Nokia neemt afscheid van Symbian

De Nokia 808 PureView is de laatste Symbian-telefoon die Nokia ooit zal uitbrengen. Dat heeft de Finse fabrikant bevestigd tijdens het bekendmaken van zijn kwartaalcijfers. Ooit draaide meer dan de helft van de verkochte smartphones op Symbian.

Nokia kondigt het definitieve einde van Symbian aan in de presentatie van zijn kwartaalcijfers, waaruit bleek de fabrikant voor het eerst sinds tijden weer eens winst maakte. "Tijdens de overgang naar Windows Phone in 2012 zijn we Symbian-toestellen blijven verkopen. De 808 PureView was de laatste Symbian-telefoon van Nokia."

Daarmee komt een einde aan een lang tijdperk. Nokia gebruikt Symbian sinds het in 1998 werd ontwikkeld door pda-maker Psion en telefoonfabrikanten Nokia, Ericsson en Motorola. Symbian werd gebaseerd op Epoc32, het besturingssysteem dat Psion gebruikte op zijn pda's. De eerste Nokia met Symbian kwam uit in 2001: de 9210 Communicator.

Nokia 9210 Communicator

Symbian viel uiteen in diverse platforms, met dezelfde basis. Onder meer Nokia en Samsung gebruikten S60, Sony Ericsson ontwikkelde een touchscreen-versie onder de naam UIQ, dat in 2008 verdween, en in Japan hadden fabrikanten eveneens een eigen versie.

Samsung Omnia HDNa de release van de iPhone en de aankondiging van Android in 2007 verloren fabrikanten snel hun interesse in Symbian. Nokia nam in 2008 alle aandelen Symbian over om het opensource te maken. Sony Ericsson kondigde in 2010 aan te stoppen met het maken van Symbian-toestellen, Samsung volgde vlak daarna. Sony Ericsson bracht met de Vivaz zijn laatste Symbian in 2010 uit, Samsung kwam in 2009 voor het laatst met een smartphone op basis van het besturingssysteem: de Omnia HD.

Nokia was tot aan 2010 marktleider met zijn Symbian-toestellen. Enkele van de meest verkochte exemplaren zijn de zakelijke E71 en de Communicator-toestellen. Op de consumentenmarkt deed de N95 het goed; dat toestel was het eerste dat specs als 3g, wifi, een bewegingssensor en een 5-megapixelcamera in een toestel combineerde.

Symbian stond toen al bekend als een ingewikkeld besturingssysteem, dat door zijn talloze opties en mogelijkheden om zaken te tweaken vooral geschikt was voor geavanceerde gebruikers. Bovendien maakte Nokia laat de overstap naar touchscreen-telefoons. Toen dat gebeurde, mislukte het. Symbian S60v5, de eerste touchscreen-versie, staat zelfs intern te boek als een grote mislukking. De toestellen die in die tijd uitkwamen, zoals de N96 en N97, bleken geen verkoopsuccessen.

Nokia N97 screenshot Nokia N97 screenshot Nokia N97 screenshots

Terwijl iOS en Android het capacitieve touchscreen als invoermethode en apps als verkoopargument centraal stelden, bleef Symbian achter. De dalende interesse werd onder directeur Olli-Pekka Kallasvuo gecompenseerd door dalende prijzen. Daardoor bleef het marktaandeel redelijk op peil. Na het ontslag van Kallasvuo ging het roer snel om; Nokia besloot zich op Windows Phone te richten en te stoppen met Symbian.

De neergang van Symbian ging sneller dan Nokia verwachtte. Nu is dus bekend geworden dat de cameratelefoon 808 PureView de laatste Symbian is geweest die Nokia ooit uitbracht. Het toestel excelleerde op één vlak: de camera is nog altijd ongeëvenaard.

Nokia 808 PureView

Nokia pionierde met Symbian op smartphonegebied. Onder meer zaken als een downloadwinkel voor apps zijn voor het eerst toegepast op Symbian-toestellen, voordat ze op andere platforms populair werden. Symbians konden echter vaak rekenen op klachten van gebruikers. Veel toestellen waren uitgerust met een zeer beperkt werkgeheugen en het vinden van bepaalde applicaties en instellingen werkte vaak omslachtig.

Nokia's smartphoneverkopen zijn sinds het einde van Symbian werd aangekondigd onderuit gegaan: van 20 miljoen à 25 miljoen per kwartaal naar 6 miljoen à 7 miljoen per kwartaal. De gemiddelde prijs van een Nokia-smartphone steeg wel. De Finse fabrikant heeft Symbian aan Accenture verkocht, opdat het platform wordt onderhouden tot 2016, wanneer naar verwachting ook de laatste Symbians niet meer worden gebruikt.

Nokia N95: so long and thanks for all the fish

Symbian: so long and thanks for all the fish

Door Arnoud Wokke

Redacteur Tweakers

24-01-2013 • 13:46

153

Reacties (153)

153
143
98
2
0
6
Wijzig sortering
Een mijlpaal in de history van de smartphones kunnen we wel stellen denk ik. Jammer om het zo te zien aflopen, maar ergens is de stap van Nokia ook wel begrijpelijk.

De wensen van de klanten zijn veranderd van een puur besturingssysteem naar een heel ecosysteem, waarbij Nokia het helaas niet zelf meer kon doen. Nu ze onder de Windows Phone vlag vallen zijn ze nog niet erg succesvol (al zit er eindelijk wat progressie in met het innemen van 5,4% marktaandeel), maar ik hoop dat ze het in de toekomst toch wel weer wat beter gaan doen.

Hoewel de toestellen niet overal even goed worden ontvangen - zo vallen de reviews hier op tweakers mij nog altijd tegen - doen ze het blijkbaar toch niet onaardig. Het is jammer dat de levering zoveel problemen heeft, maar ik denk dat ze het dit jaar toch wel aardig zullen gaan doen. Ik heb zelf op dit moment nog een Samsung Omnia 7 (wel met WP7.8 dus), maar ga binnenkort de stap maken naar een Lumia 920. Eerst 'even' een baan zoeken (ben deze week namelijk afgestudeerd), om dan waarschijnlijk een zwarte te nemen!

Ik ben benieuwd hoe dit verder gaat.

[Reactie gewijzigd door Martinspire op 23 juli 2024 02:37]

Ik denk dat het artikel het beter verwoord; Symbian bleef achter bij Android en iOS, ook het verhaal omtrent apps (omslachtig en lomp). Hetzelfde vergaat bijvoorbeeld Blackberry OS momenteel.
Symbian bleef achter bij Android en iOS
Is maar net wat je verstaat onder 'achterblijven'. Toen iOS en Android werden geïntroduceerd beschikte Symbian al functionaliteit die de andere twee later hebben toegevoegd aan hun OS. Zaken als transfer via Bluetooth, multitasking, etc. zaten er al in. Tel daarbij op dat het nog altijd zuiniger is dan de andere twee.

De late Touchscreen support en dat de klant toe was aan iets nieuws heeft ze de das omgedaan m.i. Het wordt over het algemeen al een tijdje niet als 'cool' ervaren als je een Symbian toestel hebt, zonder verdere argumentatie...
Helemaal mee eens. Ik zie zelfs vandaag de dag nog zaken toegevoegd worden aan "moderne" mobiele OS's waarvan ik denk: dat had Symbian toch al jaren?
Qua grafische pracht en bedieningsgemak (logische menustructuur) blijft Symbian steken. Altijd maar menuutjes als regeltjes tekst weergeven zonder geanimeerde iconen...
Dat hebben ze met Maemo/MeeGo meer dan goed gemaakt, alleen helaas hebben ze dat moeten laten varen. De doodsteek voor Nokia, blijf ik vrezen...
Ik heb heel lang Nokia toestellen gehad (oa. 3250, 7610, N73, N79, N82, N95, N97 mini, E72, N9, N900, E7). En ik vond Symbian altijd wel duidelijk en gebruiksvriendelijk..
Vooral Meamo/MeeGo was idd. een verademing en het was dan ook zeer triest om te horen dat ze dat lieten vallen. Nokia Belle was overigens ook geen slecht besturingsysteem, lekker simpel.

Wat ik vooral nu aan Nokia zeer goed vind is de software die ze uitbrengen voor hun Windows Phones (heb nu een L800), zoals offline Navigatie, en andere Apps. Naast dat blijft de bouwkwaliteit mij aanspreken.
Nokia was tot aan 2010 marktleider met zijn Symbian-toestellen. Enkele van de meest verkochte exemplaren zijn de zakelijke E71 en de Communicator-toestellen. Op de consumentenmarkt deed de N95 het goed; dat toestel was het eerste dat specs als 3g, wifi, een bewegingssensor en een 5-megapixelcamera in een toestel combineerde.
Ze waren m.i. niet voor niets marktleider, ze waren er altijd als eerste bij met innovaties in hun toestellen. Met de L920 vind ik toch wel weer een beetje dat ze hebben laten zien dat ze het toch niet verleerd hebben.
Ok, maar bleef het achter omdat er niet genoeg ontwikkeling was? Of omdat men niet de middelen heeft om met een soortgelijke appstore te komen? Ik denk zelf het laatste, maar dat betekend nog niet dat er geen plaats is voor meer besturingssystemen. Het probleem op dit moment is cross-platform compatibility. Met WP8 komt Microsoft daar weer een beetje mee terug door native code en meer programmeermogelijkheden. Iets wat toch altijd wel anders ging op een Symbian.

Het is in ieder geval mooi om te zien dat ze weer een positieve winst hebben behaald, want ik denk dat ik niet de enige ben die Nokia toch wel wat meer gunt dan ze de afgelopen tijd behaald hebben.
Alleen dat klopt uiteindelijk niet. De apps en appstore zijn naar mijn idee nooit omslachtig en lomp geweest (nou ben ik wel in 1 stap van S60v1.2++ naar Belle gegaan dus ik heb misschien een martelgang gemist), en Belle kan eigenlijk gewoon goed meekomen, zelfs in het huidige smartphonegeweld. Echter kwam die 2 jaar te laat uit en daar zat hem vooral het probleem. Als je te laat bent met vernieuwingen goed implementeren dan kan je je marktaandeel gedag zeggen.

[Reactie gewijzigd door mae-t.net op 23 juli 2024 02:37]

Dat de wens van klanten ter faveure van een heel ecosysteem zijn heeft er niets mee te maken. Ten eerste is die wens er naar mijn mening helemaal niet (zeer weinig mensen hebben daadwerkelijk thuis iets ingesteld om verschillende apparaten met elkaar te laten werken). Maar sowieso willen mensen gewoon een toestel dat er goed uitziet, ook kwa GUI en gebruiksvriendelijk werkt. Dat is de reden dat Symbian niet geslaagd is.

Wanneer Symbian wel hogere resoluties had gehad, gebruiksvriendelijker gemaakt kon worden en meteen toestellen met goede ondersteuning van capacitief touchscreen had ondersteund, was het niet zo'n vaart gelopen met de teloorgang van Nokia op de markt.

Voor de gewone klant stond Symbian/Nokia voor toestellen met een trage processor (=trage werking) die overdreven prijzig waren.

[Reactie gewijzigd door Kenju op 23 juli 2024 02:37]

Dat ecosysteem was en is er zelfs gewoon, in de vorm van een appstore en behoorlijk actuele meegeleverde apps. Ook de resolutie is dik in orde, ik heb hier een model met >300dpi voor m'n neus liggen. Het voornaamste probleem is dat ze daar 2 jaar te laat mee waren, dus de reputatie al naar zn moer was door tussenliggende producten die niet met de markt mee konden komen.
maar ergens is de stap van Nokia ook wel begrijpelijk.
Wanneer je als CEO zegt dat je huidige 2 produktenlijnen geen toekomst hebben dan koopt niemand je produkt meer.

De Burning Platform memo leidde tot het Osborne effect en het Ratner effect.

Om bovenstaande te begrijpen raadt ik iedereen het volgende artikel aan met een introductie over Art of War van Sun Tzu.
De Burning Platform memo leidde tot het Osborne effect
quote van Wikipedia:
Er is inderdaad sprake van een Osborne-effect als mededelingen van een bedrijf omtrent toekomstige producten ertoe leiden dat consumenten hun aankopen van het huidige productaanbod uitstellen
Er is sprake van een Osborne-effect als mededelingen van een bedrijf omtrent toekomstige producten ertoe leiden dat consumenten hun aankopen van het huidige productaanbod uitstellen.
Dit is wel zeker gebeurd en nu zelfs twee keer. Nokia zegt: We stoppen met Symbian --> bijna niemand wil nog een "dure" Symbian smartphone. Nokia kondigt de 920 aan/ MS kondigt WP8 aan --> verkoop WP7 toestellen daalt.

Als je het mij vraagt hebben zowel Nokia als MS in hun vingers gesneden door het publiek iets vertellen, wat eigenlijk moest zorgen voor een duidelijke koers. Maar wat resulteerde in flinke dip.

Als je het mij vraagt heeft Nokia een verkeerde beslissing genomen om heel Symbian te bannen. Dit komt vooral omdat de nieuwe CEO van Nokia voorheen bij MS gewerkt heeft. Daarnaast kreeg Nokia een dikke zak geld.
Symbian zouden ze beter perfect kunnen maken voor budgettoestellen en zakelijke toestellen. Het werkt nu eindelijke zoals het horen moet. Waarom anders al die moeite doen?

[Reactie gewijzigd door Bliksem B op 23 juli 2024 02:37]

Dit toont maar weer aan: ideas are more important than code.
Iedere implementatie van een idee zal uiteindelijk worden vervangen door een betere.

Blijft natuurlijk de vraag welke ideeen specifiek uit Symbian zijn voortgekomen (?)
Ik gebruik nog steeds Symbian :)
Een mijlpaal in de history van de smartphones kunnen we wel stellen denk ik. Jammer om het zo te zien aflopen, maar ergens is de stap van Nokia ook wel begrijpelijk.


Ik ben benieuwd hoe dit verder gaat.
De laatste stand vwb Nokia
Het Finse bedrijf Nokia krabbelt langzaam op. Het afgelopen jaar verloor Nokia de status van grootste telefoonmaker ter wereld aan Samsung. Nokia leek de boot gemist te hebben toen mensen massaal smartphones gingen kopen. Het bedrijf kwam een uur geleden met de jaarcijfers. De omzet in 2012 daalde met 22 procent naar 30,1 miljard euro en de brutowinst decimeerde naar 126 miljoen euro. De verkoop van mobieltjes liep vorig jaar terug met 21 procent. Gesprek met Ed Achterberg, analist van Telecompaper.
http://nos.nl/audio/46572...weer-op-de-goede-weg.html

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 442878 op 23 juli 2024 02:37]

Jammer, heb altijd nog stille hoop dat Nokia Android toestellen gaat maken.
de N95 was een geweldige telefoon, daarna inderdaad de N97 gehad en met de release van de galaxy s de overstap gemaakt!

De dag dat Nokia besluit om een android toesten te maken ( met de specs van dan ) lever ik direct mijn telefoon in om weer terug te gaan naar Nokia.
De dag dat ze Androids gaan maken, is de dag kort voordat ze hun faillisement ondertekenen.

Tussen de appelboomgaarden en de grijze muizen kan je je alleen nog onderscheiden als je iets compleet anders doet. Nokia kan het zich in zijn huidige positie niet veroorloven om zich bij de grijzemuizenbrigade aan te sluiten. Op dit moment is Windows de beste 'andere' gok, maar ik zie in de toekomst nog wel een opkomst van bijvoorbeeld Linux ten koste van Android (Android is geen Linux). Of Maemo/Meego, of.. vul maar in. De markt is gelukkig volop in beweging ook al lijkt het nu even niet zo.

Overigens ook geen idee wat Accenture van plan is met Symbian. Gewoon het contract voor support uitzitten is een reeele mogelijkheid, maar misschien interesseren ze wel een fabrikant die het in het mid-end wil inzetten, als dat contractueel tenminste mag.
Anoniem: 145867 @Axewi24 januari 2013 17:39
Juist, dan hebben ze mij ook als klant. De Lumia 920 is wel beetje dik en zwaar maar voor de rest + Android had ik hem zeker gekocht.
Mijn Nokia N78 was mijn eerste Symbian-toestel en wat heb ik daar van genoten. Goede features, maar helaas had die niet de duurzaamheid van een 3310. De N79 die de N78 opvolgde, gold hetzelfde voor; ook die was niet lang in werking. De N97 Mini die ik daarna heb gekocht, was een eersteklas misbaksel qua software. Hardwarematig een prachtig afgewerkt toestel, maar de software was gewoon hinderlijk. Overigens is de App Store van Apple van 2008 en Ovi kwam pas een jaar later.
Meen je dat nou? De resolutie was nog lager dan budget- en middensegment android telefoontjes en het touchscreen was nog resistief ook. Verder was hij dik, traag en erg lang deed hij ook niet op 'n accu. En dan heb ik nog niet eens gehad over de talloze crashes die ik in 4 maanden tijd heb gehad met dat ding.
Ik heb inmiddels een Lumia 900, maar nadat ik de N97 weg had gedaan had ik gedacht dat dat de laatste Nokia telefoon was die ik ooit nog gehad zou hebben.
Ik weet niet of jij zelf ooit eens met de N97 mini gewerkt hebt, maar van de symbian toestellen die ik gebruikt heb was dit toch echt de fijnste... Accuduur was goed, met alles ingeschakeld (bluetooth, wifi en 3g) kon ik het meer dan 1 dag volhouden... Dat hoef ik nu niet meer te proberen met de Lumia 800 als ik alles aanzet... En hij was niet de snelste, maar hij was lang niet zo traag als als de N73 die ik ervoor had en welke 5x op de reparatie tafel gelegen had in 2 jaar tijd... Nee, ik vondt het geen slecht toestel...
Het scherm had een resolutie van 640x320 op 3,2" in oktober 2009. Een populaire concurrent in die periode was de HTC Hero en die had 480x320 op 3,2", de Galaxy had dat ook in 2009. Dus ik weet niet wat je zo laag vindt aan die resolutie? Over Symbian; dat zei ik al, het was hinderlijk (S60v3). Crashes heb ik weinig meegemaakt eerlijk gezegd, maar directe concurrentie was er in die tijd niet uit de hoek van Android. Had je een toetsenbord en een hoge resolutie op een redelijk klein scherm als eis, dan kwam je of uit op de N97 Mini, of op de HTC's uit de Touch-serie met Windows Mobile 6.1. Daar ontbrak het natuurlijk helemaal aan qua functionaliteit.
De Ovi Store kwam dan wel pas helemaal op het eind van 2008, maar Nokia had in 2004(!) al een soort applicatiewinkel die toen 'Download!' heette. Die werd meegeleverd met de meeste toestellen vanaf 2004, zoals de Ngage en Ngage QD (heb ik zelf gehad, andere toestellen weet ik niet maar ik vermoed dat ook daar 'Download!' op werkte).

Zelfs in 2009, toen Ovi Store al beschikbaar was, kon je op sommige nieuwe toestellen nog steeds 'Download!' vinden en gebruiken. Dus wat in het artikel staat klopt: Nokia was de eerste met het aanbieden van een dergelijk soort applicatiewinkel op het toestel zelf. Daarmee is natuurlijk niks gezegd over hoe bruikbaar die eerste versie was, maar goed :+
Dat is geen applicatiewinkel, het houdt niets bij aan de hand van een account en het aanbod stelde geen moer voor en verschilde ook nogal per telefoon. Dan zou je de talloze SMS-diensten ook als applicatiewinkel kunnen beoordelen. Met de intrede van de App Store én Ovi kwam er echt een usergebonden winkel waarbij op diverse manieren diverse soorten applicaties en andere toepassingen konden worden gedownload. Dat de eerste paar jaren de Ovi Store ook verschrikkelijk ongebruiksvriendelijk was (á la S60v3/v5), hielp ook niet mee.
Dat het vergeleken met de Apple App Store 'niks' voorstelt is natuurlijk helemaal waar, maar dan moet je ook even rekenen dat het in 2004 uitkwam, 4 jaar voor die App Store verscheen! En het was inderdaad nogal afhankelijk per toestel, maar op sommige toestellen kon je toch wel 50-100 applicaties vinden. Overigens kon je rond 2006 ook enkele 'Ngage games' via dat downloadplatform krijgen (tegen betaling), dus het was wel degelijk een applicatiewinkel, alleen niet zo'n hele goeie :+

Ovi Store was tot 2010 (tot de Qt-rewrite voor Symbian^3) inderdaad nogal bagger, maar het functioneerde op zich wel. Nokia heeft gewoon veel te lang aangemodderd om de goeie ideeën (die ze wel degelijk hadden) ook goed te implementeren, terwijl ondertussen anderen met die ideeën aan de haal gingen.

Het grappige is dat net op het moment dat alle puzzelstukjes wat op z'n plaats begonnen te vallen (Qt voor Symbian was min of meer af, de Nokia Store begon gevuld te raken, de toestellen waren goed, etc.) Nokia besliste om alles overboord te gooien en verder te gaan met Windows Phone, wat zo goed als helemaal opnieuw beginnen was (en een jaar later nog eens met WP8). Onbegrijpelijk...

*Ook nog een leuk weetje: Er zijn meer en grotere updates verschenen voor Symbian sinds de Feb'11-announcement (Nokia goes WP) dan tussen 2007-2011...
Heel spijtig. Ik ben het ook niet eens met alle kritiek die Symbian te verduren gehad heeft. De Nokia N95 was echt een briljant toestel. Heb deze met veel plezier gebruikt. Mocht deze nog nieuw verkocht worden dan zou ik die wel weer willen.

De N97 was best aardig, maar de poging tot touchscreen vernaggelde het nogal. Ik ben na een Nokia N97, een Apple iPhone en een Nokia N8 nu zo spuugziek van touchscreens dat ik net weer een nieuwe telefoon zonder touchscreen besteld heb (Nokia Asha 302, gelukkig nog een generatie Symbian S40 voor mij).

De hype rondom touchscreens snap ik nog steeds niet, het is voor mij een verschrikkelijke invoermethode, nooit maak ik zoveel 'typefouten' als sinds ik touchscreens gebruik. Schermen reageren traag of op de verkeerde plek, het slurpt energie en biedt dus gewoon geen meerwaarde.

Jammer dat het nu uitsluitend WP8 wordt voor Nokia. Ben wel benieuwd wat de ze met de low-end phones gaan doen, die nu nog Symbian S40 draaien.
Helemaal mee eens! Jammer dat er tegenwoordig geen high end telefoons meer bestaan met een 'qwerty' toetsenbord. Wanneer ze die weer gaan maken zal ik hem gelijk aanschaffen!
Hier wordt nog een HTC7Pro (in de USA heet ie HTC Arriva) gebruikt. Met Windows Phone 7.5 en qwerty toetsenbord. En moet toegeven werkt echt veel fijner qua invoer. Maar het is de eerste en laatste WinPhone met toetsenbord. En eerlijk is eerlijk zo'n toetsenbord maakt hem wel zwaar en lomp. En kan daardoor qua design niet op tegen Lumia's.
Niet de eerste :)

LG Quantum was de eerste: http://www.bing.com/search?q=LG+Quantum

Maar verder eens, een echt toetsenbord typt veel fijner.

Mischien Blackberry 10 eens proberen? :+
Niet? De UI lijkt verdacht veel op de UI van Symbian S60, en het wordt bijna overal op internet zo genoemd? Hoe zit dat dan?
De S staat voor series, niet voor Symbian. Pas bij S60 is Nokia begonnen met Symbian.

Volgens wikipedia:
Series 40 is a software platform and application user interface (UI) software on Nokia's broad range of mid-tier feature phones, as well as on some of the Vertu line of luxury phones. It is one of the world's most widely used mobile phone platforms and found in hundreds of millions of devices.[1] Nokia announced on 25 January 2012 that the company has sold over 1.5 billion S40 devices.[2] S40 has more features than the Series 30, which is a very basic OS. They are not used for smartphones, in which Nokia primarily uses Symbian and more recently, Windows Phone.
Eeuwig jammer.

Symbian als OS vond ik niet eens zo slecht, ook nu vergeleken met Android of Apples OS.

Waar het echter aan schortte was de hardware. Zo had ik de N97.
Pluspunten waren de accuduur en bouwkwaliteit. Echter was het geheugen dusdanig klein dat voor elke update ik de programma's eerst moest verwijderen voor een update omdat het anders niet lukte. En dan was er natuurlijk nog dat rampzalige scherm, regelmatige crashes en zaken zoals de krassen in de lens door dat schuifje.

Ik heb sinds de N97 gezworen nooit meer een nokia te kopen, zo slecht was het apperaat en de support. Die enkele updates die uitkwamen hebben voor geen enkele verbetering gezorgd, integendeel, de crashes werden enkel frequenter.

Dit hele N97 verhaal is typerend voor Nokia in de smartphonemarkt. Too little, too late, en dan nog halfslachtig ook. Hoe is het toch mogelijk om van innovator en onbetwiste marktleider zo diep te vallen.
Dit moet ik beamen, ook al had ik zelf wel geluk met mijn N97 ( ook na 2 maanden al verkocht ), het toestel werd door velen al opgewacht, maar Nokia heeft de plank volledig misgeslagen qua bouwkwaliteit, maar ook de hardware.

Had je een E72, E71 gehad, was je denk ik wel wat positiever geweest!

ps, heb nog een E72 liggen,.. ;-)

[Reactie gewijzigd door HammieDuDe op 23 juli 2024 02:37]

Ik heb sinds de N97 gezworen nooit meer een nokia te kopen, zo slecht was het apperaat en de support. Die enkele updates die uitkwamen hebben voor geen enkele verbetering gezorgd, integendeel, de crashes werden enkel frequenter.

Het is jammer dat veel klanten deze ervaring hebben. In mijn omngevingen zijn er veel met dit soort verhalen.

Het geeft aan dat al lang voor de overstap naar Windows Phone en de tegenvallend emarktcijfers het fout was. Toen Nokia nog ver, heel ver, op #1 stond ging het al fout.

Zelf ook al sinds ruwweg 2000 enkel Nokai toestellen gehad. De vraag voor mij was niet wat voor telefoon, maar wat voor Nokia. De N96/97 ellende heb ik zelf overgeslagen omdat ik toen nog in mijn oude contractperiode zat, maar daarna was het ook bij mij raak met mijn beide toestellen. Bij mij waren de klantenservice en software support met de N8 en C6-01 de doorslag: geen Nokia meer.

Ik ging van 100% zeker een Nokia, naar 100% zeker geen Nokia. De HTC 8X is de eerste non-Nokia sinds 2000 voor mij. Voorlopig geen enkele spijt, maar goed wellicht dat ik over een jaar ontdek dat het gras hier ook niet altijd groen is :)
Als ze het platform gewoon fatsoenlijk doorontwikkeld hadden, denk ik niet dat ze de rigoureuze stappen hadden moeten zetten waartoe ze nu genoodzaakt waren.
Wat ik begrepen had, was dat de Symbian kernel weliswaar prima werkte op hele trage chips, maar enorm slecht schaalde naar hogere snelheden. Oa multicore scheduling was vrijwel onmogelijk, waardoor Symbian nooit de stap naar dual/quad-core gemaakt heeft (net zo min als Microsoft's CE kernel trouwens).

Nokia had net als Microsoft van kernel kunnen wisselen, maar ze hebben dat wellicht onderschat of dachten dat Maemo het stokje wel kon overnemen. De Maemo tablets en telefoons zijn in hun zeven jaar helaas nooit commercieel aangeslagen.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 23 juli 2024 02:37]

Er is maar één Maemo-telefoon geweest, namelijk de N9, wat een prachttoestel was (dezelfde body als de Lumia 800, maar dan met Maemo met Meego-skin). Dat toestel had best kunnen aanslaan, maar werd maar beperkt uitgebracht in een select aantal landen en zou altijd al het enige Maemo-toestel zijn.. En binnen die beperkte kaders verkocht het toestel wel degelijk erg goed.

Maemo had best toekomst kunnen hebben, wanneer Nokia het wat meer had vrijgegeven.
Niet helemaal waar. De N9 draaide Maemo 6 (Harmattan) die aangepast was om API-compatible te zijn met MeeGo (een samenwerking van Intel en Nokia, Maemo+Moblin). Maemo zelf is echter al veel ouder en gaat terug tot 2005, toen de Nokia 770 Internet Tablet op de markt kwam met Maemo 'OS2005'. In 2009 kwam nog de N900 op de markt, een smartphone die Maemo 5 draaide. De N9 kwam pas daarna.
Toch had de Sendo X in 2004 al meerdere processoren aan boord... Symbian was flexibel genoeg om mee te knutselen, alleen Nokia heeft het verbruid. Belle was te laat om het tij nog te keren. Dat Maemo niet aangeslagen is, zal naar mijn idee aan hetzelfde koersloze en wijfelende gedrag liggen.
Anoniem: 80466 24 januari 2013 13:51
Met S40 en Windows Phone heeft Nokia nog altijd twee platforms over.
Ahsa telefoons draaien voor zover ik weet altijd op S40. Dus dat is geen softwareplatform, maar alleen de naam van een lijn toestellen.

Ik was wel altijd in de veronderstelling dat S40 een versie van Symbian was, maar dat is dus niet waar? Anders zou de titel van het artikel namelijk niet kloppen.
Auteurarnoudwokke Redacteur Tweakers @Bio24 januari 2013 14:26
Nee, S40 en Symbian zijn op elkaar gaan lijken qua interface, maar S40 is definitely geen Symbian.
Asha telefoons gebruiken het S40 operating system.
"We zullen Symbian-toestellen blijven verkopen lang nadat de eerste Windows Phone-smartphones van Nokia zijn verschenen", belooft Purnima Kochikar, die namens Nokia relaties onderhoudt met ontwikkelaars
nieuws: Nokia belooft snellere Symbian-smartphones
Dat was niet erg lang dan..
De eerste lumia kwam uit in november 2011. Dan is het toch meer dan twee jaar later. Dat is best lang in telefoonland
De Lumia 800 heeft als eerste prijsvermelding 2 november 2011. De Pureview 808, 2 maart 2012. Ofwel: er zitten 4 maanden tussen.
Maar het is pas nu dat ze daadwerkelijk besluiten dat het niet meer gebruikt gaat worden
Anoniem: 145867 @Gropah24 januari 2013 17:42
Klopt en al meer dan 2 jaar verder.. is het nog geen steek opgeschoten :S..... als MS niet zoveel miljarden erin stak en Nokia niet had omgekocht was er niks van terecht gekomen. Immers HTC, Samsung en LG en DELL en dergelijk verkocht nauwelijk wat van die dingen. Alleen omdat Nokia zoveel geld in reclame stopte. Bijna elke WP telefoon is een Nokia telefoon. Dus zonder Nokia was MS gewoon 0,0. Niks.

Moet je voorstellen als Nokia voor Android had gekozen hoeveel ze wel niet hadden verkocht.!!! iig veeeeeel meer.
Toch is het jammer, heb altijd veel plezier gehad van de symbian van Nokia en er ook veel gebruik van gemaakt.
Yep... wat was kiezen toen makkelijk...

Persoonlijk vind ik eigenlijk geen van de huidige platformen echt iets... Ik heb niks met Apple spullen, ook niet met Microsoft spullen... Android is geinig maar heeft ook wel zijn nadelen... Ik dacht wat gevonden te hebben in Maemo 5, dat is dood en het enige wat ik kan doen is hopen dat Tizen wat wordt...

Ik blijf het jammer vinden dat Stephen Elop nu de scepter zwaait bij Nokia, dat maakt het helaas nu een Windows only partij. Voor de WP fans denk ik heel erg mooi maar ik had toch heel graag een Android of nieuwe Meego / Tizen alternatief gezien van Nokia, uiteraard naast hun sterke WP8 lijn.

Wat ik al zei... kiezen was toen makkelijk. Je koos gewoon een Nokia die je mooi vond, hardware was goed, software faalde zelden en dat was het... Jammer dat het niet met zijn tijd mee kon. Zo vanaf nu gezien zou ik ook niet meer terug willen overigens maar op dat moment was het gewoon GOED !

Symbian, you served me well !

[Reactie gewijzigd door mxcreep op 23 juli 2024 02:37]

Android had van Nokia gewoon een generale telefoonfabrikant gemaakt. Dat wilden ze duidelijk niet. Meego was inderdaad mooi geweest, maar daarvoor hadden ze te weinig steun van anderen doordat ze zelf wel de scepter wilden blijven zwaaien, en ze wilden het niet in hun eentje gaan voeren.

Windows Phone doet me niets. Ik zag er eerst wel potentieel in, maar feitelijk heeft het sinds de introductie (bijna 2,5 jaar geleden alweer) kwa functionaliteit niets interessants gebracht, behalve wat basisfunctionaliteiten als copy-paste.
Dan heb je niet naar de introductie filmpjes gekeken van WP8 ofwel?
Genoeg nieuwe features die in WP7 misten. Daarnaast ben ik huiverig voor een snelle, zonder lag, interface en daardoor viel mijn oog op WP. Hierdoor zal ik voorlopig nog wel ween WP fan blijven.
Ik ben persoonlijk geen Microsoft fan maar WP8 ziet er idd erg goed uit, ze moesten van ver komen maar ik vind wel dat ze er in geslaagd zijn een mooi OS neer te zetten wat ook echt anders is als de gevestigde orde. Of iemand het persoonlijk wat vind, tsja dat blijft altijd lastig... zoveel mensen zoveel voorkeuren.
Anoniem: 145867 @Muta24 januari 2013 17:52
Maar als je naar een Update kijkt van Android en dan kijkt naar die "paar enkele" nieuwe features die erbij zijn gekomen bij Windows Phone welke Android en iOS al meer dan een jaar of vaak wel langer al heeft... Dan denk ik bij die "nieuwe" features bij WP vaak: *gaap*.
tyzen zal het NOOIT worden, ik denk dat je meer kans maakt bij ubuntu voor de smarphone, cononical vind ik wat dat betreft een veel betrouwbaarder bedrijf om een linux device neer te zetten dan bedrijven als intel samsung en alle voorgangers die zijn afgehaakt...
nokia hat met meamo een goede kern in zicht en intel kwam er bij en POEF weg solide basis, weg innovatie, wet gedreven ontwikkelaars.

iets dat google heeft met android zou conocial met ubuntuphone kunnen hebben, en heb je dus enige kans dat het niet een... dump goedkope prul met een likje linux en nooit meer naar omkijken... (zoals samsung met zijn I8320 (vodafone h1) bijv. en laat dan net diezelfde samsung nu met z'n dikke vingers in tyzen zitten...?? nee dank u...
Het verhaal rondom Maemo is toch iets anders gelopen dan je aangeeft... Nokia is degene die er een bende van heeft gemaakt met het half opnieuw ontwikkelen van QT waardoor de motivatie van de developers tot een nulpunt is gedaald.

Ubuntu voor smartphone, tsja, ik denk dat ze idd een kans maken, misschien wel een grotere dan Tizen. Ikzelf zit er echter niet zo op te wachten. Persoonlijk ben ik geen fan van Ubuntu en Canonical en ook de desktop varianten spreken me alles behalve aan.

Persoonlijk denk ik dat Samsung en Intel prima partijen zijn om een OS groot te maken, ze hebben zowel de kennis om iets goeds te bouwen als het kapitaal wat nodig is om zoiets bij de grote menigte onder de aandacht te brengen.

Tizen gaf ik overigens ook aan als mijn voorkeur en of dat een kans maakt of niet laat ik in het midden.
Wat met Tizen wel een beetje ontmoedigend is, is dat het voor zowel Intel als Samsung niet eens "Plan B", maar zelfs Plan C lijkt te zijn. Intel werkt keihard verder aan de x86 versie van Android (en vrijwel zeker samen met MS ook aan een x86 versie van WP8), terwijl Samsung ook vooral op Android en in mindere mate WP8 aan het inzetten is. Als zelfs de twee grote sponsors zoveel slagen om de arm houden, dan is het moeilijk om als developer echt enthousiast te worden.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 23 juli 2024 02:37]

Figuren als Elop doen er goed aan minder te kijken naar de VS en Apple. Dat is het topsegment.

Tizen gaat puur over HTML5. Bada, en tot zekere hoogte Tizen, is bedoelt voor de low-end markt (goedkoop, simpel, zonder fratsen, doch degelijk, met overlappingen met smartphone). Jolla bijvoorbeeld, bestaande uit ex-Nokia werknemers, gaat ook voor volume ipv het topsegment.
Dr.Antti Saarnio, Chairman of Jolla Ltd. said: "China has the largest and most rapidly expanding smartphone market in the world. This agreement with D.Phone is a major step in Jolla’s journey towards becoming a significant player in the global smartphone market.". Mr.Donghai Liu, Founder and CEO of D.Phone Group said: "We see great potential for Jolla as a new player in the Chinese smartphone market with Jolla’s fresh and unique user experience. Together with Jolla our aim is to reach significant sales volumes.". The signed contract allows Jolla to cooperate with the D.Phone Group retail chain in which together the companies have a shared target to reach sales volumes in China’s 150 million smartphone market. For developing business in China it is very important that D.Phone is a strategic partner with China Mobile, China Telecom and China Unicom.[14] Previously the China Telecom was the important member of the MeeGo project. It is not confirmed but quite probable that Jolla has shown Chinese partners, before anybody else, a prototype of smartphone which is kept in secret, what in consequence has allowed to sign such the important contract mentioned above.
Daar heeft Nokia nu de low-end Asha telefoons voor, die zijn al erg succesvol. Die kunnen ook HTML5 webapps draaien.

Tizen kan inderdaad net zo'n OS worden, maar met het steeds goedkoper worden van grote schermen en snelle chips is het segment voor dit soort featurephone-plus telefoons wel steeds kleiner.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 23 juli 2024 02:37]

Ergens Jammer, Gezien hoe efficient Symbian met de accu om kan gaan en toch snel werkt zou het in theorie zeker potentie hebben. Welke smartfoon doet het 3 dagen op 1 accu lading met gemiddeld gebruik en 1005 wifi verbonden ? Jammer maar het was wel het eerste " smartfoon" OS ;) Hopen op een goede opvolger van de 808 op camera gebied ergens dit jaar :)
Die accu efficiency is een fabeltje - Symbian telefoons hadden vaak een kleiner scherm waardoor ze relatief zuinig waren, maar als je Nokia's WP7 en Symbian modellen met dezelfde chips en schermgrootte naast elkaar legt, hebben de Symbian phones zelfs slechtere accuduur.
Waar baseer je dit op? Welke toestellen? Als ik snel even een simpel voorbeeldje pak tussen een Android en Symbiantoestel, groter scherm voor het Symbian-toestel:
http://www.gsmarena.com/c...Phone1=3125&idPhone2=1858

Doet de E61i het toch beter. Heeft ook een grotere accu, maar gekeken naar de prestaties, als je dat evenredig terugbrengt, doet de X10 het nog steeds slechter.

Ik heb zelf een HD2, waarop WP7 het niet beter doet dan Android als het gaat om de accuduur.

Het zou natuurlijk kunnen dat de gebruikte processoren waarmee Symbian-toestellen geleverd werden de doorslaggevende factor waren, wellicht dat die een idle-stand hebben die nog steeds meer stroom trekt.
Je bent verschillende merken met elkaar aan het vergelijken, en bovendien Android. Pak de Lumia 610 versus 701. Allebei Nokia's, met hetzelfde scherm, even grote accu en vrijwel even snelle SoC.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 23 juli 2024 02:37]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.