Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 97 reacties

Alle klanten moeten binnen anderhalf jaar op 4g kunnen, meldt Vodafone. De provider wil in april 2015 klaar zijn met de uitrol van zijn 4g-netwerk, dat dan landelijke dekking moet bieden. Vodafones 4g-netwerk werkt nu alleen in sommige delen van de Randstad.

Daarmee is Vodafone vermoedelijk de tweede provider die klaar is met het bouwen van zijn 4g-netwerk. KPN wil over vier maanden al een landelijk dekkend netwerk hebben, terwijl T-Mobile mikt op eind 2015. Tele2 heeft zijn exacte plannen nog niet bekendgemaakt en begint volgend jaar met de uitrol van zijn 4g-netwerk.

Vodafone heeft ook duidelijk gemaakt welke gebieden in de komende maanden als eerste 4g krijgen. Naast de huidige gebieden, vooral delen van de Randstad en Maastricht, Vodafones thuisbasis in Nederland, gaat het om de rest van de Randstad en enkele steden daarbuiten, zoals Groningen, Zwolle en Alkmaar.

De provider begon in augustus met de uitrol van 4g. Inmiddels zijn ook veel nieuwe telefoons geschikt voor 4g. Vrijwel alle duurdere modellen beschikken over 4g-ondersteuning voor de Nederlandse markt. Bij goedkope toestellen is dat zelden het geval.

Vodafone uitrol 4g (november 2013 - april 2015)
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (97)

ben ik dan de enige die totaal geen behoefte heeft aan sneller internet op m'n mobiel?
Nogmaals 4G is niet alleen maar sneller internet. Dat is wel waar de nadruk in de marketing op ligt, maar 4G is meer dan dat. Denk aan volledig packet based, IPv6 ondersteuning, verbeteringen in de antenne technologie (MIMO), meer bandbreedte beschikbaar (meer capaciteit), etc.

Als je geen behoefte hebt aan vooruitgang dan vraag ik mij af wat je hier doet. De opmerking doet denken aan de eerste reacties op de mobiele telefoon. Niemand vond het wat, was toch nergens voor nodig mobiel bellen.

[Reactie gewijzigd door PolarBear op 18 november 2013 08:42]

Als je geen behoefte hebt aan vooruitgang dan vraag ik mij af wat je hier doet. De opmerking doet denken aan de eerste reacties op de mobiele telefoon. Niemand vond het wat, was toch nergens voor nodig mobiel bellen.
wat heeft iemands behoefte (of gebrek daaraan) aan 4G nu te doen of hij/zij hier wel goed site qua bezoeker?
Zijn opmerking ging over "vooruitgang" in het algemeen, niet over "4G" specifiek.

De aanname is dat Tweaker's vooruitgang steunen, ook als het een onderwerp betreft waar ze persoonlijk geen voordeel uit halen. Ik vermoed zelf dat dit voor de meeste Tweakers inderdaad zo is.
ben ik dan de enige die totaal geen behoefte heeft aan sneller internet op m'n mobiel?
Nee, ik vind de huidige snelheid ook meer dan genoeg...,
en ook nog eens de daarbij behorende kosten - die zijn ook veel te hoog.
Internet op mijn telefoon is zo wat net zo duur als ik in mijn hele huis heb; belachelijk gewoon!
--/-/--
Daar naast maak ik me bij 4G veel meer zorgen om de Natuur: de bijen krijgen hier onheroepelijk last van. Bijen hebben in hun kop, een soort magnetisch veld, waarmee ze het verschil van noord en zuid kunnen aftasten - dit is, om zodoende de weg naar de bijenkorf weer terug te kunnen vinden - een natuurlijke vorm van GPS.
"Bijen" in onze leefomgeving is iets wat de mens hard nodig heeft, ons bestaan hangt er van af - voor alle soorten van landbouw, het zijn de weinige soort beesten (naast wesp, hommel etc) die de bestuiving op zich nemen als taak, om alle gewassen over de gehele wereld te bestuiven. Zij zijn verantwoordelijk voor zo'n 65% van de bloem en plant bestuiving in de wereld. En dat is tamelijk veel! Geen Bijen, geen bestuiving, geen bevruchting, geen Landbouw - zo makkelijk zit dat in elkaar.
4G zendmasten maken de Bijen het erg moeilijk, hun 'thuis' te vinden, zodat ze hun verzamelde honing kunnen deponeren bij hun korf. 4G zorgt voor een demate RF-frequentie dat de 'thuis komst' van de 'Bij' verstoord wordt, en de weg naar huis dermate lang, zodat ie meer uitgeput raakt, verhongert/verdorst en overlijd.
4G betekend masala bijen sterfte op den duur - er zijn al onderzoeken gaande om de 'Bij' in de toekomst te kunnen vervangen, men is zich dus bewust van het probleem, hier een paar voorbeelden, maar Google brengt je tegenwoordig op duizenden voorbeelden - het is een echt serieus probleem.....

Bronnen:
http://io9.com/swarms-of-...he-flowers-of-t-453423657
http://gigaom.com/2013/05...intelligent-robotic-bees/
http://io9.com/5948202/ne...flying-insectobot-by-2015
http://www.gizmag.com/bee-brain-model-flying-robots/24385/
http://www.earthtechling....colony-collapse-disorder/
http://blogs.smithsonianm...the-fields-of-the-future/

[Reactie gewijzigd door HoeZoWie op 18 november 2013 10:49]

Het is onzin dat dit bij 4G erger zou zijn dan bij 3G. In theorie bij zelfde bandbreedtegebruik zelfs minder. 4G gebruikt soortgelijke modulatietechnieken als 3G, maar dan op efficiëntere/andere wijze.

Slaat echt nergens op wat je post. Daarnaast is het zeer de vraag hoe groot RF-invloed op bijen is. Waarschijnlijk is die gering, tenzij je echt heel dichtbij een zendmast zit; in de orde van dat je eigen compas ook raar gaat doen.
Slaat nergens op?
Zeker weten? Het valt nog te bezien wie gelijk gaat krijgen....
http://www.independent.co...-out-our-bees-444768.html
Now a limited study at Landau University has found that bees refuse to return to their hives when mobile phones are placed nearby. Dr Jochen Kuhn, who carried it out, said this could provide a "hint" to a possible cause.

Dr George Carlo, who headed a massive study by the US government and mobile phone industry of hazards from mobiles in the Nineties, said: "I am convinced the possibility is real."

[Reactie gewijzigd door HoeZoWie op 20 november 2013 12:23]

Dit gaat wel om een mobiele telefoon-handset die naast een bijenkorf staat. Da's veel meer straling dan een mast die op 100 meter afstand staat (neemt kwadratisch af met afstand).

Zie verder:
http://www.spiegel.de/int...-dying-bees-a-477804.html
Moet best lastig zijn: al die bijen aluminium hoedjes opzetten. :P Bijen zijn gevoelig voor (combinaties van) bepaalde bestrijdingsmiddelen en daardoor sterven kolonies uit. Dat is al geruime tijd bekend.

Je kunt nog zulke lange FUAD berichten tikken, met discutabele bronnen, maar dat maakt het nog niet waar.
Als het voor de ecostructuur echt zo gevaarlijk was, waarom heeft de ingang van 3G dan geen ramp veroorzaakt?

Daarnaast zoals de post hierboven, 4G is niet alleen snelheid en geeft een veel beter bereik en mogelijkheden, je bent toch ook niet verplicht om 4G te nemen? Je bent ook niet verplicht om uberhaubt internet op je mobiel te hebben.
Als het voor de ecostructuur echt zo gevaarlijk was, waarom heeft de ingang van 3G dan geen ramp veroorzaakt?
Ooh, Jij had nog geen kranten-koppen gelezen dit en ook al vorig jaar over een enorme toenemende Bijen sterfte wereldwijd? http://www.bijensterfte.nl/

Dat ligt niet aan het feit dat dit proces al begonnen is met GSM/3G, dat ligt aan het feit hoe jij jezelf met 'wat' informeert, en of je ook open staat voor nieuwsberichten die jou normaal gesproken niet intereseren.
Tot nu toe zijn er 2 hoofd oorzaken bekend voor de masala Bijensterfte: GSM / UMTS / 3G-4G Straling, WiFi / RF-Straling, en gebruik van het westen met Pesticiden in de landbouw, aangezien Pesticiden niet overall ter wereld hetzelfde zijn, is deze oorzaak verder te zoeken van de GSM / UMTS / WiFi / RF Straling/Frequentie-Zending

Google is your friend...
https://www.google.com/#q=massale+sterfte+bijen

http://www.ad.nl/ad/nl/55...assale-bijensterfte.dhtml
http://www.zwn-volkstuine...426-massale-sterfte-bijen
http://www.nu.nl/wetensch...assale-sterfte-bijen.html
http://www.trosradar.nl/u...sticiden-en-bijensterfte/
http://dier-en-natuur.inf...oorzaken-en-gevolgen.html
http://www.stopumts.nl/do...den_van_mobiele_telefonie
http://www.trouw.nl/tr/nl...k-nog-niet-opgelost.dhtml
http://www.forbes.com/sit...nics-and-mass-bee-deaths/
http://rt.com/usa/new-pesticides-linked-bee-deaths-130/
Dus wat is dan de drama met de inkomst van 4G? Je wilt beweren dat de schade aanzienlijk groter zal worden als we allemaal op 4 ipv 3G zitten? Er wordt wel meer in de krantenkoppen geclaimd waar we niks meer van gemerkt hebben.

De schade wordt in je genoemde bronnen zeer ernstig genoemd, maar als de mobiele netwerken van straling hier de oorzaak van zijn, waarom is er nog niks aan gedaan? Ik zou verwachten dat verwoesting van de natuur in eigen land wel degelijk een ernstige zaak is die we in het land gelijk zouden aanpakken.

Als de toename van GSM/UMTS/3G en 4G straling ook echt een toenemende sterfte veroorzaken, zou de mobiele technologie er ook zeker een zaak ervan maken, ik zie deze berichten haast nooit, ook al lees ik de krant volledig. Het interesseert me degelijk wel wat negatieve gevolgen van mobiel internet kunnen zijn.

Ik zie dan graag een onderzoek dat 4G technologie een veel ernstiger effect heeft dan 3g of alles ervoor als je er zo zeker van bent.

EDIT :

Om dan nog meer ontopic hierover te blijven, het gebruik en de invloed van 4G is juist minder qua gebruik dan 3 of wat voor tech ervoor.

[Reactie gewijzigd door MelvinV2 op 19 november 2013 10:29]

Op welke bronnen berust je stelling dat 4G verband houdt met Colony Collapse Disorder (CCD)?
Stefan Kimmel, de auteur van een kleinschalig duits onderzoek waarop media dergelijke claims hebben gemaakt, ontkent een dergelijk verband: "no link between our tiny little study and the CCD-phenomenon ... Anything else said or written is a lie." (bron: ars.usda.gov).
: "no link between our tiny little study and the CCD-phenomenon ... Anything else said or written is a lie." (bron: ars.usda.gov).
That is just his opinion, he is free to have an opinion - and, most of all;
He didn't do a 35 year Test and Study like the Swedish did... ;)
Verder:
An article in The Independent discusses a theory that cell phone radiation seriously interferes with bees’ ability to navigate through the air. Regardless of the cause, the implications of this phenomenon are enormous – and it is alarming how rapidly this is occurring. From a NYT article on 2/27/07: “…one study says that honeybees annually pollinate more than $14 billion worth of seeds and crops in US, mostly fruits, vegetables and nuts.”

If the bee disappears from the surface of the earth, mankind would have no more than four years to live. (Albert Einstein): Http://www.kinolorber.com/images/poster/full/1380.jpg

[Reactie gewijzigd door HoeZoWie op 20 november 2013 12:27]

Bedankt voor je reactie, maar nergens toon je me het verband tussen 4G en CCD. Geef me svp de wetenschappelijke bronnen.
1) De reactie van Stefan Kimmel was louter op de media die zijn onderzoek uit verband hebben getrokken.
2) De referentie naar het Zweedse onderzoek ontbreekt.
3) Het artikel in de Independent is louter speculatief. Geen van de aangehaalde wetenschappers toont het verband tussen 4G en CCD.

Dat CCD een probleem is van grote schaal lijkt me evident.
ik kan nu teminste een webpagina openen op utrecht centraal in de spits
Dat heeft niet zoveel met 4G zelf te maken, vooral met de drukte op het netwerk. Als Utrecht Centraal vol staat met wachtende reizigers worden de masten in de buurt aardig belast denk ik zo. Omdat 4G nog niet voor iedereen beschikbaar, zijn die toegangspunten nog lang niet zo druk.
Dat heeft wel met 4G te maken, de 4G nodes kunnen veel meer verbindingen aan dan de 3G nodes.
@Tusk, 4G daarentegen verbruikt idle minder energie dan 3G... dus het heeft niet alleen snelheidsvoordelen.
De 1800/2600Mhz frequenties kunnen veel meer gebruikers tegelijk aan dan de 800Mhz frequentie van 4G. In steden worden dan ook de hogere frequenties gebruikt, dus verschil ga je weldegelijk merken bij Utrecht Centraal. Ook als 75% van de mensen 4G gebruikt.
Da's niet waar. Op 1800 MHz heeft Vodafone weliswaar iets meer ruimte dan op 800 MHz, maar op 2600 MHz weer niet. Het verhaal ligt vrij ingewikkeld hoor, maar het komt erop neer dat je:
1. meer gebruikers kwijt kan op 4G qua snelheid
2. 4G véél minder snel dichtslibt bij grote drukte; de ping blijft laag maar downloadsnelheden worden lager, blijft echter wel werken bij grote drukte zoals op festivals!

Bij extreme drukte + ondercapaciteit kan onbereikbaarheid wel een rol gaan spelen, maar de provider kan dit nu wel voorkomen in principe. Bij 3G zijn de marges veel kleiner.
Dat hangt van veel dingen af. Als je op 1800 MHz 10 MHz voor 4G hebt en op 800 MHz ook, zal je qua snelheid alleen afhankelijk zijn van het aantal gebruikers en het aantal basisstations (en de signaalsterkte).
T-Mobile gebruikt de eerste en de derde 10 MHz uit hun spectrum voor 2G en het middelste (2e) segment voor 4G bijvoorbeeld.
Ik bespaar er 3 uur batterij door als zware-gebruiker.
4G daarentegen verbruikt idle minder energie dan 3G... dus het heeft niet alleen snelheidsvoordelen.
Is dat zo? als ik op andere fora kijk zie ik dat men aangeeft dat 3g langer meegaat dan 4g: http://androidforums.com/...-3g-battery-life-wow.html

edit: heb mij eigen vraag al kunnen beantwoorden: reviews: Hoe snel en zuinig is KPN's 4g-netwerk?
4g lijkt dus inderdaad zuiniger dan 3g :)

[Reactie gewijzigd door koeninho op 18 november 2013 09:17]

Precies, niet iedereen hoeft ook de 4G te gaan gebruiken. 4G is daarom ook beter dan alleen maar sneller internet.

Ik heb veel beter bereik, het heeft dus wel met 4g te maken, want met de oude 3g sprong hij vaak terug naar G of iets anders.

[Reactie gewijzigd door MelvinV2 op 18 november 2013 08:41]

fout het 4g signaal zit nu op een lagere frequentie in bepaalde stukken in utrecht heb je niet eens ontvangst dat zou met 4G nu geen probleem meer moeten zijn
Daarnaast veeeel beter bereik :)
Het is niet sneller internet, het is beter internet.

Die snelheid kan mij gestolen worden. Met 3G heb ik ook 20 mbit/s, met 4G 30 mbit/s. Lekker boeiend, merk je niks van.

Maar wat ik wel merk is:
- De ping die veel lager is. 4G is net zo responsief als wifi. Dat is bij 3G wel anders, denk dat iedereen weleens vol bereik heeft gehad terwijl de pagina's tergend langzaam laden.
- Dankzij 800 MHz-masten zal het bereik in landelijke gebieden vele malen beter worden. Tevens zorgen deze masten ervoor dat je minder van mast naar mast 'hopt' wat ook een aanslag is op de stabiliteit van je dataverbinding. Dit zorgt ook weer voor dat de accu van je telefoon wat langer mee gaat.

Kortom, er is meer dan alleen snelheid. Hoe snel 3G ook is, het zal nooit zo responsief aanvoelen als wifi. 4G doet dat wel en dat is een grote verbetering.
Ik snap niet dat t zolang moet duren eigenlijk, de masten staan er al, feitelijk is t niets meer dan een paar hardware upgrades uitvoeren.

KPN krijgt het toch ook voor elkaar in een paar maandjes
Het is allemaal een kwestie van hoeveel geld wil je er in duwen? KPN denkt blijkbaar dat hun enorme investeringen het momenteel waard zijn en dat ze dit meer klanten op zal leveren. Dat zou kunnen, maar het zou ook kunnen dat de behoefte aan 4G ietsje langer nodig heeft om echt op gang te komen en dan is de wat rustigere aanpak van Vodafone weer beter. De tijd zal het leren.
Het is in ieder geval bepaald niet zo simpel als jij het nu stelt. Die paar hardware upgrades gaan wel over duizenden masten. Bovendien veroorzaken die werkzaamheden aan die masten outages in het 2G/3G netwerk op het moment dat je daar bezig bent. Verder kan het ook noodzakelijk zijn om snellere verbindingen naar die masten te leggen en heb je allerlei andere aanpassingen nodig in je infrastructuur.
Inderdaad, naar veel zendmasten in het noorden zullen nog nieuwe glasvezelkabels gelegd worden.
Niet alleen het noorden, Vodafone maakt door het hele land veel gebruik van straalzenders, net zoals T-Mobile. KPN heeft daarentegen wel veel meer glas naar de locaties liggen. Dat is ook een reden waarom KPN sneller kan uitrollen. Het vervangen van de apparatuur is een dagje werk, maar het graven (+ vergunningen) kost veel meer tijd.
Ik snap niet waarom je dat nu niet zsm wil doen? Uiteindelijk zijn je kosten toch ongeveer gelijk? Alleen schuif je ze verder naar voren.
Niet per se, het kan bv dat je extra mankracht in moet huren ipv de mensen die je vast in dienst hebt langzamer inzetten. Ook kan het nodig zijn om extra maatregelen te treffen om de impact van zoveel werkzaamheden tegelijk op te vangen zodat niet iedereen wegloopt omdat er continu gaten vallen in de dekking overal.
Ook kan het gebeuren dat je in de loop van de uitrol nog tegen bepaalde zaken aanloopt, als je dan wat rustiger aan doet dan kun je daar beter op inspelen.
Dat en er zullen vergunningen aangevraagd moeten worden, dit gaat in sommige gemeentes sneller dan in andere
Ik ben geen voorstander van KPN of Vodafone, maar ik moet toch zeggen dat het netwerk van Vodafone qua internet veel verder brengt dan KPN qua stabiliteit en snelheid.

Is het ook niet zo dat Vodafone veel verder gaat dan alleen nederland?
Punt is dat die hardware replacements per lokatie worden uitgevoerd en dat duurt even als je er duizenden moet doen.
grappig , staat nergens op de kaart van vodafone, maar in apeldoorn noord heb ik ook gewoon 4g
wel op de dekkingskaart van vodafone zelf. Dit is maar een info afbeelding, zo grof dat je er niks mee kan dan ongeveer zeggen waar het komt.

In Apeldoorn-Noord is het trouwens maar 1 mast, net zoals in Leeuwarden. Niet echt sprake van een goede dekking.

[Reactie gewijzigd door The Wizard op 18 november 2013 11:05]

ah, ok, laatste keer dat ik had gekeken nog niet, dekking idd niet zo goed als bijvoorbeeld utrecht
Het 4G netwerk van Vodafone werkt niet alleen in de Randstad. Ook in delen van de Brainport Eindhoven is het inmiddels functioneel.

Het begin van het artikel klopt dus niet. Het plaatje bij het artikel lijkt wel te kloppen, voor wat betreft de situatie 'nu', al kan ik de werking in Zuid-Limburg niet bevestigen.

[Reactie gewijzigd door Hoppa! op 18 november 2013 08:38]

Ik kan goede 4g dekking bevestigen in Maastricht.
Bij T-Mobile heb ik het gelukkig ook al. :) De dekking van het 3G netwerk was en is om te huilen...

Enige nadeel van 4G voor moi; Ik speel in een band en wij maken allemaal gebruik van de nodige draadloze apparatuur; In-ear monitors, mics, etc.
Vanaf 2015 kunnen wij een groot deel van die apparatuur niet meer gebruiken omdat o.a. KPN heel veel van die frequenties hebben opgekocht voor de 4G netwerken.
Eigenlijk zou je kunnen zeggen dat dat niet ligt aan het feit dat iemand het gebruiksrecht van die frequenties heeft opgekocht, maar aan het feit dat de overheid ze geveild heeft.
Vaak kan die draadloze apparatuur overigens omgestemd worden op een frequentie die nog wel beschikbaar is.
Ik zou al blij zijn als ik gewoon binnenshuis überhaupt telefoon ontvangst heb. En dan praten we hier over de randstad (Bij Amersfoort) . Wat zegt Vodafone: 'we weten dat het ontvangst bij u niet optimaal is, koopt u maar een femtocell....'
Ander toestel proberen? ik hoor vaak mensen zeuren hierover, op regios waar ik prima ontvangst heb, zelfs al heb ik een goedkoop abbonnement.
Ach, ik ben al blij dat Vodafone Dual-Band in werking heeft gesteld gedaan voor nog hogere snelheden op het HSPDA netwerk, genaamd HSDPA+. :)
Bron: nieuws: Vodafone begint met uitrol dual carrier-hsdpa+

4G heb ik nog lang niet nodig en het is voor mij allemaal nog veels te duur :)
Duur? Ieder zn ding natuurlijk, maar zelfde of lagere prijzen dan 3G, maar vele malen sneller en veeeeeel lagere latency.
Gezien de prijs t zelfde of beter is zou ik overstappen als je toestel t aan :P HSPA"+" (rare term, HSPA+ is allang beschikbaar in NL...) tot 42Mbit krijg je maar in zeer beperkte omgeving en is vrijwel onmogelijk om die snelheid werkelijk te halen op het Vodafone netwerk.
mensen het is de bedoeling dat 3G vervangen wordt voor 4G...dus als je nu in je huis geen ontvangst hebt....heb je dat met 4g waarschijnlijk WEL...3G wordt geen geld meer ingestoken en zal dus ook niet meer verbeteren!!!!
Dat is niet waar, 3G zal nog een geruime tijd bestaan. KPN en T-Mobile rollen ook UMTS900 uit om betere UMTS dekking te creeren. Voor de huidige UMTS900 KPN dekking: http://gathering.tweakers...message/41179962#41179962
Je had het over 3G, en in dat artikel gaat het over 2G... Maar ondertussen zijn die enkele jaren sinds 2009 al lang voorbij, en is 2G ook nog steeds springlevend. Zolang de M2M toepassingen nog steeds over het GSM netwerk gaat zal deze niet zo snel worden afgebouwd. Daarnaast zijn er nauwelijks meerkosten voor de providers, de GSM900 antennes worden immers ook gebruikt voor LTE800 (en LTE1800 indien GSM1800) en UMTS900.