Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 106 reacties

Het is maandag precies 25 jaar geleden dat Nintendo de eerste Game Boy-generatie in Japan uitbracht. In augustus en september dat jaar volgden respectievelijk Noord-Amerika en Europa. De Game Boy bleek een waar verkoopsucces en opende de deur voor eveneens succesvolle opvolgers.

Op 21 april 1989 begon Nintendo de verkoop van de Game Boy. De draagbare console met 2,6"-scherm was herkenbaar aan zijn vier knoppen met A, B, start en select. De afmetingen bedroegen 9,0 bij 14,8 en 3,2 centimeter en was voor die tijd compact te noemen. Het apparaatje draaide op een 8-bit-Sharp-cpu met een kloksnelheid van 4,19 MHz en had daarnaast 8kB ram, maar dat geheugen was wel uitbreidbaar tot 32kB.

Bij de start van de verkoop in Japan kreeg de Game Boy zes titels mee, waaronder Super Mario Land en Tetris. De Game Boy bleek meteen een verkoopsucces. In de eerste twee weken verkocht Nintendo in Japan alleen al zijn hele voorraad van 300.000 stuks. Rond 1997, een jaar voordat de Game Boy Color met kleurenscherm uitkwam, waren er 64,4 miljoen exemplaren over de toonbank gegaan.

De Game Boy nam het aanvankelijk op tegen de Sega Game Gear, de Atari Lynx en de TurboExpress van NEC, die allemaal rond dezelfde tijd op het strijdtoneel verschenen. Van alle consoles bleek die van Nintendo veruit de populairste. De Game Boy kreeg in de jaren die volgden bijval van de compactere Pocket en, op de Aziatische markt, Light, die beide nog over een zwart-witscherm beschikten. Pas in 1997 volgde de eerste versie met een kleurenscherm, de Color. Later kwamen nog de Advance, Advance SP en de Micro. Van die laatste werden er zo'n 2,4 miljoen verkocht, waarmee de Game Boy-lijn ten einde kwam.

Tegenwoordig biedt Nintendo met zijn DS-lijn nog handheldconsoles aan, zoals de 2DS en de 3DS. Nintendo zou daarnaast overwegen om de markt voor mobiel gaming anders te benaderen. Het verhaal gaat dat de Japanse fabrikant nu gratis trials van zijn games wil uitbrengen voor mobiele platforms. Daarnaast blies Nintendo onlangs nog oude Advance-spellen nieuw leven in door ze aan te bieden voor de Wii U.

Game Boy-lijnBron: Wikipedia/JCD1981NL

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (106)

1 2 3 ... 6
Ik dacht dat de 3DS verkopen juist goed liepen, dat die voorliepen op de DS verkopen in zijn eerste jaren. Ik vraag me dan af ook waarom Tweakers.net specifiek zegt dat de verkoopcijfers niet optimaal gaan, dit is enkel zo voor de Wii U zover ik weet.

Als je kijkt naar een vergelijking van nintendo consoles in hun eerste jaar deden ze het niet slecht: http://gematsu.com/wp-con.../3DS-Sales-Chart-2-20.gif
En de 2DS release gaf ook wel een flinke boost. En juist dat eerste jaar werd geplaagt door weinig releases, daarna zijn er bijvoorbeeld nog een 3D mario, mario kart en pokemon uitgebracht wat stuk voor stuk system sellers zijn voor Nintendo. Eind 2013 waren er meer dan 42 miljoen stuks verkocht volgens officiele cijfers.
Je hebt een punt, dus heb dat eruit gehaald
Wat ik niet begreep dat de Gameboy het van b.v de Atari Lynx won. Beter design, kleuren beeldscherm, beter bediening :( Maar goed , niet alles wat beter is wint ook daadwerkelijk de race, dat hebben we bij de videorecoders ook wel gezien...
Ik had beide, en als je niet bij een stopcontact zat, waren je zes (!!) penlites voor de lynx er in een half uurtje wel vandoor hoor! En oplaadbare batterijen in die tijd waren er niet echt, veel minder capaciteit en een gigantisch geheugen effect. De Gameboy was gewoon dus écht portable.

De Lynx was ook niet zo robuust, totaal zo'n 8x garantie moeten hebben, en waar de gameboy battery-saves ondersteunde, zat je bij de lynx vast een wachtwoordsystemen. Blue Lightning was een zwáár geavanceerd spel (Mode7 graphics, portable!!), maar het was het gewoon "net niet".

Dat, en geen mario, natuurlijk. Nah, op den duur hadden we dus ook een gameboy en die Lynx ging liggen verstoffen...

* Geen spellen
* Geen saven
* Geen iconische first-party titels (ZELDA!!!!!!!!!!!!!)
* Weinig genres
* Portable + batterij
* Niet erg stevig

Aan de andere kant, dat DSTN scherm was echt erg mooi, en het geluid was ook niet verkeerd.

Edit: verduidelijking -- de gameboy had dus wél goede batterijduur (8u alkaline, 2u oplaadbaar, half uur geheugen-oplaadbaar), ik bedoelde de lynx dus.

[Reactie gewijzigd door Umbrah op 22 april 2014 09:28]

Ik had beide, en als je niet bij een stopcontact zat, waren je zes (!!) penlites er in een half uurtje wel vandoor hoor! En oplaadbare batterijen in die tijd waren er niet echt.
Overdrijven is ook een vak zeg. Om te beginnen gaan er 4 penlites in een gameboy, ten tweede gingen ze al snel 8 uur gamen mee. En last but not least had ik er gewoon oplaadbare batterijen inzitten. Ik heb dat ding een slordige 4 maanden na de lanceer datum gekocht. (En ja, hij werkt nog steeds :-) )
Hij had t over de lynx ;
Hij heeft het over de Lynx, die inderdaad 6 batterijen verslindt alsof het niets is.
Dat was dan ook gericht op de Lynx, hč? Net als de Game Gear van Sega vrat de Lynx batterijen alsof het M&M's waren, terwijl de Game Boy dankzij het 4-grijstinten niet-verlichte schermpje 30+ uur uit vier AA-batterijen haalde.
Volgens mij kan je uit zijn verhaal opmaken dat hij het over de Atari Lynx had met de 6 batterijen..
Zelf stond ik in die tijd voor dezelfde keuze en het is toen ook de Gameboy geworden. Niet omdat de Gameboy technisch superieur was maar vanwege het aanbod van echt leuke spellen.

Ik heb hem nog, net als al zijn nakomelingen t/m de 3DS en heb daar nooit spijt van gehad.
Oplaadbare batterijen in die tijd waren er niet echt? Hoe kom je daar nou bij. Bij mijn weten stamt de Game Boy uit 1989, niet uit 1959.

Ze waren in 1989 wel nog overwegend NiCd in plaats van NiMH en ze kostten wat meer dan nu, maar je kon er alsnog veel geld mee besparen.

@hieronder: er was ook toen al kwaliteitsverschil tussen cellen, maar kennelijk was de gameboy dan qua ontwerp slecht afgestemd op accugebruik. Ik weet niet of ze op de markt geweest zijn, maar een extern accupak met een extra cel (om zo een hogere spanning te bekomen) had vrijwel zeker ook prima gewerkt. Voordeel is dat je de cellen dan een heel stuk leger kon trekken, iets dat voor de huidige accu's slecht is maar toen inderdaad noodzaak.

[Reactie gewijzigd door mae-t.net op 22 april 2014 12:42]

Yup, maar het geheugeneffect was dusdanig groot dat je er uiteindelijk maar 10 minuten Lynx-tijd of 2u Gameboy tijd uit haalde. Je zat altijd vast aan het stopcontact dus.
Batterij, keuze spellen en de gameboy was gewoon beter meeneembaar :P
Je doelt op VHS VS betamax? Volgens experts heeft de VHS om 2 dingen gewonnen; kosten, die veel lager lagen bij de VHS, en porno
Ik dacht ook meer aan de video2000 die zijn tijd ver vooruit was en technisch indrukwekkender. Onder andere 2 x 4 uur op een band ;)

[Reactie gewijzigd door bonus op 21 april 2014 15:13]

Spoel door naar negen minuten: https://www.youtube.com/watch?v=b9K2QZnN_-4
Je moest dat dit verdomme verticaal soms vasthouden... DPad boven en knoppen beneden...het was te groot hiervoor.
Wat ik niet begreep dat de Gameboy het van b.v de Atari Lynx won. Beter design, kleuren beeldscherm, beter bediening :( Maar goed , niet alles wat beter is wint ook daadwerkelijk de race, dat hebben we bij de videorecoders ook wel gezien...
Atari Lynx had een slecht scherm (kijkhoeken waren vele malen slechter dan de gameboy), ging sneller kapot en was gewoon duurder. Daarnaast was het een lomp apparaat en vrat het ding batterijen.

De Gameboy was gewoon veel betaalbaarder en handzamer.

[Reactie gewijzigd door Neko Koneko op 22 april 2014 10:41]

Mooi spul was dat. Die van mij ligt hier in de kast; hij doet het nog! Alleen de scherm-"cover" is losgeraakt.
Ik heb laatst het schermpje van mijn Gameboy nog vervangen voor maar ¤2,88.
Hier kun je een vervanging kopen:
http://www.ebay.nl/itm/17..._trksid=p3984.m1439.l2649

De achterkant plakt, dus je kunt hem er zo opplakken.
Of gewoon wat secondelijm als de lens nog redelijk onbekrast is.
Ik heb mooie herinneringen aan de eerste gameboy, wat heb ik daar uren mee zitten spelen.
Je kon er ook nog een stellage op zetten met vergrootglas en verlichting :)
Ja dat was met buiten spelen ook wel nodig :) Mensen klagen nu over laptop met glas schermen hehe.. pak eens een gameboy en je ziet standaard buiten niets :)
Juist wel want het is nog een gewone onverlichte LCD die juist goed werkt in helder licht, net als je Casio horloge.
Inderdaad, het was juist als het ook maar een beetje donker begon te worden dat het scherm moeilijk afleesbaar werd. Vandaar dat er ook allerlei lampjes verkrijgbaar waren. De eerste met geintegreerde verlichting in het scherm was de Gameboy Light, hier met licht aan.

Grappig was dat de latere Gameboy Advance in eerste instantie geen backlight had, dat kwam pas met de redesign - de opklapbare GBA SP
Die eerste GBA SP had zelfs alleen frontlight. Eind 2005 kwam er pas een verbeterde GBA SP met backlight.
Ik heb vroeger nog de Atari Lynx gehad, zag er erg goed uit in die tijd, vond het mooier er uit zien dan de nintendo handhelds, zatten leuke spellen op die ik ook op de amiga had en speelde.

Zo als Shadow of the beast en Switchblade, erg jammer dat Atari failliet ging, was een goed device die Atari Lynx.
Heb ook de Atari Lynx gehad en "letterlijk" kapot gespeeld :).
Geweldig ding en een supertijd mee gehad!
Klopt, daarom kon je van die opzetstukken krijgen met een lamp voor je scherm. Sowieso kon je voor alle Nintendo apparaten uit de jaren '80 zoveel 3rd party troep krijgen :D

AVGN heeft een leuke video over de meuk die je bij de NES kon krijgen. Voor de gameboy was het niet veel anders. Herinnert hiemand zich nog die opzet-joysticks die je over de D-pad kon plaatsen? Wat een onzin was dat :P
Moest ik ook gelijk al aan denken, nostalgie in z'n klein doosje...
Had de mijne enkele weken terug nog eens vast, het eerste level van Super Mario ging nog relatief vlot moet ik zeggen :p. Nostalgie ten top. Zelf ook veel uren versleten met mijn exemplaar maar ik denk men moeder nog meer dan ik zelf :p
Yup, heb ik allemaal nog. Grappige is dat ik net zoveel speelde op de eerste gameboy op jongere leeftijd als de kinderen van nu doen met dezelfde leeftijd op een dsi, tablet of console.
En dat is een jaar of 12 denk ik.

Ik heb mijn Gameboy in Duitsland gekocht, omdat het daar goedkoper was. Geen idee meer hoeveel goedkoper. Heb een vergrootglas met verlichting, externe adapter en een opbergkistje/doos erbij gedaan.

Was perfect voor toen.

Wel is het grappig dat toen de Gameboy er was, Sega de Game Gear met kleurenscherm op de markt gebracht had. Alleen het publiek was er nog niet klaar voor. :)
En de techniek... De batterijduur van de Gamegear was echt om te huilen.
Hoop dat ze inderdaad gaan kijken naar het brengen van hun games naar mobiele platformen, en dan liever complete games (waar ik zonder morren voor zou willen betalen) dan demos.

Heb altijd veel plezier beleeft aan mn verzameling gameboys, zelfs niet zo lang geleden via tweakers 2 'terug gekocht' en speel ik af en toe weer op, maar zou graag gewoon gameboy spellen op mn mobiele (android) devices spelen (zonder emulator dan)

Ik denk dat ze vooral moeten proberen om GBA spellen voor mobiel uit te brengen.

[Reactie gewijzigd door olivierh op 21 april 2014 13:50]

Probleem met die andere mobiele platformen is chronisch gebrek aan degelijke input controls... Touch werkt echt niet goed voor bijv. platformers...
dat is vrij simpel op te lossen door een gameboy kit mee te geven voor je telefoon
die zou dan via een usb/houder extra buttons aan je telefoon kunnen toevoegen

ik zie dit niet echt als een groot probleem
Sterker nog, de Wii remote werkt via bluetooth, en zou dus ook op je telefoon moeten kunnen werken, vervolgens heb je alleen nog maar een stukje plastic nodig dat je telefoon vast maakt van de wii controller.
Zowel Android als iOS ondersteunen toch support voor controlers? Ik zou nog full-price betalen voor een fatsoenlijke Mario game op mijn iPad of iPhone.

Zou voor lange vluchten of lege uurtjes echt geweldig zijn.
Dat ligt toch eigenlijk echt aan het spel dan, probeer Swordigo maar eens, helemaal gratis, geen reclame, en hele goede controls.
Hoop dat ze inderdaad gaan kijken naar het brengen van hun games naar mobiele platformen, en dan liever complete games (waar ik zonder morren voor zou willen betalen) dan demos.
Met demos is anders ook goed te testen of er markt voor is. :)
De eerste game boy heeft voor mij dezelfde reputatie als de nokia 3310.
Robuust en moeilijk kapot te krijgen, werkt nu nog steeds.
Ik heb de mijne een keer in paniek in een (ongebruikte) wc laten vallen, en hij doet het nog steeds!
Mijn nokia heeft 1 jaar in een struik gelegen, scherm was zwart (nu weer oké) e.d. maar die werkt ook nog steeds.
De gameboy werkt trouwens ook nog, maar is geel en het plastic plaatje voor het scherm is er af gekomen.
De lynx was trouwens ook een tof ding, links/rechts handig en kon je (net als gameboy) multiplayer doet via een kabel. Heb de gamegear ook nog liggen, groot en een energievreter maar was wel tof om een draagbaar mastersystem te hebben. Ook daar een multiplayer kabel bij, maar dat ging maar tot 2 spelers waar de lynx tot 16 kon (niet dat je ooit zoveel mensen met een lynx bij elkaar had), plus de gamegear had een tv-ontvanger (losse accessoire) waardoor je onderweg tv kon kijken (helaas zenden ze tv nu niet meer zo uit ;-( ).
Al met al was de gameboy wel het leukst, want je kon lekker lang gamen en mario/wario/tetris kon je uren zoet mee zijn.
Later heb ik nog een neogeo pocket gekocht, maar die (voor mn gevoel) ging écht lang mee op zijn batterij.
Gameboy ging tot 4 spelers, niet maar twee.
Moest je natuurlijk wel een adaptor hebben...
https://www.youtube.com/watch?v=DDx0vyPvWIQ
Ik had het dan ook over de gamegear, die gaat tot maximaal 2 spelers. De gameboy had één spel (Faceball 2000) die 16 spelers ondersteunde, moest je wel hun kabel gebruiken.
En je kon ze nog met elkaar verbinden ook.
Tetris tegen je neefje spelen.
Mooi was dat.
Haha ja. Met zo'n Game Link kabel was dat toch.
yep, en met een verdeel stukje kon je 4 gameboys aan elkaar koppelen.
Moest je natuurlijk wel allemaal dat spelletje hebben :P
Dus ik ben nooit veel verder gekomen als tetris over die kabel.
Ik heb de game boy coler gehad met pokemon red. Ik had ook van die link kabels waarmee je kon samen spelen. Dit was best een mooie tijd. Heeft iemand een iedee hoeveel waard dit is.
Goeie herinneringen zijn onbetaalbaar. Maar een gameboy color zal rond de 25euro kosten, link kabel zal 5+euro zijn net als de spelletjes (hoewel pokémon wel iets duurder zijn). Dus als je nog een set hebt liggen zul je niet veel rijker worden, als je ze graag wilt kopen kom je er met <50euro wel.
Heb de set uit het reclamefilmpje vroeger ook gekocht en nog steeds hier liggen compleet. Samen met 85 andere (handheld)consoles in een inloopkast lol

Je kan zeggen wat je wil ookal zagen de games er stukken minder uit ze zijn nog steeds speelbaar en je blijft ze (uit)spelen. Tegenwoordig speel je een game 1x uit en hij verdwijnt daarna definitief in de kast.

Replay value was stukken beter tegenwoordig zijn het meer verkapte films. Leuk voor 1x. meer niet.
85 handheld consoles? :P

Meld je aan voor Gathering of The Tweakers bij de redactie, dan kun je 't misschien wel showen in een filmpje op de frontpage :P
Doet mij gelijk weer denken aan de Supervision die ik ooit had. Grappig ding wel. Hopeloos gedateerd, dat dan weer wel.

De vanilla GB heb ik nooit gehad, wel een GBA en een DS maar deze vangen momenteel stof in de kast. Nintendo zou hun classics moeten uitbrengen naar de mobile devices. Square Enix heeft dit wel beter begrepen met o.a. hun FF ports
Ik heb recent nog één van mijn SuperVisions overclocked en het op Youtube gezet. Kreeg dat ding als kind (mijn zus had de Gameboy) en het was in de verste verte niet te vergelijken..maar toch ook wel plezier beleefd, los van de gehoorschade die ik opliep bij Hero Kid.
1 2 3 ... 6

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True