Specificaties 4,5" display, 4G-support, geen geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Nokia Lumia 1020 32GB Zwart Review

Brilsmurfffje 10 oktober 2013, laatste update op 10 oktober 2013, 2.108 views

Nokia Lumia 1020 32GB Zwart

Pluspunten

• Camera
  • Bouwkwaliteit
  • People hub
  • 4G

Minpunten

• scherm kon beter

Ondanks dat ik deze telefoon via de Lumia actie van Tweakers gekregen heb loop ikzelf al een poos met idee rond om over te stappen naar WP8. Mijn huidige telefoon een Android HTC One X irriteert mij dagelijks doordat veel applicaties slecht samenwerken, crashen of traag zijn.

Beweeg redenen om destijds een Android te kopen:
De HTC telefoon is destijds aangeschaft omdat ik geen Apple wou en Windows Phone mij toen nog onvoldoende aansprak. Het voordeel wat ik toen in Android zag was de grote hoeveelheid apps en de door iedereen geroemde aanpasbaarheid van het OS. Een punt wat nu na een jaar gebruik enorm tegen blijkt te vallen, al is dit deels de schuld van HTC die de telefoon compleet gelocked heeft.

Waarom overstappen naar Windows Phone?
Daar ik al een geruime tijd rondliep met de gedachte te upgraden naar Windows Phone zal ik dat hier nader toelichten, tevens zal ik verderop in de review toelichten hoe ik de overstap gemaakt heb.
Mijn voornaamste beweerredenen voor een overstap zal ik hieronder kort opsommen:
- Een punt van Android waar ik compleet misselijk van werd waren de praktisch dagelijkse updates van apps. Deze updates vaak klein en futiel maar groot van omvang waren enorm funest voor de accu want tijdens het updaten kon het scherm niet uit. Tevens kwamen de updates steeds als een notificatie naar voren.
- Een andere ergernis is het gebrek aan een degelijk werkende browser, doordat je verschillende browsers kan gebruiken ga je je er al snel aan irriteren dat ze allemaal voor en tegens hebben. Tevens werkte weer niet iedere website goed in elke browser.
- Wat ook irritant is van Android is de samenwerking tussen de verschillende apps, zo kan je een screenshot maken, deze bekijken maar dan vervolgens niet doorsturen naar iemand via mail/whatsapp. Om dit voor elkaar te krijgen moet je eerst de galerij openen.
- Het gebrek aan privacy vanuit het OS, een simpele app voor de functie van een zaklamp wil complete toegang tot alle persoonlijke data. Dit simpelweg blokkeren is niet mogelijk, het is alles of niets
- En ook het gebrek aan privacy vanuit google stuit mij tegen de borst, mede daarom ben ik compleet overgestapt naar Microsoft en heb de diensten bij Google verlaten voor mail, agenda en bestanden.

Het overzetten van de gegevens:
Voordat ik verder in detail ga treden zal ik eerst beschrijven welke gegevens en accounts overgezet worden.
- Privé mail (was Google wordt Outlook.com)
- Contact personen
- Exchange mail (vanuit school)
- Kalender (persoonlijk gemixte met een icall feed vanuit school voor het rooster)
- Whatsapp
- Facebook
Het eerste account dat ik overgezet heb is mijn privé mail omdat de telefoon tevens aan dit account gekoppeld wordt. Dit is verder weinig speciaal, inloggen met het Outlook.com account en alles is geregeld.
De contactpersonen was een ander verhaal, het aantal contactpersonen past niet meer op mijn simkaart dus ik heb deze eerst vanuit google gedownload naar een .csv bestand. Dit csv bestand heb ik vervolgens geďmporteerd via outlook.com zodra dit gebeurt was stonden alle contacten netjes in de telefoon gesynchroniseerd.

Het start scherm met de live-tiles

Nadat mijn privé mail op de telefoon stond was het tijd voor de mail van school. De school gebruikt hiervoor exchange dus via de Outlook app heb ik een nieuw account toegevoegd en plots was daar nog een Outlook tile op mijn telefoon. De telefoon bied ook de mogelijkheid om de mailboxen samen te voegen tot 1 inbox maar dit heb ik niet gedaan om het gescheiden te houden.
Na de mail was het tijd om mijn rooster op de telefoon zichtbaar te krijgen, deze heb ik toegevoegd d.m.v. een ical feed. Dit ging zonder problemen. Nadeel hier is wel dat de standaard agenda app geen week weergave ondersteund dus hier moet ik t.z.t. een goede third party app voor vinden.
De laatste stap is het toevoegen van de sociale netwerken in de people hub het voordeel hiervan is dat direct alle contactpersonen een plaatje krijgen. Aangezien ik enkel een Facebook profiel heb is dit het enige netwerk dat erin staat. Andere netwerken die hier ook in toegevoegd kunnen worden zijn onder andere Twitter en LinkedIn. Het prettige van de people hub is dat alle communicatie met een persoon via mail, telefoon, sms, Facebook etc. allemaal op 1 centrale plek te zien is. Om hierin orde te brengen kan je de communicatie geschiedenis in een chronologisch overzicht zien.

Gebruik
De telefoon is zeer prettige in het dagelijks gebruik. Ikzelf heb normaal tot grote handen en in mijn geval zorgt de uitsparing voor de camera er juist voor dat de mobiel beter in mijn hand ligt omdat ik mijn vinger om de uitsparing kan leggen. In deze houding kan ik de mobiel met een hand bedienen. Doordat de telefoon van een mat plastic gemaakt is zijn vingerafdrukken niet te zien op de behuizing en het materiaal zorgt tevens voor de nodige grip dus ik zie hem niet snel uit mijn handen glijden.
Door het Clearblack scherm is de telefoon perfect af te lezen in zonlicht buiten, bij mijn HTC One X was ik al onder de indruk van de afleesbaarheid van het scherm in de zon, maar deze is significant beter af te lezen in het zonlicht. Een mooi bijkomstigheid van buiten zijn is dat het zwart nog zwarter is en je daardoor niet meer kan zien waar het scherm begint of eindigt, heel gaaf.
Tijdens mijn dagelijks gebruik houdt de mobiel het gemakkelijk een dag vol op de accu. Wel is dit heel sterk afhankelijk van het gebruik. Doordat de telefoon een AMOLED scherm heeft kost het weergeven van zwart geen stroom. Als je gedurende de dag veel zwarte elementen op het scherm hebt dan doe je lang met een accu. Het Windows Phone 8 ecosysteem speelt hier heel slim op in door een zwarte achtergrond met een witte tekst te gebruiken. Het enige vreemde hieraan is dat wanneer je een email opent dit omwisselt en je dus een witte achtergrond met zwarte letter krijgt.
Een hele gave feature die in de laatste Amber update van Windows Phone 8 zit is het “Glance” scherm. Wanneer je over het scherm veegt als de telefoon gelocked is dan verschijnt er op het scherm een klok met daarbij de notificaties.
Nachtmodus van Glance (overdag zijn de letters wit)

Doordat deze telefoon een zeer gevoelig touch screen heeft hoef je de telefoon fysiek niet aan te raken om het “Glance” scherm te activeren, leuke en handige gimmick.
Ik internet zelf niet heel veel op mijn telefoon, maar ansich gaat het prima, tekst is niet zo scherp als op mijn One X maar voor informatie opzoeken voldoet het prima. De browers is heerlijk snel en rendered de sites correct. Ook het scrollen gaat soepel.

Geluidskwaliteit
Ik zelf bel bijna nooit dus heel goed kan ik dit niet beoordelen, maar de gesprekken die ik heb gevoerd kwamen goed en helder over voor beide kanten. Ook het volume van de gesprekken was goed. Een ander groot pluspunt van deze telefoon is de zeer luide luispreker. Deze gebruik ik veelvuldig om even snel een Spotify deuntje op te zetten.
Het geluid vanuit de koptelefoon uitgang klinkt zeer natuurlijk en puur. Mijn HTC One X heeft een veel op “aangezetter” geluid zelfs met Beats Audio uit. Tevens heeft de Lumia meer vermogen op de koptelefoon uitgang want hij kan mijn oortjes een stuk beter aansturen dan de HTC (Sennheiser IE7)

Bereik
Het bereik van de telefoon is over goed, en voor mijn gevoel ook beter als dat van mijn HTC. Ik heb mijn Vodafone sim laten omzetten naar 4G en dat werkt ook prima op deze telefoon, downloaden gaat snel en is zeer stabiel. De performance met browsen is dan gelijk aan browsen over de WiFi.

De camera

De camera is het unique selling point van deze telefoon, in het verleden heeft Nokia al eerder een mobiel met een 41 megapixel sensor uitgebracht, de Nokia PureView 808. De camera van deze telefoon was zeer goed maar het OS, Symbian was toen al afgeschreven. Nu nokia geswitchte is naar Windows Phone komen ze opnieuw met een high-end camera telefoon. De telefoon maakt gebruik van een 41 megapixel sensor, hiervan worden er door de lens 38 effectief gebruikt voor de foto’s. De bij de telefoon geleverde Nokia Pro Camera app maakt gebruik van een oversampeling techniek om meerder pixels samen te voegen tot een 5 megapixel foto. Doordat de oorspronkelijke foto uit zoveel pixels bestaat kan de software allerlei trucjes uithalen om een zo goed mogelijke foto te krijgen. Zo wordt ruis tegengegaan en zorgen het groter aantal megapixels ook voor meer detail in de foto’s. Doordat er pixels samengevoegd worden voor de uiteindelijke foto is het ook mogelijk om na het maken van de foto alsnog te zoomen zonder verlies van kwaliteit.
De Nokia Pro Cam is een van de meest uitgebreide camera apps die ik gezien heb, praktische iedere instelling van de camera is handmatig aan te passen, Belichting, ISO, sluitertijd en ook de focus kan manueel gedaan worden.

Het maken van foto’s met de camera gaat redelijk vlotjes, na het opstarten van de app wat ongeveer 2 seconden duurt, kan direct een foto gemaakt worden. Nadeel van de grote resolutie is wel dat het opslaan van de foto langer duurt dan normaal, een seconde of 2.
De foto’s die de camera maakt komen op het scherm van de telefoon eigenlijk niet tot zn recht. Op een computerscherm zijn de foto’s veel scherper.

Ikzelf ben zeer positief verrast door Windows Phone 8 en ondanks enkele tekortkomingen is het zeer prettige in de dagelijkse omgang. Voor veel Android apps is een goed alternatief voor Windows Phone (trein, 9292, ing) Enkel de app voor Spotify loopt nog flink achter op de IOS en Android versie, al moet opgemerkt worden dat het ook lang duurde voordat de Android app van Spotify goed bruikbaar was. Voor veel zaken zoals nu.nl heb ik geen app omdat de standaard browser van Windows Phone 8 eigenlijk heel erg prettig werkt en alle sites correct weergeeft.
De camera van deze telefoon is zeer goed en een compact camera zou ik enkel aanschaffen voor de zoom, de overall kwaliteit van deze camera is meer dan voldoende voor casual foto’s en snapshots.
Wat mij na 2 weken gebruik van het toestel het beste bevallen is, is dat in tegenstelling tot Android de telefoon veel prettiger is in de omgang, het in contact blijven via mail, telefoon, sms, Facebook etc is veel simpelere en sneller dan via Android. Tevens hoef ik niet iedere dag meer mijn apps bij te werken met grote updates. Ook voelt het adresboek van mijn HTC ouderwets aan na gebruik gemaakt te hebben van de People hub op Windows Phone.

Test foto's:

41MP

41MP

Hier nog een foto met de flits in een donkere ruimte:

Mochten er nog vragen zijn over de telefoon of het OS, schroom dan niet om dit te vragen!

Heb jij ook een Nokia Lumia 1020 32GB Zwart?

Nette review! Ben het met je eens wat betreft het scherm, dat vind ik toch ook een teleurstelling als ik hem vergelijk met mijn 920 (IPS). Wat betreft het activeren van het Glance scherm, dat komt niet door de gevoeligheid van het scherm, maar door de proximity-sensor bovenin de telefoon. Probeer maar eens...het werkt alleen als je met je hand over het bovenste deel van de telefoon beweegt :)
Ik heb het geprobeerd, inderdaad, het is inderdaad die sensor bovenin!
Nette review, brilsmurfffje. :) Compleet en alle punten netjes behandeld. +2 van mij!

Wel een kanttekening... Hier zie je weer hoe mensen erg verschillend tegen iets aan kunnen kijken, want ik ben het totaal niet eens met al jouw kritiekpunten op Android. :P Maar dat ligt denk ik erg aan het feit dat Android veel meer gefragmenteerd is dan iOS of WP en dus een veel meer gevarieerde gebruikerservaring biedt. De Android ervaring op een mobiel met Android 2.3 is behoorlijk anders dan die op een mobiel met merk-specifiek Android 4.1, wat weer anders is dan op een Nexus mobiel met vanilla Android 4.3. Op iOS en op WP8 is alles veel meer uniform en de toestellen kunnen zich eigenlijk alleen onderscheiden door de kwaliteit van de hardware.

Om specifiek wat punten van jou te counteren:
De samenwerking tussen de verschillende apps is juist de grote kracht van Android! Het is in de basis van Android ingebouwd dat apps elkaar 'berichten' kunnen sturen. Misschien dat HTC dit op jouw One-X heeft gewijzigd of uitgeschakeld, maar op mijn Nexus 4 kan ik een screenshot maken en terwijl ik het resultaat zie het meteen delen naar een hele lijst van apps: Gmail, G+, Hangouts, Whatsapp, Twitter, etc.

Niet waar. Er zijn genoeg alternatieven als je even rondkijkt. Zelf gebruik ik op m'n Android mobiel de app Torchlight welke geen enkele rechten vraagt. Die is dus compleet clean.

Sorry, maar dit vind ik een beetje naief. Google en Microsoft zijn wat dit betreft precies hetzelfde. Beide bedrijven gaan op dezelfde manier met jouw gegevens om. Het maakt echt geen verschil of je Gmail of Outlook gebruikt, Hangouts of Skype, Chrome browser of Internet Explorer. Beide bedrijven slaan jouw gegevens, je persoonlijke data, je Wifi wachtwoorden, enz. op in hun 'cloud' zodat je er overal gemakkelijk bij kunt en eenvoudig een backup terug kunt zetten.

Ik heb de afgelopen twee weken ook de Lumia 1020 uitgebreid getest, waarbij ik me volgens de opdracht vooral op de camera gefocused heb. Die camera vind ik echt briljant en met recht de beste smartphone camera die je op het moment kunt krijgen! Maar verwend met Vanilla Android op een Nexus 4 mobiel ben ik persoonlijk niet erg enthousiast over Windows Phone 8.

Smaken verschillen, en gelukkig maar! Anders zouden we allemaal dezelfde auto willen, alle mannen verliefd worden op dezelfde vrouw, allemaal met dezelfde telefoon rondlopen. Dat zou de wereld erg saai maken. ;)
Ik snap helemaal niet waarom je het scherm een minpunt geeft. Je spreekt eigenlijk alleen maar met veel lof over het scherm door o.a. het 'goede aflezen in zonlicht' en 'buiten is zwart nog zwarter' in het zonnetje te zetten.
vooral op het gebied van scherpte loopt een amoled toch wel echt een stukje achter op de SLCD2 uit mn htc one x
Al moet ik zeggen dat ik wel aan het scherm begin te wennen in positieve zin. Echter leg je ze naast elkaar dan zie je duidelijk verschillen in scherpte en kijkhoeken.
Hoi brilsmurfffje,

Je geeft aan dat de camera een USP is, dit ben ik natuurlijk met je eens.

maar je geeft aan in je review dat er voor trein en 9292 reeds goede alternatieven te vinden zijn in WP. Heb je het Here programma al bekeken van Nokia? Gratis wereldwijde navigatie off-line te gebruiken en voor het openbaar vervoer Here transit wat ook perfect werkt.

Daarbij is de meegeleverde app Data sense ook een mooie oplossing om je dataverbruik bij te houden en zorgt ervoor dat je niet meteen over je limiet schiet als die eraan komt omdat de app dat kan voorkomen.

vergeet ook niet het Office pakket wat wordt bijgeleverd, misschien doe je er niets mee maar het is toch een feature.

Verder een goede review van de door jouw genoemde onderdelen.

@Haay

-Op iOS en op WP8 is alles veel meer uniform en de toestellen kunnen zich eigenlijk alleen onderscheiden door de kwaliteit van de hardware.

Dat is natuurlijk voor een groot gedeelte onzin om te zeggen omdat WP8 veel minder hardware specs nodig heeft om soepel te draaien?