Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 148 reacties

Er zijn afbeeldingen en details opgedoken van de HP Stream, een Windows 8.1-laptop die voor 199 dollar te koop zal zijn. HP had de details op zijn eigen site gezet, maar de webpagina's zijn inmiddels weer verdwenen.

De HP Stream heeft volgens de details die op de site van HP stonden en die MobileGeeks als eerste opmerkte een 14"-scherm met een resolutie van 1366x768 pixels met een typische maximale helderheid van 200 nits. De laptop draait op een AMD A4 Micro-6400T-processor, een quadcore op 1,6GHz. De apu bevat ook Radeon R3-graphics. Het werkgeheugen heeft een maximale grootte van 2GB.

De laptop heeft geen hdd aan boord, maar moet het doen met intern flashgeheugen met een capaciteit van 32GB of 64GB. Als aansluitingen heeft de laptop een hdmi 1.4-uitgang, twee usb 2.0-poorten en een usb 3.0-aansluiting. De laptop weegt 1,75 kilo en heeft een 32Wh-accu.

Het is onbekend wanneer de HP Stream uitkomt en of hij ook in Nederland beschikbaar zal komen. De Amerikaanse prijs is 199 dollar, wat gewoonlijk uitkomt rond 200 euro. Mobile Geeks noemt ook nog een duurdere versie, met full-hd-scherm en touchscreen.

De laptop van HP komt niet als een verrassing: Microsoft sprak eerder over een laptop met een prijskaartje van 199 dollar. Dankzij goedkope laptops wil Microsoft Windows beter laten concurreren met Googles Chrome OS.

HP Stream

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (148)

Paul Thurrott heeft hier een hele aardige vergelijking over geschreven:

Brace yourself: It looks almost exactly like a Chromebook.
[/i]
This probably shouldn't have been surprising. But a leaked specification sheet for the HP Stream provides a nice rundown of the device, and lets us compare it to a very similar offering from the same company, the HP Chromebook 14. And you may be somewhat surprised by the results

So What Does a $200 PC Look Like?

[edit: url aangepast]

[Reactie gewijzigd door Herautr op 19 augustus 2014 09:21]

Die HP met 8.1 komt er dus beter uit voor minder...mooi. Vind chromebook sowieso helemaal niets.
hier denken ze precies dat een laptopke van 199 hetzelfde kan dan ne van 999
NATUURLIJK is dit ding traag en kan niet gamen of foto/videobewerking fatsoenlijk uitvoeren... duh
Tuurlijk is deze laptop traag, maar een probleem hoeft dat niet te zijn.
Ooit gehoord van de nieuwe oude terugkerende trend genaamd Remote desktops?
HDMI. Wi-Fi.
Citrix/VMDesktops?

De Chromebook was al een top optie, maar door ChromeOS , lastig zakelijk.
Met Windows 8.1, USB 3.0 kan je een eenvoudig een USB dock gebruiken.
http://www.displaylink.com/for-business/
Hiermee kan je alle pheripials (inc de huidige) op elke laptop aansluiten.
(ook oudere USB 2.0)
windows 8.x kent deze drivers al standaard.
Dan maakt de kwaliteit van je beeldscherm ook niet meer uit, of zelfs je resolutie.
Je prikt er gewoon een goed full HD scherm op, je geeft zo'n 500 minder uit aan je laptop, dus een goed scherm kan er wel vanaf.
Goede muis en keyboard, en je bent klaar.

Nu run je Citrix gewoon via Wi-Fi lan via de USB dock., en mocht je offline access nodig hebben.
Dat kan XenApp al een tijdje, op Windows only.
Dit is een top device, op papier.

Teacup hieronder wijstte heel terecht op de Wi-fi chip, de USB 3.0 dock heeft LAN aansluiting :)

[Reactie gewijzigd door weeraanmelden op 19 augustus 2014 14:10]

Niet om af te zeiken hoor. Maar laten we dan eerst vaststellen of deze laptop fatsoenlijke Wifi heeft. Wifi wil nog al eens een ondergeschoven kind zijn in configuraties, zeker als op de kosten moet worden gelet. Dit is geen vooroordeel naar de 200 dollar hardware, maar ik betwijfel of deze laptop gepositioneerd wordt om continue remote desktops te draaien.

Doet niets af aan het feit dat je verder helemaal gelijk hebt en het een slimme manier is om lichte configuraties te by-passen ;). Naast de wifi benadering is het hangen aan een bedraad netwerk misschien ook wel een optie. Als zal het in deze prijsklasse wel handjes vouwen worden voor de aanwezigheid van een RJ045 poort.
Check, gigabit ethernet zit in de universal USB Dock.
(en DVI, en HDMI, dual screen) en 5 usb 3.0 poorten en aparte line-in en line uit.
Dat USB gaat nog eens groot worden :)

[Reactie gewijzigd door weeraanmelden op 19 augustus 2014 14:09]

Heel mooi, hierbij vaststellende dat een interessante toepassing aan het ding is toegevoegd. Laat HP het niet merken, wordt de laptop vast duurder van. De port replicator bijvoorbeeld (weet niet of je die op het oog had) kost natuurlijk ook al iets, op de site staat ze voor 209 Pond (incl. VAT). Maar is waarschijnlijk universeler te gebruiken dan alleen met deze laptop.
Ik had laatst een asus met een 5400 rpm schijf erin. Deze deed er 1 min over om op te starten naar Windows 8.1. Ik weet niet hoe snel dat flash is, maar ik hoop toch echt sneller dan dit.
De recentere ssd doet er ong. 15 sec over.

Edit: Hiermee bedoel ik van knopje indrukken tot aan het werk kunnen. niet inloggen op windows.

[Reactie gewijzigd door jessy100 op 19 augustus 2014 14:10]

Flash is niet exact hetzelfde als een ssd.
Kleiner, goedkoper maar ook trager.
Weet niet hoe groot Windows 8.1 is, maar je zal niet heel veel van je 32GB overhouden lijkt me zo.

Even opgezocht:
Benodigde beschikbare schijfruimte: 16 GB (32-bits) of 20 GB (64-bits)

Edit: Toegevoegd dat dit benodigde schijfruimte is; niet wat je overhoudt na installatie.
Speciaal voor mad_max234: de bron is (uiteraard) de site van MS zelf:
http://windows.microsoft....ows-8/system-requirements

[Reactie gewijzigd door NoUseWhatsoever op 19 augustus 2014 14:15]

Weet niet hoe groot Windows 8.1 is, maar je zal niet heel veel van je 32GB overhouden lijkt me zo.

Even opgezocht:
Beschikbare schijfruimte: 16 GB (32-bits) of 20 GB (64-bits)
Ik heb een tablet met 32 GB, waarvan een vrij groot deel gewoon beschikbaar blijft. Windows 8.1 is redelijk gestroomlijnd t.o.v. voorgaande versies :)
Nou met updates loopt het aantal GB snel omhoog. En ja, je kan daarin opruimen, maar Windows 8 blijft toch groeien.
Met Windows 8.1 is een nieuwe feature geintroduceerd die bedoelt is voor o.a. dit soort doeleinden (eMMC) namelijk Wimboot. De schijfruimte waar in de specs van Microsoft naar worden verwezen houden daar geen rekening mee.

Met Wimboot start je de Windows installatie vanaf het .wim-bestand net als het booten van VHD. Het is dus een feature van de bootloader.

Een .wim-bestand is compacter. Denk aan 4 GB voor een complete Windows-installatie.

Voorwaarde voor Wimboot is dat de bootschijf geen bewegende onderdelen heeft. Wimboot maakt gebruik van het effect dat bij Flash geen schijfkoppen hoeven te bewegen wat een negatief effect heeft op latency.

Ik neem aan dat deze laptop ook van Wimboot gebruik maakt.
Meer info over Wimboot: http://technet.microsoft.com/en-us/library/dn594399.aspx

[Reactie gewijzigd door RolfLobker op 19 augustus 2014 20:57]

Weet niet hoe groot Windows 8.1 is, maar je zal niet heel veel van je 32GB overhouden lijkt me zo.

Even opgezocht:
Beschikbare schijfruimte: 16 GB (32-bits) of 20 GB (64-bits)
Bron? Want je cijfers komen wat vreemd over, denk dat je bij ander apparaat heb gekeken. Win8.1 kan tegenwoordig <5Gb schrijfruimte in beslag nemen, ex backup partition. .

En beschikbare schijfruimte van wat? 32GB versie of zo?
En 64bit versie van win8 is groter dan 32bit, vreemd dat je bij 32bit minder beschikbaar is dan bij 64bit.

Kloppen dus aantal zaken niet helemaal volgens mijn met je getallen!

[Reactie gewijzigd door mad_max234 op 19 augustus 2014 12:58]

Als ik de cijfers van mijn Asus T100TA transformer bekijk, kloppen zijn getallen wel redelijk goed. Met de default Win 8.1 64bit installatie hield ik 15,x GB over van de 32GB.
En daar komt een paar gigabyte aan updates per jaar bij...
Ik vermoed dat het hier zal gaan om een gestroomlijnde versie van Windows die beter moet kunnen werken op dit soort Chromebook-achtige apparaten met weinig opslag. Veel ruimte zal er niet zijn, maar Microsoft zal het in ieder geval wat comfortabeler laten passen denk ik.
daarom heet het ook een ''stream'' laptop oftewel je kunt/zal dan dingen naar je laptop kunnen streamen...
Weet niet hoe groot Windows 8.1 is, maar je zal niet heel veel van je 32GB overhouden lijkt me zo.
Het is een keuze om cloud-afhankelijk te zijn.
Er zitten daar ook een aantal flinke voordelen aan.
Zoals deze aanschafprijs.
D kans voor MS om OneDrive te pushen en meer mensen aan een live account te krijgen! (ook een bron van inkomsten)
Focus voor deze laptop is goedkoop, lijkt me dus vrij aannemelijk dat dit niet de snelste zal zijn. Maar goede kans dat hij ook erg weinig stroomverbruikt en een goede slaapstand heeft zodat je het niet zo erg merkt dat het leze / schrijven van de interne flash opslag niet al te snel is.
Waarschijnlijk wordt in deze laptop eMMC gebruikt
Straks ga je nog beweren dat flash geheugen geen solid state geheugen is?
Flash kan goedkoper en trager zijn, maar dit hoeft niet. Kijk naar het Flash-geheugen in Apple notebooks, dit is significant sneller dan normale SSD's.
Een ultrabook moet volgens de specificatie zelfs binnen 5 seconden opstarten vanuit hybernate (S4). Op het moment dat ik de laptop openklap en de kabels voor usb en HDMI heb verbonden met de laptop, is de laptop al start klaar.

Een coldboot (zeer zelden nodig) moet binnen 20 seconden zijn voltooid..

Maar vergeet niet dat de meeste telefoons en tablets ook flash storage gebruiken voor hun internal storage. Dit is echt een mooie laptop om mee te nemen op vakantie en naar festivals. Het enige wat ik in de tekst mist, is of deze laptop WiFi aan boord heeft.

Omdat de laptop Windows draait kun je dus ook normale programma's draaien. Middels een USB stick kun je eenvoudig 32GB storage toevoegen. Voor gamen (anders dan de App store games) is deze laptop denk ik niet echt geschikt..
Het enige wat ik in de tekst mis, is of deze laptop WiFi aan boord heeft.
Uit de link in bovenstaande tekst kan ik het volgende filteren omtrent aansluitingen en connectiviteit:
- N-WLAN
- 1x HDMI
- Bluetooth 4.0
- 1x USB 3.0
- 2x USB 2.0
- SD kaartlezer
Verder nog een 720p webcam, (4) Beats Audio luidsprekers, multitouch trackpad, 100 Gb Microsoft OneDrive cloudopslag inbegrepen.

Edit: In de link wordt ook gesproken over een AMD A4 Micro-6400T quadcore soc die standaard op 1,0 GHz draait met een 'maximum' van 1,6 GHz.

[Reactie gewijzigd door dimitrimissinne op 19 augustus 2014 10:15]

* opcxtreme offtopic : Apple Beats dus ;-)

Met die specs is het een leuk internet station, zeker met die prijs.
Wat koop je tegenwoordig nog voor 200 euro?

[Reactie gewijzigd door opcxtreme op 19 augustus 2014 11:20]

Als ze het apparaat zonder Windows 8.1 hadden geleverd had je de OEM-licentie er nog vanaf kunnen halen en had je deze laptop voor ongeveer 150 gekocht. Nog steeds jammer dat je daar zo weinig keus in hebt aangezien ik met Linux werk.

Zeker omdat deze HP maar 2 GB werkgeheugen heeft. Windows 7 en 8(.1) slurpen daar al gauw de helft van op, terwijl Ubuntu met de classic Gnome shell ("Fallback") met zo'n 300 MB RAM al voldoende heeft en zelfs met een klassieke HDD heel erg vlot werkt. Ik heb dit namelijk nagekeken in het taakbeheer van beide besturingssystemen.

Windows 8.1 wilde al niet lekker draaien op een AMD A4-5000 met 8 GB DDR3, dus verwacht ik niet dat het op deze HP wel lekker zal werken.

[Reactie gewijzigd door Titan_Fox op 19 augustus 2014 11:47]

Je begrijpt toch wel dat je de OEM licensie van Windows HP niet meer dan 10-15 euro zal gekost hebben? Ze kopen er waarschijnlijk miljoenen van in tegen een gereduceerd tarief.
Bovendien verdienen ze de kosten van de Windows licentie voor een deel weer terug met de bloatware die ze voorinstalleren, zoals trials voor virusscanners e.d.

Ik denk dat als HP per licentie 10 euro kwijt is, de schatting al vrij hoog ligt.
En dan nog. Dan heb je voor 200 nog steeds een erg interssant appraat.
Windows knikker je ervan af en je zet er Ubuntu op of een andere smaak.

Zoals hier gezegd zal HP niet meer dan 15 a 20 euro voor een OEM betalen hoor. Vergeet niet dat Microsoft erg graag wil dat HP Windows op de laptop zet.
Voor 200 euro wordt dit echt een killer.

Ik heb hier een HP Chromebook 14, gekocht voor 170 euro op Ebay inclusief 128 GB SD kaart. Draait nu als een zonnetje op Elementary OS. Toetsenbord en trackpad zijn prima, snelheid is meer dan in orde. Accuduur ca 6 uur. Ik vond dit al een super deal.

De Stream zal waarschijnlijk hetzelfde toetsenbord, trackpad en scherm hebben, maar verder betere specs. En dat voor $100 minder! Het is nog even afwachten of er onder Ubuntu geen issues met drivers of hibernate mee zullen zijn, maar dit klinkt voor mij als een onvoorstelbare prijs/prestatie voor een Linux "ultrabook". Laat maar komen!

[Reactie gewijzigd door j0ris57 op 21 augustus 2014 16:18]

Volgens mij kun je gerust aannemen dat WiFi standaard is ;)
Ja er zijn al jaren geen laptop op markt gebracht zonder. Zelfs als dat je mag verwachten dat er geluidskaart inzit tegenwoordig.
De berichtgeving hier is wat korter dan op andere websites... ja je krijgt wifi en bluetooth, iig volgens het artikel waarop het artikel hier op tweakers is gebaseerd.
Waarom zou je een laptop meenemen naar een festival??
mijn pc star op in 8 seconden (koude start-up)
Hier een HP elitebook 850, die doet er vanuit uit stand 10 sec over.
@ Titan_Fox: Ja, we weten nu wel dat je pro-Linux en anti-Microsoft bent. Maar mag het wat minder fanatiek a.u.b. ;)
Dus pro-Microsoft en anti-Linux is blijkbaar wel oke ?
Hoezo, meten met twee maten ...
Dat de opstarttijd minder belangrijk is, blijft ongeacht het OS staan. Snel opstarten is leuk, maar er zijn mensen die hun laptop niet eens 1 keer per dag opstarten, maar gewoon laten hibernaten. Dat is met het geringe verbruik een heel aardige oplossing.
Ik heb hier een asus t100 en die doet ongeveer 5sec over een cold boot.
Voor wat mailen en surfen lijkt dit een ideale laptop.
Sinds Windows 8.1u1 is het, vind ik, fijn werken met windows 8.
Dat is geen cold boot. Dat is is hooguit met een hybernated kernel maar 5 sec lijkt meer op connected standby. Wil je echt cold boot testen dan moet je hem echt down brengen:

Windows+R en dan commando: shutdown /s /t 0

Normaal als je bij de Asus T100 op power drukt gaat de pc/tablet naar connected standby. Dit is dus wat anders dan standby of hybernate. Alles wordt is super zuinige modus gezet maar hij houd bijvoorbeeld de wifi verbinding voor notificatie. Vanuit die stand is na een druk op power ook de tablet vrijwel meteen beschikbaar, vergelijkbaar met tablets met een ander OS.

Als ze dit met die HP ook doen, en waarom niet want is een Windows 8.1 feature, dan is het ding altijd meteen beschikbaar wat erg prettig is. Overigens is dat ook de reden dat de Asus T100 een 32 bit versie van Windows heeft omdat de 64 bit versie connected standby niet ondersteund (tenminste toen niet, weet niet hoe het nu is).

Wel jammer dat ze in die HP geen Baytrail Atom hebben gezet, ik denk dat die betere prestaties levert dan een AMD A CPU. Alleen grafisch is die AMD mogelijk beter alhoewel de nieuwe Atoms bij lange na niet zo slecht zijn als de oude, full HD afspelen is geen enkel probleem.
Cold boot in 5 seconden is misschien wat overdreven, maar mn oude asus netbook 1201n boot ook gewoon in 10 seconden windows 8.1. Dus zn asus t100 zal er niet ver van af liggen.
Heb je een SSD in die netbook? Met een Eee PC 1005PE met Windows 7 haal ik dat bij lange na niet, ondanks een Crucial M4 SSD en 2GB geheugen. Eerder 30 sec tot een minuut. Ik heb wel "Boot Booster" uit staan, want die deed het de helft van de tijd toch niet omdat ik dual boot tussen Windows 7 en Ubuntu Trusty Tahr. Verlies dus wel een beetje tijd in de BIOS en in GRUB bij het starten.

Overigens speelt Windows 8.1 speelt ook een beetje vals, zodra hij gebruiksklaar is zijn op de achtergrond nog allerlei opstart acties gaande die gewoon uitgesteld zijn. Dit is bijvoorbeeld anders dan Ubuntu, daar is zodra je het kan gebruiken ook alles klaar en is er geen activiteit meer.
Stock hdd + boot booster en Windows 8.1
Overigens elke Windows versie laadt nog zaken die in je opstart map staan. Maar je kan je laptop al wel gebruiken en daar gaat het om.

Mogelijk vertraagt de dual boot jouw netbook.
Waarom zou je berhaupt dual boot installeren op een netbook?
Omdat er een aantal tooltjes zijn onder Windows 7, zoals bijvoorbeeld root kits voor de PRS-T1 e-reader en de tools voor installeren van Finless en stock ROMs op m'n MK808B maar andere tooltjes weer veel prettiger werken met Ubuntu zoal adb en fastboot waar je met Linux nooit driver problemen hebt en deze tools gewoon uit de repository van Ubuntu komen. Ook de TF300 brick proof nvflash tools werken met Linux.

Kortom soms Windows 7 omdat fabrikanten doorgaans alleen updates en hulp programma's leveren voor Windows en OSX en Linux omdat daar veel betere android, patch en scripting tools voor zijn.

Overigens dat is mijn Netbook, mijn T100 is gewoon Windows 8.1 stock Asus. Als ik power indruk en bij loslaten een stopwatch starr koste het bij mij 19 sec voordat ik het metro start scherm zie vanaf volledig shut down. Na 7 sec heb ik nog steeds het Asus logo met draaiend cirkeltje.
ok, ja dan is dualboot wel handig.

Toch vreemd dat jou T100 er 19 sec over doet.
Wellicht is er wat anders aan de hand.
Windows 8 boot stock al sneller dan Windows 7, dus zo onmogelijk is dat niet.
Ik heb het even nagemeten en na een shutdown /s /t 0 deed hij er 7sec over.
Dacht dat het langer was maar zal het thuis eens uitproberen. Ik reboot de T100 eigenlijk nooit, alleen met updates en dan duurt het natuurlijk sowieso langer.
Mijn elcheapo HP laptop doet er wel langer over met alles wat erop staat, maar erg vind ik het niet. Meestal staat ie in standby en bij een reboot heb je toch altijd updates en duurt het soms 10/15 minuten. M.i. niet zo'n probleem als ik weet wat ik heb betaald :).
Heb hier een HP sleekbook van 380 euro met A4- 4355 en die doet ongeveer 15sec over een coldboot. Dat is ook vrijwel enige wat die snel doet, verder is behoorlijk trage cpu, mijn 5 jaar oude Athlon m320 is sneller en voel je duidelijk. :D
Is dit cynisch bedoeld of meen je het. 1 min. opstarttijd van W8.1 met een HDD van 7200rpm is m.i. nog redelijk. Al ligt het er wel aan wat je mee op laat starten.
De laptop van een vriend van mij start in ongeveer 12 seconden op met een 2,5 inch 5400 rpm harde schijf. :? Ik weet niet hoe dat zo snel kan, want met een SSD haal je maar een paar seconden ervan af. Hij heeft wel ingesteld dat de laptop automatisch inlogt, dus dat bespaart misschien wat tijd. Een SSD zou eigenlijk in 3 seconden moeten opstarten om 4 keer zo snel te zijn. :P
Dit is net zoiets als de PS4 die spellen met een SSD niet eens zo veel sneller start dan met een harde schijf. Het verschilt natuurlijk per test. Soms is een SSD 10 keer zo snel en soms 1,5. Het ligt meer aan het aantal bestanden die geladen moeten worden vanwege de access time.
Ik had laatst een asus met een 5400 rpm schijf erin. Deze deed er 1 min over om op te starten naar Windows 8.1. Ik weet niet hoe snel dat flash is, maar ik hoop toch echt sneller dan dit.
Normaal zal je de laptop niet opstarten maar uit hybernate laten komen en dat gaat veel sneller.
En wat wil jij precies doen in ca 45 seconden tijdswinst dat je laptop sneller opstartte?
Ik zie zelf geen voordeel dat een laptop 45 seconden sneller opstart.. het is niet dat je heel veel kan doen in die paar seconden..
Erg leuk concept. Leuk voor studenten. Maar
De laptop heeft geen hdd aan boord, maar moet het doen met intern flashgeheugen met een capaciteit van 32GB of 64GB
hoe moet je het OS draaien? Van de flash card af draaien? Lijkt me lastig als het voor de pc wat zwaarder wordt met applicaties. Of is het toch een chromebook-achtig idee?

Het heet wel 'stream' dus toch wel een chromebook-idee achtige laptop?

Google geeft ook geen uitsluitsel:
http://www.technobuffalo.com/2014/07/14/hp-stream-microsoft/

http://www.theverge.com/2...ce-assault-on-chromebooks

wel meer info in de links over de strategie van Microsoft :)

[Reactie gewijzigd door Schnitzel op 19 augustus 2014 09:19]

Zou wel een goede laptop zijn om Chrome OS op te zetten. Dat neemt minder dan 1 GB van je Flash geheugen in beslag. Voor Windows 8.1 heb je het al snel over 8GB.

Ik denk dat je het met deze specs toch vooral hebt over een laptopje-voor-op-de-bank. Misschien ook op schoolbanken. Dat is in ieder geval het domein waar Chrome OS uitblinkt. Ik weet alleen niet hoe makkelijk het zou zijn om Windows eraf te gooien en Chrome OS erop te zetten. Maar ja, we zijn allemaal tweakers hier.

Laptopje oogt in ieder geval leuk. Weet niet hoe het zich qua specs verhoudt tot de Chromebooks die nu te krijgen zijn. Accuduur, prestaties, etc.
Laptopje oogt in ieder geval leuk. Weet niet hoe het zich qua specs verhoudt tot de Chromebooks die nu te krijgen zijn. Accuduur, prestaties, etc.

Deze laptop is EUR 100 goedkoper dan de vergelijkbare chromebook van HP (de HP Chromebook 14).

De specs van deze Windows machine zijn echter wel iets beter, nl:
Een quad core 1.6 GHz AMD A4 Micro-6400T ultra-low 4.5 in plaats van een Celeron 2955U en 32GB of 64GB eMMC storage in plaats van 16GB.
4 GB denk ik als er gebruik wordt gemaakt van WIMBoot
Maakt dat updates van windows update ook compacter? Anders zit je spul alsnog zo vol...
Goeie vraag, ik lees er niets over terug.
Wellicht iets voor de tweakers redactie om hier wat aandacht aan te besteden?
Waarom zou je in godsnaam hier Chrome OS op willen installeren? Koop dan gewoon een Chromebook.
Ik geloof dat de tijden vervlogen zijn dat je hier kon zeggen "omdat het kan". Of zelfs "omdat het moeilijk is".

Het mag verder wel duidelijk zijn wat de voordelen van Chrome OS zijn tov Windows on bepaalde use cases.

Verder kun je wellicht een voordeeltje in prijs/prestatie halen, zoals Herautr hieronder betoogt.
Ja, flash ~= hdd. Je kan flash als een soort HDD zien en daar kun je alles van afdraaien. (in principe is het gewoon een kleine SSD die in de laptop zit)

[Reactie gewijzigd door SeenD op 19 augustus 2014 09:19]

Ik ga er vanuit dat met 32/64 GB flash geheugen de install van windows de kleine variant is van 4 GB geloof ik? Weet iemand dit?
ik neem aan dat er de volledige versie van windows 8(.1) op komt te staan. wat dus redelijk wat van het geheugen vult.
Dat valt dus wel mee, een volledige windows 8.1 install kan dus onder de 4GB!
Vanaf windows 8.1 kan er gebruikt worden gemaakt van WIMBoot. Vreemd genoeg krijg ik bij het zoeken op wimboot op tweakers.net geen hits. Hier nog wat meer info

Het lijkt erop dat deze laptop aan de voorwaarden voldoet, waarbij ik er dan vanuit ga dat hij EUFI bios heeft.

WIMBoot is available for client editions of Windows 8.1 with Windows 8.1 Update only (not server versions). All architectures are supported, including amd64, x86, and ARM. Some enterprise deployment tools do not support WIMBoot.

WIMBoot is available only for UEFI-based PCs running in UEFI mode (legacy BIOS-compatibility mode isn't supported).

WIMBoot is supported for solid-state drives and eMMC (Windows HCK compliant) drives. WIMBoot isn't supported on traditional drives that contain rotational components, or on hybrid drives that contain both solid-state and rotational drive components. WIMBoot works by taking advantage of the capability of solid-state drives to access different areas of the hard drive quickly.


Edit
Blijkbaar was mijn post niet duidelijk. Ik heb het niet over een beperkte windows 8 install, maar een volledige install die echter veel minder ruimte nodig heeft op je HD.

[Reactie gewijzigd door drakiesoft op 19 augustus 2014 10:18]

Hahaha, GeoWorks Ensemble was een grafisch OS met uitgebreid officepakket van begin jaren '90, van enkele MB's groot (ik meen 5 of 6 MB). Mooi compact geprogrammeerd in Assembly. Helaas is het ten onder gegaan in het MS geweld. Helemaal verdwenen is het niet, het bestaat nog steeds onder de naam Breadbox Ensemble: http://www.breadbox.com/index.php
Ja duh. Kom je nou met een os van 25 jaar geleden aanzetten?
Maar goed retro os zijn cool :-)
Een volledige install van Windows 8.1 neemt niet heel veel ruimte in beslag. Mijn huidige disk is nu volgepropt met programma's, maar dit was een testbuild van Windows 8.1, waarbij er 'slechts' 9GB gebruikt werd. Natuurlijk, bij 32GB flashgeheugen is dat al gauw ~28% van je beschikbare ruimte. Tegenwoordig heb je ook nog de cloud, USB sticks e.d., en aangezien je hier geen krachtige programma's kan draaien (lijkt mij), zal dit voornamelijk voor surfen en office gebruikt worden.

De lage prijs lijkt mij trouwens ook te kunnen komen door Bing in Windows te integreren.

Zolang de accuduur in orde is en de prestaties niet 'ondermaats' zijn, kan dit erg interessant zijn.
Na n jaar is mijn windows folder gegroeid naar 26GB met bijna 12GB in de WINSXS folder waar dus alle updates bijgehouden worden... dus enkel windows en nog niet eens de programs folder meegerekend, dat lijkt mij niet echt werkbaar als je maar over 32GB flash beschikt.
Ik heb zelf een Asus T100TA, tablet/laptop. Ook met 32gb opslag, en het is idd erg karig. Het lukt, maar allemaal net-net.
De grootte van de WinSXS map is vertekend. Veel van de bestanden zijn namelijk hardlinks naar bestanden die op dat moment in gebruik zijn in Windows.
Windows Updates worden ook niet in WinSxS opgeslagen maar in de map C:\Windows\SoftwareDistribution. Om ruimte vrij te maken kun je de update bestanden via de geigende tools verwijderen.
Hoeft niet direct een full 8.1 te zijn. Hadden ze onlangs niet aangegeven bij MS dat ze geen probleem zouden hebben als WP ook op andere devices zou werken? Misschien zien we hier wel de eerste iteratie van een notebook met WP8.1...

Dat zou dan wel degelijk een Chromebook concurrent worden.
Ben benieuwd wat de beperkingen zijn. Geen games of videobewerking, maar wel bijvoorbeeld aangifte doen. Het kan nog wel eens een groter succes worden als Chrome Os.
Ik heb er zo mijn twijfels bij. De netbooks zijn ook nooit populair geworden gebleven, nu is dit laptopje wel een slag groter, maar het scherm is nog steeds vrij beperkt en de processor is ook niet erg indrukwekkend. Daar komt bij dat je met 32GB opslagruimte net genoeg ruimte hebt voor Windows en Office, en dan zo ongeveer al een USB stick moet gebruiken om uberhaupt je documenten nog op te kunnen slaan - of Office 365 gebruiken, maar dan ben je snel net zo afhankelijk van een internetverbinding als bij Chrome OS.

Ik gok dat de gemiddelde consument zich ook nog de netbooks herinnert, en hier snel van afziet. Ik zou zelf in elk geval liever honderd euro meer uitgeven en een krachtigere laptop halen.
Een Netbook was traag vanwege de hdd.
Deze HP heeft flash geheugen en zolang je er geen zware taken op uitvoert zal deze echt niet traag aanvoelen. In ieder geval een stuk sneller dan elke willekeurige laptop met een hdd.
Flash geheugen hoeft helaas niet altijd supersnel te zijn: het is geen SSD, en hoewel je lage access times hebt, kan de throughput alsnog lager liggen dan bij een HDD. Vooral in het geval van het 32GB model, waar het aantal geheugen-chips waarschijnlijk laag ligt en logischerwijs de prestaties ook minder zijn.

Daarnaast waren netbooks om diverse redenen traag, en de HDD was daar slechts een klein onderdeel van: te weinig werkgeheugen, trage processoren, en uiteraard de ingebakken videokaarten. En dat zie ik hier niet hard aangepakt worden: maximaal twee GB werkgeheugen, wat waarschijnlijk ook nog eens gedeeld wordt met het videogeheugen betekent dat je er echt weinig kan doen, zelfs als de CPU snel zou zijn, wat'ie niet is.
Juist die lage access time is belangrijk. De doorvoersnelheid boeit niet zoveel. Dat staat alleen leuk in benchmarks. Het zal misschien iets trager aanvoelen dan een ssd, maar nog lang niet zo traag als een hdd.
De AMD A4 Micro-6400T is ook meer dan sterk zat voor lichte taken.

De 2GB geheugen heb ik overheen gelezen. Dat is inderdaad wel te weinig.
Dat is een veel te generieke uitspraak om zomaar te maken: wat als ik een groot bestand wil openen? Wat als ik een film wil encoderen? Wat als ik mijn RAW foto's wil bekijken? Ja, voor sommige toepassingen is de access time erg belangrijk, maar voor genoeg andere toepassingen is de throughput net zoveel van belang. De realiteit ligt ergens in het midden, en dan is het verschil qua gebruikservaring tussen traag flash geheugen en een snelle HDD erg klein.

Nouja, met dit verschil dat je een trage HDD kan vervangen door een snelle SSD (wat mijn vrij oude laptop ook behoorlijk geholpen heeft). En laat dat nou net niet mogelijk zijn met ingebakken flash-opslag. Nee, ik zie het bepaald niet als overtuigend verkoopargument.
foto/video bewerking valt bij mij niet onder 'lichte taken' ;)
Natuurlijk zijn er betere laptop's, maar jij stelt dat dit net zo'n fiasco is als de vroegere netbooks en dat is het niet. Deze start namelijk wel snel op en is verder snel genoeg voor tante Mien die even een e-mail wil typen of op internet een nieuw kookrecept op wil zoeken.

Tablets zijn toch ook geen fiasco geworden. Die hebben nog veel tragere hardware.

[Reactie gewijzigd door wappiewappie op 20 augustus 2014 09:32]

Een Netbook was traag vanwege de hdd.
En de erg slome Atom chip. Vooral grafisch was die ver onder de maat. Een moderne "Netbook" is de T100 met een veel betere Atom chip en veel betere batterij duur. Ze waren begin dit jaar niet aan te slepen dus er is zeker een markt voor.

(M'n oude Eee PC met Windows 7/Ubuntu dual boot gebruik ik trouwens ook nog heel vaak, dus ook die zijn zeker nog zeer bruikbaar voor bepaalde toepassingen).
De chromebooks zitten wel in de lift volgens mij.
Maar zou zelf ook wel 100,00 meer uitgeven, maar voor 150,00 niet denk ik.
Als W8 met Office op 10GB zouden zitten, zou je 22 GB overhouden wat meer dan genoeg is om offline dingetjes te doen. Want zware GB applicaties draai je hier toch niet.
Desnoods kun je daarnaast nog wel een USB stickie voor films/muziek gebruiken.
uiteraad geen games, voor de facebookende medemens is het een leuk alternatief. wss zal office er ook wel op kunnen draaien. dus HTK taken.
Je kan op een A8 6410 aka Beema ingeplugd op 1080P op low Fallout spelen met 35~40fps. Hoewel dit iets lagere kloksnelheden heeft en het geheugen waarschijnlijk volloopt.

Dit is geweldig voor een goedkope laptop veel beter dan de celeron rotzooi die het lage segment nu vult voor mensen die meer willen dat een Android OS.
Mooi mooi.
Enkel die 199 dollar == 199 euro conversie is weer zo'n typisch klucht he.
Zou rond de 170 euro ofzo moeten zijn.

Maar het is wel een mooi product. Laptop functionaliteit tegen een cheap tablet prijs. Vind ik zeker interessant. Typ maar eens snel wat tekst uit ofzo op een tabletje.
Zet hier een Office 365 ofzo op, en je bent dubbel zo productief als een tablet van dezelfde prijs.
En meer heb je niet nodig voor gewoon wat mail/internet en typwerk.
vadertje staat wil ook wat
Amerikaanse prijzen zijn eigenlijk altijd zonder btw ect.
Best wel goede prijs voor zo'n apparaat. Zeker als je weet dat je er 2 jaar 100GB OneDrive opslag bij krijgt.
En is je machine nog bruikbaar daarna of moet je dan 24euro per jaar betalen voor het aanhouden van dezelfde opslag?

Ik houdt liever mijn persoonlijke data bij mezelf, in plaats van dat ik het stal ergens anders, en daarmee afhankelijk ben van internet en het bedrijf voor toegang tot mijn data. Ondanks de voordelen van wereldwijde synchronisatie, toegang vanaf elke pc en minder energie kosten.
Waarom zou je machine niet meer bruikbaar zijn als je gratis 100 GB OneDrive opslag vervalt? Als dat gebeurd kan je gewoon niks meer toevoegen aan OneDrive totdat je er genoeg vanaf haalt en weer onder het limiet zit.
Het probleem zit niet (slechts) in het gebrek aan opslagruimte, maar in de tijdelijkheid van de opslag.

Als je na 2 jaar niet meer je eigen bestanden kan beheren zonder te betalen.
Dit is gewoon een goede actie. Ze concurreren met Chromebook waarbij MS mogelijk toch de edge heeft en mensen liever deze kiezen dan een Chromebook. Nu moet je echter geen patches krijgen zoals van de week, dan ben je lost.

En ja, dit apparaat is ook gericht op continu online, zonder netwerk heeft deze laptop maar beperkte functionaliteit. Je kunt niet al je documenten meenemen.

Overigens kan er wellicht wel extra 64 GB SD kaartje in.

Chromebook versleuteld de SD overigens niet en dat is een dikke FAIL. Een voordeel van de Chromebook ten opzichte van de *standaard* Windows laptop is dat de schijf versleuteld is en dus veilig bij diefstal. Bij een normale Windows laptop is dit niet standaard en vaak ook niet zomaar mogelijk.

Zoals eerder opgemerkt kun je deze laptop zakelijk ook goed als thin-client gebruiken.
En ja, dit apparaat is ook gericht op continu online, zonder netwerk heeft deze laptop maar beperkte functionaliteit. Je kunt niet al je documenten meenemen.

Overigens kan er wellicht wel extra 64 GB SD kaartje in.

Chromebook versleuteld de SD overigens niet en dat is een dikke FAIL. Een voordeel van de Chromebook ten opzichte van de *standaard* Windows laptop is dat de schijf versleuteld is en dus veilig bij diefstal. Bij een normale Windows laptop is dit niet standaard en vaak ook niet zomaar mogelijk.

Zoals eerder opgemerkt kun je deze laptop zakelijk ook goed als thin-client gebruiken
Hoezo is deze laptop gericht op continu online? Hij is prima offline te gebruiken door de Windows 8.1 licentie. Mocht je als Enterprise gebruiker zo graag encryptie willen, dan kan je toch een update maken naar Windows 8.1 pro? Dan kan je de ssd beveiligen met bitlocker.
Omdat je op een kleine harde schijf nooit al je bestanden bij je kan hebben. Je kunt er wel werk op verrichten, net als op de Chromebook overigens, maar vaak zul je eerst even online moeten zijn om de bestanden op te halen waaraan je wilt werken.
Ik ben het niet eens met je aannamen, voornamelijk omdat je denk ik niet inziet voor welke doelgroep deze laptop bedoelt is.

Zelf ben ik al een lange tijd een verkoper (als weekend baan) in een elektronica winkel en de opkomst van de ipad, netbook en ultrabook meegemaakt en veel verschillende devices.

De tablet markt is onderhand alweer verzadigd en ik merk steeds meer dat klanten opzoek zijn naar een laptop/tablet waar ze gewoon hun werk op kunnen verrichten (vooral voor scholieren zijn dit producten erg in de smaak). Zelf ben ik daar ook een van. Ik was paar jaar geleden op zoek naar een tablet waar ik mijn verslagen met een normaal office pakket kan maken, aantekeningen gemakkelijk op gemaakt kunnen worden, films en apps voor vrije tijd en volledige usb ondersteuning. Kwam toen op de surfaceRT uit en ben daar op de dag van vandaag nog steeds erg over te spreken. Ik neem steeds minder mijn laptop mee naar school(alleen tijdens vakken als het echt nodig is) en zie dat veel studenten dit ook zij gaan doen. De laptop die HP nu heeft aangekondigd heeft veel weg hiervan. Het zijn beide ideale apparaten om je verslagen erop te tikken en met een 64gb sd kaart kan je zeer gemakkelijk je opslag uitbreiden(het opslag pad kan je tevens veranderen naar je sd-kaart).

De prijsklasse is misschien hetzelfde als een gemiddelde Chomebook, maar voor de rest lijken ze totaal niet op elkaar. Dit komt in mijn ogen omdat Microsoft veel meer biedt op OS vlakte.

[Reactie gewijzigd door vali op 21 augustus 2014 20:54]

Eindelijk komt Microsoft met een antwoord (in dit geval via HP) op de Chromebooks. Deze hebben flink wat marktaandeel ingenomen in Amerika omdat ze het daar niet zo breed hebben zoals hier en ChromeOS prima functioneert als browse laptop.

Ben erg benieuwd wat er nog van ChromeOS marktaandeel overblijft als er meer fabrikanten met laptops zoals deze komen.
Flink wat marktaandeel? Ik weet dat sommige bedrijven meldde dat Chromebooks 20% uitmaakte van de verkopen, maar dat heeft zich nog niet vertaalt in marktaandeel. Geen enkel bedrijf zoals NetApps of Statcounter vind het marktaandeel noemenswaardig om Chrome OS los van Linux te noteren, laat staan dat Linux berhaupt groeide...
In deze tijd waar Microsoft aardig achterloopt op marktaandeel bij tablets en smartphones kunnen ze het niet permitteren dat Google marktaandeel wint op de laptop markt. Al pakt Google met ChromeOS maar 1% van de US markt, lijkt mij dat ze dat al teveel vinden.

[Reactie gewijzigd door vali op 19 augustus 2014 14:41]