Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 25 reacties
Bron: KBench

KBench heeft de specs van de Matrox G450 en G800 gepost. De G450 wordt volgens deze informatie een licht verbeterde G400 met DDR SDRAM en een 0,18micron core. De G800 is een geheel nieuw produkt dat in september op de markt komt en waarvan ook versies met twee chips (a la Voodoo5-5000/5500) beschikbaar komen:

* G450 (Condor I)

  • G400 MAX core with integrated RGB, NTSC/PAL and DVI outputs
  • 64bit DDR SDRAM
  • support for DDR FCDRAM
  • 320 pin PBGA
  • 0.18 micron 6 Metal Layer process
  • Mass production : Mar. 2000
  • 16MB frame buffer version : 2 x (2M x 32 DDR)
  • 32MB frame buffer version : 4 x (4M x 16 DDR) or 4 x (2M x 32 DDR)

16MB version of G450 will use 166MHz memory clock (in case of FC DDR, 200MHz is feasible)and uses 64bit dual memory bus.

* G800(Condor II)

  • Pin compatible with G450
  • Double fillrate of G450
  • Support for 250MHz DDR FCRAM
  • Support for Hardware T&L
  • Support for DirectX 8.0 Shader and fully functional DX7
  • New DX7, 8 IDC drivers
  • Mass production : Sept. 2000.

Matrox will show dual chip configured version of G800 in order to meet the higher transformation and fill performance too.

Wij danken har voor dit nieuws.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (25)

uhm matrox is echt wel goed in 3D hoor, en als je er vanuit gaat dat de G400 er al iets van een jaar ofzo is, en nog steeds zo ongeveer de beste is na de GeForce, en dan ook nog eens kijkt naar de 'scherpe bocht' in de 3d performance van matrox (Mystique: bagger G200: kwaliteit ok, performance bagger G400: up to par met de rest) Nou dan denk ik dat ik die SCSI schijf toch maar ff uitstel :)

en blijf nou eens met je poten van 3dfx af aub, de VSA-100 is GLOEDNIEUW MET 32-BIT EN 2048x2048 MAX TEXTURES DUS ABSOLUUT NIET OUD!!!

sorry dat moest er ff uit.

Go Matrox!
dat was sarcastisch alphapsycho? want dat kon mijn TNT1 al...

ennuh, op een goed geconfigureerde compu is de huidige G400 al een redelijk snelheidsmonster hoor, in sommige situaties zelfs sneller dan een TNT2 :) Dus hebbuh hebbuh hebbuh die G800!

Need for Speed HS (ja oud spel maar ik vind het nogsteeds gaaf) loopt speelbaar in 1600x1200 en ziet er kick-ass uit... :+
echt mijn G400MAX trekt elke TNT2 er makkelijk uit hoor, in alle resoluties... moet je wel een CPU boven de 500Mhz hebben anders lukt dat niet met die kaart.

enne... ok 3dfx heeft geen T&L, who cares? als het echt gebruikt wordt (dus niet alleen dat verdraaide 3Dmark2k) heeft 3dfx vast alweer een nieuwe kaart... en die tnt1 kon het ook wel, maar dat was niet om aan te zien gewoon... hetzelfde als met FSAA op een GeForce :)
Ben benieuwd wat de prijs zal zijn voor een G450? Als de kaart niet zo duur is dan koop ik hem wel anders bewaar ik mijn geld gewoon tot de G800!! Het is wel te hopen dat de kaarten goed leverbaar zullen zijn want met de G400 was dat behoorlijk waardeloos!!! De specs zien er wel leuk uit en als we het over beeldkwaliteit hebben dan is er geen betere kaart dan een matrox kaart. DVD playback is ook perfect met mijn G400 op een celeron 300@450 ff doorlusse naar je TV en kijken maar.!!
Dat T&L niet ondersteund wordt door 3dfx, wordt ruimschoots gecompenseerd door de HARDWARE FSAA. Dat ontlast je proc. ook behoorlijk. Door FSAA hoef je geen absurd hoge resoluties te draaien, dus heb je weinig rekencapaciteit nodig voor T&L berekeningen.
De G400 niet snel in 3D? In tegendeel. Mijn G400 MAX op 150 MHz verslaat in 32 bits zonder enkel probleem de TNT2 Ultra van hem op 175 MHz. En toen we dat deden, had ik een PII 450 MHz en hij een Celeron 500 MHz. De fillrate van de G400 in 32 bit is echt veel hoger dan die van de TNT2 Ultra.

Echter op dat moment liep ie achter op OpenGL gebied, maar dat is echt goed ingehaald met de TurboGL die nu ook voor PII's, etc. beschikbaar is. En gekoppeld met mijn nieuwe Athlon kun je het al raden. ;-)

Hardware FSAA wordt al ondersteund door genoeg kaarten. Er zijn echter twee manieren om dit tot stand te brengen:
1) Renderen in een twee keer zo hoge resolutie en dan scalen naar een twee keer zo kleine resolutie. Dus voor 800x600 FSAA wordt er intern gerenderd op 1600x1200.

2) Vier buffers van 800x600 gebruiken en dezelfde polygonen in iedere buffer renderen, maar iedere keer de posities net iets minder dan een pixel verschoven. Gecombineerd krijg je dan het effect van FSAA.

Methode 1 heeft als voordelen dat de textures veel scherper zijn, aangezien er gewoon gerenderd wordt op 1600x1200. Dus er kan tot dieper in de scene de hoogste kwaliteits texture gebruikt worden. De AA is van dezelfde kwaliteit als Methode 2.

Methode 2 heeft als nadeel dat de textures minder scherp zijn tov. Methode 1 vanwege de lagere interne resolutie waardoor niet die hoogste kwaliteits texture gebruikt wordt tot dezelfde diepte als Methode 1. Tevens wordt door het miniem verschuiven van de polygonen, de pixels van de textures nog wat uitgesmeerd over de buurpixels, waardoor de textures iets vager zijn dan dezelfde resolutie zonder FSAA. Hier heeft Methode 1 geen last van.

Echter door Methode 2 heeft iets minder geheugen bandbreedte nodig, omdat die hoge kwaliteits texture minder vaak nodig is. Tevens kan Methode 1 gecombineerd worden met soft shadows, soft reflection, motion blur, etc. zonder dat er meer gerenderd hoeft te worden.

Frank
"Dat T&L niet ondersteund wordt door 3dfx, wordt ruimschoots gecompenseerd door de HARDWARE FSAA. Dat ontlast je proc. ook behoorlijk. Door FSAA hoef je geen absurd hoge resoluties te draaien, dus heb je weinig rekencapaciteit nodig voor T&L berekeningen."

Dat is best wel een hele hoop bullshit bij elkaar gepropt....
1) die voodoo's hebben GEEN hardware FSAA. op dit moment bestaat dat gewoon NIET. Hardware zou zijn als er weinig tot geen performance loss was, maar de voodoo's moeten gewoon 4 keer zoveel renderen(net als elke andere kaart die FSAA doet) dus er is ZEKER wel een performance loss.
2) Jij zegt dat je in hoge resoluties meer T&L kracht nodig hebt, en dat je met FSAA in een lagere res kan waardoor er minder T&L kracht nodig is, dat is absoluut niet waar, T&L berekeningen hebben helemaal NIETS met de resolutie waarin gerenderd wordt te maken.
Dat FSAA de cpu zou ontlasten is dus ook niet waar. FSAA heeft totaal niets met de cpu te maken.

De voodoo kaarten zullen juist MEER cpu nodig hebben voor al die nutteloze effecten als motionblur en depth of field.

Gillish
Leuke specs. Eindelijk weer eens nieuws vanuit het Matrox front. Kan iemand mij vertellen wat FCRAM is. Hoe snel is dat??
Matrox was altijd al een goed bedrijf, die G800 is wel veelbelovend :)

FCRam staat voor Fast Cycle Ram en heeft een "operation cycle wich is 2 or 3 times faster than conventional Dram"
Kwijl, Kwijl, Kwijl...

Als trouwe matrox fan ben ik zeer benieuwd... Goeie beeldkwaliteit staat op no. 1 !!

Hopen dat de chipset nog een beetje kan concurreren met Nvidia spul

* DF040F FreeRider

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True