Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 146 reacties

Microsoft heeft de Nokia 130 uitgebracht, een eenvoudig 2g-mobieltje met een prijs van 25 dollar, omgerekend 19 euro. Daarmee lijkt de softwaregigant toch nog brood te zien in de markt voor goedkope mobieltjes, ondanks een eerdere aankondiging dat het uit deze markt zou stappen.

De Nokia 130 is gepositioneerd tussen de Nokia 105 en Nokia 220. Het toestel beschikt over een 1,8"-scherm met een resolutie van 160x128 pixels. Ook is bluetooth aanwezig, evenals een micro-sd-kaartlezer, een micro-usb-ingang en een minijack-aansluiting. De bediening verloopt via een traditionele keypad en het toestel is uitsluitend geschikt voor 2g-netwerken; internetfunctionaliteit ontbreekt geheel. Wel is een fm-radio aanwezig.

Volgens Microsoft biedt het toestel met zijn 1020mAh-accu een stand-by-tijd van 36 dagen, terwijl het maximaal 16 uur video kan afspelen. Bij het afspelen van mp3'tjes wordt voor de Nokia 130 een accuduur van 46 uur gespecificeerd. Er zou ook een dualsimversie van het toestel op de markt moeten komen. De Nokia 130 is met een prijs van 25 dollar, ofwel 19 euro, zeer goedkoop. Het toestel draait dan ook op Series 30+, een variant van het oude Series 30-platform.

De komst van de Nokia 130 is opvallend, omdat Microsoft onlangs liet weten dat het de Nokia X-lijn van smartphones zou schrappen. Ook featurephones in de Asha-serie, die draaien op basis van S40, zouden moeten verdwijnen uit de Nokia-portfolio. De softwaregigant zou zich volledig willen richten op toestellen op basis van zijn eigen Windows Phone-besturingssysteem. Desondanks geeft Microsoft-medewerker Jo Halow in een interview met Recode aan dat het bedrijf voorlopig toch nog kansen ziet in uiterst goedkope toestellen, in het bijzonder voor opkomende economieën.

Nokia 130

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (146)

Grappig dat deze allergoedkoopste telefoons allemaal voorzien zijn van een mirco-sd kaartlezer, terwijl dit vaak ontbreekt op de high-end toestellen, ondanks dat mensen dit graag zouden zien. Waarschijnlijk is het makkelijk cashen om ¤100 extra te vragen voor 16GB extra in het hogere segment ipv een sd-kaartlezer in te bouwen.
Toch is NAND-FLASH één van de grootste kostenposten bij een smartphone (top-5). Dit in tegenstelling tot een kaartlezer.

(bron: costbreakdown Iphone 5S)
Microsoft wil heel graag dat je hun clouddiensten gaat gebruiken. Kan het niet 1 2 3 vinden, maar las ergens dat de huidige CEO een paar jaar geleden heeft gezegd dat alles op de cloud zou moeten.
20 euro voor een telefoon met standbytijd van 36 dagen .. ideaal als reservetelefoon :-)
Het lijkt erop dat deze telefoon niet in NL en BE uitkomt. Wel in de Baltische Staten, Polen en Spanje wat betreft Europa.

http://www.nokia.com/global/products/phone/130/localpages/
Of gewoon als telefoon. Smartphones zijn immers in alles goed behalve bellen. En in mobiel zijn.
Ik zie dit inderdaad wel zitten als vervanging voor mijn Nokia 2600...

Niet iedereen heeft behoefte aan een smartphone :) Zit de hele dag achter een pc, dus heb 't niet nodig. Standby tijd vind ik veel belangrijker, ik moet er niet aan denken om elke dag te moeten opladen (momenteel 1x per week omdat m'n batterij al wat op is).
Als je een hele dag achter je pc zit kun je toch je smartphone elke dag opladen. 2x 1seconde: verbinden aan usb kabeltje
Klopt, maar als hij al zijn zaken kan regelen via de PC, zou het toch zinloos zijn om meer geld uit te geven aan een smartphone? Die 1 seconde per dag is dan ook niet het belangrijkste, sommige mensen hebben gewoonweg het geld er niet voor over.
Dat ja. En het is het ook al waard om de blikken van mensen te zien als ze een softwareontwikkelaar zien zonder smartphone :P

En nog een soort principekwestie: ik zit te vaak op verjaardagen/feestjes waar 75% van de mensen alleen maar naar hun telefoon kijkt. Ik ken mezelf en wil niet zo iemand worden ;)
Ik gebruik al 5 jaar smartphones, maar als ik in gezelschap ben (van wie dan ook), dan blijft-ie in m'n zak en kijk ik misschien 1x per uur of er belangrijke berichten zijn. Fatsoen: sommige mensen hebben het. ;)
Ik heb al sinds 2006 een oude Nokia als 2e telefoon, een 6110 meen ik. Is nog steeds 10 dagen standbye, betere belkwaliteit en superieur in SMS-en, nog los van het feit dat hij niet kapot te krijgen is.
Groot gelijk, ik gebruik tegenwoordig mijn smartphone op het werk voor mails ea, terwijl ik een Samsung van ongeveer 30 euro gebruik om effectief mee te bellen.

De reden: de accu van mijn smarthpone is niet te betrouwen (iphone 5) en hangt zeer hard af van het gebruik (moeilijk te voorspellen), terwijl de samsung een volledige werkweek meegaat.
Wat een onzin zeg!

Smartphones zijn in alles goed waaronder bellen en zeker mobiel zijn! Misschien heb jij een verkeerd idee wat een smartphone is?
Ik denk dat jouw definitie van "mobiel" anders is dan die van mij. Zoals ik al zei, mijn oude Nokia van 8 jaar oud kan nog steeds 10 dagen standbye zijn. Mijn smartphone kan net een dag overleven.

Uiteraard begrijp ik dat een smartphone veel meer dingen kan, maar het ging me puur om de accu-duur. En accuduur bepaalt mobiliteit, samen met gewicht.

En over bellen: ik vind de gesprekskwaliteit en het signaal wel degelijk beter op feature phones. Mogelijk is dat ook omdat ze een grote behuizing hebben of zwaardere materialen.
De doosnee iphone, samsung of htc heeft op sommige plekken waar ik met mijn oude (reserve) nokia prima kan bellen geen enkele ontvangst meer. aangezien ik nogal eesn vergeet mijn toestel op te laden in het weekend is die regelmatig in gebruik.
In lastige omstandigheden is er geen betere telefoon dan de simpele nokias zonder veel toeters en bellen.

Daar kan geen enkele smartphone tegen op, die zijn dan erg dom.
Ik vind de huidige smartphones >5" ook niet bepaald mobiel meer hoor..

Zo rond 2003 had je een strijd naar de lichtste en kleinste telefoon. Nu moet het alsmaar groter :')...

Heb zelf een Nokia C2-01 naast de smartphone. Die Nokia houdt het wel enkele weken vol op een accu.

[Reactie gewijzigd door GAIAjohan op 11 augustus 2014 19:37]

Nou de gespreks kwaliteit van een Nokia 8210 is velemalen beter als dat van mijn iPhone 4S dus zeker geen onzin.
De kwaliteit van de Nokia 8210 is gewoon beter dan de goedkope Nokias. Toestel was ook maar 2800 gulden destijds. En buiten dat niet alleen de 4s maar ook de iPhone 4, 3GS en 3G hadden hetzelfde. Heb een duo sim van t-mobile.
Of gewoon als telefoon. Smartphones zijn immers in alles goed behalve bellen. En in mobiel zijn.
Sterker nog smartphones kunnen alles maar zijn nergens goed in. Mijn smartphone is een telefoon, rekenmachine, camcorder, camera, gameconsole, navigatiedevice en mp3-speler in één. Bij de meeste smartphones kan echter geen van die functies tippen aan wat een los apparaat kan bieden. Het doet me denken aan de hilarische Nokia 3310 Ultimate Edition.

Het is een soort Zwitsers zakmes. Je kan er alles mee, maar je wil het niet dagelijks gebruiken. De charme van zo'n "simpele" telefoon zie ik dan ook wel.

Sterker nog, er kan nog zat af. Mp3? Video? Bluetooth? SD? Duur scherm? Ik heb nog een Philips Diga liggen en daar zit echt niet zo'n fancy schermpje op. Dat kan dus simpeler en goedkoper. En de accu kan vervangen door een aantal AAA NiMH batterijen. Dan kan het helemaal nooit meer stuk.

[Reactie gewijzigd door W3ird_N3rd op 13 augustus 2014 05:37]

Ik vind de telefoon op een of andere manier toch wel weer wat aantrekkelijker worden dan een smartphone. Ik doel niet op de functies, maar puur een 'simpel' apparaat wat niet dag en nacht 'onderhouden' moet worden door alle push-notificaties, en alle focus op het echte leven gehouden kan worden.
Hear, Hear! Zit er ook over te twijfelen om hier over te stappen.
Ik heb zelf al een gelijksoortig model Nokia, het enige wat ik mis is Whatsapp. Buiten dat, hoop ik dat die BT Message client in korte tijd populair word (i.p.v. Facebook Chat) en we dan het facebook gebeuren achter ons kunnen laten.
eens, probeer eens een nokia 515, kan ook whatsapp draaien
Officieel ondersteund de 515 geen WhatsApp. Wat ik dan tevens belangrijk vind, ontvang je wel push notifications van WhatsApp op zo'n toestel? Ik zal vanavond eens kijken of er op tweakers.net al een topic is gemaakt voor de beste non smartphone. Op zich wel een leuk onderzoekje waard.
Ideaal als TELEFOON! :D Een goede kwaliteit featurephone die je dagelijks gebruikt als MP3 speler en niet veel meer, daar zit ik eigenlijk wel op te wachten. Okay geen touchscreen maar dat heeft ook weer voordelen.

Helemaal geen domme stap van MS voor de markt die wel wat langer dan een dag met een lading wil doen :).
Precies, 20 euro... wie maakt je wat?
Mits Snake2 er op staat, dan ga ik 36 dagen niet redden op 1 accu
Een beetje jammer dat 3g ontbreekt op deze toestellen vind ik. Zou handig kunnen zijn om alnog een mobiele website te bekijken, voor zover dit mogelijk is met zo'n toestel.

Op welke manier zou de 2g verbinding gebruikt kunnen worden? Websites bekijken, contacten synchroniseren, Whatsapp (waarschijnlijk niet...)? Mogelijk vormt dit nog wel een alternatief voor mensen die liever geen "dure" of "te moeilijke" smartphone willen. Of voor smartphone-gebruikers die graag een tweede toestel hebben :)
Als je een 3g chipset wil zal je license costs moeten betalen voor de patenten die 3g mogelijk maken. Volgens wikipedia zijn dat er 8,000. Weliswaar beschikbaar onder FRAND, maar voor ons gaf dit een markup van US$ 7 per toestel t.o.v. 2G.

(Bron: wij maken zelf toestellen voor de onderkant van de markt)
Nou, zonder 2g kan je niet bellen... dus daarom zit het er op :p
Ah, dat wist ik niet :) Een hele "basic" telefoon dus.

Ik denk alsnog dat er wel een markt is voor goedkope telefoons waarmee je bijvoorbeeld ook e-mails kan checken (al zal de prijs van het toestel dan wel hoger liggen...)
Het probleem met al dat soort dingen (internettoepassingen) is dat je dan opeens met externe content te maken hebt. Die verandert constant en dat kan zo'n toestel niet. Dan krijg je dus met een applicatie te maken die updates nodig heeft, en op een pagina een beetje te kunnen gebruiken zal je al snel een fikse multithreaded applicatie moeten schrijven. Dan heb je nog al data javascript enz. Valt allemaal niet mee ;-)

Dit soort telefoontjes krijgen meestal geen updates; en als die er al zijn kan dat vaak alleen maar via een ROM update over de FBUS of MBUS van de nokia toestellen (onder de simkaart vaak).

Als je iets met internet gaat doen, hoe basic het ook is, komt je eigenlijk altijd op een full blown OS met TCP/IP stack uit, apps, libraries enz. Dan is 64MB ROM en 128MB RAM opeens niet meer genoeg. En een CPU van 200Mhz, daar ga je dan ook niet heel veel aan hebben. En gezien de content is 2g dan ook niet meer snel genoeg.

Kortom: bij internet heb je tegenwoordig zo veel resources nodig om er gebruik van te maken, dat dat met hardware van 19 euro niet meer kan. Zelfs een raspberry pi heeft er moeite mee om full blown websites weer te geven, en dat is een computer waar nog geen eens invoer of uitvoer bij zit :p
nou 2g is nodig om te bellen en zoals je in het bericht leest is internet helemaal niet aanboord dus ook geen wifi.
eerlijk is eerlijk bij 19 euro valt er ook niets te verdienen aan deze telefoons.Het verbaasd me dat ze die dingen nog verkopen. Het enige argument is verkoop om de naar bekend te houden in de hoop dat klanten later een duurdere tel kopen van hetzelfde merk.
en toch, verdienen ze hier waarschijnlijk meer aan dit ding dan als de $1.7 miljard verlies leidende Surface devices :+

er zit 1chip in met embedded geheugen & 2G netwerk, zo'n chipje is $2 a $5 en de accu is ook zoiets, en case is iets van 0.50 cent. (zit waarschijnlijk $15 per telefoon aan winst aan, en dat is meer als vele van Microsofts andere producten.) :Y)
Microsoft maakt dan ook vooral winsten met zijn software tak.
Op hardware gebied zijn ze een kleine speler met een aantal winstgevende producten: muizen en toetsenborden etc.. en een paar investeringen zoals XBOX en Surface die op andere gebieden geld genereren.
MS maakt dus met vrijwel al zijn producten winst en met een paar niet. Klinkt toch heel anders dan jouw stelling ;)
Jaja winst?
http://www.gamesindustry....nt-royalties-says-analyst
http://www.independent.co...the-xbox-one-9659069.html
xbox maakt ook verlies.

[Reactie gewijzigd door stewie op 12 augustus 2014 00:53]

Ik ga die consolewar discussie hier niet aan. maar jouw twee links betreft de eerste iemand die geloofde dat ze verlies maken. Zijn CEO voorspellingen zijn ook al niet uitgekomen trouwens ;)
Geen harde gegevens en de tweede zegt letterlijk
figures from Microsoft show that an increase in production and advertising costs brought about by the launch of the Xbox One had been responsible for the company’s losses.
Een nieuw product moet ontwikkeld worden, PR/marketing etc.. dat kost geld.
Zo maakte ook Sony aanvankelijk op elke PS4 verlies. Investeren heet dat.
De XBOX divisie maakt alweer jaren winst dus zo slecht is die investering niet ;)
http://www.gamespot.com/f...sold-so-buy-our-29451630/

[Reactie gewijzigd door SED op 12 augustus 2014 12:55]

eerlijk is eerlijk bij 19 euro valt er ook niets te verdienen aan deze telefoons.Het verbaasd me dat ze die dingen nog verkopen. Het enige argument is verkoop om de naar bekend te houden in de hoop dat klanten later een duurdere tel kopen van hetzelfde merk.
warom zouden ze het niet verkopen? waarom niet. ik app misschien 1 a 2 x per week naar mensen waar ik ook gratis naar kan smsen. en voor de rest doe ik er helemaal niets mee. dus voor 20 euro heb ik een telefoon die 1 maand mee kan zonder opladen. terwijl een telefoon die 600 euro kost. het zelf voor mij doet als wat deze kan. alleen voor 600 euro moet ik hem wel elke dag aan de lader leggen. dus waarom zouden ze nog die 600 euro telefoon verkopen. vast en zeker omdat er mensen zijn die het wel gebruiken.
waarom zouden ze het niet verkopen.

Als bedrijf is het je doel om winst te maken. Je verkoopt producten waar je iets aan kan verdienen. In sommige gevallen zoals bijv supermarkt verkoop je 80% van de producten met lage of bijna 0 marge. De overige 20% verdien je op. door echter die andere 80% te verkopen kun je ook die 20% verkopen.

zo zal het met dit voorbeeld ook gaan. De marges op deze telefoons zijn normaal te laag om er veel mee te verdienen. Je kan er echter wel een naam mee opbouwen en als jij over x jaar een andere tel wil koop je misschien wel een 100 of 300 euro telefoon van datzelfde merk.
dat begrijp ik. maar ik gaf aan waarom een 25 euro telefoon voor mij perfect is. en zo zijn er nog genoeg andere die wel een 36 dagen standby telefoon willen hebben. omdat ze er nooit tot bijna nooit op appen etc. en tuurlijk zullen 100-300 euro telefoons ook gewoon verkocht blijven worden.
Als je er 50 miljoen kunt verkopen in landen in Afrika of in landen als India, China, etc. En je kunt 2 euro per toestel winst maken dan maak je toch 100 miljoen winst. Het kan aan mij liggen, maar dat zou toch best interessant zijn...

50 miljoen is nog geen 2% van de inwoners in India en China, dus op zich hoeft dat nog niet eens zo een gek getal te zijn.
Het is alleen maar 2G. Geen internet, zelfs geen Edge. Ik denk niet dat de mensen daar blij van worden. Zelfs op het platteland willen ze meer, zoals marktprijzen, weersverwachting en dergelijke.
Maar goed, Microsoft zal wel onderzocht hebben of er brood in zit.
Denk dat ze in die landen op het platteland niet eens weten wat internet is...

Edit @ hieronder. -1 vanwege ononderbouwd natuurlijk, al geef je een juiste toelichting.

India en China zullen wel niet onder de categorie ontwikkelingslanden vallen, maar als ik laatst een filmpje zag dat cacao boeren (heel ander land en staat van techniek natuurlijk, maar wel doelgroep van de telefoon) niet eens weten wat er met hun product gebeurt zullen boeren in China of India echt niet zitten te wachten op een mobiele telefoon, waarbij ze misschien niet eens stroom hebben in de schuur waar ze wonen.

[Reactie gewijzigd door BLACKfm op 11 augustus 2014 14:42]

Weet niet waarom je -1 krijgt maar wat je zegt is gewoon waarheid natuurlijk. Niet alle landen zijn natuurlijk zo ver als wij hier in Nederland. In sommige landen of in ieder geval sommige delen mogen ze blij zijn als ze al internet thuis hebben.
Nou, in de meeste derde wereld landen hebben ze alleen internet op de telefoon en zeker niet thuis.

Dat is het mooie van achterstand, dan kun je heel snel stappen maken. In Afrika liggen amper vaste lijnen, te moeilijk, niet rendabel e.d. Mobiele telefonie is echter bijna overal en daarmee ook mobiel internet. Dat wordt daar echt als kans gezien en is veel subsidie (ontwikkelingsgeld) in gegaan. Ook ontwikkelingswerk, boeren in Oeganda leren hoe de telefoon met internet kan helpen om op juiste tijden te oogsten, informatie te delen etc.

Er zitten nog genoeg haken en ogen aan en de meeste mensen in derde wereld landen zijn al heel blij met een simpele dump Phone zodat ze communiceren maar dat ze er niet aan internet doen is niet waar.
Ik kan dat enkel maar beamen. In ontwikkelingslanden slaan ze inderdaad gewoon stappen over. Waarom zou men eerst in vaste lijnen moeten investeren als de technologie voor mobiel internet er ook al is?
In de meeste Afrikaanse landen heeft iedere volwassene gewoon een gsm. Dat zijn meestal oude tweedehands gsm's die het nog doen en dus maar een fractie kosten van deze Nokia 130.
Waar denk je dat al onze dumphones, net voor het tijdperk van de smartphones, naar toe zijn? Velen werken nog, maar wij die in een wegwerpmaatschappij leven, willen alleen maar meer en beter en dus moeten onze nog perfect werkende dumbphones de deur uit en krijgen we zelfs korting als we onze oude nokia inruilden voor een nieuwe. Deze oude, nog werkende dumbphones werden/worden massaal naar ontwikkelingslanden gestuurd, waar westerse bedrijven investeren in gsmmasten omdat men weet dat vroeg of laat de hele wereld mobiel op het internet zal zitten.
Denk dat ze in die landen op het platteland niet eens weten wat internet is...
Dat weten ze echt wel. De groei van (mobiel) internet is zeer gestaag. Dit rapport (uit 2011) laat dat goed zien. Ik kan geen recentere cijfers vinden op het moment, maar verwacht een forse stijging.
In de ontwikkelingslanden slaan ze bekabeld over, direct mobiel, dat is vele malen goedkoper.
Zeker in Oost- en Centraal Afrika zijn er vrij goed ontwikkelde diensten die alles van weersvoorspelling tot betalingen (M-Pesa) kunnen regelen via SMS.

Consumenten in ontwikkelingslanden worden langzaam veeleisender, maar vooralsnog blijft er wel een grote (en groeiende!) markt voor goedkope, betrouwbare toestellen.
Dit zijn wegwerptoestelletjes. Dit is echt geen toestel dat je langer dan een jaar, of halfjaar in je zak houdt, en als je dat wel doet, doe je dat alleen maar omdat elk alternatief te veel centen kost.

Los daarvan denk ik dat je een rete-stabiele bel ervaring hebt met dit toestel. Niks van te zeggen lijkt me.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 11 augustus 2014 14:36]

Dit zijn wegwerptoestelletjes. Dit is echt geen toestel dat je langer dan een jaar, of halfjaar in je zak houdt, en als je dat wel doet, doe je dat alleen maar omdat elk alternatief te veel centen kost.
Dat denk jij, ik heb vrienden die een twintig euro telefoontje hebben omdat ze vinden dat ze niet meer nodig hebben!
Dat denk jij, ik heb vrienden die een twintig euro telefoontje hebben omdat ze vinden dat ze niet meer nodig hebben!
Zo is dat. Ik heb er geen, maar mn vrouw heeft een Nokia prepaid van 10 euro en kreeg 5 euro beltegoed. Prima ding voor het doel. Uit de rommelbak van AH geplukt.
Microsoft en onderzoek? Welnee. Die verklaren 2G gewoon tot nieuwe standaard.
Ook aan deze prijs valt er zeker en vast geld mee te verdienen. Genoeg fabrikanten in het verre oosten weten met toestellen in deze prijsklasse een rendabele business uit te bouwen. De winstmarges zijn klein, maar er valt van te leven.

En naamsbekendheid en vertrouwen opbouwen is uiteraard ook mooi meegenomen.
Je betaalt waarschijnlijk een kwart van de telefoonwaarde aan thuiskopieheffing, afhankelijk welke grootte aan micro-SD kaarten worden ondersteund.

Wilde destijds een simpele Nokia voor mijn pa kopen voor ongeveer ¤ 30. Bij de Mediamarkt wilden ze daar ruim ¤ 6 aan thuiskopieheffing bovenop tellen. Heb het toestel toen (gek genoeg zonder heffing) voor ¤ 10 minder gekocht bij de Kijkshop.
Imago is ook veel waard. En als R&D en productie toch niets kosten, waarom niet? Je verdient er geen miljarden mee, maar het is door dit soort telefoons dat Nokia bekend is geworden.

Goede zet van Microsoft. Er zijn nog genoeg mensen op deze aardbol die "een telefoon" willen en dan kun je maar beter maken dat het een Nokia is.
Hoezo valt er niks aan te verdienen ? Voor het dubbele krijg je in China al een smartphone. Zal heus wel een marge op zitten op die apparaten.
Tsja, stel dat ze hem voor 5 euro kunnen leveren, dan heb je toch nog wel wat winst.
Stel dat ze hem voor 1 euro kunnen maken dan heb je nog meer winst.

Denk alleen niet dat het voor 1 euro nog 5 nog 10 euro kan. Je praat hier eerder waarschijnlijk eerder over 1 euro marge of zelfs onder kostprijs om het merkt toch te blijven promoten.
Jij spreekt duidelijk niet uit ervaring. Mensen denken ook dat spijkerbroeken bij de textiel winkels onder kostprijs weg gaan als er bijvoorbeeld een g-star broek van ¤200 met 80% korting verkocht wordt. Feit is dat die dingen ook gewoon uit China, of een ander laag loon land, komen en dat ze daar voor om en nabij de ¤6 worden geproduceerd.
http://derekenkamer.kro.n...3/afleveringen/28-11-2013

Met landen in de wereld waar nog steeds mensen werken voor een paar centen, blijft het makkelijk mogelijk om winst te maken met deze massaproducten.

[Reactie gewijzigd door vjweirnogeenn op 11 augustus 2014 15:25]

Vindt het altijd knap dat mensen kunnen beoordelen welke ervaring ik zou hebben of zegt het eerder iets over diegene die het schrijft ?

Je vergelijking met textiel en elektronica is een zeer slechte.
Als jij ervaring hebt zou je moeten weten dat de marges op textiel heel hoog zijn. In je voorbeeld geef je zelf als aan 8 euro jeans voor 200 euro. Al is die 8 euro jeans 60 of 80 euro verkoop of 20 euro in de aanbieding.
Bij elektronica kunnen ze hierover alleen dromen. De marges daar zijn veel kleiner, soms zelfs extreem klein zodat de winst echt uit de massa moet komen.

Had je je huiswerk beter gedaan had je dit kunnen vinden:
http://press.ihs.com/pres...profitable-nokia-ihs-tear

Een 20 dollar telefoon kost ongeveer 14.2 dollar om te maken. Let op dit is de hardware kostprijs.Kosten voor software, licenties, royalties en ander kosten zijn hierbij niet inbegrepen.
Er komen dus nog verdere kosten bij voor marketing, garantie, verzending naar het land, opslag, eventuele marge van tel winkel.

Je kan stellen dat er voor de fabrikant dan misschien een paar dollar overblijft.

Met deze cijfers laat ik meteen zien dat je textielvoorbeeld totaal over iets anders gaat.
Mijn textiel voorbeeld was om aan te geven hoe onwetend veel mensen zijn. Er zijn massa's mensen die in de action komen en hun ogen niet geloven wanneer ze de prijzen zien. Het overgrote deel van hun assortiment wordt gewoon verkocht zonder dat er, bij een link in de keten naar productie, verlies wordt maakt.

Je zegt zelf dat ze onder kostprijs zouden gaan. Vervolgens geef je zelf een link waarin wordt beschreven dat ze er gewoon winst op maken. Verder zijn dit geen toestellen die in een korte periode winst moeten maken. Deze toestellen worden over een langere periode geproduceerd. De kostprijs zal zeker nog zakken.

Als iemand zegt "onder kostprijs" dan geeft mij dat aan dat de persoon in kwestie er geen verstand van heeft. In dit geval blijkbaar onjuist, desalniettemin toch niet onlogisch.
...Feit is dat die dingen ook gewoon uit China, of een ander laag loon land, komen en dat ze daar voor om en nabij de ¤6 worden geproduceerd.
feit is ook dat er naast de productiekosten een bedrijf ook nog véél andere kosten komen kijken: marketing, boekhouding, sales, afdeling ict, onderhoud, kuispersoneel, design, r&d,....

[Reactie gewijzigd door vampke op 11 augustus 2014 16:18]

Klopt, echter hebben we het hier over Microsoft. Zij hebben al alles draaien en een telefoontje erbij zijn de kosten niet.
Met die techniek moet je de volgende keer de trein gebruiken, gratis. Want die moet toch rijden ;)
Zat die dat doen toch? :+
ik weet alleen niet of de conducteur gevoelig is voor jouw blik op economie ;)
Ik denk dat ze een of andere XGOLD type chipset in gestopt hebben van 3 dollar, en een totale BOM van misschien 4 dollar en plastic van een paar cent... Met een redelijke oplage gaat de kostprijs zo ver omlaag dat je sommige onderdelen nauwelijks individueel meer kan kopen om dat de prijs een honderdste van een cent wordt en pas per 100 te koop is.
Het verbaasd me dat ze die dingen nog verkopen
Burner phones ;)
Een GSM van 19 euro met een stand-by-tijd van 36 dagen en 16 uur (+?) gesprekstijd ?
Ongelofelijk hoe ze dit kunnen maken voor het geld.

Handig toestelletje om op vakantie mee te nemen ipv een dure smartphone ;)
Moeilijk is het niet. Zo een dumbphone heeft amper stroomverbruik. Geen groot scherm, geen wifi, geen 3G, geen bluetooth, geen nfc, ... geen 101 dingen die continue veel energie staan te verbruiken. Smartphones hebben al snel een accu die 3x meer capaciteit heeft en houden het amper een dag of 2 vol.
Moeilijk is het niet. Zo een dumbphone heeft amper stroomverbruik. Geen groot scherm, geen wifi, geen 3G, geen bluetooth, geen nfc, ...
Uit de tekst:
Het toestel beschikt over een 1,8"-scherm met een resolutie van 160x128 pixels. Ook is bluetooth aanwezig, evenals een micro-sd-kaartlezer, een micro-usb-ingang en een minijack-aansluiting.
Dit houdt natuurlijk niet in dat je ook daadwerkelijk BT aan hoeft te zetten.

Een handige telefoon om op vakantie mee te nemen met de dual-SIM optie. Je kan hem ook gebruiken als MP3 speler en hij is ook nog eens in de auto te gebruiken om handsfree te bellen. Daarnaast ondersteunen de budgetphones van Nokia vaak A2DP, zodat je zelfs muziek kan streamen via Bluetooth.
Daarnaast ondersteunen de budgetphones van Nokia vaak A2DP, zodat je zelfs muziek kan streamen via Bluetooth.
Hoe kom je daarbij?

Heb recent een Nokia 301 gekocht. Het enige budget model met A2DP
Opnemen smartphone kun je dat ook allemaal uitzetten en dan nog houden ze het niet vol. Het is gewoon het scherm. Overigens hebben zat dumb phones door de jaren heen wel degelijk zaken als 3G en bluetooth gehad.
Wel jammer van die micro-sd-kaartlezer, zit er in NL gelijk weer zo'n absurde thuiskopie heffing op. Maar ansich nog steeds ideaal toestel voor de sporadische beller...
die kopieerheffing krijg je niet als er alleen een kaartlezer in zit.
Die heffing betaal je op het kaartje dat in die lezer gestoken moet worden. Dus zolang de telefoon zelf geen opslagmogelijkheid heeft of het kaartje niet meeleverd, betaal je de heffing niet.

[Reactie gewijzigd door SunnieNL op 11 augustus 2014 15:05]

oooh? waarom moet ik dan voor mijn nokia 630 dan iets meer als 6 euro betalen?
http://www.thuiskopie.nl/...ant-en-handelaar/tarieven

* Voor telefoons wordt uitgegaan van de maximaal uitbreidbare capaciteit, dus inclusief een geplaatste SD kaart indien mogelijk. Telefoons zonder mogelijkheden voor de plaatsing van een SD kaart en zonder intern geheugen geschikt voor muziekbestanden vallen buiten de regeling. Let op: voor telefoons start het basistarief bij 16 GB.

dus ja hij is gelijk ong 6 euro duurder.
Je kunt zeggen wat je wilt, maar als je een losse mp3 speler zou willen kopen, kun je voor dat geld beter dit kopen. Je mp3's op een micro sd kaart en je kunt aan de slag. FM radio aan boord, wat wil je nog meer. En je kunt er nog mee bellen ook ;)
Als je totaal geen eisen aan geluidskwaliteit stelt misschien wel ;) maar iemand die een dedicated mp3 speler koopt in deze tijd, doet dit waarschijnlijk om wat meer te verwachten dan wat er uit een standaardfunctie van een telefoon komt, al is dit bij high end smartphones volgens mij prima in orde (ben zelf geen audiofiel)
Maar ik heb in het verleden toen een iAudio7 gekocht (in die tijd was 16GB in je MP3 speler nog veel, of je ging naar de iPod classics, en audiokwaliteit en accuduur waren vele malen beter van de iAudio...maargoed, dat zat dan ook niet in de prijsklasse van 19 euro ;)
dus ja...het kan...als je echt niet meer dan dat uit kan geven...
ben het er wel mee eens dat het veel waar is voor weinig geld, telefoon en mp3 speler, van 1 of 32GB voor een paar euro extra...al ben ik benieuwd hoe snel dat kaartje uitgelezen wordt als ie vol staat, dat kan ook nogal eens een crime zijn bij langzamere apparaten
FM radio aan boord, wat wil je nog meer.
-> FM transmissie functie (om MP3's over FM radio - in heel wat huurauto's aanwezig - te sturen) veel kans dat het in de chip ingebouwd zit maar niet geactiveerd is,
Oh ja, kroonkurkentrekker niet vergeten :+
Zit Bluetooth op, dus gewoon een autoradio met Bluetooth erin (is ook niet zo duur meer) en rousen maar met die MP3's :). Ik drool alleen al over die standbij tijd :). Ik ben nogal actief, helemaal op vakantie, en dan vergeet je vaak een telefoon aan een lader te hangen. Word soms strontziek vak de smartphone die ik van het werk heb. Dus ik zit hier wel een beetje naar te kijken. :P.
Geen a2dp!! Dus werkt niet.
Mijn android mobiel ken niet eens bellen omdat mijn rom daarin glitcht :S
Er zou ook een dualsimversie van het toestel op de markt moeten komen
Het plaatje onder het bericht doet dat wel vermoeden ja....gezien dat beide dual-sim telefoons zijn...
Komt mooi uit, ik zoek binnenkort nog een super simpel, super lang standby dual-sim toestel dat het een beetje doet....
@buzzin (reactie komt niet helemaal goed)
je hebt inderdaad een Gewone versie en een dual-sim versie. toch mooi om te zien dat dual-sim ook hier steeds meer gemeengoed aan het worden is. nu nog een keer flagships met dual-sim!

[Reactie gewijzigd door skoozie op 11 augustus 2014 14:21]

Lijkt op de nokia 108
pricewatch: Nokia 108 Zwart

Vraag me dan ook af wat hier zo vernieuwend aan is. Elke "dumbphone" heeft een gigantische batterijduur in evergelijking met wat we nu gewend zijn. Om alleen te bellen (en muziek te luisteren) kan met met zowat elke dumphone voldoen. Features als micro usb is wel mooi, dumbphones hebben vaak nog propietaire aansluitingen

Draait overigens op
Operating system: Nokia OS
Software release: Series 30+
Het nieuws is dat Microsoft toch nog een Nokia telefoon uitbrengt zonder Windows Phone. Dus met een ander OS dan van Microsoft zelf.
Dat snap ik maar het nieuws is ook dat de Nokia 130 is uitgebracht. Deze lijkt sprekend op een Nokia 108 en ik vraag me dus af of dit wel echt een nieuw toestel is of dat deze gewoon "rebranded" is vanaf de 108. In het laatste geval zou je eigenlijk dus niet eens spreken van een nieuw apparaat en zou het dus alsnog makkelijk kunnen zijn dat Microsoft nog steeds niet met >nieuwe< hardware zal komen tenzij er WP op staat.
Waarom dan niet gewoon 5 euro meer en een 2000+mAh-accu erin? Dan haal je de 70 dagen, in theorie..
Omdat dat een prijsverhoging van meer dan 20% betekent. In deze prijsklasse is elke euro die je kunt besparen belangrijk, aangezien je doelpubliek bestaat uit mensen voor wie 19 euro al een grote investering is (in ontwikkelingslanden armen, in wat rijkere landen mensen die op zoek zijn naar de goedkoopst mogelijke GSM als reservetoestel).
5 euro klinkt misschien niet veel, maar met deze budget telefoon wordt dan wel 25% duurder.

Daarbij, waarom nog meer dagen. is 36 dagen niet meer dan genoeg.

[Reactie gewijzigd door satoer op 11 augustus 2014 13:46]

Waarom dan niet gewoon nóg 5 euro meer en een 4000+mAh-accu erin?

Je moet ergens een streep trekken. Dit was klaarblijkelijk de "sweet spot" qua prijs, accuduur, gewicht, enzovoort.
Allemaal geldige redenen inderdaad.. Zou wel eens willen weten hoe lang een Nokia 3310 mee zou gaan met een 2500mAh-accu.

Hoewel ik te lui ben zelf het verbruik van dat ding te checken.
950mAh was dat dacht ik. Valt dus wel mee.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True