WhatsApp introduceert privacy-instellingen in Android-versie

WhatsApp heeft enkele privacy-features aan zijn Android-versie toegevoegd. Gebruikers kunnen nu informatie over wanneer ze het laatst online zijn geweest verbergen. Ook de profielfoto en de status kunnen nu worden verborgen.

In de iPhone-versie kon de 'laatst gezien'-tijd al langer worden verborgen, maar op Android was dat tot nu toe niet mogelijk. In de nieuwste update van de Android-versie wordt die mogelijkheid echter geïntroduceerd. Gebruikers kunnen ervoor kiezen om de 'laatst gezien'-tijd te tonen aan iedereen, alleen vrienden of juist aan niemand. Doen ze dat, dan kunnen ze ook niet zien wanneer anderen voor het laatst online waren. Op de iPhone kunnen gebruikers er enkel voor kiezen om de 'laatst gezien'-tijd aan iedereen of juist aan niemand te tonen.

Daarnaast kunnen WhatsApp-gebruikers op Android vanaf nu hun profielfoto en WhatsApp-status verbergen of enkel aan vrienden tonen. Dat is nog niet mogelijk op iOS; het is niet bekend of die functionaliteit later wel zijn weg naar de iPhone-versie zal vinden. Standaard zijn overigens zowel de 'laatst gezien'-tijd en de profielfoto als de status voor iedereen zichtbaar.

Verder bevat de nieuwe WhatsApp-update een widget voor het lockscreen; die kan enkel op toestellen met Android 3.0 en nieuwer worden geïnstalleerd. Daarnaast is het nu mogelijk om voor een vriend de abonnementskosten van WhatsApp te betalen.

Vorige maand werd bekend dat Facebook WhatsApp overneemt voor omgerekend 11,5 miljard euro, plus omgerekend ongeveer 2,1 miljard euro in aandelen die werknemers van WhatsApp in de jaren daarna kunnen krijgen. De overname had tot gevolg dat veel gebruikers overstapten op de alternatieve mobiele chatclient Telegram, die zegt privacy hoog in het vaandel te hebben staan. De privacy-opties die WhatsApp nu heeft geïntroduceerd, ontbreken vooralsnog echter in Telegram.

Door Joost Schellevis

Redacteur

11-03-2014 • 09:13

136 Linkedin

Reacties (136)

136
127
64
4
0
26
Wijzig sortering
Komen deze wijzigingen ook nog naar de Windows Phone-versie, en zo ja, wanneer is dit te verwachten?
In de closed beta van de Windows Phone client zit deze functie, dus zeer binnenkort is deze functie ook op Windows Phone te vinden, samen met achtergronden, auto-mediadownloads en custom notificatie geluiden.

Bron: http://www.wpcentral.com/...en-and-background-gallery

[Reactie gewijzigd door DeEchteKwartel op 11 maart 2014 10:10]

Komt er deze maand aan, samen met nog een boel nieuwe features (voor Windows Phone)

http://www.wp7.nl/43995/w...ws-phone-staat-op-stapel/
dat weet natuurlijk niemand, watsapp zegt daar niks over, en die zijn de enige die het weten. Maar ik verwacht dat dit nog wel een tijdje gaat duren, de app is sowieso al buggy, ik heb liever dat ze dat eerst fixen.
Gebruiken mensen nog steeds Whatsapp....... ik zie iedereen overrennnen naar Telegram, en nu ik het zelf gebruik begijp ik ook wel waarom. Daarnaast heeft Mr Zuckerberg al genoeg verdiend en weet al genoeg van mij.
Nee hoor, zoals al aangegeven volgt de meute de hype

even was Telegram populair, en ging inderdaad iedereen overstappen.
want de media klopt het verhaalop, en dikt het lekker aan.

Maar uiteindelijk gebruikt iedereen de weg van de minste weerstand, en bestaan voorlopig Telegram en WA naast elkaar.
Sommige van mijn contacten gebruiken de een, anderen de andere mogelijkheden.
Ik ken niemand die telegram gebruikt. De meeste van mijn vrienden/kennissen hebben er nauwelijks van gehoord.
Denk dat die paar die overgestapt zijn er snel mee ophouden, aangezien het fijner is om 1 app te gebruiken dan 2.
Lijkt een beetje een kopie van eenzelfde functie van Whatsapp+...
Bij een privacy instelling van whatsapp, had ik iets verwacht dat daadwerkelijk ook je privacy beschermt, zoals het vervangen van het gebrek aan encryptie (xmpp met random key is een zeer zwakke standaard)
Het toevoegen van encryptie met een eindsleutel die op het ontvangende toestel, zodat alleen de bedoelde ontvanger berichten kan lezen.
Het wel of niet laten zien van wanneer je het laatst online was, en al dan niet tonen van je status, of foto is meer een status-instelling.

Ik blijf hopen op de technische details van hemli of mega's berichtendienst. En tot die tijd blijf ik bij de berichtendienst met een trackrecord van >10 jaar met betrekking tot veiligheid, en de grootste community: BBM ook op mn n5
Hemlis gaat enorm falen. Ten eerste is de dienst al veel te lang in ontwikkeling waardoor iedereen al een alternatief heeft. Ten tweede is de dienst gebaseerd op gebruikersnamen waardoor je handmatig je vrienden moet toevoegen (ok, dat is veiliger, maar niet functioneler).
Daarnaast kun je er vanuit gaan dat als de ontwikkeling zo traag verloopt je vrijwel geen updates hoeft te verwachten. Ik baal er van dat ik er geld in heb gestoken. Het was maar een tientje, maar het is het niet waard geweest.

Whatsapp en Telegram hebben simpelweg het voordeel dat ze op basis van telefoonnummer werken. Dat maakt het zo succesvol. Ik heb geen zin om te moeten zoeken naar mijn vrienden.
Dat het gebruik van je nummer een voordeel is met het oog op gebruiksgemak ben ik met je eens. Echter is het ook een zwakte in de aanpak qua privacy. Nu zullen de mensen in je contactenlijst meestal je nummer toch wel hebben. Echter, wanneer je bijv. zakelijk benaderd wordt en aan een groep toegevoegd wordt, wordt je er natuurlijk niet altijd vrolijk van wanneer mensen die je niet kent, je nummer kunnen zien.

Verder heb je niet de optie om je nummer niet te geven en toch in contact te komen met mensen.
zakelijk benaderd via een whatsapp groepschat??
Iedereen die je normaal gesproken zou sms'en gebruikt nu weleens WA. Denk aan een situatie waar last minute een locatie voor een overeenkomst veranderd is, of de strategie voor de benadering van een audit op locatie anders moet. Dan is het gewoon een ideaal systeem behalve het delen van je nummer. In het geval van mijn werk gaat het niet om directe collega's.

Maar 'zakelijk' hoeft niet alleen in de werk-sfeer te zijn natuurlijk. In de privé-sfeer heb ik vorig jaar eens meegemaakt dat we door de bemiddelaar voor de koop van een appartement in een complex met zijn allen op de hoogte werden gehouden op die manier. Iedereen kon dus elkaars nummer zien, vaak persoonlijk-getinte profielfoto's bekijken terwijl het wildvreemden van elkaar waren (en in de toekomst elkaar wel tegen zouden kunnen komen).
Anoniem: 572916
@Kenju11 maart 2014 22:20
Zakelijk benaderd via een whatsapp groepschat??
In welke sector werk je?
De iPhone versie had in ieder geval de 'Last seen'-optie al enige tijd in zich, ik zou het niet zo zeer zien als iets wat uit Whatsapp+ gekopieerd is. De Android versie haalt de iPhone versie eindelijk (nog) iets meer bij.
Juist wel aangezien Whatsapp+ volgens mij alleen voor Android is. En deze functie al een hele lange tijd (geen idee hoelang want ik gebruik het niet meer) in de app heeft zitten. Moet wel zeggen dat het eens tijd werd dat de Android en iOS versie wat dichter bij elkaar kwamen qua functies..
Whatsapp+ heeft het al langer dan de iOS-versie
Nee hoor het zat al in Whatsapp toen deze nog niet verkrijgbaar was voor Android.
Lijkt me sterk, ik ben van Whatsapp op iOS binnen een dag overgeschakeld naar Whatsapp+ voor Android. iOS had de functie toen nog niet en + wel.
Kan best wel ik gebruik het al een poos niet meer.....
inderdaad. Eigenlijk betekend dit de doodsteek voor zijn donate versie.
Hier zat ik al op te wachten, ik vind dit een goede vooruitgang! Soms is het namelijk erg makkelijk om wel even te kunnen kijken, zonder dat je meteen antwoord geeft. Maar dan verwacht men ook meteen dat je een antwoord stuurt, met alle gevolgen van dien.
maar is het "aangekomen" vinkje dan nu ook niet meer te zien?

Want als ik een bericht stuur dan zie ik dat het verzonden is, en dat het aangekomen (of gelezen is) dat weet ik niet 100% zeker.

Want als dat 2de vinkje er nog wel steeds komt dan verhelpt dat niet dat mensen boos worden omdat je niet meteen terug stuurt...
Dat 2de vinkje laat alleen maar zien dat een bericht aan is gekomen bij de ontvanger, niet dat het gelezen is. Het 1ste vinkje is om te laten zien dat het bericht succesvol verstuurd is van jouw telefoon naar de WhatsApp servers. Die vinkjes zijn dus geen enkel probleem in dit geval.
tja
zo ken ik er nog wel 1, aangekomen is voor mij dat hij online is (want hij krijgt toch het bericht?)

Dat heeft voor mij eigenlijk dezelfde status.
Nee dat is niet hetzelfde. Dat er 2 vinkjes bij een bericht verschijnen wil enkel zeggen dat iemand zijn telefoon aan heeft staan en deze verbonden is met internet. Dan kan de telefoon dus WhatsApp berichten ontvangen. Dit wil niet zeggen dat mensen meteen zien dat ze een bericht binnenkrijgen, laat staan dat ze het meteen gaan lezen.
Ik vind dit toch een kwestie van dat mensen niet zoveel moeten zeuren.
Ja natuurlijk moet je niet dagen wachten, maar ik vind ook dat mensen moeten accepteren dat je niet altijd kan reageren.

Tevens vind ik dat dit systeem juist niet de boel helpt, ik kan het misschien wel fijn vinden wanneer mensen direct reageren, maar staat het uit, dan weet ik niet eens of ze het gelezen hebben, ik vind het toch wel heel erg fijn om te weten dat ze het gelezen hebben, want als ze nu niet reageren dan kan je ze weer gaan bellen. Naar mijn idee dan ook een zeer onwenselijke functie.

Verder vind ik het 'vrienden' verhaal ook onzinnig, want wie bepaalt wie mijn vrienden zijn? Zijn dat alle mensen in mijn adresboek? In dat geval heb ik ook 3 teamleiders en een paar senioren (werk op meerdere locaties) die mijn 'vrienden' zijn, of wilt Whatsapp nu dat ik hun verwijder?
Hier ben ik het zeker mee eens. Ik heb er 0% moeite mee dat iedereen kan zien of ik online ben en als ik hun berichtje gelezen zou hebben.

Iedereen heeft weleens momenten dat je wel op je telefoon kunt kijken, maar gewoon even de tijd niet hebt om te reageren. Of dat je het antwoord gewoon nog niet hebt. Ik vind het pure onzin dat mensen er meteen vanuit gaan dat ik moet reageren zodra ik het bericht gezien heb. nee, WhatsApp is voor mij niet zo'n snel medium. het is meer een 'tussendoor' medium. Als mensen echt iets op dat moment willen weten, kunnen ze me bellen.

Ik zal dus ook niet mijn laatst gezien tijd verbergen, puur omdat ik het wel handig vind om het bij andere mensen wel te zien. En ik verwacht ook dat sommige andere mensen het ook als een voordeel zien dat ze kunnen zien wanneer ik voor het laatst online geweest ben.
Er zijn genoeg mensen die niet om kunnen gaan met het feit dat ze zien dat je hun bericht gelezen moet hebben (oftewel last seen online is recenter dan het bericht wat ze stuurden), en dan gaan zeuren waarom je niet reageert. Heb het zelf mee gemaakt en ben zeer blij met deze functie. Nu kan ik zelf weer bepalen wanneer ik reageer.
Ik begrijp wat je bedoelt hoor, maar ik vind dat je hiermee een belangrijke functie weghaal (namelijk dat je zeker weet dat iemand het heeft gelezen) om dit soort mensen rustig te houden. Wat ik tevens betwijfel, want waarschijnlijk gaan ze zeuren dat ze het niet kunnen zien enz.

Het voor vreemde afschermen vind ik nuttig, maar ook een optie om het voor bepaalde mensen af te schermen. Nu heb ik op mijn werk hier nog nooit gezeur over gehoord, maar ik kan me best voorstellen dat er van die bazen zijn die rond 6 uur even iedereen nacheckt hoe laat ze naar bed zijn gegaan en vervolgens de wind van voren krijgen als ze een minuut te laat op het werk zijn, daarnaast natuurlijk ook dat je af en toe je telefoon kan bekijken zonder dat je baas het weet.
ik hecht trouwens geen enkele betrouwbaarheid aan dat 'getal' opzich. Veel te veel dingen zijn daar van afhankelijk (zoals app open laten staan op de achtergrond).
Punt is dat het gewoon privacy gevoelige info weergeeft. Je argumenten dat het handig zou kunnen zijn doen hier niets aan af, jouw werksituatie is heel wat anders dan in de persoonlijke levenssfeer. Jij mag het als je het handig vind aanzetten voor jezelf. Je kan echter behoorlijk veel info halen uit de 'last seen info' wat voor veel mensen een grove inbreuk maakt op hun privé leven en anderen een handvat geeft om iemand in de gaten te houden. Daarom moeten mensen de keuze krijgen deze gevoelige informatie bij zichzelf te mogen houden.

Alleen al het gevoel dat veel mensen zich gedwongen voelen om te antwoorden omdat ze weten dat anderen kunnen zien dat ze gekeken hebben naar hun bericht geeft ze geen vrijheid. Mijn inziens moeten mensen zich bij het gebruik van communicatiemiddelen hier geen zorgen over hoeven te maken.

[Reactie gewijzigd door Nollekeuh op 11 maart 2014 19:29]

Waar ik op zit te wachten is een adresboek wat ik zelf kan beheren, wat losstaat van mijn contactlijst, waarmee ik dus ook kan bepalen wie ziet dát ik WA gebruik. Dat zou dus betekenen dat als ik een van mijn contacten niet in de WA-adreslijst zet, deze persoon op zijn telefoon niet ziet dat ik WA gebruik.
Volledig mee eens! Dit is zo belangrijk. Maar ja, daar heeft Whatsapp natuurlijk zelf weinig aan...
Het is niet helemaal waar dat WhatsApp daar zelf niets aan heeft. Als veel mensen zo'n optie waarderen, dan wordt WhatsApp populairder. Daar heeft WhatsApp wel iets aan.
Anoniem: 463321
@kwikstaart11 maart 2014 16:35
Goh, de ander zou eens zien dat jij Whatsapp gebruikt. Poeh.
Wil je van iemand geen berichten ontvangen dan blokkeer je diegene toch.
Snap je punt en velen zullen het daarvoor gebruiken. Eigenlijk is deze functionaliteit een oplossing voor de "imbecielen" onder je vrienden die WhatsApp gebruiken voor berichten waarop ze direct een antwoord willen. En als ze dat niet krijgen dan direct boos worden.

De wereld zou juist moeten verbeteren in plaats van deze oplossing. :)

[Reactie gewijzigd door Ascathon op 11 maart 2014 09:21]

Dat ligt dus aan de persoon, mijn vrieden weten gelukkig dat ik soms niet meteen kan antwoorden of wil antwoorden..
Ik zou dan toch eens met je 'kenissen' in gesprek gaan over hun verwachtingen ipv allemaal trucjes uit te halen om hun te ontlopen.
Mijn inziens fout. Je zou bij je kennissen al niet eens in gesprek hierover hoeven te gaan. In dit geval werkt deze technologie contraproductief voor veel mensen. Het ontneemt daarnaast vrijheid.
Hier zat ik al op te wachten, ik vind dit een goede vooruitgang! Soms is het namelijk erg makkelijk om wel even te kunnen kijken, zonder dat je meteen antwoord geeft. Maar dan verwacht men ook meteen dat je een antwoord stuurt, met alle gevolgen van dien.
Als je androidpolice een beetje bijhoudt, had je dit een maand geleden al gehad, de apk op de website van Whatsapp had dit nl. al ingebouwd.
Nou nog een desktop client, dat zou pas een toegevoegde waarde zijn. Dit vind ik nu echt het grote voordeel van Telegram. Typt toch lekkerder op de PC dan op een telefoon.
Het hele punt van WhatsApp is nou juist directe bereikbaarheid overal.
Met een Desktop client zouden ze die snelheid van bereikbaarheid verliezen, omdat ze je per se 'in je zak willen bereiken'.
Zal er dus niet komen, denk ik.
(Als ik iemand op Facebook een berichtje stuur krijg ik morgen antwoord, zelfde voor Google Chat, maar als ik je WhatsApp, zie je dat gemiddeld veel sneller, iedereen is verplicht mobiel online).
Alsof al die voordelen van mobiel die jij noemt komen te vervallen als je OOK de mogelijkheid hebt op de desktop te werken. Het is en/en niet of/of.
Dit zal geen invloed hebben op snelle bereikbaarheid, telegram heeft ook een desktop versie. Kan je lekker op je werk snel even antwoorden en vervolgens als je onderweg bent switch je naar je telefoon. Alles word live gesynced.
Als ze het nou zo maken dat het op je telefoon EN desktop binnen komt?
Dat je je telefoon ermee moet syncen oid zou ook wel goed werken?
het voordeel is dat je met telegram allebei kan en het helemaal gesynced is. Dus als je thuis zit en je geen zin hebt om de hele tijd je telefoon te pakken tijdens het gamen oid. kan je telegrammen.
En dat maakt het direct stukken makkelijker in gebruik. Tijdens het reizen gebruik ik mijn smartphone en thuis schakel ik naadloos over. Het voordeel van een normaal toetsenbord is bijvoorbeeld dat je er makkelijker langere berichten op maakt. En meestal zorgt dat voor minder communicatiestoornissen.
Dat niet alleen, dan moeten ze ook net als Telegram al je prive data op grote schaal gaan opslaan. En dat is nou net wat WhatsApp niet wil... En de hypocriete gebruikers die schreeuwen om privacy zouden dat ook niet moeten willen.

Ik hoop dat er NOOIT een desktop client voor WhatsApp zal komen. Laat whatsapp lekker doen waar het voor ontworpen is en daarmee klaar. Niet nog zo'n 1 in een dozijn app bitte.
Ik zou zeggen: mail ze.
Heb ik ook gedaan. Het is inderdaad een groot gebrek en een ouderwetse opvatting.
Yup, gelijk aangepast awesome :)!

Ook hebben ze de functie betalen voor een vriend ingevoerd.
Dit kun je terug vinden onder : Instellingen --> Contacten --> Betalen voor een vriend.

Volgens de app zou je ook een widget op je scherm kunnen zetten, zelf heb ik de widget nog niet gevonden

EDIT:.
Als je widget er niet tussen staat na het updaten van whatsapp, herstart je toestel even.
Hoeft natuurlijk niet voor alle toestellen te gelden maar voor mijn sony xperia SP Android versie 4.3 moest dat wel :)
~ Tristan.

[Reactie gewijzigd door Trithereon op 11 maart 2014 09:43]

Hij staat bij mij gewoon onder de widgets (widget toevoegen aan (home) screen) ;)
yup yup, ik moest mijn toestel even herstarten voordat hij mijn widget zag :)
Inderdaad mooi dat je nu ook via je vriend kan betalen want niet iedereen heeft of wil een creditcard aanschaffen.
Dit is zeker een handige functie ik heb het getest maar als de andere gebruiker nog een oude versie heeft of Windows Phone heeft kunnen zij nog steeds je laatst gezien status zien.

Het werkt wel maar dan moet de andere gebruiker wel de nieuwste versie hebben.

[Reactie gewijzigd door lani100 op 11 maart 2014 09:51]

Anoniem: 126717
@lani10011 maart 2014 09:48
Ik denk niet dat je veel gebruikers van Whatsapp zal zien die Windows Mobile draaien...... Die versie bestaat niet. ;)

Die status maakt mij eigenlijk niets uit. Net als bij mail beantwoord ik berichten als ik tijd heb. Maar goed, het kan voor anderen handig zijn.
Dit heeft niks met de versie van de andere persoon te maken. Op het moment dat jullie beiden tegelijk online zijn dan ziet de andere dat nog steeds gewoon. Als je dan off line gaat onthoud het andere device dat jij online was en geeft dat aan zijn gebruiker weer. Hij kan het alleen niet meer opvragen bij de servers van WA. Dit heeft zo ook altijd gewerkt met de implementatie van iOS, dit zal niet anders zijn voor Android.

En deze features komen naar WP voor het eind van de maand :D.
Wanneer is de release precies?

Ik heb nog geen privacy header op mijn Whatsapp. Ik kan de toevoegingen wel verwelkomen :)
Hij is al uitgerold. De optie staat onder instellingen > account.
check play store, update is er al.
"last seen" feature: goed idee.

Maar waarom zou je je foto willen verbergen?
Upload er dan geen een.

Status is ook iets wat je niet hoeft in te vullen, waarom zou je dat dan willen verbergen?

Een goeie nieuwe feature zou zijn dat je zelf kan bepalen wie in je phone contacts kan zien of je whatsapp gebruikt
Maar dat is wel beetje lastig te programmeren, en dat is natuurlijk minder aantrekkelijk voor de bedrijfjes.
Alhoewel...die wten toch je hele phone lijst wel.
Sommige mensen willen bijv. wel een foto/status die vrienden kunnen zien. Maar ik heb er geen behoefte aan dat iedereen die mijn nr. maar invoert (zonder mij te kennen) op zijn telefoon mijn nr. + status kunnen zien, terwijl ik ze niet ken.
Krijg je bij WA dan geen melding van "accepteer nieuw contact" of zo?
Niet van mensen in je phone contatlijst, als die ineens ook WA gaan gebruiken, dat begrijp ik.

Maar, dus als ik een nummer zomaar invoer bij WA, van iemand die niet in mijn phone contacten staat, dan kan ik zijn foto en status zien in WA?

Dat wist ik niet.

Dus bij WA is je phone contactlijst ook meteen je "vriendenlijst"?
Dat is echt nieuw voor mij.
Daar had ik nog niet bij stilgestaan.
Een vd redenen dat ik een gruwelijke hekel had aan WhatsApp was dat Jan Alleman mijn status en foto's kan zien zonder dat ik dat kan merken en/of blokkeren.

Je kan door een ander toegevoegd worden zonder dat jou om toestemming wordt gevraagd.

Dat was bij MSN zelfs beter geregeld.
Nee, je krijgt geen melding bij een nieuw 'contact'. Je kunt namelijk een 'contact' eenzijdig toevoegen. Ik kan het nummer 0612345678 toevoegen aan de contactenlijst op mijn telefoon (dus niet whatsapp). Dan checkt whatsapp zodra ik het opstart of dat nummer ook bij hun bekend is. Zo ja, dan komt hij in whatsapp en kan ik de naam, foto en status zien. Of de persoon met het nummer 0612345678 mij nu heeft toegevoegd of niet. Hij/zij weet niet eens dat ik hem/haar heb toegevoegd, dus ik kan zonder problemen 'gluren', o.a. naar laatste online status, naam, foto etc. Daarom heb ik dus alles voor onbekenden uitgezet nu en nooit mijn achternaam aan whatsapp gegeven.

* Zo werkt het op android in ieder geval. Hoe het op andere telefoons werkt weet ik niet.
Ok, ik kan je geen up-mod geven, maar onwijs bedankt voor die info.
Dat wist ik echt totaal niet.
En dat vind ik zorgwekkend.
(zowel dat ik het niet wist en dat dat kan :P )
Dat is gedaan om de simpliciteit. Iemand kan jou immers ook zomaar een SMS sturen als ze je nummer maar hebben, je moet het niet zien als MSN maar een soort SMS/MMS 2.0. Als ze je toevoegen weten ze niet je naam trouwens, die moeten ze al kennen. WhatsApp leest namen uitsluitend uit t telefoonboek namelijk.
Ik kan jou gewoon een nummer toevoegen en daar de naam poepje in mijn telefoonboek aan koppelen. Vervolgens zal ik whatsapp toch gewoon die persoon zien, of hij nou wel of geen poepje heet.
Ja, dat klopt.
En dat is toch precies wat ik zeg? :)
Het is ontworpen met simpliciteit in gedachte, als jij een nummer hebt voeg je het aan je telefoonboek toe en vervolgens checkt WhatsApp of er berichten mee uitgewisseld kunnen worden. Het enige verschil met SMS is dat dat laatste gedeelte bij SMS niet gecontroleerd wordt *voor* dat je een bericht kan opstellen maar pas als je verzend.

Je ziet trouwens enkel de naam die jij in je telefoonboek hebt gezet. Als jij "Poepje" verandert naar "Sjaak", dan denkt WhatsApp vervolgens ook dat het hier om "Sjaak" gaat in plaats van "Poepje".
Die gegevens krijg je dus niet van de WhatsApp servers... Die verkrijgen en slaan die data niet eens op.

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 11 maart 2014 17:34]

Iets wat ik nog vergeten was... Je hoeft niet altijd zelf een profielfoto in te stellen, helaas. Althans... Niet op Android. En zeker niet als je extensies hebt die je telefoon software (Sense, TouchWizz, etc.) linken met spul als Google+, LinkedIn en Facebook. Die wijzigen je lijsten en downloaden op hun eigen houtje zelf profielfoto's van diverse social networks af... En kennen ook voor jou een profielfoto toe aan je eigen contact. WhatsApp pikte dat op omdat het nu eenmaal is wat er ingesteld staat op je telefoon en neemt aan dat jij dit zelf ingesteld hebt, het staat immers zo in je telefoonboek... Je kon natuurlijk in WhatsApp weer instellen dat de app dit moet negeren of je vervangt hem, en nu kan je ook het zaakje geheel uitschakelen; al dan niet selectief.
Maar het is door de manier van werken op Android dus niet altijd zo dat je geen profielfoto hebt, ondanks dat je niet zelf specifiek hebt gekozen om deze te uploaden; hij neemt gewoon over wat er bij je eigen contactinfo staat.

Tenminste, dat was een tijdje zo. Het viel me laatst op dat dit niet meer zo gebeurd; althans zo lijkt het. Dus ik denk dat ze misschien hebben opgemerkt dat Android dit gedrag vertoonde en hebben er vervolgens voor gekozen, uit privacy overwergingen voor de gebruiker, om de app op je telefoon dit voortaan te laten negeren en de gebruiker expliciet te verzoeken zelf een profielfoto in te stellen, in plaats van die uit je telefoonboek over te nemen. Vervelend als je het wel zelf had ingesteld, maar ik denk dat WhatsApp zoiets had van "better safe than sorry" en de security liet overheersen in het security vs usability verhaal. (En zoveel moeite is een foto instellen ook niet :P)

Dat zou in ieder geval ook verklaren waarom er nu tegenwoordig geen automatische avatar overname meer lijkt plaats te vinden en er in plaats daarvan een reminder scherm is ingesteld waarbij je wordt gevraagd een foto te uploaden of het over te slaan, in het geval je nog geen foto hebt ingesteld.
Snap niet helemaal je punt,
met telegram is toch exact het zelfde aan de hand.
Alleen kan je via de computer ook bijspringen.

Het is alleen een extra optie want ik heb toch altijd mn telefoon bij me, en ze worden nagenoeg real-time geüpdatet als je wat schrijft.
Computer uit en dan ga je gewoon over op de telefoon, ik vind het ideaal en dit is onder andere een misser voor WhatsApp vind ik persoonlijk.

Zit in enkele groepjes en het communiceert stukken makkelijker en sneller en ik ben niet gelijk helemaal uitgeschakeld van de pc aangezien je via het toetsenbord vele malen sneller kan reageren.
Dit zijn toch maar kleine wijzigingen? Waarom voeren ze die niet gelijktijdig voor alle platformen door?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee