een taaie niet-kristallijne structuur, maar deze structuur zorgt niet voor hardheid. Saffier heeft een juist zeer kristallijne molecuulstructuur (alle moleculen staan netjes op een rij), waardoor het keihard wordt en dus ook broos.

Ik verwacht eigenlijk dat het vallen van de iPhone 6 nog eerder schade zal veroorzaken dan het nu doet. Het saffier barst bij een ongelukkige val in heel veel stukjes uit elkaar... net als gehard veiligheidsglas in een autoruit. Dat valt ook in duizend stukjes uiteen in plaats van vier grote scherpe stukken.
Alleen is het glas in de iPhone blijkbaar niet 100% saffier aangezien die op de schaal van Mohs de 9 niet haalt. Kan bron zo even niet vinden. Maar idd saffier wordt al jaren in horloges gebruikt dus zo spectaculair is het niet ;)