Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 97 reacties

Het bedrijf Kyocera heeft een smartphone uitgebracht die is voorzien van een display met een laag saffier. Dit moet het scherm extra stevig maken. Er gaan geruchten dat Apple ook van plan is om saffier te gaan gebruiken.

Kyocera bracht zijn nieuwe smartphone, genaamd Brigadier, uit in de Verenigde Staten bij telecomprovider Verizon Wireless. Het is nog onduidelijk of er ook een release in Europa op de planning staat. Het apparaat valt met name op doordat het een laag van saffier over het display heeft. De Brigadier is één van de weinige verkrijgbare smartphones die hierover beschikt. De laag saffier moet het scherm extra stevig maken en ervoor zorgen dat het tegen een stootje kan. Overigens heeft Kyocera de rest van de smartphone ook stevig gemaakt: de Brigadier heeft certificatie voor ip68 en de Amerikaanse militaire standaard 810G waardoor het bestand is tegen stof, water, schokken en extreme temperaturen.

Het scherm van de Kyocera Brigadier meet 4,5" in diagonaal en heeft een resolutie van 1280x720 pixels. In de behuizing is een Snapdragon 400-soc ingebouwd en er is 2GB aan ram. De opslagcapaciteit bedraagt 16GB en kan worden uitgebreid met micro-sdkaartjes. De accu heeft een capaciteit van 3100mAh. Foto's kunnen geschoten worden met een 8-megapixelcamera. De software is gebaseerd op Googles Android 4.4-besturingssysteem. In de Verenigde Staten wordt de Brigadier voor 400 dollar, omgerekend bijna 300 euro, verkocht.

De verwachting is dat in de toekomst meer smartphones worden uitgerust met een scherm van saffier. Dat voorspelden analisten vorig jaar op basis van de dalende prijzen van saffier. Eerder kwam de maker van luxueuze smartphones Vertu al met een smartphone die beschikt over een scherm van saffier, maar deze kost vele duizenden euro's. Er gaan geruchten dat ook Apple werkt aan een scherm van saffier voor zijn aankomende iPhone 6.

Kyocera Brigadier

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (97)

Volgens mij is saffierglas heel erg krasbestendig (mijn horloge zit onder de krassen maar na 17 jaar nog geen krasje op het glas), maar dat zegt niet over de breekbaarheid.
Om krasbestendig te zijn moet een materiaal heel hard zijn, om onbreekbaar te zijn juist heel flexibel. En volgens mij is saffier wel hard, niet flexibel.
Maar wellicht gaat het wel goed als je een heel dun saffieren toplaagje aanbrengt.
Heb een filmpje gezien van wat mogelijks het nieuwe glas wordt van de iPhone 6. Wat me opviel is, dat ondanks het saffier glas, het glas zeer buigzaam is. Dit komt, omdat het waarschijnlijk een film van saffier is, bovenop het klassiek type glas, waardoor het veel krasbestendiger is, maar wel nog genoeg flexibiliteit biedt om niet direct te versplinteren bij een stevige val.

Hier is het filmpje:

https://www.youtube.com/w...=UUBJycsmduvYEL83R_U4JriQ
hoewel een hard (weinig rek per spanning) materiaal bros is (weinig rek voordat het breekt), is saffier zodanig hard dat het een behoorlijk hoge spanning (kracht/oppervlak) heeft voordat het breekt. Dus een val van een meter zal het prima kunnen weerstaan. Maar het is zeker niet onbreekbaar.
idd weinig rek voor het breekt, maar met een dun laagje zal je ook niet zo snel veel rek hebben.
Prima specs en prijs voor een telefoon waarbij robuustheid op nummer 1 staat.

Extra info:

4G:
CDMA / LTE / GSM / UMTS
Frequencies: CDMA EVDO 800MHz, 1.9GHz / LTE 700MHz, AWS(1700/2100MHz) Bands 4/13, GSM 1.9GHz, 1.8GHz, 850MHz, 900MHz / UMTS 2.1GHz, 1.9GHz, 850MHz, 900MHz
  • CPU 1.4GHz quad–core (Snapdragon 400, zoals in het artikel is vermeld)
  • Wireless Charging (Qi-enabled)
  • Amazon App Store & Play Store
  • 4.0 + LE/EDR
  • Wi-Fi: a/b/g/n/ac 2.4GHz/5GHz
  • Supports Near Field Communication (NFC)
  • Formaaat: 136 (H) x 68,3 (W) x 13,2 (D) mm
  • Gewicht: 187 gram
Met Android 4.4 en BT 4.0 maak het tot een telefoon die ook met de nieuwste smartwatches zou kunnen werken (mocht je daar behoefte aan hebben).

edit: NFC toegevoegd

[Reactie gewijzigd door Kiswum op 3 augustus 2014 12:39]

Ziet er wel tof uit dat toestel. Spec zijn ook zeker niet onaardig.

Waar blijft de tweakers review (inclusief vrij val vanaf 5 meter)?

heeft kyocera weleens eerder telefoons uitgebracht?

[Reactie gewijzigd door -BaJo- op 3 augustus 2014 12:19]

Ze (vroeger ook wel onder de naam Yashica trouwens) hebben in elk geval camera's en computers (ze bouwden MSX2 voor o.a. Philips) uitgebracht ooit, dus dan heb je al tweederde van de moderne telefoon ;)

Verder inderdaad Qualcomm zoals iemand anders al meldt. Kyocera is een van die bedrijven waar je niet zo heel veel van hoort of zelfs nog nooit wat van gehoord hebt, maar waarvan de kans aanwezig is dat je er ooit wel een keer iets van in handen gehad hebt of waarvan je in ieder geval iemand kent die er wel eens wat van in handen gehad heeft.

@hieronder: en dan bedoel ik niet alleen hun printers die opzich wel naamsbekendheid hebben maar die ik dan weer nooit ben tegengekomen.

[Reactie gewijzigd door mae-t.net op 3 augustus 2014 19:06]

Nou, ik denk dat het tweakers volk de naam heus wel kent van voornamelijk de printers. Kyocera heeft ook gewoon een degelijke aanwezigheid in Nederland; het stadion van ADO zijn ze naamgever van.

Verder zijn ze actief in de industriŽle componenten en komt het normale volk dus minder met het merk in aanmerking.

Maar wat interessant aan de implementatie is, is dat het een eigen uitvoering g is door Kyocera. Bij die industriŽle componenten zit ook iets van 'fijne keramische onderdelen', in het Engels 'advanced ceramics'.

Het gaat dus niet om een scherm dat ze ergens gewoon ingekocht hebben en toepassen in een telefoontje, maar echt een eigen ontwikkeling.
Ja de -cera in Kyocera staat voor ceramics (en Kyo voor Kyoto :) ). Ze zijn ook vrij bekend in kokkerelkringen om hun ceramische messen.
Mooie is dat Kyocera meer is als alleen printers. Zoals eerder vermeld zitten ze ook in de keuken gerei en telefoon business maar ze doen meer. Zoals:

- Zonnepanelen
- Protheses
- Industriele snij koppen (Daar komt Cera gedeelte de hoek om kijken)

http://www.kyocera.nl/index/products.html
Inderdaad eindelijk weer eens een robuust toestel met fatsoenlijke specs en prijs. Volgens mij de eerste serieuze opvolger voor de Motorola Defy(+).

De spec die me wel wat tegenvalt is de dikte: 0.52” (13.2 mm). Dat is weliswaar net minder dan de 13.4mm van de Defy, maar blijft toch net wat lomp.
Inderdaad eindelijk weer eens een robuust toestel met fatsoenlijke specs en prijs. Volgens mij de eerste serieuze opvolger voor de Motorola Defy(+).
Echt jammer dat er niet zo veel stevige telefoons zijn, heb nu een xcover2. Niet een heel slecht toestel, maar niet heel snel en Samsung maakt de software er ook niet lichter op :(.
Ik heb zelf een Galaxy S4 active, uiterst tevreden over en kan zeker tegen een stootje. Enige dat jammer is is de Samsung bloatware maar daar kun je natuurlijk een andere rom op installen om die kwijt te zijn.
hopelijk is de kwaliteit van hun producten verbeterd tegenover een jaar of 6 geleden, want toen stond het voor mij op quasi hetzelfde niveau als sweex. Aan de prijszetting te zien, blijven ze in hetzelfde segment vissen qua bang/buck
Eťn ding dat mij alleen direct opvalt is hoe ze kwa OS presentatie (De wallpaper, widget) zowel als in de vormgeving van het toestel redelijk zijn blijven hangen in de stijl van een goede 5 jaar geleden.

Al met al lijkt het mij verder geen verkeerd toestel, een beetje een Moto G maar dan robuust uitgevoerd. Of dat goed is voor de prijs hangt eigenlijk helemaal af van hoe stevig dit toestel dan nu werkelijk is.
De dikte is prima, aangezien er een dikke batterij in zit.
Al die dunne phones vind ik maar niets. Voelt zo breekbaar aan.

Mijn Jiayu G4 is ook zo. Vrij dik, door dikke batterij, want het toestel is niet zo heel groot, in de andere dimensies.
Daardoor zo stevig als een baksteen als je 'em op de tafel neerlegt. BAF!
Dat zal met deze ook wel het geval zijn.
Motorola doet veel dikkere batterijen in z'n telefoons en heeft daar absoluut geen dikte voor nodig: 3500mAh / 8.5 mm en daarvan is zelfs nog een paar milimeter aan de kevlar unibody te danken.
Aan de andere kant. Met iets dergelijks als een Otterbox Defender case zit je bij sommige modellen al tegen de 20mm aan. Da's pas lomp. :P
Yes, Kyo heeft in het verleden ook al telefoons uitgebracht: http://www.gsmarena.com/r...kSearch=yes&sName=kyocera

Alleen ze worden niet in NL gelanceerd omdat Kyo een bepaald soort frequentie gebruikt voor het 3G/4G die wij niet ondersteunen.
Alleen ze worden niet in NL gelanceerd omdat Kyo een bepaald soort frequentie gebruikt voor het 3G/4G die wij niet ondersteunen.
Inderdaad. Kyocera ziet dit blijkbaar als een niche en geeft de VS prioriteit qua support vanwege hun contract met Verizon waardoor andere landen bij voorbaat al afvallen als afzetmarkt.
In 1999 kocht Kyocera de mobiele telefoon divisie van Qualcomm. In 2008 kochten ze de mobiele telefoon divisie van Sanyo. Kyocera maakt telefoons onder hun eigen naam, maar leveren ook min of meer merkloos aan aanbieders van mobiele digitale netwerken zoals Sprint Corporation, T-Mobile US, U.S. Cellular, Verizon Wireless, en Virgin Mobile USA.

Bron: Kyocera Communications.

[Reactie gewijzigd door MadIceXIII op 3 augustus 2014 13:25]

De specs zijn niet.. Uhm.. Spectaculair.
Heb net de OnePlus One en die heeft voor 320euro incl verzending toch echt betere specifiaties en niet alleen op papier.
Er zijn meer telefoons te vinden met de specs als deze bovenstaande telefoon, alleen gaat het dan bij deze om de certificering.
Het gaat bij deze telefoon ook niet zozeer om de specs betreffende snelheid, RAM, camera, etc. Het gaat om de specs betreffende krasvastheid, stootvastheid, stofdichtheid, schokbestendigheid, etc.

De gemiddelde steenhouwer/bouwvakker moet 'm tijdens zijn werk zonder nadenken kunnen gebruiken, daar gaat het om. Dat zal met deze Kyocera wel kunnen en met de OnePlus niet.
Dat is correct. Alleen zou ik er persoonlijk geen 300 - 400 euro aan uitgeven. Een ander wellicht wel, dat klopt.
Heeft al iemand patent hierop?

Het 'klinkt' in ieder geval wel goed..
Als je het glas bedoeld dan lijkt het me dat Kyocera dat wel heeft (of in ieder geval toegang heeft tot de licensie), daar ze een grote producent zijn van kunstmatig saffier.

Bron: Kyocera's Single Crystal Sapphire Products.

[Reactie gewijzigd door MadIceXIII op 3 augustus 2014 13:26]

Single crystal is een beetje een overkill voor een schermpje. Echter wel noodzakelijk voor de productie van LED's. Maar ja, als je de technologie hebt....

Hier een leuk stukje hoe ze saffier wafers maken met een dikte van 26 micron
http://www.technologyrevi...e-screens-come-into-view/
Bedankt voor de link. :)

Als je gaat snuffelen op hun site dan zie je dat ze inderdaad nog meer producten hebben, zoals bescherming voor LCDs tot 190mm: Sapphire LCD covers.
Je kunt geen patent meer aanvragen op het moment dat het al gebruikt wordt, dus nee. Hoewel Apple wel een patent heeft aangevraagd met een bepaalde opbouw van saffier touchscreens.
Je kan wel degelijk een patent aanvragen op iets wat al in gebruik is, alleen kan dit patent achteraf teniet gedaan worden als er bewezen prior art is.
En dat is in dit geval zo, en dat is gemakkelijk aan te tonen. Dus hoewel je in principe gelijk hebt, zal niemand die kan nadenken er geld en tijd in steken. Je kunt dus wel zoals Apple een techniek in het maken van touchscreens met saffier patenteren zonder dat het patent meteen teniet gedaan wordt.
Je kunt dus wel zoals Apple een techniek in het maken van touchscreens met saffier patenteren zonder dat het patent meteen teniet gedaan wordt.
Precies, veel patenten bouwen voort op andere patenten (standing on the shoulders of giants principe).

Een patent kan dus een nieuwe methode zijn, die methodes uit meerdere andere patenten samenvoegt met nog wat nieuws. Dat is gewoon een valide nieuw patent. Dat is ook precies een van de bedoelingen achter patenten.
Gorilla glas zal toch wel een probleem krijgen.
Mwah, dat spul is nog steeds goed genoeg, saffier is beter, maar duurder.
klopt. Maar de prijzen van saffier dalen hard genoeg.
Gorilla glas kost 3 dollar per stuk en saffier zou nu rond de 10 dollar moeten zijn.
Apple kan met hun hoge marge dit makkelijk veroorloven en hebben hiermee een voorsprong op de concurrent. De concurrentie (samsung) zal hoe dan ook met saffier moeten komen. Ik zie weinig toekomst voor Gorilla Glas.
Persoonlijk hoeft mijn volgende telefoon geen saffier te hebben, tenzij dat de prijs drukt. Goriila glass voldoet ruim, dus ik zie niet in waarom de concurrentie mee moet, saffier voegt weinig tot niets toe.
Dat gezegd hebbende en mezelf tegensprekend, zou het mij niet verbazen als het publiek wel vindt dat saffier wat toevoegt en dan zal de concurrentie inderdaad mee moeten.
Ik heb op mijn telefoon met Gorilla glass toch paar kleine krasjes. Het is zeker niet heel storend maar af en toe valt je oog erop en dan is het toch jammer.
Ik ben behoorlijk zuinig op mijn telefoon en laat hem praktisch niet met sleutels of metaal in mijn zak zitten. Persoonlijk zou ik saffier glas dus best een voordeel vinden maar toegegeven ... ik zou er niet heel veel geld voor over hebben.
Ofwel is je scherm krasbestendig maar breekt het gemakkelijk ofwel breekt het niet maar krast het wel. Dat zijn twee elkaar uitsluitende doelen.
Ze hebben beide hun voor en nadelen het is niet perse dat het ene beter is.
'Beter' is maar hoe je het bekijkt. Saffier is extreem hard en dat is fijn (het krast niet makkelijk), maar die extreme hardheid heeft ook een nadeel: het scherm zal bij een plotse schok sneller versplinteren dan Gorilla Glass dat meer interne verschuiving toelaat.

Kleine ongelukjes zullen dus minder erg zijn, maar de echt catastrofale valpartijen mogelijk erger.
Daarom is saffier van Apple niet puur. Het buigt gemakkelijk mee. En weer krasbestendiger dan gorilla glas.
Saffier glas van Apple wordt waarschijnlijk een mix van normaal glas en saffier om de kosten laag te houden.
Bron? Of roeptoeter je maar wat?
MKBHD heeft reeds een aantal testen gedaan met het toekomstige scherm van de iPhone 6. Uit zijn testen blijkt dat het inderdaad geen puur saffier is, zoals bijvoorbeeld in dure horloges wordt gebruikt. Hij vermoedt dat dit gedaan is omdat het toestel nog enigszins flexibel moet zijn. Apple gebruikt echter wel puur saffier bij de camera lens en bij de touch ID sensor.

Conclusie is dan ook dat dit type schermen krasbestendiger zijn dan de Gorilla schermen, maar er nog steeds krassen op kunnen komen door bijvoorbeeld zandkorrels.

Bron: https://www.youtube.com/watch?v=b7ANcWQEUI8

[Reactie gewijzigd door Laguna op 3 augustus 2014 17:05]

Dat hij daar allemaal tegen kan echt top. Echte innovatie. Alleen vind ik het persoonlijk jammer dat de telefoons er altijd zo lelijk uit zien. Het lijkt wel een gamecomputer uit het jaar 2005.
Ja inderdaad! Neem nou als voorbeeld de caterpillar phones, die kunnen ook goed tegen een stoot, water etc. Maar naar mijn idee zien ze er mooier uit. http://www.catphones.com/en-gb/phones.aspx

[Reactie gewijzigd door FlyingDutchMen op 3 augustus 2014 12:33]

Klopt ik vind van catphones vooral de b15q al een stuk beter, maar ik zal eerlijk blijven, Ik vind ze nog steeds niet mooi genoeg om hem in bezit te nemen. Ik vind dat ze nog wel wat strakker mogen, maar ja dan word de robuustheid misschien ook wel minder.. We zullen het zien.
Die op hun beurt weer zwaar gejat zijn van de iPhone-hoes/beschermer Lunatik TakTik :')
Is dat de sony skin op dat toestel?
Anyway goed dat er meer 'stevige smartphones' komen, maar ik ga ze pas overwegen als ze er iets mooier uitzien :)
Je kunt ook gewoon een iPhone of Samsung S5 kopen met een waterdichte, stofvrije case, zoals bv de lifeproof case die echt prima zijn!

Dan doe je geen concessies aan de functionaliteit en specs van je telefoon, en heb je toch schokvrij, waterdicht en stofvrij.

http://www.lifeproof.com/shop/us_en/iphone-5s-nuud-case/

[Reactie gewijzigd door Isheara op 3 augustus 2014 13:06]

Kyocerra maakt helaas alleen toestellen voor de US markt. Jammer want als je nu in NL een robuust toestel wil kom je al gauw bij de xcover 2 uit.
de CAT B15 is ook een optie. als het goed is is die ook ip68 (of 67)
Weet iemand het gewicht van de telefoon? Ik dacht namelijk dat saffierglas een veel hogere dichtheid had dan gorilla glass. Ben benieuwd hoe ze dit in de iphone 6 gaan implementeren, als ze hier gebruik van gaan maken.
190gram. Ik vraag me af of dat veel zegt over het glas. De Kyocera heeft ook een grote batterij en een behuizing die tegen een stootje zou moeten kunnen. Die wegen natuurlijk ook mee.

Bron: Kyocera Brigadier E6782 (preliminary specifications).

[Reactie gewijzigd door MadIceXIII op 4 augustus 2014 01:23]