Mobistar betaalt concurrenten om kabel open te stellen

De Belgische provider Mobistar heeft 1,2 miljoen euro betaald aan Telenet en de Waalse evenknie Brutélé-Tecteo om gebruik te mogen gaan maken van hun kabelnetwerken. Daarmee heeft Mobistar een grote horde genomen om inderdaad kabelabonnementen aan te bieden.

MobistarMobistar betaalt het geld zodat Telenet en Brutélé-Tecteo aanpassingen kunnen uitvoeren om toegang tot hun kabelnetwerken open te stellen. Daar hebben de kabelaars een half jaar de tijd voor. Mobistar wil voor het einde van 2014 abonnementen verkopen met toegang tot de kabelnetwerken van de twee concurrenten.

Eind vorig jaar was al duidelijk dat de kabelaars hun netwerken voor andere bedrijven open moesten stellen. Dat gebeurt op dezelfde manier als op mobiele netwerken, waarop virtuele providers actief zijn. Het is onduidelijk welke bedrijven nog meer diensten willen aanbieden op de kabelnetwerken van Telenet en Brutélé-Tecteo.

In Nederland behouden kabelaars hun regionale monopolie op hun kabelnetwerken. De Nederlandse mededingingsautoriteit ACM concludeerde eerder dat er genoeg alternatieve manieren zijn om tv aan te bieden, zoals via kopernetwerken, glasvezel en draadloze diensten als Digitenne.

Door Arnoud Wokke

Redacteur Tweakers

18-01-2014 • 09:37

36

Submitter: Wilin

Reacties (36)

36
35
27
12
0
3
Wijzig sortering
De Nederlandse mededingingsautoriteit ACM concludeerde eerder dat er genoeg alternatieve manieren zijn om tv aan te bieden, zoals via kopernetwerken, glasvezel en draadloze diensten als Digitenne.
Simpel gezegd via het netwerk van KPN omdat die wel is gedwongen om zijn netwerk open te stellen... ACM meet nog steeds met twee maatstaven, erg vreemd en helemaal niet in de interesse van de consument.
[...]

Simpel gezegd via het netwerk van KPN omdat die wel is gedwongen om zijn netwerk open te stellen... ACM meet nog steeds met twee maatstaven, erg vreemd en helemaal niet in de interesse van de consument.
Helemaal mee eens. Wij als consumenten zijn er niets bij gebaat dat we hier UPC op de kabel hebben. Wat nou als Ziggo, CAIway of een ander een beter aanbod heeft? Dan kunnen wij dat dus niet afnemen.
Sowieso is kabel-TV al belachelijk duur voor wat je er voor krijgt, laat staan als de kabelaars niet eens de druk van concurrentie hebben om ze te dwingen tot een redelijke prijs voor het maandelijks abonnement.
Je hebt geen keuze in welke zenders je afneemt, alles zit in ouderwetse pakketten. Wil je HBO dan ben je verplicht om tig andere zenders af te nemen, of je die nu wilt of niet je moet er wel voor betalen.

Wat mij betreft was de kabel markt allang open gebroken en waren bedrijven als UPC per wet gedwongen om concurrenten toe te laten op het netwerk.

Maar goed, als het aan mij lag dan zou ik TV aanbieders sowieso al dwingen tot het aanbieden van per-zender abonnementen in plaats van veel te dure pakketten.
Wil jij geen TRT, MBC, TV5 of Duitse zenders? Dan hoef je die niet te nemen. Wil je juist wel MBC en Al Jazeera, maar geen CNN? In mijn optiek moet dat gewoon kunnen.
Kabel TV is tegenwoordig toch allemaal digitaal en je moet overal zo'n vervelende settopbox bij hebben. Dus er is geen enkele technische reden waarom zenders nog in van die stomme pakketten moeten zitten.
Het werd ook tijd, want het telefoonnetwerk is al jaren geleden verplicht open gezet voor virtuele operators. Dus waarom het kabelnetwerk niet? Dat is voornamelijk door geld van de Vlaamse overheid in elkaar gestoken en nu zijn het vooral buitenlandse aandeelhouders die er van profiteren. Het kabelinternet van Telenet is sinds de invoering van hun "Vrij Downloaden" (niet echt vrij, limiet op 250 GB en 500 GB, maar in ieder geval geen smallband van 64 kbit meer) wel een stuk consument vriendelijker geworden, en het netwerk is er ook redelijk snel onder. Het is alleen echt gigantisch jammer dat er in Belgie nog bijna geen werk van glasvezel kabel word gemaakt. Ja, Telenet bied ook 150 mbit downstream aan .... maar als al hun klanten die snelheid willen dan kunnen die coax wijk ringen dat echt niet aan. Met glasvezel kan dat echter wel. Alleen met glasvezel kun je naar een internet zonder vorm van limieten. Als de Belgen ooit willen genieten van online diensten zoals 4K Netflix zouden ze toch eens met glasvezel moeten beginnen ... maar virtuele kabelproviders die dezelfde snelheid als Telenet gaan leveren en zonder enige vorm van beperking (dus als ik 5000 GB op een maand wil downloaden dan kan dat gewoon) zijn wel een stap in de goede richting. Het probleem is dan echter dat het Telenet netwerk op bepaalde plaatsen een stuk trager gaat worden. Want zoals gezegd .... coax bied gewoon niet de bandbreedte die glasvezel bied.
Mwa, ik weet niet hoe het in BE is, maar in NL is vrijwel alles al glasvezel, alleen de lijn naar het huis is kabel wat snel genoeg is voor hoge snelheden.
In Vlaanderen heeft Telenet de voorbije jaren heel wat geïnvesteerd in fiber, hoe het in Brussel en Wallonië zit zou ik niet weten.
Alleen nog altijd geen FTTH. De eerste testen zijn bezig in België, maar het zal nog niet voor onmiddelijk zijn vrees ik.
Belgacom heeft al FTTH testen lopen in bepaalde gebieden, en is ook bezig met het aanleggen van glasvezel(vooral in nieuwe wijken)
Ik vermoed wel dat het ook zo is?

Concurrent Belgacom doet het toch zo met hun VDSL, glasvezel tot aan de 'wijkkasten' en van daar koper tot aan de woningen.
Een directe coax lijn naar een huis wel, maar als er een coaxring ligt rond een hele wijk waar alle gebruikers de bandbreedte van die ring moeten delen dan komt coax toch echt te kort. Da's ook de reden dat Telenet nog altijd een vorm van limitering op het gebruik zet. Doen ze het niet dan lopen ze de kans dat ze de geadverteerde snelheden helemaal nooit halen en dan kunnen ze niet meer adverteren met zoveel keren sneller dan de concurrentie (Belgacom) te zijn. Elke kabelboer overboekt zijn verbindingen maar Telenet maakt het zo bond dat ze momenteel echt geen limietloos internet kunnen aanbieden ... ook al is hun huidig systeem 1000 keer beter dan 2 of 3 jaar geleden. Toen je na 6 uur aan volle snelheid downloaden de volledig resterende 30 dagen en 6 uur aan een 512 kbit verbinding kon surfen .... of je moest een euro per GB betalen met een maximum van 100GB. (dus na 6 uur aan volle snelheid en na 100 euro te betalen nog eens 6 uur aan volle snelheid een hele maand wachten)
Maar het enige probleem is toch bandbreedte tijdens de spits? Je totale datagebruik gedurende een maand zou voor de provider weinig uit moeten maken...
Daarom dat Telenet rode, gele en groene uren heeft. Zelfs nadat je gelimiteerd word in snelheid, vanaf 12 uur s nachts tot 8 uur 's morgens haal je altijd je volledige snelheid. En tijden groene uren telt je data voor 1/2 mee, tijdens gele 2/3 en tijdens rood volledig. Ga je toch over je 250 of 500 of 750 GB dan loop je de kans dat tijdens de rode uren je snelheid afgeknepen word op 10/5/4/2 en uiteindelijk 1 mbit. En je verkeer krijgt absoluut de laagste prioriteit op het netwerk mdus je krijg af en toe latencies die te hoog zijn zodat ACK pakketjes niet meer op tijd aan komen. Youtube kijken en vele andere diensten gaan dan gewoon echt niet meer lekker. Een ook de volledige zondag en het grootste deel van zaterdag heb je dat probleem. Dat is nog steeds irritant ... maar in ieder geval beter dan 3 weken op 64 kbit .... zoals het 4 jaar geleden was.
Ah, dat is op zich wel slim bedacht. Hoewel ik toch liever zou zien dat ze een beetje extra investeren in het netwerk, opdat dit niet meer nodig is. Aan de andere kant is 250/750 GB behoorlijk veel.
Tja, waarom TN investeren in Fiber (ze doen dat trouwens wel op hun tempo, dus zeker nog geen FTTH)... omdat jij Netflix zou kunnen gebruiken, een product dat pure concurrentie is met hun eigen Rex en Rio... zo stom zijn ze heus niet !
Ze hebben voor hun Rex en Rio ook glasvezel nodig, moest dat aanslaan.
In mindere mate... het overgrote deel (zelfs het on-demand op de decoders) komt gewoon binnen over DVB-C.
Ik denk dat je een fout idee hebt van wat er gebeurt is, mobistar mag enkel tv uitzenden via de kabel.
Internet is nog altijd volledig gesloten
En hoe gaat Mobistar analoge TV uitzenden over kabel van andere bedrijven? Dat lijkt me pas moeilijk ... nee het word digitale TV over de kabel. Technisch gezien is dat gewoon data en niet zo verschillend van internet. En als digitale TV als dienst mag worden aangeboden over de kabel van een ander bedrijf waarom dan niet internet? Mobstar begint misschien met TV, maar uiteindelijk zullen ze ook wel internet patten aanbieden. Ze hebben al een eigen mobiel netwerk en bieden ook DSL aan via de lijnen van Belgacom.
Gewoon omdat ze niet van telenet mogen, ze zijn dan ook niet wettelijk verplicht om hun kabel open te stellen voor internet
Da's niet waar!

"Ruim twee jaar geleden, op 1 juli 2011, besliste de CRC dat een aantal operatoren met een te sterke machtspositie in de kabel (Telenet, Brutélé, Tecteo en Coditel) hun netwerk moesten openstellen voor alternatieve operatoren. Ze moesten een doorverkoopaanbod voor analoge televisie en voor breedbandinternet aanbieden én toegang verschaffen tot hun digitaletelevisieplatform"

http://www.hln.be/hln/nl/...e-kabel-is-in-zicht.dhtml
Bij mij in de straat (kleine kasseistraat) ligt nochtans al glasvezel van telenet. De downsnelheid hier is ook keurig de 120mbps die Telenet beloofd.
fibernet is geen glasvezel, gaat gewoon over coax kabel. Over coax kabel kun je met eurodocsis wel 1000 mbit halen. Da's het probleem ook niet. Het probleem is dat er vaak verschillende internet verbindingen over een coax kabel moeten, en ook dat eurodocsis niet fullduplex is. Telenet kan wel 150 mbit downloaden aan bieden, maar 150 mbit is onmogelijk. Veel Telenet klanten vinden hun download snelheid meer dan zat maar willen graag wat meer upload dan een magere 6 mbit.
nu nederland nog
Wait, what?
Ik dacht dat technisch zo moeilijk was om een kabelnetwerk te delen, en de Belgen kunnen het opeens wel?
Waarom NL niet?
Of is de Ziggo/UPC lobbygroep te overtuigend voor de politiek?
Dat is in Nederland complex omdat het verplicht is (in Nederland, hoe het in België zit weet ik niet, maar ik vermoed van niet) om ook een analoog pakket aan te bieden. Het scheiden van analoge pakketten is praktisch onmogelijk (het kan technisch wel, maar ik kan alleen maar hele complexe oplossingen bedenken). Het filteren van alleen het analoge pakket is wel een optie, maar mag dus niet van de wet.

Ik stel mij zo voor dat het concurrende pakket van de nieuwkomer óf vrijwel hetzelfde is als dat van de bestaande aanbieder, óf dat er een pakket wordt aangeboden met een technische oplossing zoals die in Nederland ook voor ADSL wordt aangeboden: alles gebaseerd op IP-techniek (via het 'Internet') in plaats van multiplexen zoals digitale kabel TV nu wordt aangeboden.

(aanvulling: ik zie dat Jasper Janssen boven mij sneller getypt heeft :+ )

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 567735 op 22 juli 2024 18:46]

Het is niet verplicht om analoog te hebben, Ziggo en UPC kunnen dat gewoon afschaffen.
Ik moest het even nakijken, maar je hebt gelijk :)

Als er een analoog pakket verspreid wordt, moeten hierin tenminste 15 kanalen zitten, het is geen verplichting om 15 kanalen analoog te verspreiden. Mea culpa.

Bron: Media 2008, Artikel 6.14.
Telenet zal wel iets meer moeite doen voor Mobistar omdat omgekeerd Telenet gebruik maakt van het telecom netwerk van Mobistar om mobiele telefonie en internet aan te bieden. Het waren al zakenpartners.

[Reactie gewijzigd door MacPoedel op 22 juli 2024 18:46]

Het is technisch ook niet super eenvoudig, maar Mobistar heeft natuurlijk ook een eigen hardware netwerk. Echter het laatste stukje naar de klant is in handen van Belgacom voor de telefoonlijnen en voor Telenet de coax kabel. Hoe het precies met coax zit weet ik niet, maar met DSL authenticeer je gewoon met de BAS van Mobistar in plaats van die van Belgacom. Zo moeilijk is dat niet, zeker nu ATM bijna volledig uitgefaseerd is en alles nu ethernet based is. Met DOCSIS 3 zal het ook wel niet zo heel moeilijk zijn. Volgens mij is het vooral logistiek een uitdaging.
Puur voor internet is het sharing allemaal niet zo'n punt, dat kan idd gewoon virtueel, echter: Analoge zenders is onmogelijk, die zul je gewoon moeten afnemen van de kabelprovider, en bij digitale zenders is er niet genoeg bandbreedte om iedere aanbieder z'n eigen multiplexen te geven, dus ook voor digitaal moet men gewoon meeliften op de zenders die de hoofdaanbieder al uitzendt. Hoogstens kan je de zenders individueel aan en uitzetten voor je eigen klanten en dus je pakketten anders samenstellen.
Niet eens dat, weet niet hoe het in belgie geregeld is, maar in nederland zit coax zo vol dat alleen verkoop van huidige tv pakketen mogelijk zijn, andere kunnne hier dus geen eigen zenders aan toevoegen(als het wel open zou zijn) omdat er simpelweg geen vrije frequenties meer zijn.

Oftewel alleen wederverkoop zou hier kunnen.

Upc heeft alle frequenties in gebruik, 30 analoge zenders 42 dtv streams en 10 downstreams en 10 upstreams.

[Reactie gewijzigd door devil-strike op 22 juli 2024 18:46]

Het enige wat Mobistar kan/mag doen is exact hetzelfde verkopen van wat Telenet heeft.
Ze kunnen die diensten bij Telenet inkopen en met wat marge verkopen.
Meer is het niet.

Ze zullen waarschijnlijk iets onder de prijs gaan van Telenet, maar ze hebben echt niet veel marge, verwacht dus niet dat het 30% goedkoper zal zijn.
Het inkopen doen ze aan de consumentenprijs met 30 a 35% korting.
Veel marge om winst te maken schiet er dus inderdaad niet over en dus verwacht ik eigenlijk dat de prijs voor de consument marginaal goedkoper zal zijn.
Ik vind het beetje vreemde gang van zaken want ik vind dat KPN niet echt een alternatief is om met de huidige maatstaven "behoorlijk" tv te kijken. De DSL lijnen zijn vaak toch niet vaak hoger dan 20/25 Mbit en de HD tv vraagt al gauw tussen de 6 Mbit tot 12 Mbit en dat met 2 "KPN" setupboxen is er bijna geen lijn meer over. Als je naar Ziggo kijkt met 20 Mbit hou je ook 20 Mbit en wordt het niet maar 2 Mbit als je pech hebt en rustig tv zit te kijken dus zo'n alternatief is het ook niet. Digitenne is al zo'n verouderd product dat het gewoon aantal nadelen heeft qua beeld en zeker in de randstad met veel tetrisblokjes. Dus dat alternatief vind ik nog wel meevallen.

Een klant van mij had 8 Mbit lijn van KPN en zat rustig muziek te luisteren via de setupbox van KPN en haalde net nog 1 tot 2 Mbit Internet. En dan is het verhaal van alternatief via de kabel toch wel een heel stuk aantrekkelijker en vind dit misleiding in de vorm van je haalt geen 8 Mbit en wil je behoorlijk internetten zal je toch een stap hoger moeten gaan. Zelfs bij een andere klant die had 2 van KPN setupboxen aan en het Internet was niet meer vooruit te branden. Het andere verhaal ook nog is met de TV dat je max 2 boxen via Internet kan aansluiten en dan digitenne terwijl het analoge systeem toch wel wat meer aan kan. Erg jammer dat ze het een alternatief noemen.
in je verhaal mis ik de glasvezel variant.
deze is een stuk sneller en zal deze "probleem" verholpen moeten zijn bij kpn.

Echter is glasvezel nog niet overal uitgerold, dus kan je situatie niet beoordelen of dit voor je mogelijk is.
kon even totaal niet volgen wat Brutélé-Tecteo eigenlijk was, tot ik er op uitkwam dat dit simpelweg de koepel van VOO was :)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.