Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 56 reacties

De twee grootste steden van Nederland, Amsterdam en Rotterdam, beginnen samen met drie kleinere steden met digitale communicatie naar inwoners. Daarvoor maken ze gebruik van de Berichtenbox op MijnOverheid.nl. Mensen moeten inloggen met hun DigiD.

DigiD embleemNaast Amsterdammers en Rotterdammers kunnen ook inwoners van Zoetermeer, Eindhoven en Meppel binnenkort hun communicatie met de gemeente via DigiD ontvangen. Het gaat dan bijvoorbeeld om een herinnering voor het aanvragen van een nieuw paspoort, de status van een kapvergunning of de registratie bij de gemeente.

De Belastingdienst, de RDW, de Sociale Verzekeringsbank en het UWV maken al gebruik van de zogenoemde Berichtenbox op MijnOverheid.nl. Die is beveiligd met DigiD. De overheid wil dat burgers zoveel mogelijk digitaal met de overheid communiceren; de doelstelling is dat in 2017 alle overheidscommunicatie digitaal kan verlopen en dat dat voor het grootste deel ook gebeurt.

Opvallend is dat de overheid in een verklaring stelt dat er voor burgers die liever niet via internet communiceren, 'niet-digitale alternatieven' blijven bestaan. Eerder zei de overheid nog dat iedereen digitaal zou moeten communiceren met de overheid en dat wie dat niet kan computerhulp moet kunnen krijgen.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (56)

Het is logisch dat er 'niet-digitale alternatieven' blijven bestaan. Van beschikkingen, vergunningen en dergelijke zou ik altijd een kopie op papier willen hebben, dat ik zelf kan archiveren, scannen, kopiëren en bewaren zoals het mij uit komt.

Vertrouwen op een archieveringssysteem ('Berichtenbox') dat beheerd wordt door dezelfde overheid die ook de documenten afgeeft... nee dank u.

[Reactie gewijzigd door Siask op 18 februari 2014 14:55]

Mijn (beperkte) ervaring met de Berichtenbox is, dat het gaat om centrale signalering (een mailtje "Er is een nieuw bericht")) en vervolgens in de Berichtenbox direct een verwijzing naar de echte content bij een specifieke instantie (bijv.: "Er staat een nieuwe betaalspecificatie voor u klaar bij UWV, klik hier"). Bij die instantie kun je dan de informatie inzien en (in mijn geval) ook gewoon netjes downloaden als PDF.

Het voordeel is dat je maar één keer je e-mailadres hoeft op te geven (en evt. te wijzigen) en dat je een overzicht hebt van wat alle instanties je te melden hebben.

Veel fijner dan papier, wat mij betreft.
Veel fijner dan papier, wat mij betreft.
Ik vind het helemaal niet fijn maar erg onhandig. Kijk eens wat je allemaal moet doen:

1 ) Ik krijg in mijn normale mail een mailtje van de overheid dat er een mailtje voor me is. Er staat niet bij waar dat voor is. Er zit geen link in vanwege de veiligheid
2 ) Dan moet ik zelf naar mijnoverheid.nl waar ik kan inloggen met mijn digid
3 ) Dan moet ik naar mijn inbox.
4 ) Dan zie ik dat bv het UWV een bericht voor me heeft. Ik kan dat nieuwe bericht niet inzien.
5 ) Ik moet dan naar Werk.nl en daar moet ik dan WEER mijn digid invullen, want tegenwoordig blijf je niet ingelogd vanwege de veiligheid
6 ) Dan ben ik op werk.nl waar ik dan naar mijn berichten inbox moet.
7 ) Daar vind ik dan een berichtje dat er een betaalspecificatie voor me klaar staat
8 ) Die kan ik dan downloaden
9 ) Dan pas kan ik hem lezen

En dan krijg je ook nog te pas en te onpas meldingen, (iedere paar weken) dat je door moet geven als er iets veranderd. Ik krijg zoveel van die zooi dat ik niet eens meer kijk als ik weer een melding van de overheid krijg. Het is of niet van belang, of het is een betaalspecificatie waar toch nooit wat in veranderd

[Reactie gewijzigd door Ortep op 18 februari 2014 15:29]

Het kan nog best handiger, maar vergelijk het eens met papier :)

Jouw stap 6 en 7 hoefde ik trouwens niet te doen, ik kreeg in stap 4 gewoon direct het bericht van UWV te zien, waarin direct werd doorgelinkt naar de pagina met betaalspecificaties.
Papier is op dit moment veel simpeler...ik zie direct waar het over gaat ik gooi het weg of berg het op. Ik begrijp werkelijk niet waarom het zo onhandig moet

Ik heb net nog even getest...ik moet wel degelijk 6 doen. Ik zie dat er een melding van het UWV is, met een link er in. daar kan ik wel op klikken, maar dan ben ik acuut uitgelogd en mag ik op werk.nl opnieuw gaan inloggen. Ik hoef inderdaad niet apart naar mijn inbox, ik kom er gelijk in uit. Maar moet weer wel de specificatie eerst downloaden

[Reactie gewijzigd door Ortep op 18 februari 2014 15:42]

Je kunt het jezelf ook moeilijker maken. Gelukkig is het een alternatief en hoeft het niet. Ik prefereer digitale communicatie boven paper.
Omdat ik een digitale administratie heb kost papier mij meer handelingen.
Ik woon niet in Rotterdam, maar aan de rand van Rotterdam.

Dit is vrij oud nieuws; de berichtenbox is ca. een maand geleden van start gegaan. Daarnaast, wat uit het artikel word gelaten, is dat je sommige post van de Belastingdienst (Toeslagen b.v.) gewoon nog steeds via de post, op papier ontvangt.

Daarnaast is het niet echt communiceren; de zogenaamde 'post' word net als een email client in je inbox van hun server gedropt. Het enige voordeel is dat het een hoop papierwerk en tijd bespaart, maar er is geen vorm van wedercommunicatie.
ach, als ze maar een goede mogelijkheid tot downloaden van je eigen data aanbieden, vind ik dit een heel fijn alternatief.

Dan kun je altijd zelf nog kiezen of jij je data wilt bewaren of niet. :D
Beter nieuws dan 3 jaar terug
http://www.welcomamsterda...eid-burger-schiet-te-kort

Hier een rapport over digitalisering van de overheid:
http://www.rijksoverheid....-burger-gaat-digitaal.pdf

[Reactie gewijzigd door Maistah op 18 februari 2014 14:50]

Het is wel 'beter' nieuws, maar wel erg lauw.

Ik vind dit zooooooooooo irritant. De IB-Groep DUO doet dat al langer en nu wil de Belastingdienst ook zoiets doen, in eerste instantie voor ondernemers geloof ik:

Dat je een EMAIL krijgt waarin staat dat je een PDF kunt OPHALEN.

Stuur me die #@&*$! PDF gewoon. Ik krijg toch ook geen blauwe envlop in de brievenbus waarin staat dat ik de echte brief op het postkantoor moet ophalen? Hoef je straks niet meer je belangrijke brieven te perforeren en in een ordner te stoppen, maar moet je overal inloggen om je individuele pseudo-belangrijke brieven op te halen.

*pling* nieuwe notificatie op je telefoon: "Er staat een nieuw bericht voor je klaar."
Nou, fijn, ik wacht wel tot er 10 berichten klaarstaan en ga dan eens inloggen.

Ik snap dat de onbenullen een beetje tegen zichzelf beschermd moeten worden, maar voor velen van ons is de emailbox nog veiliger dan de brievenbus (en de door criminelen onderschepte brieven en de door postNL onbeheerd achtergelaten post). Ik vind dat er op zijn minst een optie moet zijn om te zeggen dat je je post gewoon in je mailbox wilt ontvangen en daarbij aangeeft dat je de risico's van 21e eeuwse technieken snapt.

Des noods een optie om een PGP public key in je account te zetten om je post encrypted te ontvangen, al dan niet verplicht.

Pff, de overheid gaat digitaal, met een berichtenbox op Hyves.nl MijnOverheid.nl.
Nou chapeau hoor.

[Reactie gewijzigd door Redsandro op 18 februari 2014 16:49]

Dat ze niet de complete PDF gaan opsturen doen ze denk ik ten eerste omdat veel mailboxen snel volzitten en een linkje er mogelijk nog bij kan.

En ten tweede om de inhoud te beschermen. Geen idee of je bij de link nog moet inloggen.
Ik moet zeggen dat ik me de laatste jaren geen bounce met het welbekende 'Quota Exceeded' kan herinneren.

De meest voorkomende providers in mijn contactenlijst:

Gmail: 15GB
Yahoo Mail: 1TB
Mail.com: Unlimited
Outlook/Livemail: Unlimited/24GB/7GB
Ja, je moet inloggen met je DigiD om het pdf bestand te kunnen lezen.
Die pdf mag je niet toegestuurd krijgen van de wet. Er staan namelijk persoonsgegevens in.
Dan halen ze die er toch uit? De meeste brieven die ze sturen zijn toch templates. Stuur me de kale template zonder gegevens dan maar, dan weet ik in elk geval waar het over gaat en of het belangrijk genoeg is om in te loggen.
Interessant. Dan maar PGP optie toevoegen. Wat mij betreft zou in de wet moeten staan: Je mag burgers niet verplichten zelf belangrijke berichten op te halen.
Aannemelijkerwijs omdat e-mail standaard niet beveiligd is. Nou, S/MIME er tegen aan en huppa.

Ik doe ook niet mee aan die onzin zolang ik moet inloggen om een bericht te kunnen lezen.
Ik neem toch niet aan dat ik voor een herinnering voor het verlengen van mijn paspoort zelf in de berichtenbox op MijnOverheid.nl moet kijken? Moet ik straks ook kijken of ik al een bekeuring heb?
Of wordt die berichtenbox gewoon bereikbaar via mail programma's?
Je krijgt een mailtje als er een nieuw bericht voor je klaar staat...

Ze willen blijkbaar dat je moet inloggen met digid voor je je post leest.
Zou kunnen dat ik er over heen gekeken heb maar ik kon de optie niet vinden.
Zo was ik al iets te laat voor mijn APK keuring doordat ik de herinnering niet had gelezen.
Hierna heb ik de post maar snel uitgezet.

Zou willen dat ik kan instellen dat het automatisch doorgestuurd wordt naar mijn privemail. Als ik alleen een seintje krijg dat ik een mailtje heb zal ik, gemakzuchtig dat ik ben, kijken wanneer ik er aan toe kom (en wanneer ik het onthoudt)
Je krijgt toch een emailtje zodra er een nieuw bericht voor je is, de afzender word in die email genoemd...
Je kunt niet zomaar allerlei informatie sturen per mail. Ik werk bij een bank en wij mogen vrij weinig communiceren per mail.
Dat is ook best logisch met alle phishing..
Kan best. Gebruik S/MIME, PGP, DMARC, TLS, DNSSEC. Maar ja, is allemaal te moeilijk voor banken.
Ik krijg van HSBC mijn afschriften per e-mail. Die verpakken de PDF versleuteld in een java applet. Je typt je passphrase in en de PDF opent. Werkt volledig offline. Het ziet er niet super gelikt uit, maar ik vind het erg handig en veilig PDF'jes e-mailen kan dus best.
Dan haak ik al weer af. Ik heb geeneens Java op mijn Mac. Ik log wel gewoon in via de site.

@marcelvb, ik vraag me af of dat te moeilijk is voor banken. er worden een aantal afwegingen gemaakt natuurlijk. en ik weet niet wat het betekent voor klanten, maar sommige dingen zijn te duur, te lastig.
Ik hoop dat dit snel doorgevoerd voor andere gemeenten. Het lijkt mij ideaal om 1 plek te hebben om in contact te komen met overheid of gemeente.

Je ziet wel op meer plekken dingen samengevoegd worden zoals nu bij enkele gemeenten de overgang van de gemeentelijke belastingen naar de RBG (http://www.derbg.nl/over-...regionale-belasting-groep). Dit maakt het allemaal naar mijn idee een stuk makkelijker en vooral overzichtelijker.

[Reactie gewijzigd door Iacobus op 18 februari 2014 14:55]

Helemaal gelijk. Ik hoop ook NIET dat andere gemeentes zelf het wiel gaan uitvinden, maar zich aansluiten bij dit initiatief.

Aan de andere kant ben ik het helemaal niet eens met berichten boxen zoals deze, maar ook bij banken en telecom aanbieders: Het is toch van de zotte dat ze mij een bericht sturen dat er een bericht klaar staat? Laten ze het bericht zelf versturen, en eventueel dat centraal ook bijhouden. Als het op 1 of andere mannier beveiligde berichten moeten zijn, dan bied onderandere pdf (maar ook anderen) daar afdoende beveiliging tegen, in ieder geval net zo veel als de sites nu zelf hebben.

Mijn grootste zorg is dat de berichten in die box op een bepaald moment verlopen en worden weggegooid, zonder dat ik er iets aan kan doen. Nog erger is dat de berichten op 1 of andere mannier worden gegenereerd als ik ze oproep. Dan kunnen ze dus in de loop der tijd aangepast worden.
Opvallend is dat de overheid in een verklaring stelt dat er voor burgers die liever niet via internet communiceren, 'niet-digitale alternatieven' blijven bestaan.
Dat is imo een goede keuze. Er zijn veel (voornamelijk ouderen) die gewoon echt niet met een PC om kunnen gaan. Mijn opa heeft volgt nu al een jaar een computercursus nadat wij als familie hem een laptop cadeau hebben gedaan. Maar ondanks dat zie ik hem nog niet (veilig) internetbankieren of, zoals dit, overheidszaken regelen.

Ik snap goed dat de overheid zoveel mogelijk digitaal wilt doen uit kosten- en milieuoverwegingen, en ik ben hier ook groot voorstander van. Echter niet iedereen kan dit.
Er zijn veel (voornamelijk ouderen) die gewoon echt niet met een PC om kunnen gaan.
Ik kan best wel een beetje met computers overweg, maar ik vind het ook niet prettig wanneer ik belangrijke dingen alleen maar digitaal zou krijgen. Ik merk aan mezelf dat ik de dingen die ik in de mail heb van 'die moet ik onthouden', vergeet. Gewoon papier, een briefje op de koelkast werkt voor mij veel beter om dingen te onthouden. Maar ik ben dan ook geen 18 meer, dus misschien val ik wel onder jouw definitie van 'oudere' ;)
Je kunt vast wel de mail in een aparte folder archiveren als je hem moet onthouden toch? Of markeren als belangrijk en de markering weer weghalen zodra je er nogmaals naar hebt gekeken? :)
Ik markeer regelmatig mailtjes waar ik nog iets mee moet doen, en toch sneeuwen ze onder doordat er 25-30 mailtjes per dag bijkomen. Na 1 dag is het dus eigenlijk al uit het zicht. Papier blijft tenminste in het zicht tot het afgehandeld is (meestal dan :) )
Tsja, Gemeente Leeuwarden doet al jaren alles via DigiD? Het zit dan niet gekoppeld aan MijnOverheid, maar wat ze daar hebben draaien is in feite precies hetzelfde. Hier is ook alles gewoon al jaren digitaal.
Overheden zijn verplicht om alles wat met burgers en persoonsgegevens te maken heeft, achter een DigiD login te stoppen. MijnOverheid is een centrale berichtenbox waar overheden dingen die voorheen via de post gingen naar toe kunnen mailen. Denk aan (in de toekomst) je inkomstenbelasting en toeslagen, betaalbevestiging van parkeervergunningen en meer van zulks. DUO heeft ook een berichten deel op de website staan waar info in komt over terugbetalingen en dergelijke. Ik vind het een prima initiatief om dit nu allemaal via 1 centraal portal beschikbaar te maken.
Opvallend is dat de overheid in een verklaring stelt dat er voor burgers die liever niet via internet communiceren, 'niet-digitale alternatieven' blijven bestaan. Eerder zei de overheid nog dat iedereen digitaal zou moeten communiceren met de overheid en dat wie dat niet kan computerhulp moet kunnen krijgen.
Ze zouden dit alleen kunnen eisen als de overheid zelf gratis internet aan gaat bieden voor iedereen. Niet iedereen heeft geld voor een computer met internet.

Voor een brievenbus om papieren post te ontvangen heb je namelijk ook geen abonnement nodig.
Nog even en je krijgt dit:
Behalve toegang via internet heb je ook de mogelijkheid je post te lezen via DigiD BBS, inbellen bij je gemeentelijke digitale postbus en met 56K je pdfjes binnentrekken :p
Eerder zei de overheid nog dat iedereen via de post zou moeten kunnen communiceren
Ze zouden dit alleen kunnen eisen als de overheid zelf gratis brievenbussen, postzegels, papier en enveloppen aan gaat bieden voor iedereen. Niet iedereen heeft geld voor een brievenbus en dergelijke.

Oftewel: voor de paar uitzonderingen (meer dan 95% van de Nederlanders heeft nu al thuis toegang tot internet) zouden we deze ontwikkeling niet tegen moeten houden.

Als iemand echt geen geld heeft voor zelfs maar het goedkoopste internetabonnement, dan kan zo iemand altijd nog terecht bij een openbare bibliotheek of op het gemeentehuis.
[...]
Ze zouden dit alleen kunnen eisen als de overheid zelf gratis internet aan gaat bieden voor iedereen. Niet iedereen heeft geld voor een computer met internet.
Het is niet zo zeer dat mensen geen computer/internet hebben, maar dat niet iedereen er mee overweg kan. In de komende 10-15 is die generatie waarschijnlijk compleet verdwenen waardoor we alsnog zullen overstappen op compleet digitale communicatie tussen overheid en burgers.
dan joop dat je kunt instellen al die mails door te sturen naar mijn mailbox? om voor ieder bericht op digid te moeten inloggen is zo onhandig.
Helaas...vanwege de veiligheid doen ze dat niet...Er staat zelfs geen onderwerp in het berichtje..alleen een melding: Ergens bij de overheid staat een berichtje voor je. Je mag zelf op speurtocht waar het staat en waar het over gaat
Niet waar. Je krijgt een mail dat je een bericht hebt op mijnoverheid. Als je eenmaal inlogt ga je naar je inbox en daar staat ie. Helemaal geen speurtocht voor nodig.
Een paar berichten hier boven staat het hele schema van wat je moet doen om bv een betaalspecificatie van het UWV te lezen Pure praktijk, net nog getest. Ook nog min of meer bevestigd door Herko. Er is alleen wat discussie over stap 7

Ortep in 'nieuws: Grote steden beginnen met digitale communicatie naar inwoners'

[Reactie gewijzigd door Ortep op 18 februari 2014 15:44]

Dus precies zo als een SMS "U heeft 1 nieuw voicemail bericht".
Ja, en als je die afluistert, hoor je Johan zeggen dat hij je een mailtje heeft gestuurd. En als je dat gaat lezen dan zie je daar in de mededeling dat Clarisse iets leuks op haar Facebook pagina heeft. En als je dan naar de Facebook pagina van Clarisse gaat zie je daar een link naar een youtube filmpje
Op één of andere manier vind ik DigiD een flop.

[Reactie gewijzigd door born4trance op 19 februari 2014 01:00]

DigiD heb ik niet zou het liever ook niet willen wie kijkt er nou vaak naar overheid site