Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 46 reacties

Arbeiderspers en A.W. Bruna Uitgevers, naar eigen zeggen de grootste uitgever van e-books in Nederland, zegt dat de verkoop van zijn e-books dit jaar met 30 procent is gestegen. De uitgever hanteert geen Adobe-drm meer, maar dit wordt niet als hoofdreden genoemd.

AP/AWBAP/AWB stelt dat het de afgelopen twaalf maanden meer dan 215.000 e-books heeft verkocht, een stijging van ruim 30 procent ten opzichte van 2012. De uitgever claimt 1700 titels als e-book te kunnen leveren tegenover 1400 papieren boeken. Inmiddels zou AP/AWB 12,8 procent van zijn omzet uit de verkoop van e-books behalen. Een gemiddelde uitgever weet volgens cijfers van GfK een omzetdeel van circa 5 procent te behalen uit het verkopen van digitale boeken.

De flinke stijging in de omzet wordt door de uitgever verklaard door een combinatie van 'marktbepalende e-bookacties' en 'sterke titels'. Ook korte verhalen zouden het goed doen op de Nederlandse e-bookmarkt. AP/AWB noemt echter niet het vervangen van de beperkende Adobe-drm op zijn titels als mogelijke reden voor omzetgroei; de uitgever hanteert voortaan het gebruik van watermerken. Dit 'sociale drm-systeem' maakt het onder andere mogelijk om aangekochte epub-bestanden op vrijwel elk geschikt apparaat te lezen, maar in de e-books zijn herleidbare gegevens van de koper verwerkt.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (46)

Op drm-gebied een goede ontwikkeling. Toen ik mijn e-reader (Kobo Glo) kocht stonden er twee dames van een leesclubje in de boekhandel en die vroegen naar de mogelijkheden om aangekochte boeken uit te lenen aan elkaar. Dat bleek niet mogelijk en ze gingen dus ook zonder e-reader de winkel uit. Waren ze wat handiger met computers geweest, dan had wellicht een een origineel e-book gekocht en de rest "illegaal" gedownload. Ik vind het nml echt irritant dat je en goed boek met drm niet kunt doorgeven aan je vriendin, vader, kennis, collega, zoals je dat vroeger met een papieren boek kon :)

Dus als de afwezigheid van beperkende drm de reden is dat ze beter verkopen (ook al zullen ze dat niet toegeven), geeft de consument hier een goed signaal af. Ik wist het niet om eerlijk te zijn en ik ben nu ook geneigd om eens naar e-books te kijken bij hun.

[Reactie gewijzigd door Grrrrrene op 23 december 2013 16:21]

Sowieso mis ik wel een SpotiBooks achtige dienst, e-books zijn nog altijd erg aan de prijs voor een hoopje bits.
erg aan de prijs voor een hoopje bits
Het in de juiste volgorde zetten van dat hoopje bits is juist het meest lastige, zodat jij ook dat hoopje bits begrijpelijk kan lezen. Oftewel het schrijven van het boek (autheurs rechten) moeten betaald worden. De grondstoffen, het produceren en transporteren van een echt fysiek boek is maar een deel van de prijs en daarom zijn e-books ook iets goedkoper. Echter de auteurs rechten moeten nog steeds gewoon verdiend worden.

[Reactie gewijzigd door Fealine op 23 december 2013 16:49]

Maar auteurs krijgen veel meer inkomsten als ze hun prijzen flink verlagen, omdat dan het aantal verkochte electronische boeken enorm stijgt. Prijselasticiteit. Kijk maar naar mobiele applicaties: die hebben lage prijzen, maar er worden er heel veel van verkocht, en de omzet is gigantisch.

Ik heb behalve computerspellen bijna nog nooit software gekocht voor Windows, omdat het gewoon veel te duur is. Ik zag laatst nog een programma waarmee je het rechts-klikmenu kon aanpassen, maar alleen in Windows XP. Nu wilde ik dit op zich best kunnen, maar het moest § 30 kosten. Dan maar niet. Voor Android heb ik nu in een jaar tijd al tientallen euro's besteed aan allerlei applicaties.

Een redelijke prijs leidt tot de hoogste omzet. Veel bedrijven verkeren in de waan te denken dat hogere prijzen tot hogere omzet leiden. Ook verkeren ze in de waan te denken dat een gecopiŽerd boek in de plaats komt van een gekocht boek, terwijl in de meeste gevallen die persoon geen keuze maakt tussen "copiŽren of kopen", maar tussen "copiŽren of niet kopen". Als mensen een boek niet ergens kunnen downloaden gaan ze het meestal niet opeens kopen: nee, dan lezen het gewoon niet. Met redelijke prijzen zorg je ervoor dat mensen het in zulke gevallen veel eerder kopen.
Je redenatie is interessant, maar ik ben het er niet geheel mee eens.

Het verschil tussen het spelen van een (mobiele) game en het lezen van een boek, is dat de laatste een stuk meer tijd vergt. Banaal gezegd; Subway Surfers leent zich prima voor een toiletsessie, A Song of Ice and Fire leent zich daar iets minder voor. Voor het lezen van een boek staat simpelweg best wat tijd.

Ik ben een behoorlijk fervent lezer, en dat maakt mij niet-representatief, vrees ik. Of een boek tien of twintig euro kost, doet er wat mijn betreft niet zo erg toe. Voor een ebook zou dat wat mij betreft overigens anders liggen, maar daar hen ik er dan ook welgeteld nul van. :)
Het is waar dat prijselasticiteit slechts ťťn van de factoren is. Omzet wordt bepaald door prijs en verkochte hoeveelheid, en de hoeveelheid wordt bij (semi)-monopolistische goederen bepaald door prijs en vraag. (Een boek is een soort monopolie, omdat de auteur in principe de enige verkopende partij is.) Het effect van prijs op verkochte hoeveelheid is waar prijselasticiteit over gaat. Maar de vraag is inderdaad ook belangrijk, zoals jij beschrijft. Hoe graag mensen iets willen hebben bepaalt ook voor een deel hoeveel ervan verkocht worden.

Maar de prijs is het enige dat de verkoper direct en gemakkelijk kan beÔnvloeden, vandaar dat ik dat punt aankaartte. De prijs is een keuze voor de verkoper. En ik denk dat veel verkopers van auteursrechtelijk beschermde dingen de prijselasticiteit verkeerd inschatten en omzet mislopen. Een neveneffect daarvan is trouwens dat minder mensen het boek kunnen lezen (en dat terwijl de marginale kostprijs nul is).
@Tom
Je redenatie van tijd klopt niet helemaal. Het lezen van een boek of het spelen van een game kan evenveel tijd kosten. Het is maar net hoe je de tijd in deelt. Verder heeft EA games al aangetoond dat met de verkoop van een game (normaal § 49,95) op een iPad (§ 4,99) meer omzet en winst genereerde dan alle andere platvormen bij elkaar op geteld. Conclusie... een 10e van de normale prijs leverde meer omzet en winst op.

Na de muziek en film industrie is nu het geschreven woord aan de beurt. Prijzen zijn domweg veel te hoog. Het is waar dat wanneer de prijzen laag zijn de verkopen toenemen en ook de winsten. Nu is het voor nederlandstalig misschien een kleinere markt dan engelstalig.

Ik verwacht dat er in de toekomst een vorm gaat komen Š la Netflix.
1 maandbedrag waarbij je onbeperkt boeken, tijdschriften e.d. kunt lezen of zelfs pakketten kunt samenstellen.

Geloof me... als tijdschriften (bijvoorbeeld techniek/computer) voor onder de magische grens van § 1,- worden verkocht ik en vele met mij denk ik meer kopen dan nu. Na jaren abonnementen gehad te hebben koop ik niets meer. Zelfs niet de oude in de aanbieding. Dit omdat de prijzen me nu te hoog zijn en ik het geld in crisis tijd ook anders besteed. Informatie die vaak in de computerbladen staan is op internet te vinden. Nieuws is op internet te vinden (dus kranten koop je ook niet meer)... ga zo maar door.

De markten zijn aan het veranderen. De uitgeverijen hadden al lang een alternatief kunnen hebben als ze niet de kop in het zand hadden gestoken toen ze zagen wat er in de muziek en film industrie gebeurde.

Tot nu toe heb ik twee e-tijdschriften gekocht toen ze een keer 50% waren afgeprijst. (nog te duur in mijn ogen), maar ja... als je 30% groei hebt door alleen dit soort acties......

Dus als tijdschriften en boeken ook 10% van de normale prijs zouden zijn of in ieder geval minimaal tussen de § 0,79 - § 0,99 per blad... er dus veel meer verkocht wordt.
Ik ben dit erg met je eens. Ik begrijp de redenatie van -Tom hieronder ook wel maar danwil je dus iets prijzen in relatie tot de gemiddelde tijd. Hoe duur zou Candy Crush dan moeten zijn?

Ik vind boeken ook schreeuwend duur. Ik lees weinig en met prijzen van ruim 20 euro gaat daar ook geen verandering in komen. Overigens koop ik vaak de Engelstalige variant, die goedkoper is.

De prijzen van eBooks zijn helemaal bizar. Het mag dan komen door het BTW verschil maar voor een paar euro goedkoper heb ik dan nog liever papier in mijn handen.

Een redelijke prijs dat is de key. Ik merk het op mijn iPhone ook. Ik ben bereid steeds makkelijker een app te kopen voor 1 of 2 euro.
Tja, helaas krijgen schrijvers niet zoveel per boek.
Het is de directeur van de uitgever die betaald moet worden :Y)
Hoezo helaas? Als een auteur vind dat hij meer moet verdienen dan kan hij ook zelf zijn boek produceren, uitgeven en promoten.

Een vergelijkbare situatie is detachering. De directeur verdient ook een stuk meer dan zijn werknemers. Terrecht? Misschien niet, maar dan wordt je maar ZZP-er of je pleit voor een beter salaris.

[Reactie gewijzigd door Fealine op 23 december 2013 17:43]

Precies, mijn moeder deelt deze mening ook. Ik verwacht zodra (als?) de prijs een beetje in verhouding komt, dat er meer verkopen gedaan zullen worden.
Het kleine prijsverschil komt door de verschillende btw tarieven die gehanteerd worden door de overheid. Ebook is btw hoog, papieren versie is btw tarief laag...
Het verschil in BTW-tarief verklaart zeker niet alles.
http://www.nrcnext.nl/blo...rom-zijn-e-books-zo-duur/ en http://derekenkamer.kro.n...at_kost_een_digitaal_boek
Veel geld gaat dus feitelijk naar het in stand houden van de boekhandel...

De situatie is qua prijs volgens mij vrijwel niet veranderd sinds 2010.
nop//en ben het akkorrd met kingtuur, ik zou niet voor minder geld kopen, ik zou gewoon meer boeken kopen..

nu kijk ik altijd in promo's maar dan nog is het vaak duur..jammer want daardoor lees ik gewoon minder, met 40§ voor 5 boeken (al geen te dure boeken zelf) kom ik met moeite 1week rond mss 1.5..word heel kostelijk zo vergeleken met pockets van 5§
Ik vind het nml echt irritant dat je en goed boek met drm niet kunt doorgeven aan je vriendin, vader, kennis, collega, zoals je dat vroeger met een papieren boek kon :)

Dus als de afwezigheid van beperkende drm de reden is dat ze beter verkopen (ook al zullen ze dat niet toegeven), geeft de consument hier een goed signaal af. Ik wist het niet om eerlijk te zijn en ik ben nu ook geneigd om eens naar e-books te kijken bij hun.
Precies, en dit zal voor nog veel meer mensen gelden. Ik heb toevallig laatst zelf een e-reader aangeschaft vanwege het groeiende aanbod aan drm-vrije boeken. …ťn van de factoren was dat ik iets zocht voor tijdens het vliegen wat geen internet vereiste zoals films of muziek streamen omdat ik vrijwel alleen nog met tablets werk. Als ik kijk hoe het in de praktijk uitpakt qua 'uitlenen' dan gebeurt dat maar met twee personen waarbij we met z'n drieŽn al makkelijk het vijfvoudige hebben uitgegeven aan leesmateriaal dan dat we voorheen deden in wat voor vorm dan ook.

Een kleine stap die de consument een hoop gemak en plezier oplevert en daardoor voor meer omzet zorgt. Al wacht ik met smart op een flat-fee ala netflix voor films of spotify voor muziek waarbij ik gewoon voor een vast bedrag per maand bij alle beschikbare titels kan. Dit zal ongetwijfeld de toekomst zijn.

[Reactie gewijzigd door Sorcerer op 23 december 2013 17:13]

Volgens mij heet een spotify achtige constructie voor boeken bibliotheek en die schijnt al best lang te bestaan :)

Initiatieven van bibliotheken om ook e-books in het assortiment op te nemen zijn tot nu toe vastgelopen op de drm achtige construcities en het niet tot overeenstemming komen met de uitgevers over de constructie. DAT vind ik nu niet erg slim, weet zeker dat als we digitale boeken zouden kunnen lenen van de bibliotheek ik daar 2 maal mijn huidige abbo prijs voor over zou hebben. De uitleentermijn zou op goed vertrouwen kunnen, zelfs door een mail te sturen : "verwijder uw boek nu". Illigale epub content is nu reeds zo gemakkelijk te vinden dat ze deze constructie bijna obsolete hebben gemaakt..... 8)7
Probleem dat jij noemt is fundamenteel; als jij een ebook met DRM koopt koop jij niet die data, om mee te doen wat je wilt, maar toegang tot die data, zonder het recht het te kopieren of aan te passen. Staat in de voorwaarden. Net als je doet op Steam en Netflix en iTunes.

Gelukkig zijn boeken wat makkelijker van beveiliging te ontdoen dan andere media; het lijkt mij voor een handige jongen niet moeilijk alle plaintext uit een ebook te halen en die in een .epub op te slaan, als er geen DRM opzit. Dan heb je alle watermarks er zo uit.
De nieuwe vorm van e-book drm zou zitten door woorden en zinnen aan te passen. Waardoor ieder book uniek is, waardoor het te herleiden valt.

Duits drm-systeem wijzigt tekst e-books
Dan koop je het boek 3 of 4 keer en vergelijk je de versies. Haal alle verschillen eruit, pas zelf nog twee zinnen aan, en tada je bent onvindbaar.

Er is altijd een weg omheen. Dat is soort van de crux van general purpose computing, en de reden dat alle DRM achterhaald wordt. Het is alleen een kwestie van tijd.
Om helemaal correct te zijn zou je de e-book naast de papieren variant moeten leggen, met een automagische boeken scanner en OCR kun je dan ook makkelijk uitvinden wat er verschilt. En dan de e-book aanpassen, natuurlijk.

Het 'voordeel' hiervan is dat je als ripper dan gewoon de e-book opmaak (etc.) over kunt nemen, en de weinige verschillen met de hand kunt controleren ivm. verkeerde interpretatie OCR.

Tja, DRM is altijd een kat-en-muisspel.
De meeste uitgevers distribueren hun titels via CB Logistics te Culemborg. Dit geld ook voor de digitale distributie. CB verzorgt de beveiliging met de keuze aan de uitgever tussen Adobe- en Watermerk-beveiliging.
CB is een groot voorstander van Watermerk beveiliging. Het is dan ook algemeen bekend (in de boekenwereld) dat de kosten voor het toevoegen van een Watermerkbeveiliging goedkoper zijn bij CB dan die van een Adobe-beveiliging.
Bron tarieven niet online terug kunnen vinden
Klopt, de distributie verloopt over het algemeen via CB. Maar grotere en betrouwbare partijen kunnen ook toegang krijgen tot de bronbestanden om deze te voorzien van een eigen DRM-beveiliging (bijvoorbeeld Apple).

De Rekenkamer: Wat kost een (digitaal) boek?
En waar kun je die drm vrije boeken dan kopen? Google play books hebben allemaal drm, heb ik vanmiddag nog zitten strippen omdat mijn kobo glo er een stuk trager mee is als je het netjes via Adobe enzo erop zet.

Ik heb besloten geen boeken meer op google play te kopen tot ze drm vrij zijn... Daarnaast vind ik de standaard prijzen voor veruit de meeste ebooks veel te hoog, als ze niet in een bundle zitten en afgeprijsd zijn is het eigenlijk gewoon het geld niet waard, kun je beter een fysiek boek halen voor hetzelfde(!) geld, soms zelfs inclusief verzendkosten.
Vrijwel alle titels zijn opgeslagen in een centrale database bij CB (zie mijn post van 16:42) voor alle afnemers. Het is aan de uitgever of er een beveiliging op gaat of niet. Dus Google Play Books of niet, je gaat de titel niet tegenkomen (legaal) zonder beveiliging.

Dat de prijzen hetzelfde zijn als hun fysieke variant is niet waar. Het betreft dezelfde titel met een ander ISBN.
Voorbeeld:
Paperback van de titel LUPTON*ZUSJE
EPB van dezelfde titel
Ik zie § 4,78 inclusief verzenden voor het papieren boek:
http://www.bookfinder.com...520lupton%26title%3Dzusje
Ik ging uit van aankopen binnen Nederland (zowel fysiek als digitaal platform).
In verband met de Wet van het Commissariaat van de Media moet elk in Nederlands of Friese taal geschreven boek in het eerste jaar na uitgave overal tegen dezelfde prijs verkocht worden. Het niet naleven van deze regelgeving kan boetes tot 225.000 euro opleveren (hoger wanneer er een rechtszaak uit komt).

@Cerberus
Maar je hebt gelijk, het kan goedkoper als je naar een buitenland verkooppunt gaat.
Dat is dan wel een 2e hands boek, iets waar niet mee te vergelijken valt natuurlijk. Ik kan nu besluiten een tweedehands kopie van het boek voor 1 cent te verkopen, waarna het dus nog goedkoper is.

Niet dat ik wil zeggen dat digitale boeken nooit duurder dan de papieren versie zijn overigens, maar dit is niet echt een goed voorbeeld ;).
Waarom kun je een nieuw papieren boek niet met een electronisch boek vergelijken, maar een tweedehands exemplaar niet? Ik vind een electronisch boek sowieso heel anders dan een nieuw ůf tweedehands papieren boek. Maar als het alleen om de inhoud gaat, dan zijn ze alledrie gelijk.
Omdat je op die manier heel gemakkelijk de vergelijking kunt vervalsen. Als A zegt dat boek X voor slechts 1,00 digitaal te krijgen is kan ik, om de vergelijking te 'winnen' gauw hetzelfde boek ergens digitaal 2e hands voor 0,99 aanbieden. Op ide manier kan ik de vergelijking altijd winnen.

En nee, een digitaal boek is niet hetzelfde als een nieuw boek, of een 2e hands boeks. En juist daarom is het een oneerlijke vergelijking.
Je kunt toch ook heel gemakkelijk de vergelijking vervalsen door een nieuw boek goedkoop ergens aan te bieden? Of door een electronisch boek ergens goedkoop aan te bieden? Maar goed, laat maar, niet zo'n belangrijk punt.
Klopt, het ontsleutelen op de reader gaat vrij traag. Maar een beveiligde epub is nog altijd beter dan Kobo's eigen formaat dat alleen met Kobo readers te openen is. Het voordeel is dat deze boeken automatisch gesynchroniseerd worden maar van de oorspronkelijke layout onnodig een rommeltje maakt.

Hallo, medewerkers van A.W. Bruna, leuk dat jullie meelezen.
Download eens de kepub versie van Epicentrum van Andy McNab naar een Kobo reader of Kobo desktop. Mooi hŤ, al die witregels. 't Is niet het enige boek, hoor. Aan andere uitgeverijen: A.W. Bruna is echt niet de enige met dit probleem.

[Reactie gewijzigd door ariekanari op 23 december 2013 17:48]

Volgens mij hebben we in Nederland nog een wettelijke minimum prijs voor boeken. Daar vallen de e-books volgens mij ook onder. Dit is gedaan om uitgevers te beschermen, maar ik denk dat in het huidige digitale klimaat dit uitgevers naar de knoppen gaat helpen. Beschermingsconstructies kunnen prima werken in een stabiele marktomgeving, maar zodra de markt veranderd leert de historie dat de beschermingsconstructies niet voldoende snel meeveranderen, en het eerste voordeel leidt tot een uiteindelijke teloorgang.
Met de watermerken is het opgelost, zolang een boek maar niet breed in het illegale circuit terecht komt. Dus alleen uitlenen aan iemand die je vertrouwt, net als met een echt boek. :P
Als het in het illegale circuit terechtkomt, wat dan nog? Je mag boeken uitlenen, en als iemand anders die uploadt is dat niet jouw schuld en ben je ook niet aansprakelijk. Trouwens, volgens de richtlijn van het Ministerie van Justitie wordt er nooit vervolgd voor het uploaden van bestanden tenzij dit op commerciŽle schaal gebeurt, dus het maakt voor de koper sowieso niet uit...

[Reactie gewijzigd door Cerberus_tm op 24 december 2013 03:28]

Ik vind 30% niet zo'n grote stijging eigenlijk, ik vermoed dat de stijging van CD verkoop bij introductie veel hoger lag. Zo bereik je niet snel een aanzienlijk marktaandeel met E-Books.
Sja dat heeft er ook mee te maken dat men nog steeds doorgaat met het drukken van papieren boeken. LPs hielden na een paar jaar op te bestaan.

Daarnaast hebben eBooks niet zo heel veel voordelen t.o.v. dode bomen. Ja eReaders zijn een stuk lichter maar je moet ze nog steeds opladen en het staat niet zo mooi op de boekenplank. CDs gaven een bijna vergelijkbaar geluid als LPs (niet helemaal natuurlijk) terwijl ze kleiner waren, niet versleten met normaal gebruik, niet gevoelig waren voor overslaan, en niet halverwege omgekeerd hoefden te worden.

[Reactie gewijzigd door piderman op 23 december 2013 16:35]

Ook zijn e-readers in verhouding kostbaar en breekbaar. Je zult maar met het scherm hard tegen een stoel of fiets aanstoten, als de reader in een plastic zak zit, of tegen sleutels aankrassen. En je kunt hem niet even op een tafeltje in een cafť laten liggen. En als hij op de grond valt kan hij ook gemakkelijk kapot vallen. Of als er zand inkomt op het strand, of water.
Het heeft hartstikke veel voordelen als een student. Je hebt altijd al je boeken bij je (ereader of dropbox), je kunt copy pasten, screen shot maken en plakken in onenote of word. Je kunt ook sneller door meerdere boeken bladeren.
Het bespaart sowieso een hoop ruimte op je bureau en in je tas.
Ik ben persoonlijk zeker productiever geworden. Sommige vakken vereisen 5+ dikke boeken, dat wil niemand meezeulen.
Toch wel goed nieuws dat het nu eindelijk van de grond komt in Nederland.

Ik ben overigens benieuwd of dit watermerk nu iets technische is of meer zoals in Duitsland waar men de tekst werkelijk ietwat aanpast. Ik heb even gegoogled maar kan dit niet zo gauw terugvinden. Dat laatste vind ik nl. aantasting van het werk dat de auteur heeft gedaan en dan koop ik wel gewoon boek.
Persoonlijk vind ik de prijs vaak te hoog. Je kan veel sneller een boek publiceren, hebt geen fysieke distributie kosten en ook geen kosten aan het drukwerk. Ook kun je een eboek niet wederverkoper, dat kun je met gewone boeken wel.

Ik lees vaak boeken op mijn Samsung Note 2 met de app moon+ pro. Het werkt allemaal erg lekker, daardoor lees ik ook meer, omdat je overal je telefoon bij hebt kun je overal lezen.

Wat ook erg fijn is, is dat kan selecteren hoe je de weergave wilt hebben. Bijvoorbeeld witte letters en zwarte achtergrond. Kleinere/grotere letters enz enz.

[Reactie gewijzigd door darkdesign op 23 december 2013 19:20]

Vind je Moon+ beter dan Manta? Ik ben erg tevreden over Mantano, maar heb Moon+ nog niet geprobeerd. Vooral het opzoeken van woorden door ze in de tekst te selecteren werkt erg lekker in Mantano.
Mantano heb ik niet geprobeerd. Woordenboek werkt denk ik hetzelfde in moon+ als in Mantano, woord selecteren en dan kun je op woordenboek drukken.
Als ik het woord DRM zie staan - dan hoeft het voor mij niet meer. Microsoft heeft al 2x er de stekker uit gehaald - en er zijn nog anderen die hen dat voor of na-gedaan hebben.
DRM biedt geen garanties dat u het recht dat u gekocht heeft - ook ten volle kan blijven genieten. Watermerking daarentegen biedt u die garantie wel - en is dus veel beter.
Drm - nee, dank u.
Zie in de toekomst de thuiskopieheffing voor boeken al aankomen ofwel meerdere keren betalen voor hetzelfde.
Wat is eigenlijk het probleem met DRM op een ebook? Elke app op een tablet of ereader kan zoiets toch lezen?
Het probleem staat twee posts hierboven. Ik heb nog een aantal (gratis gekregen - dat wel gelukkig) .lit bestanden (Microsoft Reader als ik het me goed herinner...) met DRM erop. Kan je gewoon in de digitale prullenbak gooien.

Maar sinds ik een ereader heb koop ik alleen maar DRM-vrije boeken, en gelukkig gaat dat steeds makkelijker.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True