Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 137 reacties

Een technicus van Sony heeft in een presentatie in Japan uitleg gegeven over het koelsysteem van de PlayStation 4. Het systeem splitst de lucht in twee delen om de bovenkant en onderkant van het moederbord te koelen. Bovendien is er een thermometer die meet hoe heet de lucht is die eruitkomt.

Na het koelen van het moederbord gaat de lucht langs het koelblok, waarna het de interne voeding moet koelen, legde Sony-technicus Yasuhiro Ootori uit in een presentatie waar onder meer de Japanse site Famitsu bij aanwezig was. De lucht verlaat na het koelen van de voeding het apparaat, waarbij de temperatuur van de lucht gemeten wordt. Door de temperatuur van de lucht te meten wil Sony in de gaten houden of het oppervlak van de PlayStation 4 niet te heet wordt. Metingen van Tweakers wezen uit dat de console aan de onderkant het warmst wordt: de maximale gemeten temperatuur is rond 62 graden.

Het koelsysteem heeft elementen van de twee laatste versies van de PlayStation 3, concludeert DualShockers op basis van de artikelen van diverse Japanse sites. Het stroomverbruik van de fan blijft dankzij het koelsysteem lager dan dat van PS3-modellen: de fan heeft 10W nodig. Ook het geluid zou door het systeem binnen de perken moeten blijven, ondanks dat de console in staat is tot betere grafische prestaties.

De PS4 kwam afgelopen najaar uit en in diverse landen gebeurde dat bijna tegelijkertijd met de release van grote concurrent Xbox One. De console heeft onder meer een AMD-apu met ingebouwde cpu en gpu en 8GB ddr5-werkgeheugen. De acht processorkernen draaien op maximaal 1,6GHz, terwijl de 1152 streamprocessors op 800MHz geklokt zijn.

Koelsysteem PS4

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (137)

De lucht verlaat na het koelen van de voeding het apparaat, waarbij de temperatuur van de lucht gemeten wordt.
Dat lijkt me toch niet meer dan logisch? Ik neem aan dat de Xbox One ook temperatuursensoren aan boord heeft. Voor wie het verschil qua warmte tussen beide consoles wil zien:
Compared to the PS4, the Xbox One is around 10-14C cooler, though Arabian correctly points out the former console has a self-contained power supply, increasing the temperature of the unit as a whole.

http://www.kotaku.com.au/2013/11/one-of-the-hottest-components-of-the-xbox-one-will-surprise-you/
http://www.kotaku.com.au/2013/11/thermal-photos-of-the-ps4-show-how-hot-sonys-new-console-gets/
Het is inderdaad vrij logisch dat op startegische plaatsen de temperatuur van componenten gemeten wordt, maar specifieke de lucht die uitgestoten wordt is minder vanzelfsprekend.
Venuftig systeem, maar ze zullen wel moeten aangezien AMD processoren erom bekend staan dat ze loei heet worden. Ik wacht nog even tot de prijs wat gedaald is mijn ps3 voldoet overigens ook nog steeds aan mijn verwachtingen.
Dat AMD processoren "loei" heet worden is ook iets uit de verre "digitale" geschiedenis en is schroomlijk overdreven. Er is zelfs een periode geweest dat Intel de processoren maar met moeite of helemaal niet koeler kon houden. Met de huidige processoren lijkt Intel het inderdaad beter te doen dan AMD, maar veel verschil zit daar in de praktijk niet in (verschillende opvattingen in het gebruik van TDP). Op het GPU gebied (AMD vs Nvidia) zit daar niet veel verschil in.

Overigenss vergeet niet dat we het hier over een APU hebben, dat is CPU en GPU in n, met andere woorden wat voorheen door twee componenten gedaan werd wordt nu door n gedaan.

[Reactie gewijzigd door _Dune_ op 18 januari 2014 10:27]

Waar is de tijd van de AMD Thoroughbred 1400, moest je niet verbaasd mee zijn dat deze richting 70 ging :+ . Heb er zelf nog zo eentje gehad, vorig jaar uiteindelijk eens zonder koeler laten draaien (kwam het bord opeens nog eens tegen). Duurde niet lang voor er rook uitkwam O-) .
Dan heb je waarschijnlijk nooit een Pentium 4 EE (3,73ghz) gehad, daarmee mocht je blij zijn als je de 70 graden haalde, dat was nog eens een straalkachel. Temperaturen van 80-90 graden en een fan die meer lawaai maakte dan een stofzuiger staan mij nog goed bij.

De levensduur was dan ook niet zolang met de P4's.
Gehele P4 reeks bestaat uit heethoofden. Toen P4 kwam was mijn pa er snel bij en kocht de langzaamste variant, 1,5GHz.... Nou dat ding was al niet onder de 60 graden te houden met de koeler die intel erbij leverde, temps van 80-90 waren "normaal" tijdens het gamen.

Maar beide kanten hebben CPU's gehad die gewoon te warm werden zonder een vermogen uit te geven aan extra koeling. Ook mijn i7 sandy bridge laptop cpu word tijdens het gamen te warm als ik mijn laptop niet op een coolingpad zet. Dus als ze bij Sony de apu rond de 60 graden weten te houden onder full load hebben ze gewoon erg net werk verricht.
Ik heb een BTO laptop met een intel 2760QM. Dat ding werd met BF3 ook lekker 80C warm, dan gaat mijn processor throttlen. Denk dat het van alle tijden is dat dingen warm worden.. Videokaart is echter een topper, die wordt gewoon 100C onder een stresstest..

Deze laptop gaat nu ook al weer een tijdje mee en doet het nog prima, ik hoor van meerdere mensen dat game laptops heet worden. Dat de PS4 60 graden wordt lijkt mij dan niet meer dan normaal. Alleen HDD met 60C heb ik echter ook mijn twijfels over, helemaal aangezien de console 7 jaar mee moet kunnen blijven leven.
De HDD zal buiten de warme luchtstroom geplaatst zijn en ik het gebied liggen waarover de lucht word aangezogen.

HDD in mijn laptop zit vaak ook tegen de 60 graden aan en na 1,5 nog geen problemen. En nieuwe HDD in de PS4 stoppen is ook niet moeilijk, dus mocht die buiten de garantie kapot gaan is het niet al te duur om te fixen. Maar ze zullen er vast over nagedacht hebben bij sony en de HDD zal niet zomaar kapot gaan.
Het zou toch zwaar zonde zijn als de HDD kapot gaat terwijl de rest van de PS4 het gewoon nog doet. Voor tweakers is het geen probleem om de HDD te vervangen, maar de consoles zijn er ook voor de massa. Velen zullen niet eens weten dat de HDD dan kapot is. Als het buiten de luchtstroom ligt en dus ook geen 60C wordt maar rond de 40C is er geen probleem.

Zoals je zelf al aangeeft, 1,5 jaar. De PS4 zal eigenlijk 8 jaar mee moeten gaan aangezien dan pas de PS5 uit zal komen, zou toch jammer zijn als ik 2 of 3 keer een nieuwe HDD moet kopen omdat deze te warm wordt, nu hoop ik echter dat dit niet het geval is.
De levensduur was dan ook niet zolang met de P4's.
Daar ben ik het niet mee eens.
Ze werden inderdaad enorm heet, maar ik heb hier nog steeds 4 Pentium 4-gerelateerde systemen, van verschillende generaties, en die doen het allemaal nog. Een deel daarvan zelfs nog overgeklokt.
Namelijk een Celeron Northwood 1.6 GHz laptop, een P4 2.4 GHz Northwood, een P4-HT 3.4 GHz Prescott, en een Pentium D 3.2 GHz Presler.
Ik heb in mijn leven met behoorlijk wat cpu's gewerkt, en de P4 prescott reeks was de enige die ik kapot heb zien gaan.
Q6600...80 graden nog wat... stock cooler stock speed.
Nou de nieuwe r9 290(x) is nou niet echt bepaald stil en koel. Dit in vergelijking met gtx 780 bijvoorbeeld.
Niet op aftermarket cooler.
Dat klopt, maar het is gewoon een feit dat die koeler wel harder moet gaan werken dan op een nvidia. AMD gpu's worden gewoon warmer. Genoeg benches op internet die dat aantonen. Maar qua prijs kwaliteit is dit misschien dan wel de redend at ze goedkoper zijn dan nvidia. Want je krijgt wel waar voor je geld. Dat kan ik niet ontkennen.
ik dacht dat intel tegenwoordig juist warmer word dan AMD?
De nieuwste Intel Haswell CPU's hebben een TDP (thermal design power) van 84 watt, terwijl de FX-topmodellen van AMD zo'n 125 watt vragen. De desktop APU's hebben een TDP van 95 watt. Hoewel het TDP niet alles zegt, kan je in deze verhoudingen zeker wel stellen dat AMD meer energie verbruikt en dus warmer wordt dan Intel.

Edit: @hieronder, inderdaad Intel en AMD berekenen beide op een andere manier het TDP, maar in dit soort verhoudingen maakt het geen onbetrouwbare graadmeter (pun intended). Verschillende benchmarks onderstrepen dit namelijk gewoon
Techreport meting
Tweakers meting
Een hoger energieverbruik resulteert in meer warmteontwikkeling. Hiervan kan ik ook wel benchmarks opzoeken maar dat is natuurlijk compleet afhankelijk van de koeling.

Sony heeft wel wat concessies gedaan om de koeling op orde te houden, zo zijn de 8 CPU-cores in principe cores die je ook in (passieve) tablets terugvind - die zullen de warmteontwikkeling niet ver omhoog halen. De GPU, een HD7870, is prima te koelen met een luchttunnelsysteem. Doordat ze samen op n chip zitten zal het systeem nooit zoveel warmte uitstralen.

Ik zet zelf vooral mijn vraagtekens bij de uitweg van de hete lucht. Deze komt namelijk langs het voedingsblok en de harde schijf. Als dit voor een zeer lange periode zo'n 60 graden is, betwijfel ik of dat wel goede omstandigheden zijn voor die twee componenten.

[Reactie gewijzigd door Richh op 18 januari 2014 11:10]

TDP zicht niets over warmte of opgenomen vermogen, temeer daar TDP door AMD en Intel op verschillende manieren berekend worden. TDP oftewel Thermal Design Power is het vermogen aan warmteafgifte dat de koeling moet kunnen afvoeren om oververhitting te voorkomen. AMD gaar hierbij uit van een echt worst case scenario waar de CPU gedurende lange tijd voor 100% belast word in zeer warme omstandigheden. Intel gaat er daarentegen vanuit dat geen enkele PC continue 100% draait en gaat daarbij ook uit van een meer normale kamertemperatuur waardoor zij voor een CPU die een gelijkwaardige warmte afgeeft als een AMD een lagere TDP adviseren.

Het toestel op zich mag dan wel 60 warm worden op het heetste punt, dat betekend nog niet dat de luchtstroom diezelfde hitte bezit. Bijkomend kunnen de meeste HDDs deze temperatuur nog net verdragen, al begint het op de marge te zitten en kan de voeding met zulke temperatuur zijn warmte wat moeilijker kwijt, maar daar zal men zeker rekening mee gehouden hebben bij het ontwerp.
Dit is waar, maar wordt weer wel gecompenseerd door het feit dat de package TDP van de meeste Intels zo ongeveer gelijk staat aan het maximale opgenomen vermogen van de hele package.

Als je bijvoorbeeld een i5 3570k voluit laat draaien (Prime of LinX) en je meet wat er nu werkelijk aan verbruik tegenover staat, kom je zelfs met een bescheiden overklok nog lng niet op de TDP waarde die ervoor staat. Ik kom dan maximaal op 60 watt uit (met de proc op 4.0 Ghz ipv 3.4-3.8, zelfs nog) terwijl het TDP van de proc op 77W geschaald is.

Kortom, de berekening van Intel n die van AMD is gewoon prima, en in verhouding tot elkaar bieden ze dezelfde informatie. Want bij de vergelijking tussen bijvoorbeeld een FX en een i5 wordt gemakshalve vergeten dat de i5 ook een deel van de TDP reserveert voor de IGP. De FX niet. Dat is ook de reden dat die 77w vrijwel nooit gehaald wordt en dus net zo goed een 'ruime' berekening is, als de TDP berekening van AMD.

Het is dus krom om te zeggen dat Intel 'een gunstigere' berekening uitvoert. Want tegenover die andere manier van berekenen staat dan ook nog eens, dat de Intels veel warmer mogen worden voordat ze in de problemen komen. Een AMD proc is veel gevoeliger voor hoge temps, getuige ook het hogere percentage koelproblemen met de standaard AMD koeloplossing tov die van Intel.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 18 januari 2014 13:41]

Ik kom dan maximaal op 60 watt uit (met de proc op 4.0 Ghz ipv 3.4-3.8, zelfs nog) terwijl het TDP van de proc op 77W geschaald is.
Hoe heb jij het verbruik van alleen de CPU gemeten? Daar is meestal wel het een en ander aan speciale apparatuur nodig.
Berekenen op basis van verbruik vh hele systeem / efficientie PSU en de componenten die er verder aan hangen. En die berekening wordt dan weer bevestigd door de meting/schatting vanuit 3dMark, waar het opgenomen vermogen een fractie lager ligt bij Physics test (Fire Strike), zo tussen de 55 en 58 watt.

Had overigens niet verwacht dat die schatting uit 3dMark zo dichtbij zou zitten.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 18 januari 2014 13:56]

Want bij de vergelijking tussen bijvoorbeeld een FX en een i5 wordt gemakshalve vergeten dat de i5 ook een deel van de TDP reserveert voor de IGP.
Daar wil ik aan toevoegen dat ook de PCI-e controller bij Intel in de CPU zit (sinds de Lynnfield-serie van Core), en bij AMD niet. Ook dat zal een aantal watts extra aan TDP innemen, die dus bij de chipset juist minder zijn.
best eerst even details nakijken alvorens te posten, iets dat vroeger was is daarom nu niet meer.

DE PS4 apu is op basis van kaveri. Alles is nu onboard en dus ook pci-e3

http://hexus.net/tech/new...i-apu-shown-leaked-slide/
best eerst even details nakijken alvorens te posten,
Kijk eerst naar jezelf;. De vergelijking in deze discussie ging tussen Core i5 en AMD FX, niet de PS4-APU.
lol kort lontje

een FX chipset verbruikt max een 10-15W
een Hudson in de lower end lijn een 2-4W

[Reactie gewijzigd door duploxxx op 20 januari 2014 17:28]

De warmte van de lucht, oftewel van wat er uit de ventilatiegaten komt, is onder andere door deze site gemeten, en ligt zo te zien tussen de 57 en 62 graden.

Zoals je zelf zegt kunnen HDD's dit net verdragen, maar het is wel zo'n beetje op het randje. Ik neem ook aan dat Sony hier rekening mee heeft gehouden, maar het laatste plaatje hier onderin toont toch wel degelijk dat die warme lucht over enkel de harddisk en de voeding naar buiten moeten. Daarom zet ik er toch vraagtekens bij.
Een harddisk zelf wordt al vrij warm overigens. e kunnen echt wle wat verdragen. eker laptop schrijven.
Het gaat om een laptopschijf, maar over het algemeen zitten die aan de onderkant van de laptop terwijl de warme lucht aan de bovenkant eruit gaat. De laptops die ik ken, krijgen de schijf niet warmer dan 40 graden.
Overigens gaat er best wel eens een laptopschijfje stuk.
ik weet niet of dat echt klopt want ik zelf beschik over een PS4 die op een tafel staat in de open lucht en als ik na enige tijd killzone heb gespeelt dan verbrand ik zowat me hand als ik mn hand achter de gaten hou.. of op de plek van de tafel waar de lucht uit komt...

ik vertrouw deze test niet....

[Reactie gewijzigd door Jeroentjeeuh op 18 januari 2014 14:15]

eu 62 graden is ook niet bepaald een pretje om je handen tegen aan te houden.
als ik zowat me hand verbrand op de plek waar de playstation heeft gestaan geloof me dat is echt niet 62 graden wat telkens op mijn tafel brand helaas kan ik het niet uittesten heb de apparatuur niet voor

en het is een cpu en gpu in 1 hou daar ook rekening mee wat der gekoeld moet worden...

[Reactie gewijzigd door Jeroentjeeuh op 18 januari 2014 16:42]

ooit eens over straattegels gelopen met je blote voeten terwijl de zon er op schijnt ? en dat is echt maar 50 graden waar je je aan verbrand.
Er is een verschil tussen de snelheid van warmteoverdracht met lucht en met een straattegel hoor. Lucht heeft een veel lagere warmtecapaciteit en zal dus minder gemakkelijk; minder snel, de warmte-energie overdragen.

Als je je hand bvb. in de oven op 100C steekt, zal dat veel kouder aanvoelen dan je hand in water op 100C.

Verder denk ik wel dat een uitstroom van lucht op 62C als brandend ervaren kan worden. Waarschijnlijk is die 'uitstroom', m.a.w. de snelheid van luchtverplaatsting net een reden waarom het toch warm kan aanvoelen ondanks een niet zo heel hoge temperatuur. Dat zorgt er namelijk voor dat er in korte tijd wel veel contact is (doordat er steeds nieuwe lucht steeds doorstroomt en steeds warmte afgeeft) op een groot contactoppervlak is op je hand, voor de ventilatiegaten, waardoor de warmte-overdracht relatief hoog zal zijn.

[Reactie gewijzigd door Cyrso op 20 januari 2014 01:46]

Ja maar ik dacht dat je voeten ook wel wat gevoeliger waren als je handen
nou geloof me dat kan best 62 graden zijn!
Pak eerst maar eens geijkte meet apparatuur voordat je dit soort uitspraken gaat doen.

62 graden kan als branden ervaren worden. Genoeg pc's die meer warmte uitstoten. Mijn laptop wordt ook 60 graden ongeveer en is ook geen pretje om vast te houden op die plekken.
Is heel simpel. de uitgaande lucht is 62 gradenmax, maar het oppervlak waar de lucht tegenaanblaast warmt hierdoor wel verder op. Resultaat: hogere temperatuur
Hoe ga jij met lucht van 62 graden iets warmer dan 62 graden krijgen?
Het is gewoon warmte overdracht, daardoor word iets echt niet heter dan de bron ervan.
Het 29e plaatje van je eigen link laat zien dat koude intake-lucht eerst over de hdd gaat voor deze door, vermoedelijk, de apu erg warm wordt gemaakt.
Als ik jouw was zou ik geen vraagtekens zetten, Sony zal wel een lange stresstest uitgevoerd hebben zodat alle componenten naar behoren zullen werken. Zeker na de launch van de vorige gen zullen ze geen risico's genomen hebben. Hardware problemen door hitte is al lang taboe en een fout maak je niet achter elkaar als een van de grootste electronica bedrijven.
In elk ontwikkelproces wordt gewoon ingecalculeerd dat er een bepaald percentage failures zal zijn hoor. Dus maak je geen illusie, zodra die balans niet t negatief uitslaat wordt er maximaal beknibbeld op de bouw van een console.

De PS3 had dan wel problemen maar die waren niet zo alomtegenwoordig dat het veel gedaan heeft aan het imago van Sony of het merk Playstation. Wel heeft het ze een beetje imagoschade opgeleverd natuurlijk, en dat is ook precies de reden dat we nu dit artikel lezen - charme offensief.

Bovendien is het zo dat consoles na niet al te lange tijd opnieuw worden uitgebracht op een kleiner proces zoals ook in de afgelopen generaties gebeurd is. Op dat moment heeft de fabrikant een herkansing, mochten er in de eerste versie toch wat te hoge failure rates terugkomen. En daarmee is er dus aardig wat vrijheid om te spelen met die failure marge...

Zie ook Microsoft die bij de afgelopen generaties toch wel heel erg dicht op de grens heeft gespeeld met de RROD's enzo. Het is een bekend gegeven dat MS dit vantevoren makkelijk had kunnen weten, en dus ook gewoon wist, maar andere afwegingen waren kennelijk belangrijker. Overigens een van de grootste bedrijven in deze branche. Size doesn't matter :)

[Reactie gewijzigd door Vayra op 19 januari 2014 20:53]

En dan heb je ook nog de IHS....
Haswell is zonder delid gewoon een echt heethoofd...

Nu verwacht ik geen IHS in een console oid.
Maar de concentratie van de warmte bij haswell is ook gewoon een stuk hoger dan bij AMD.
Dat is ook logisch want Intel bakt op een kleiner proces, dus is de warmte meer geconcentreerd, er staat tegenover dat een Intel warmer mag worden.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 18 januari 2014 13:40]

Het energieverbruik zegt wel iets over de verwachte hitte die gegenereerd word. AMD's cpu's zijn doorgaans onzuiniger; ze slurpen meer stroom.

In die zin zegt de max TDP wel iets.

[Reactie gewijzigd door Madrox op 19 januari 2014 04:46]

De TDP waarde geeft niet aan hoeveel Watt een processor daadwerkelijk verbruikt of kan verbruiken. Daarnaast gebruiken beide fabrikanten andere normen voor TDP waardes heb ik begrepen, dus kun je ze ook niet vergelijken.
Daarnaast zijn er ook Haswell processors die slechts een TDP van 15W hebben, bijv. de 4200U.

We kunnen hier wel buikgevoel twijfels hebben, maar ik mag aannemen dat Ootori en zijn team dit zorgvuldig hebben ontworpen en getest. Iets met stuurlui en kant...

[Reactie gewijzigd door knacke.brod op 18 januari 2014 10:46]

De tekst betreffende het TDP was ook meer een reactie op @yousql. Zoals ik zelf ook al zei in mijn post: die 8 Jaguar cores kunnen in principe passief gekoeld worden en zullen dus niet zoveel warmte uitstralen. De gelijkwaardige embedded SoC heeft een TDP van 15 Watt.

En over je laatste stukje, het zal heus niet de eerste fout zijn die Sony maakt ondanks een topteam, we weten allemaal wat voor ontwikkelproblemen de Cell heeft opgeleverd. En als je bij andere bedrijven kijkt: Microsoft had ook de beste stuurlui ingehuurd om de Xbox 360 te bouwen, die had wel degelijk hitteproblemen.
Je hoort mij niet zeggen dat ik gelijk heb, maar ik kan toch wel zeggen dat ik er mijn twijfels bij heb?

[Reactie gewijzigd door Richh op 18 januari 2014 11:10]

Je haalt 2 dingen door elkaar. Dat Microsoft de beste stuurlui had ingehuurd voor de 360 zou kunnen, maar dat ze hun werk goed deden? Zeer zeker niet. Ten eerste, Microsoft wist dat de console hitte problemen had voor de launch en hebben de console toch uitgebracht, gewoon om een jaar eerder op de markt te komen dan Nintendo en Sony: http://www.1up.com/news/report-knew-360-defects-launch

The report (which Takahashi calls "unauthorized" but assures is well researched and several years in the making) paints an overall picture of Microsoft rushing through the Xbox 360's initial design and manufacturing, without heeding warning signs that the hardware was suffering from potentially serious defects. "It turned out, in the end, that this was all going too far, too fast," says one anonymous source about the 360's design process. "They were adding too many features after things were locked down. That incremental feature adding just made it fragile." The report claims (although Microsoft refused to confirm these figures) that as Microsoft went into full production in August of 2005, they had a staggeringly high 68 percent defect rate -- that is, for every 100 Xbox 360s they manufactured, 68 were duds.
En wie zegt dat Sony's topmensen wel goed hun werk hebben gedaan? Wie weet zien we 3 jaar na de launch ook wel zo'n artikel over de PS4.

Voor de duidelijkheid: ik zeg niet dat dit niet zo is. Ik geloof ook zeker wel dat het allemaal goed zit. Maar het valt me wel op hoe ongelofelijk optimistisch een Tweaker is over Sony hier. Er zijn vrij veel situaties in de reacties te vinden waarbij in het geval van Microsoft het glas halfleeg is en bij Sony het glas halfvol.
Artikelen over de RROD kwamen niet 3 jaar later, ze waren er al meteen bij de launch. 6/10 360s gingen kapot, ze waren allemaal tijdbommen.

De YLOD van de PS3 was veel minder verspreid, en hadden betrekking tot enkel de eerste modellen, dat terwijl MS de RROD niet volledig kon oplossen tot de revisie, en zelfs dan hadden ze problemen. Het punt is: de 360 was slecht gedesigned, de PS4 niet. Je maakt je druk over de warmte, maar nu 3 maanden na de launch zijn er nog steeds geen gevallen van hardware problemen door de warmteproductie.

Dat de Tweaker optimistisch is over Sony heeft natuurlijk te maken met hun reputatie als een fabrikant dat kwaliteitsproducten aflevert. Natuurlijk zullen er mensen zijn die defecten meemaken maar dat heb je bij Apple ook.
Het artikel over dat medewerkers toegeven dat ze gefaald hebben in het ontwerp kwam wel 3 jaar later.

Het punt is: een harddisk kan deze warmte een aantal jaar volhouden, maar zal het wel degelijk een keer begeven als de warme lucht er echt langs komt.
Sony medewerkers hebben niets toe te geven als er zich geen mankementen voordoen, en dat was het geval bij RROD, bij PS4 niet.

Ik denk dat Sony heus wel weet hoe ze hun eigen console hebben gedesigned en met alle risico's rekening hebben gehouden, ja, zelfs over dat grote warmteproductie probleem, die ze zo mooi weten op te lossen.
Het punt is: de 360 was slecht gedesigned, de PS4 niet.
De PS4 is pas net uit. Hoe kun je die dan fatsoenlijk vergelijken? Bedoelde je misschien de PS3?

Overigens had mijn 1st gen XBOX360 3 jaar lang geen problemen, voordat 'ie bezweek aan een RROD. Ja, hij werd nogal warm, vergelijkbaar met de PS4 nu, dus ik zou afwachten of de PS4 het na zo'n tijd ook nog doet, vooraleer te oordelen.
Het was ook zo rond de realease van de 360 dat RoHS gepushed werd, en o.a. ander soldeertin in de praktijk gebruikt moest worden dan tijdens de ontwikkeling van het apparaat het geval was.
Kleine correctie, FX 9 hebben een TDP tot 225 watt....... 8)7.
Feit is dat Intel qua CPU een veel betere performance per watt heeft, ik hoop dan ook niet voor de console mensen dat deze APU's gaan throttlen.
Kwa CPU wel, alleen wint AMD het weer kwa GPU in de APU.
Nope, de Iris Pro is sneller dan AMD's paradepaardje, de 8650g
http://www.notebookcheck....raphics-5200.90965.0.html
(verbruikcijfers kan ik 1,2,3 niet vinden maar intel kennende zijn die beter dan van een AMD a10 chip)
Spijtig genoerg is iris quasi niet beschikbaar, op pricewatch enkel bij apple momenteel.
De prijs zal er ook naar zijn...
Ik kan het miss mis hebben maar de beste Kaveri presteert beter? ik heb toch echt benchmarks gezien waarbij iris in BTF3 op high 30fps presteert op FHD en Kaveri 30-40 in BTF4. Kan het mis hebben, maar ik vind nogsteeds dat er een gat zit tussen intel en amd.
- Mantle
- Crossfire APU+ GPU
- Prijs
iris pro wint enkel in lage resolutie, als je honderden euro's aan iets wil geven waarbij je enkel in low res hoger scoort: "be my guest"

ik geef liever mijn geld aan all round voor beperkte prijs, als het zo veel geld moet kosten als de iris pro ga ik wel voor cpu en didicated gpu...

http://www.anandtech.com/...view-a8-7600-a10-7850k/13
Was het alleen niet zo dat AMD het max (100% load) TDP vermeld, en Intel een gemiddelde?
Idd TDP wordt op verschillende manieren geinterpreteerd. Bij AMD is het TDP het theoretisch maximaal opgenomen vermogen. En bij intel een practisch maximaal opgenomen vermogen. In de practijk blijkt dat je het opgegeven TDP van AMD nooit haalt en die van AMD met CPU burn wel kan halen of overschrijden.
Tsja, maar wat verwacht je van een playstation, hoeft ook geen 30 jaar mee te gaan dus niet de ideale omstandigheden zal niet echt boeien
Zouden ze dat ook bij Microsoft gedacht hebben bij de 360's uit het Jasper-tijdperk? :P
Ligt er helemaal aan welke proc je neemt. AMD heeft momenteel geen hogere vermogensdichtheid (watt per vierkante mm silicium) dan Intel, maar wel hogere TDPs voor dezelfde prestaties. Je verwacht dus dat AMD procs weliswaar significant meer verbruiken, maar met een adequaat koelsysteem niet bijzonder veel warmer worden.
nee hoor ik heb zelf mijn i5 4670k overgeklock tot 5,0mhz en zelf nu draait die op 30c op low use en high use met een graad of 60 dus dat is best netjes
Klopt als je het over temperatuur hebt heb je helemaal gelijk. AMD CPU's in desktops mogen maar 65c halen. Die van intel max 105. Laptop cpu's van AMD komen wel hoger. GPU's ook.

TDP van AMD CPU's is tot nut toe wat hoger. Al komt Kaveri al een stuk dichter bij wat intel doet. AMD maar ook grote stappen qua verbruik maar loopt nog wel iets achter.
55 graden Load, zegt genoeg, dit is bijzonder goed!, alles op stock.

[Reactie gewijzigd door DragonChaser op 20 januari 2014 14:09]

Venuftig systeem, maar ze zullen wel moeten aangezien AMD processoren erom bekend staan dat ze loei heet worden.
Het CPU-gedeelte is in de PS4/XB1 vrij low-end (gebaseerd op de tablet-lijn van APUs, niet laptop/desktop chips), dus het zal vooral de GPU die de warmte genereert in dit geval.
De PS4 gaat de komende 2 jaar niet in prijs dalen!
Waarom gaan bijna alles sites er vanuit dat de Playstation 4 CPU op 1.6 Ghz geklokt is? Dat is nooit officieel bevestigd, en er zijn veel geruchten dat hij hoger geklokt is. Laatst las ik nog een CPU test waar uit kwam dat de processor van de PS4 sneller is dan die van de X1, en hun cijfers impliceerden dat hij op 2.0 Ghz geklokt is. Bron

Maar een slim koelsysteem hebben ze bedacht, zoveel krachtige hardware en de voeding in een kleine behuizing weten te proppen en dan nog amper lawaai van de fan terwijl alles op acceptabele temperatuur blijft. Ik was van te voren een klein beetje achterdochtig en hoopte echt dat de PS4 geen stofzuiger zou worden, maar mijn zorgen waren echt voor niets.
Omdat Sony dit vanaf den beginne in officile documenten richting developers altijd heeft vermeld?

Enkel Sony-fanboy-sites publiceren de geruchten met zogenaamde hogere kloksnelheden. De bron die je zelf linkt heeft het nergens over kloksnelheden, het gaat over een algoritme wat de snelheid van een engine verhoogd, niet de snelheid van de CPU.

Ik kan me echt verbazen om een +2-rating om een fanboy-opmerking zonder onderbouwing, en dat mijn reactie dan offtopic is...

[Reactie gewijzigd door Richh op 18 januari 2014 12:30]

Deze benchmark vergelijkt een CPU bound text generation algoritme op beide systemen. We weten dat beide systemen dezelfde CPUs hebben, echter met twee variabelen, kloksnelheid en het aantal beschikbare cores (dus niet gereserveerd door het OS):
* De CPU van de PS4 draait vermoedelijk op 1.6GHz, maar misschien hoger. Er is 1 core gereserveerd door het OS, waardoor er 7 overblijven voor games.
* De CPU van de X1 draait op 1.75GHz. Ik weet niet of dit bevestigd is, maar volgens mij worden er 2 cores door het OS gereserveerd, waardoor er 6 overblijven voor games.

Nu, in deze benchmark is de CPU van de PS4 ruim 15% sneller dan de CPU van de X1. Helaas wordt niet echt duidelijk vermeld of de benchmark single threaded of multithreaded is, dus we moeten gokken waardoor het verschil veroorzaakt wordt...

* Als de benchmark single threaded is (gezien het algoritme ligt dit het meest voor de hand, texture generation is bij mijn weten lastig te paralelliseren, en bovendien zouden de vergelijkingen met andere CPUs erg scheef liggen omdat de benchmark ook systemen met veel minder cores test), dan kan het verschil alleen verklaard worden als de PS4 15% hoger geklokt is dan de X1. 1.75GHz * 1.15 = 2.0GHz. Dit doet dus sterk vermoeden dat de PS4 niet op 1.6GHz maar op 2.0GHz geklokt is.
* Maar misschien dat de benchmark toch prestaties over alle cores meet. In dat geval zou een deel van de winst voor PS4 verklaard worden door de extra core die beschikbaar is voor games. 7 * 1.6GHz = 11.2GHz. 6 * 1.75GHz = 10.5GHz. Echter, 11.2GHz / 10.5GHz = 1.067. Dit zou dus slechts een snelheidswinst van 6.7% verklaren, niet de 16.7% die de benchmark laat zien. Om dat verschil goed te maken zou dat dus suggereren dat de CPU van de PS4 ook op (ongeveer) 1.75Ghz draait. Misschien heeft Sony wel stilletjes een 10% CPU-klokverhoging doorgevoerd nadat Microsoft bekend maakte hetzelfde gedaan te hebben.

In beide gevallen echter kunnen de resultaten van de benchmark niet verklaard worden als de CPU van de PS4 op "slechts" 1.6GHz draait.
Dat is al een veel duidelijker verhaal, dank :)
Er blijven echter nog een aantal factoren die ik een beetje apart vind.
  • Hoe 'to the metal' is dit, zou het kunnen dat API's de boel een beetje vertragen?
  • Is deze benchmark enkel afhankelijk van de CPU, of ook van andere componenten?
  • Waarom zouden de prestaties en de kloksnelheid een exact parallel lineair verband hebben? Vaak zie je zelfs dat je voor bijv. 5% prestatiewinst de kloksnelheid met 10% moet verhogen.
  • De betrouwbaarheid van deze benchmark, iedereen kan wat getallen naar buiten brengen of deze zelfs manipuleren
  • Het betreffende nieuwsbericht heeft de bewering niet voor niks uit de tekst gehaald (als het er inderdaad in stond).
  • In het geval dat Sony de kloksnelheid verhoogd zou hebben, sterker nog: de kloksnelheid hoger dan de concurrent heeft gezet, is dat een PR-nieuwsbericht wat het bedrijf ongetwijfeld de wereld in zou slingeren.
Voor zover ik het begrepen heb (en ik geef toe dat ik de interne werking van de benchmark natuurlijk niet weet), is het een CPU bound algoritme. Dit betekent dat deze primair afhankelijk is van de performance van de CPU en dat andere componenten er minimale invloed op hebben.

Ook denk ik niet dat APIs hier veel invloed op hebben aangezien een in software geimplementeerd algoritme doorgeens geen of weinig externe API calls doet in z'n hot path (het codepad waar de CPU het meest druk mee is). Dit zou anders zijn voor benchmarks waarbij de CPU wel moet communiceren met de GPU, bijvoorbeeld.

Het lineaire verband wordt verklaard doordat de twee vergeleken CPUs verder identiek zijn en het algoritme CPU bound is. Als je de CPU versnelt dan zal een algoritme dat bijna volledig afhankelijk is van de CPU ook (bijna) lineair meeschalen. Wel is dat in de veronderstelling dat het om een single threaded code gaat, want bij multithreaded code wordt het beeld alweer vertroebeld door lock contention.

Ik kan natuurlijk niet argumenteren voor of tegen de betrouwbaarheid van het nieuwsbericht zelf. De partij wiens engine gebenchmarked werd lijkt redelijk onpartijdig, maar meer dan dat kan ik er niet over zeggen. Een hoop valt of staat zoals je misschien al gemerkt hebt bij hoe hard de claim is dat dit algoritme CPU bound is. Wel wordt er gemeld dat de PS4 14MB/s aan textures kan genereren vs 12MB/s voor de X1. Dit zijn aantallen die peanuts zijn wat betreft geheugenbandbreedte voor beide systemen. Geheugen is dus in elk geval niet de bottleneck.

Ook kan ik niet raden waarom Sony hier wel of geen PR-bericht aan zou wijden. Maar volgens mij heeft Sony voornamelijk z'n kaarten vrij dicht tegen de borst gehouden wat betreft performance. Ze hebben wat details bekend gemaakt tijdens de eerste onthulling van de hardware, en daarna eigenlijk niets meer. Sony zelf heeft uberhaupt nauwelijks het performance-verschil tussen PS4 en X1 benadrukt. Dat deed de pers immers al voor ze :)
Klopt, beide consoles hebben 1 core gereserveerd voor het OS maar Xbox One heeft een tweede gereserveerd voor Kinect.

Daarnaast vind ik het hilarisch dat Richh de benchmark een vorm van fanboyisme vindt. Seriously? Die benchmark is gedaan door Allegorithmic. Een bedrijf dat samenwerkt met Ubisoft, EA, Relic, Turn 10 (Xbox One first party team) etc. Doe eerst maar eens wat onderzoek voor je met de term fanboy gaat strooien.
Oh ze hebben het artikel aangepast zie ik nu, dat stuk over kloksnelheden is eruit gehaald. Die website gaf als mogelijke verklaring voor de hogere score een hogere kloksnelheid. Of Gamingbolt een ''PS4 Fanboy'' site is weet ik niet, dat mogen anderen bekijken.

Maar Sony heeft, voor zoverre ik weet, nooit officieel een kloksnelheid bevestigd?
Gamingbolt heeft haar nieuwsbericht gebaseerd op de benchmarks van Allegorithmic. Dat is echt geen "PS4 Fanboy". Wat een irritante term vind ik dat ook zeg. Allegorithmic is zelfs een bedrijf dat meerdere malen heeft samengewerkt met Turn 10, een first party development team van Xbox.

Dat bedrijf heef echt kennis van zaken en heeft ontzettend veel tool sets ontwikkeld voor bedrijven als Ubisoft, EA, Relic etc.
Door de temperatuur van de lucht te meten wil Sony het oppervlak van de PlayStation 4 niet te heet laten worden.
Meten is weten, maar ik wist niet dat door het meten alleen de temperatuur al daalt :?

[Reactie gewijzigd door mstoel op 18 januari 2014 10:55]

[...]

Meten is weten, maar ik wist niet dat door het meten alleen de temperatuur al daalt :?
Sony, make-believe, ehh, make.believe ;)
ze zetten zich zeker uit boven een bepaalde temperatuur lucht :p

maar jokes aside...
vraag me ook af of ze dan underclocken oid?

of gaat het om metingen tijdens de design fase van de ps4 en vinden ze het gewoon goed zo

[Reactie gewijzigd door 500749 op 18 januari 2014 11:20]

Wanneer de PS4 te heet word zal de blauwe lightbar rood kleuren, en zal het systeem zich uitschakelen.
http://www.gamespot.com/f...d-line-of-death-30851873/
Hij schakelt niet uit, hij klokt enorm terug, net als videokaarten.
Dat ligt aan de temperatuur van de thermometer ;)
de fan heeft 10W nodig
Dat is wel erg veel. Ter vergelijking 2A op 5V, dit zou betekenen dat een standaard USB poort niet genoeg stroom kan leveren voor zo'n fan.
Nja wat is veel? Deze fan moet wel een heel systeem koelen waartegen bijv een PC toch al gauw 6 fans heeft. Die met zijn allen uiteindelijk net zoveel verbruiken denk ik..
Een PC heeft al gauw 6 fans? Ik denk dat je een gemiddelde PC daarmee behoorlijk onderschat. De meeste hebben er 1 in de voeding, 1 op de CPU en 1 op de videokaart, eventueel met ntje extra.
Daarnaast is een PC over het algemeen een flink stuk sterker en zal daarom ook meer warme lucht produceren. Bovendien is het maar de vraag of het niet veel efficinter was als alles op 1 chip was gemaakt, zoals in de PS4.
Ja maar dan heb je het over simpele systemen, in vergelijking met game pc's zul je toch wel meer fans vinden. Zoals een front in, rear out, side panel.. en dan zit je al op 6.
Mss duidelijker geweest als ik het er direct bij gezegd zou hebben maar lijkt me wel logisch dat het in vergelijking met een game pc stond
Ik ben zelf behoorlijk trots op mijn gamesysteem, en die heeft er 4. Hij zou het overigens prima doen met een of misschien wel twee minder.
Een pc heeft allemaal losse componenten en is geen closed systeem zoals een console. In een console zit alles dichter op elkaar dus die vergelijking gaat nergens over.

Een pc is een blok onder je bureau met tegenwoordig teveel ruimte. Je kan moeilijk 1 koeler plaatsen die het hele systeem koel weet te houden.
Een echt goede PC-fan (Scythe Gentle Typhoon) verbruikt ongeveer 1W. Andere fans eerder 4W. Vergeleken met de 1W van de GT's vind ik 10W verschrikkelijk veel...
Al die watts komen toch uiteindelijk in snellere slijtage of warmte oid terecht.
Toen ik waterkoeling op mijn gpu's (2x asus DCII 7970) geplaatst had viel mij 1 ding op.
Ik bespaarde constant iets van 15W...
De fans op de kaarten gebruikten dus iets van 3.5 W :s

Nu moet ik zeggen dat het met de GT AP 15's (heb er 4) ook een beetje een roulette is...1 heeft een irritante toon vanaf 70% en een andere ratelt een beetje....
De videokaart zou ook minder kunnen gebruiken doordat hij koeler is; voor de spanningsregelaars hebben een temperatuurafhankelijk rendement.
Toch is het nog steeds 1 vs 3 fans. Al heb je in pc's ook vaak nog 1 bij de kast ingang, 1 bij de uitgang en mogelijk op meerdere videokaarten.
Maar het is dan ook een fan in een ps4, waarom zou je willen dat een usb poort genoeg stroom kan leveren?
Kan wel veel zijn voor een fan, als het de enige fan is is het weer niet zo veel, een gemiddelde PC zal er in totaal meer hebben aan Watts.
Het zal ook wel een maximum waarde zijn, die onder normale omstandigheden moeilijk gehaald zal worden.
Kan me voorstellen dat het apparaat tot een graad of 30 omgevingstemperatuur moet kunnen blijven werken, dat heb je wel wat extra power nodig.
Ik wacht wel met de PS4. Ik heb een kameraard een een broertje die de PS4 hebben gekocht en klagen over het geluid van de PS4.

Mijn broertje heeft al 3x via sony een nieuwe gekregen maar het blijft lawaai gegeven. Hij heeft geluk want zijn voorraad kast heeft genoeg ruimte en heeft daar zijn PS4 in staan met een lange HDMI kabel en controller werkt perfect.

De Kameraad vindt het niet leuk gamen met het geluid van de PS4 en heeft spijt maar hij vindt het beeld wel super.

Ik wacht wel tot een nieuw ontwerp of ga voor de XBOX ONE. Hoewel ik gisteren een collega zag met een PS4 doos in zijn hand op facebook :)

[Reactie gewijzigd door nlb op 18 januari 2014 10:41]

wauw over mierenneuken gesproken.. dat ding valt echt nog wel mee qua geluid.. als een game word opgestart of de console dan hoor je hem even maar thats it.. en als je ma 3x nog dat ding lawaai vind geven dan moet die toch echt een ander plekje gaan proberen
Inderdaad een raar verhaal, de ps4 is echt fluisterstil vergeleken met een ps3 of 360, om van game pc's nog maar niet te spreken.
Uh, mijn game PC hoor je niet eens als je er naast zit laat staan op vier meter afstand, het is maar net wat voor componenten je gebruikt en of je goed hebt nagedacht wat belangrijk voor jou is.
Hoe heeft hij hem dan in die kast geplaatst, liggend of staand? Want als hij hem staand in de kast heeft staan maakt deze inderdaad een hoop lawaai, dat had ik eerst ook namelijk. Vervolgens liggend geplaatst en nu hoor ik hem eigenlijk niet meer.

Dit komt omdat die dan gewoonweg een van de twee luchttoevoeren zo goed als afsluit en de andere toevoer pakt de warmere lucht boven in de kast op waardoor die razendsnel oververhit raakt. Vervolgens slaat de fan als het ware op hol omdat de lucht alsmaar warmer wordt en maakt dan een behoorlijke herrie.

Hetzelfde kan het geval zijn als de kast vrij laag en gesloten is.

[Reactie gewijzigd door Brainalyser1st op 18 januari 2014 13:19]

Hij heeft de ps4 gewoon horizontaal. Hij heeft al 2x een nieuwe gekregen van Sony nadat ze deze zelf ook hadden getest en geluid was te veel de eerste was 52 decibel en die daarop was dacht ik 54 decibel. Sony tester vondt het blijkbaar ook niet goed en hij moest ook 1x een filmpje maken en dat heeft hij gedaan en dan hoor je hem schieten en dan loopt hij rond in BF4 en je hoort dan in dat filmpje ook het apperaat blazen als een gek alsof iemand met een fohn bezig is op de achtergrond.

Hij heeft ook op forums gezocht of dit normaal was en las ook dat er meer mensen met problemen waren maar ook dat sommige zeiden dat deze stiller was dan de PS3 maar dat is dus niet zijn ervaring. Hij staat niet alleen en ze kregen meer klachten binnen blijkbaar.

Hij heeft reeds weer een nieuwe gekregen welke stiller is dan de drie voorgaande maar hij vindt het echt storend tijdens het gamen bij Battlefield 4 of Assassin Creed black flag. en heeft het alsnog in de voorraad kast gezet waarbij de PS4 vrij staat maar hij kan heel stil zijn als hij niet in een game zit.

Ik heb mijn bedenkingen ook over de PS4 en heb nu een PS3 maar denk dat ik toch nog even wacht tot division uitkomt en beslis dan wel welke console.

edit: Via BBM vertelde hij me dat bij de game Killzone de PS4 het meeste lawaai maakt dus het verschilt ook per game en de laatste PS4 is in menu mode rustiger dan zijn oude PS3 maar met games geeft het wel meer geluid.

[Reactie gewijzigd door nlb op 19 januari 2014 00:02]

Nou mijn Ps4 hoor je nauwelijks. Ik hoor de Ps4 eigenlijk alleen als ik een game opstart en daarna niet meer. De console maakt een licht zoemend geluid maar dit is bijna niet hoorbaar op 4m afstand.
Consoles in kasten plaatsen is nooit goed. Dan snap ik dat ie lawaai gaat maken.
Mijn ps4 is niet luidruchtig maar is ook absoluut niet stil. Eerste kwartier hoor je hem bijna niet, maar daarna gaat die toch echt een hoorbaar zoemend geluid maken. Als er muziek is hoor je dat niet maar op het moment dat het stil is wel. Niet dat het storend is maar als mensen zeggen dat die helemaal stil is, geloof ik dat niet.
Dus, eigenlijk gewoon hetzelfde principe als de PS3?... Want dat ding zuigt ook gewoon aan 3 kanten lucht naar binnen, waarna het de lucht er aan de achterkant weer uit blaast. De ventilator maakt best wel veel geluid vanaf 't begin af aan, dus het is wel een te krap ontwerp. Wat dat betreft zou ik zo'n externe adapter niet erg vinden. Ik ben benieuwd hoe veel geluid de PS4 maakt...
Mijn ps3 maakt eigenlijk nauwelijks geluid. Alleen bij sommige spellen hoor je de fan wel eens aanslaan, echter nooit hinderlijk.
Als ik me niet vergis produceert de ps4 een paar decibel meer geluid.
Lol. ik denk juist het omgekeerde. hoe oud is uw ps3. tenzij mss de laatste . mr ik had soms het gevoel dat hij ging opstijgen . men super nintendo was nog stiller.
In eerste instantie lijkt het te werken. Mijn ps4 is stil en wordt niet heel warm. Ook op internet lees je weinig tot geen klachten Over oververhitting. Kijken wat de toekomst brengt.
tot ie zichzelf vol zuigt met stof, er zit geen stoffilter in!
De lucht die uit mn ps4 komt is echt ziek warm :o
en? de CPU/GPU zijn geschikt om tot 120 Celsius te kunnen, ze halen nog niets eens de helft van het maximum (en dat zal ook nooit gebeuren)
bij de 120 bakken ze ( oftewel het is het maximale wat ze aan kunnen) en als er aardig wat stof in zit dan gaat sneller daar naartoe
dankzij ROHS moeten alle componenten tegen 150+ Celsius kunnen, omdat je lood vrije soldeer moet gebruiken die tot 400 tot 500 Celsius gaan.
dus dat is ook een onzin argument, zie ook nvidia titan of Amd's R290x+ (die worden constant 100 celcius, ik hoor niets over smeltende computers)

want zo werken chips gewoon niet, silicium en koper smelten niet op dat soort relatief lage temperaturen..

[Reactie gewijzigd door stewie op 24 januari 2014 05:08]

Ik bedoel daarmee dat leeftijdsduur van de chip sneller achteruit gaat waardoor ze uiteindelijk sneller stuk KUNNEN gaan :)
ach ze gaan 4 tot 6 jaar mee, dat is de gemiddelde levensuur van die dingen (heeft niets met de hitte te maken, plastic slijtage van het loopwerk enzo)
10W op zo'n kleine fan
Wordt leuk als er wat stof in je PS4 begint te zitten en die fan vaker de 10W grens gaat opzoeken :s
PS3 slim heeft ook geen problemen met stof, dus waarom de PS4 wel?
het ontwerp is bijna hetzelfde.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True