Microsoft introduceert budgetsmartphone Lumia 530

Microsoft heeft de Nokia Lumia 530 aangekondigd. Het gaat volgens de fabrikant om de Lumia met de laagste prijs tot nu toe. De opvolger van de populaire Lumia 520 krijgt een adviesprijs van iets meer dan honderd euro.

De Lumia 530 beschikt over een 4"-scherm met resolutie van 854x480 pixels. De soc is een Qualcomm Snapdragon 200-quadcore, met kloksnelheid van 1,2GHz. De smartphone heeft geen frontcamera en de camera aan de achterkant heeft een capaciteit van 5 megapixel. Verder is er 512MB werkgeheugen en 4GB emmc-flashopslag, waarbij een micro-sd-kaart voor uitbreiding van de opslagcapaciteit kan zorgen.

Microsoft voorziet de smartphone van Windows Phone 8.1 met Lumia Cyan. De afmetingen van het toestel zijn 119,7x62,3x11,7mm en het gewicht is 129 gram. Verder is er ondersteuning voor hspa+, wifi-n en bluetooth 4.0 en is er een micro-usb-poort. De accucapaciteit bedraagt 1430mAh.

De prijs van het toestel bedraagt volgens Microsoft 85 euro maar dat is exclusief btw, inclusief btw is dat dus 102,85 euro. De adviesprijs van de Lumia 520, veruit het populairste Lumia-toestel tot nu toe, was 179 euro. Dat toestel is inmiddels voor minder dan 100 euro te krijgen. Naast de upgrade van enkele hardware-onderdelen is het verschil met de Lumia 520 onder andere dat de 530 over virtuele navigatietoetsen beschikt.

De Lumia 530 komt later dit kwartaal beschikbaar in Nederland.

Nokia Lumia 530Nokia Lumia 530Nokia Lumia 530

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

23-07-2014 • 11:43

213

Reacties (213)

213
201
137
9
0
39
Wijzig sortering
Misschien omdat ik android gebruik hoor, maar ik snap geen bal meer van die vele Windows Phone 's met type aanduiding ..... Zie door de cijfers de kwaliteit niet meer.....

Nexus 4, nexus 5 is toch een stuk handiger...?

Maar, maybe it' s Just me....

[Reactie gewijzigd door Alexmoorlag op 26 juli 2024 11:08]

je hebt verschillende prijsklasses, namelijk:

5xx serie
6xx serie
7xx serie
8xx serie
9xx serie

dan een paar uitzonderingen
10xx serie (cameraphone)
13xx serie (budget phablet)
15xx serie (flagship phablet)
25xx serie (tablet)

op de plaats van de xx kun je dan de versie van het besturingsysteem invullen:
00 = windows phone 7 (naderhand updates t/m 7.8)
10 = windows phone 7.8 (bedankt @Triogap)
20 = windows phone 8.0 (met updates gdr1,2,3 en 8.1)
30 = windows phone 8.1 (deze heeft dus vanaf de fabriek al de 8.1 update)

[Reactie gewijzigd door capsoft op 26 juli 2024 11:08]

Kijk dat schept wat duidelijkheid.. Had ik zelf ook op kunnen zoeken natuurlijk... |:(
en doordat de hele x30 lijn goedkoper wordt gelanceerd dan de x20 lijn vinden veel mensen dat het geen waardige opvolgers zijn.
de 920 was bij de lancering een stuk duurder dan de 930 nu. zelfde voor 520 en 530.
Ik vind de 630 ook een Faal ja.. Tov de 625 en 620 is het m.i. een stap terug.
Wat is er dan Faal aan de 630 volgens jou?
M.a.w. waarom verkies je de 625/620 boven de 630?
Flitser en front camera. Doordat dat ontbreekt valt de 630 voor velen buiten de boot.
Tja, boeit mij persoonlijk minder.
Goede foto's trek je sowieso niet met een smartphone van deze prijsklasse. Flits of niet verandert daar geen fuck aan.
Wat ik erger vind is het ontbreken van ambient sensor en van het glance screen support. Daardoor valt voor mij de 630 ook af.
Zal wachten worden op de specs van de 730...
Zoals ik al zei, vanwege de prijs verschuiving van de gehele x30 lijn moet je hem dus niet zien als opvolger van de 620 of 625 ;) dan zou je eerder moeten wachten op de 730 (denk ik)
10 = windows phone 7.8 (gereleased met WP 7.8)
Niet correct, de 610 en 710 zijn uitgebracht met WP7.5. De 710 was zelfs de allereerste Windows Phone van Nokia samen met de 800. Nu ik erover nadenk, is er nooit een toestel geweest dat met 7.8 uitgebracht werd. Zou ook raar zijn geweest, want WP8 kwam zelfs eerder uit dan 7.8. 7.8 was slechts een update om WP7 bezitters nog enigszins te pleasen nadat bekend werd dat er geen 8.0 voor die toestellen zou komen.
Ik heb inderdaad ongelijk. De 10 serie is wat een rotzooi. De 810 is een wp8 toestel exclusief van t-mobile in Amerika.
Maar de 510 is een mango toestel die in november 2012 gereleaset is, dus na de introductie van wp8.
Dan heb je natuurlijk ook nog de 25 versies, deze zijn varianten van de 20 series.
Net als de 35, en in de VS heb je ook 21 en 28 varianten. Hiervoor geldt trouwens ook dat het varianten zijn van de X0 versies.
x1x duid niet op Windows Phone 7.8. De Lumia 505 draait Windows Phone 7.8 als default OS, de Lumia 810 draait Windows Phone 8 als default OS.
Eigenlijk is het vrij simpel;

- De 520 en 530 zijn de budgetmodellen
- De 620 en 630 zitten daar een stap boven
- De 720 daar weer boven
- Etc.
Dat zijn de nieuwe, en zoals vorig jaar, als je van 2 jaar bekijkt is het dan nog logisch?

Mvg Alex
Ja:

1XX Dumb phones
2XX - 3XX Asha/S40 feauture phones
5XX - 9XX Lumia smart phones

Onderstaande geld voor de Lumia's, bij de andere zal het ook wel generaties betreffen:
X0X WP 7.0
X1X verschillende wp versies van 7.5 tot 8
X2X WP 8.0
X3X WP 8.1
X4X WP Threshold (Zou ik aannemen).

Het laatste nummer betreft een sub-versie:
Bijvoorbeeld:
525 - een 520 met 1GB geheugen
635 - een 630 met 4G.

Een paar die voor mij gevoel nog een beetje buiten de boot vallen:
10XX Lumia met hoge resolutie camera
13XX Low-end WP phablet
15XX High-end WP phablet
25XX Win RT tablet

[Reactie gewijzigd door Triogap op 26 juli 2024 11:08]

En nu de galaxy's :) Die zijn ook zo handig ingedeeld zeker omdat het android is.
Hahaha ja, ik werd er net op gewezen... 8)7
Nexus misschien... Maar kijk eens naar Samsung, die brengt nog meer varianten van de Galaxy dan Nokia van de Lumia:

- Samsung Galaxy S5
- Samsung Galaxy Round
- Samsung Galaxy Note
- Samsung Galaxy Note Mega
- Samsung Galaxy Ace
- Samsung Galaxy Gio
etc..

Lumia-lijn heeft opzicht nog wel een logica in de naamgeving, hoe hoger het nummer, hoe beter de specs (kunnen afwijkingen inzitten denk ik). Persoonlijk vind ik Samsung verwarrender, Is de Ace beter dan de Gio, of de Fit, of Note.. Help!?

Edit: "Algemene kennis" wellicht dat de Note beter is dan Ace, Gio of Fit.. Gaat om het punt

[Reactie gewijzigd door ronaldo.biertje op 26 juli 2024 11:08]

Heb je ook weer gelijk in.... :)
Als er nu iets duidelijk is, is het toch wel de typeaanduidingen van de Nokia wp toestellen.
Of vind je het systeem van de Samsung Galaxy aanduiding gemakkelijker?
Ik vraag mij wel af of deze telefoon in Nederland uit gaat komen, ook gezien de al lage prijs van de 630 en het "rijke Nederland".
Als ik deze pagina bekijk, lijkt het erop als het model voorlopig nog niet in Nederland beschikbaar is:
http://www.nokia.com/glob...hone/lumia530/localpages/
http://www.nokia.com/glob...a530-dual-sim/localpages/
Nokia NL zelf tweette dit:
Stay tuned! Vandaag is de Lumia 530 aangekondigd. Hou ons in de gaten voor beschikbaarheid!
Daaruit is wel af te leiden dat het toestel naar NL komt. Lijkt me ook logisch gezien de 520 niet heel slecht verkocht hier (als ik om me heen keek dit jaar) :P
Mijn vader van 81 jaar oud heeft een Nokia 520 sinds kort. Gezien zijn leeftijd is dit best een fijne telefoon, niet al te duur en de interface is ook makkelijk bedienbaar met lekker grote iconen. Voor die 99 Euro is het ook best een aantrekkelijk telefoontje. En hij werkt vlot en de accu gaat ook redelijk lang mee. Als ik dat met mijn Iphone 4 vergelijk....
Als je vader nu ook nog office, vpn, remote desktop en zijn windows server 2012 r2 beheert vanaf zijn telefoon dan sta je helemaal te kijken met je iphone 4 :+
Anoniem: 601896 23 juli 2014 11:45
Een goede concurrent voor de moto-E, en prima opvolger van de 520.

In het segment rond 100 euro, zou ik serieus WP8.1 overwegen boven android. Simpel omdat wp, soepeler loopt op lichte hardware.
In de meeste gevallen inderdaad het geval. In geval je voor dat budget een telefoon zoekt zal het waarschijnlijk ook niet om een user gaan die veel van z'n smartphone vraagt dus zal het toch relatief simpele WP een prima gebruiksvriendelijkheid hebben.
Ja de vele conclusies dat:
  • 512MB te weinig is.
  • het ontbreken van een ambient light sensor, een gemis is.
  • 4GB opslag is weinig. (maar waarschijnlijk voor de meeste voldoende, en MicroSD is een goede oplossing als het echt een probleem is)
  • Geen glance screen support.
  • De lage res van 854x480 pixels
Voor mij zijn dat allemaal deal breakers voor wat ik verwacht van een mobiel.
Maar ze zijn niet zo groot dat ze het het toestel onbruikbaar maakt voor de meeste mensen, want de OS werkt en kan het zelfde als wat je op de 930 kan doen.

Zij het wat trager met starten van de os, en laden van Apps, en de beperking van 512MB over 1GB, voornamelijk voor games.

Ik zou mijn zus die weinig met haar mobiel doet met een gerust hart, dit mobieltje adviseren.
Mijn vader zou ik nu de wat duurdere 630 adviseren, puur omdat voor hem het grotere scherm handig is om te lezen, maar hij is zeer tevreden met zijn huidige 625.

Want imho is zeker de UI gebruiksgemak en snelheid over dat van Android een winnende combo.

De nieuwe 630 is de vervanger van de huidige 520 met een groter scherm, en deze nieuwe €530 gaat de nieuwe echte budget Phone worden, van WP8.1.

Persoonlijk denk ik dat dit nieuwe €100 model de doorbraak van WP wel eens zou kunnen zijn, zeker als hij naar rond de €75~85 euro zakt over tijd.

@MAX3400
Voor mij zijn dat allemaal deal breakers voor wat ik verwacht van een mobiel.
Ik zij daarnaast dat ik hem ook prima zou adviseren voor mijn zus bv.

Edit2:
Begrijpend lezen is blijkbaar is voor sommige een probleem, en dat ze na de regel ''Voor mij zijn dat allemaal deal breakers voor wat ik verwacht van een mobiel.'' stopten met lezen.

Ik zeg niet dat ik het toestel slecht vind, ik zeg dat het niets voor mij is, maar dat het zeker nog steeds een prima toestel is voor zijn geld, en dat dit toestel wel eens voor de doorbraak van WP kan zorgen.

[Reactie gewijzigd door player-x op 26 juli 2024 11:08]

512MB te weinig is
Voor wat? Het valt binnen de specs van WindowsPhone. Het geheugengebruik van apps is minimaal als je ze op de achtergrond nog laat open staan.
8GB opslag weinig
Er zit maar 4GB in het apparaat, voor zover ik het kan zien. En dan nog; in tegenstelling tot sommige Android-games, ken ik niet zo heel veel apps op WindowsPhone die "even" een GB willen innemen. Mijn vorige WindowsPhone, die ik dagelijks gebruik voor internet, Whatsapp, 4 mail-accounts en een redelijke hoeveelheid plaatjes (ongeveer 500 foto's in verschillende albums), had nog niet eens 1.7GB in gebruik. Je hebt gelijk dat een SD-kaartje een extra oplossing biedt.
Geen glance screen support
Overhyped feature. Ik heb het niet, ik gebruik het niet en ik weet niet eens wat de voordelen ervan zijn. Ook de grotere broertjes van de 530, zoals de 930, hebben geen glance screen. Is dat dan meteen een reden om een device af te schieten? Heeft iOS of Android een vergelijkbaar iets als "glance screen"?
lage res van 854x480 pixels
Kijkafstand vs. ppi -> geen idee hoeveel mensen zich hieraan houden maar bij normaal gebruik van een smartphone, zal je het onderscheid niet kunnen maken. Verder kan je in veel apps / plaatjes gewoon in- en uitzoomen als je iets een stukje groter wil zien.

Misschien dat ik spijkers zoek op laag water maar de 530 valt binnen alle specs die Microsoft heeft gedefinieerd voor WP8.x. Er zou dus in dagelijks gebruik geen direct nadeel te vinden moeten zijn anders dan wat "cosmetische" zaken die de gemiddelde gebruiker niet eens doorheeft.
Is glance screen niet gewoon die feature dat je je handvoor de senson langs haalt en hij de tijd laat zien? Ik heb op mijn 1520 die feature wel maar zou prima zonder kunnen.
Ja klopt. Glance (of Glimp in het Nederlands) toont de tijd en de onderste rij icoontjes van je lock-screen.

Op zich zou ik prima zonder kunnen en ik heb Glance ook niet gelijk aangezet toen ik vorig jaar de Black update kreeg. Maar ik moet zeggen, sinds ik Glance wel aan heb staan gebruik ik het ook daadwerkelijk. Ik vind het eigenlijk best makkelijk. Ik kan de telefoon uit mijn broekzak halen en gelijk op de hoogte zijn van tijd en aantal mails/whatsapps/etc. zonder dat ik ook nog de vergrendelknop in moet drukken.
Ja klopt. Glance (of Glimp in het Nederlands) toont de tijd en de onderste rij icoontjes van je lock-screen.
In 8.1 kun je ook (bijv) agenda items laten tonen in Glance
Nice :) Dat was nog iets wat ik miste bij Glance. Als ik wou weten wat mijn volgende afspraak is, dan moest ik wel eerst het scherm activeren. Kom maar op met die update! :D
Glimp is ideaal, mits je het juiste type scherm hebt op je mobiel. Bij amoled hoef je slechts die pixels te verlichten die nodig zijn voor de icoontjes van gemiste oproep/sms/w.app etc. Zuinig in energie verbruik dus

Voor andere type schermen kost het veel meer energie om die paar icoontjes op te lichten (bv m`n Lumia920).
Dat is waar. Alleen moet ik wel zeggen dat ik niet echt een groot verschil merk op mijn 920 met Glimp aan t.o.v. Glimp uit.
Glimp is ideaal, mits je het juiste type scherm hebt op je mobiel.
Tja, je zit niet alleen met het type scherm, maar ook met screen memory. Omdat de 930 dat niet heeft, heeft deze geen ondersteuning voor Glimp.
Goed om te weten dat jij geen batterij drain ervaart. Dan ga ik het ook activeren, omdat ik het toch wel makkelijk vindt om zonder extra handeling op de hoogte te zijn.
Het regelmatig gebruik van tap to wake is tenslotte ook belastend voor de accu...
Nee, de sensor registreert alleen wanneer hij in je broekzak zit, dan gaat hij uit.

Zodra je hem uit je broekzak haalt laat hij de tijd zien, kan hij de notificaties laten zien, en één uitgebreide notificatie (bijvoorbeeld de agenda). Ook kun je een tekst naar keuze laten zien (bijvoorbeeld je naam o.i.d.)

De nachtmodus dimt het scherm automatisch zodat het scherm als het donker is niet teveel oplicht. (in geval van LCD)
Er zit maar 4GB in het apparaat, voor zover ik het kan zien. En dan nog; in tegenstelling tot sommige Android-games, ken ik niet zo heel veel apps op WindowsPhone die "even" een GB willen innemen. Mijn vorige WindowsPhone, die ik dagelijks gebruik voor internet, Whatsapp, 4 mail-accounts en een redelijke hoeveelheid plaatjes (ongeveer 500 foto's in verschillende albums), had nog niet eens 1.7GB in gebruik. Je hebt gelijk dat een SD-kaartje een extra oplossing biedt.
Die 4GB zal je alleen voor het OS, mail en sms gebruiken, voor de rest kan je alle apps,muziek en films op je SD-kaart installeren en plaatsen. In mijn ogen lijkt mij de mogelijkheid om er een 128 GB micr-sd kaart erin te steken meer dan genoeg.
Overhyped feature. Ik heb het niet, ik gebruik het niet en ik weet niet eens wat de voordelen ervan zijn. Ook de grotere broertjes van de 530, zoals de 930, hebben geen glance screen. Is dat dan meteen een reden om een device af te schieten? Heeft iOS of Android een vergelijkbaar iets als "glance screen"?
Ik deel hier precies dezelfde mening. Ik had vroeger op mijn lumia 920 ook glance en vond het erg fijn werken, al mis ik het nu totaal niet meer op mijn lumia 930. Ik heb express voor een donkere lockscreen afbeelding gekozen (energiezuinig bij amoled) en met wp8.1 is 1 swype gemakkelijk te zien welke notification ik gemist heb. Hier heb je tenminste de mogelijkheid om ze allemaal te zien, terwijl je met glance toch wel gelimiteerd bent tot 5.
Ik denk niet dat je van een 100 euro toestel meer moet gaan verwachten, zeker daar de prijs in de komende weken wel zal zakken naar 70-80 euro. Dit is gewoon een budget model en daar zijn de specs uiterst geschikt voor. Windows Phone kan hier vlot op draaien, het enige limiet dat je zal hebben is dat sommige games die 1GB vereisen niet werken, maar daar zijn er steeds minder van.
En zeg mij eens ... Wat had je voor die prijs dan verwacht?
Anoniem: 533149 @player-x23 juli 2014 15:57
Duidelijk geen 512 MB toestel vast gehad ik heb de 630 , die heeft maar 512MB maar draait zeer vloeiend , ook veel games ook zoals Perfect shift Asphalt 8 airborn en dat zijn niet de minste games 4Gb is wel erg weinig ik heb dan8GB en een 16GB classe 10Sd kaartje voor mijn games etc en heb ook de OneDrive van 18GB :D , maar de resolutie valt me ook niet erg op en tegen en de sensor mis ik nog het minst . mis wel enkel een flits op men Camera , en ik kom van een High end Android af een Sony Z die veel hoger is kwa specs , dan nu mijn 630 W8,1 is gewoon mooi op een lage resolutie android lijkt wel snel korrelig te worden met lage resolutie's en draait zeer slecht met 512MB een Samsung Gio die draait niet zo vlot ik ook gare samsung met touchwizz :(

Ik had misschien wel een duurder model gekocht als ik geen abo had lopen maar heb de geen spijt van :D en de 635 is het niet waard 3G draait zeer vlot op T-Mobile ;)
naja de 512 mb is gewoon goed want 99 procent van apps werkt gewoon op 512. enkele app en wat games hebben 1 gb nodig maarja echt gamen op een telefoon scherm doen veel mensen ook niet.
de 4 of 8 gb is ook geen beperking meer en was het al niet echt . maar nu kun je apps gewoon op je sd kaart instaleren dus als je veel apps wil instaleren kun je er een sd kaartje inprikken en de meeste toestellen supporten zelfs tot 128 dus opslag lijkt me niet meer een probleem.
Anoniem: 126717 @player-x23 juli 2014 14:29
De enige dealbreaker die ik in de specs zie is het gebrek aan 4G ondersteuning.
Voor de rest is het waarschijnlijk een prima toestel, op het scherm na.
Ik heb een 625, werkt perfect, maar het scherm (resolutie buiten beschouwing gelaten) is slecht afleesbaar in fel licht. Het trekt ook vet van je vingers op een afstand van een meter, althans dat gevoel krijg je.
Voor de meeste mensen zal dit toestel echter meer dan voldoen. Ik ben er happy mee, de geluidsreproductie is prima voor telefonie en muziek, de batterij is niet slecht en de antennes zijn prima.
Wat is er relatief simpel aan Windows Phone? Ik kan alles met Windows Phone wat anderen met iOS of Android kunnen. Navigeren met Here Maps misschien nog wel beter ook, integratie met verschillende Microsoft-diensten als OneDrive, OneNote, Office en Outlook is voor Windows-gebruikers ook een uitkomst.

Je stelt het alsof WP qua diepgang onder zou doen voor de concurrentie.
Het valt natuurlijk niet te ontkennen dat WP nog altijd achterloopt qua aantal apps. En als er al apps zijn hebben ze vaak niet de functionaliteiten die de android en ios apps wel hebben. Je kan dat wel minimaliseren maar het is gewoon een feit. En als je veel google diensten gebruikt is wp zowiezo niet de beste keuze.

Ik snap niet goed waarom dit als off-topic gemod wordt, ik meld gewoon de grote reden waarom mensen niet voor WP kiezen en dus ook niet voor de telefoon.

[Reactie gewijzigd door aval0ne op 26 juli 2024 11:08]

Als je kijkt naar absolute aantallen heeft WP minder apps. Maar gaat het dan vooral om kwantiteit? Android komt om in de apps, maar maakt dat het dan automatisch het beste platform? Installeer je dan meteen al die apps? Meeste apps zijn vaak apps met dezelfde functionaliteit of regelrechte klonen van elkaar.

Als je echter kijkt naar veel gebruikte, populaire apps dan kan WP al heel goed meekomen. Zaken als Whatsapp, Skype en tot aan games als Angry Birds zijn allemaal al verkrijgbaar op het platform.

Ik heb zelf een paar maanden geleden een Windows Phone gekocht, de enige app die niet aanwezig was in de store was die van de NS. Maar gelukkig waren er wel alternatieven voor die dezelfde functionaliteit hadden.
De belangrijkste die ik persoonlijk mis is Ziggo en Sport1 app.
( lekker bakken op het strand en dan sport kijken :P ).
Nu moet ik mijn vrouws ihone 5 inpikken echter ze stapt nu ook over op WP met de 920. Ze vind WP in gebruik makkelijker en beter ( en kan mooiere foto's maken :P ).
Dus dat word dan maar ff tetheren met de iphone via de lumia's :P.
Ziggo komt met een App voor W8 en WP8, als de EU de overname van Liberty Global goed keurt. Want LIG heeft in de WP us store wel en TV app :)
Laten
Ziggo komt met een App voor W8 en WP8, als de EU de overname van Liberty Global goed keurt. Want LIG heeft in de WP us store wel en TV app :)
we het maar niet hebben over de Ziggo w(p)8.(1) apps ze zeiden tegen mij dat ze ER hard mee bezig waren maar dat waren ze ruim 2 jaar terug ook al hoop er maar niet op grafziggo 😈. Ik mis een tweakers app!!!
Maar LB heeft al een app. ZE hoeven allen de klanten van Ziggo toegang te geven over de server van UPC. en klaar is Cees. :)
(Er zit wel wat werk aan natuurlijk. Ik zeg het met jan zonder pet maar bedoel dat niet) :o
Beste Kevin.
Bij Ziggo gaat dit nog (helaas ik heb ook Ziggo) heel Lang duren. Google maar ff Ziggo app wp8 en ER is wen facebook threat over van 2 jaar oud tot nu. Kan nog makkelijk een jaar duren. Blijkbaar hebben ze bij Ziggo een lilliputter als ict er die moet springen om bij de toetsen te komen. (niets neerbuigend bedoeld). M.a.w. Gaat nog heel lang duren over iets simpels
Nee ik heb het vooral niet over kwantiteit. Vooral over kwaliteit. Het gaat over wp apps die veredelde webpaginas zijn en heel wat functionaliteiten missen van de native android en ios apps. Kwalitatief dus minder goed zijn.
Helaas voor WP nauwelijks medische app's in vergelijking met Android en iOS. Voor de rest vind ik het gebruiksvriendelijke apparaatjes.
Hangt ervan af,

persoonlijk heb ik momenteel de gewoonte iedere keer als ik een app mis, een (eerst vriendelijk) mailtje te sturen }> maakt me niet altijd populair, maar heeft wel effect.

Ben tot nu toe al 3x beta tester geweest voor nieuwe apps, waaronder bvb. Yelo ;-)
Zal ik je even helpen met de steen die boven op jou ligt even te verwijderen? Lijkt me straf dat je 3 toestellen hebt waarmee je dat kunt testen en dus kunt over oordelen. Het appaanbod is zeer goed geworden en de functionaliteit erin moet zeker niet meer onderdoen.
Ik zeg niet dat het appaanbod niet goed zou zijn, het is gewoon niet op het niveau van android en ios. Ik zeg bovendien dat de apps kwalitatief minder goed zijn doordat ze veredelde webapps zijn.
Een objectievere bron: http://www.wpcentral.com/...-windows-phone-store-2014
eeh dat is inmiddels wel sterk achterhaald . nog niet alle apps zijn ook op wp maar er zijn genoeg alternatieven die zelfs beter zijn dan hun tegenhanger op ios of android . dus word tijd dat men een beetje ophoud met ms steeds weer te bashen door te zeggen ja maar er zijn geen genoeg apps ..
Ik was laatst naar een festival gegaan, raad eens voor welk platform er geen app was? Het is ook niet de bedoeling om MS te bashen, het is gewoon een zeer valabel argument om niet voor WP te kiezen.
Ja en als je veel MS diensten gebruikt kan je beter geen Android hebben en als je alle Apple diensten gebruikt is WP misschien ook niet zo'n goede keuze.

Je hebt gelijk dat het appaanbod een beetje achterblijft, maar het is ook weer niet zo erg dat je WP ervoor links zou moeten laten liggen.
volgens mij kun je prima met wp werken als je google of apple services gebruikt . daar zijn ze bij ms gewoon goed mee bezig . en dat beetje achter komt nu eenmaal omdat wp gewon jonger is dan ios en android die er gewoon al veel langer zijn.dus dat is eigenlijk ook niet echt te vergelijken .
en de 520 was gewoon voor vele het beste toestel in die prijsklasse. waar android phones gewoon tergens langzaam waren voor dezelfde prijs en waar iPhone gewoon helemaal ontbrak. je krijgt iig veel waar voor je geld bij een 520 en nu ook bij een 530.
Op mjjn 520 met Phone 8.1 hebik zelfs een netjes account keuze iCloud.
Ik weet niet of ik het daar helemaal mee eens ben. Tot op zekere hoogte vervullen apps functionaliteiten die mobiele versies van websites niet konden vervullen, wegens beperkingen in de browsers. Als de browser meer kan zijn de apps minder essentieel (helemaal als je snelkoppelingen in je startscherm kan zetten).

Ik vind waardeloos een beetje sterk uitgedrukt, dus.
Iedereen roept dit maar, zonder het te nuanceren.
Noem eens wat apps die in jouw ogen onmisbaar zijn en niet te verkrijgen zijn voor WP.
Misschien zijn er WP gebruikers die er een goed alternatief voor hebben.
tal van apps die ik op mijn Windows Phone gebruik zijn niet beschikbaar op Android of iPhone.....
"Daarom zou ik nooit op iPhone/Android overstappen... waardeloos."
Ik heb zelf een android dr Samsung Note2. Een kennis heeft een simpele 520 maar alle apps die ik gebruik heeft hij ook.

Ontoppic:
Dit is een mooi toestelletje voor mijn vrouw.
Whatsapp, de provinciale omroepen, nu.nl en teletekst is zo'n beetje alles wat ze nodig heeft
WP is simpeler in gebruik dan android, zeker voor ouderen. En een aantal dingen wat android heeft zie je in WP niet zoals custom roms, skins over het OS heen etc.

Mijn ouders gebruiken nu ook WP, eerst hadden ze android maar ze snapte het maar nooit |:(
Heb m'n pa om dezelfde reden een 520 aangesmeerd. En zelf gebruik ik WP8.1 omdat ik al sinds kind in het Microsoft ecosysteem zit: Hotmail, Office, Windows.
ik was zelf van WP 7 overgestapt naar android, waar ik naderhand spijt van heb gehad. volgende toestel zal weer WP worden, de opvolger van WP 8 denk ik :P

ik zelf heb voor mijn moeder een 630 gehaald ipv de 520 vanwege het wat grotere scherm. terwijl mijn vader nog blij is met zijn 800.
ja maar custom roms zijn ook alleen voor tweakers . ik zie een normale klant niet met custom roms bezig gaan . dus dat voordeel kun je in principe gewoon wegstrepen. maar idd wp is gewoon simpel te gebruiken en is daarbij ook gewoon een volwassen os waar je alle dingen mee kan doen die je met een android of ios toestel ook kan .
Feitelijk gezien heeft iedere smartphone die niet uit de nexus lijn komt al een custom rom. Dat is he probleem met Android. De verschillende skins, maken het voor oudere mensen erg lastig om van toestel te wisselen.
Dat is he probleem met Android.
Brrrr... Keuze... Dat is idd echt een probleem. ;)
Nee dat bedoel ik dus niet. Je haalt het hier uit de context.

Er is niet zoiets als "een" Android terwijl het wel een WP phone, of iOS device is.

Je kan het alleen hebben over een Samsung of een HTC want beiden hebben hun eigen android versie/skin die compleet anders is qua werking. Dit is voor ouderen vaak lastig om te kunnen schakelen. Dat is het grote probleem met android. Zelfs bij 1 fabrikant zijn er soms verschillende versies die er net weer anders uit zien.
Er is niet zoiets als "een" Android terwijl het wel een WP phone, of iOS device is.
Ja en? Er is ook niet zoiets als "een" auto of "een" tv.
die compleet anders is qua werking
Kompleet anders? Ik heb hier een paar apparaten rondslingeren, maar om daarvan nu te beweren dat ze compleet anders zijn... Allen hebben ze een home scherm waar je apps en widgets op kan zetten. Allen hebben ze een menu waar apps in te vinden zijn. Allen hebben ze een playstore. Op wat details na, lijken de drawers op elkaar.

Alleen in de settings wil nog wel eens wat verschil zitten, maar om op die grond iets compleet anders te noemen... Dan is een auto met of zonder reservewiel ook compleet anders.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 125509 op 26 juli 2024 11:08]

Keuze is geen probleem, maar dat is het juist: dat is er niet. Je kan niet naar de winkel gaan om een telefoon te kiezen die net zo werkt als je bestaande android telefoon.

Er wordt gewoon geen compatibiliteit en uniformiteit geleverd, en dat is juist wat veel mensen willen. Let wel, uniformiteit is iets anders dan 'eenheidsworst'. Je kan het beter met consistente ervaring en stabiliteit vergelijken.
Anoniem: 125509 @johnkeates24 juli 2014 11:00
Er wordt gewoon geen compatibiliteit
Da's natuurlijk niet waar. Alle apps op mijn HTC draaien op mijn Samsung en omgekeerd. Alleen de Samsung appstore, die ik overigens heb uitgeschakeld, draait niet op de HTC.

En uniformiteit is dan misschien wat minder, maar dat zit hem meer in de details. Dat wordt vooral in Android vs WP/iOS discussies volledig buiten elke proportie geblazen.
en dat is juist wat veel mensen willen.
Als dat waar is, waarom maakt WP dan geen vliegende start?

Ik denk dat dat zwaar overschat wordt. Mensen willen iets wat lekker bekt. Dat ze wat tijd moeten spenderen om de verschillen te leren wordt vaak wel geaccepteerd.

Bij het kopen van een televisie ga ik niet eerst kijken of de menu's wel net zo zijn als die van mijn bestaande tv en of de afstandsbediening niet meer of minder knopjes heeft.

Ook bij een auto accepteer ik dat ik even moet zoeken waar elke functie nu weer is verstopt.

Bij het kopen van een nieuwe pc houdt ik er zelfs rekening mee dat ik waarschijnlijk weer een nieuwe versie van Windows e/o Office krijg die ik weer moet leren. Want consistentie zit daar tegenwoordig ook niet meer in.

Maar ja... Android... Dan is het ineens een enorm probleem. :)
Nee maar als moeders van een HTC naar een Samsung gaat zijn ze in paniek want een hoop dingen zijn anders terwijl het wel Android is. En dat heb je met iOS en WP niet. Ieder toestel is hetzelfde kwa gebruik.
De meeste moeders kopen een Samsung of HTC, geen Android. En die moeders raken ook in paniek als ze switchen van HTC naar Apple of Lumia.

Android biedt een basis OS wat door de fabrikant aangepast kan worden naar de eigen wens. Het is aan de gebruiker om te beoordelen welke fabrikant dat het beste doet.

Wat mij betreft gewoon keuze.
En dat heb je met iOS en WP niet.
Nee inderdaad, maar daar zit dan ook een andere filosofie achter. En dat zie ik nu juist als *het* probleem. Saaie eenheidsworst.
Custom roms waarvoor custom roms gebruiken voor iets wat uit zich zelf al goed draait.
Dat mensen customs draaien op hun droids heeft meer te maken met dat of de fabrikant nagenoeg geen updates meer uitbrengt of zich willen ontdoen van allerhande bloatware.
Er zijn wel veel meer redenen te bedenken, maar het komt er eigenlijk op neer dat men niet tevreden is met de versie/rom die op hun toestel draait.

Dat het simpeler is wil ik niet zeggen, het is gewoon anders.
Anoniem: 368013 @Emgeebee23 juli 2014 22:24
Hij bedoelt dat het simpel in gebruik is --> gebruiksvriendelijk. Ben het daar overigens volledig mee eens. Heb pas de Nokia Lumia 1520 gereviewed en zou Windows Phone ook zeker aanbevelen aan mensen die "gewoon willen dat het werkt" of minder affiniteit hebben met het knutselen aan instellingen etc.
Anoniem: 235502 @Emgeebee23 juli 2014 12:48
geen strava op de WP :(
Wel runtastic, fietstijden, endomondo, active fitness en nog wat apps die hetzelfde doen. Begrijp niet dat een alternatief nou zo'n probleem is. Gebruikte eerst ook strava, maar sinds ik bij WP zit runtastic pro en werkt perfect.
Nee, jij kan niet alles wat anderen met Android kunnen. Dat is gewoon een feit. Maar dat betekend niet dat WP een slecht OS is overigens, voor de gemiddelde gebruiker is het prima zelfs
Hoewel het nog steeds waar is dat een hoop apps niet beschikbaar zijn, pak maar de top 10 van Android apps/games erbij
Als je zegt dat je alles kunt met WP wat anderen met iOS of Android kunnen ben je duidelijk niet op de hoogte van de huidige mogelijkheden. Met relatief simpel bedoel ik de bediening en layout.
Niets is minder waar. 4GB geheugen is alles behalve gebruiksvriendelijk op windows phone. Ik zelf heb een HTC 8S, met 4GB geheugen. De telefoon heeft een chronisch tekort aan opslag, ondanks de weinige hoeveelheid apps (Whatsapp, ING, een wekker, daar blijft het bij) die ik erop heb staan. Bij een update van rond de 400MB moet ik deze eerst resetten, voor ik deze kan installeren. Apps verwijderen heeft geen zin, want ik heb maar 100MB aan apps. Het systeem alleen al vraagt 2,94 GB. Op dit moment heb ik zo'n 50MB over.

Met klem raad ik aan geen Windows Phone toestel te kopen onder de 8GB.
Sinds WP 8.1 kan je de SD kaart gebruiken om apps op te zetten. Ook downloads kan je naar je SD kaart laten gaan. Steek er dus een 16 GB kaartje bij en je kan je telefoon gebruiken alsof je 20 GB hebt.
Ja, ik heb een class 10 32GB kaarte erin maar het is absoluut geen bijdrage aan het interne geheugen zoals jij beweert. Je kunt een paar apps (whatsapp blokkeert het bijvoorbeeld) erop zetten, maar dat is nooit de gehele app, slechts een deel. Je moet gewoon geen 4GB willen.
Dit klopt niet. De hele app (incl data) wordt op de SD kaart gezet. Sommige apps kunnen niet op SD gezet worden (zoals WhatsApp) dit is een keuze van de app bouwer. Maar als jij een flinke SD kaart in je telefoon stopt kun je daar echt de meeste apps en games opzetten. Prima oplossing dus.
Sinds ik er een SD kaart in mijn HTC 8S heb gestopt is alles enorm traag geworden. Het is net of ie iedere keer de kaart opnieuw moet initialiseren.

4GB is inderdaad veel te weinig, gebruik een zeer beperkte set aan apps maar daar moet ik al keuzes in maken.

Kies je voor SD uitbreiding koop dan een nieuwe snelle kaart en stop er geen oudje in.
Hoezo niet de gehele app? Dat WA het blokkeert realiseerde ik me niet. Bij mij zet hij gewoon de volledige app inclusief user data over.

Edit: Ik kan me trouwens wel voorstellen dat 4 GB erg krap is. Heb zelf een 620 met 8 GB dus kan niet over 4GB mee praten.

[Reactie gewijzigd door Triogap op 26 juli 2024 11:08]

4gb is idd aan lage kant heb zoizo noooit gesnapt dat htc 4 gig in een toestel stopt grote fout van ze . maar inmiddels kun je apps ook op je sd kaart zetten dus is dat ook verholpen.
Dat de user interface er simpeler en strakker uit ziet dan bv. android wil niet zeggen dat je er minder mee kan.
Wat kun je meer met android dan met WP?
Tasker, pressy, veel (populaire) apps & games downloaden die er niet zijn voor WP, apps uit "duistere" bronnen installeren, toegang krijgen tot alle systeem bestanden, het ding compleet personaliseren.
Dan denk ik dat je je toch even wat meer moet gaan verdiepen.
Apps uit duistere bronnen...is mogelijk maar dat is gelijk ook het zogenaamde gif in het android ecosysteem.
Personaliseren.....is mogelijk, sinds 8.1 helemaal.
Systeembestanden....niet nodig
Apps......tja ik mis ze niet de meest essentiële zijn inmiddels aanwezig.
Personaliseren en systeem bestanden gaan eigenlijk hand in hand.
Het enige wat je kan bij WP is de tiles en achtergrond aanpassen, dat vind ik niet compleet personaliseren.
Duistere bronnen doel ik mee op gekraakte apps e.d.
Er valt weinig te verdiepen aangezien ik ervaring heb met WP. ;)
Ik zeg verder niet dat het een slecht besturingssysteem is hoor, integendeel.
Het is lekker snel en eenvoudig, maar net te eenvoudig voor mij. Dus overgestapt naar Android.
Gekraakte apps zijn wel in omloop, vergt wel zoekwerk maar ze zijn er wel.
Personaliseren....dat is een ruim begrip en voor een ieder weer anders.maar voor de meeste gebruikers is dat inderdaad het startscherm.
Verdiepen tja hoever wil je gaan.
Ik ben bekend met zowel droid als wp, de meeste toestellen die ik krijg aangeleverd voor reparatie......zijn gek genoeg bijna alleen droids. Dat zegt natuurlijk weinig gezien de aantallen die over de toonbank gaan. De wp toestellen die ik binnen kreeg bleken dus ook echt fysiek defect terwijl droid veelal softwarematige problemen hadden.
Nog maar te zwijgen over updates....toegegeven ms en providers hebben wel een vreemde manier van uitbrengen, maar dat is altijd nog beter dan geen of een enkele update.
Dus voor ondersteuning steekt wp er ook nog eens bovenuit.
Tja, dat is geheel merk afhankelijk. Ik hoor altijd iedereen klagen over Android, maar persoonlijk heb ik nog op geen enkele telefoon zoveel updates gehad als op mijn HTC One m7.
Wat mij opviel toen ik van Windows phone weer terug ging naar Android. Was dat ik op de dag van aanschaf al zeker 3 of v4 appcrashes had.. Iets wat ik op Windows phone nooit had...
Ik heb daar (bijna) nooit last van eigenlijk. Maar op WP crashen apps ook gewoon, alleen valt dat minder op omdat je gewoon terug schiet naar het begin scherm.
Je hebt er niet zoveel ervaring mee dus.

Je kunt "externe" applicaties installeren met een developer unlock, de "tasker" tover je tevoorschijn door de terug knop ingedrukt te houden.

Verder is Windows Phone compleet te personaliseren, nog veel meer dan Android.
Ik denk eerder dat jij niet genoeg ervaring met Android hebt ;).
Tasker is geen task manager maar een App waarbij je bepaalde functies/apps/etc etc kunt activeren wanneer je telefoon aan een aantal voorwaarden voldoet (GPS coördinaten, bepaalde zendmast, bepaalde tijden, aan de lader of niet, welk wifi netwerk e.d.). Dit kan niet op WP, ook niet op IOS overigens.
Ik heb zelf een WP toestel gehad, dus weet wel hoe het werkt hoor.
Voor een developer unlock moet je betalen. Android kan je elke skin opzetten welke je wil, of compleet zelf eentje maken. Dat kan echt niet met WP.
Ik heb zelf een WP toestel gehad, dus weet wel hoe het werkt hoor.
Ik krijg de indruk dat dat al even geleden is.
Voor een developer unlock moet je betalen.
Is gelukkig gewoon gratis hoor. Enkel even account als dusdanig registreren en het appje installeren.
Android kan je elke skin opzetten welke je wil, of compleet zelf eentje maken. Dat kan echt niet met WP.
Je blijft vastzitten aan die widgets en snelkoppelingen zoals we die al kennen sinds Windows 3.1.

Een skin is verder leuk, de tiles bieden alsnog meer mogelijkheid je telefoon persoonlijk in te richten.

Dat is namelijk de "skin" van Windows Phone, die je in hoeveelheid, omvang, plaats, kleur en achtergrond kunt aanpassen.
Ik kan nu niet zeggen dat de Moto E lag heeft in gebruik. Heb nog niet het verschil kunnen zien tussen WP en Android, omdat ik niemand ken met een WP :+
Anoniem: 601896 @Diamondo2523 juli 2014 12:13
De review van tweakers van de moto-E spreekt over een andere gebruikservaring.
In het dagelijks gebruik is het het effect van die relatief trage hardware merkbaar. Animaties schokken soms, scrollen door lange lijsten gaat lang niet altijd vloeiend en apps starten duurt soms even.
Van WP gebruikers hoor je juist zonder uitzondering dat de interface heel soepel is op mindere hardware.
misschien denken ze minder kritisch kan ook nog he ;)
Qua hardware misschie is WP goed geoptimaliseerd.
Maar qua software en dan doel ik op het aanbod is het gewoon nog in zijn kinderschoentjes vergeleken met iOS en Android die op dat niveau toch gewoon de superieure zijn.

Voordeel van WP is ze bouwen op 1 phone, waardoor je optimalisatie gewoon beter is.
Waar je bij android toch voor meerdere toestellen maakt (meer mogelijkheden) is het moeilijker.

Ik kan ook chinese telefoons onder de €100,- krijgen (android based) die ook weer beter zijn dan WP telefoons het is echt hoe je het maakt.

Een voorbeeld met high-end segment in de android telefoons.
Een HTC ONE(M8) heeft geen lag in hun software maar een SS5S heeft dat weer wel zwaarder en minder gied voor de telefoon gemaakt. Maar zitten in dezelfde segment maar verschillende fabrikant.
Nokia bouwt meer dan 90% van alle Windows Phones, maar je hebt ook nog samsung, huawei en er komen nog wat meer fabrikanten bij.
http://blog.adduplex.com/...ows-phone-statistics.html
nieuws: Sony bevestigt dat het overweegt Windows Phones te maken
Ehm, ik heb nu een moto g. Die heeft meer last van schokjes dan mijn lumia 920 en huawei ascend w1. (Beide Windows phone) ooit hebben gedaan..
Mag ook wel met 100 euro duurder met dezelfde specs (of wat heeeeel weinig van elkaar afwijkt) dat je Lumia beter is ... ;)
Geef ik je gelijk in. Sinds kort heb ik een lumia 630 en voor een telefoon van maar 140 euro werkt deze supersoepel.
Ik denk eerder een concurrent voor de Huawei Y300. De Moto-E is met 2x zoveel geheugen, iets hogere resolutie en aanzienlijk hogere accucapaciteit haast al een klasse hoger.

Overigens zou ik serieus een android toestel overwegen, simpel omdat het zoveel functioneler en bruikbaarder is. Zeker de nieuwe budgettoestellen (zoals de Moto E) die gewoon Android 4.4 draaien, lopen echt niet stroef op low-end hardware.
Anoniem: 601896 @mcDavid23 juli 2014 12:15
Ik ga er vanuit, dat ondanks minder ram de gebruikers ervaring niet onderdoet van die van de moto-E, en ook op die gebruikers ervaring is wat aan te merken.

Tweakers schrijft in haar review dit:
In het dagelijks gebruik is het het effect van die relatief trage hardware merkbaar. Animaties schokken soms, scrollen door lange lijsten gaat lang niet altijd vloeiend en apps starten duurt soms even.
Overigens zou ik serieus een android toestel overwegen, simpel omdat het zoveel functioneler en bruikbaarder is.
Prima als je dat vind en aanhaalt, maar enige onderbouwing is hier toch wel op z'n plaats. Ik ben namelijk heel benieuwd naar je uitleg waarom je dat vind. Ik ben het er namelijk pertinent mee oneens.
Ik denk eerlijk gezegd dat het meer een opvolger van de 620 is, gezien de afmetingen en het design.
En wat nog niet vermeld is, maar wel interessant, er komt ook een dual-sim variant.
Anoniem: 561635 23 juli 2014 19:59
Hoop mensen die z.g. allemaal een Windows Phone hebben gekocht 😤
Gek dat ik in mijn bedrijf met 1800 man nog nooit iemand met zo,n blokkendoos op zijn scherm heb gezien!
Misschien een hoop Microsoft personeel hier!?
In het bedrijf waar ik werk zijn meerdere menen met een Lumia. Misschien werk jij gewoon in een bdrijf waar geen pioniers zijn, maar gewoon de 'saaie' rest die volgt.

Ik heb een Lumia 920 en Huawei Ascend W1 gehad. Ben nu weer terug bij Android, maar dat komt eigenlijk omdat Nokia niets heeft wat tegen een Moto G op kan.. De 630 is gewoon te slecht, 930 te duur.

[Reactie gewijzigd door GAIAjohan op 26 juli 2024 11:08]

Anoniem: 533149 @GAIAjohan24 juli 2014 14:18
630 is verre van slecht met deze specs draait Android kunt w8 niet zeer vlot , en waarom is een 930 duur een high end Android toestel is net zo duur of duurder en van mindere kwaliteit , Nokia is en blijft zeer stevig ,

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 533149 op 26 juli 2024 11:08]

Voor mij is de 930 te duur. Het gat tussen de 630 en 930 is enorm. Het is daarbij wachten op de 730 en 830.

Verder faalt de 630 imo met een ontbrekende front camera en de flitser. Dat hadden de 620 en 625 wel.
Anoniem: 533149 @GAIAjohan24 juli 2014 18:03
flits mis ik wel maar de front camera niet , maar de 625 is duurder dan een 630 namelijk 80euro, in de Nummering zit geen logica , vandaar jou verwarring misschien ?

http://www.smartphoneshop.nl/vergelijken/355607/456351/

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 533149 op 26 juli 2024 11:08]

De nummering is denk ik vrij logisch alleen heeft Nokia het volgende gedaan:
Lumia 530 vervangt de echte budget zoals de Asha.
Lumia 630 vervangt de 520.
730 zal wel de 620/625 gaan vervangen.

De 720 en 810 lagen dicht bij elkaar. Maar nu zal de 830 beide wel gaan vervangen.
Ik heb nu een 925 en kan me niet herinneren wanneer ik de frontcam voor het laatst gebruikt heb. Waar heb je een frontcam voor nodig? De kwaliteit is vaak meer dan beroerd door de 1 megapixel. Skypen doe je dan toch ook niet met plezier.
Nog nooit zelf gebruikt als ik het zo lees. Begin je je zorgen te maken dat je zo vijandig reageert?
Misschien eens wat beter rondkijken in andere bedrijven, zou ik zo zeggen.
In mijn bedrijf zijn ze allemaal van Blackberry naar WP gegaan.
Anoniem: 583798 @daffie8224 juli 2014 18:10
Android zie ik ook vaak.
Guttegut, wat een afgunst. En alsof jij van alle 1800 collega's weet welke telefoon zij hebben, hou toch op. Van die 1800 zullen er ongeveer 100-150 een WP hebben als je het puur statistisch gaat bekijken. Succes met turven! ;)
Anoniem: 533149 23 juli 2014 12:00
Os het niet 4'5 inch zoals de 630/635 omdat de navigatiebalk geen toetsen meer zijn ?

Ik heb een 630 en 8GB is al krap laat staan 4GB je houd zo 1'5 GB over :(

Is het scherm ook clearblack of zoals oude 520 ' wat niet zo zwart is als de 630

Accu lijkt ook kleiner dan van de 630

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 533149 op 26 juli 2024 11:08]

inderdaad is 4gb erg krap, de 520 heeft 8 gb. heel misleidend dat de nummering niet helemaal consequent is. de 630 is de upgrade van de 520 en had dus eigenlijk 530 moeten zijn, dit toestel is nog meer een budget toestel en had het nummer 430 moeten hebben!
zo hadden ze de nummering inderdaad misschien beter kunnen doen. Maar misschien willen ze niet lager dan de 5 serie gaan en de 5 serie aanhouden als instapmodel.
Je kan een SD kaart toevoegen om je geheugen uit te breiden. Sinds WP 8.1 kan je alles zowel intern als op de SD kaart opslaan. Zo ook apps en dergelijken. De beperking is dus simpel op te lossen voor een tientje of 2.
Anoniem: 533149 @Triogap23 juli 2014 13:04
Ik heb ook een classe 10 16GB erbij gepropt ;) en weet dat die dat kan gelukkig. Anders kan je niet veel kwijt .
Maja, 1,5 gb plus een micro-sd slot. Toevallig gister voor een tientje 8 gb kaartje voor m'n moeder gehaald, puur omdat de paar euro extra, voor de 16 gb of 32 gb, de moeite voor haar niet loonden. Ik maak me over opslag niet zo'n zorgen.

Qua accu ben ik wel benieuwd naar de tests. WP met een Snapdragon 200 soc zou in theorie best zuinig moeten kunnen draaien, maar heb er dus zelf geen idee over, nog.

[Reactie gewijzigd door Twam op 26 juli 2024 11:08]

Het scherm is een ClearBlack scherm. Althans, volgens een berichtgeving op een website van een retailer.
Als ik het met de 520 vergelijk, lijkt het in veel opzichten slechter te zijn dan de 520.

http://www.gsmarena.com/c...Phone1=6523&idPhone2=5322

4GB vs 8GB, Adreno 302 vs 305, 480p video vs 720p, fixed focus camera ipv auto focus en het is dikker maar nog wel dezelfde batterij. Niet bepaald een vooruitgang.
Volgens mij hebben ze de type nummers ook vernacheld. De 630 is meer een opvolger van de 520. Dit is nog meer een budget model. Ik ben alleen nog aan het hopen dat de 730 de opvolger wordt van de 620 en niet de 720. In de zin dat het een kleine (<4") model wordt met redelijke mid-range specs.
Het is eigenlijk een opfris model, niet echt een vervanger (zoals bij auto's een facelift model).
Minder interne opslag en andere camera zijn goed te rechtvaardigen door de lagere prijs (adviesprijs is bijna de helft!). Je krijgt er wel een betere CPU en groter scherm voor terug, dus het is een beetje geven en een beetje nemen. Denk dat 'ie uiteindelijk een euro of 90 zal gaan kosten en dat is toch gewoon een prima prijs? Misschien laten ze de 520 nog wel een tijdje liggen naast de 530, wie weet...
...maar wel een adviesprijs die zo'n 90 euro lager ligt dan de oorspronkelijke adviesprijs van de 520. Bij wijze van specs kan je dan misschien ook beter de 630 als opvolger van de 520 zien, en dit als een nog mindere maar daardoor dus toch heel veel goedkopere budgetsmartphone.
Budget toestel met groot scherm, dat vond ik altijd tegen vallen bij de 520, het had een veel te klein scherm.

Helaas geen 4g ondersteuning wat de 625 bv wel heeft, welke ook niet bijster duur is. Dat zou voor mij een deal-breaker zijn.

Overal is het wel een degelijk toestel zo te zien en zeker voor deze prijs.
Ik denk dat de mensen die zo'n toestel kopen over het algemeen de internetsnelheid niet zo belangrijk vinden. Die zullen hem incidenteel gebruiken en dan hspa+ goed genoeg.

Ik mis 4G absoluut niet (weet niet eens of ik daar gebruik van kan maken...)
Daar heb je wel gelijk in en ook weer niet, als buitendienst medewerker is het harstikke handig om even je verbinding van je telefoon te delen en zo via je laptop een vpn op te zetten. Hebben ze ook niet een extra abbo nodig ervoor en dat scheelt weer in de kosten. Ik gebruik het zelf regelmatig en moet zeggen dat tethering over 4g echt vele malen sneller werkt dan 3g.

Bij ons op de zaak krijgen ze een 625, niet vanwege 4g hoor maar vanwege het grotere scherm, dit zou dus een goede vervanger zijn voor de 625, want 4g krijgen ze niet(te duur).
Wat dacht je van betere accu-prestaties onder 4G. Lijkt mij voor een budget telefoon niet oninteressant.
Toch vreemd dat mijn lumia 920 en moto G 4G in mijn ervaring minder lang meegaan dan op 3G..
Het scherm is even groot als de Lumia 520? Beide 4" namelijk.

4G is zoals al eerder opgemerkt vaak voor deze doelgroep niet interessant. Wil je echt een power-user zijn dan zul je ook eerder richting een Lumia 1520 willen gaan.
of de helft goedkopere 1320 ;)
Die virtuele toetsen zijn volgens mij ook wel een mooie verbetering. Aangezien er geen led achter de fysieke toetsen zit op de 520 zie je deze in het donker dus niet zo best.

Ik heb nu een 520 voor zakelijk gebruik, en ben er opzich erg tevreden over, alleen het opnemen van een inkomend telefoongesprek gaat soms bijzonder lastig. Veeg je omhoog komt ie maar een klein beetje omhoog, of helemaal niet. Moet eerst het scherm uit en aan en dan werkt het pas weer.
Hopelijk bied 8.1 daar al een fix voor, want het toestel zelf voor 99 euro is super.
Op het moment draai ik 8.1 op mijn 520 (ook zakelijk toevallig) werkt prima. Nooit geen problemen gehad met opnemen eigenlijk. Je kan vanaf 8.1 eens kijken of je de touch intensiteit eens kan wijzigen. Misschien werkt dat voor je.
Klopt, zowel mijn collega (op 8.0) als ik (8.1) hebben dit wel eens voor met de 520.
apart....de 520 heeft 8GB flash, de 530 4GB .. die 4GB is echt te krap, met updates ga je tegen een opslagissue aanlopen, zoals op de Ascend W1, rare aktie hoor Nokia!
Mwah, valt wel mee. In het artikel staat namelijk dat je de interne storage met een microSD kaart kunt uitbreiden. Hierdoor heeft het OS de volle 4GB tot zijn beschikking en staat de data van de gebruiker op het grotere kaartje, tenminste, als de gebruiker zo'n kaartje er in steekt.
Sinds WP8.1 kan je een SD kaart ook gebruiken om apps op te slaan. Het lijkt mij idnerdaad raadzaam om dit vanaf het begin te doen met deze telefoon zodat je ruimte houdt voor updates en dergelijken.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.