Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 125 reacties

De verkopen van Nokia's Lumia-smartphones zijn in een jaar tijd verdrievoudigd. De Finse fabrikant verkocht 8,8 miljoen Lumia's. Volgens de fabrikant komt dat vooral door zijn goedkopere model Lumia 520.

De stijging in verkopen komt door twee factoren. Ten eerste heeft Nokia nu meer verschillende modellen met uiteenlopende prijzen op de markt en ten tweede was hetzelfde kwartaal een jaar geleden slecht, omdat Microsoft Windows Phone 8 al had aangekondigd, maar smartphones met Windows Phone 8 nog niet te koop waren.

Met het aantal van 8,8 miljoen breekt Nokia een verkooprecord voor Lumia-smartphones, zegt de fabrikant. Nokia bracht in de afgelopen maanden enkele nieuwe modellen op de markt, waaronder de Lumia 925 en Lumia 1020. De meeste vraag was er volgens Nokia echter naar de Lumia 520; de gemiddelde verkoopprijs van een Lumia daalde naar 143 euro. Met een verkoopaantal van 8,8 miljoen smartphones bezit Nokia ongeveer 3,5 procent van de markt. Nokia verkocht bijna 56 miljoen telefoons die niet als smartphone worden aangemerkt.

Nokia maakt nog steeds verlies: 104 miljoen euro. De omzet daalde naar ruim 5 miljard euro. Niet dat het veel meer uitmaakt; Microsoft neemt begin volgend jaar een aanzienlijk deel van Nokia over. Nokia zal verdergaan als onder meer kaartenbedrijf, met zijn Here-diensten.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (125)

Ik had gelezen dat Nokia winst had gemaakt? 118 miljoen euro winst

http://mobile.theverge.co...-q3-2013-financial-report

[Reactie gewijzigd door X-Fighter op 29 oktober 2013 13:22]

Dat is de winst zonder belasting en wat andere factoren te betalen :+

http://money.howstuffworks.com/operating-vs-gross-income.htm

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 29 oktober 2013 13:30]

Verbazingwekkend dan dat ze nog best veel belasting moeten betalen na jarenlang verlies te leiden. Ze zouden voldoende compensabele verliezen moeten hebben om jarenlang geen belasting te betalen.
inderdaad, deze marge is 1,5% en veel te laag om duurzaam te zijn in de sector. Daarnaast zijn de netsales gelijk aan Q2/13 (bodem bereikt?).

Kortom, het zwarte gat kan alleen worden gedicht met de directe financiering door Microsoft, welke wordt beslecht met de aanstaande overname.

[Reactie gewijzigd door hieper op 29 oktober 2013 13:41]

[...]The report is the first since Microsoft agreed to purchase Nokia's phone business, and that division — Devices & Services — performed as expected, posting a small loss of ¤86 million ($118 million).[...]
Ze geven hier op Tweakers fout aan dat het verlies van Nokia is, terwijl het 'alleen' de Devices & Services divisie is, maar ze maken dus 118 miljoen Euro winst, waar de telefoontak 86 miljoen verlies maakt.

[Reactie gewijzigd door Caelorum op 29 oktober 2013 13:30]

Als nokia zo door gaat zullen ze echt wel meer winst maken.
Vraag mij alleen af hoelang dat gaat duren.

[Reactie gewijzigd door erikitweakt op 29 oktober 2013 13:31]

Het is ook niet raar dat Nokia het zo goed doet, in een interview heeft Stephen Elop laten weten ze volledig inzetten op Microsoft en de overinvestering expres heeft toegepast.

Als je terug kijkt was het een goede visie dat ze voor Microsoft hebben gekozen en niet voor Google met Android.

Mooie quote die het uitlegt
What we figured was that it was important to differentiate. For instance, if you look at the Android-based players now, while there is one player who is successful, there are many others who are not.

What we like about Windows Phone, and this is something you have seen over the last few quarters, is the overall trend. So you are right, it is not profitable, but that was a very conscious decision. When you are starting something new, you have to over-invest, you have to put the money into it.

But if you go back, lets say five quarters ago to now … you can see a clear trajectory of increased sales building up. This is part of the reason that Microsoft is excited to do what they are doing, because this is at a time when the trajectory is heading in exactly the correct direction.

We made a conscious decision as to how much would we invest, that we would over-invest, with the intent of building that momentum. And that’s exactly what we are seeing, so we were pleased to do that.
Het is dus niet raar dat ze verlies draaien met hun mobiele tak (andere takken van het bedrijf maakt juist winst). Nu ze weer zoals de symbian tijdperk telefoons smartphones die snel, stabiel maar vooral betaalbaar zijn. Ze willen zelfs smartphones rond de 70 euro op de markt brengen en betere specs dan de lumia 520.

[Reactie gewijzigd door vali op 29 oktober 2013 16:58]

Ik denk dat de cijfers wel een verkeerd beeld geeft over hoe "groot" Windows Phone aan het worden is. Mijn moeder heeft ook een Windows Phone omdat dit nu eenmaal goedkoopste smartphone lijkt met goede performance. Maar vervolgens gebruikt ze dat ding vooral.... als telefoon. En ik denk dat er veel mensen zijn die wel een smartphone willen en dan een goedkope Windows Phone kopen, maar deze nauwelijks gebruiken. Dit zag je bijvoorbeeld ook in het begin met Android. Wel veel toestellen, maar internetverkeer kwam voornamelijk van iPhones af.

Ik denk dus dat de cijfers een grote impact impliceren, maar dat de feitelijke impact van deze aantallen kleiner is.
Echter zijn het wel degelijk verkopen voor Nokia en daar gaan de cijfers dan ook om (niet om aan te tonen hoeveel mensen een smartphone hebben/gebruiken), die maakt het niet zo veel uit of je hem gebruikt of niet, als je hem gekocht hebt is het goed ;)
Dat is niet helemaal waar.

Uiteindelijk wil een bedrijf zoveel mogelijk winst maken. Dat doe je door goede producten met veel waarde te maken. In de praktijk betekent dit voor Nokia: high-end telefoons met hoge marge (>20%). Daarvoor heb je een goed ecosysteem nodig, want dat biedt waarde. Deze waarde verkrijg je o.a. door innovatieve en nieuwe apps zo snel mogelijk voor jouw platform beschikbaar te hebben. Echter, je bent hiervoor afhankelijk van ontwikkelaars, en ontwikkelaars zullen alleen tijd en moeite in jouw platform/ecosysteem steken als er daar daadwerkelijk gebruikers zijn die veel geld uitgeven aan apps.

De mensen die een goedkope Lumia kopen en verder hun smartphone voornamelijk als featurephone gebruiken geven doorgaans niet veel uit aan apps. Deze gebruikers zijn dus geen waardevoller gebruikers die waarde toevoegen aan het ecosysteem, en dat is wel een vereiste als je écht significante winst wil maken.

Kortom, het is leuk dat Nokia zoveel Lumia's verkoopt, het is immers een goede telefoon voor een goede prijs, maar Nokia opereert nu als een soort Chinese dozenschuiver die maar zover mogelijk telefoons tegen lage prijzen verkoopt. Ik kan me niet voorstellen dat Nokia en Microsoft blij zijn met deze positie, want om echt een rol van betekenis te spelen moet je, simpel gezegd, een serieuze concurrent hebben voor de Samsung Galaxy S4 en iPhone, en die hebben ze niet.
Laat Apple dat broodnodig hebben en Microsoft niet. Afgelopen kwartaal heeft Microsoft een record winst gehaald en staat het aandeel het hoogst sinds 15 jaar. Maak je over Microsoft maar geen zorgen. Die doen smartphones 'erbij'.
Als Apple echter weinig iPhones verkoopt, heeft Apple een heel groot probleem.
Wat voor Microsoft/Nokia het belangrijkst is is marktaandeel. En dat lijkt dus goed te lukken.
Marktaandeel t.o.v. wat? Voorlopig worden er 8,8 miljoen Lumia's in 1 kwartaal verkocht, van de 250 miljoen smartphones in totaal. Dat is een marktaandeel van 3,5%. Daarnaast wordt er ook nog eens zeer weinig winst op die toestellen gemaakt, dus daar moet Nokia het ook niet van hebben.

Het zet pas echt zoden aan de dijk als WP-toestellen worden verkocht aan mensen die de volle potentie van smartphones benutten, maar dat tijdperk lijkt voorlopig nog niet aangebroken. Momenteel is het niks: geen marktaandeel, geen winst, geen apps, geen gebruikers.
Alle grote apps zijn er of zijn aangekondigd voor de komende weken(Nokia World) Er mist dan geen enkele grote app meer. En dat komt mede door de groei in marktaandeel. Simpel.
Ik vrees dat er heel veel mensen (waaronder veel collega's van mij) zijn, die met een high end smartphone rondlopen en die ook vooral als telefoon gebruiken. Daarnaast een beetje whatsapp en mail. Maar dat is het wel. Cijfers ken ik niet, maar ik denk dat het tussen de verschillende systemen niet erg verschilt.
Het is leuk dat een goedkoop toestel voor meer verkoop zorgt, maar (net als bij andere producten) de echte winst maak je bij duurdere toestellen waar je veel minder op prijs hoeft te concurreren. Bij deze toestellen is het zo dat de telefoonverkopers het succes bepalen, afhankelijk van hoeveel korting je wilt geven (geef je te weinig korting, dan is ineens een ander toestel de beste koop in het verkooppraatje). Bij duurdere toestellen kiezen klanten veel bewuster voor een specifiek toestel.
Windows Phone moet marktaandeel krijgen. Bij de duurdere toestellen kiezen mensen toch vaak voor vertrouwd: een iPhone of Android. Door met goedkopere toestellen het martkaandeel te vergroten, vergroot je ook het aantal developers dat interesse heeft en daarmee het aantal apps in de store. Bovendien zien mensen de toestellen meer in hun omgeving. Pas dan heb je een goede basis om ook meer duurdere toestellen te verkopen.
Microsoft heeft natuurlijk geprobeerd om Windows Phone als premium merk in te zetten tegen de concurrenten, helaas faalde het doordat ze al een te grote achterstand hebben moeten inhalen, door middel van budget verkoop van de WP hoop ik dat ze markaandeel verschaffen en meer in de spotlights komen, want het is gewoon een feit dat het een soepel OS is, enkel moeten ze er harder op doorbouwen.
Met 8.8 miljoen smartphones komen ze eindelijk terug op hoogte met een aantal andere spelers in de markt (Sony/HTC/ZTE). Het is ze van harte gegund, ze hebben een onwaarschijnlijke en mooie terugslag gemaakt en het ziet er goed uit voor hen (en met uitbreiding MS) als ze zo voortdoen.
Aan de andere kant, ze zullen weinig marge hebben tov. de 520's. Verder zullen veel mensen ook denken: waarom zou ik een 920 of 1020 kopen als een 520 ongeveer hetzelfde kan, dus ze zullen met deze budget phone's ook hun eigen markt kannibaliseren.
Zeker, per toestel zullen ze weinig opbrengst hebben. Vooralsnog is het in mijn optiek echter belangrijkst voor hen om zoveel mogelijk mensen op het platform te krijgen. Mensen die nooit +500 euro voor een smartphone zouden uitgeven, kunnen nu vrij goedkoop naar WP8 dat veel vlotter werkt dan een gelijk geprijsde Android. Positieve ervaringen zijn heel belangrijk voor een 'nieuw' platform, en deze zijn in eerste een andere doelgroep dan die voor de high-end gaat.
Verstandige strategie inderdaad. Tot vorige week kon Nokia ook nog niet met echte high end competitors komen (dualcore S4 Plus vs. quadcore Snapdragon 800, Full HD). Nu kan dat inmiddels wel en kan Nokia ook in het high end segment serieus aan de weg timmeren. Of die zaken nu echt wel zo veel verschil maken doet er niet toe, maar de perceptie in het high end is toch dat je met Nokia minder waar voor je geld kreeg. Natuurlijk een hoop mooie andere features, maar toch knaagt er iets. Bijv. de Lumia 1020 met een prachtige camera, maar wordt terughouden door trage cameraprestaties door de oude soc.

Ik kan me ook voorstellen dat de gemiddelde prijs lager is doordat de meer high end toestellen van begin dit jaar inmiddels flink zijn afgeprijsd. Lumia 920 met alle toevoegingen van Nokia voor ¤280 is best wel weer interessant.
Ja, dat zou ik ook denken. Markt winnen met een hele lage prijs. Het is natuurlijk een prima toestel voor een prima prijs. Een heel populair Nokia-apparaatje, maar over het geheel gezien stelt het nog weinig voor, tussen het geweld van Samsung en Apple. Lijkt een winner voor degenen die toch al warm liepen voor WP8.

Kennelijk loopt de rest van de markt (nog?) niet heel erg warm voor Windows Phone 8. Zou het kunnen dat het slechte imago van Windows 8 afstraalt op WP8?
Ik ben het hierin eens met Mathieu
Dit lijkt mij echt gericht op een andere doelgroep. Ik heb sinds mijn eerste smartphone (HD2), enkel high end toestellen gehad. En ja, soms denk ik, zo'n toestel als een 520 is goed genoeg. Maar toch wil ik dat beetje extra, die betere camera, of dat mooiere scherm.

De doelgroep van de 920 en 1020 vinden het denk ik niet zo'n probleem om een hoop geld te betalen voor een telefoon.
Nokia haalt langzaam zijn oude concurrenten weer in (Blackberry, Sony, HTC) maar er zijn ook nieuwe concurrenten die hard groeien: Lenovo, LG en Huawei verkochten in Q3 alledrie meer dan 10 miljoen smartphones.

IMO is het belangrijkste voor het Windows Phone ecosysteem dat er genoeg telefoons worden verkocht om het voor app developers interessant te houden - en dat betekent in de praktijk ergens richting de 10 miljoen per jaar. We hebben gezien dat als het veel minder is, veel app makers stoppen met ontwikkelen met het platform omdat er te weinig potentiele klanten zitten - dat zag je gebeuren met PalmOS, met Symbian, met Blackberry.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 29 oktober 2013 16:01]

De wereldwijde smartfoonmarkt groeide 45% jaar op jaar, bij Nokia slechts 40%, dus netto verliezen ze nog steeds marktaandeel, met ook nog 19% lagere marge.
Idd. In het westen wint Nokia weer aardig marktaandeel terug, maar het wreekt zich enorm dat Nokia geen dualsim WP8 toestel heeft, daardoor heeft Android in de grootste groeimarkten (India en China) vrij spel, daar zijn vrijwel alle smartphones dual-sim. Microsoft zal daar echt wat aan moeten doen, want met die Asha telefoons ga je het natuurlijk niet redden.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 29 oktober 2013 19:00]

Heb zelf ook een Lumia 520. Voor die prijs is er geen betere smartphone die zo stabiel en snel is en fantastische navigatie heeft die je ook geheel offline kan gebruiken.
Mee eens. Ik ben zelf eigenaar van de 620, maar het verschil ermee met de 520 is klein.
begrijp ook niet waarom de 520 zo wordt geprezen, en de 620 doodgezwegen

voor 20 Euro meer krijg je:
- beter scherm
- carema met flitser
- frontcamera
- NFC


nadelen 620 zijn wel iets kleinere (3,8" ipv 4", voor zover dat een nadeel is), het minder krasbestendige scherm en de wat minder vermogen van de batterij. M.i. is dr 620 toch de betere keuze.
en vergeet niet dat de Lumia 620 Here Drive+ heeft, dus wereldwijde navigatie, de 520 heeft alleen het land waar je hem activeert gratis
Ik heb de 720 vanwege het wat grotere scherm ;)
Het is goedkoper en de telefoon wordt vaker als mooier gezien.
Belangrijkste vershcil vind ik de aanwezigheid van de flitser bij de camera bij de 620..
620 heeft ook nog eens een Front Facing Cam
520 heeft wel FM radio, wat de 620 niet heeft
620 heeft wel NFC, wat de 520 dan weer niet heeft, en het scherm is een stuk beter.
NFC lijkt mij in de toekomst een nuittigere feature dan FM radio, ik heb zelf een L920 maar heb nog nooit de behoefte gehad om FM radio te gebruiken.
(en ja ik weet dat er mensen zijn die dit dan weer wel gebruiken, ik zeg alleen wat mijn ervaring is)

[Reactie gewijzigd door Devin19 op 29 oktober 2013 14:37]

Ik gebruik FM Radio ook niet. En Clearblack van Nokia is ook vet mooi op de 620. En natuurlijk gaat de accu langer mee van de 620 (ookal is die 1300 ipv 1500)
Volgens Nokia zelf maken ze 118 miljoen euro winst bij een omzet van 5,6 miljard. Wat klopt er hier niet?? http://www.results.nokia..../Nokia_results2013Q3e.pdf
Dat ze nog belasting (en andere zaken) moeten betalen en dan wel degelijk op een verlies komen...

http://money.howstuffworks.com/operating-vs-gross-income.htm
Meeste bedrijven rapporteren de EBIT, dus dat zou hier ook moeten zijn....
Beursgenoteerde bedrijven als Nokia rapporteren hun complete cijfers, dus nettowinst, EBIT, EBITDA, free cash flow, alles. Investeerders en nieuwssites halen eruit wat ze interessant vinden voor de toekomst: EBIT is voornamelijk interessant om te bekijken aangezien voor Nokia als onderdeel van Microsoft de belasting (T) en rente (I) in de toekomst compleet anders zullen zijn.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 29 oktober 2013 15:59]

Zou moeten zijn, maar is het blijkbaar niet...
Daar hebben ze hele goede redenen voor.....dat heeft window dressing....
Volgens Nokia zelf maken ze 118 miljoen euro winst bij een omzet van 5,6 miljard. Wat klopt er hier niet??
Dat is niet de netto maar de operationele winst.
De omzet is niet 5 miljard, maar 5,66 miljard. Als je het wilt afronden zou je 5,7 kunnen nemen of 6.

Microsoft heeft een bod gedaan op Nokia en op 22 november beslist Nokia en aandeelhouders of de deal doorgaat.

Naast 8,8 miljoen Lumia's, verkocht Nokia ook 5,9 miljoen Asha full-touch smartphones. Als je Symbian in je grafiek als smartphone zet, dan zou je Asha er ook in moeten zetten.


http://www.results.nokia..../Nokia_results2013Q3e.pdf

Hoe kun je Q3-2012 als argument gebruiken voor de stijgen van verkoop in Q3-2013?
Asha is S40, geen Symbian.

Al vallen de Asha telefoons in feite in dezelfde soort categorie als FirefoxOS, een heel beperkt OS maar wel met een volwaardige browser waar je HTML5 webapps kan draaien. Is dat een smartphone? De grens is altijd al vrij vaag geweest.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 29 oktober 2013 15:41]

Ik snap je laatste vraag niet.

Ze redeneren dat dus in precies 1 jaar tijd de verkoop is verdrievoudigd. Je kan een lage verkoop in Q3-2012 dan als argument gebruiken waarom de verkoop in Q3-2013 is verdriedubbeld. Lage verkoopcijfers verdriedubbelen is immers makkelijker dan hoge verkoopcijfers.

Verder vergelijken ze dezelfde kwartalen (Q3) met elkaar, om zo te controleren voor andere factoren zoals cyclische verkooptrends (bijvoorbeeld meer verkoop tijdens de feestdagen, bedrijven die rond het einde van het boekhoudjaar weer nieuwe contracten afsluiten, whatever) etc.
Nokia ziet toch ook dat dit dé strategie is die vruchten afwerpt. Waarom komen ze op Nokia World dan toch steeds met modellen met hoge specs, grote schermen en ditto prijskaartjes? Waarom hebben ze niet laten zien wat de volgende stap is in de goedkope-maar-goed-werkende-smartphone markt die ze nu aan het veroveren zijn? Dit lijkt me toch een momentum dat je vast moet houden.
Ze hebben toch net de 520 uitgebracht? Daar komt uiteraard wel een opvolger van, maar voor de budget markt heb je ook weer geen honderd verschillende modellen nodig.

Al hoop ik nog steeds op een dual-sim telefoon, er wordt al maandenlang gespeculeerd dat Microsoft komt met dual-sim voor WP8 om de Aziatische markt te kunnen bedienen, maar tot nu toe nog niks.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 29 oktober 2013 15:37]

Me dunkt, naast de 520 kan worden gekozen voor een 620, een midrange 720, binnen enkele maanden komt ook nog eens een 625 uit. Voor het lagere segment is er nog een Asha 501 (Niet-Lumia! met software afgeleid van s40). Ik zou eerder de neiging hebben om te zeggen dat de positionering van de afzonderlijke toestellen door de grote verscheidenheid onduidelijk dreigt te worden.

Maar Nokia (en lees: Microsoft) wil aan het Lumia merk ook minimum functionaliteitseisen stellen. Dit wordt voor een belangrijk deel ook bepaald door WP8 dat criteria aan haar hardware stelt. Vanuit deze optiek gedacht is het niet logisch om nog lager te gaan dan dat de 520 dat voor de Lumia reeks doet. Maar vlak ook de Asha serie niet uit. Deze serie spreekt dezelfde doelgroep aan die ook wordt aangesproken door WP. Gewoon functionaliteit en verder geen gedoe.

Laten we ook vaststellen dat voor de andere OS-sen niet een telefoon is te vinden met dezelfde functionaliteits-prijs verhouding als de 520 biedt. Dit heeft deels te maken met de relatieve impopulariteit waar WP nog steeds mee kampt, maar ook met de relatief lage hardware-eisen die het OS stelt ten opzichte van IPhone en Android.

[Reactie gewijzigd door teacup op 29 oktober 2013 21:27]

Wij gaan zakelijk ook de 520 gebruiken. Geen gezeur meer met al die Android versies en maar wachten op de fabrikanten voor updates die nooit gaan komen of rare reboots.
Heerlijk soepel toestel. Doet wat het moet doen + nog veel meer voor die ¤150,-.
Enige grootste nadeel van de Windows Phone vind ik nog dat je de volumes niet apart kan instellen voor je ringtone/muziek/media/handsfree etc.
Komt mss in update!
BT handset/Carkit kan wel.