Door Wout Funnekotter

Hoofdredacteur

Nokia Lumia 1020: high-end camera, midrange-telefoon

Inleiding

Inleiding

Nokia bracht iets meer dan een jaar geleden een eigenaardige telefoon uit: de PureView 808, een telefoon die alle andere telefoons op cameragebied compleet moest wegblazen. En dat deed hij ook; Nokia ontwikkelde een camerasysteem met een enorm hoge resolutie. Daarbij wordt uit de 41-megapixelsensor een foto van 5 megapixels gehaald. Voor elke uiteindelijke pixel worden dus grofweg acht pixels als bron genomen. Het resultaat is een beeldkwaliteit die reguliere telefooncamera's niet kunnen benaderen.

De PureView 808 had één groot probleem, hij draaide het verouderde besturingssysteem Symbian, dat op het vlak van features en app-aanbod mijlenver achterloopt op Windows Phone, iOS en Android. Hoewel de 808 dus een dijk van een cameratelefoon was, kon hij op alle andere vlakken gewoonweg niet meekomen.

Nokia komt nu met zijn tweede PureView-toestel: de Lumia 1020. Symbian is aan de kant gezet en Nokia heeft het toestel ditmaal uitgerust met Windows Phone, waardoor het over alle functionaliteit beschikt die je van een moderne smartphone mag verwachten. Op andere technische vlakken, zoals beeldkwaliteit en processorkracht is de 1020 niet het beste wat je kunt krijgen, maar verouderd is hij zeker niet. Wij keken of Nokia deze keer wel een apparaat gemaakt heeft dat zowel een goede camera als een goede telefoon is.

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3