Sega brengt Micro-handheld uit om dertigste verjaardag Game Gear te vieren

Sega heeft een miniatuurversie van de Game Gear-handheld aangekondigd. Het Japanse bedrijf brengt de Game Gear Micro ter gelegenheid van de dertigste verjaardag van de originele draagbare spelcomputer uit.

De Sega Game Gear Micro verschijnt op 6 oktober in de kleuren zwart, geel, blauw en rood. Elke variant bevat vier verschillende games. Zo levert Sega de zwarte versie met onder andere Sonic the hedgehog en Outrun, en bevat de gele handheld onder andere drie Shining Force Gaiden-games. Gezien de meegeleverde games lijkt de Game Gear Handheld in ieder geval in eerste instantie op de Japanse markt gericht.

Sega Game Gear Micro

De release is ter ere van de dertigste verjaardag van de Game Gear. Die verscheen op 6 oktober 1990 in Japan op de markt. Een jaar later kwam de handheld met kleurenscherm in Europa uit. De draagbare spelcomputer ging onder andere de concurrentie met de Game Boy van Nintendo en de Lynx van Atari aan. Bij reviews werd het kleurenscherm als positieve eigenschap genoemd, maar onder andere de grootte werd negatief beoordeeld en de Game Gear moest het wat populariteit betreft afleggen tegen de Game Boy.

Sega Game Gear Micro

De grootte van de Micro-versie is met afmetingen van 80x43x20mm 40 procent van het origineel. Het scherm heeft een beelddiagonaal van 1,15 inch tegenover 3,2 inch voor de Game Gear uit 1990. Meer details maakt Sega nog niet bekend, maar wel toont het bedrijf een Big Window Micro-accessoire, dat op de handheld te bevestigen is en dat de games vergroot weergeeft. Aan de voorkant zit een enkele monospeaker maar ook is een 3,5mm-audio-uitgang aanwezig. De handheld is via usb te laden en kan met twee AAA-batterijen van stroom voorzien worden.

Sega Game Gear Micro Big WIndow Micro

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

03-06-2020 • 07:47

97

Reacties (97)

97
97
35
2
0
61
Wijzig sortering
Volgens mij was in praktijk niet het formaat maar vooral de batterijen die het apparaat vrat het grootste probleem. Zelf heb ik er nooit een Game Gear gehad maar wel een Lynx (versie 2) die ook flink wat batterijen lustte. Ik heb mij er altijd over verbaasd dat de GameBoy met inferieure graphics zoveel populairder was. Want die paste nou ook niet bepaald in je zak.

Wat betreft deze mini's: die zwarte met Sonic en Outrun is een instant buy. Ziet er erg tof uit. Al hoop ik dat er dan nog een US/Europese versie komt met enkel games die hier populair waren.

[Reactie gewijzigd door KlaasjeNL op 22 juli 2024 18:49]

Volgens mij was in praktijk niet het formaat maar vooral de batterijen die het apparaat vrat het grootste probleem.
Als je zes AA batterijen ergens in kwijt moet, dan wordt het vanzelf best wel groot. Het één sluit het ander niet uit. ;)

Verder denk ik dat het beroerde scherm ook niet meehielp. :+
Beroerde scherm? Misschien als je er met hedendaagse ogen naar kijkt, maar destijds was het verbluffend goed!
Maar inderdaad, het ding vrat batterijen (een vriend van me had er een).

Wat betreft de populariteit van die maffe monochrome zwakke Gameboy... Het was toen gewoon al hetzelfde Nintendo als nu. De games, die maakten het verschil. Op de Gameboy speelde je Tetris en Mario games. Maakte niet uit dat het monochroom was, de games waren super. De Game Gear zag er heel erg goed uit maar had toch niet dezelfde hook die de Gameboy had vanwege het aanbod aan games.
Beroerde scherm? Misschien als je er met hedendaagse ogen naar kijkt, maar destijds was het verbluffend goed!
Verbluffend goed is subjectief. Stilstaande beelden zien er goed uit, maar zodra je gaat scrollen verandert alles in een waas. Verder was de hoek om het scherm goed af te lezen maar heel nauw. Misschien was het goed, maar de speelbaarheid werd wel beperkt.

Natuurlijk was bijvoorbeeld de Game Boy niet veel beter. Hell, in die tijd had dat ding niet eens backlight! :P
De Game Gear zag er heel erg goed uit maar had toch niet dezelfde hook die de Gameboy had vanwege het aanbod aan games.
Ik denk dat het ook te maken had met afzetmarkt. De Game Boy was iets bereikbaarder/realistischer om te kopen als console voor 'erbij' (90 USD i.p.v. 150 USD voor de Game Gear), in plaats van dat het kind gekluisterd zit aan een TV die papa en mama willen gebruiken. Jonge kinderen boeide het toen verder niet dat de graphics wat minder zijn. Daar is de verbeelding voor. ;)

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 22 juli 2024 18:49]

Goh het had best een redelijk scherm voor die tijd. Heb er één gehad maar op een gegeven moment verkocht en een gameboy gehaald. Inderdaad zonder backlight, maar de games waren "beter" meer wat ik wilde. Nadien de gameboy colour en Pokémon. Geweldige tijd O+
Met de game gear kon je het beste met de adapter naast een stopcontact gaan zitten en daarop spelen. Op batterijen ging het echt niet lang mee :X

[Reactie gewijzigd door Daniel_Elessar op 22 juli 2024 18:49]

Ja, maar dat bedoel ik, als ik dat nu zie dan ziet dat er, voor die tijd, nog steeds heel erg goed uit.
"Hetzelfde" beeld als wat je op de TV zag op zo'n klein ding, voor die tijd was dat echt verbluffend ja.
Nu weten we allemaal inderdaad wat ghosting is, destijds zag het er gewoon cool uit en viel het me eigenlijk helemaal niet op dat het blurry werd.

De Game Boy had overigens zelfs maar 4 grijstinten. Dus niet alleen kleur en backlight waar het verschil zat, maar ook daarin erg beperkt. Maar de games er op waren erg goed (niet allemaal natuurlijk). De prijs zal inderdaad ook geholpen hebben... zelf ben ik toen, als 13-jarig joch geloof ik, na op vakantie met een Game Boy van iemand anders gespeeld te hebben, met mijn bij elkaar gespaarde zakgeld de Intertoys in gewandeld om zo'n ding te kopen (heerlijk de blik van die gast in de winkel toen ik werkelijk het geld uit mijn beurs trok, hij had zo zijn twijfels toen dat snotjong zei dat hij een Game Boy wou kopen :+). Ik weet niet meer wat een Game Gear destijds koste tenopzichte van een Game Boy, maar daar had ik in ieder geval wel wat langer voor door moeten sparen ja.

Mijn beste vriend had een Game Gear, en een Atari Lynx, maar volgens mij waren de games die ik voor mijn Game Boy had toch beter ook al was het beeld zo beperkt.
Raar dat hij daar van opkeek. İk kocht voor 1679 guldens een geïmporteerde (japanse) N64 ik was toen ook 13.

Misschien liet de mijne het niet merken. :)
De Gameboy zelf was dan misschien niet zo prijzig, de games best wel. Toevallig pas geleden mijn Gameboy weer eens aangeslingerd voor Tetris. En kwam een doosje tegen van Robocop die 89 gulden was. Best veel geld in die tijd, dat zou nu voor zo'n 89 euro in de winkel liggen dan zou niemand het kopen.
Helaas waren de games voor de GameGear ook duur. :'(
Later wou ik liever dat ik voor de Lynx was gegaan, want die waren (meer dan) de helft goedkoper.
Ik besefte de prijs pas toen ik laatst het doosje zag. Het was nog in de tijd dat ik geen idee had van geld, behalve dan dat het heel veel meer dan m’n zakgeld was.

Ik heb m’n ouders nog maar eens extra bedankt 😊

[Reactie gewijzigd door Dennisdn op 22 juli 2024 18:49]

Die spellen waren echt enorm duur, ja. En het waren niet zoals nu enorme ontwikkelingsteams die ze maakten.

Vrienden van ons gezin hadden twee zoons. Omdat die niets met elkaar wilden delen hadden ze allebei hetzelfde spel gekocht... :/
Heb er zelf in mijn jonge jaren 2 gehad, en het scherm was alles behalve beroerd. Al mijn vriendjes hadden een Gameboy en keken hun ogen uit op mijn backlit kleurenscherm! Het ding at gewoon batterijen als snoep, daar zat dan ook het probleem, ik moest bijna altijd met de adaptor naast een stopcontact gaan zitten.
Inderdaad met een adapter lukte het best wel om lekker te gamen. Ik heb hem nog steeds. Kinderen hebben in het verleden er ook wel eens opgespeeld, maar ja beeldscherm etc. halt het niet meer met de toen en huidige telefoons/consoles etc.
Voor de rest kon je het goed vast houden en het gewicht viel zonder batterij best mee.
Ik heb hem nog steeds. Kinderen hebben in het verleden er ook wel eens opgespeeld, maar ja beeldscherm etc. halt het niet meer met de toen en huidige telefoons/consoles etc.
Tijd om de Game Gear een nieuw leven in te blazen als tweaker? Opties genoeg. ;)
de game gear was inderdaad superieur... maar:
als je in school een game gear had, en je had even 10 minuten pauze, dan was je hoopje batterijen alweer leeg voor die pauze om was.

en dan zat je lullig te kijken hoe de anderen met een zwart/wit gameboy gewoon de hele lunchpauze ook nog door speelden op dezelfde batterijen.

game gear had alles: de games, het scherm, de uitbreidingen (hell, je kon tv kijken erop!)...
maar de maximum gebruiksduur lag wat, rond de 5 minuten?
hadden ze gegaan voor een zwart/wit schermpje had de geschiedenis tussen nintendo en sega er misschien helemaal anders uitgezien
Naja...had het DE games? Als in, beter dan Nintendo??

Om heel bot te zijn, het product was gewoon niet af. Met die battery life kan je het bijna geen mobiel device meer noemen.

Gameboy was minder krachtig, maar dat is ook DE consessie voor een werkend product.

[Reactie gewijzigd door VonDudenstein op 22 juli 2024 18:49]

minder krachtig... zeer maar een pak minder.
de gameboy was al een pak minder dan de nes
en de nes nog een pak minder dan de mastersystem/gameboy.

Als je zag wat game dev's uit deze hardware kon halen... (bij de nes kwam je niet in de buurt zonder extra chips in de cartridge)
Toegeven mastersystem(wat eigenlijk gewoon in de gamegear zit.) is wel later als de Nes uitgekomen.

De Gameboy was eigenlijk een lucky shot, dit toestel was bedoeld, als opvolger voor Game & Watch met de bedoeling enkel simple games als Tetris te kunnen spelen. ze hadden nooit verwacht dat ontwikkelaars met extra chips zoveel uit dit toestel zouden kunnen halen.

Betreft de gamegear heb je wel gelijk dat dit beter kon. Daar hadden ze ofwel:
- bij de release een rechargeable battery pack moeten aanbieden. (er was later een extern pack maar dat was bijna even groot als het toestel)
- het scherm vervangen door een 16tint reflective TFT (4 tinten zou de weinig zijn voor ports)
Maar de kracht is toch niet hetgeen in tegenspreek? Mijn twijfel (ik wil niet eens zeggen dat ik het weet) is of de GG wel DE games had. Want ik denk dat Nintendo dit had. En eigenlijk altijd wel heeft. Sony heeft Nintendo tijdelijk wel uit balans gebracht, maar dat is weer een andere discussie.

Gameboy terugbrengen tot een 'lucky shot' vind ik een beetje flauw. Nog even los van het feit dat Tetris, ondanks simpel, één van de meest succesvolle games aller tijden is. Bovendien kneiter goed. Heeft Nintendo zelf verklaard (quote graag) dat ze alleen maar Tetris level games wilde maken, maar soort van per ongeluk in het jaar van release ineens een Mario Land hadden? Om dit uiteindelijk door te trekken naar een Mario Land 2 en 3, wat mijns inziens fenomenale handheld games zijn. En ook Link's Awakening, die terecht een nieuwe leven op Switch heeft gekregen.

Wat is uberhaupt het belangrijkste? Hoeveel kracht een apparaat heeft, welke route de dev kiest of het eindresultaat?? Want ik ga voor het laatste en generatie op generatie weet Nintendo gewoon games of the year/generatie/century te maken. Ik was zelf nooit zo'n ontzettende NES gamer, maar Mario Bros 3.... Mijn god. Game changer/hall of fame/etc. En dat is natuurlijk niet de enige.

De SNES was ook minder krachtig dan de Genesis en kwam zelfs later uit. En dan kan iedereen wel de 'smaak kaart' spelen, maar dat is gewoon een knock out punch. Ik werd misschien nog wel meer weggeblazen door het geluid dan het beeld van de SNES. Die console wordt nog regelmatig als één van, zo niet DE, beste consoles aller tijden genoemd. Maar een FF6, Chrono Trigger, Super Metroid, Mario World, Yoshi's Island, Donkey Kong C, M Kart, etc. etc. Die lijst gaat maar door.

Maar ik wil zeker GG niet tekort doen. Ik vind het tof dat ze geprobeerd hebben een high end handheld in elkaar te schroeven, maar persoonlijk....Met een half uur speeltijd, vind ik het geen volwaardig eindproduct. En als een bedrijf dat acceptable vindt, no shit dat ze dan krachtigere hardware kunnen maken dan Nintendo... De Vita vs 3DS vind ik dan een eerlijkere vergelijking, omdat dit daadwerkelijk volwaardige producten waren.
mijn comentaar over het krachtiger zijn was bij nader inzien inderdaad niet van toepassing op je opmerking bij nader inzien,

Dat van die Luckyshot ivm heb ik 2 keer in een docu op youtube tegen gekomen (geen onmiddellijk bron van maar ik zal straks kijken of ik er iets van terugvind, ik gok LGR, nostalgia nerd of modern vintage gamer)

Het is ook niet dat die gameboy intern bij Nintendo pas bij de release pas beschikbaar was.
toen de Gameboy ontwikkeld was had Nintendo niet verwacht wat mogelijk was door extra chips in de cartridge te steken + optimalisatie. en Tetris was zeker geen slechte game, deze heeft de gameboy inderdaad zelfs mee groot gemaakt. (Een van de 2 docu's ging denk ik zelf over Tetris)

En aan Marioland was denk ik al begonnen voor de gameboy uit was. Dit was trouwens de game die ik Als eerste echt leuk vond op de GB (ik vond de Marioland serie zelf leuker dan Mario Bros op de NES)

Als ik Nes met GG moest vergelijken stak bij nes altijd iets tegen kwa kleuren pallet ven flikkering van sprites. vele jaren later heb ik wel gemerkt dat er zeker games op waren die ik toen wel leuk zou gevonden hebben.

Over de SNES heb niet veel slecht te zeggen. het is niet voor niets dat ik de Mini perse moest hebben.
dit is nu net de console die ik ongeveer even krachtig vind over de algemene lijn.
De CPU is wat zwakker maar dat maken ze ruim goed door hun geavanceerder grafische gedeelte en ook de FM chip is beter bij Nintendo.
Hierdoor zagen games Bij Nintendo er onmiddellijk goed uit, een dev kon redelijk snel de krachtige functies van de chip aanspreken, waar er bij de megadrive sterk moest geoptimaliseerd worden. met behulp van de CPU.

Het enige nadeel aan de SNES vond ik dat de games altijd duur waren en traag en beperkt zakten in prijs.
Bij sega zat je de volgende prijzen. (12.5€/20€ budget, niet nieuw 25€/37.5€, 37.5€/50€ Nieuw) bij mij in de buurt toch.
bij Nintendo zag je vaak games uitkomen aan 90€ en je vonde er amper onder de 50€
dit had denk ik 2 oorzaken:
- Duurdere licentie kost bij Nintendo.
- De Cartridges zelf.
) Games als Starfox wegen de dure FX chip
) Games als Donkey Kong Country wegens de grote hoeveelhijd Rom voor de prerenderd content.
) Games als zelda omdat ze wegens populariteit toch verkochten...

Daarom heb ik me pas een 2dehands SNES aangeschaft toen de playstation al even uit was.

En sega heeft zeker steken laten vallen (verkeerde keuzes na de megadrive, de 32x had er nooit mogen komen, bij de nomad zelfde fouten als bij de GG, Bij de Saturn te complex, te duur en teveel op 2d gefocust, Dreamcast te laat en te duur... (+ nog de interne strubbelingen tussen Sega Japan en America)
Nintendo heeft met de N64 een goede keuze gemaakt en heeft zich weten differentiëren in de markt. tov Sony en Microsoft.

Betreft de Vita, die ligt hier nog, maar mijne gewone Nintendo DS vond ik beter, en eigenlijk zelfs al mijn GBA SP, maar dat komt vooral omdat ik totaal niet graag een 3D games speel.
Met veel van wat je zegt ben ik het eens hoor. Zal zelf ook eens kijken naar die docu's. Ben niet zon mega gameboy fan, maar toch wel benieuwd.
Het is ook niet dat die gameboy intern bij Nintendo pas bij de release pas beschikbaar was.
toen de Gameboy ontwikkeld was had Nintendo niet verwacht wat mogelijk was door extra chips in de cartridge te steken + optimalisatie. en Tetris was zeker geen slechte game, deze heeft de gameboy inderdaad zelfs mee groot gemaakt. (Een van de 2 docu's ging denk ik zelf over Tetris)
Wist niet dat je pre-release bedoelde daarmee. Maar, ik vind wel. Alles wat pre-release Nintendo plaatsvindt en zelf Nintendo verrast, kun je niet zomaar toeschrijven aan het 'lucky shot' gehalte. Want op dat moment is dat gewoon gepland. Op het moment dat je naar buiten komt met je console en games en dan voor bepaalde wendingen ineens succesvol wordt? Dat kan natuurlijk wel lucky zijn.

En in lijn met dat punt.
En aan Marioland was denk ik al begonnen voor de gameboy uit was. Dit was trouwens de game die ik Als eerste echt leuk vond op de GB (ik vond de Marioland serie zelf leuker dan Mario Bros op de NES)
Dit was een launch game (beide april 1989, tenzij ik het verkeerd lees). Dus deze was dag 1 op gameboy beschikbaar. Om toch even het beeld compleet te maken met het caliber games en platform waar Nintendo mee naar buiten kwam.
Het enige nadeel aan de SNES vond ik dat de games altijd duur waren en traag en beperkt zakten in prijs.
Ja het was geen goedkope hobby toen hahaha. Ik zit vooral nog met guldens in mijn hoofd. Een goede Nintendo game bij release was 160,-?? Sommige iets duurder, andere wat goedkoper. Geen idee wat de premium titels van Sega toen kostte of bijvoorbeeld een Street Fighter 2 op beide platforms.'

Voor Chrono Trigger (import) heb ik destijds 200,- betaald + ik moest er een converter bij halen voor 50,-.
Als ik daar nu op terugkijk hadden ze ook 1000,- kunnen vragen en was het zn geld nog waard, maar dat terzijde :P

En het klopt. Nintendo games bleven en blijven nog steeds lang duur. Zeker de eigen IPs, maar die blijven ook verkopen. Nintendo heeft (beetje net als Disney) dat beschermde. Mario Kart komt niet zo snel in de grabbelbak, waar je bijvoorbeeld wel een GTA 5 tegenkomt voor 10,- of een Assassins Creed die na een half jaar alweer de helft van de prijs is.

Andere strategie. Maak me er doorgaans er weinig druk over om eerlijk te zijn.

[Reactie gewijzigd door VonDudenstein op 22 juli 2024 18:49]

de gameboy was al een pak minder dan de nes
en de nes nog een pak minder dan de mastersystem/gameboy.
Does not compute.
Ben nog een reactie op de post hierboven aan het posten. in het kort.
de kracht van de CPU Mastersystem/GG > Nes > Gameboy.

ik merk dat ik het word krachtig was vergeten. en een pak is mischien iets ofwat overdreven.
6 AA batterijen gaven mij een speelduur tussen de 30 en 45 minuten. Ik had zo'n heuptas waar de GG in pastte, samen met een boel games. Best een grote tas. Die propte ik zo vol mogelijk met herlaadbare batterijen voor de lange autoritten. De GG ging steevast mee!

Herlaadbare batterijen zijn wel en pak beter geworden dezer tijden, als ik opzoek zie ik dat ze nu tussen 3 tot 7 uur meegaan, wauw.

[Reactie gewijzigd door !nFerNo op 22 juli 2024 18:49]

1 woord games. Ik heb Zelf ook een lynx gehad maar die games waren op een paar naar zeer matig. En sega games moet je van houden maar persoonlijk vind ik die ook zeer matig, sommige games waren gewoon exact het zelfde maar met een andere skin er over.
Qua games kon je alle games spelen die op de master system beschikbaar waren mits het gebruik van een adapter die kon inpluggen.
Ik weet wel niet meer of dit officieel een product was van Sega of 3rd party...
Beide... Sega had een officiële adapter, maar degene die ik had was van het merk honeybee dacht ik.

heerlijk toen master system niet meer populair was en ik de games voor 2.5€ per stuk kocht uit de bak met goedkope spullen.
Haha ik denk niet dat we toen al euro’s hadden maar voor de rest een mooie herinnering aan een leuke handheld.
Dat was toen inderdaad nog 100, Bef of ongeveer 5 Gulden ;-)
Die waren ook niet al te sterk.
LOL, de Atari Jaguar, de 1e 64 bit spelcomputer. Zelf de SMS en Gamegear gehad en de Mega Drive plus Sega CD japanse versie gehad (die converter om US/EUR games op de Mega CD te spelen werkte niet op mijn systeem, ook niet met latere versies van die adapter). Had hem toen gekocht bij Games R Fun in Amsterdam, 1000 gulden, was 1 van de eerste in NL met zo'n ding, heb toen mijn Euro versie MD omgeruild voor de Japanse versie met 50/60hz knop. Gelukkig had ik al een Sony die 60hz kleur/NTSC aan kon, beeld veel scherper en kleurrijker.
Over de “64-bit” Jaguar:
Bit count controversy

Atari tried to play down competing consoles by proclaiming the Jaguar was the only "64-bit" system. This claim is questioned by some, because the (Motorola 68000) CPU and the "Tom" GPU executes a 32-bit instruction-set, but sends control signals to the 64-bit graphics co-processors. Atari's reasoning that the 32-bit "Tom" and "Jerry" chips work in tandem to add up to a 64-bit system was ridiculed in a mini-editorial by Electronic Gaming Monthly, which commented that "If Sega did the math for the Sega Saturn the way Atari did the math for their 64-bit Jaguar system, the Sega Saturn would be a 112-bit monster of a machine." Next Generation, while giving a mostly negative review of the Jaguar, maintained that it is a true 64-bit system, since the data path from the DRAM to the CPU and Tom and Jerry chips is 64 bits wide.
Bron: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Atari_Jaguar

[Reactie gewijzigd door MacWolf op 22 juli 2024 18:49]

Ja, I know, marketing. Maar het klonk in ieder geval heel spannend. Ach, misleiding is er eigenlijk nog steeds, bijvoorbeeld AAA+ wasmachine met al die stickers erop, alleen bij het programma wat niemand gebruikt, de andere programma's verbruiken meer stroom/water. Maar dat weten de meeste mensen niet eens.

[Reactie gewijzigd door Wasabi! op 22 juli 2024 18:49]

Anoniem: 498327 @KlaasjeNL3 juni 2020 08:13
Ding was zeker niet te groot. Ook niet te zwaar. Hier naast een Switch Lite is het redelijk vergelijkbaar, alleen wat dikker, maar niet zwaarder.
Scherm was wel heel slecht, beetje zoals ik me herinner uit de eerste vliegtuigen met TV in de stoel. Als iemand dan in slaapstand ging zag je niks meer. Kan het nu niet uittesten, die van mij moet gerecapped worden.
We hadden niet veel vergelijkingsmateriaal toen de gamegear uit kwam. Op vakantie veel mee gespeeld, maar dan wel met de adapter in of voor de caravan. In de auto hield ie het niet heel lang uit op batterijen...
Mocht je daar eens meer over willen lezen (stijd tussen Nintendo en Sega), dan kan ik Console Wars als boek aanraden.

[Reactie gewijzigd door Bartske op 22 juli 2024 18:49]

Ik had destijds ook een Lynx versie 2 en kort daarna kocht ik een oplader....veel plezier van het apparaat gehad.
Ik heb mij er altijd over verbaasd dat de GameBoy met inferieure graphics zoveel populairder was.
Wellicht omdat niet alleen de graphics, maar ook populaire exclusieve games zoals pokemon en super mario land een (handheld) console populair maken. Wat dat betreft weet Nintendo tot op de dag van vandaag nog steeds hun consoles goed te slijten des ondanks inferieure graphics ten opzichte van de concurentie.
Met 6 Duracell batterijen kon je een half uur spelen.
Ik had er nog een herlaadbare Battery Pack bij, waarbij je nog een klein uurtje erbovenop kreeg:
https://segaretro.org/Battery_Pack

Telde je daarbij nog de AC adapter, de TV tuner (https://segaretro.org/TV_Tuner) en een paar games en dan sleurde je met een zwaargewicht rond, in mijn geval hd ik altijd een boekentasje enkel voor de gamegear. Voor mij was het eerder een mobiele console dan een draagbare console. ;-)

Maar dan had je wel een mobiele kleuren TV met gameconsole, het heeft 20jaar geduurd tot de PSvita incl PSTV om dat terug te kunnen!
dat was inderdaad het probleem. 6 batterijen en gigantisch snel ook weer leeg ( vergeleken met de concurentie )

wel technisch stuk beter en heerlijke games op gespeeld ( die ik nu nog steeds speel via de sega collection gelukkig )
Ik heb mij er altijd over verbaasd dat de GameBoy met inferieure graphics zoveel populairder was.
Gameboy en Lynx gehad, Lynx kon op mijn oplaadbare batterijen 90 minuten mee, de gameboy vele uren.
Daarnaast waren de spellen die ik had op de gameboy veel leuker, en vrijwel altijd herspeelbaar. Je voelde dat er meer liefde in zat.
Dit is dus echt voor de verzamelaar en niet voor de serieuze gamer. Dit is veel te klein en 4 games op zo'n ding is natuurlijk ook niks aangezien het niet officieel uitgebreid kan worden.
Met dit formaat ligt het niet lekker in de hand, het scherm zul je weinig aan hebben en vrijwel niks op zien.
Ben benieuwd wat voor prijskaartje er aan hangt maar denk dat het niet meer dan 2 tientjes mag kosten ok enigszins interessant te zijn.

Als zou nou gewoon op het oude formaat met een 30tal games hadden gemaakt had het best interessant kunnen zijn mits een goede prijs en implementatie van de emulator, zie ook de populariteit van de NES en SNES mini.
Weleens op een Game Boy Micro gespeeld? Zo'n klein scherm is heel goed te doen :)
Mwa, bij spellen waar tekst een factor is (golden sun bijvoorbeeld) is de Micro toch echt wel kantje boord, en dat was tien jaar geleden toen mijn ogen nog 25 waren :P

Daarnaast, de micro heeft een 2 inch scherm, dit ding maar 1,15 inch, en ook het apparaat zelf is een goed stukje kleiner. Ik vind zelf de GBM al kielekiele kwa ergonomie, dit sega ding is gewoon onspeelbaar voor iedereen met volwassen handen.
Aan het einde van de video staat 4980円. Dat is ongeveer 41 euro.
Ze kosten ongeveer het dubbele. Die kleine 4900 Yen is ongeveer 40 Euro.
Het is een dikke 4900 Yen, namelijk 4980. :) Dik 41 euro, maar dat is natuurlijk exclusief import of onze BTW. Denk dat, als het hier uitkomt, de prijs toch zeker op 50 euro zal gaan liggen.

OT: Leuk ding, maar voor de westerse markt lijkt het me net wat te klein (om comfortabel te besturen), het scherm is wel heel erg klein (een diagonaal van 1,15"? Ik vind het scherm van mijn oude Sony SmartWatch 3 al bijzonder klein met een diagonaal van 1,6"; hoe daar fatsoenlijk op te gamen zónder dat Big Window Micro-ding (waardoor het al weer een stuk minder handzaam wordt...) net wat te weinig games (waarvan je zeker niet elke game even leuk zult vinden) en een net wat te hoge prijs (voor wat je terugkrijgt en wat er in vergelijking op de emulatiemarkt te krijgen is voor minder).

Wordt wel vrolijk van de reclame. Heerlijk Japans. :)

@Stinky9 Ik wel :) Die moet eigenlijk al aan voordat de douche gaat lopen ;)

[Reactie gewijzigd door Frituurman op 22 juli 2024 18:49]

Het is een dikke 4900 Yen, namelijk 4980. :) Dik 41 euro, maar dat is natuurlijk exclusief import of onze BTW. Denk dat, als het hier uitkomt, de prijs toch zeker op 50 euro zal gaan liggen.
...Heb nog geen koffie gehad! :+
Wordt wel vrolijk van de reclame. Heerlijk Japans. :)
Inderdaad! :)
Redelijk kansloos dan, in ieder geval hier... Voor dat geld had hij echt wel beter en met meer games moeten kunnen.
Maar redelijk typisch voor Sega tegenwoordig helaas... Hoeveel van die net niet dingen zijn er ondertussen al wel niet op de markt gekomen?
Grappig dat je zegt "Typish voor Sega tegenwoordig" wanneer de Megadrive/Genesis mini met letterlijk 2x zoveel meer games shipped dan de vergelijkbare SNES mini (allebei 16-bit consoles)
Namelijk: 42 vs 21
Ik doel meer op dat je goed geïnformeerd moet zijn om de juiste te kopen... Zijn er niet allemaal verschillende versies waarvan de meeste pure bagger zijn?
En er is meer dan alleen kwantiteit ook natuurlijk.
Ik denk dat de echte verzamelaars een echte Sega Game Gear hebben, en niet veel interesse hebben aan deze Sega Game Gear Micro, ikzelf spaar ook oude computers en consoles, en heb geen interesse in een nieuwe geëmuleerde apparaat.
De oude Gamegear had best hele aardige spellen, maar de batterijduur was zijn grootste pijnpunt. Een paar uurtjes Sonic spelen en je kon weer op zoek naar zes nieuwe AA batterijen.
Anoniem: 498327 @Luke_msx3 juni 2020 08:11
Ik had zelf een 7809 aan een plug gesoldeerd voor in de auto. Hele ritten naar Frankrijk mee gespeeld, nooit een batterij in gestopt.
Kom er door een recente USB-lader met voltagedisplay nu wel achter dat een auto wel 14V op de sigarettenplug levert, dat verklaart waarom dat ding een koelvin nodig had destijds. Stuk beter nu met die buck converters.

Sonic 1 en 2 waren echt heel goed. De muziek was beter dan op de Megadrive. Iedere tune was een instant oorworm met de snappy 4-kanaals blokgolf+ruis chiptunes, terwijl bij de MD geen enkel liedje me bijbleef door de zompige FM sound.
Door het afknippen van beeld t.o.v. de Master System versies waren Sonic 1 en 2 op de GG bovendien lekker moeilijk.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 498327 op 22 juli 2024 18:49]

40 euro is wel veel geld voor maar 4 spellen en dan moet je ze ook maar alle 4 leuk vinden. Ze zouden gemakkelijk een full sized kunnen maken met 20-30 spellen.

[Reactie gewijzigd door arjanvr op 22 juli 2024 18:49]

toen ik de titel zag dacht ik eerst instant buy maar na de details dacht ik... laat maar.

Dit zwarte met sonic en out run lijkt me nog de beste. deze is ook nog eens in de originele kleur...

maar 1.16" = 2.95cm is echt nano (als je weet dat de gameboy micro al een 2" = 5.08cm heeft.)
en dan ook nog eens 40€

misschien als dit overgeproduceerd word en goedkoop gedumpt word. Of als de mod community hierop actief word dan eventueel wel.
Waarom ze niet gewoon 100 games in zo'n ding steken is me een raadsel. Als we iets vieren, vieren we het toch ineens goed?
Omdat dit nog gewoon IP's van Sega en Andere.
Deze games worden vaak op plaatsen zoals Steam, nintendo e-shop, apple arcade verkocht voor enkele euros per stuk.
Dat is veel winstgevender dan vb 100 games + console voor 50€ aanbieden.
en deze micro is een gimmik, games zijn amper speelbaar, niet zo zinnig om er dan 100 op te plaatsten.

toegeven ik heb zelf met een steam promo een 80 tal sega 16/8bit games kunnen kopen voor nog geen 20€, maar dat was voor retro weer zo populair was...

bij de Megadrive classic gok ik dat 40€ voor de BOM, ontwikkeling, distibutie was. en 40€ een gerekende licentie kosten. (ofwel ongeveer 33€ ex btw)
Helemaal akkoord, maar dan is dergelijke gadget echt niet voor de grote garde en zou je de schare fans die wel zo'n hebbeding willen kopen kunnen bedienen met een iets breder gamma aan games; wat het ook weer interessanter maakt om een breder publiek het (alsnog eens) te laten kopen.
Bor Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod @junkchaser3 juni 2020 12:40
Dat betekent potentieel minder verkopen op andere platformen waar de retro games voor behoorlijke prijzen over de toonbank gaan. Kijk maar eens wat een retro Sega game op bv de PS4 kost.
Anoniem: 454358 3 juni 2020 07:53
Leuk, ik had deze best willen hebben, maar het lijkt mij toch echt een maatje te klein voor mijn polderhanden
Grappig dingetje, maar lijkt me totaal niet lekker gamen qua grootte.

Ik heb de originele gehad trouwens en het grootste nadeel in mijn ogen: Hij vrat echt batterijen. Die waren bijna sneller leeg dan de winkel ze kon bestellen.
wat meteen ook de reden was dat de Game Gear het toendertijd moest afleggen tegen de DMG Game Boy toendertijd ^^
Yep. Ik had ook een originele en wat mij het meeste is bijgebleven: de Game Gear was een batterijeneter! :+

Oh, en Sonic on the go was - voor die tijd - erg cool natuurlijk! :)
Waarom altijd die "net niet" producten. Letterlijk nostalgie in een notendop en je eerste impuls is kopen, kopen, kopen. En dan lees je door, superklein, en een vaste selectie niet uitbreidbare games per kleur.
Ik snap dat het laatste zou moeten aanzetten tot verzamelwoede maar voor net iets groter dan een sleutelhanger ga ik echt niet verzamelen.
En dan weer zo'n prut vergrootscherm er op klikken...gezien het formaat op de tweede foto kan dat scherm zo groot nog niet zijn, moet het flink vervormen wil het nog iets zichtbaar maken en zit het in de weg van je duimen want die afstanden lijken op schaal nog redelijk maar check die afstand ten opzichte van het werkelijke formaat.
Bij Nintendo was het met die classic releases ook al zo'n gimmick release. Was onwijs cool om te zien, fantastisch idee en dan bleek de controller weer te klein en de kabels te kort.

Zit er nu werkelijk geen één marketing gozer bij zo'n producent die niet een voorstel kan doen om een kickass handheld te bouwen met zoveel als mogelijk van de collectie op rom. Voor de rest de binnenkant van de kast zo onaantrekkelijk en risicovol mogelijk maken om te modden om zo hun cashcow te beschermen en er vervolgens een online store op te gooien waar je voor een paar euro nog een game van keuze zou kunnen kopen.
Waarom altijd die "net niet" producten.
Vanuit mijn persoonlijke ervaring : omdat de product managers net niet voldoende feeling voor de markt hebben en samen met distribiteurs in een achterkamertje puur over prijspunt praten.
Dan mis je dus nogal eens je doel.
De Nes Classic heb ik nooit gekocht (hier waren nooit games die me boeide)

Maar Wel de Snes Classic en de Megadrive Classic, en deze 2 toestellen waren out of the box gewoon af.

ik heb ook de playstation classic, ook zeer goed maar de software sucked (Reden dat dit snel naar 60€ is gezakt)
De spec's en bouwkwaliteit wel zijn gewoon goed. (krachtiger dan de snes en megadrive mini)
éénmaal autobleem of bleemsync erop en dit toestel was ook gewoon af. 8-)

- bij de Nes Classic waren er klachten over de controller (te kort / maar)
- Dat hebben de met de Snes mini wel rechtgezet. (originele grote, langere kabel, 2 controllers.
- Sony zag dit succes en heeft de software gerushed. en hun Playstation Classic hierdoor laten falen
- Sega heeft met de megadrive classic net op tijd nog beslist niet met ATgames meer in zee te gaan, en hun nieuwe partner heeft een mooi resultaat neergezet. _/-\o_
Nice breakdown, genuanceerder dan mijn onderbuik reactie.
Dit is wel heel erg klein... Zelfs de gameboy micro heeft een 2 inch scherm... Als ze de zwarte game gear opnieuw hadden uitgebracht, met veel games, een juist grootte, lithium ion batterij er in de, dan had het als warme broodjes verkocht.

Dit vind ik zonde.
Oeh de Game Gear ooit nog gewonnen bij de speelboom op de braderie in Gorinchem. Werd helemaal gek. Kostte me een rijksdaalder. Wat een ding was dat. En er waren echt wel leuke spellen op de GameGear. Sonic, Colums, Crystal Warriors, Shinobi. Man dat ding ging overal mee naar toe. Dat die GameGear geen succes werd snapte mijn broer en ik ook nooit. Maar ik denk inderdaad de onlestbare dorst naar batterijen dat ding hem de das om heeft gedaan.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.