Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 136 reacties

Glashelder, een internetprovider die zijn diensten via glasvezel aanbiedt, verkeert in zwaar financieel weer. Daarbij zou een faillissement niet worden uitgesloten. Glashelder biedt zijn diensten voornamelijk in de Randstad en Noord-Brabant aan.

Glashelder logoDat stelt het Eindhovens Dagblad, die onder andere met de directeur van Glashelder heeft gesproken. Glashelder zou niet langer aan zijn betalingsverplichtingen kunnen voldoen. Volgens de topman, Sander Waterval, wordt er gezocht naar een oplossing, maar het is nog onduidelijk of dat gaat lukken.

Naast financiële problemen zouden veel klanten klagen over de slechte kwaliteit van de verbindingen die Glashelder levert. Zo zou de internetverbinding traag zijn en is de beeldkwaliteit van de bijbehorende iptv-dienst ondermaats. Ook zouden verbindingen bij telefoongesprekken soms niet tot stand gebracht kunnen worden.

Glashelder biedt glasvezeldiensten aan in diverse steden, met name in de Randstad en Noord-Brabant. Volgens de isp is er sinds 2012 ook toegang tot het netwerk van Reggefiber, waardoor Glashelder zijn verzorgingsgebied had kunnen vergroten.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (136)

Wij hebben hier ook Glashelder via HSL Net (HEEZE STERKSEL LEENDE hun eigen glas netwerk).
Ik heb laatst een mail gehad over dat er VELE klachten waren en problemen met die samenwerking en dat men bezig is met andere partijen ter vervanging. Enige waar ik dan wel van baal is dat ik 2 decoders heb (samen iets van 500 euro) welke aangeschaft is (dus geen bruikleen). Die kan ik straks zeker wegdoen omdat de nieuwe aanbieder "daar niet mee werkt"...

Glashelder werkt overigens met de decoders waar Ziggo ook mee compatible is.

Edit:
Ik heb het bericht (van 31-01-2014) nog niet verwijderd zag ik:

Beste leden,

Het zal u niet ontgaan zijn dat Glashelder problemen heeft om de dienstverlening aan onze leden na te komen. Dit speelt al enkele maanden. Als co÷peratie HSLnet hebben we hier last van. HSLnet heeft met Glashelder hierover al enkele malen gesproken en Glashelder heeft beterschap beloofd. Wij moeten als co÷peratie echter constateren dat Glashelder nog steeds onvoldoende presteert. Hierop heeft HSLnet formele stappen gezet richting Glashelder.

Wat betekent dit voor de leden van HSLnet?
Voor u verandert er als lid en gebruiker niets. U krijgt uw televisie, internet en telefonie via het glasvezelnetwerk van HSLnet geleverd, zelfs wanneer Glashelder zou stoppen met leveren.

HSLnet is in gesprek met drie andere aanbieders van diensten, te weten Plinq, TriNed en CanalDigitaal. De eerste twee dienstaanbieders zijn al, vooruitlopend op de afronding van de gesprekken, aanwezig in ons informatiecentrum in Heeze. Zij helpen onze leden daar waar Glashelder dit nalaat.

We begrijpen het als u zich ongerust maakt en u zult ongetwijfeld vragen hebben. In de komende week zullen wij als HSLnet, al dan niet samen met de dienstaanbieders, u nader informeren. Wanneer u nu een probleem ervaart, bijvoorbeeld wanneer Glashelder een monteursafspraak heeft afgezegd, dan vragen we u zich te melden in het HSLnet informatiecentrum. De openingstijden vindt u op onze website. Heeft u een urgent probleem? Neem dan contact met ons op via telefoon of e-mail.

Wat betekent dit voor de co÷peratie HSLnet?
Zoals u weet leggen we een open netwerk aan, waar u als lid mede-eigenaar van bent en waar het uitgangspunt is dat meerdere aanbieders welkom zijn. Glashelder was de eerste aanbieder die in onze opzet wilde meedoen. Omdat de prestatie van Glashelder aan de leden achterwege blijft, is de co÷peratie voor het belang van haar leden opgekomen. U zult begrijpen dat het in gebreke stellen van Glashelder een voorzichtig en tijdrovend proces is. Tegelijkertijd moeten we ook zorgvuldig omgaan met de introductie van andere dienstaanbieders. Daarbij staat het belang van de leden voorop. Ongestoorde levering van diensten als televisie, internet en telefonie is daarbij het uitgangspunt.

In het model van HSLnet huren de dienstaanbieders van ons de glasvezelkabel waarvan wij als co÷peratie eigenaar zijn. Dit betekent dat een deel van de factuur die u aan de dienstaanbieder betaalt naar HSLnet gaat voor de huur van de glasvezelkabel. De problemen met Glashelder zorgen er nu voor dat, na hun eerste betalingen, vertraging is opgetreden. Dit betekent dat de huurinkomsten sinds december achterlopen op onze planning. Het moment waarop we als co÷peratie winst gaan maken, wordt daardoor met enkele maanden vertraagd. Dit heeft geen consequenties voor de financiŰle gezondheid van HSLnet.

HSLnet voelt zich erg gesteund door alle ingezonden brieven in het Eindhovens Dagblad deze week. Hierbij zijn het niet alleen de inwoners uit ons eigen dorp die voor de co÷peratie opkomen. Als co÷peratie hebben we het volste vertrouwen in onze opzet en aanpak. HSLnet, glasvezel met een ideaal, een open netwerk waar vanaf nu ook andere providers hun diensten aanbieden.

Ed Heuts & Oscar Vinck
directie co÷peratie HSLnet u.a.


Edit 2:
Er stond in diezelfde mail ook nog een extra kolom met een "TIP"... lol:

Heeft u al een factuur ontvangen van Glashelder? Dan hebben zij u ge´nformeerd over mogelijke fouten.

Deze hebben mogelijk betrekking op de pakketprijs (eerste 3 maanden 50% korting), de gratis basisinstallatie en de ingangsdatum van uw abonnement.

Controleer uw factuur en het bedrag dat van uw rekening is afgeschreven.

Als het bedrag niet klopt kunt u het laten terugboeken. Uw bank noemt dit storneren. Kijk op de website van uw bank voor meer informatie.


Hoezo... problemen :+

[Reactie gewijzigd door Thalaron op 2 februari 2014 14:26]

Thalaron: Die 2 apparaten kun je gewoon blijven gebruiken. Het 'Pakket van Eisen' van de co÷peratie (waar de dienstenaanbieders zich aan moeten houden) bevat ook de eis om DVB-C aan te bieden op het netwerk.
Zou mooi zijn :)
Apparaten bevallen goed (zappen gaat alleen wat traag).
Echter ontkennen ze zelf dat ze in financieel zwaar weer bevinden.
Afgelopen week zijn er berichten verschenen dat Glashelder in moeilijkheden verkeert of zelfs failliet is. We betreuren deze berichtgeving, temeer omdat deze onjuist is en onnodig voor onrust zorgt.
Bron.

Dan snap ik niet dat het per se 'geheim' moet blijven dat ze het financieel wat moeilijker hebben. Ja, klanten worden ongerust, maar dan vind ik persoonlijk niet dat je je klanten onjuiste informatie geeft.
Ze willen die berichten niet, anders krijgen ze niet meer geleverd van leveranciers.
Een leverancier levert liever niet aan bedrijven die bijna failliet zijn. Groot risico dat er nooit betaald wordt.
Huidige financiŰle status staat altijd vermeld in het Handelsregister, dus 'liegen' maakt helemaal niets uit hier.
Er zijn zat bedrijven die dat alleen controleren bij nieuwe klanten, en daarna nooit meer kijken.
En precies daarom wil je dus niet in het nieuws hebben dat je bedrijf slecht gaat.
Alsof dat register altijd up-to-date is en alsof iemand dat elke dag zit te controleren.
Omdat geruchten over financiŰle moeilijkheden of zelfs faillissement zelfs gezonde bedrijven snel naar de afgrond kan brengen. Als je plotseling geen nieuwe klanten meer krijgt of je leveranciers niet of tegen erg ongunstige voorwaarden gaan leveren omdat die ten onrechte denken dat je bijna failliet bent is het snel afgelopen. Dan is die transparantie allemaal heel leuk maar het is niet in het belang van de klant omdat het bedrijf daarmee juist failliet gaat.

Er is een grote kans dat een paar bedrijven waar jij al jaren onafgebroken klant bent af een toe eens een financiŰle moeilijke periode hebben gekend zonder dat jou te vertellen. Ze hadden het je ook wel kunnen vertellen maar dan hadden ze zeer waarschijnlijk nu niet meer bestaan. Bovendien is een faillissement voor klanten meestal nog het minst vervelend. Ze zijn vaak een waardevolle asset die graag door anderen worden overgenomen. In het ergste geval stopt de dienstverlening en moet je op zoek naar een andere aanbieder. Dat is allemaal peanuts vergeleken bij personeel dat hun baan verliest of leveranciers die vaak financieel flink het schip in gaan bij faillissement van een klant. Kortom, het is logisch dat je klanten niet teveel vertelt als het even moeilijk gaat.

[Reactie gewijzigd door Maurits van Baerle op 2 februari 2014 14:09]

Als je op de site kijkt, zie je dat ze verschillende prijzen hanteren voor dezelfde funtionaliteit op basis van waar je woont

dat noem ik zowiezo not done

Het verschil tussen Boekel Compleet en Vught compleet vind ik nogal dubieus te noemen
Er zijn diverse redenen te bedenken die een prijsverschil tussen Boekel Compleet en Vught Compleet rechtvaardigen.
Belangrijkste zal zijn, dat de maandelijkse fee (voor het gebruik van het glasvezelpaar naar jou woning) bij Reggefiber (netbeheerder in Vught) anders zal zijn dan bij BoekelNet (netbeheerder in Boekel), wat door Glashelder vervolgens doorberekend wordt in de prijs van het Compleet-pakket van de betreffende plek.

Verder kan het zo zijn dat BoekelNet en HSLnet afspraken hebben gemaakt met Glashelder over een lagere prijs van het pakket. Immers beide lokale initiatieven waren er bij gebaat dat veel bewoners voor het Glashelderpakket gingen kiezen, zodat hun lokale initiatief ging slagen.
In Vught daarentegen, was Glashelder slechts ÚÚn van de vele providers en tariefstelling van Glashelder veel minder van belang voor het slagen van de vraagbundeling.

[Reactie gewijzigd door avdkooij op 2 februari 2014 17:06]

Wat ikzelf al vreemd vond. Ik heb via HSL een abonnement afgesloten. Ik merkte dat ik ipv 200 Mbit "slechts" 100 Mbit kreeg. Ik had hier een mail over gestuurd naar Glashelder en kreeg daar te horen dat indien ik 200 Mbit wilde dit "X" bedrag extra was. Weet zo niet meer wat het bedrag was, maar het kwam neer op 5 euro p/m meer dan mijn huidige overeenkomst.

In den beginne had ik ook erg veel problemen met Glashelder om alles te regelen. Glas"helder" kwamen ze niet echt over. Nu lijkt alles gewoon te werken. Heb wel geregeld traag internet en dacht dat ik zelf nog iets in mijn netwerk niet goed had zitten. Maar als ik dit artikel zo lees vermoed ik dat het toch niet (geheel) aan mijzelf ligt.

Woon in nieuwbouw, heb hier niets anders kunnen vergelijken en het enige andere alternatief is hier UPC.... en tsja.... daar zijn mijn ervaringen ook erg wisselend mee.
Jammer, ik.hoop dit geen voorbode is voor de andere glas leveranciers...
vind je het gek, als ze alleen maar in afgelegen dorpjes aan te lopen bieden waar niemand er behoefte aan heeft, en ze te bang zijn te investeren in grotere steden waar juist wel mensen zijn met behoefte...dat snap ik dus niet
Juist op het platteland wil men (beter) internet hebben.
De boeren in Nederland hebben tegenwoordig een systeem waarmee wordt bijgehouden hoeveel melk een koe geeft door middel van een chip/barcode in het oor van de koe.
Deze gegeven worden doorgegeven naar de producent van de melk ( bijvoorbeeld Friesland Campina).
Ook wordt het voer bijgehouden hoeveel elk dier eet op welk deel van de dag. al deze gegevens gaan naar buiten naar de leveranciers om automatisch de leverancier van krachtvoer nieuw voer te laten bestellen of de melkauto te laten komen om de melk op te halen.

En natuurlijk zijn er nog vele andere bedrijven welke niet in de stad zitten maar meer op het platteland, deze bedrijven willen ook gewoon een voip centrale neer kunnen zetten in plaats van 1 telefoonlijn waar hooguit 1 of 2 mbit uit komt.
En denk aan alle campings, die willen ook allemaal internet hebben voor de mensen ( vooral de kinderen). die zitten ook allemaal tussen de boerderijen.

De totale bandbreedte per regio zal lager liggen, maar het belang van de verbinding is hoger aangezien op elke boerderij wel een bedrijf is gevestigd waar ook gewoon gebruik wordt gemaakt van clouddiensten.
En juist bij bedrijven op het platteland is het goed dat er een verbinding is om met bijvoorbeeld teamviewer op afstand te kunnen helpen omdat het anders te duur wordt om iemand helemaal naar een of andere boerderij te sturen voor een klein probleem.
De hoeveelheid melk die een koe geeft en de hoeveelheid voer die nodig is kan uitstekend over GPRS. Dat is <1kB per koe per dag. Zelfs voor een grote boer blijft dat <1MB/dag. 100 Mbit Glasvezel? Dan kun je de dagelijkse gegevens in 100 milliseconden versturen.
Een van die 'afgelegen dorpjes' (of eigenlijk 3) is Heeze-Leende waar op termijn IEDEREEN wordt aangesloten op Glasvezel, ook in de gehuchten waarvoor kilometers per aansluiting gegraven moet worden.
Dat kßn met een co÷peratief model waarin het niet om de aandeelhouder (Carlos Slim) gaat maar om de dienst voor alle inwoners. Zelfs boeren kunnen niet meer zonder, bv. melk-robots geven melkveehouders direct inzicht in de gezondheid van hun vee.
Heel Nederland en Europa staat in Heeze-Leende op de stoep om te horen hoe je dat nu doet, een co÷peratie Glasvezel met doelstelling om de hele gemeente te verglazen.
ja, melk-robot-data heeft echt 100mbit nodig. Goed voorbeeld.

Sorry, maar gewoon doodgewone koperverbinding van 10mbit geeft ook heel het dorp en plezierige internetervaring. Het is mooi dat het kßn, maar roepen dat het zo hard moet om de melk-robots is natuurlijk kwatsch. Of moet die boer ook op 4K resolutie uncompressed porno gaan streamen ofzo?
Inderdaad even weer met de voetjes op de grond; de telemetriedata van een boerderij, da's relatief weinig data, dat pomp je nog wel over een oud dsl lijntje. Campina heeft geen enkele behoefte iedere koe in raw uncompressed ultrahd te zien 8)7 . Overigens gebruikt de farmaceutische industrie al jaren simpele adsl verbindingen voor remote connecties naar boerderijen, zelfs een remote networkcam op vee is goed te doen, is echt geen enorme bandbreedte voor nodig.

Dan het relaas dat campingvolk veel bandbreedte nodig zou hebben. Ik denk dat wanneer je op een camping gaat staan en hetzelfde comfort van thuis wilt genieten, je beter thuis kan blijven of een hotelkamer moest boeken. Het heet niet voor niets "kamperen".
Het gaat daar niet om de 100Mbps die ze nodig hebben, ze hebben om te beginnen Řberhaupt een internet-verbinding nodig...
Het gaat erom dat in het Reggefiber business-model er heel veel uitsluiting is terwijl dat niet noodzakelijk is. Een fysiek netwerk is op termijn een goudmijn en dat weet o.a. KPN heel goed maar het commerciŰle model is er vooral op gericht de enorme inkomensoverschotten in eigen zak te steken. In het co÷peratieve model komt het weer terecht bij de leden of kan worden gebruikt om iedereen van een aansluiting te voorzien.
Voor Heeze-Leende zou de kern Heeze wel verglaasd worden, Leende was al problematisch met zijn 4300 inwoners. Sterksel en Leenderstrijp konden het wel vergeten (1300 en 500 inwoners) maar die hebben dankzij het co÷peratieve model nu al een glasvezel en de buitengebieden volgen gefaseerd in de komende 3 jaar.
Nou succes KPN denk ik dan. Die kopen toch alles op wat met glas te maken heeft. Hap slik weg :) . Problem solved. Najah iig voor de klanten. Voor de werknemers zal het natuurlijk altijd negatieve gevolgen hebben als je wordt overgenomen.

[Reactie gewijzigd door Alpha89 op 2 februari 2014 13:01]

Denk eerder dat Ziggo (UPC) in zijn handjes knijpt... want in mijn ogen is momenteel de glas aanbieders de grote concurrent voor de kabel internet. VDSL en ADSL is een techniek wat de komende 10 jaar het zwaar gaat krijgen, althans bij de moderne huishoudens. Want nu heb je Netflix en straks zal er wel een familie Netflix abonnement komen, opstarten van 4 streams achter 1 ip adres, kwestie van tijd. De meeste ADSL en VDSL zullen dit absoluut niet trekken, van uitgaan dat 4K een defacto is. Want Japan is nu al bezig met 8K test uitzendingen voor het olympische spelen in 2020.
Wat ik nog steeds niet begrijp is waarom Ziggo/UPC niet zelf met glasvezel begint.
En dan heb ik het over het laatste stukje van de straat naar de huizen.
Dat kost natuurlijk wel veel, maar dan zorg je wel dat je je klanten houdt.
Ze kunnen niet voor eeuwig teren op Coax.
De ontwikkelingen van COAX heeft lang zijn einde nog niet in zicht. Waarom zou anders UPC ziggo opkopen. Qua bandbreedte kunnen ze heel ver komen en qua betrouwbaarheid heeft COAX als medium zich absoluut bewezen. Hier kunnen ze de komende 10+ jaat nog wel mee vooruit!
upc koopt vooral ziggo om een grote monopolie te hebben, maar inderdaad kan coax nog wel eventjes mee. Alhoewel het natuurlijk nooit zal kunnen tippen aan glas.
glas kan nu al symmetrisch 1Gbps met gemak.
Vergeet niet dat de meeste POP locaties met een 12 / 24 poortjes van 1 Gbit verbonden zijn met de eerste telefooncentrale. Je draait dus met een hele wijk op 24 Gbit (Redunant).
Kan wel zijn, maar de verbinding met de PoP locatie is in ieder geval "point to point", dus 1 poortje in de PoP komt uit bij 1 consument.

De verbinding tussen consument en PoP heeft dus een gegarandeerde bandbreedte, plus het feit dat dit concurrentie tussen meerdere operators mogelijk maakt.

Bij coax heb je, naast de overboeking op de uplink van de PoP naar het core netwerk van de operator, ook nog te maken met een beperkte capaciteit aan DOCSIS frequenties. Met een local loop van, zeg, 30 huizen kan het heel goed zijn dat die 30 huizen maar 1 gigabit (20 DOCSIS frequenties a 50 mbit per DOCSIS frequentie bij versie 3.0) hebben.

Blijkt er ergens op een local loop te weinig capaciteit te z ijn, dan moet men ˇf de consument lastig vallen met nieuwe apparatuur om de techniek te upgraden, ˇf men moet gaan kijken of er nog meer DOCSIS frequenties vrij gemaakt kunnen worden (wat weer ten koste gaat van andere diensten).
ze kunnen nog wel ff mee, zeker als ook analoge TV verdwijnt, dat vreet bandbreedte.
veel sneller internet is voorlopig toch niet nodig. zeker niet voor HTK gebruik. 1gbps is leuk, de PC blijf de bottleneck.
een plus van glas is wÚl de uploadsnelheid. hier kunnen ze nog wel wat van leren de kabalaars.
Ehm, daar ben ik het niet mee eens. Er zijn genoeg computers die makkelijk 1gbit vol kunnen trekken, de bottleneck zijn de servers die aan de andere kant staan, die hebben/willen geen 1gbit uploaden, naar mijn PC.
Maar nu leveren ze nog 'het snelste internet' (upload tellen ze dan even niet mee). En als de analoge kanalen eindelijk eens van de kabel gaan kan het internet nog veel sneller. Waarom bergen geld investeren in nieuwe kabels, als je overal al kabels hebt liggen die nog wel even meegaan.
Ik kan hier in principe 1 Gigabit internet afnemen via Glashelder. Geen idee of ze het ook daadwerkelijk leveren... maar ga het niet uittesten voor +100 euro p/m.

1000 Mbit up en down lijkt mij in elk geval sneller dan wat UPC/Ziggo bieden ;)

Grootste probleem bij de kabelproviders in mijn ogen is naast de upload, de verbinding niet altijd gelijk is qua snelheid. Toen ik UPC had kreeg ik bv. tijdens spitsuren zo ongeveer de helft van wat ik zou moeten krijgen. Bij glasvezel heb ik dit probleem nog nooit opgemerkt (zowel bij OnsBrabantNet in Geldrop als HSL (glashelder) in Heeze niet).
Maar wij zijn tweakers, niet de 'gemiddelde gebruikers'. De gemiddelde gebruiker heeft meer dan genoeg aan 60mbit down. En door ADSL is iedereen gewend dat iets uploaden lang duurt, dus die 10mbit up vindt iedereen ook wel best.
In Maarssen kan je ook glasvezel krijgen en dan heb je zo'n 10MB up en 10MB down; ja dat is zo'n 1000Mbit als ik me niet vergis ;)
idd, je vergist je. 10MB/s is ~100Mbit/s
100mbit = 12.5MByte
1000mbit = 125Mbyte

je zit er maar een factor 10 naast hoor :P
"Wat ik nog steeds niet begrijp is waarom Ziggo/UPC niet zelf met glasvezel begint."

Omdat de kabel van Ziggo/UPC nog lang niet vol zit, en nog veel potentie biedt. Het probleem is nu voornamelijk dat men nog verplicht is analoog(TV/radio) uit te zenden, haal dit van de kabel en je krijgt er een behoorlijk stuk bandbreedte bij.

Meer dan 10 jaar terug werden er al snelheden van 10Gbp/s gehaald over een COAX kabel.

Gebruikt Ziggo/UPC overigens al geen glasvezel tussen de centrales en wijkkasten? Dat doet KPN volgens mij wel namelijk. Grootste voordeel lijkt me dat er geen verlies is over een glasvezel kabel over lange afstanden, maar voor de bandbreedte is het nog lang niet nodig.
Er wordt wel vaak gezegd dat er meer mogelijk is op coax, maar voorlopig stijgen de snelheden nog niet echt enorm, al is dat bij Glasvezel ook zo, dat zal wel met de vraag vanuit klanten te maken hebben.

Het grootste nadeel van coax vind ik dat de upload snelheid echt veel lager is dan bij glasvezel, zelfs LTE (4G) via KPN is soms sneller qua upload dan mijn Ziggo abonnement thuis. Dat is wel jammer.

Ziggo's netwerk is volgens hunzelf 90% glasvezel, dus volgens mij zit er wel glasvezel tussen centrales en wijkkasten.

[Reactie gewijzigd door calvinturbo op 2 februari 2014 14:16]

Nee, in absolute getallen is het netwerk niet voor 90% van glas. Als je van punt naar punt rekent wel, maar dat is niet het geval, je deelt de coax met een twintigtal huizen tot in een klein wijkkastje waar een coax weer verder loopt naar een wijkkast, daar vandaan is wel glasvezel. Maar zo'n wijkkast bedient dus een behoorlijk gebied met 1 glas verbinding. Naar de huizen toe is wel koper. Dus daarom in absolute kilometers ligt er (veel) meer koper dan glas.
De koper in de grond is nog lang niet afgeschreven. Daarnaast heeft Ziggo al 90% glasvezel liggen. Enige wat niet van glas is, is de kabel tussen wijkcentrale en woning. Ik had zelf gehoopt dat ze ook provider zouden worden op het Reggefiber netwerk. Maar helaas. Zodra Ziggo de upload gefixed heeft ben ik weg bij OnsBrabantNet en ga ik weer terug naar Ziggo.

[Reactie gewijzigd door Alpha89 op 2 februari 2014 15:28]

Precies: Zolang amper 10% van de theoretische capaciteit van DOCSIS 3.0 in de praktijk gebruikt wordt, zit de beperking niet zozeer in de laatste kilometer maar in de backbone. Gelukkig maar voor de kabelproviders, want het upgraden daarvan is een stuk voordeliger dan alle (!) straten in Nederland openbreken om glasdraadjes te trekken. Het is ook precies deze combinatie van noodzaak en kosten die de brede introductie van FTTH in de weg staat.
Koper is wel afgeschreven maar ik denk dat je meer bedoelt dat de mogelijkheden
met coax nog niet op het einde loopt.
Zo is dat.
Ziggo/UPC gaan de boot echt een keer missen als ze die laatste "mile' niet verglazen.
Er zijn ook kabelaars die het nu van verglazen wel inzien.
Een goed voorbeeld is CAI Harderwijk.

Dat de nadruk altijd op snel downloaden ligt is ook oude koek.
Uploaden wordt steeds belangrijker, meer mensen willen graag hun foto's e.d. upload en backups in de cloud bewaren. Dat gaat echt niet fijn met een upload van een paar KB per seconde.
2 streams werkt nu al goed en als je meer betaald is ook 4 mogelijke bij netflix is geen kwestie meer van tijd tis er al :)
overname is vaak beter dan failliet gaan.
Eerst (bijna) failliet laten gaan, en daarna overname is nog een beter idee. De waarde van het bedrijf keldert; de potentiŰle overnemer zit voor het spreekwoordelijke dubbeltje op de eerste rang.
Je moet een bedrijf failliet laten gaan en hem dan opkopen, niet alleen bijna failliet. Anders zit je nog met personeel en andere afspraken die dan blijven.
Is natuurlijk minder prettig voor de werknemers, maar meestal hebben die dat toch al zien aankomen. En de partij die het bedrijf overneemt laat vaak de oud-werknemers als eerste solliciteren. Als ze dan nog in het nieuwe bedrijf passen 'behouden' ze dus hun baan.
Klopt, maar in sommige gevallen zal men er juist belang bij hebben om het personeel te behouden. Aan een ASML heb je bv. niet zo heel veel zonder de know-how van de medewerkers - ter voorbeeld: ASML schijnt de schapen wel op het droge te hebben ;).
Ja...een KPN heeft inderdaad nog niet voldoende Know How in huis en neemt graag dit personeel over... 8)7 Van een bedrijf als ASML heb je er hier in NL niet zo veel, dat is dus geen vergelijk.
Voor degene die het bedrijf overneemt.
Bij een faillissement verliezen alle medewerkers hun baan, bij een overname kan je nog altijd je werk behouden hoewel er meestal wel banen verloren gaan.
Ik zou een moord doen voor een efficiente snelle glasvezel aan mijn deur, ik zit nu gebonden aan VDSL(Nee mensen, ik ga GEEN Ziggo nemen.) Met KPN IPtv. Ik kies al jaren exclusief KPN als provider, omdat ik met regelmaat voor mijn werk en/of betere woning verhuisd ben, en KPN is de ENIGE partij die overal kan leveren en met me mee kan verhuizen.

Sinds mijn laatste verhuizing zit ik nu gebonden aan 33 down, 3,5 up, terwijl op een adres in dezelfde straat notabene, en op de dezelfde verdeelkast had ik eerst een keurige 57 down was, en de upload gecapt was op 8Mbps.

Als KPN glas in mijn wijk onder beheer krijgt en gaat leveren, teken ik als eerste.
Ik kies al jaren exclusief KPN als provider, omdat ik met regelmaat voor mijn werk en/of betere woning verhuisd ben, en KPN is de ENIGE partij die overal kan leveren en met me mee kan verhuizen.
domme uitspraak want KPN kan nog lang niet overal in Nederland glasvezel aanbieden, dus ik neem aan dat je ook dan gewoon op (V/A)DSL blijft zitten :?
Dan moet de Ziggo/UPC fusie je als muziek in de oren klinken, kan je ook overal meeverhuizen.
Nee, want niet elk huis of appartement heeft een kabelaansluiting, je bent ook wel eens op een schotel aangewezen voor televisie als je op een industrieterrein of ergens in de polder gaat wonen bv. In gouda ben je weer aangewezen op Caiway voor kabelinternet

Wel is er geen enkel huisadres zonder KPN ISRA-punt, en die kan je vrij goedkoop laten aanleggen als die er niet zit. Je kan je modem altijd meenemen, en vaak is er de gelegenheid snel te schakelen zodat je direct op je nieuwe adres kan inloggen. De service en de kundigheid van de mensen van KPN vind ik ook mijlenver boven die van een UPC of Ziggo uitsteken.
Ik heb Glashelder, is de Goedkoopste als je alles berekend

Hier werkt het perfect nooit problemen erg snel 300/300 en dat haal ik continu.
nooit uitval. tv werkt telefoon prima.
Het enigste wat zij verkeerd doen is dat ze abbo gelden eens per Kwartaal willen afschrijven.
Verder Top.
:)
zonde als ze opgekocht worden door kpn komt er meteen 40 p/m boven op voor het zelfde.
natuurlijk Beurs genoteerd dus die moeten quota halen.
ik vermoed dat de problemen niet door glashelder komen maar door (ReggeFiber onderdeel kpn)
om de totale markt in handen te krijgen.
Lijbrandt > KPN.
xs4all > KPN
solcon > kpn
tweak > kpn

En daar mee ook de prijs meteen omhoog

[Reactie gewijzigd door PowerGumpie op 2 februari 2014 15:11]

"zonde als ze opgekocht worden door kpn komt er meteen 40 p/m boven op voor het zelfde."

Die anderen zijn gratis dan? Lijkt me sterk, ik zit bij KPN en betaal 40 Euro per maand in totaal, voor 40/4mbits internet, televisie (FHD en digitaal) inclusief 2 kastjes, en telefonie.

Geen enkele provider die meer biedt, zelfs Ziggo en consorten zijn duurder of geven maar ÚÚn kastje mee, waardoor je zelf nog ÚÚn kan aanschaffen.
Ja natuurlijk maar bij kpn betaal je voor het hele pakket naar mijn mening wel de hoofdprijs.
40/4mbits is bijna adsl, ik betaal niets voor bellen, bij kpn kost het 9 cnt p/m
heb nu 300/300 als ik dat bij kpn zou willen kost het echt veel meer jou abbo kost 58,00 geen 40 , en 80 euro voor 80/8 maar dat zijn MB/s en geen Mbits volgens mij ik kan het mishebben,
Glasvezel abbo bij kpn 500/500 is 88,- pm nu betaal ik maar 44,95 voor alles
kpn 100/100 is 68,- en nog betalen voor bellen 15,75 voor altijd gratis
maar hoe het ook zij of keert .

we zullen dus moeten afwachten wie de koper wordt of wie er de stekker uit trekt.
"....40/4mbits is bijna adsl...."

ADSL is 8/1, dat is een factor 4. In de praktijk haal ik zon 3,5MB/s, dat is voor mij voldoende, niet super hoog, maar ook niet bepaald laag.

" ....jou abbo kost 58,00...."

Nee dat kost het niet, 41,95 om precies te zijn. En ja dat is een aanbieding (vaste klant).

"... dat zijn MB/s en geen Mbits...."

Nee, dat zijn ook Mbits. En, zoals altijd, "tot". In de praktijk haal je het niet.

"....naar mijn mening wel de hoofdprijs."

Ziggo vraagt 44 Euro voor het zeflde pakket, verschil:

Ziggo geeft ÚÚn kastje, geen FHD zenders, geen opname mogelijkheden/pauze. KPN geeft dit alles (pauzeren, opnemen, uitzending gemist etc.)

[Reactie gewijzigd door Brazos op 2 februari 2014 22:15]

Tweak en Solcon zijn niet van KPN, zijn zelfstandige ondernemingen die wholesale afnemen van KPN.
Ik werk zelf bij de klantenservice van Glashelder en wist dit niet eens, lekker is dat 8)7 ik hoop dat de financiŰle problemen oplosbaar zijn..
Als je daar werkt, weet je ook dat de helpdesk telefoon er al een tijdje uit ligt en dat ze 'problemen' hebben met het leveren van smartcards. Bovendien is bij een familielid waar ik de telecom doe, de installatie vertraagd omdat de installateur pas komt als er betaald is... (Verder nog meer drama, daarvan weet ik niet of het met de huidige situatie te maken heeft, dus daar zal ik niet over uitweiden.) Erg sneu. Hoopte dat het goed alternatief voor UPC zou zijn.

En over de opmerking een stuk terug over de beeldkwaliteit: Ik meende al te zien dat de HD-kanalen in de meeste gevallen (o.a. NL1-3) belabberd waren, dat zou dus kunnen kloppen. Dat zou wel een reden zijn om weg te gaan...
@Dalyxia

De reden van de prijzen is volgens jouw not done maar ik weet wel hoe dat waarschijnlijk komt:

Zoals Thalaron aangeeft met zijn Brief en dergelijke: Daar staat dit in: ""Ed Heuts & Oscar Vinck
directie co÷peratie HSLnet u.a.""

Als Coorperatie sta je vaak sterker. Klanten zijn niet direct klant bij glashelder (daarom kennen misschien een hele boel mensen glashelder niet omdat hun coorperatie het weer van glashelder afneemt) Grote partij afname is vaak goedkoper! ;) (Dat is bij bijna alle producten zo)

Als KPN dit bedrijf zou overnemen dan hebben ze echt een hele kluif aan al die coorperaties!

Als de coorperaties slim zijn en ze kunnen investeerders vinden (misschien leden) Dan kunnen ze misschien het netwerk deels over kopen. (al is de coorperatie deels al eigenaar van dit netwerk zo te zien)

@Thalaron: Betreft je decoders: je bent lid: Daarmee heb je dus bepaalde inbreng die je als klant niet normaal niet hebt. Ik zou ze gewoon informeren en ook vragen of er meer leden zijn die dat hebben. (als dat zo is moet een coorperatie dat haast wel meenemen in hun onderhandelingen ;) )

[Reactie gewijzigd door rob12424 op 2 februari 2014 14:29]

Dat wilde ik ook nog doen, nog geen tijd voor gehad ivm werk.

Probleem is daarbij wel een beetje: HSL kantoor lijkt helaas meer op een Bingo club... veelal oudere mensen met allerlei vage problemen. Wachttijd is daar gemiddeld 1.5+ uur... en tsja daar heb ik geen zin in en laat staan tijd voor...

Maar we gaan ze morgen eens bellen ;)
Werd hier gisteravond via de VvE ook al over ingelicht. Hebben we eindelijk sinds 2,5 maand glasvezel in ons complex (na 10 maanden van aanleggen / wachten / ellende), krijgen we deze ellende er ook nog bovenop. Hoop op een oplossing via whipser o.i.d.
Wisper is in mei overgenomen door Vodafone en levert op dit moment geen nieuwe netwerken meer op.

nieuws: Vodafone neemt lokale glasvezelaanbieder Wisper over
Heb zelf ook genoeg problemen met Glashelder gehad.
Als lid van HSL hoefde je geen basis-installatie te betalen, nou, ik kreeg een nota met daarin vermeld: (alles al van mijn rekening gehaald): 1) kosten basis-installatie 2) borg van interactieve modem 3) activatiekosten van dit modem.
Heb ik notabene de Humax HDR 5200 C in de HSL-shop (in oude postkantoor) gekocht met PIN.
Die nota kreeg ik begin januari. Op mijn protest is nog niet gereageerd..
Ook erger ik me aan de nu en dan kleine onderbrekingen in de muziek als ik bijv. naar Classic FM luister. Daar had ik bij UPC geen last van. De Humax-box reageert ook erg traag bij zenderwisseling.. Wel ben ik tevreden over de internetverbinding. Een flinke file met foto's oversturen via 'Wetransfer' is in enkele seconden gebeurd.
Foute factuur? Gewoon laten storneren bij de bank...

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True