Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 36 reacties

Nvidia heeft een nieuwe videokaart aangekondigd die als alternatief moet dienen voor de ge´ntegreerde gpu's van Intel- en AMD-processors. De GeForce GT 730 is nog op de Kepler-architectuur gebaseerd en van 1GB ddr3-geheugen voorzien.

De GeForce GT 730 is opgetrokken rond de op 28nm geproduceerde GK107-gpu, die op Kepler is gebaseerd en ook voor bijvoorbeeld de onlangs aangekondigde GT 740 wordt gebruikt. De GT 730 is identiek aan die GT 740, maar heeft lagere kloksnelheden en langzamer ddr3-geheugen. De standaardkloksnelheid is 908MHz en bij het referentiemodel loopt 1GB geheugen op 1,8GHz.

In navolging van de aankondiging stellen partners van Nvidia hun GT 730-varianten voor. Zo komt MSI met een low-profile-kaart, de 730K-1GD5/LP, en een model met 4GB videogeheugen. Zotac komt met verschillende versies, waaronder modellen die met ddr5-geheugen zijn uitgerust, en met passief gekoelde kaarten. Palit introduceert in totaal acht verschillende versies van de kaart.

Nvidia GeForce 730Nvidia GeForce 730Nvidia GeForce 730Nvidia GeForce 730Nvidia GeForce 730

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (36)

Dit zijn de varianten

GeForce GT 730 with DDR3 memory and 128-bit interface
GeForce GT 730 with DDR3 memory and 64-bit interface
GeForce GT 730 with GDDR5 memory and 64-bit interface

Om het lekker verwarrend te maken zijn er ook nog eens verschillende chips gebruikt:
The first variant features 96 CUDA cores and the processor is clocked at 700 MHz. All DDR3-based models have memory clocked at 900 MHz (1800 MHz effective).

The second model has 384 CUDA cores and it seems it’s equipped with GK208 processor.

Similar to the second, the third model has 384 CUDAs but also GDDR5 memory, which makes it the fastest available.
Weinig bijzonders, want allemaal rebrands. De "snelste" GT730 GDDR5 is gebaseerd op de GK208 en is gelijk aan de GT640 GDDR5 met een iets lagere clockspeed.

[Reactie gewijzigd door dirkjesdirk op 18 juni 2014 16:22]

Inderdaad lekker verwarrend. Ik koop meestal spul dat al langere tijd op de markt is en dan is het nˇg moeilijker kiezen :P waar ik het meeste moeite heb is dus die rebranding. Wat zit er uiteindelijk onder de koeler? Is een nieuwe budgetkaart net zo goed als een mid-end van de vorige generatie? Of beter dan een high-end kaart van twee series terug? Zou ik GTA4 (erg zwaar spel toen het net uitkwam) of Burnout Paradise kunnen draaien op een nieuwe budgetkaart of moet ik toch voor iets lompers gaan? Een beetje meer duidelijkheid zou ik wel fijn vinden :)
Wat beschouw jij als de vorige generatie? GTA 4 was ook goed speelbaar op mijn toch wel verouderde Radeon 5750HD van een paar jaar geleden ;)

Ik zelf zit momenteel te gluren naar de MSI GTX760 Hawk (2gb). Stil en toch "goed genoeg" om weer mee te draaien voor rond de 250 euro ten tijden van schrijven. Dat is het geld wel waard. Deze kaarten zijn dat zeker weten niet.
Het was maar een voorbeeld van een gedachtengang van een paar jaar geleden, GTA 4 is het probleem niet meer :P
Inderdaad lekker verwarrend. Ik koop meestal spul dat al langere tijd op de markt is en dan is het nˇg moeilijker kiezen :P waar ik het meeste moeite heb is dus die rebranding
Rebrands zorgen er juist voor dat alles wat nu in productie is binnen hetzelfde spectrum valt. Een hoger model is daarbij altijd sneller dan een lager model. Dat maakt dingen dus duidelijker.

Wat dingen niet duidelijker maakt is drie verschillende producten onder dezelfde naam uitbrengen. Zal wel voor de OEM markt bedoelt zijn.

Of ze nu wel of niet rebranden maakt voor jou niet uit, jij koopt immers uit series die uit productie zijn. Die kun je per definitie niet vergelijken op basis van het reeks nummer. Of een GTX 460 sneller of trager is dan een GTX 260 zal moeten blijken uit benchmarks.

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 18 juni 2014 20:05]

Een hoger model is sneller dan een lager model, maar als je nu de snelste 730GT wil, zul je toch weer naar de specs en benchmarks moeten kijken. Rebranding maakt 't dan voor een tweaker lastiger, omdat dit de hoeveelheid kaarten vergroot welke beschouwd moeten worden bij de aanschaf van een nieuwe.

Het zou nVidia sieren als ze in de naam de relatieve performance stoppen, maar helaas is dit al jaren niet (helemaal) zo. Benamingen als Ti, Ultra, GTS komen enkel af en toe terug, en ook verschillende geheugenbandbreedtes worden onder 1 noemer verkocht, met dus in dit artikel drie 730's welke allemaal verschillend zullen performen.

Gelukkig is dit de OEM markt en gaat 't ook niet om hardware van honderden euro's.
Ik zou hier persoonlijk geen aandacht aan besteden, oud spul in een nieuw doosje en het stelt niet veel voor. 1080p is op low net speelbaar denk ik? Dan heb je het wel gehad.
Doet me denken aan de gt555m die werd ook in verschillende variaties gemaakt om voor mij onduidelijke reden.
Die chip met 96 cude cores is dan zelf nog een Fermi chip.

Kepler maakt gebruik van SM units die elk 192 cores bevatten, een Kepler chip met 96 cores gaat lastig worden.

Fermi heeft 48 CUDA cores per SM unit, waarvan die chip er dus 2 heeft.

Lijkt me dat NVIDIA nog wat oude chipjes kwijt moet en maar verschillende restanten op GT 730's propt
Redelijk vreemd, concurreren met ge´ntegreerde gpu's die er sowieso zijn? :s
Enkel de enthusiast-lijn van Intel (lga 2011) heeft geen ge´ntegreerde gpu meer, maar ik denk niet dat het aandeel van ultra low-end gpu's daar erg groot is...
misschien met de fx series van amd ofzo, maar het is dan maar de vraag of je niet beter een andere combo maakt.

[Reactie gewijzigd door SmokingCrop op 18 juni 2014 16:26]

Wil niet zeggen dat bv de fx 6300 niet nog altijd populair is ;)
Prima cpu voor 85-90 euro. Ze hebben ook al confirmed dat de FX series ook niet End Of Life is.

[Reactie gewijzigd door SmokingCrop op 18 juni 2014 16:31]

nieuws: AMD toont details FX- en A-apu's voor notebooks op basis van Kaveri
Edit: je doelde op het feit dat er geen non-GPU FX-processors worden gemaakt, mijn excuus

[Reactie gewijzigd door GewoonWatSpulle op 18 juni 2014 16:44]

Niet te vergeten: de AMD Athlon 750 en 760K.

Er zijn nog wel CPU's zonder iGP, maar die zijn een uitstervend ras. Beter kan NVidia zijn tijd en moeite in Naxwell steken die nu toch wel een beetje op zich laat wachten.
Ze zijn er al hoor 750 en 750ti in de desktop variant.
850m en 860m in de mobiele variant.
Het enige wat ik kan bedenken is het volgende wat je met deze kaarten kan doen en interessant voor zijn:

Stel je wilt Multi screen setup (3 stuks / eyefinity of meer) hebben maar je speelt er geen spellen mee, dan zijn extra video aansluitingen best handig.

Als je dan kijkt naar een low budget kaart dan is deze serie ineens wel interessant.

Edit: Nederlands aangepast, was niet correct

[Reactie gewijzigd door aliberto op 18 juni 2014 21:31]

Stel je wilt Multi screen setup (3 stuks / eyefinity of meer) hebben maar er geen games mee speelt dan zijn extra aansluitingen video aansluitingen best handig.
Handig. Dat zal ik in gedachten houden.
Je vergeet het feit dat niet iedereen zo computer-literate is als de gemiddelde tweaker...
Nvidea stickervel ziet er toch leuker uit dan helemaal niets....
Redelijk vreemd, concurreren met ge´ntegreerde gpu's die er sowieso zijn? :s
Dat is meteen ook mijn probleem. Als ik volgende maand een i5 of i7 koop, wordt zo´n kaart dan met een budgetprijs beter dan de betreffende chip ? Er moet dan toch merkbare verbetering zijn als zo´n kaart een toevoeging moet zijn.? Sowieso weet ik niet wat me te wachten staat; ik heb nu een pc uit 2006. Reviews afwachten dan maar.
Waarom zijn deze kaarten niet -allemaal- passief gekoeld?

Merkwaardig, omdat dit echt een super budget kaart is, waar net mijnenveger mee kan spelen... :?
Mijnenveger met de graphics van Half Life 2, tsja dat is echt behelpen.

Dit zit ongeveer op het niveau van een Radeon 9800 Pro of GeForce FX 5800 Ultra.
Dat is dus echt wel meer dan mijnenveger.

Edit: Ik denk zelfs dat het verschil nog wel groter is wegens andere manier van verwerken. En met die oude kaarten kan je het wel schudden twee Full HD films tegelijk te spelen.

[Reactie gewijzigd door GewoonWatSpulle op 18 juni 2014 16:41]

Hehe, die had ik beide, speelde er Half-Life 2 mods mee. De NVidia brandde echter op een maand tijd uit. Ter vervanging toen toch maar terug een ATI'tje gekocht ;)
in het kort ?
om toch nog indruk te maken op niets vermoedende kopers.
Een Tweaker zet er voor een HT PC wel een passieve koeler op
Ik vind een groot passief blok toch net wat indrukwekkender dan zo'n lullig fannetje. Er zijn sws weinig grafische kaarten beschikbaar die af fabriek passief gekoeld zijn.

Ik heb een betere airflow in mn kast dan zo'n klein fannetje kan maken dus ik heb liever een wat lomper koelblok met veel minder herrie. Overigens vind ik de specs wel een beetje belachelijk. Het zou een alternatief moeten zijn voor de IGP's, maar er wordt wel 4GB GDDR5 tegenaan gesmeten? wow such overkill.
Marketing, genoeg mensen die denken dat deze kaart daardoor sneller is :P
Met actieve koeler kun je hem nog wat overclocken als je dat zou willen. Wordt het niet een topper maar kan net je fps op speelbaar niveau brengen.
Denk niet dat de de gedachtengang was van de fabrikant.

De marges zijn zeer beperkt in dit segment. Waar je bij dure kaarten vaak 100 euro neer moet tellen voor 10-20% OC, kun je bij een budgetkaart 10 of 20 euro bijleggen voor een model wat best wel eens 50%+ sneller kan zijn.

Die paar FPS die je eruit zou kunnen krijgen met overklokken zet in dit segment wat mij betreft geen zoden aan de dijk (tenzij je 't leuk vindt om te tweaken natuurlijk).

Echt gamen is ook helemaal niet de bedoeling van deze kaarten, dit soort kaarten zullen vooral verdwijnen in goedkope OEM-PCs en HTPCs.

Fan zit er wat mij betreft dan ook gewoon op voor de zekerheid en/of omdat een groot blok nu eenmaal te duur is voor zo'n goedkope kaart. Passief gekoelde kaarten (ook degene met laag TDP) zijn toch kieskeuriger met case airflow, dus is altijd een risico wat je neemt als fabrikant (vanwege garantie).

[Reactie gewijzigd door A Lurker op 19 juni 2014 17:50]

goede opmerking van het koel-gedeelte, echter het mijneveger gedeelte is zwaar overdreven.
met deze kaarten kan je al een heel eind verder als je gewoon eenvoudige 3d spelletjes of facebook games wil spelen. tevens is de optimalisatie voor blu-ray en andere toepassingen ruimschoots voldoende.
en 4GB ram en DDR5 voor de marketingwinkel.

een logische volgende stap in het gamma van nvidia lijkt me.
Overdrijven is ook een vak...

Hiermee is BF4 op low settings goed speelbaar hoor

*dit lijkt me toch gewoon ontopic???? 8)7

[Reactie gewijzigd door exmatproton op 19 juni 2014 16:24]

Nvidia heeft een nieuwe videokaart aangekondigd die als alternatief moet dienen voor de ge´ntegreerde gpu's van Intel- en AMD-processors.
Dat kan alleen zo zijn als deze kaarten heel goed presteren en nauwelijks iets kosten. Bij Intel en AMD sommige processors krijg je namelijk de graphics er altijd bij. Toch is dit vooral voor OEM bouwers bedoelt die een desktop kunnen verkopen met echte nVidia grafische kaart.
Zotac komt met verschillende versies, waaronder modellen die met ddr5-geheugen zijn uitgerust, en met passief gekoelde kaarten.
Ik ben vrij zeker dat het GDDR5 moet zijn en niet DDR5.
heeft deze een hdmi 2.0 interface?
wil eindelijk wel eens hogere frames op mn 4K scherm...
Waauw... Mijn overgeklokte HD 6470M van vorig decennium is sneller (160 shaders @ 920MHz, 512MB GDDR3 @ 1912MHz)
Je kunt het aantal shaders/cuda cores niet 1 op 1 met elkaar vergelijken! Dat lijk je nu wel te doen. Rekenkracht vergelijken op basis van aantal shaders x kloksnelheid kun je alleen binnen dezelfde architectuur doen. En ook dan is het een beetje koffiedik kijken omdat er dan wellicht ergens anders een zwakke schakel blijkt te zijn. Het beste kun je naar benchmarks kijken.