Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 103 reacties
Submitter: Ronald-Jan

De Nokia Lumia 1020 zal vanaf eind september te koop zijn in Nederland, dit maakte het Finse bedrijf vanmiddag bekend. De telefoon beschikt over een camera met 41 megapixels en biedt de mogelijkheid om achteraf in te zoomen op een foto.

Als de telefoon een foto maakt wordt deze zowel in hoge als in lage resolutie opgeslagen, de foto wordt dan in de lage resolutie van 5 megapixel weergegeven. Door middel van oversampling-technologie worden meerdere pixels gebruikt om de kleur van één pixel in de 5-megapixelfoto te bepalen en zo de ruis te verminderen. Voor het achteraf inzoomen gebruikt de telefoon de foto in hoge resolutie. Volgens Nokia is het mogelijk om maximaal 25 keer in te zoomen op een foto.

Het toestel kan video opnemen met een maximale resolutie van 1080p en ook bij het opnemen van video wordt gebruik gemaakt van oversampling. De sensor beschikt over een optische beeldstabilisator die in zowel de video- als in de fotomodus zijn werk doet. De telefoon wordt geleverd met de Nokia Pro Camera-app waarin de gebruiker geavanceerde instellingen van de camera kan aanpassen. De effecten hiervan worden direct getoond op het scherm.

De Lumia 1020 heeft een amoled-scherm met een diagonaal van 4,5" en een resolutie van 1280x768, de telefoon meet 130x71x10,4mm en weegt 158 gram. De Lumia 1020 wordt leverbaar in de kleuren geel, wit en zwart. Nokia heeft ook een accessoire ontwikkeld die het toestel meer op een camera laat lijken. Het toestel moet in Nederland 699 euro gaan kosten en is eind deze maand te koop.

Nokia Lumia 1020Nokia Lumia 1020Nokia Lumia 1020Nokia Lumia 1020

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (103)

Zie ik het nou goed dat die cameramodule een los item is dat op de telefoon kan worden geschoven?


Edit: nvm - het is een accessoire. Wat niet duidelijk wordt is of dat ook echt iets toevoegt buiten de looks?

[Reactie gewijzigd door Vayra op 5 september 2013 12:21]

De cameragrip is inderdaad een losse accessoire. Kost in de VS rond de 60 dollar. Daarvoor krijg je naast een wat handiger vormgegeven cameragrip ook een extra batterij van 1020 ;) mAh. Daarmee heb je dan dus ruim 3000 mAh tot je beschikking. Kan je lekker veel foto's mee schieten!
Ik kan me voorstellen dat de traditionele grip veel fijner is dan zo'n platte telefoon en die extra accu is ook nog eens mooi zodat je langer foto's kunt blijven schieten.
Hier krijgt hij een adviesprijs van 79,95 euro en je zou er ongeveer 55 minuten langer opnametijd mee krijgen, nogal pover in mijn ogen. Hoewel het accessoire er mooi op aansluit is het toch een duur grapje. Deze zie ik graag als vervanging van mijn huidige Lumia, maar ik ga toch even wachten op een pricedrop. 699 euro voor het toestel en 79,95 euro voor de grip is buiten mijn budget. Jammer.
Toch nog even gegoogled op deze telefoon, maar op de site van nokia.nl staat:

Gratis Nokia camera grip
Krijg een zwarte camera grip gratis bij pre-order van een Nokia Lumia 1020.
http://www.nokia.com/nl-nl/toestellen/toestel/lumia1020/

*edit: webshops verwijderd om geen reclame te maken

[Reactie gewijzigd door arthur-m op 5 september 2013 15:21]

Op de Belgische pagina staat dit niet, toch maar eens Nokia aanporren hierover (want soms krijg je hem nadien opgestuurd en dan heeft in Nederland bestellen evengoed geen zin).
http://www.nokia.com/be-nl/toestellen/toestel/lumia1020/
Achteraf inzoomen is niks bijzonder, dat kan ik ook met mijn 8MP telefoon camera, maar een 41MP foto is natuurlijk veel groter (hogerresolutie) 8160 x 5024 dan een 8MP 3344 x 2392 foto.

Geef mij liever dan opties zoom met een groter gaatje.
Wat ik hier nog mis over de cameragrip (buiten betere grip, extra accu, tripod mount) is dat je daarmee tevens de telefoon rechtop (horizontaal, misschien ook verticaal?) kan laten staan zonder dat je deze hoeft vast te houden. Kan handig zijn bij maken foto/film alsook om filmpjes te bekijken. Al met al kan het toch wel een interessante accessoire zijn voor sommige mensen.
Ja, die cameragrip is een losse accessoire, die je op je telefoon kunt klikken, waardoor de telefoon dus vastpakt als een digitale camera,

volgens andere site's zit er ook nog een extra accu in die grip, waardoor de telefoon dus als camera nog langer meegaat!

Gave Telefoon, alleen jammer van die 699 adviesprijs..
Voor dat geld kun je ook een Nexus 4 + Sony camera+lens kopen :). Ik vermoed dat die Sony camera+lens toch echt wel betere foto's maakt.
Ik weet wel zeker van niet. Verdiep je eerst in de Lumia 1020 en kijk wat voor foto's gemaakt kunnen worden. Hint: Hardware + software (Pro Cam) van de Lumia 1020 kan zich meten met instap dSLR's ;)
Kan je dan ook fysiek de fstop, exposure en ISO aanpassen zonder software?
Dan kan je het vergelijken met een DSLR...

Ik geef wel toe, het blijft een mooi staaltje technologie (zowel de hardware als software).
Sluitertijd, exposure en ISO is allemaal aan te passen.
Ja dat maakt het voor de gewone consument allemaal te ingewikkeld. Je kan er mooie foto's mee maken maar dat heb je wel enig verstand van fotografie nodig. Daarnaast zit er een behoorlijke lag tussen het nemen van foto's. Wil je een goede en goedkope camera phone kan je toch beter voor de Lumia 920 gaan, die kost momenteel zelfs minder dan 300 euries. Als het echter gewoon om kiekjes gaat zijn zowel iOS als Android ook voldoende. Daarbij komt nog dat deze OS-en veel meer fotografie apps hebben waarmee je als consument naar hartelust effects over je foto's kunt gooien.

[Reactie gewijzigd door zap8 op 5 september 2013 13:03]

De Pro Cam software is zeer gebruiksvriendelijk, bekijk maar eens wat tutorials op youtube, alles gebuurt visueel en er zit zelfs een tutorial in de software zelf.
Je zou juist kunnen zeggen dat door deze software heel veel geleerd kan worden over fotografie, je ziet live op je scherm wat er gebeurt wanneer je bijvoorbeeld de ISO aanpast,...
Al bij al is dit dus de ideale telefoon wanneer je gewone, mooie foto's zonder al die bizarre filters wil trekken.
Nee, er zit ook een hele goede AUTO stand op.
Je kan heel veel aanpassen, inclusief indicatie wanneer je het fout doet, maar het hoeft niet.
Allles is enkel via de software aan te passen, want je hebt gewoonweg geen ruimte voor wieltjes e.d. op een telefoon. Ik heb zelf de Nokia 808 (de vorige Nokia telefoon met 41MP sensor) en ben er echt heel erg tevreden over. In goed licht kan deze zich zeker meten aan de gemiddelde foto's van mijn Nikon D90, afgezien van het aantal MP natuurlijk.

In weinig/slecht licht is het verschil wel duidelijk zichtbaar natuurlijk, maar het is nog steeds vele malen beter dan mijn vorige telefoon, de Nokia N900. Al met al ben ik flink onder de indruk van wat Nokia heeft weten te doen met de 41MP camera. Ja, zelfs als je de foto's daadwerkelijk als 41MP wegschrijft naar je SD kaartje.
Maar die Sony steek je niet zomaar in je broekzak en heb je zeker niet altijd bij je.
Het punt is dat je doorgaans niet een camera bij hebt en een telefoon wel.
Dat is de reden dat ik ook een goeie camera in mijn telefoon wil.
Je hebt de camera grip niet nodig om hoge kwaliteit foto's te maken. Zonder camera grip maakt de Lumia 1020 zeer hoge resolutie (41MP) foto's.
Megapixels staan niet gelijk aan kwaliteit. Maar deze camera-phone schijnt inderdaad heel aardige beelden te schieten, met of zonder de accessoire. Ik verwacht dat deze Lumia de vergelijking met andere smartphones (bijv de iPhone 5 en de Galaxy S4) makkelijk wint (qua fotokwaliteit dus), net als de vergelijking met point-and-shoot-camera's van <100 euro.

Ben wel benieuwd hoe de vergelijking met goeie compactcamera's van 200-300 euro zou eindigen, evenals die met systeemcamera's en spiegelreflex. Maar het is ook niet realistisch om te verwachten dat deze telefoon beter is dan een camera van 500+ euro.

Lijkt me al met al een leuke smartphone voor de doelgroep die voor smartphone-begrippen goede foto's wil schieten.

[Reactie gewijzigd door geert1 op 5 september 2013 13:38]

http://www.nationalgeographic.com/nokia/?thnn

Spreekt een heel deel voor zichzelf, award winnende fotograaf van national geographic die met alleen een nokia lumia 1020 op pad gaat

bewijst zeker wel de potentie van de camera
Leuk zo'n reclame maar was dit ook geschreven als er geen sponsoring had plaatsgevonden? Porfessionals hebben het geld er wel voor over om wat meer voor een camera neer te tellen dus dan zal, als het om zulke hoeveelheden megapixels gaat, er al snel een Hasselblad in het bezit zijn. Daar kan de camera van de Lumia echt niet tegenop.
Helemaal mee eens. Sorry hoor, maar +2 voor een link naar een schaamteloze reclame campagne van Nokia op de National Geographic site??

Hoe komt die fotograaf aan een toestel dat nog niet eens op de markt is? Dat hijft hij zelf uitgezocht omdat hij zo graag met die Lumia foto's wil maken? Of dat gaf Nokia erbij toen ze ook de zak geld voor die campagne gaven?

Het zal vast best een leuke camera zijn hoor. Maar als Samsung mij een grote zak geld en de nieuwste Galaxy is dan wil ik daar ook best mee door Afrika gaan toeren en dan lukt het mij vast ook wel om daar wat leuke plaatjes mee te schieten.
Het ging mij niet om enige funding of reclame door nokia of national geographic maar puur en alleen om de foto's die gemaakt zijn

en het toestel is al wel in verschillende landen te verkrijgen
Hoge resolutie != hoge kwaliteit bij camera's.
Lees jezelf eerst ff in voordat je een standaard stelling zonder beargumentatie neer kwakt.

Inderdaad, de regel is dat hogere resolutie foto's niet perse hogere kwaliteits foto's tot gevolg hebben. Immers moet bijv de lens deze resolutie ook aankunnen en zit er een kwaliteits verschil in grotere en kleinere pixels.

Maar zoals al tot in de treure is aangehaald bij lumia 1020 topics. Heeft de over sampling techniek tot gevolg dat hogere resolutie foto's betere laag resolutie foto's tot gevolg hebben.. Etc etc bla bla hartstikke prachtig en nuttig voor digitaal zoomen enzoo..
Waarom zou dat oversampling nou nuttig zijn voor digitaal zoomen? Daarmee gaat het oversampling immers verloren en komt de ruis gewoon weer terug?
wat maakt dat nou uit?

zijn punt dat je een camera met losse lenzen niet zomaar in je broekzak stopt en altijd bij je hebt blijft een goed punt, wat hij ook in zijn handen of broekzak heeft gehad.
Waarom wordt er al meteen vergeten dat in dat accessoire ook nog een bevestiging mechanisme voor tripods zit?

[Reactie gewijzigd door SpitfireNL op 5 september 2013 19:25]

Dat is inderdaad een losse accessoire voor het toestel

Uit het artikel:
Nokia heeft ook een accessoire ontwikkeld die het toestel meer op een camera laat lijken.

[Reactie gewijzigd door FluF op 5 september 2013 12:23]

En is gratis bij een pre-order:

Op nokia.nl: Gratis Nokia camera grip

Krijg een zwarte camera grip gratis bij pre-order van een Nokia Lumia 1020.
http://www.nokia.com/nl-nl/toestellen/toestel/lumia1020/


*edit: webshops verwijderd om geen reclame te maken

[Reactie gewijzigd door arthur-m op 5 september 2013 15:21]

Dat is een aparte hoes die je om je lumia heen kan bevestigen.
De camera module is gewoon deel van de telefoon, maar is een paar mm hoger dan de rest. Dat losse deel is een grip met een extra accu erin zodat de telefoon wat meer aanvoelt als een camera, mocht je veel foto's willen nemen, bijv op vakantie ofzo.
Het artikel lezen wil ook wel helpen.:
Nokia heeft ook een accessoire ontwikkeld die het toestel meer op een camera laat lijken.
Betere houvast, een extra accu en een sluiterknop.
als je even de tijd had genomen om het hele stuk door te lezen dan had je dit stukje niet gemist:

Nokia heeft ook een accessoire ontwikkeld die het toestel meer op een camera laat lijken.
Ik heb sinds kort de 1020, ik heb nog nooit zulke mooie foto's gezien en gemaakt als op de deze camera. Er is geen andere telefoon (op dit moment) die zulke goede foto's maakt als de lumia 1020. Neem daarbij het Windows Phone 8 OS en je hebt een top apparaat. e 699.00 is gezien de prijs van andere high-end telefoon zeker gerechtvaardigd, de Galaxy 4 koste in het begin ook ongeveer e 649.00 en die maakte vele malen slechtere foto's.

voor een voorbeeld van een foto's zie:
https://skydrive.live.com...CFF5D67067E1E49!13718&v=3
De 808 Pureview ;) ??? Die telefoon is er nog steeds.
Tuurlijk kun je WP8 niet vergeten met zijn vloeiende interface en een stuk grotere appstore dan Symbian Belle FP2. Maar de 808 bestaat al 2 jaar ondertussen.

Kun je de saturatie ook aanpassen? Want vind hem standaard te hoog staan?
Ben zelf namelijk in het bezit van de 808 met bijna dezelfde sensor, FSI ipv BSI.
Met WP8 GDR2 kun je op een Lumia de verzadiging ;) en helderheid aanpassen.
Heb je al geprobeerd 4K timelaps op te nemen met je Pureview 808?

[Reactie gewijzigd door Jay47 op 5 september 2013 17:16]

Waar heb je hem gekocht als ik vragen mag? Ik ga binnenkort naar Amerika, en ik ben benieuwd of het zou werken om er daar een mee te nemen. Volgens mij zijn de interne radio's voor 3G etc anders (geoptimaliseerd voor andere frequenties ofzo)..
Mooi. Ik ben benieuwd wat het idee van Microsoft zal zijn voor de toekomst van deze Nokia toestellen. Er zal wel een fotocameralijn, multipurposelijn en budgetlijn komen. Deze Lumia vind ik wel erg gaaf. Zou hem wel een keer willen proberen en wellicht volgend jaar als de prijzen wat gedaald zijn aanschaffen.
Als de trend van prijsdalingen op Lumia toestellen doorzet zoals het nu gaat, dan is dit toestel binnen de kortste keren verkrijgbaar onder de § 500,=. Link gaat naar de prijs van de Lumia 920 zwart.

Zelf vind ik het ook een ontzettend interessant toestel, maar ga er geen § 699,= voor betalen omdat het toestel waarschijnlijk totaal niet waardevast is. Wellicht wel als de prijs een beetje gedaald is! Ik ben op zoek naar een vervanger van mijn bijna 3 jaar oude iPhone 4.. Maar weet nog niet welke kant het op gaat. Nieuwe iPhone, nieuwe Nexus of deze Nokia.

Ze hebben allemaal hun voor en nadelen, welke voor de een anders zijn als voor de ander. Ik persoonlijk vind de camera wel erg belangrijk, wat mijn keuze voor de Nokia 1020 zal maken. Maar ook een betrouwbaar ecosysteem met continue updates trekt mij, dus dat neigt naar iOS (nieuwe iPhone) of Android op het Nexus toestel (update beleid van Samsung / HTC / Sony staat mij niet aan).

[Reactie gewijzigd door Timo002 op 5 september 2013 12:30]

Binnen de kortste keren lijkt me lichtelijk overdreven, in een half jaar tijd was bijvoorbeeld de Galaxy S III 20% goedkoper geworden. Bovendien is het onduidelijk hoe de waardevast Iphones de komende jaren zullen blijken. De komst van de 5C is iig interessant.

Verder beschik ik niet over de kennis om de betrouwbaarheid van een ecosysteem te kunnen beoordelen. Toch vermoed ik dat Apple en MS qua update-beleid congrueren (lees de gebruikersovereenkomsten van IOS en WP maar eens door en vergelijk deze met eerdere versies).
Een quote van mijzelf!
Als de trend van prijsdalingen op Lumia toestellen doorzet zoals het nu gaat, dan is dit toestel binnen de kortste keren verkrijgbaar onder de § 500,=.
Ik verwijs hier volgens mij naar de Lumia toestellen, niet naar de Galaxy S3!

De prijs van de Nokia Lumia 920 is in 4 maand tijd met 30% gedaald! Het topmodel dat vorig jaar uit kwam voor een § 649,-, welke nu voor slechts § 300,- verkrijgbaar is. Dan heb je het over een daling van 55%! Dat is flink. In de eerste 4 maanden is het toestel maar liefst 30% in waarde gedaald!

Dat doorrekenend op de Lumia 1020 levert een verkoop bedrag op van onder de § 500,- binnen 4 a 5 maand.

Het ecosysteem naar mijn idee:

Betouwbaarheid ecosysteem Apple
  • De iPhone 4, inmiddels 3 jaar oud krijgt nog een update naar iOS7
  • De appstore kent ontzettend veel en goede apps
Betouwbaarheid ecosysteem Android
  • Afhankelijk van de producent (Samsung / HTC / Sony / etc) moet je maar hopen dat je toestel ooit een software update krijgt. Mits je een Nexus toestel neemt, welke rechtstreeks updates van Google krijgt.
  • De appstore kent ontzettend veel en goede apps.
Betrouwbaarheid ecosysteem WP
  • WP7 toestellen kregen na een jaar al de zak, WP8 ging er niet op draaien. Ik weet niet wat het doet met bv de 1020. Komt volgens jaar WP9 en krijgt de 1020 dan ook de zak? Ik heb er nog geen vertrouwen in.
  • De appstore kent een flink aantal apps, ook goede. Maar er ontbreken toch ook echt wel erg veel apps!
Ondanks dit alles zit ik toch serieus naar dit toestel te kijken. Maar eigenlijk alleen maar voor de ontzettend lijpe camera die erop zit!
Niet na een jaar hoe kom je daarbij??? Blijkbaar weer eens niet in verdiept het is nog altijd 3 jaar (in principe zelfs 4 jaar sinds de launch in 2010!) en daarnaast wordt WP7 nog tot eind 2014 ondersteund qua updates etc. Dat ze voor een nieuwe kernel hebben gekozen heeft daar niet veel mee te maken, tevens vergeet je erbij te zetten dat de toestellen sinds de launch in 2010 nog steeds even snel functioneren sinds 7.8 als daarvoor zie jij dat op iOS of Android gebeuren?

Mijn 3 jaar oude HD7 kreeg ook een update naar 7.8. ;)

[Reactie gewijzigd door SilverAqua op 5 september 2013 14:20]

Ik begrijp je punt, heb je ook gelijk in. Maar dat is niet wat ik eigenlijk bedoelde! Ik weet dat WP7 geupdate is naar 7.5 en 7.8. Maar de meeste apps zullen nu ontwikkeld worden voor WP8 waardoor de kans groot is dat als er eindelijk goede apps / games uitkomen deze niet op WP7.8 of lager draaien!

Ja ik weet het, dit probleem heb je ook met iOS, maar daar kan ik mijn iPhone 4 straks wel updaten na versie 7, en niet naar een look-a-like 6.7 versie!

Ook weet ik dat WP7 nog steeds ondersteund wordt. Maar wat heb ik aan ondersteund als er geen updates meer komen..?
Tja en ik snap ook wel jou punt, alleen is het wel echt wenselijk om oneindig te kunnen updaten? (lag, oude hardware, problemen qua stabiliteit etc etc) Vroeger was dat geen enkel probleem en het is niet zo dat op eens je telefoon niet meer werkt. Je kan alle functies nog gebruiken die echt van belang zijn voor een smartphone, bellen, emailen, internetten, apps (oke niet de nieuwste meer maar toch wel iets van 120000). En uiteindelijk vond ik het niet zo'n echt probleem om te upgraden van HD7 naar 920. Daarnaast is het nog niet helmaal bekend of 7.8 echt de laatste update is er gaan namelijk ook nog geruchten over een 7.9 versie. (klik)

Uiteindelijk is een smartphone ook een product wat mensen na een aantal jaren weer omruilen, verkopen, wegdoen en weer wat nieuws willen. Dus met WP7 heeft Microsoft het in mijn ogen behoorlijk netjes gedaan, tot 4 jaar support en wie weet dus nog een 7.9 update. :)
Mensen willen altijd de meest nieuwe, innovatieve telefoons maar wanneer ze puntje bij paaltje komen worden ze boos als er na 3 jaar geen updates meer komen.

:')

Dus ik ben het eens met jouw punt dat je blij was te upgraden naar de 920.
Ik haalde de S III aan om de algehele trend aan te geven. Dus tov van de S III was de daling van L920 8% hoger, waarbij wordt opgemerkt dat de introductieprijs van de L920 10% hoger lag. Dit is dus niet bijster boeiend tov de algehele trend.

Veel boeiender is dat de ATIV S en de 8X worden gedumpt, alsmede de prijsdaling van de L925.

De L1020 lijkt vooralsnog een nicheproduct en daardoor veel moeilijker te voorspellen. Misschien het beste te vergelijken met de Nokia 808 (symbian)? Maar goed, daar wil ik mijn vingers niet aan branden.

Bedankt voor de verduidelijking wat je met de betrouwbaarheid van een ecosysteem bedoelt. Mbt IOS zul je merken dat de gebruikersovereenkomst is aangescherpt sinds IOS6 en mbt updates erg lijkt op die van WP8. Voor Android is Nexus idd de meest verstandige keus indien je updates belangrijk vindt.

De beschikbaarheid van apps op WP8 is inderdaad een heikel punt en dan met name op het gebied van gamesontwikkeling. Je zou toch verwachten dat MS dat beter op orde zou hebben. De bekendste apps worden langzaamaan beschikbaar.

Of WP8 gebruikers ook zullen overgaan op WP9 is moeilijk te zeggen, de gebruikersovereenkomst van WP8 is daarover onduidelijk.
- Elk Windows phone 7.x toestel draait op een andere Windows CE kernel wat ervoor zorgt dat hier geen WP8 op kan draaien. Verder zijn ze wel allemaal geupdate naar 7.8.
- Elk Windows Phone 8.x toestel draait op een normale Windows NT kernel en de kans is dus heel groot dat WP 9.x uitkomt voor de huidige 8.x toestellen.

Wat betreft het App aanbod is het laatste jaar flink verbeterd en er is steeds minder dat mist. Een Ziggo app zou ik persoonlijk wel fijn vinden.
Ik heb een Lumia 920 en al twee keer een behoorlijk substantiŽle update gekregen. Zowel van het OS als van de Nokia extra's zoals de Nokia camera Pro. Ben er zeer tevreden over.
Ontgaat me toch de reden om een echte high-end fototoestel te proberen maken van je gsm? de lumia 925 trekt prima foto's, goed belicht, veel mogelijkheden ... kortom een goeie point en shoot ... wil je een heuse fotoshoot gaan doen neem je toch gewoon een DSLR ?
Hoezo? Je hebt en een telefoon en een goede camera op zak. Tegenwoordig worden er meer foto's gemaakt met mobieltjes dan met een DSLR denk ik, kun je maar beter een goede camera hebben.
Nou er was laatst een voorlopige test met een Canon EOS en de 1020, de 1020 maakte betere foto's!

[Reactie gewijzigd door Jay47 op 5 september 2013 14:14]

Linkje? Zeker met een fatsoenlijke lens zou een EOS rondjes moeten rennen om de 1020. Het ligt wel een beetje aan welke EOS, een EOS 10D is nou niet echt meer recent te noemen, terwijl een 5DmkIII echt makkelijk betere foto's moet kunnen maken dan een Lumia 1020.
Ik raad je aan om het volgende te lezen, http://i.nokia.com/blob/view/-/849564/data/2/-/Download1.pdf
Nu werkt het op een 1020 wel net iets anders aangezien de oversampeling in software wordt gedaan en niet door een losse processor.

Oppervlak per pixel is net wat groter dan die van een 1/3" 13MP sensor. Nu kan je dus lossless inzoomen(eigenlijk gewoon croppen). Ook slaat deze niet alleen de 41MP variant op maar ook een kleinere 5MP om te delen.
Je hebt je niet verdiept in de achterliggende technologie. De Nokia Lumia 1020 maakt gebruik van een techniek genaamd "downsampling". In dit geval zijn meer megapixels juist beter omdat je daardoor meer data krijgt om dit te 'downsamplen' naar een superpixel die veel meer informatie bevat dan een normale pixel. Hierdoor hebben foto's van deze telefoon een hoge scherpte en kan je naderhand in- en uitzoomen zonder kwaliteitsverlies.

Hier is een whitepaper over deze techniek: http://i.nokia.com/blob/v.../Lumia1020-whitepaper.pdf

[whitepaper toegevoegd]

[Reactie gewijzigd door BarCal op 5 september 2013 13:00]

Eigenblijk maakt het niks uit of je een 41 MPix plaatje downsampled naar 5MPix, of dat je meteen een sensor gebruikt met 5Mpix, mits de sensor grootte gelijk is (en het sensor ontwerp gelijk is). Dus daarom hoef je geen 41MPix foto's te nemen om d=naderhand te verkleinen naar 5Mpix. Het grote voordeel van die 41Mpix is dat je kan inzoomen, iets wat geen enkele telefoon nu nog kan. Niet zonder mega kwaliteitsverlies toch. De 1020 kan dit wel. Het heeft dan wel als gevolg dat je steeds minder downsampled (tot uiteindelijk helemaal geen downsampling bij een zoom van 2.7x), maar de kwaliteit is vele malen beter dan digitaal inzoomen, zeker in goed licht.

/edit: ik moet beter lezen :) je hebt het zelf ook al over het zoomen.

[Reactie gewijzigd door zonoskar op 5 september 2013 14:09]

Ligt aan het gebruikte algoritme. Je kan die extra MP gebruiken om tijdens het downsampelen echte noise weg te gooien.
Het leuke van 42mp is dat je kan kiezen tussen geen ruis of superzoom, dat kan niet met 5 grote pixels.
Ik denk dat je je even moet verdiepen in de technologie:

de telefoon schiet plaatjes op 41mp die hij vervolgens samenvoegt tot een haarscherpe 5mp foto. Deze foto is makkelijk bewerkbaar en bevat nauwelijks ruis.

Uiteraard is ook het orginele 41mp plaatje beschikbaar op de telefoon, maar deze zal inderdaad niet de kwaliteit hebben van een goede DSLR.
Jij snapt dus kennelijk echt niks van dit toestel! Verdiep je eens in hoe het werkt voordat je onzin post!
Nogmaals, ook jij moet lezen hoe pureview werkt en wat het doet. Het zorgt er juist voor dat je -minder- ruis krijgt en je krijgt ook geen foto's van 41Mpx of 20MB.
Het is juist bedacht als oplossing om met een kleine sensor ruisvrije foto's te krijgen.

[Reactie gewijzigd door Shadow op 5 september 2013 15:59]

Wat een geweldig apparaat _/-\o_ Hier kun je dus echt wat mee. Normaal ben ik niet zo van de grote toestellen maar hier wil ik best een beetje scheef voor lopen.

Vraag mij alleen af wat het nut (afgezien van de betere grip) van die accesoire is? Extra batterij?
Ja, er zit een batterlij van 1020mAh in.
Hier zat ik op te wachten. Ik hoop dat hij een beetje betaalbaar is icm een abonnement.
Voor mij komt ie ook precies op tijd.
Half oktober loopt mijn abo af en hopelijk heeft T mobile hem dan.........
Het is op de foto's niet te zien maar ik meen gelezen te hebben dat die accessoire te monteren is op een statief. Zal ff linkje zoeken.

http://www.nokia.com/global/products/accessory/pd-95g/

Dat is best handig als je zoiets mee wilt sleuren..

[Reactie gewijzigd door Eetje op 5 september 2013 12:56]

Nu ik een 920 heb en toevallig deze week een instap dslr leen, was ik eigenlijk teleurgesteld over het verschil. Vroeger maakte een instap dslr meer indruk als dat het nu doet. Alleen makkelijk dat je er een flinke lens aan kan hangen. En de 1020 blaast mijn 920 natuurlijk al helemaal weg.

[Reactie gewijzigd door CR35 op 5 september 2013 15:59]

Nu Microsoft de telefoon divisie van Nokia heeft overgenomen, wat gebeurt er nu met de merknaam Nokia?
Ze hebben de merken Lumia en Asha overgenomen, maar worden het dan Microsoft Lumia's en Asha's? Of hoe gaat dit eruit zien?
Microsoft heeft een licentie genomen op de merknaam Nokia voor de komende 10 jaar.
Ze zouden het alleen niet meer op nieuw (onder Microsoft) ontwikkelde telefoons gebruiken, dus ik vraag me ook af waar ze de Nokia naam dan wel voor willen gebruiken.
Niet op de smartphones.. Wel nog op de asha phones..
Nieuwe modellen zullen geen Nokia meer heten, Nokia telefoon tak bestaat helaas niet meer.
Alle telefoons die in de toekomst gaan uit komen krijgen een Microsoft branding!
IK betwijfel of mensen blij zullen zijn met Microsoft Lumia, maarja in feite veranderd er niet veel.
Zelfde mensen die bij Nokia zaten zitten nu bij MS, dus qua design en camera etc etc zal er niks veranderden alleen de naam veranderd.

[Reactie gewijzigd door Jay47 op 5 september 2013 12:58]

Nokia blijft gewoon bestaan, ze maken alleen geen telefoons meer.. De telefoon-tak is verkocht. Nokia als telefoonmerk zal dus verdwijnen (alhoewel Microsoft nog wel een licentie heeft om deze naam te gebruiken voor de feature-phones).
Gelukkig dat het design blijft, dat is juist de allersterkste kant van de Lumia ťn Windows Phone. Ik ben echt heel blij met mijn 920, fantastisch ding.

Maar wil wil er in vre-des-naam een Microsofttelefoon?

Ik niet, Microsoft is een saai en lelijk merk. En echt geen Apple of Google. Daar zullen niet veel mensen mee geassocieerd willen worden. Dit is de doodsteek voor de prille groei van Windows Phone vrees ik, alleen de Microsoftnerds blijven nu met die dingen rondlopen.
Idd, helaas maar waar. De lumia's die microsoft gaat maken zullen niet onderdoen voor die van nokia, maar ik vrees wel voor alle apps die nokia maakte om hun telefoons te promoten, als ms het overneemt is het maar de vraag of dat blijft.
Waarschijnlijk gewoon Lumia of Lumia Windows Phone.
Alsjeblieft niet de term Windows Phone er in zeg! Ik vind dat ze gewoon NOKIA moeten houden net zoals ze met Skype hebben gedaan!

Heb nu een Lumia 920 omdat Nokia wel cool vind (zeker omdat iedereen achter de iPhone aanloopt) maar eens MS telefoon? Nee, dan toch maar weer een iPhone.

Wat nog zou kunnen is dat ze het een Bing phone noemen. Bing Lumia 1020 ;-). Nee ik denk toch dat MS nog iets extra moet lappen om ook voor de Lumia's de merknaam Nokia te mogen blijven hanteren, zeker voor in Europa.