×

Help Tweakers weer winnen!

Tweakers is dit jaar weer genomineerd voor beste nieuwssite, beste prijsvergelijker en beste community! Laten we ervoor zorgen dat heel Nederland weet dat Tweakers de beste website is. Stem op Tweakers en maak kans op mooie prijzen!

Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Palit brengt passief gekoelde GTX 1050 Ti-videokaart uit

Door , 114 reacties

Palit Microsystems brengt een GTX 1050 Ti-videokaart uit die voorzien is van een fors koelblok, zonder ventilator. Het aluminium blok heeft een koperen basis en is voorzien van twee vernikkelde heatpipes.

De gpu draait op een kloksnelheid van 1290MHz met een boostclock van 1392MHz. Daarmee is de videokaart niet langzamer geklokt dan andere modellen, die wel over een ventilator beschikken. Het zijn de referentiesnelheden die Nvidia opgeeft voor de GTX 1050 Ti-gpu.

De KalmX-uitvoering van Palits GTX 1050 Ti heeft 4GB gddr5-geheugen en een 128bits brede geheugenbus. Om de kaart in te bouwen zijn twee slots nodig; de videokaart is 182mm lang en 142mm hoog. Een adviesprijs heeft de fabrikant niet bekendgemaakt.

Palit GeForce GTX 1050 Ti KalmX

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

06-02-2017 • 10:56

114 Linkedin Google+

Reacties (114)

Wijzig sortering
Zonder ventilator kun je de Coilwhining beter horen, ben benieuwd of ze dat ook goed aangepakt hebben.
Ik vind dat altijd zo'n dooddoener. De coil wine is er -als ie er is- sowieso, of niet, of er nou een ventilator draait, een stofzuiger aan staat of de radio op 10 staat. Zo kan je alles wel wegmoffelen of je kop in het zand steken. :) Die opmerking zie je ook wel eens voorbij komen op het formum in het aankoopadvies van desktops of voedingen: Wanneer je over een koeling begint zonder fan, dan begint iedereen over misschien/wellicht coli wine. WTF? Dat zijn 2 los van elkaar staande dingen. Vreemd hoor. Trouwens, de meeste GTX 1050/1060/1070 kaarten, daarvan draaien de fans niet eens tot een bepaalde temperatuur. En dan zijn het als ik de reviews lees vooral sommige Gigabytes en MSI's die daar soms last van hebben, geen Palit. En je kan het altijd terugsturen. Ik zou zeggen: test het eerst zelf en oordeel dan. :)
Je denkt nu als een microfoon. Menselijke oren werken fundamenteel anders. In het bijzonder is het geluid van ventilatoren een vorm van ruis, en van ruis iis bekend dat het leidt tot Auditory masking. Het kan goed dus dat je coil wine gemasked wordt door die fan.

[Reactie gewijzigd door MSalters op 6 februari 2017 17:02]

Daarnaast hoort de ene persoon het beter achter zijn toetsenbord dan de andere (andere kast, kast staat verder weg, etc) en stoort de ene persoon zich er meer aan dan de andere. Zo kunnen we wel door blijven gaan. Coil whining is handig om te noemen als aandachtspunt, maar een discussie valt er niet over te voeren, vind ik.
leek: Wat houdt Coilwhining in?
Het geluid dat van spoelen afkomt. Vaak hoogfrequent, dus niet door iedereen te horen, maar kan wel irritant zijn. Soms treedt het ook pas op bij bepaalde belasting.
Coil whine is een hoog piepend geluid, veroorzaakt door (meestal) de spoelen op bijvoorbeeld een videokaart of in een voeding.

Zie ook https://www.youtube.com/watch?v=HP73edpQwgc
Met de Palit GameRock 1080 heb ik zelf geen coil whine problemen en in alle reviews vond ik er ook niets van terug. Bij sommige 1080 modellen van anderen zijn er coil whine issues. Misschien dat Palit iets beter doet en er minder last van heeft?

Uiteindelijk kan je het maar weten nadat een betrouwbaar iemand een review van de kaart gemaakt heeft.
Zelfs dan niet, er zijn zat verschillen per kaart. Ken mensen die toen ik mijn 270x nog had. Wel last hadden van coilwhine met dezelfde kaart, waar ik niks hoorde.

Mijn voeding heeft het tegenwoordig ook ineens. Stoor me er geel en groen aan, maar verder doet hij het perfect..
soms kan je er wat pistoollijm over gieten, en is het weg.
?? Als een kaart goed ontworpen en geproduceerd is heb je geen last van coilwhining.
Ik heb een oude monitor staan en de coilwhine daarvan hoor je boven elke ventilator uit. Wel of niet aanwezig zijn van een ventilator zegt dus niet alles.
Daarbij ga je er wel heel makkelijk vanuit dat deze kaart coilwhine produceert. Dat hoeft natuurlijk helemaal niet...
Ik vraag mij af of er nog markt voor is, er zijn al een hoop videokaarten op de markt die bij idle/lichte belasting 0% fan speed hebben.
En genoeg mensen die niet alleen stilte willen tijdens idle/lichte belasting maar ook onder 100% belasting.
Ben momenteel zelf bezig met een HTPC die zo stil mogelijk moet worden en dan is dit ideaal, geen fan = 0db
Hoe doe je dat dan met de voeding?
Er zijn passief gekoelde voedingen op de markt.
Of je haalt een overkill voeding die bij ~50% belasting de ventilator uit heeft staan, met zo’n 1050 en een beetje i5 qua setup moet dat met een goede voeding van 400 watt wel te doen zijn.
Die meer herrie maken dan een goede met fan.

[Reactie gewijzigd door kdeboois op 6 februari 2017 14:08]

Je kan wel oplossingen kopen waarbij je zon extern blok hebt zoals bij een laptop of een console. Echter zal je uiteindelijk toch IETS moeten hebben om voor airflow in je kast te zorgen want anders komt t niet goed.
hoezo niet? passief kan je een heleboel warmte afgeven zolang er maar goed over nagedacht is.
Al die warmte die je passief afgeeft moet op de een of andere manier uit de kast geraken, zeker als je het systeem gaat belasten.

Er zijn maar heel weinig kasten waar je dat gaat lukken zonder airflow hoe goed je er ook over nadenkt.
Dat de kaart passief is, hoeft niet te betekenen dat de kast zelf volledig passief hoeft te wezen. Hoe groter de fan, hoe minder herrie die maakt per luchtverplaatsing.

1 of 2 grote inblaas + 2 uitblaas fans allemaal op een zo laag mogelijke toerental en je kast is ook stil, maar heeft dan wel een airflow.
Dat is precies wat ik zeg. Ergens in de kast heb je iets van airflow nodig
Dat hangt allemaal af van de hoeveelheid warmte natuurlijk en wat de thermische thresholds zijn van de componenten. Een degelijke kast met ventilatieroosters is soms al voldoende hoor, warme lucht stijgt namelijk h :-)
Met deze 1050 kan de voeding ook klein blijven. Daar is de 1050 juist voor gemaakt, tov 1060/70.
Er bestaan ook passief gekoelde voedingen. Sommige mini-PC's gebruiken alternatief een "power brick", zo'n voedingsblok wat je ook aan een laptop hebt hangen, die hoor je ook niet.

Het meest lastige is dat je eigenlijk toch wel ergens air-flow wilt hebben. Zo'n passief gekoelde kaart werkt prima in een kast met een beetje airflow, maar als je helemaal geen fans hebt kon het wel eens wat minder gaan werken. Ik heb zelf ooit een 8800GT voorzien van een passieve koeling; dat werkt op zich prima, maar als de kast dicht zit en ik er zware games op draai geeft'ie na een tijdje foutmeldingen en crashes. Kast open en hij blijft prima uren draaien, maarja, ook niet ideaal.
Een pico met een goede 12v brick kan geluid en zo goed als alle warmte uit je kast halen (enkel wat lichte DC-DC voor 3.3v en 5v nodig, 12v is passthrough).
Een HTPC hoeft niet zo'n joekel te hebben.
Waarom niet? Voor films niet nee. Maar je kan natuurlijk ook prima lichte spelletjes spelen op je HTPC lekker op je bank met je zoontje een spelletje spelen op een natte en koude zondag middag. En dan is een 1050ti geen overbodige luxe.

En ja je kan een console kopen. Maar ik hou niet van closed systemen. En als er een open alternatieve is ga ik daar liever voor.
Idd. Daar heb jij zeker gelijk in. Geniet ervan, zou ik zeggen!. Mijn HTPC wordt alleen voor films ingezet, maar spelletjes kunnen natuurlijk ook prima.
Voor een stille HTPC is het handiger om een APU (cpu met ingebouwde GPU) te nemen. Die verbruiken veelal gewoon een stuk minder. En er is gewoon niet zoveel GPU-kracht nodig om series en films op te kijken en muziek te luisteren. :)

Het is waarschijnlijk meer gericht op een zeer stille mini-ITX -build met 2 expansion-slots, gezien de lengte van de kaart. Tevens zal de PC van enige airflow voorzien moeten zijn, wilt de kaart daadwerkelijk voldoende kunnen koelen. Daarvoor heb je minimaal 1 (liefst stille) ventilator nodig. 100% passief wordt het systeem dus waarschijnlijk nooit.
Dat valt vies tegen als je een 'simpele' videokaart met HDMI2.0 wil om 4K op 60p te kunnen tonen. Ik zoek al een hele tijd een passief gekoelde videokaart hiervoor.
Inderdaad! En vreemd genoeg zit er op de nieuwe moederborden nog nauwelijks een HDMI 2.0 aansluiting. Erg jammer, want de CPU van Kaby Lake kan het aan. Slechts 4-5 nieuwe moederborden hebben het maar die kosten rond de 400 euro! Dan maar een videokaart als deze erbij prikken. :)
tja, je kunt dan misschien ook gewoon voor de Asus tinker gaan, zo stil als het kan, en niet duur.
En dan kom je erachter dat 4k+60hz+10bit+hdr niet kan... fijne hdmi2.0
voor games geen ramp natuurlijk
Precies. Zelfs op mijn GTX1070 staan de fans gewoon stil, tenzij ik een zware 3D game speel.
Vroeger hadden sommige kaarten van die kleine ventilatortjes er op zitten. Die maakte dan behoorlijk wat geluid. Ik heb in het verleden dan ook de geforce 6800 met een passieve koeler voorzien. Ook heb ik een geforce 9600 GT (die ook nog met zo'n irritant klein koeler kwam) ook nog passief gekoeld. De kaarten die ik de afgelopen jaren in gebruik had/heb (r9 270 en de rx 480) zetten of hun koeler uit (rx 480) of worden gewoon niet warm genoeg, waardoor de koeler gewoon fluister stil blijft draaien (r9 270). Hierdoor heb ik nog niet de neiging gehad om naar passief gekoelde oplossingen te kijken. Toegegeven is dat ik wel altijd netjes naar de luchtstroom in mijn kast keek.
Dat is inderdaad bij idle zo, en niet bij games. Deze kaart is dus vooral interessant als je gek bent op complete stilte, en een volledig stille (game) pc wilt hebben.
Ik neem deze gfx-card met een noctua/noiseblocker eloop :) 120 of 140mm diameter

Komt dan eindelijk gewoon neer op een 1050ti met arctic cooler mono :)

Build log is hier te vinden:
http://www.overclock.net/...re-i7-6700-and-cryorig-c1

Nog steeds geen gpu, maar deze zo perfect zijn!

[Reactie gewijzigd door killerfromsky op 6 februari 2017 16:13]

voor deze kaart is er weinig markt idd (al bedoel jij fans ipv passief koelblok). waarom zouden mensen een gtx 1050 kopen...dan mag je over een jaar weer wat nieuws kopen. daarom ben ik maar voor de gtx 1070 gegaan, maar daarvoor moet ieder zich zijn eigen budget voor bepalen natuurlijk.

zelf wil ik graag 4+ jaar met een kaart kunnen doen en niet 1 of 2 jaar
omdat mijn 1050 Ti GTA V ook op very high/hoogste kan draaien met 60FPS, en ik dus over 2 jaar een kleine 140 euro uitgeef voor een andere kaart.
Ik verbaasde mij over de kracht van de 1050 Ti. Dus over 2 jaar geef ik weer een klein beetje geld uit voor een upgrade, en kan ik weer verder, en heb ik de nieuwste architectuur. In plaats van nu 430 euro uit te geven aan een kaart.
Dus jij geeft liever elke 2 jaar 150-200 euro uit aan een kaart waarvan de specs matig zijn.

ik had hiervoor een GTX 670 (4 jaar gebruikt) en als ik die zet tegen over de 1050TI dan is de 670 zelfs nog sneller. Zelfs de GTX 1060 waar je nu nog 250+ euro voor betaald is een 80% improvement op deze 2 modellen. Nu heb ik de 1070 en die is nog 60-80% sneller dan de 1070. dus ik zie het als een investering en in mijn ogen heeft het weinig nut om 300 euro te betalen voor een minimale upgrade.

http://gpu.userbenchmark....ia-GTX-1050-Ti/2181vs3649
ligt eraan wat jij "matig" vind. De specs zijn misschien "matig" maar als ik GTA V op very high kan spelen, met 60FPS stabiel, vind ik de prestaties vrij goed.

Ik speel wel games, maar niet "I need the max 4k@60FPS" games, dus ik geef liever elke 2 jaar 150 euro uit als ik de games die ik speel op high kan spelen, dan dat ik elke 4 jaar 430 euro uitgeef aan een kaart waar ik hetzelfde mee bereik op de spellen die ik speel.

300 euro? waarvoor?

+ dat de 1050 Ti meer performance/dollar heeft.

[Reactie gewijzigd door thomas1907 op 7 februari 2017 11:44]

ja ieder zijn voorkeur natuurlijk.

ik heb een 1440p 144hz 27" monitor en vind het wel leuk om 100+ fps te halen met games op hoogste settings. vandaar de aanschaf van gtx 1070. met de 1060 zou ik nooit 100fps halen, laat staan 80. daarnaast wil ik de games die nog uit moeten komen ook op max kunnen spelen en heb geen zin in gehaper :)

en wat je zegt 4k monitoren zijn een beetje overrated op het moment.
Dan snap ik zeker dat je een 1070 haalt!
Zelf een 4K TV, desktop mooi op 4K en games op 1080P :)
Ik ben erg benieuwd hoe goed een passieve koeler presteert op zo'n kaart. Wel lijkt het me een interessante optie voor een media pc.
De prestatie daarvan is sterk afhankelijk van hoe het met de koeling in de behuizing staat... dergelijke passieve koelers werken het beste wanneer er ook minstens een redelijke airflow in de behuizing aanwezig is. Juist in 'media' pc's is dat vaak wat minder omdat die meestal een kleine formfactor hebben en daarom vaak niet eens actieve koeling in de behuizing hebben maar alleen op de cpu.
Leuk maar hoe krijg zo een hoge grafische kaart in een Media PC, dan moet het een hele grote Media PC kast hebben, wat in mijn ogen het niet meer een Media PC kan noemen.
Hoe zit het met VRM koeling etc? sinds die dus geen actieve koeling krijgen. Lijkt me sterk dat er heatpipes op zitten
Er zitten ook heatpipes op. Dat staat ook in het artikel:
Palit Microsystems brengt een GTX 1050 Ti-videokaart uit die voorzien is van een fors koelblok, zonder ventilator. Het aluminium blok heeft een koperen basis en is voorzien van twee vernikkelde heatpipes.
Op de chip zelf ja, ik bedoelde de vrm's op de kaart :p
Waarom zou dat niet op de VRM's kunnen?
Er zitten meestal aluminium koelblokjes op of heatpads die contact maken, ik heb volgens mij nog nooit heatpipes op vrm's gezien, ik kan het fout hebben hoor.
https://www.techpowerup.c...meRock/images/cooler2.jpg
Dit is de heatsink voor de GTX 1080 van Palit. Een heatsink kan met deze opzet dus gewoon prima VRMs koelen en waarschijnlijk gebruikt deze kaart hetzelfde principe.

[Reactie gewijzigd door Vipeax op 6 februari 2017 11:52]

Ah op zo'n foto zat ik te wachten! Thanks! Dan worden de vrm's inderdaad prima gekoeld
Dat is dus niet de koeler van deze GTX 1050 ti ;)
Nee klopt dat had ik al door, maar ik wist niet zeker hoe de heatpipes aan de vrm's verbonden zouden zijn. Dit geeft wel een goed idee. Alleen heeft het model van het artikel maar 2 heatpipes, zijn die zowel aan de chip als de vrm's verbonden?
Hier een test + foto's van de koeler :).
De heatpipes lopen dus niet direct over de VRM's.

Edit: geen direct contact, indirect wel dus. :)

[Reactie gewijzigd door spNk op 6 februari 2017 14:31]

Nice find! Ze hebben wel contact met de heatsink zo te zien.
Op basis van de foto van het bovenaanzicht in het nieuwsbericht weten we de richting waarop de koeler gemonteerd zit. Als we met deze kennis kijken naar de PCB en de koeler kun je dus goed zien dat de VRMs met thermal pads contact maken met de grote base en via die base dus ook met de heatsink en de heatpipes.

Dus stukken beter geregeld dan de 'premium' EVGA kaarten :+.

Naar mijn mening is een link naar een review een +2 waard dus bij dezen. :)

[Reactie gewijzigd door Vipeax op 6 februari 2017 14:20]

Top! dit is inderdaad wel een +2 waard :D
but why...?

ik zie er geen voordelen in. groter, waarschijnlijk warmer en niet zo makkelijk overclockbaar voor sommige mensen gok ik.
Niet iedereen is met overklokken bezig. Daar is deze kaart ook niet voor.

Het is vooral dat ie absoluut stil is.
i know, daarom zette ik het er ook bij 'voor sommige mensen'. maar in het algemeen lijkt me een gpu met maar 1 fan voordeliger
Je zegt het al: in het algemeen, maar wat is dat? Dat verschilt per gebruiker en doel.
In het algemeen kan iedereen met dezelfde video kaart gamen. Maar niet iedereen heeft dezelfde wensen en doelen. Daarom wil de n een titan met waterkoeling en een ander een passieve 1050
En daarom hebben we gelukkig ook zoveel versies om uit te kiezen.

[Reactie gewijzigd door gjmi op 6 februari 2017 11:28]

Ik zal bijvoorbeeld in de doelgroep vallen. Dit lijkt me een mooie kaart voor in de HTPC in de huiskamer die nu ook al fluister stil dient te zijn.
klopt, stiller zeker. maar daar kunnen andere oplossingen voor zijn met simpele air koelers
Een actieve koeler maakt altijd meer geluid dan een passieve koeler. Dus als het op stiller aan komt, is dit altijd stiller dan een oplossing met een simple air koeler.
klopt, en dat is ook heel handig. voor iemand met een stille pc is het heel handig.
Sterker nog, Iedereen wil een zo stil mogelijke PC! Dit is absoluut stil, maar kan ook nog aardig op gegamed worden. Wat dat betreft zie ik wel degelijk een markt voor dit soort producten.
zo stil mogelijk is fijn ja. maar ik ga zelf liever voor efficiency dan voor stil. mijn pc zelf is redelijk stil en dan heb ik 2 r9 390s erin, passief is dus vooral handig voor home pc's ^^
maar een ander wilt dus stil, en dit is stil.
Je zegt dat je voor efficiency gaat, maar een opstelling met 2 390s is juist alles behalve efficient...

[Reactie gewijzigd door Vipeax op 6 februari 2017 11:59]

ait. iemand heeft letterlijk al mijn reacties een -1 gegeven zonder reden. ik vind het echt onzinnig worden mensen. geef die -1 bij spam of dergelijke en niet bij tenminste nog normale reacties...

(niet op jou gericht vipeax)
Waarom vraag je dan nog why?
Want deze kaart dient niet gekoeld te worden d.m.v. een ventilator? ;)
Dit is gewoon het probleem verplaatsen, immers zal deze kaart in een volledig passief systeem veel te heet worden.
Want deze kaart dient niet gekoeld te worden d.m.v. een ventilator? ;)
Dit is gewoon het probleem verplaatsen, immers zal deze kaart in een volledig passief systeem veel te heet worden.
Ik gebruik al jaren passief gekoelde kaarten en heb daar nog nooit last van gehad en dat is niet omdat die kaart niet volledig gebruikt wordt.

Soms is het probleem verplaatsen het beste wat je kan doen. Dit is zo'n geval. Een grote, langzaam draaiende ventilator is efficienter en stiller dan een paar kleine ventilators die snel moeten draaien om genoeg lucht te verplaatsen. Een of twee grote fans die je hele kast koelen zijn daarom vaak een betere keuze dan losse ventilatoren voor CPU, GPU, voeding en case.

In mijn huidige PC is zelfs de CPU (e3-1275, 80W TDP) voorzien van een passieve koeler (een Le Grand Macho zonder ventilator) en de voeding is semi-passief (de ventilator gaat pas aan als het nodig is) maar die fan is nog nooit aangesprongen, de case fans geven voldoende koeling*.

* Misschien dat het 's zomers wel nodig is, dat seizoen heeft deze computer nog niet meegemaakt.
Klopt, voor volledig passief gekoelde systemen is dit niet geschikt. Er is een zekere airflow nodig om dit te koelen, maar datzelfde geld ook voor andere componenten in je PC.
Nou nee. Deze GPU laat het toe om met een enkele, bijvoorbeeld 140mm intake casefan op 5/7v je hele systeem koel te houden. En dan kom je met een mooie fan niet boven een fluisterstilte uit.
*betweter
*word

Eerst even leren schrijven, dan mag je mij de les lezen. Bovendien zie ik het sarcasme niet, want de stelling waar ik op reageer is gewoon onjuist. En als klap op de vuurpijl is het niet eens jouw comment dus hoe jij wel weet dat dit sarcasme was ontgaat mij volledig.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 7 februari 2017 14:18]

Jammer dat dit wordt gezien als de les lezen. Ik verwijt je namelijk niks. Ik wou je enkel wat duidelijkheid bieden betreft de reactie van spNk. Maar ik zie dat het in het verkeerde keelgat is geschoten. Mogelijk komt het door de poging tot humor in de vorm van een legenda.
Bovendien zie ik het sarcasme niet, want de stelling waar ik op reageer is gewoon onjuist.
Wat klopt er volgens jou niet aan zijn stelling? Naar mijn idee riepen jullie hetzelfde wat neerkomt op: “Een volledig passief gekoelde kaart heeft toch externe actieve koeling nodig.”
En als klap op de vuurpijl is het niet eens jouw comment dus hoe jij wel weet dat dit sarcasme was ontgaat mij volledig.
Dat het niet mijn reactie is, maakt weinig uit voor het begrijpen ervan. Ik zal mijn gedachtegang met je delen:
  • Op Tweakers worden ;) of :+ of 8)7 of |:( vrijwel exclusief gebruikt om een negatieve tint aan de reactie te geve, grote kans dat dit (enigszins) negatief bedoeld is. Ik heb al een vermoeden, maar voor de zekerheid ga ik de rest van de reactie eerst lezen.
  • In een discussie over het warm worden van een passief gekoelde kaart is gezegd: “Dit is gewoon het probleem verplaatsen”. Het meest waarschijnlijke/logische wat ik kan bedenken is dat hij het heeft over het warmteprobleem dat kan ontstaan bij een passief gekoelde kaart. Door niet de koeling op de kaart te doen verschuif je het probleem, het koelen van een kaart die te warm wordt.
  • ”immers zal deze kaart in een volledig passief systeem veel te heet worden.” Bevestiging dat het inderdaad over het te warm worden van de kaart ging.
  • Na het lezen van de gehele reactie is het duidelijk dat de eerste zin haaks staat op de rest van de reactie. Als ik het sarcasme lees, dan lijkt heel het verhaal te kloppen.
Ik herken je emoticon-gids helemaal niet en ze worden ook geregeld voor andere doeleinden gebruikt.

Verder, inhoudelijk, geef ik juist de nuance aan, namelijk dat het helemaal niet 'zomaar even het probleem verplaatsen' is. Het is nuttiger dan dat wanneer je deze GPU passief koelt, en het is bijna altijd winst, mt of zonder casefan, in geluidsdruk. Daarom was het voor mij ook geen sarcasme, maar gewoon een onjuiste aanname.

Verder kan Pascal met dit TDP prima passief gekoeld worden aangezien GPU Boost 3.0 dat oplost met een lage kloksnelheid. Je verliest wat performance, maar het zal gewoon blijven draaien.

Maar goed, bottom line is dat je eerste reactie natuurlijk nooit echt goed kn overkomen, want het is zwaar offtopic en hoort hier niet thuis.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 7 februari 2017 16:53]

Stil is stil. Dat kan al makkelijk. Dus bij een stille PC niet over fans beginnen h? :)
fans kunnen ook stil zijn... ze hoeven maar gewoon goed gebouwd te zijn.
ja dat kan wel. natuurlijk niet compleet stil, maar er zijn genoeg fans die je niet meer hoort in je pc case...
Stil = compleet stil. Fans hoor ik altijd, ook in een pc case. Fans zijn niet compleet stil, wat je zelf ook al zegt. Compleet stil = fanless.

Ik heb alles geprobeerd, Zotacs die niemand hoorde, NUC's die fluisterstil zouden zijn, grote cases met grote fans, alles hoorde ik en irriteerde me eraan. Hier dus alleen nog fanless dingen als ze compleet stil moeten zijn. En die zijn er ook, en dan weet ik het zeker dat ze geen geluid maken. Het kan en werkt gewoon dus waarom niet? :)
Voordeel is stilte, ideaal voor een htpc bijvoorbeeld. Wel heb je fatsoenlijke airflow nodig mocht je de kaart gaan belasten met bijv. een game.

Anderzijds: geloof dat de meeste nieuwe kaarten hun fans compleet uit kunnen zetten. Wel heb je nu meer koelblok tov een 2slots kaart met fan.
ja dat klopt wel. en de fans staan idd stil bij 9/10 kaarten tegenwoordig bij geen gebruik. en zo super luid worden de meeste niet. fabrikanten kunnen hier al goed mee overweg
Een 1050ti heeft al vrij mooie performance. En zonder ventilator past het binnen het concept van een stille pc. Een beetje een niche, maar mooi dat het kan.
Of juist wel, door een extra koeler te plaatsen op het koelblok.

Maar dit soort oplossingen werkt eigenlijk alleen maar 'feilloos' in een goed geventileerde kast
Voordeel is dat wanneer er een fan uitvalt je kaart niet beschadigd wordt, is mij overkomen(netjes met garantie) met een 1070.
Dat zal hier minstens net zo goed werken. Deze kaart is immers juist speciaal gemaakt om zonder fans te draaien.
zonder fans te draaien.
Zonder fans draait er helemaal niks O-)
Erg leuk voor een 4K HTPC, lekker stil
Vind'm er wel gelikt uitzien zo, geen plastic behuizingen met rare graphics opgeprint of over-aggresieve design. Gewoon clean cut, alu met een mooi kleur accentje n geen verlichting.
Exact de reden waarom ik voor m'n GTX970 Phantom van gainward ging.
De semi-passive fans van MSI videokaarten draaien ook niet bij het afspelen van films, dus een pure passiefgekoelde variant is niet echt nodig. Zeker alstie ook nog eens duurder is. Ikzelf had liever een lowprofile-variant gezien.
Er is al een low profile variant van de 1050 Ti? 2 zelfs.
Gigabyte en MSI. Heb zelf de MSI variant
ja klopt klojum. passief is stil en is dus fijn. maar low profile is handiger aangezien je minder plaats in beslag neemt en de koeling zou waarschijnlijk hetzelfde zijn.