Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 30 reacties

Na enkele lekken en geruchten heeft Nvidia nu zelf diverse producten aangekondigd: de Geforce GTX 750, de 750 Ti, en de Geforce GTX Titan Black. De GTX 750 en 750 Ti draaien op Nvidia's nieuwe Maxwell-gpu en zijn daarmee zuiniger dan hun voorgangers en tegenhangers.

De GTX 750 Ti beschikt over 640 Cuda-cores, die op maximaal 1085MHz draaien. Er is maximaal 2GB gddr5-ram aanwezig dat effectief draait op 5,4Gbps en met de gpu communiceert middels een 128bits bus. De 750Ti heeft een tdp van 60 watt. De GTX 750 heeft 512 Cuda-cores, 1GB gddr5-ram dat effectief draait op 5GHz met een 128bits-bus, en een tdp van 55 watt.

Maxwell is de nieuwe grafische processor van Nvidia. Het grote kenmerk van Maxwell is dat het de prestaties van de voorgaande processor, Kepler, behoudt en tegelijk de prestaties per watt opschroeft. Deze eerste twee Maxwell-gpu's zijn gericht op het midrangesegment. Nvidia is van plan om in de toekomst niet alleen hoger presterende Maxwell-gpu uit te brengen, maar het fabricageproces ook van 28nm naar 20nm te verlagen. Deze twee Maxwell-gpu's zijn zodanig zuinig dat ze geen 6-pins stroomaansluiting van de voeding nodig hebben. Meer over de technologie achter Maxwell is te vinden in onze review van de GTX 750 Ti.

Naast de nieuwe, zuinige videokaarten kondigt Nvidia ook een nieuwe high-end videokaart aan: de Geforce GTX Titan Black. De Titan Black wordt de nieuwe snelste videokaart van Nvidia en krijgt de beschikking over een volledige GK110-gpu met 2880 Cuda-cores, net als de GTX 780 Ti. De gpu tikt op 980MHz, er is 6GB gddr5-ram aanwezig, dat effectief draait op 7GHz en met de gpu communiceert via een 384-bits-bus. De Geforce GTX Titan Black heeft een tdp van 250watt en behoeft zowel een zespins als een achtpins stroomaansluiting. In tegenstelling tot de GTX 750 en 750 Ti heeft de Titan Black nog een Kepler-gpu.

Nvidia Geforce GTX 750Nvidia GTX Titan Black

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (30)

volgens de Zweedse site gaat de Titan Black 8899 SEK kosten, wat neerkomt op ongeveer 1000
http://www.sweclockers.co...r-geforce-gtx-titan-black in het Zweeds natuurlijk :p
Zo zo de Kepler GPU wordt wel maximaal uitgebuit zo.. Ben benieuwd hoeveel sneller deze jongen dan is in vergelijking met de 780Ti Waarschijnlijk niet meer dan 5%?
Bij de buren hebben ze een review geplaatst van de nieuwe titan en deze word ook vergeleken met oa de GTX 780ti. en andere kaarten(inclusief 3/4way sli). Denk dat je daar wel je antwoord kan vinden ;)

http://nl.hardware.info/r...l-2-way--3-way--4-way-sli

[Reactie gewijzigd door pino85 op 18 februari 2014 15:27]

De kaart is voor gamers niet interessant tov een 780ti vanuit prijstechnisch oogpunt. Maargoed, vanuit een prijstechnisch oogpunt is een 780ti ook niet interessant haha.
Voor het aansturen van (meerdere) 4K displays kan die 6GB VRAM wel interessant worden. Ik had alleen graag gezien dat Nvidia eerder met deze kaart zou komen. Ik zie niet in waarom ze nu niet vanaf het begin de volle mep aan geheugen erop gegooid hebben (behalve meer omzet dan :P ).[/s]

[Reactie gewijzigd door Overl0rd op 18 februari 2014 15:23]

Nvidia had al een Titan met 6GB geheugen :P
Woops, inderdaad. Nvidia begint me in de war te brengen met hun tig verschillende (maar bijna dezelfde) kaarten :P
Ik dacht: "daarvoor heb je heus geen 6GB nodig". De textures en vectoren in het geheugen blijven nog mooi dezelfde, dus daar hoef je geen extra geheugen aan te spenderen. De framebuffers zelf dan zijn (3840*2160*4)/(1024^2) of een kleine 32MB per 4k display aan ruwe pixeldata. Gooi daar 16x multisampling bij, double buffering, en pakweg 3 monitoren, en je komt al snel aan 3GiB aan framebuffers. Lijkt me dus wel handig achteraf bekeken :Y)
tenzij je verschillende buffers gaat gebruken, double buffering mag je dat al x2 doen, triple keer 3.

al helemaal ij een deferred renderer, heb je verschillende passes zeg je hebt 20 passes:
32*20 = 640 per scherm met 3 schermen tikt dat toch flink aan.

verder is deze kaart te traag om 3 4K schermen aan te sturen, sterker nog volgends mij heeft hij niet eens de bandbreedte vanuit displayport om dat te doen. en al heeft hij het wel de kaart kan simpelweg niet zoveel pixels pushen.

edit: ontopic
erg enthusiast over Maxwell, erg energie efficient zo'n 40-50% meer tenopzichte van de vorige generatie op hetzelfde process dat is ongehoord! zeker als Maxwell naar 20nm gaat gaat dat echt knallen worden! de eerste echt enorme vooruitgang in een lange tijd!

[Reactie gewijzigd door freaq op 18 februari 2014 17:52]

Bij een deferred renderer zul je tussen de 4-8 render targets hebben. De verschillende passes waar jij het over hebt zullen rendertargets delen met elkaar of op half/quarter res draaien.
dat valt erg mee dan, maar veel passes kan je niet doen op half/quarter res,
in elk geval geen normal/diffuse/lighting/spec mogelijk wel andere dingen en post processing, of zit ik er heel erg naast hier?

verder als je een HDR pipeline hebt ga je voor je final composite buiten je standaard 24 bit right? Unreal Engine3 gaat iig volgends de documentatie voor 64 bit 16bit per channel en 16 bit alpha geloof ik.
normal/diffuse/spec etc is wat er in die 4-8 render targets gaat. Voor HDR is het inderdaad wat hoger en afhankelijk van hoe of wat zal dat ergens tussen de 10 en 16 bits liggen.
Ik vind het vooralsnog niet al te schokkend eerlijk gezegd. Niet in de laatste plaats omdat Nvidia een rebrand-achtig trucje uitvoert en met de typenummers gaat zitten spelen. Ze willen nu heel graag verkopen op die energiezuinigheid van Maxwell, maar van de product line up klopt daardoor geen reet meer; de GTX 650ti Boost bijvoorbeeld is in verhouding veel sneller, wat je niet zou verwachten.

Nvidia heeft een handig schuiftrucje toegepast op de product line up waardoor het nu 'lijkt' alsof ze met een halvering van het TDP opeens bijna dezelfde performance halen. Maar dat is niet zo... Ze doen dit om te verhullen dat deze 'Maxwell-junior' nog niet op 20nm is gebakken; en dat komt weer omdat iedereen vertraging oploopt omdat 20nm nog niet beschikbaar was. Maar die product line up moet er komen, want jaarcijfers. Het is wel een beetje doorzichtig, en ik word een beetje rebrand-moe. Mid-range is sinds 2012 geen fuck opgeschoten tenzij je bij AMD gaat shoppen, daar ben je dan goedkoper uit nu; maar ook daar al anderhalf jaar niets nieuws onder de zon.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 19 februari 2014 10:37]

Double/triple buffering had ik al in rekening gebracht.
Niet echt "general purpose" maar toch interessant.

Ik heb eerder gewerkt aan het maken van een spel voor een omnidirectional Virtual Reality Cave. (video hier)
Lijkt me interessant om 3x 4K te draaien hierop XD
In principe heeft Nvidia nadat de 780ti uitkwam zijn Titan wat bij moeten trekken, maar het enige selling point van een Titan is in wezen nog de DPFP-verwerking (double precision floating point).
Voor de gamers niet echt interessant, maar wel in de simulatie- en wiskunde-omgeving. Echter:
Voor deze toepassingen hebben we de Quadro's en Tesla's al, maar deze zijn weer een stuk duurder.

De specifieke drivers voor deze kaarten geven voordelen waar de Titan niet voor in aanmerking komt...Ik stel dus dat de Titan Black een zeer professionele amateur is en dat helaas zal blijven.

Nog een mooie HWI-overzichtje van de 4 toppers van Nvidia:

Overzicht

[Reactie gewijzigd door RK88 op 18 februari 2014 15:30]

En de review bij de buren van de Titan Black, single, sli tri way en 5760xresolutie en al er bij.
http://nl.hardware.info/r...l-2-way--3-way--4-way-sli

Dit is zo te zien wel weer de snelste single gpu op alle fronten maar daar betaal je dan ook de hoofdprijs voor wat weer minder is. De 290x blijft wel het meest interessant door de hoge prijs van de Titan black.

[Reactie gewijzigd door 304087 op 18 februari 2014 15:32]

Als er van die 750 Ti nou ook low profile kaartjes komen dan is het de ideale gpu voor in een mini-gaming pc. Momenteel zitten we vast aan de relatief brakke apu's van zowel intel als amd. 75 Watt is nog net te doen in een kleine behuizing.

edit: Uit de review van tweakers blijkt die 750 Ti stiekem toch nog best wat veel energie te gebruiken. Alsnog een mooie kaart omdat het niet de extra voedingsaansluiting heeft maar super zuinig is ie niet.

[Reactie gewijzigd door warcow op 18 februari 2014 16:11]

Mooi zo, ik gebruik een grafische kaart zo weinig dat ik vooral op zoek ben naar een kaart die weinig verbruikt, helemaal al in idle, en toch wel performance kan leveren wanneer dat nodig is. Vooral Idle gebruik is wat mij betreft belangrijk, zou toch max 5W moeten kunnen zijn lijkt me.
Nou dat is lekker er is nu een gat ontstaan tussen GTX 750 Ti van 60 watt en de GTX 760 van maar liefst 170 watt. Ik dacht dat juist de GTX 750 Ti net onder de 150 watt zou blijven.. oftewel meer performance zou bieden.
Tussen de 750ti zit dan nog de GTX 660 voor 140 watt TDP, en de GTX 660ti.
En k op een tussenstap na de 750ti vind je de GTX 650ti Boost, die zit er ook nog net boven qua TDP en prestaties.
Maar de Maxwell core laat zien dat er een behoorlijke sprong gemaakt kan worden in performance per watt. Dus wat nou als er een Maxwell chip rond de 140-150 watt uit zou komen? Dan kan de 660 Ti gelijk met pensioen. Ik, persoonlijk, wachtte hier op omdat de 660 Ti architectuur nu al 'oud' te noemen is. Maar:
Deze eerste twee Maxwell-gpu's zijn gericht op het midrangesegment. Nvidia is van plan om in de toekomst niet alleen hoger presterende Maxwell-gpu uit te brengen, maar het fabricageproces ook van 28nm naar 20nm te verlagen. Deze twee Maxwell-gpu's zijn zodanig zuinig dat ze geen 6-pins stroomaansluiting van de voeding nodig hebben. Meer over de technologie achter Maxwell is te vinden in onze review van de GTX 750 Ti.
Ik wacht dus nog even af.
De Asus GTX 750 Ti OC editie van (GTX750TI-OC-2GD5) heeft wl een 6-pins PCI-E aansluiting (fysiek gecontroleerd). Of het nodig is laat ik in het midden, de OC editie van MSI heeft iig niet zo'n aansluiting.

[Reactie gewijzigd door Patriek op 18 februari 2014 18:45]