Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 51 reacties

Verschillende fabrikanten gaan versies van de nieuwe Nvidia Geforce GTX 750- en 750 Ti-videokaarten op de markt brengen. Het gaat zowel om standaardmodellen als om modellen met aangepaste koeling die vanuit de fabriek overgeklokt zijn.

In totaal brengen in ieder geval acht verschillende fabrikanten nieuwe Maxwell-kaarten uit: Asus, Evga, Gainward. Galaxy, Gigabyte, MSI, Palit en Zotac. In het originele ontwerp, dat Nvidia dinsdag presenteerde, heeft de GTX 750 een gpu die op 1085MHz draait en een geheugen ter grootte van 1GB dat op 5000MHz draait. De GTX 750 Ti heeft ook een 1085MHz-gpu en 2GB geheugen dat op 5400MHz draait.

Geen van beide ontwerpen heeft een zespins-aansluiting nodig voor de stroomvoorziening, maar er zijn fabrikanten die dat toch hebben ingebouwd. Van de GTX 750 Ti van Nvidia is ook een recensie geschreven.

Nvidia Geforce GTX 750-modellen

FabrikantVariantGpu-snelheid (MHz)Boost (MHz)Geheugensnelheid (MHz)Act. prijs
EVGA 750 1020 1085 5012 € 168,19
EVGA 750 SC 1215 1294 5012 Onbekend
EVGA* 750 ACX 1020 1085 5012 Onbekend
EVGA* 750 FTW ACX 1229 1320 5012 € 215,18
Gainward 750 1085 1163 5100 Onbekend
Palit 750 StormX OC 1085 1163 5100 Onbekend
Zotac 750 1033 1111 5000 Onbekend
MSI 750 OC 1059 1137 5000 Onbekend
MSI 750 OC Twin Frozr 1085 1163 5010 Onbekend
Galaxy 750 OC 1072 1150 5000 Onbekend
Galaxy* 750 GC 1110 1189 5000 Onbekend
Gigabyte 750 OC 1059 1137 5000 Onbekend
Asus 750 PH 1020 1085 5010 Onbekend
Asus 750 PH OC 1059 1137 5010 € 145,60

Nvidia GeForce 750 Ti-modellen

FabrikantVariantGpu-snelheid (MHz)Boost (MHz)Geheugensnelheid (MHz)Act. prijs
EVGA 750 Ti 1020 1085 5400 € 114,50
EVGA* 750 Ti ACX 1059 1137 5400 Onbekend
EVGA 750 Ti SC 1176 1255 5400 € 118,-
EVGA* 750 Ti FTW ACX 1189 1268 5400 € 126,-
Gainward 750 Ti 1085 1163 5500 € 118,50
Gainward 750 Ti "Golden Sample" 1202 1281 6008 € 124,90
Palit 750 Ti StormX OC 1085 1163 5500 € 112,-
Palit 750 Ti StormX OC Dual 1202 1281 6008 Onbekend
Zotac 750 Ti 1033 1111 5400 € 124,58
Zotac* 750 Ti OC 1046 1124 5400 € 252,89
MSI 750 Ti OC 1059 1137 5400 Onbekend
MSI 750 Ti OC Twin Frozr 1085 1163 5400 € 130,-
Galaxy 750 Ti OC 1072 1150 5400 € 113,-
Galaxy* 750 Ti GC 1110 1189 5400 Onbekend
Gigabyte 750 Ti OC 1033 1111 5400 € 123,35
Asus 750 Ti 1020 1085 5400 € 134,90
Asus 750 Ti PH 1046 1124 5400 € 123,50
Asus 750 Ti OC 1072 1150 5400 € 129,-

 * Dit model heeft een 6-pins pci-express power connector nodig

Update, 14:56: De actuele prijzen uit de Pricewatch zijn toegevoegd.

Complete line-up van alle Maxwell-kaarten (GTX 750 + 750 Ti) bij launchComplete line-up van alle Maxwell-kaarten (GTX 750 + 750 Ti) bij launchComplete line-up van alle Maxwell-kaarten (GTX 750 + 750 Ti) bij launchComplete line-up van alle Maxwell-kaarten (GTX 750 + 750 Ti) bij launchComplete line-up van alle Maxwell-kaarten (GTX 750 + 750 Ti) bij launchComplete line-up van alle Maxwell-kaarten (GTX 750 + 750 Ti) bij launchComplete line-up van alle Maxwell-kaarten (GTX 750 + 750 Ti) bij launchComplete line-up van alle Maxwell-kaarten (GTX 750 + 750 Ti) bij launchComplete line-up van alle Maxwell-kaarten (GTX 750 + 750 Ti) bij launchComplete line-up van alle Maxwell-kaarten (GTX 750 + 750 Ti) bij launchComplete line-up van alle Maxwell-kaarten (GTX 750 + 750 Ti) bij launchComplete line-up van alle Maxwell-kaarten (GTX 750 + 750 Ti) bij launchComplete line-up van alle Maxwell-kaarten (GTX 750 + 750 Ti) bij launchComplete line-up van alle Maxwell-kaarten (GTX 750 + 750 Ti) bij launchComplete line-up van alle Maxwell-kaarten (GTX 750 + 750 Ti) bij launchComplete line-up van alle Maxwell-kaarten (GTX 750 + 750 Ti) bij launchComplete line-up van alle Maxwell-kaarten (GTX 750 + 750 Ti) bij launchComplete line-up van alle Maxwell-kaarten (GTX 750 + 750 Ti) bij launchComplete line-up van alle Maxwell-kaarten (GTX 750 + 750 Ti) bij launchComplete line-up van alle Maxwell-kaarten (GTX 750 + 750 Ti) bij launchComplete line-up van alle Maxwell-kaarten (GTX 750 + 750 Ti) bij launchComplete line-up van alle Maxwell-kaarten (GTX 750 + 750 Ti) bij launchComplete line-up van alle Maxwell-kaarten (GTX 750 + 750 Ti) bij launchComplete line-up van alle Maxwell-kaarten (GTX 750 + 750 Ti) bij launchComplete line-up van alle Maxwell-kaarten (GTX 750 + 750 Ti) bij launchComplete line-up van alle Maxwell-kaarten (GTX 750 + 750 Ti) bij launchComplete line-up van alle Maxwell-kaarten (GTX 750 + 750 Ti) bij launch

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (51)

Concreet worden deze goedkoper of juist duurder?
Ten opzichte van wat? De prijs van deze kaarten zal liggen op een"bedrag rond de 125 euro "
In de pw liggen de bedragen (voor de Ti) op dit moment nog iets hoger.

In aanvulling op de de reviews van de (reference) kaarten die er al zijn: op kitguru is een review geplaatst van de MSI GTX 750 Ti OC Twin Frozr.

Zeer geschikt voor een stille (HT)PC. Zie ook hier. Nadeel is wel de grootte van de kaart.

Edit: review van deze kaart ook bij techpowerup en guru3D

[Reactie gewijzigd door dirkjesdirk op 19 februari 2014 14:03]

Lijkt me wel een beetje overkill voor een htpc, tenzij je er ook op wil gaan gamen, anders is een onboard of lowprofile kaartje voldoende.
YES! Galaxy heeft zowel een GTX750 als GTX750Ti als low-profile variant! _/-\o_

Ik zit al zeker een jaar te wachten op een krachtigere GPU dan de huidige krachtigste low-profile kaart, de AMD 7750. O-)


Toch te vroeg gejuicht. ;( Het lijkt erop dat de productafbeeldingen van de Galaxy dus misleidend zijn aangezien de gedetailleerde specs op de site, andere maten staan en dus NIET (geen low -profile) het afgebeelde product in de doos zit. He jammer....

[Reactie gewijzigd door Deem op 19 februari 2014 13:58]

Volgens mij is alleen t plaatje aan de achterkant 1-slots, maar de koeling neemt alsnog 2 slots in beslag (aannemend dat je dat bedoeld met een low-profile kaart )

Wat mij vooral opvalt is dat EVGA weer een lekkere spam-techniek gebruikt. 4 soorten per kaart, dat gaat toch nergens meer over? Dat je een standaard en een OC versie uitbrengt kan ik helemaal inkomen, maar 4 soorten van (laten we wel wezen) een budgetkaart schiet in mijn optiek zijn doel een beetje voorbij.

Wat betreft de maxwell chip zelf, ben ik vooral benieuwd wat deze unit kan doen bij de high-end kaarten. Hopelijk kunnen ze weer een slagje stiller gemaakt worden door de beperkte hitteproductie :)
Nee, De hoogte is het probleem niet. Een Low-Profile kaart is de helft zo breed als een normale PCI-e kaart. Een Low-Profile kan best 2 slots hoog zijn.
Het duidelijke verschil hier en hier.

[Reactie gewijzigd door Deem op 19 februari 2014 14:29]

Nee, die afbeelding klopt niet of kan niet kloppen. Tevens zegt Low-profile alleen iets over het formaat, en niet over het opgenomen vermogen.

Op de site van Galaxytech staat bij dit product:
Standard Graphics Card Dimensions:
Length 6.34 inches
Height 2.68 inches
Width 5.79 inches

en ook:
Standard Display Connectors: One dual-link DVI, HDMI and VGA

Dat is 100% zeker NIET de kaart op de afbeelding en kan dus NIET low profile zijn!

Er word geen woord gerept over low-profile, wat een key selling point zou zijn t.o.v. andere fabrikanten. Dit kan niet kloppen.

[Reactie gewijzigd door Deem op 19 februari 2014 14:40]

Jawel is een low profile kaart, maximaal vermogen 60 W, pci geeft max 75 W dus geen aparte voeding nodig.

Vergissing gaat niet om wattage maar om afmeting inderdaad, excuus

[Reactie gewijzigd door ecolo76 op 19 februari 2014 14:17]

OffTopic:

Leuk detail dat ze op die pagina over G-Sync praten, terwijl dat toch echt een DisplayPort aansluiting nodig heeft..
Uit dit bericht lijkt het toch een low profile kaart te zijn,
Ik vraag me sterk af of dat bericht wel klopt. Volgens mij waren ze in de zelfde veronderstelling als ik door alleen puur naar het plaatje te kijken. Het staat nergens in de Specs, streker nog, daar word alleen gesproken over full height.
Je kan er zelf een low profile bracket aanhangen, als ik dit zo zie. Misschien zijn ze ook te lui geweest bij de specs-vermelding, want het is een typische opstelling voor een low profile kaart (zoals je zelf ook al zag).

Dit zou inderdaad wel een bijzonder selling point zijn!
Nee, de afbeelding lijkt niet te kloppen. De kaart die afgebeeld is lijkt niet de kaart te zijn die je in de doos gaat aantreffen.

[Reactie gewijzigd door Deem op 19 februari 2014 14:34]

Ik vrees dat je gelijk hebt. Het zou inderdaad een mooi selling point zijn en omdat er niets over wordt gezegd, zal dat dus ook niet zo zijn.
Zou een kaart met een aparte stroomtoevoer ook stabieler te OC-en zijn?
Er zijn fabrikanten die wel een 6 pins aansluiting gebruiken,dus meer kans op een hogere overclock omdat je niet met te weinig stroom komt te zitten.
Sowieso. Je ziet het ook als je in de lijstjes kijkt in het artikel, de kaarten die 1200 mhz aantikken hebben vrijwel allemaal een 6 pin.
Ja nu je het zegt. Wel een mooie reden om eens te kijken of deze relatief goedkope kaarten nog wat dichter tegen hun grotere broertjes aan kunnen kruipen op gebied van prestaties.
Ik zie geen passieve koeling variant? Die zou ik wel willen namelijk.
Ik zie geen passieve koeling variant? Die zou ik wel willen namelijk.
De GTX 750 heeft een TDP van 55 watt en de TI variant heeft een TDP van 60 watt. Dat is inderdaad prima om met passieve koeling uit te brengen. Ik heb ervaring met kaarten (maximaal 2x 110 watt) die passief gekoeld geleverd werden. Grote, trage en vooral stille fan ervoor en dat werkte perfect met acceptabele temperaturen.

Dit is natuurlijk een leuk HTPC kaartje om ook mee te gamen, hoewel ik betwijfel dat een low-profile versie passief gekoeld uit zal komen. ;)

[edit]
Schijnt dat de kaart (TI variant) het ook goed doet met Titanfall.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 19 februari 2014 14:17]

En wat is er bijzonder aan dat hij het beter doet dan een Xbox One?
Daar zit gewoon een simpele APU in..
Het is nog nooit eerder zo snel gebeurd dat een nieuwe gameconsole (hij is nog niet eens gelaunched hier) overklast werd door een budgetvideokaartje.
Maar ligt dat aan de console hardware, of aan de PC hardware?
Ze hebben er dit keer voor gekozen om mindere hardware in de consoles te zetten,
ten tijde van de 360 & PS3 was dat wel anders, die consoles werden ook met verlies verkocht, terwijl ze veel duurder waren dan de xbone en ps4.
Dit keer? De 360 en PS3 waren ook inferieur... echter hadden de consoles altijd als voordeel maar in 1 hardware variant uit te komen waardoor software/spellen maar voor 1 soort hardware configuratie per console geoptimaliseerd te worden ipv voor allemaal verschillende hardware.

Consoles van nu kun je eigenlijk geen consoles noemen maar gewoon premade PC's zoals alienware&medion. Het zijn budget systemen die ze (Sony/Microsoft) verkopen die helemaal dichtgetimmerd zijn. Het gaat tijd worden dat consoles weer consoles worden. De 360 is de laatste die ik heb gekocht en dat was alleen maar voor een paar exclusives.

Weer wat meer terug naar on topic:
Wat ik altijd jammer vind van testen met nieuwe videokaarten is dat ze vergeleken worden met alleen maar recentelijk andere videokaarten. Waarom stoppen ze in de testen niet oudere kaarten die nog gebruikt worden. Vergelijk het eens met een GTS250 en/of 460/470 videokaart. Vooral met de X50 midrange betaalbare kaarten zijn er mensen (zoals ik) die niet altijd de laatste kaarten kopen, maar een paar generaties overslaan.
Waar ik nu benieuwd naar ben is of ik beter goedkoper een 2e hands 460/470/560 kaart kan kopen of meer profijt heb van een iets duurdere nieuwe 750/750ti.
Leuk hoor dat energieverbruik, maar niet iedereen betaald meer voor zijn stroomrekening als dit hoger is.
De GPU van de 360 was ongeveer gelijk aan een 7800GT als ik me niet vergis... Dat is wel heel wat hoger geclassificeerd hardware dan een APU met een paar shaders en een lage kloksnelheid.
Maar die info kun je toch gewoon opzoeken in een review van een paar jaar terug of benchmarks op tweakers?

Of gewoon opzoeken wat de scores in 3dMark zijn geweest...
Met die redenatie hoeven ze geen enkele andere videokaart te tonen behalve de resultaten van de videokaart die ze op dat moment testen. want je kan het toch opzoeken (omdat die andere referentiekaarten al eens eerder getest zijn door o.a. tweakers)?

Is een stukje klantvriendelijkheid, meerwaarde in een artikel. Vooral bij dit soort videokaarten. Ik ken nog zat mensen die een 260, 460, 470 gebruiken en eigenlijk altijd een paar generaties overslaan.
Vergelijken van videokaarten over generaties heen gaat bijvoorbeeld met deze site: (kernwoorden voor googelen naar dit soort sites zijn voor mij "GPU" en "chart" ... tabel). Veelal zul je een tweestapsvergelijking moeten doen.

http://www.videocardbenchmark.net/

Het energieverbuik is niet alleen relevant voor je stroomrekening, maar ook voor de keuze van je voeding en koelingsoplossing(en) en natuurlijk voor allerlei vormen van verkleining van het systeem, ofwel al met al zéér "tweaker".
amai

er zitten hier dikke overclockte kaarten tussen
blijkbaar zat er nog veel potentieel in die chips

tot 200+ mhz OC bij beide kaarten + bij 750ti nog zware geheugenOC 8)7

de vraag is dan hebben die zware OC kaarten wel een 6 pin nodig ?
indien niet is het wel zeer vet

"Geen van beide ontwerpen heeft een zespins-aansluiting nodig voor de stroomvoorziening, maar er zijn fabrikanten die dat toch hebben ingebouwd."

met als bedoeling voor de zekerheid maar niet nodig ???
bij 750ti nog zware geheugenOC
In de anandtech review wordt er genoemd dat er geen fabrikanten gddr5 leveren dat gespecced is op 5400 mhz, alle kaarten zijn dus uitgerust met 6000 mhz geheugen. Het vermoeden was dat omdat er in veel gevallen gebruik wordt gemaakt van GTX650 afgeleide PCBs, de sporen van de GPU naar het geheugen de snelheid tot ±5400 beperken als alles stabiel moet blijven.

Gezien de reviews en deze kaarten heb je dus grote kans dat je bij elke 750 het geheugen gewoon tot 6000 mhz kan klokken.
Geheugen is sowieso de beste manier om Kepler (en naar het lijkt ook Maxwell) over te klokken vanwege de Keplerboost die toch al aardig wat headroom benut als die er is op GPU frequentie. Een GPU overklok mist soms zijn doel omdat je dan Keplerboost eigenlijk marginaliseert. Ik denk dat als men inderdaad dezelfde (Samsung) chips gebruikt op deze serie dat het geheugen zelfs nog wel hoger kan, richting de 6400 mhz moet prima te doen zijn, en er zijn ook gewoon voorbeelden te over van diezelfde chipjes op 6700 mhz.

Leuk om te zien dat in beide kampen het overklokpotentieel weer wat aan het terugkomen is, dat leek een beetje te verdwijnen met de rebranded keplers die al fabriek af met dikke klokfrequenties op de markt komen.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 19 februari 2014 14:43]

Best gek die titel van Tweakers.
Maxwell is een bestaand merk/fabrikant, ik had het niet onmiddelijk in verband met NVidia gebracht.
Vroeger maakten ze o.a. cassette bandjes.
Bedoel jij niet de Matrox Marvel kaarten? Die waren toen vrij goed, die waren de eerste die een beetje fatsoenlijk dual monitor konden voor zover ik weet.

edit: Oh wacht.. je zegt dat helemaal niet. Sorry. Net wakker van een dutje. Excuses.

[Reactie gewijzigd door MrMonkE op 19 februari 2014 16:06]

Helemaal geen gekke titel aangezien nVidia die chip nou eenmaal zo heeft genoemd.
Bovendien heette de cassettebandjes fabrikant waar jij het over hebt Maxell.
Ik vind persoonlijk dat in de tabel het wattage ook mag worden vermeld, dat is één van de key improvements van deze (haswellmaxwell) generatie toch?

Een lager wattage vind ik een zeer respectabele improvement trouwens, alhoewel het net te laat is aangezien ik een R9 270x gebruik :)

[Reactie gewijzigd door TheNymf op 19 februari 2014 14:29]

Goh, deze kaarten zijn ook niet echt te vergelijken met een R9 270x. Als je naar de reviews kijkt, vallen ze eerder (afhankelijk van Ti of niet en overclock) tussen de R7 260 en nieuwe R7 265. Dat is toch al een pak minder gaming power, al zijn de kaarten ook een stuk goedkoper.

[Reactie gewijzigd door Daeley op 19 februari 2014 14:16]

True maar ik heen klein beetje overkill genomen en g sync lijkt me goed werken!
Ik vind persoonlijk dat in de tabel het wattage ook mag worden vermeld, dat is één van de key improvements van deze (haswell?) generatie toch?
Maxwell ;)
Dat zijn veel foto's! 27 om precies te zijn
Hier nog een mooie roundup: http://www.geforce.com/wh...80-ti-custom-card-roundup
Edit: blurp... da's de 780ti van vorige week, niet de 750 :|

[Reactie gewijzigd door Kamiquasi op 19 februari 2014 13:57]