Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 30 reacties

De TU Delft heeft naar eigen zeggen de kleinste automatische piloot ter wereld ontwikkeld. De software voor de zogeheten Lisa/S-autopilot is geheel opensource, evenals het hardwareontwerp van de chip die is bedoeld voor drones.

De Lisa/S-autopilot is door een team van onderzoeker Bart Remes ontwikkeld aan de faculteit Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek van de TU Delft. De Lisa/S module bevat niet alleen een processor maar tevens diverse sensoren, waarondeer een drie-assige gyroscoop, een accelerometer, een kompas, een barometer en een gps-module. De module meet 2x2cm en weegt 1,9 gram.

Lisa/S

Het Lisa/S-ontwerp is door de compacte afmetingen en het lage gewicht met name nuttig voor het gebruik in drones. Volgens Remes, werkzaam in het micro aerial vehicle laboratory, is zowel de software voor de Lisa/S als het hardwareontwerp opensource. De aanstuursoftware kan een drone waarin een Lisa/S-processor aanwezig is via een normale rc-zender aansturen. Het hardwareontwerp van de Lisa/S is vanaf januari volgend jaar te koop bij de firma 1bit Squared.

Lees meer over

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (30)

Vraag me af hoe dit bordje de regelaars aanstuurt.

I2c?
Zitten 6 pwm poorten op:
http://paparazzi.enac.fr/wiki/Lisa/S

En CAN en een uart maar ik denk dat de pwm poorten gewoon de ESCs (speed regulators) aansturen.

[Reactie gewijzigd door Mr_gadget op 26 augustus 2013 18:23]

Wil wel eens weten hoe dit te zie qua veiligheid voor jan en alleman , stel dat er nu eens 1000 drones boven Amsterdam vliegen over een jaar of 2 dan zullen er ook genoeg naar beneden donderen of laat staan 1 .
Voor zover ik weet vallen drones gewoon onder de Regeling modelvliegen.

vluchten zijn toegestaan tot een hoogte van maximaal 300 meter boven de grond of het water in luchtruim met klasse G, mits

1° voor vluchten binnen een afstand van 3 km van een ongecontroleerde luchthaven of een terrein dat geschikt is om tijdelijk en uitzonderlijk te worden gebruikt, waarvoor krachtens artikel 8a.51 van de Wet luchtvaart ontheffing is verleend, geen bezwaar bestaat bij de exploitant van de luchthaven respectievelijk de houder van de ontheffing;

2° voor vluchten binnen een gebied waarin laag mag worden gevlogen door civiele of militaire luchtvaartuigen iemand met de bestuurder van het modelvliegtuig meekijkt om deze te kunnen waarschuwen voor luchtvaartuigen;


Het zal vast worden gedoogd. Maar ik geloof niet dat je zomaar een drone boven de stad mag laten vliegen.

[Reactie gewijzigd door PjotrStroganov op 26 augustus 2013 20:42]

nee is terug gedraaid naar 120 meter hoogte
Het is nog steeds 300 meter volgens de vandaag geldende regeling modelvliegen.
(http://wetten.overheid.nl...ldigheidsdatum_26-08-2013), 450 meter in bepaalde gebieden zelfs.
Zelfs in de aankomende wijziging van de regeling, die 1 oktober in gaat, vind er geen wijziging plaats van de maximale hoogte. (http://www.darpas.nl/wp-c...rpas-onbemand-vliegen.pdf)
nee is terug gedraaid naar 120 meter
Dat doen duiven nu ook. En duiven heb je d'r meer van in Amsterdam.
Leuke clone van de vele nano/mini/pocket quadcopters die laatste twee jaar de ronde doen. :)

Zoals onder andere deze
http://geekboy.it/news/pa...the-flying-developmen-kit

deze
http://www.hobbyking.com/...iwii_quadcopter_pnf_.html

of deze
http://www.goodluckbuy.co...coptermotor-prop-kit.html

Etc :D

Edit/
Hele module(linker en rechter gedeelte) op de foto is overigens 3 bij 2cm ongeveer, heb het nog grofweg nagemeten. Linker deel is 2x2cm, en die Euro is 2.2cm.

Denk dat het nog wel wat kleiner kan, en ook lichter, zie nog veel ruimte vrij en ze gebruiken relatief dik pcb, zo te zien 1.6mm(standaard maat), kan ook bijvoorbeeld 0.6 kiezen voor dit soort projecten waar gewicht een rol speelt, en die zijn nog steeds heel erg sterk en doorbuigen zal geen rol spelen bij dit formaat.

[Reactie gewijzigd door mad_max234 op 26 augustus 2013 17:26]

Dit is een opensource quad die in het lijstje hoort: Crazyflie
Het verschil zit het alleen in de specificaties wat er aanwezig is ;)
In de autopilots die jij noemt zit vaak geen 3 axis magnetometer, barometer, 3 axis accelerometer, snelle processor en een GPS module. Het is dus niet zomaar een namaak dingetje.
Ik denk dat die PCB meerdere laagjes bevat.
Zo te zien aan de via's is het gewoon dubbellaag pcb, gewoon beide zijden koper. Zoals je bijvoorbeeld ook bij seeedstudio kan bestellen voor 10 euro per 10 printjes( < 5 x 5cm). ;)

Kijk zelfs maar, moet je alle via's nakijken, maar zover ik heb gekeken gaan ze allemaal van toplaag direct naar bodemlaag.
http://paparazzi.enac.fr/...a_s_v0_1_r2_top_ruler.jpg

http://paparazzi.enac.fr/..._v0_1_r2_bottom_ruler.jpg

Edit/
Ik hoop dat kortsluiting bedoeld is tussen de tweede en derde pin aan linkerkant als je de bodem bekijkt. :? (naast die sot23 behuizing, wat volgens mijn de MAX3051 moet zijn voor de canbus interface, staat aekf opgedrukt)

Is er ergens schematic te downloaden?

[Reactie gewijzigd door mad_max234 op 26 augustus 2013 18:23]

De schematic wordt later nog vrijgegeven, maar het gaat niet om een dubbellaag PCB.
Het gaat in dit geval om een 6 layer PCB. Daarnaast gaat het ook om een BGA stm32 processor die je niet zo makkelijk thuis kunt solderen.

[Reactie gewijzigd door Freaky1234 op 26 augustus 2013 21:43]

Je hebt helemaal gelijk, even niet aan gedacht dat F103 64 bal grid heeft die hele onderkant beslaat, dacht dat die maar 48 had , beide kanten drie rijen van 8 ballen zodat je met twee lagen afkan(zie link), Met 64 gaat dat inderdaad niet echt goed lukken als je alle pinnen tenminste nodig hebt, als je afkan met maar 20 pinnen kan je ook af met minder lagen.

Beetje hobbyist die heeft daar een oven voor natuurlijk, en leukste is er eentje maken. :)

Dit soort kleine BGA chips kan je nog prima thuis solderen. Lukt mijn prima in omgebouwd oven van 30 tientjes, gaat wel eens wat fout. Maar met wat oefen en je gereedschap leren kennen word dat steeds minder. grote chips als GPU's lukt ook nog wel maar gaat echt heel vaak mis in zo een kleine diy oven.

Edit/
Schema ziet er goed uit, als de prijs ook ook niet te hoog(ik reken niet op dubbeltje voor de eerste rij) uitvalt ga ik er halen. :)

[Reactie gewijzigd door mad_max234 op 26 augustus 2013 23:04]

Edit/
Hele module(linker en rechter gedeelte) op de foto is overigens 3 bij 2cm ongeveer, heb het nog grofweg nagemeten. Linker deel is 2x2cm, en die Euro is 2.2cm.
Gelukkig staat dat ook vermeld in het artikel: De module meet 2x2cm en weegt 1,9 gram. Maar bedankt voor de info ;)

On-topic: Techniek van tegenwoordig wordt ook alleen maar kleiner en kleiner. Zometeen denk je een vlieg te zien vliegen, is het een robot :+
Die zin ging dan ook vooral om de andere info die erin stond, over de complete afmeting van de module. ;)

Edit/
Een iets duidelijkere foto van de hele module.
http://paparazzi.enac.fr/..._1_r2_bottom_superbit.jpg

[Reactie gewijzigd door mad_max234 op 26 augustus 2013 17:25]

Zometeen denk je een vlieg te zien vliegen, is het een robot
Of je denkt gestoken te zijn door een mug. Blijkt er een nanobot van de NSA geïnjecteerd te zijn ;-)

[Reactie gewijzigd door ksinix op 26 augustus 2013 18:02]

Ik heb op dit moment een Crazyflie thuis: zelfde idee, een microcopter. Vliegklaar slechts 19 gram en 9x9cm van rotor naar rotor. Helaas geen GPS.
En oja, ook opensource ;)...

Drones zit hoe dan ook een toekomst in, van bovenaf is vaak veel meer te overzien en dus zijn er tal van nuttige oplossingen hiermee te bedenken.

[Reactie gewijzigd door Bloederig op 26 augustus 2013 17:50]

Een STM32 die hier gebruikt wordt is overigens een microcontroller, waar onder andere een ARM microprocessor in zit. Klein definitie verschil, maar processor zou insinueren dat er nog een hoop losse rand componenten aanwezig zouden zijn(zoals je bij een PC hebt), wat het nog indrukwekkender zou maken dan dat het nu is.

Alhoewel de controller natuurlijk weer een stukje kleiner is, komt het mij niet geheel vernieuwend over. Er bestaan al reeds zeer uitgebreide projecten waarbij het alleen nog een kwestie van PCB schalen door een doorgewinterde hobbyist is, om dit formaat te bereiken.

Potentie heeft het zeker. Het zou dan ook mooi zijn als deze modules onderling met elkaar kunnen communiceren en als team en omgevingsbewust een bepaalde taak kunnen uitvoeren. Samen met dit formaat zou dát vernieuwend zijn.
Vraag me af wanner de eerst aanslag met een drone gaat plaatsvinden en wat ze daarna gaan doen?
A good guy with a drone can syop a bad guy with a drone. (VS logica). Direct weer een hoede reden om het defensie budget te verhogen.
Ik ben drone moe...
Mag je een drone wel gebruiken binnen publieke gebouwen? #newbie
Even om iedereen voor te zijn.

Drone is een heel erg geladen begrip. Maar in de strikste zin van het woord slaat het op alle onbemande autonome vliegvoertuigen. Dus niet alleen massamoord wapens.
Volgens mij zijn mensen altijd nog meer massamoord wapens dan drones...

Piloten in vliegtuigen maken tot zo ver altijd nog meer mensen dood dan drones.
Met 'drone' wordt tegenwoordig meestal onbemand vliegtuig(je) bedoeld.
Drone zoals jij het bedoelt is het hele kleine gedeelte van die onbemande vliegtuigen die militair gebruikt worden om wapens af te vuren.

Drone is trouwens het Engels woord voor dar (mannetjes bij). Deze kan niet steken en doet zijn hele leven niets anders dan een beetje rondvliegen, eten en wachten tot hij seks kan hebben met de koningin. :)