Specificaties 4,5" display, 4G-support, geen geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Nokia Lumia 1020 32GB Wit Review

MooDyBLueS 8 mei 2014, laatste update op 7 juli 2014, 3.675 views

Nokia Lumia 1020 32GB Wit

De Lumia 1020 is voor met recht een toptelefoon. Vergeet specs:de sublieme gebruikerservaring, unieke features en een goed uitgedacht ontwerp maken dit tot een geweldige telefoon die, zeker voor dit geld, slechts weinigen teleur zal stellen.

Pluspunten

• waanzinnig goede camera
  • het beste AMOLED scherm wat ik ken (i.c.m. outdoor en kleurprofielen)
  • goed uitgedacht design
  • hoge kwaliteit van afwerking
  • uitgebreide selectie Nokia-only apps
  • Windows Phone 8.1 is qua features geen underdog meer

Minpunten

• geen SD-slot
  • opstarttijd camera
  • (DNG's schrijven merkbaar trager weg dan JPEG's)

Deze intro gaat enkel over het verleden, welke toestellen ik hiervoor had en waarom ik voor de Lumia 1020 gekozen heb. Als het je puur om het inhoudelijke deel van de Lumia 1020 gaat, raad ik je aan om verder te lezen vanaf de "Algemene beoordeling".

Als het op smartphones aankomt, heb ik de laatste tijd nogal wat sprongen gemaakt. Ooit ben ik begonnen met een iPhone 3GS, waar ik twee jaar lang plezier van heb gehad. De upgrade naar een iPhone 4S was dan ook een no-brainer met de enorme verbeteringen die het meebracht. Ook daar heb ik twee jaar lang plezier van gehad. Alhoewel... het begon het laatste jaar wat tegen te vallen nadat iOS stagneerde en ondanks de versie 7 overhaul nauwelijks écht nieuwe features bracht. In eerste instantie dacht ik nog dat het grotere schermformaat van de iPhone 5 en later 5c/5s fijn zou zijn, maar buiten het 16:9 formaat voor filmpjes, vond ik het voor de meeste toepassingen niet veel toegevoegde waarde hebben. Handig om te vermelden is dat mijn vrouw al bij release de iPhone 5 bemachtigd heeft, waar ik uiteraard veel mee heb gespeeld en vergeleken.

http://i.share.pho.to/df951754_o.jpegWas ik dan iOS-moe? Ja en nee, ik was en ben nog steeds onder de indruk van de enorm hoge kwaliteit apps die er in de App Store te verkrijgen zijn, wat deels door de strakke eisen van Apple komt, maar juist die strakke eisen brengt ook zo zijn nadelen met zich mee. De hardware is, of je iPhones nu mooi of lelijk vindt, altijd van hoge kwaliteit en afwerking geweest. En juist door de beperkte hoeveelheid hardware is de combinatie van hard- en software eigenlijk altijd tot in de puntjes verzorgd geweest. Toch schreeuwde mijn verlangen om een groter scherm en 'iets anders'. Veel reviews gelezen, winkels bezocht en toestellen van vrienden, kennissen en collega's vastgehouden om uiteindelijk bij de HTC One uit te komen. Kortom: Android. Wat ik destijds overwoog was dat ik niet lang wou wachten op OS updates van fabrikanten, dus elke Android smartphone viel af, behalve de Nexus 4 en de naar GPE (Google Play Edition) om te flashen HTC One en Samsung Galaxy S4. Helaas bleek in de praktijk dat de HTC One nogal wat problemen had met de accuduur en bijkomstige warmteproductie met de GPE rom. Aangezien de HTC Sense skin voor mij geen optie was, ik heb het geprobeerd, maar kon er echt niet aan wennen, besloot ik deze vlak voor mijn vakantie naar Hong Kong te verkopen en daar een iPhone 5s te halen.

Bij gebrek aan een iPhone 5s via de normale verkoopkanalen op dat moment, werd het noodgedwongen een iPhone 5c. Ik was daar in de week dat hij
gereleased werd. Het scheelde ruim 150 euro met de Nederlandse prijs, wat het de moeite waard maakte. Anders had ik het niet gedaan, want los vind ik ze simpelweg te duur. Bij terugkomst in Nederland heb ik het voor elkaar gekregen om na een week de 5c te laten vallen. Conclusie: scherm aan diggelen en nog lang vast aan het abonnement wat ik bij de HTC One had afgesloten. Het geld groeit me niet op de rug en het blijft ook maar een telefoon, dus uiteindelijk maar een goedkoop Windows Phone toestel gekocht, de Huawei Ascend W1. De enige reden: ik wou zo min mogelijk geld kwijt zijn en de ervaring om mij heen met goedkope Android toestellen waren zo slecht, dat Windows Phone wel beter moest zijn.

Er was van alles op dat toestel aan te merken als je het zou vergelijken met een high-end toestel, maar voor 120 euro kan je je natuurlijk geen buil vallen. Ik moest het maar uitzitten tot ik mijn abonnement weer zou kunnen verlengen om dan een iPhone 6 te halen, dacht ik. Het begin was wennen, maar hoe langer ik ermee werkte, hoe meer ik de charmes van Windows Phone (als OS) leerde waarderen. Het OS draaide zo vlot op een toestel met een oude dual-core processor, 512 MB geheugen en 4 GB interne opslag, dat is ongekend. Mijn ervaring van budget Android toestellen was dat ze zonder uitzondering erg traag zijn en de gehele gebruikerservaring daardoor kort gezegd bagger is. Misschien is de Moto G een uitzondering, maar menig Samsung, LG of HTC toestel uit dezelfde prijsklasse zijn niet vooruit te branden. Erg jammer dat Google dit toelaat, zo wil je mensen toch niet aan je OS introduceren? En eerlijk is eerlijk: vrijwel iedereen in mijn omgeving die ik ken die op zo'n toestel is begonnen, is uiteindelijk naar een tweedehands iPhone overgestapt.

Uiteindelijk kwam de developer preview van Windows Phone 8.1 en was ik dankzij de reviews en videos zo erg onder de indruk, dat ik deze gelijk wou installeren. Helaas bleek dat op dit moment op de Huawei niet mogelijk te zijn en diverse Huawei medewerkers in o.a. de UK hebben aangegeven geen support te leveren. Helaas had ik zelf ook al een slechte supportervaring met dit merk en op Windows Phone 8 blijven zitten vond ik op langere termijn geen oplossing. Het werd dus kijken naar een Nokia Lumia, mede dankzij de goede bundel software die Nokia aanbiedt bovenop Windows Phone zelf. Het feit dat Microsoft de mobiele divisie van Nokia heeft overgenomen, juich ik alleen maar toe. In mijn ogen leert Microsoft heel erg goed van zowel de goede als slechte keuzes die Apple en Google hebben gemaakt. Ik ga niet pretenderen dat Windows Phone (8.1) het beste mobiele OS ooit is, maar naar mijn mening heeft het wel de ideale mix van de geslotenheid van Apple en de openheid van Google.

Omdat ik nog aan mijn abonnement vast zit, moest het wel een Nokia van max 350 euro worden, besloot ik. Zo vielen de 1520 en 930 sowieso af, eerstgenoemde ook vanwege het formaat. De twee meest high-end toestellen die overbleven, waren de 925 en 1020. Feitelijk dezelfde toestellen met een ander design en andere camera, 2 GB ram en 32 GB opslag voor de 1020. Uiteindelijk vond ik beide dankzij een vriend bij eGlobal Central te koop ver onder de Nederlandse prijzen. Het werd daarom de 1020.

Zoals ik in de vorige alinea al aanhaalde, verkoos ik de Lumia 1020 boven de 925. Dat was niet puur vanwege de camera, want de 925 maakt ook al hele mooie foto's, in mijn ogen vergelijkbaar met een iPhone 4S/5, niks op aan te merken dus. Wel merkte ik in de praktijk dat de Lumia 1020 door de extra GB ram wat vlotter door de interface gaat en apps net wat sneller opstarten en reageren. Ook het feit dat de Lumia 925, net als de 1020, geen uitbreidbaar geheugen heeft, maakte het uiteindelijk een no-brainer om voor de 1020 te gaan.

In het algemeen vind ik het een erg mooi toestel met een handzaam formaat. De uitstekende camera (in beide betekenissen) vormt geen belemmering in de broekzak en de afwerking in een soort mat witte unibody behuizing is erg geslaagd. Ik wou eigenlijk de gele versie, maar die was een paar tientjes duurder, wat ik puur voor een kleur niet de moeite waard vind.

Overall voelt het toestel chique, stevig, snel en gebruiksvriendelijk aan.

Mede dankzij de enorme set aan apps die Nokia erbij aanbiedt, zowel op de telefoon geïnstalleerd als los te downloaden in de Store, is menig Lumia een stuk functioneler dan welke andere Windows Phone dan ook. Op software gebied wordt dat met Windows Phone 8.1 en elke Lumia update ook weer sterk uitgebreid. Je kan zeggen dat het Notification Center al een jaar of langer geleden in WP had moeten zitten en ik geef je dan ook geen ongelijk. Feit is wel dat het er nu pas is met WP8.1 en dat we daarom niet meer mogen klagen.

Andere updates in het OS, zoals Storage Sense, Wi-Fi Sense en een verbeterde Battery Saver (met real-time batterijstatus als live tile) zijn zeer welkom en maakt het OS als geheel nog meer compleet. Om nog even op de live tiles in te haken: deze zijn in mijn ogen een ideale combinatie van de widgets op Android, die de potentie hebben om slecht te presteren en niet altijd even mooi in te delen zijn en de statische iconenmassa die op iOS niet te vermijden is. Iedereen die dit leest en nog geen langdurige ervaring heeft met Windows Phone (ongeacht de versie), zal het niet direct begrijpen, dat deed ik immers ook niet, maar live tiles zijn de beste uitvinding op mobiel OS gebied sinds het notification center. Ik bekijk het zo: Apple doet er alles aan om een goede accuduur te halen met kleine, lichte accu's en dat lukt ze ook goed, maar ten koste van live content die de gebruiker echt meerwaarde kunnen bieden. Android heeft juist het tegenovergestelde probleem: hoe meer widgets je plaatst, hoe trager en schokkeriger je telefoon reageert. Dit is eigenlijk alleen op high-end toestellen nauwelijks te merken, behalve dat je batterij er flink op achteruit gaat en de widgets vaak alleen de functie hebben van het tonen van info. Je kan vaak niet eens de app openen via de widget (vaak ook wel, maar dat dit niet eenduidig is, vind ik een van de nadelen aan de openheid van Android). Door live tiles een integraal onderdeel te maken van het OS, zorgt Microsoft voor een mooi evolutie. Natuurlijk kan je startscherm ook erg druk worden door de vele live content en zeker als je apps gebruikt die niet transparant zijn (lees: zich aanpassen aan de themakleur of in WP8.1 de wallpaper), maar als je daar niet van houdt, kan je je beperken tot de voor jou meest essentiële live tiles en de rest in de app lijst terugvinden. Ook kan je bij steeds meer apps live content uitschakelen, waardoor je simpelweg het icoon ziet. Hetzelfde geldt voor de kleinste iconen: deze tonen sowieso geen live content.

Terug naar het toestel. De Lumia 1020 bevat een rijkelijke featureset met een high-end camera, NFC, optie tot draadloos opladen volgens de Qi standaard en de meegeleverde cameragrip waar (briljant) ook een nog een extra accu van 1.020 mAh in zit. Op softwaregebied komen daar Nokia-only apps zoals HERE Drive+ en Storyteller bij.

Direct na het in gebruik nemen, merkte ik op het KPN netwerk dat het bereik telkens een balk beter is dan ik met de Huawei had. Ik zit in een gebied waar ik met de Huawei vaak 3 balkjes had en net 3G, met de Lumia 1020 heb ik 4 streepjes meestal, soms 5 en ik zie ook regelmatig H+ i.p.v. 3G staan. 4G wordt met dit abonnement nog niet ondersteund.

Ondanks dat dit toestel een Singapore versie is, zou hij volgens de Nokia Singapore website wel alle 4G/LTE banden moeten ondersteunen die de providers in Nederland gebruiken. Of dat zo is en hoe het bereik daarvan is, zal ik t.z.t. met een nieuwe abonnement merken.

Ook het Wi-Fi bereik lijkt iets sterker te zijn, ik heb het idee dat ik op sommige plekken wel Wi-Fi heb, waar het met de Huawei niet lukte.

Dit alles is natuurlijk subjectief en de vergelijking met een budget Windows Phone niet de eerlijkste, maar het geeft in ieder geval aan dat het op het eerste gezicht gewoon goed zit.

Wat gesprekskwaliteit betreft, kan ik ook alleen maar lovend zijn. Waar de Huawei soms wat dof of weggemoffeld klinkt, is de Lumia 1020 helder en duidelijk. Ook in vergelijking met een iPhone 5 klinkt het geluid zelfs iets beter, al is het verschil veel minder groot. Waar ik de Huawei een magere 5 zou geven op een schaal van 0-10 voor gesprekskwaliteit, geef ik de iPhone 5 een 8,5 en de Lumia 1020 een 9.

Inmiddels ben ik gewisseld van een KPN simkaart naar T-Mobile, met 4G-internetverbinding, en daarbij vallen mij een aantal dingen op. Allereerst is het bereik niet minder, ook al heb ik geen harde bewijzen hiervoor, mijn ervaring is dat ook met T-Mobile het netwerk altijd 4 of 5 balkjes toont. Daarnaast zie ik in vrijwel de gehele regio Amsterdam, zelfs in de buitenwijken, 4G in het scherm staan.

Ter vergelijk heb ik het gemiddelde van 3 Speedtest.net metingen genomen van zowel het KPN 3G-netwerk als het T-Mobile 4G-netwerk. Alle metingen zijn op dezelfde locatie binnenshuis gemeten en het KPN-netwerk gaf 5 balkjes en T-Mobile 4 balkjes bereik tijdens de metingen.

*Update 23-05-2014, zie onder*
De niet verwisselbare accu heeft een capaciteit van 2.000 mAh, slechts 50 mAh meer dan de verwisselbare accu in de Huawei. In theorie zou het AMOLED scherm in de 1020 zuiniger moeten zijn, maar de praktijk moet dat nog uitwijzen.

Mijn eerste ervaringen zeggen dat de accutijd niet beter is en zelfs iets slechter lijkt. Hier moet ik echter wel grote opmerkingen bij plaatsen. De eerste is dat ik de Lumia 1020 direct heb bijgewerkt naar de WP8.1 developers preview en dus nooit op WP8 heb ervaren hoe de accuduur is. Daarnaast is het zo dat in WP8.1 de Glance optie nog niet optimaal lijkt te werken, aangezien ik al een aantal keer een hangend scherm heb gehad, waardoor een soft reset noodzakelijk was. Dit heeft waarschijnlijk ook zo z'n impact gehad op de accuduur.

Inmiddels is Glance uitgeschakeld en heb ik geen vastlopers meer gehad en lijkt het ook beter te gaan met de accuduur. Of dit door Glance zelf komt of door de mogelijke bugs i.c.m. WP8.1 is nog koffiedik kijken.

Noemenswaardig is de al eerder aangehaalde extra accu van 1.020 mAh die in de cameragrip zit. Deze verlengt bij normaal gebruik je accuduur simpelweg met 50%. Nu zie ik niemand, mijzelf inbegrepen, bij normaal gebruik met de cameragrip op de Lumia 1020 rondlopen, maar het kan wel handig zijn om deze uit voorzorg in je tas te stoppen. Zo kan je bij een kritiek batterijniveau toch je telefoon weer even opladen, dat is namelijk hoe het werkt: de Lumia ziet het als een lader.

Uiteraard is het normale gebruik van de cameragrip juist om een comfortabele grip te hebben tijdens het maken van foto's. Daarbij heeft Nokia slim bedacht dat het maken van foto's, zeker met flits, een van de meest energievretende functies van een smartphone is. Met de ingebouwde accu spelen ze daar dus slim op in.

Het gebruiksgemak van een smartphone valt of staat met het OS en de integratie met de hardware. Naar mijn mening biedt de iPhone nog steeds het grootste gebruiksgemak. Daarbij doel ik specifiek op hoe makkelijk het is voor iemand zonder smartphone ervaring om zijn weg daarop te vinden. iPhone heeft namelijk één toegangspunt: iconen. Windows Phone heeft live tiles én de apps lijst rechts daarvan, niet veel moeilijker, maar toch een extra moeilijkheidje. En Android... nevermind.

Kijken we naar het toestel als geheel, dan zit de ergonomie goed in elkaar. De soft-touch mat witte behuizing voelt prettig aan en geeft een degelijke grip. De knoppen die allemaal aan één kant zitten, ben ik niet gewend, maar op de eerste paar keer misgrijpen naar de powerknop rechtsboven na, voelt alles gelijk logisch en zelfs vertrouwd. De cameraknop zit bij normaal gebruik onderaan, waardoor je die niet snel per ongeluk in zult drukken. Draai je de telefoon een kwartslag naar links, dan zit de knop juist op de perfecte plek, globaal dezelfde als bij 'echte' camera's.

Het formaat is zelfs voor mij, ik heb niet al te grote handen, goed te doen. Een groot deel kan ik zelfs nog met één hand bedienen, zoals het Word Flow keyboard. Nu heb ik het startscherm ingedeeld met een extra kolom (ook nieuw in WP8.1) en alleen de kleinste tiles aan de rechter rand kan ik met links niet bij. Als het om een tile van het middelste formaat, dan lukt het wel.

Nokia heeft een 4,5" AMOLED scherm gebruikt, wat i.c.m. Glance een vereiste is. In eerste instantie was ik erg huiverig om voor een AMOLED scherm te kiezen, aangezien ik walg van de overgesatureerde kleuren van menig Samsung toestel. In de winkel viel het mij echter mee, ik vond het niet zo overdreven als bij de Samsung toestellen en ik leerde dat Nokia een setting heeft aangemaakt waarmee je het kleurprofiel kan wijzigen en zo koeler of zelfs warmer in kan stellen. Ideaal!

Alsnog vind ik de kleuren, zelfs op koeler waardes, niet zo natuurgetrouw als op een iPhone, HTC One of Nexus 5. Ook de Lumia 1520 vertoont natuurlijkere kleuren, al vind ik deze tussenweg die Nokia op de 1020 biedt gewoon prima.

Voor een AMOLED scherm vind ik het ook verrassend goed af te lezen in zonlicht en behoorlijk fel überhaupt. Al met al is het in de praktijk nog beter dan ik vanuit de winkelbezoeken had durven hopen.

In het kort zou ik kunnen zeggen dat als ik het vergelijk met eenzelfde foto op de iPhone 5 en mijn MacBook Pro retina, dat de kleuren weliswaar redelijk wat afwijken (in welk kleurprofiel dan ook), maar buiten dat is het gewoon op alle punten een subliem scherm: erg helder/fel, goede kijkhoeken, (uiteraard) diepe zwartwaardes en scherp.

De al eerder aangehaalde unibody behuizing is gemaakt van polycarbonaat, volgens Nokia zelf een "premium" variant (whatever that may mean). Het scherm is afgedekt met het welbekende Gorilla Glass 3 en de knoppen zijn allen van aluminium. Bovenop de behuizing van polycarbonaat zit er nog een toplaag die vingerafdrukken en vuil tegen moet houden.

Nu wil ik niet als een Nokia vertegenwoordiger klinken, maar polycarbonaat is niet zomaar plastic/kunststof. Bij veel merken zie je dat de kleur of het patroon als een laag bovenop het standaard kunststof aangebracht wordt, waarna er nog een (vaak glimmende) toplaag overheen gelegd wordt. Eén stoot van de rand van je toestel tegen een tafel of een kras van je sleutels (het gebeurt ons allemaal wel eens), zorgt ervoor dat de toplaag beschadigd raakt en je de echte kunststofkleur erdoorheen ziet. Ook bij de Lumia zal de toplaag op die manier beschadigen, maar doordat de kleur van polycarbonaat onderdeel is van het materiaal zelf (technisch niet correct, maar je snapt hopelijk mijn punt), zorgen krassen en putjes in ieder geval niet voor een lelijke andere kleur, waardoor zelfs de kras er 'mooier/netter' uitziet. Bron.

Verder merk je aan alles dat het design op hetzelfde niveau zit als een iPhone. Dit werd over de HTC One bijvoorbeeld ook gezegd, maar geloof me: dat is absoluut niet het geval. De HTC One had erg veel minieme afwijkingen, hoogteverschillen en kleine spelinkjes. Dit is iets wat je bij de Lumia 1020 absoluut niet tegenkomt. Dit valt ook op door de afwerking van bijvoorbeeld de hoofdtelefoon- en micro-USB-aansluiting, die niet kaal zijn ingebouwd, maar in een soort huls. Omschrijven is lastig, dus ik zal er zo snel mogelijk foto's van plaatsen.

Hetzelfde hoge niveau van afwerking is te merken aan de knoppen. Volume en power zitten lekker verzonken, zodat je niet per ongeluk iets indrukt, maar geven een goede feedback met een duidelijke klik. De cameraknop steekt net iets verder uit, maar wordt door de positie ook niet zomaar ingedrukt. Dat hij iets verder uitsteekt is vanwege de half-press functie voor focus.

Het scherm is met gebogen randen afgewerkt, om zo mee te lopen in de ronde zijkanten van de 1020, wat erg prettig aanvoelt. Wellicht dat het bij een val ook zorgt voor een net iets kleiner oppervlak dat de grond zou kunnen raken, al is dat puur een aanname van mijn kant.

Aangezien betrouwbaarheid zich pas op de lange(re) duur bewijst, geef ik hier op dit moment nog geen oordeel over. De eerder genoemde vastlopers zijn te relateren aan de Windows Phone 8.1 developer preview, dus ook hier zal ik later bij de officiële release i.c.m. Lumia Cyan update een oordeel over vellen.

Wat vrijwel elke review zal bevestigen: dit is by far de beste camera in een smartphone. Tussendoor heb ik wat foto's geplaatst welke met de Lumia 1020 genomen ijn. Optische beeldstabilisatie, grote sensor, Xenon flitser, autofocus assist LED en maar liefst 41 Megapixels. Die 41 Megapixels zijn voor elke gewone foto enorm overdreven. Echter dat is niet de intentie van Nokia. Je hebt de mogelijkheid om op drie manieren foto's te maken: 5 MP JPEG, 5 MP JPEG + 34/38 MP JPEG of 5 MP JPEG + 34/38 MP DNG. Of het 34 of 38 MP wordt, ligt eraan of je de 4:3 (38 MP) stand kiest of 16:9 (34 MP). In alle standen geldt dat je kan zoomen tot er ongeveer een 5 MP deel van de sensor overblijft waaruit je foto 'gesneden' wordt. In de eerste stand is dat dan ook de foto waar je het mee moet doen.

Terugkomend op de aspect ratio: 16:9 ziet er op het scherm van je telefoon goed uit, maar met name foto's in portretstand zullen nogal smal overkomen. Ook voor prints is 4:3 een geschikter formaat. En omdat, volgens mijn tests, de 16:9 aspect ratio simpelweg een crop is van de 4:3 ratio, kan je dit achteraf alsnog erg makkelijk bewerkstelligen, terwijl andersom uiteraard niet mogelijk is. Kortom: zet gelijk je telefoon op 4:3. Dat je dan een zwarte rand hebt bij het maken van foto's, moet je maar voor lief nemen.

Neem je een 5 MP foto uitgezoomd en wil je later inzoomen/croppen? Dat kan uiteraard, maar net als met elke andere camera zal je dan gaan croppen in je 5 MP foto en dus detail verliezen.
Neem je een 5 MP foto ingezoomd en wil je later uitzoomen/reframen? Dan heb je pech.

Neem je een 5 MP + 41 MP JPEG foto uitgezoomd en wil je later inzoomen/croppen? Geen probleem, de 41 MP foto is er nog steeds om een andere uitsnede uit te nemen. Eigenlijk is het heel simpel, maar wel inventief in de software verwerkt.
Neem je een 5 MP +41 MP JPEG foto ingezoomd en wil je later uitzoomen/reframen? Ook geen probleem.

Met laatstgenoemde DNG optie is het NIET mogelijk om bovenstaande aanpassingen achteraf nog te doen. Althans... niet op de telefoon. Daarvoor zal je de Digital Negative in een programma zoals Lightroom moeten openen op je computer.

In alle gevallen moet je ook rekening ermee houden dat het reframen geen enkele rekening kan houden met focus. Als je dus (uitgaande van de 38 MP JPEG) focust op een object links in beeld op 1 meter afstand en later een object rechts in beeld op 20 meter afstand de voorkeur geeft voor de 5 MP crop, dan krijg je een mooie bokeh crop. Want bokeh kan de camera echt heel erg goed!

Wat dit allemaal wel betekent is dat je geen optische/digitale zoom hebt, maar een inventieve variant die daar tussen valt. Optische zoom wordt namelijk door de lens gedaan, zodat er nooit verlies is in kwaliteit, omdat de lens bepaalt wat er op de sensor valt. Digitale zoom in de traditionele zin van het woord, zorgt ervoor dat als je een 8 MP foto hebt van (als voorbeeld, maar dit geld voor alles zonder optische zoom) een Nexus 5 of iPhone 5(s) en je daar een crop op maakt, je daar minder MP aan over houdt, afhankelijk van hoe klein je de crop maakt. De sensor is namelijk gewoon 8 MP, dus een crop op 50% wordt slechts 2 MP (give or take). Doordat de Lumia 1020 een enorme 41 MP sensor heeft, behoudt je altijd minimaal 5 MP foto, die soms zelfs ontstaat uit meer MP op de sensor.

Effectief komt het zoombereik van de Lumia 1020 uit op 27-74mm (2.7x) bij 4:3 foto's, zonder kwaliteitsverlies! En in alle gevallen wordt er dus nog downsampling gedaan. Ook het vermelden waard is dat in alle gevallen 41 MP aangehouden wordt als grootste formaat, maar in werkelijkheid komen de foto's uit op 38 MP bij een 4:3 aspect ratio en 34 MP bij een 16:9 aspect ratio. Vermoedelijk geeft dit de Lumia 1020 bovenop de optische beeldstabilisatie nog wat ruimte om softwarematig te stabiliseren.

Het enige minpunt van de camera moet ik toebedelen aan de opstarttijd. Nu hebben we het al over de SoC gehad en een dergelijke 'zware' camera aansturen zal niet meevallen, maar even snel een foto schieten zoals bij een iPhone wel kan is er niet bij. Dat is jammer, maar je leert ermee omgaan.

Verder is het zo dat wanneer je de optie voor DNG's selecteert, hij duidelijk langer "Saving..." toont na het maken van een foto dan met JPEG's. Ook hier geldt dat je dan minder snel twee foto's achter elkaar kan schieten dan wanneer je voor JPEG kiest. Desondanks zou ik het niet echt als minpunt willen noemen, want het feit dat een smartphone camera al DNG's aanbiedt is naar mijn weten uniek. Plus dat degenen die hier gebruik van zullen maken, ook wel weten wat ze doen en voor hun zal het niet hun primaire camera zijn, net zoals in mijn geval.

Wellicht nog het vermelden waard, is het gegeven dat Adobe recentelijk kleurprofielen heeft toegevoegd aan Lightroom om de DNG's volledig te ondersteunen. Hetzelfde geldt overigens voor de Lumia 1520.

Hierboven tref je verkleinde versies aan van de foto's, wil je de originele in volledige resolutie bekijken? Dat kan hier, inclusief DNG of full-size JPEG.

Binnenkort zal ik nog een testvideo schieten met de Lumia 1020 en deze naar Youtube uploaden en hier posten.

De tijden dat ik 600 euro of meer voor een smartphone neerlegde, al dan niet i.c.m. een abonnement, liggen achter mij. Android bewees al langer met toestellen zoals de Nexus 4, Nexus 5 en nu ook diverse Oppo's dat high-end hardware voor veel minder geld kan. Windows Phone heeft ook altijd een goede naam gehad in de budget en mid-range segmenten, mede doordat de SoC toch vaak al iets ouder was dan bij iOS of Android toestellen werd toegepast, zo ook de Lumia 1020 nog. Dat is in de praktijk echter totaal niet te merken.

Het voordeel is dus dat toestellen zoals de 1020 en 925 nooit zoveel geld hebben gekost als iPhone's of Galaxy S4/S5's en dergelijke. Nu Microsoft met Windows Phone 8.1 ook andere high-end SoC's ondersteunt, worden nieuwe toestellen zoals de 1520 en 930 helaas wel wat duurder. Ik hoop dan ook dat Nokia/Microsoft ook goede mid-range toestellen blijft maken.

De Lumia 1020 heb ik voor nog geen 350 euro weten te bemachtigen en dat is echt een koopje. Nogmaals: het feit dat het wat oudere hardware betreft, is in dagelijks gebruik echt niet te merken op Windows Phone. De gebruikerservaring is gewoonweg subliem en Nokia heeft daar met unieke features, een goed uitgedacht ontwerp en nuttige software erg goed op ingespeeld tegen een aantrekkelijke prijs.

9 mei 2014:
- Foto's gemaakt met Lumia 1020 toegevoegd
- Link geplaatst naar originele foto's (DNG+JPEG)
- Informatie toegevoegd omtrent Lightroom kleurprofielen
- Camera modes aangepast met juiste MP waardes
- Enkele typefouten gecorrigeerd

23 mei 2014:
Op 14 mei heeft Microsoft een update voor de Windows Phone 8.1 Preview for Developers uitgebracht. Deze update heeft versienummer 8.10.12382.878 meegekregen en bevat met name bug fixes en stabiliteitsverbeteringen, zoals Microsoft het lekker oppervlakkig omschrijft.

Hoe dan ook, we zijn nu anderhalve week verder en daarbij merk ik significante verbeteringen. Zo heb ik geen enkele vastloper meer gehad en is de accuduur enorm vooruit gegaan. Waar ik voorheen (lees: met de eerste WP8.1 dev preview) bij normaal gebruik aan het eind van de dag hoogstens 30% overhield en bij veelvuldig gebruik zelfs tussendoor op moest laden voor de zekerheid, haal ik ongeacht het gebruik het einde van de dag makkelijk. Bij normaal gebruik houd ik vaak 40-55% over, bij zwaarder gebruik kom ik eigenlijk ook niet onder de 20% uit.

Wat ik mijn vorige stuk niet had vermeld, omdat ik het volledig toeschreef aan de preview versie, is het navigatie/batterij/oplaad probleem wat ik had. Ik heb met Drive+ en Waze getest en met de eerste preview versie, trok het navigeren mijn batterij zelfs leeg wanneer ik de telefoon aan de autolader had hangen. Het ging weliswaar een stuk trager dan wanneer ik de oplader niet gebruikte (in dat geval ging de batterij van 100% tot ongeveer 30% bij een rit van een half uur), maar dat is natuurlijk nog steeds niet goed te praten. De telefoon werd ook gloeiend heet. Nu is het gebruik van de gps chip, het scherm en internet samen zo'n beetje het beste wat je kan doen om je accu zo snel mogelijk leeg te krijgen, maar dit was wel heel ernstig.
Gelukkig is ook dit met de nieuwe update volledig opgelost. De telefoon wordt sowieso geen enkel moment meer gloeiend heet en ook gaat de accu normaal mee tijdens navigeren: een ritje van een half uur kost mij slechts 20-25% batterij, wat betekent dat ik dat twee keer per dag kan doen en bij verder normaal gebruik de dag gewoon doorkom.

Verder werkt sinds de update Nokia's sunlight readability enhancement algorithm eindelijk. Het was mij eerder niet opgevallen dat het niet werkte, omdat het scherm nog best goed af te lezen was in de zon, maar nu merk ik duidelijk dat er in direct zonlicht een flinke stap helderheid bovenop gegooid wordt. Dit zorgt er wel voor at de kleuren opgeblazen worden, maar het is zeker bij het gebruik van lichtere kleuren in het thema (zoals geel of groen) een vereiste om tijdens zonnige dagen je berichten te kunnen lezen.

Als laatste heb ik gemerkt dat samen met de update die Nokia zelf heeft uitgebracht voor de camera app, het maken van foto's nu iets vlotter verloopt. Echter het is nog steeds niet geschikt om je telefoon op het laatste moment uit je zak te halen en snel een foto te maken, op dat punt zal iedere iPhone bezitter al 2-3 foto's hebben kunnen maken, wat ik wel een minpunt blijf vinden om die reden.

16 juni 2014:
- Informatie over gesprekskwaliteit toegevoegd aan "Bereik"
- Tests met 4G toegevoegd aan "Bereik"

Heb jij ook een Nokia Lumia 1020 32GB Wit?

Goeie review, en goed om te lezen dat het toestel en OS zo bevalt. Ik zit in hetzelfde schuitje als jij, dat ik als opvolger van mijn 4S eigenlijk geen 600+ euro wil betalen. Ik ben in de markt voor de Lumia 930 over een half jaar ofzo.

Tip: Doe er wat foto's tussen van de telefoon en met de telefoon gemaakt. Mensen die reviews van de 1020 lezen zijn iha geinteresseerd in de kwaliteit van de foto's, en je verhaal met alleen tekst is wat saai zo. Nu +2, met foto's +3

[Reactie gewijzigd door Streup op 9 mei 2014 10:14]

Ben het volledig met je eens. Ik heb wat foto's erin plaatsen die met de Lumia 1020 camera genomen zijn. Later zal ik foto's van het toestel zelf maken en die er ook bij posten.

[Reactie gewijzigd door MooDyBLueS op 9 mei 2014 11:35]

Mooie review met onderbouwing uit eerdere ervaringen. Leuk om te lezen.
Haha, ik had precies hetzelfde wat betreft all die dure telefoons(Kwam van een release Iphone 4 die me 880 in 2 jaar had gekost). Ik heb alleen een Samsung ativ s aangeschaft uit de ibood hunt voor 250. Tot op heden nog geen spijt van gehad loopt nog steeds als een zonnetje. Ga alleen wel uitkijken naar een Nokia Lumia om Nokia software die er standaard opzit, zoals de Here navigatie etc.

Mooie review Thx! (+3 van mij)
Mooie review!

Je schrijft dat je een singapore-versie hebt. Betekent dat ook dat je voor de garantie terug moet naar eglobal, en dat je dan geen garantie krijgt van nokia nederland?
Dank je voor het compliment!

Ja, de garantie kan sowieso via eGlobal Central lopen, zie ook hun eigen uitleg hierover. Mocht het echt zo ver komen dat ik een reparatie nodig heb, dan ga ik echter eerst contact met Nokia Nederland opnemen en vragen of zij mij kunnen helpen. Misschien niet, dan heb ik pech, maar daar is de prijs dan ook naar, natuurlijk. ;)
Leuk om te lezen deze review! Ben nu zelf 9 maanden in bezit van de 1020 en hij bevalt mij nog steeds erg goed. WP8.1 is in het gebruik écht vele malen fijner dan voorganger 8.0. Klaar voor de massa zou je kunnen zeggen. Hoe is jou ervaring met de gesprekskwaliteit? Aangezien je redelijk wat verschillende toestellen in gebruik hebt gehad is dit misschien leuk om even te noemen?
Dank je! Ben het volledig met je eens wat WP8.1 aangaat. De gesprekskwaliteit zal ik sowieso ook in de review verwerken, dank je voor de tip. Waar het op neerkomt is dat ik er alleen maar goede ervaringen mee heb. Het klinkt erg helder en duidelijk. Het volume kan ook goed hard, wat handig is in rumoerige ruimtes.
Mooie review. Kan me helemaal vinden in je bevindingen over de telefoon, het merk en WP8.1. Ik blijf het zonde vinden dat zo veel mensen nog vooroordelen hebben tegen WP, terwijl het platform zich al jaren lang een enorm stabiel alternatief heeft getoond naast Android en iOS. Ligt ook aan de verkopers, die doen 9 van de 10 keer helemaal niets om WP aan te prijzen, ze proberen je altijd een Android of iOS telefoon aan te smeren. Dat merk je ook bij de Surface tablets; wordt weinig aandacht aan geschonken in winkels en de verkopers hoor je alleen maar over iPads en Galaxy Tab's.

Maar goed; het groeit, gestaag. Met WP8.1 op mijn Lumia 920 kan ik alvast niet wachten een 930 aan te schaffen. Voor mij geen iOS of Android meer voorlopig :)