Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 24 reacties

SpaceX is erin geslaagd om een satelliet in een baan om de aarde te brengen. De missie werd volbracht met de Falcon 9-raket, een draagraket die door het bedrijf is ontwikkeld voor het uitvoeren van commerciŽle vluchten.

Volgens SpaceX is de bewuste SES-8-satelliet, bedoeld voor communicatiedoeleinden, succesvol in een baan om de aarde gebracht, nadat de Falcon 9 op dinsdag opsteeg vanaf Space Launch Complex 40 in Cape Canaveral, Florida. Na ongeveer 33 minuten was de satelliet, eigendom van satellietprovider SES, uitgeklapt en functioneel.

De succesvolle lancering van de SES-8-satelliet is de tweede in een serie van drie waarbij SpaceX moet aantonen in staat te zijn om als launch vehicle te opereren. Na drie succesvolle vluchten krijgt de Falcon 9-raket een certificaat waarmee het opdrachten mag uitvoeren voor het National Security Space-programma van de Amerikaanse overheid. Overigens voert SpaceX al opdrachten uit voor NASA.

SpaceX Falcon 9

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (24)

Het is de eerste commerciŽle vlucht van de Falcon 9-raket.
Dat klopt niet. In september vondt de eerste commerciŽle vlucht van de Falcon 9 v1.1 al plaats, waarbij CASSIOPE in een polaire baan om de aarde was gebracht. De laatste twee vluchten van de Falcon 9 v1.0 zou je ook als commerciŽel kunnen kwalificeren, aangezien SpaceX gewoon voor beide lanceringen betaald kreeg, en bij de 2e vlucht ook een commerciŽle satelliet meenam (maar helaas niet in de correcte baan afleverde).
De succesvolle lancering van de SES-8-satelliet is een eerste in een serie van drie waarbij SpaceX moet aantonen in staat te zijn om als launch vehicle te opereren. Na drie succesvolle vluchten krijgt de Falcon 9-raket een certificaat waarmee het opdrachten mag uitvoeren voor het National Security Space-programma van de Amerikaanse overheid.
Ook dit klopt niet. De vorige lancering telt waarschijnlijk als eerste vlucht, waardoor dit de tweede van de drie vluchten zal zijn. SpaceX meldt dat zelf ook in het artikel op hun site.

[Reactie gewijzigd door hostname op 4 december 2013 20:53]

Cassiope is een project van de Canadese ruimtevaartorganisatie 'CSA/ASC, omdat de klant daar een overheidsorganisatie betreft (waar ze uiteraard ook voor betaald kregen, al was het maar 20%) telt het niet als 'commerciŽle vlucht'.

Ditzelfde is ook van toepassing voor geweest voor alle vluchten van Falcon 9 v1.0! De eerste was een demovlucht om uberhaupt te kijken of de raket zou werken, de twee was om een Dragon te testen en de derde, vierde en vijfde gingen naar het ISS. Allen betaald door NASA en dus weer geen 'commerciŽle vlucht'.

Deze was daarom dus toch echt de eerste commerciŽle vlucht voor Falcon 9 omdat de klant een commerciŽle uitbater is.

[Reactie gewijzigd door Spooksel op 6 december 2013 15:52]

is dit die raket die ook weer kan landen of is dat een los project?
Dit is de raket die uiteindelijk weer moet gaan landen. De huidige versie kan het nog niet. Bij deze vlucht hebben ze wel succesvol de eerste trap terug in de atmosfeer gebracht, maar daar ging de raket tollen om z'n as. Daardoor werd de brandstof naar de rand gecentrifugeerd, en viel de motor voortijdig uit. Les voor de volgende lancering: brandstoftoevoer via de zijkant, op zich is dat centrifugeren wel goed om de laatste restjes brandstof uit de tank te krijgen. Net een wasmachine :)
Bij deze vlucht hebben ze wel succesvol de eerste trap terug in de atmosfeer gebracht, maar daar ging de raket tollen om z'n as. Daardoor werd de brandstof naar de rand gecentrifugeerd, en viel de motor voortijdig uit.
Dat gebeurde er bij de vorige vlucht. Bij deze vlucht is er geen poging gedaan om de eerste trap terug te brengen, daar de volledige performance (en dus alle brandstof) nodig was om de SES-8 satelliet naar een baan op 80.000 km hoogte te brengen.

Verder zal SpaceX het tollen tegengaan met behulp van de landingspoten die langs de raket gemonteerd zijn. Het is namelijk sowieso een slecht idee als je raket gaat tollen, want dan kan je hem onmogelijk stabiel op de grond stil te zetten (en de laatste restjes brandstof hoeven niet per se opgebrand te worden).

[Reactie gewijzigd door hostname op 4 december 2013 20:55]

80.000 kilometer? Weet je dat zeker? Dat is een nogal, eh, ongebruikelijke baan.

Edit: je hebt gelijk, het is inderdaad 80.000 km.

[Reactie gewijzigd door ATS op 5 december 2013 09:30]

Wat ze bij deze vlucht trouwens wel gedaan hebben is de eerste trap omdraaien na de scheiding met de tweede trap. Dit is zelfs zichtbaar op de videobeelden! Het doel hiervan was om te kijken hoe het de eerste trap zou vergaan op weg naar beneden om zo te zien of het bijvoorbeeld mogelijk is om pas op een later tijdstip te beginnen met de retroburn!

Dus bij deze vlucht geen retroburn, maar wel een omkeer een 'ass first' naar beneden om te zien of ze zo brandstof kunnen besparen :)
Los project ;) je bedoeld de Grasshopper

[Reactie gewijzigd door GewoonWatSpulle op 4 december 2013 20:03]

"National Security Space-programma van de Amerikaanse overheid."

Klinkt als een verlengstuk van de NSA :')

OT: commerciŽle ruimtevlucht neemt letterlijk en figuurlijk een vlucht, en waarom ook niet?
Of de prijs van div. diensten nu aan de klant wordt doorberekend, of via de staatskas naar de NASA- misschien is dit zelfs wel beter.
OT: commerciŽle ruimtevlucht neemt letterlijk en figuurlijk een vlucht, en waarom ook niet?
Mwahhhh, de Russen werken al vele jaren op een budget waarbij er geen geld van de staat gaat naar lanceringen (wel naar research) en Sea-Launch is ook 100% commercieel. Dus deze lancering, hoe prima ook, is slechts een heel klein deel van de veranderingen.
Vergeleken met NASA zijn de commerciŽle bedrijven ook een factor 10 goedkoper.
Dit is typisch een van die gevallen waar privatisering wel werkt.
NASA? Weet je dat zeker? Volgens mij was het namelijk de Soviet Unie.
Huh? De Russen hadden eerder een mens in de ruimte dan de Amerikanen hoor. Dus zo neerbuigend hoef je niet te doen over de Russen. Het was overigens ook een Russische raket en een Russische capsule waarmee Andrť Kuipers vorig jaar naar het ISS en terug ging. En de spaceshuttle van de NASA wordt al ruim 2 jaar niet meer gebruikt vanwege technische problemen met de hitteschilden.
Nee door de duitsers: V1, en vooral V2.

Maar eigenlijk zelfs voor al voor de oorlog
Je zit er niet heel ver vanaf. Het is een onderdeel van DoD (defensie)
http://www.defense.gov/home/features/2011/0111_nsss/
Mooi dat het toch gelukt is na de eerdere "scrubs" van vorige week. Toevallig was ik toen bij de lanceringen die niet door gingen. :'( Maar SpaceX moest simpelweg op safe spelen. Als de lancering was mislukt van de 100 miljoen kostende SES-8, dan was het moeilijk geworden om nieuwe klanten te vinden.
De kosten van een dergelijke lancering zijn overigens zo'n 50-60 miljoen, wat aardig goedkoop schijnt te zijn in deze markt.
Het gaat hier vooral omdat het een zwaardere type is en men nu heeft laten zien een systeem te hebben wat betrouwbaar herstarts kan maken in luchtledige van de ruimte.
Dat is nodig om banen anders LEO's te maken voor sats.

Bij GEO's wil je een raket die de sat er heen brengt dat betekent een langere levensduur/meer-payload.
En dat nu voor een geringer bedrag.

Volgende COTS, lancering richting het iss gaan ze ook trachten de 1e trap te herstarten om de volgende stap naar hergebruik te komen.
Ze hebben reeds eerder de 1ste stage geprobeerd te herstarten (boven de zee). Dit lukt maar deze raakte vervolgens in een spin.

Ze gaan dit nog eens proberen in februari 2014 onder de mission noemer SpaceX CRS-3.
idd dat moet nog slagen, maar ze hebben genoeg kennis om het te doen of om het op te lossen.
Het heeft wel een paar pogingen gekost, maar mooi dat t uiteindelijk is gelukt! :)
Echt cool - mijn zwager heeft aan de SES8 gewerkt.. Al dagen zitten we in spanning te wachten dat ie "de lucht" in gaat. Is een paar keer uitgesteld maar gisteren was het zo ver - de hele familie aan de stream gekluisterd. Voor Spacex ook een primeur aangezien die hun eerste launch is..
Best interessant dat er steeds meer commerciele satelieten gaan komen ... wie weet gaan er hogere sneheden internet komen via de sateliet dan de KA band ?

Hertzinger levert in Nederland IP tv en internet over de schotel .. tegen een redelijke prijs van 29 euro 20mb/s lees ik.. dit is interessant voor boten en alleen staande huizen zoals boerderijen waar geen kabel of snelle adsl2 of adsl2+ mogelijk is
Sorry maar dit artikel slaat de plank volledig mis. Dit is bij lange na niet de eerste commerciele vlucht van Falcon 9. Het is wel de eerste geostationaire baan die ze hebben gerealiseerd. Om zo efficient mogelijk de inclinatie weg te werken zijn ze zelfs tot 80 000 km gekomen, twee keer zo hoog als nodig is voor een GEO!

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True