Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 67 reacties

Een onbekend aantal klanten van glasvezelprovider Glashelder heeft geen internetverbinding meer. "Ik heb begrepen dat de crediteuren van Glashelder in Rotterdam hebben besloten om niet meer te leveren", aldus de curator van het failliete bedrijf.

Glashelder logoHoeveel klanten als gevolg van het faillissement precies offline zijn, is niet duidelijk. Een klant van de failliete provider klaagt geen internetverbinding meer te hebben sinds woensdag, toen het faillissement werd uitgesproken.

"We doen ons best om de klant er zo min mogelijk van te laten merken, maar dat blijkt niet voor iedereen gelukt", zegt de curator van Glashelder, Mark Thoënes. "Ik heb begrepen dat er in Rotterdam mensen offline zijn, omdat crediteuren van het bedrijf hebben besloten om niet meer te leveren." Waarschijnlijk gaat het daarbij om de provider die de verbindingen van Glashelder leverde. Klanten in Noord-Brabant zouden daar geen last van moeten hebben. Glashelder was vooral in de Randstad en Noord-Brabant actief.

Volgens Thoënes wordt er met diverse partijen samengewerkt om klanten over te nemen. "In Noord-Brabant neemt CanalDigitaal waarschijnlijk de klanten over", aldus de curator. In andere gebieden wordt nog gesproken over een doorstart. "Als het goed is, is de overname in Rotterdam vandaag rond", aldus Thoënnes. Daarbij worden enkel de klanten overgenomen en niet de medewerkers. Glashelder had elf medewerkers.

Donderdag werd bekend dat Glashelder failliet is verklaard, nadat eerder al uitstel van betaling werd verleend. Klanten klaagden al over de slechte kwaliteit van de verbindingen bij Glashelder. Zo zouden internetverbindingen langzaam zijn, zou de beeldkwaliteit van de tv-dienst ondermaats zijn en zouden er problemen zijn met het tot stand brengen van telefoongesprekken. Daarnaast waren er klachten over de chaotische administratie.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (67)

Voor alle klanten dus het advies om direct een eventuele automatische incasso te blokkeren. Want eenmaal afgeschreven zullen de curatoren je een lange neus geven terwijl je niks geleverd krijgt.

[Reactie gewijzigd door ManiacsHouse op 13 februari 2014 16:26]

Storneren doet wonderen, trek je net zo'n lange neus terug.
Kan. Maar als je pech hebt schrijft men de volgende maand meteen weer af.
En dan storneer je weer. Echt, gewoon door blijven gaan. Zo heb ik uiteindelijk ook de aandacht van UPC gekregen om er eens me op te houden. Zo'n rode kaart inleveren om de auto incasso te stoppen negeerde ze gewoon. Maar door steeds het geld weer terug te halen kwam de boodschap uiteindelijk aan.

[Reactie gewijzigd door NoMoreMusic op 13 februari 2014 16:50]

Tegenwoordig is het alleen niet zo makkelijk meer om een automatische incasso waar je zelf voor hebt getekend terug te storneren omdat je hier zelf toestemming voor hebt gegeven.
Naar mijn weten mag je 8 weken na de incasso zonder reden op te geven storneren. Dit zal ook blijven met de invoer van SEPA. Het zal dan een geschil worden tussen de leverende en ontvangende partij aangezien je betaalplicht hebt.

Storneren mag alleen niet met éénmalige incasso's of incasso voor een kansspel.
uhhh.. een eenmalige machtiging mag wel degelijk gestorneerd worden (en ik zie dat regelmatig gebeuren), een machtiging voor kansspel (zoals je al aangaf) daarentegen niet (tja, duhhh, als je niet gewonnen hebt zou je dus gewoon storneren).
Uh, nee, dat kan dus niet. Alleen doorlopende incasso's kunnen worden gestorneerd. Bij een onterechte eenmalige incasso zul je aangifte bij je bank moeten doen van fraude. Die vraagt dan de wederpartij om een briefje met jouw handtekening en produceren ze dat ben jij je geld kwijt (ongeacht verder zo ongeveer of het daadwerkelijk ook *jouw* handtekening is, maar dat terzijde(.
@Jasper: tja je hebt deels gelijk, je noemt het dan niet storneren.. MAAR! dat geldt alleen voor nederlandse eenmalige incasso's, and guess what, sinds 1 februari (officieel nog steeds, maar uiterlijk tot 1 augustus) zijn er alleen nog maar europese incasso's (ofwel SEPA Direct Debit) en daarbij is dat dus niet zo, eenmalige machtigingen en voor kansspel kunnen dan ook gewoon gestorneerd worden (en als je aangeeft dat er helemaal geen machtiging is afgegeven, dan zelfs tot 13 maanden). (in iedergeval voor de normale incasso, zakelijk is een ander verhaal).
Bedankt voor de goede zoekterm, het is inderdaad sinds kort veranderd. Mijn excuses voor de verwarring.
Je hebt gelijk ik ben in de war met een eenmalige incasso.
Dit is met de invoering van SEPA afgeschaft

Storneren mag alleen niet met éénmalige incasso's of incasso voor een kansspel.
Onzin, door SEPA is het juist veel makkelijker geworden om als klant de incasso stop te zetten. Bedrijven moeten namelijk veel beter vastleggen dat je een incasso geautoriseerd hebt en ook kan je een incasso storneren gedurende een veel langere periode. Volgens mij was het voorheen storneren binnen 14 dagen en is dat nu iets van 60 geworden.
Daarbij, wanneer je een stornering uitvoert wordt er direct de vraag gesteld of de incasserende partij geblokkeerd dient te worden.
Voor een bedrijf dat failliet is verklaard lijkt mij dat het antwoord op die vraag "ja" zal zijn. Ik zou zeggen wel even die doorstart afwachten.
Daar moet je wel mee uitkijken. Er zijn bedrijven genoeg die heus niet te beroerd zijn om een incassobureau in te schakelen. Ongeacht of jij in je recht staat; met dat soort geneuzel wil je je echt niet bezig houden.

Ik heb een jaar zitten klooien met die ratten van GGN deurwaarders. Die beweerden dat ik een rekening niet had betaald. Ondanks dat ik bankafschriften en brieven heb gestuurd en ze meermaals heb gebeld bleven ze me lastig vallen. Ik kreeg brieven, e-mails en zelfs automatische bandjes die mij op mijn mobiele telefoon gingen bellen. Iedere maand werd die vordering hoger, totdat ze me dreigden met een rechtszaak. Nadat ik een advocaat had ingeschakeld hebben ze het dossier voorlopig bevroren totdat duidelijk is wat er aan de hand is.

Deurwaarders en incassobureau's zijn gezwellen. Smerig, gewetenloos ongedierte dat zelfs mensen als mij bedreigen en intimideren terwijl ik niks fout heb gedaan in de hoop dat je uit ellende nogmaals de beurs trekt. Daar is bij Radar ook een keer een aflevering over geweest. Gewoon mensen zo bang maken dat ze dubbel gaan betalen of betalingen doen waar de verkoper geen recht op heeft (zoals met vervolgzendingen van gratis producten). En zie dan maar dat je je geld weer terug krijgt ...

Pas dus op met het storneren van abonnementsgelden.

[Reactie gewijzigd door Titan_Fox op 13 februari 2014 17:23]

Het voordeel van het Internet is dat je als consument erg snel iets aan het publiek duidelijk kan maken. Hierdoor moeten de grote oppassen met dergelijke dingen.

Zo heb ik uiteindelijk ook de aandacht van Enexis gekregen waar het na maanden bellen/mailen niet lukte.
Het kan heel vervelend zijn als je onterecht benadeeld wordt, maar voor die paar keer dat het fout gaat, zijn er veel HEEL VEEEEEEL meer gevallen waar het wel terecht is, en ik kan je vertellen dat degene waar de deurwaarders ook mee te maken krijgen vaak genoeg geen lieverdjes zijn..
Van de 4 incasso's in mijn leven waren er 2 terecht.
Dan kom ik op 50% onterecht

Dat andere mensen geen lieverdjes zijn geeft hun niet het recht om mij net zo te behandelen
Het is natuurlijk niet zo dat de goede onder de slechten moeten lijden hier he, als dat gebeurt staat de consument in mijn ogen volledig in zijn recht om een bedrijf publiekelijk ter orde te roepen.
Als je verkeerd zaait, zul je ook verkeerd oogsten.
Het is natuurlijk niet zo dat de goede onder de slechten moeten lijden hier he, als dat gebeurt staat de consument in mijn ogen volledig in zijn recht om een bedrijf publiekelijk ter orde te roepen.
Als je verkeerd zaait, zul je ook verkeerd oogsten.
Helaas is dat in onze samenleving dus wel de maat, 'goeden die onder de slechten moeten lijden'.. Maar tuurlijk sta je in je recht een bedrijf publiekelijk ter orde te roepen, dan had dat bedrijf degene maar fatsoenlijk moeten behandelen.
Nummer laten blokkeren. Heb ik ook een keer met Casema gedaan. Contact opnemen met de bank en het is zo geregeld.
trek je de automatische incasso in en storneer je in de tussentijd alles wat ze nog onterecht proberen af te schrijven.
Storneren binnen faillisement mag niet altijd, zie bv. hier.

edit: @CyBeR: je hebt gelijk, het mag wel. Het lijkt doorbreking van de paritas creditorum, maar een automatische incasso wordt pas gezien als een betaling na afloop van de termijn waarbinnen gestorneerd kan worden.

[Reactie gewijzigd door GlowMouse op 14 februari 2014 13:32]

Dat gaat om faillisement van de debiteur (degene waar het geld vandaan komt), door de bank in plaats van door de debiteur. Compleet ander verhaal dus.

[Reactie gewijzigd door CyBeR op 14 februari 2014 04:24]

Storneren over reeds geleverde diensten binnen een failissement mag ook niet. Dus bijvoorbeeld wanneer je achteraf betaald voor de periode er voor. In theorie kan je dan als mede schuldenaar worden aangewezen bij failissement en kunnen belanghebbenden bij jou komen halen. Dus storneren ja wanneer je betaald hebt over nog te leveren diensten. Overigens is dat het werk van de currator.

Stel:
Je betaaltermijn loopt van 1e maand tot 1e volgende maand.
Je incasso was op 1e van de maand
bedrijf gaat failliet op 15e van de maand
je storneert hele bedrag wegens niet geleverde diensten

In dit geval krijgt men een vordering na ratio op jou. Bij diensten is dit heel tricky, want stel je voor dat in de boekhouding alle abonnementskosten voor 90% worden weggeboekt op eenmalige maandelijkse bijdrage en 10% van de dienst als daadwerkelijke levering, dan heb je een uitdaging.

[Reactie gewijzigd door Wim-Bart op 14 februari 2014 18:06]

uhh, vanaf het moment dat het bedrijf failliet is verklaard mogen er helemaal geen incasso's meer verricht worden, dat zou gewoonweg fraude zijn, naast het feit dat de bank dan ook fout zijn aangezien de incassant niet meer bestaat en er dus ook geen incasso's meer voor uitgevoerd mogen worden.
ook niet bij een onbetaalde, reeds afgeleverd produkt/dienst ? ik gok zo van wel
voor reeds afgeleverde producten/diensten is dat helaas wel mogelijk ja, maar bv in dit geval (even uitgaande dat een dienst van het begin tot het einde van de maand geleverd wordt en zo gefactureerd wordt) mogen ze dan voor niet meer dan die paar dagen dat de dienst geleverd is factureren, dus stel dat de dienst maar 6 dagen geleverd is, dan moegen ze dus niet meer dan 6 dagen factureren..
Dus ik zat er ook wat naast.. Er mogen in iedergeval geen incasso's meer gedaan worden voor nog niet geleverde diensten..
Ja, dus hele bedrag storneren is dus op zoek naar ellende.
Gebruik het woord "selectieve incassoblokkade" opzetten op je rekening. Ook al heb je een doorlopende machtiging (of sinds kort een SEPA doorlopende machtiging) getekend... ;-)

[Reactie gewijzigd door Black Piet op 13 februari 2014 17:22]

Ik heb een aansluiting via HSLNet (Heeze-Sterksel-Leende) en de provider welke gekozen was door hun WAS Glashelder. Tijd geleden een mail gehad m.b.t. de problemen welke met Glashelder niet soepel liepen en dat ze aan het kijken waren naar andere opties.
Zoals u heeft kunnen lezen in het ledenbericht van 31 januari j.l. heeft Glashelder problemen om de dienstverlening aan onze leden na te komen. Daarbij zijn deze problemen niet altijd even goed opgepakt en opgelost. Dit betekent dat Glashelder de afgelopen maanden niet aan de door de coöperatie gestelde eisen van service, beschikbaarheid en betrouwbaarheid heeft kunnen voldoen. Hierdoor is er een onwenselijke situatie ontstaan en daarom heeft HSLnet maatregelen genomen.

Wat betekent dit voor de leden van HSLnet?
Vanaf zaterdag 1 februari j.l. worden televisie, internet en telefonie niet meer door Glashelder geleverd. De levering van deze diensten is op een andere manier doorgegaan omdat HSLnet voor zulke bijzondere situaties afspraken heeft gemaakt. Plinq heeft de levering van diensten overgenomen. Het is in elk geval zo dat Glashelder vanaf 1 februari geen aanspraak meer op abonnementsgelden van onze leden maakt.

Let u er alstublieft op dat uw oude aanbieder u niet verleidt tot overstappen. Zie hiervoor het kader hiernaast en voorkom dubbele abonnementsgelden. U hoeft niet bang te zijn dat u geen diensten meer krijgt geleverd, want daarvoor heeft HSLnet afspraken gemaakt met Plinq, zoals u hiervoor heeft kunnen lezen. Tegelijkertijd met Plinq is een tweede nieuwe dienstenaanbieder op het glasvezelnetwerk van HSLnet: TriNed. Zowel Plinq als TriNed nemen de voorwaarden over zoals u die destijds met Glashelder bent aangegaan (de eerste drie maanden 50% korting op de abonnementsprijs, geen aansluitkosten, dezelfde diensten).

Continuïteit
U blijft dus haarscherpe televisie kijken, snel internet gebruiken en telefoneren via het glasvezelnetwerk van HSLnet. De basispakketten van beide dienstenaanbieders zijn precies hetzelfde, daarnaast ontwikkelen ze hun eigen varianten met maatwerk voor de coöperatie. En dat alles met een uitstekende service. Zo geldt voor beide dienstenaanbieders dat ze leden van HSLnet meer snelheid voor hetzelfde tarief gaan bieden! Zie het als een soort welkomstgeschenk. Ze verhogen de internetsnelheid van 100Mbps naar 150Mbps. Daarmee is Heeze-Leende niet alleen het leukste dorp maar ook het snelste dorp van Nederland!
Ik heb in elk geval, buiten deze mail om, niets gemerkt... Dus so far so good!
Het is inderdaad erg vervelend. Wat ik mijzelf afvraag is in hoeverre deze provider (GlasHelder) zijn eigen graf heeft gegraven.

Ik heb namelijk gelezen dat de qualiteit van de provider ook onder deed, lees: Snelheid niet na komen, wegvallen van verbindingen, slechte beeldkwaliteit.

Komt dit juist omdat het slecht ging i.v.m. concurrentie van UPC/Ziggo/CanalDigitaal/etc, of was hun qualiteit altijd al bedroevend waardoor klanten overstapte, welke heeft gezorgd dat ze staan waar ze nu staan?

Al met al erg zonde dat er hoogswaarsschijnlijk een provider wegvalt, zo gaan Ziggo (+UPC) nog harder de boel regeren.
Mjin ervaring met Glashelder is dat de zeer gebrekkige administratie, communicatie en service het bedrijf de kop gekost heeft.

Dit had ondermeer inpact op het porteren van telefoonnummers wat voor veel klanten onnodig lang duurde en zeer rommelig verliep (met tijdelijke nummers, doorschakelingen, verwarren van klanten met dezelfde achternaam, etc) en de gebrekkige/foutieve facturatie.

Problemen met snelheid, beeldkwaliteit, wifi van het Genexis modem zijn m.i. niet toe te rekenen aan de techniek van Glashelder als provider of de glasvezel network operator maar aan gebrek aan kennis van klanten in combinatie met een slecht functionerende helpdesk die geen bevredigende oplossingen kon bieden en afspraken niet na kwam.

In gemeente Boekel was Glashelder de enige (exclusieve) aanbieder van diensten op het netwerk en zouden pas na enkele jaren concurrenten toegelaten worden op het netwerk.

Door ingrijpen van de stichting BoekelNET die de aanleg van het glasvezelnetwerk hier mogelijk gemaakt heeft en voor 40% eigenaar is, is er snel een oplossing gevonden en is het Boekelse klantenbestand van Glashelder overgenomen door CanalDigitaal. Dit heeft als gevolg dat de ex-Glashelder klanten in Boekel geen onderbreking in de dienstverlening via de glasvezel ervaren.

[Reactie gewijzigd door drdistortion op 13 februari 2014 16:53]

Offtopic:
Is qualiteit een soort mix van Nederlandse kwaliteit en Engelse quality?

Vind het wel een mooi woord.
*Gaat Dikke van dale bellen. Woord van 2014 zeg ik u!
Sneu dat zo'n jong bedrijf zo snel zijn einde vindt, en voor zowel de klanten als wel de medewerkers erg vervelend. (of ze nou wel of niet overgenomen worden)
Tja als je slechte kwaliteit levert is het snel over, zeker in een moorddadig competetieve markt als glasvezel. Met 11 medewerkers is de impact daar beperkt, het beroerdste is het voor klanten, die nu zonder hun schuld in de problemen zitten. Wellicht een dealtje sluiten met de dataleverancier? Die sluit immers af, dat glasvezelnet doet helemaal niks.
Tja, hier kon je alleen maar kiezen uit Glashelder en Plinq en nog redden ze het niet. Ben benieuwd of die tweede het wel redt, de TV kwaliteit is net zo slecht en de zenderkeuze net zo beperkt.

Slechte providers hebben geen plek in de markt, er zijn er voldoende en ook goede.
tja niet zo gek met een ziggo/upc en alle andere grote ketens die de boel overnemen.
Ziggo en UPC hebben hier toch niks mee te maken... Dit is een glasvezelprovider, Ziggo/UPC is kabel.

Daarnaast was de kwaliteit van Glashelder blijkbaar belabberd.

[Reactie gewijzigd door EnigmaNL op 13 februari 2014 20:07]

UPC en Ziggo zijn geen glasvezelpartijen, maar zijn wel partijen die concurreren met deze partijen. Je kunt de glasvezel- en kabelmarkt niet los van elkaar zien daar ze voorzien in dezelfde behoefte.

Alles-in-1 pakketten met internet, televisie en telefonie worden wat dat betreft over meerdere dragers aangeboden maar dat de drager verschilt, betekent niet dat ze dus niet met elkaar te maken hebben. In die zin hebben Ziggo en UPC dus wel degelijk te maken met en zelfs bijgedragen aan het faillissement omdat ze concurrenten waren van Glashelder.

Dat UPC en Ziggo de boel overnemen is dan echter complete kolder natuurlijk.

[Reactie gewijzigd door MTK1984 op 13 februari 2014 16:59]

Let op; het gaat hier om "Glashelder". "Glashard" repareert autoruiten. En "Glashart" is een andere leverancier van glasvezel. Om het maar even (glas)helder te houden. 8)7
Je kunt wel weer gelijk de grote jongens de schuld geven, maar dit soort bedrijven gaan veel vaker tenonder aan eigen incompetentie en interne problemen.
Er werd al aangegeven dat ze slechte kwaliteit leverden. Er werd gesproken over trage verbindingen en lage beeldkwaliteit. Misschien dat daarom klanten zijn gaan lopen.
Op zich juist wel, want Ziggo/UPC zullen een veel grotere overhead hebben dan deze 11 mensen. Maar er wordt voornamelijk gesproken over de levering van slechte service ed. en dan is het niet vreemd dat een dergelijk klein bedrijf op de fles gaat.
hmm had persoonlijk nog nooit van deze provider gehoord tot dat het failliet ging maar ondanks dat natuurlijk erg vervelend voor de mensen die nu offline zitten.
Niet zo vreemd dat de adminstratie een rommel was als je maar 11 medewerkers had. Tenzij het heel goed geautomatiseerd was wat ik betwijfel.
hoe groot is nu de kans dat mensen hun vaste telefoon nummer verliezen ?
Ik heb hier in een toren aan de Wijnhaven in Rotterdam gewoon nog internet. Gistermiddag lag het er even uit, maar begreep net van iemand in de lift dat internet al overgenomen is.
Wanneer je er als klant er voor kiest om internet af te nemen van een klein bedrijfje dat zich nog moet bewijzen dan neem je bewust het risico dat het mis kan gaan.
je mag er als klant vanuit gaan dat de 1e levens behoefte [ telefonie] gewoon door blijft gaan.
neem aan dat dat soort dingen goed geregeld zouden zijn in Nederland.
sinds wanneer is telefonie een eerste levensbehoefte?
Ik weet niet in wat voor wereld jij leeft, maar telefonie is geen 1e levensbehoefte.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True