Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 30 reacties
Bron: VR-Zone

Bij VR-Zone vond ik een vracht aan geruchten over de Matrox G800. Het schijnt dat in de laatste driver release de volgende kaarten genoemd worden:

*Matrox G800 AGP
*Matrox Fusion G450 AGP
*Matrox Fusion Plus G800 AGP
[break]Er gaat een sterk gerucht de ronde dat er een multichip versie zou komen van de G800. Het zou kunnen dat Fusion de naam is voor dual-kaarten. Nog meer geruchten:[/break]
*Pin compatible with G450
*Double fillrate of G450
*Support for 250MHz DDR FCRAM
*Support for Hardware T&L
*Support for DirectX 8.0 Shader and fully functional DX7
*New DX7, 8 IDC drivers
*Mass production : Sept. 2000.
*Dual G800
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (30)

</div><div class=b4> Hoeveel FCRAM komt er op? als het 64+ is krijgt de V5-6k concurrentie denk ik </div><div class=b1>

Een kaart hoeft niet 64+ mb ram te hebben om concurrent van de v5-6k te zijn....
Die 128 MB van de v6-5k is effectief maar zo'n 40-50mb, want de textures moeten 4 keer worden opgeslagen. (ja, 4 keer)
Om concurrent van de v5-6k te zijn heb je gewoon verschrikkelijk veel geheugen bandbreedte nodig. En ook een beetje fillrate natuurlijk :)

Gillish
de G450 zal waarschijnlijk op 200Mhz draaien, wat dus een 400Mpixels/s fillrate betekent.

de geruchten zeggen dat de G800 2x zo snel is als de G450, dus dat maakt dan een 800Mpixel/s fillrate, 2x voor de Dual chip versie is 1600Mpixel/s en dat is dus sneller als de Voodoo5 6k.
natuurlijk is dit allemaal speculatie.

En met DDR FCRAM zullen de geheugenbandbreedteproblemen minimaal zijn waarschijnlijk...
Cookie:

Matrox heeft laatst een nieuwe driver revisie uitgebracht speciaal bedoeld om zo veel mogelijk problemen met OpenGL applicaties (niet spellen) in Windows 2000 te fixen.... ze zijn daar nog steeds heel actief bezig met het verbeteren van drivers van een kaart die al ontzettend lang verkrijgbaar is.

Gillish:
Op dit moment SoF en UT, maar dat komt omdat S3 heel moeilijk doet als spel-ontwikkelaars S3TC willen toepassen in hun spel (vraag me niet waarom, dat begrijp ik ook niet). Ik geloof dat de makers van SoF wel een paar dingen daarover hebben gezegd, wat je wel op internet kan vinden. Het mooie van de texture compressie van 3Dfx is dat het beter resultaat opleverd en iedereen het vrij kan implementeren (open-source).

Overigens heb ik zelf een site gemaakt waarop ik probeer alle g400 windows 2000 bugs te documenteren.
dzeus.student.utwente.nl/g400

(Greenskin, bedankt voor de oplettendheid)
:) :)

Gillish , Q3 ondersteunt al FXT1 , heb het zelf gezien.Het scheelde soms zelf wel 10 fps , lees ook PC gamer laatste nummer.Vriend van mij heeft v5 5500 , en met elke game scheelde het wat snelheid , maar met q3 was de winst het hoogst.
FXT1 is hardwarematige!!
Drivers ondersteunen het in Opengl,glide,Direct 3d.Je kunt het met het stuurprogramma (control panel) aan en uit zetten,werkt echt met elke game.V5 5500 ondersteunt ook S3TC , hiervoor wordt de FXT1 engine gebruikt , S3TC code wordt door de drivers omgezet naar FXT1 code , zodat je ook van S3TC gebruik kan maken.
Maar FXT1 is hardwarematig en wordt door de drivers aangestuurd.Je kunt het met spellen die DX 7 ondersteunen altijd aan/uit zetten en het scheelt echt !!!!!!Dus niet zeuren , jij bent voor Nvidia en ik wil het snelste en het beste wat binnenkort uitkomt en dat is V56000 , ik krijg het van mijn werk vergoed(3d animatie) en heb voor V5 6000 gekozen als hij uitkomt.Als er een snellere Nvidia was , dan had ik voor die gekozen.Maar komt pas in November en dan zal ik wel weer daarnaar gaan kijken.

Dit is compleet off/topic , maar de moderator betrok V5 erbij wat ook totaal off-topic was , het ging over de matrox.V5 wordt volgens mij en vele andere (heb ik in veel reacties gelezen) niet eerlijk beoordeelt en krijgt te weinig aandacht, alleen negatieve aandacht terwijl het een mooi stukje hardware is.En vele mensen hierin geinteresseerd zijn.Nu houd ik op over 3dfx/Nvidia reacties zijn soms al triest genoeg.
DZeus: Je link staat verkeerd, het moet natuurlijk dzeus.student.utwente.nl/g400/ zijn.

Interessante site overigens, nu begrijp ik waarom die DivXjes het niet altijd goed doen.

(dZeus, graag gedaan)
Op de voodoo 6000 zit zelfs minder dan 40 MB effectief texture geheugen. De frame buffer wordt van die 128 MB afgehaald, wat overblijft moet je delen door 4, dat is het maximale texture geheugen. Dus bij 1280x1024x32 is dat dus 3.75 MB voor de frame buffer, 3.75 voor het back buffer (by double buffering) en nog wat voor de Z-buffer, zeg bij elkaar 8 MB. Dan blijft er dus 30 MB over voor textures (ongecomprimeerd).

Dat is trouwens wel altijd nog meer dan het texutre geheugen van een 32 MB Geforce (daar blijft bij het bovenstaande geval maar 24 MB over).
Hmmz,... als matrox dit kaartje snel kan releasen dan kunnen ze nog hele goeie zaakjes doen.. Ik ga er in ieder geval naar kijken want Matrox is toch de koning qua beeldkwaliteit... Het is trouwens mooi voor OEM's dat de G800 Pin-compatible is met de G450 .. want dat is volgens mij toch de markt die ze G450 uit wouden proberen.. (een goedkopere G400 toch??) Ik vraag me alleen af of het wel zo'n goed idee is om ook een dual-chip config te gaan maken aangezien dit de prijs verder omhoog zal duwen (en matrox spullie is meestal al niet zo goedkoop), ik denk eigenlijk dat het beter is om daar nog ffies mee te wachten of het gewoon op 1 chip te gooien (ander productie process, vanwege verbeterde yields)

SoF:
FXT1 moet een compressie van 1:8 op leveren 8Mb->1Mb) zonder duidelijke kwaliteitsvermindering.. en wat voor werk doe je .. want de v5 6000 is nu niet echt een high-end modeling-platform ... (of je moet een Quad Xeon op je bureau hebben staan ofzo).. Je mist voor (real-time) modelling toch een beetje een geometrie-processor.. en denk niet aan Nvidea want 8 light-sources is echt niet voldoende.. (naar mijn smaak..)

Zonoskar:
Je komt het beste in de buurt,... maar toch is het verhaaltjes iets ander... de V5 (en V4 ook) maaken inderdaad gebuik van een UMA-achtige achitectuur (framebuffer en texturemem in het zelfde fysieke geheugen). BTW triple buffering(want bijna geen enkele kaart gebuikt tegenwoordig nog double buffering (met standaard drivers) is het tegenwoordig.. en geen double.. want met die hoger fillrates is dit veel beter (om een fps drop op te vangen) Er wordt echter geen 1MB of 2MB (of 4 indien gewenst)framebuffer gereserveerd per chip .. Het is helaas niet zo dat het overgebleven geheugen kan worden gebruikt voor textures...
Jeff: hoe duur wil je je kaartje wel niet hebben }>.

Atmosphere: pin-compatible betekent dat de chips pin-compatible zijn. AGP is natuurlijk altijd pin-compatible.

SoF: de G800 staat niet gepland als een opvolger van de G450, dus maakt de releasedate ten opzichte van elkaar niet zoveel uit.
Als de namen van de kaarten al in de drivers staan, heb je grote kans dat ze nu al met Alpha silicon lopen te spelen. dat betekent dus dat ze het best dit jaar nog op de markt kunnen gooien (willen ze nog het snelst van het snelst zijn als die kaart uitkomt, de NV20 komt er ook nog aan, niet dat ik daar veel vertrouwen in heb :))

Sommige mensen dachten ook nog dat Fusion niet DualChip betekende, maar een T&L unit.
Dan zou de G450Fusion dus T&L bevatten, en de G800 er ook zonder T&L uitkomen (lijkt me een beetje onlogisch) Dat zou betekenen dat Matrox heel veel verschillende chips zou moeten ontwerpen (G450, G450T&L, G800, G800T&L) dus ik denk niet dat het zo is. Ant (van www.matroxusers.com ) gaf ook nog een kleine hint dat het Dualchip werd.

</div><div class=b4>Fusion, to fuse together, fuse two graphics chips on one board. Trust me :) </div><div class=b1>

Ik heb er wel vertrouwen in.
Ja ik ook, het duurt bij Matrox altijd wel een tijdje, maar dan komt er ook iets wat echt een grote stap vooruit is.
=Alpha=Psycho, zoals jij het interpreteerd (ik heb ook geeb flauw idee), zou de G450 ook met een dual-chip komen, daar heb ik niets van gelezen bij de G450 aankondiging, terwijl dat toch zeker het vermelden waard geweest zou zijn en Matrox heeft gezegd dat de G450 niet op het gamersvlak gericht is en daar zou die toch uitermate schikt voor zijn met een dualversie van de G450, maar ik hoop uiteraard wel dat er een dual-chip komt.
er staat G450 Fusion in de pdtools.dll file van de drivers, vandaar dat ik em noemde... Het is eigenlijk de enige kaart waar ik mijn twijfels over heb, offie wel echt uit komt.

(Waarom een Dual G450 uitbrengen als de single G800 ongeveer even snel is? Bovendien is de G450 Business-oriented)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True